بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید آبپاش متحرک برای چمن پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
به سبب كمبود آب براي مصارف كشاورزي و باغباني كه در اكثر نقاط ايران مشهود مي باشد، در سالهاي آتي استفاده از روش هاي خاص آبياري امري اجتناب ناپذير خواهد بود. در اين رابطه روشهاي آبياري ميكرو و يا اصطلاحا آبياري با مقدار كم از اهميت زيادي برخوردار ميباشد.


آبياري قطره اي، باراني و روش هاي مشابه آن همه گام هايي در اين راستا هستند تا مصرف آب را تا حد ممكن كاهش دهند . پيچيدگي هايي كه در رابطه با طراحي و راهبري اينگونه سيستم ها وجود دارد، كاربرد مستقيم آن را براي كشاورزان و باغداران مشكل مي سازد و طبيعي است كه علاوه بر اين مطلب، حجم سرمايه گذاري نيز عامل ديگري است كه استفاده از اين روش ها را براي عموم مردم غيرممكن ميسازد. آبپاش متحرک برای چمن وسيله اي است ساده، با كاربردي ساده و قيمتي مناسب كه ضمن دارا بودن قسمتي از ويژگي هاي روشهاي نوين آبياري، معايب مربوط به سرمايه گذاري و هزينه هاي تعميراتي را دارا نمي باشد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید آبپاش متحرک برای چمن

محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
امروزه در کشور ما به دليل رونق صنعت، ساخت انواع كالاي مصرفي و نهايي نيز با رشد روز افزوني روبرو است. به دليل توليد اكثر پلاستيك هاي پر مصرف در داخل كشور امكان توليد محصولات نهايي از اين موارد فراهم شده است.
به نظر مي رسد كه با توجه به ضرورت عرفي استفاده از چنين وسيله اي و لزوم اهميت به فضاي سبز و محيط پاک که يادگاري براي نسل آينده است و لزوم حفاظت از آب به عنوان نعمتي الهي و با اهميت ميتوان به برپايي واحدي براي توليد آبپاش متحرک براي چمن که از هدر رفتن آب، اين سرمايه ملي بدون جايگزين ممانعت ميکند، مبادرت ورزيد.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 25 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :


نام و کد محصولات
محصول بررسي شده در اين طرح آبپاش متحرک برای چمن با كد شناسايي كالا ۲۹۲۱۱۵۵۲ مي باشد. بر اساس سيستم طبقه بندي آيسيك، عدد ۲۹ مربوط به ساخت ماشين آلات و تجهيزات ، ۲۹۲۱ مربوط به ساخت ماشين آلات كشاورزي و جنگل داري و ۲۹۲۱۱۵۵۲ شامل آب پاش متحرك مي باشد.
شماره تعرفه گمركي ۸۴۲۴ مي باشد كه شامل وسايل مكانيكي براي / تعرفه گمركي براي آبپاش متحرک برای چمن ، ۸۱ افشاندن، پراكندن و پاشيدن به صورت ذرات ريز مواد آبگون يا پودر براي كشاورزي يا باغباني و گل كاري است.

 

شرايط واردات
حقوق ورودي براي آبپاش متحرک برای چمن برابر ۱۱ % مي باشد. حقوق پايه طبق ماده ) ۲( قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، شامل حقوق گمركي، ماليات، حق ثب ت سفارش كالا، انواع عوارض و ساير وجوه دريافتي از كالاهاي وارداتي مي باشد و معادل ۴% ارزش گمركي كالاها تعيين مي شود. به مجموع اين دريافتي


و سود بازرگاني كه طبق قوانين مربوطه توسط هيات وزيران تعيين مي شود، حقوق ورودي اطلاق مي شود.

بررسي و ارائه استاندارد ملي
تاكنون هيچگونه استاندارد ملي در رابطه با انواع آبپاش متحرک برای چمن تدوين نشده است. اما براي انواع آبپاش ها استانداردهاي ملي زير موجود است.

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت داخلي و جهاني محصول
بررسي امكانات فروش براي محصول توليد شده در هر واحد جديد صنعتي مي تواند عامل بسيار موثري در ارزيابي موقعيت اقتصادي و آينده اينگونه واحدها باشد . در اين ارتباط با در نظر گرفتن ويژگيهاي خاص هر صنعت، وضعيت توليدات داخلي و ميزان مصارف و نياز هاي داخلي بر مبناي انواع كاربرد محصول مورد تحليل و بررسي قرار مي گيرد و با تعيين ميزان كمبود داخلي محصول، بايد سهم قابل كسب بازار براي واحدهاي جديد ارزيابي گردد. با توجه به استعلام قيمت انجام شده، انواع آبپاش متحرک برای چمن از حدود ۵۰۰۰۰ ريال تا ۷۰۰۰۰ ريال بسته به نوع و کارخانه سازنده در بازار به فروش مي رسد.

توضيح موارد مصرف و كاربرد
آبپاش متحرک برای چمن وسيله اي است ساده كه در انواع م ختلف و با جنسهاي متفاوت ساخته مي شود و قادر است آب را به صورت قطرات باران روي سطح زمين پخش نموده و يك مساحت دايره اي شكل را بپوشاند. قطر دايره و سطح آبياري شده بسته به فشار آب و شكل نازلهاي سر دستگاه دارد . اين دستگاه متحرك و خانگي بوده و قادر است با فشار آ ب شهري كار كند . آب پاش هاي چرخشي وقتي خوب كار ميكنند كه :
- آب را به طور يكنواخت توزيع كنند.


- ميزان پخش را كنترل نمايند.
- قطرات آبي به اندازه هاي مناسب فراهم نمايند.
از اين رو ساختن آب پاش هاي چرخشي كه بتواند تمام قسمتهاي دايره را به طور يكنواخت آبياري كند ، مشكل است. معمولا در نزديكي آبپاش آب بيشتري ميريزد و اين مقدار به طرف لبه دايره كاهش مييابد.
براي توزيع يكنواخت آب، نقطه بعدي قرارگيري آبپاش يا محل آبپاش بعدي بايد طوري در نظر گرفته شود كه دواير همپوشاني داشته باشند.

قابل توجه است كه قطر دايره پخش به فشار آب بستگي دارد . همچنين ميزان پخش به اندازه فواره آبپاش و فشار آب و فاصله مراكز دواير آبپاشي بستگي دارد . ميزان پخش عبارت است از مقدار مصرف آب چند آبپاش، وقتي نزديك هم كار مي كنند. در اين سيستم چون فشار و دبي و قطر تعيين كننده مي باشند، سيستمي براي تنظيم اتوماتيك فشار در نظر گرفته شده است.


آبپاش متحرک برای چمن، از نقطه نظرهاي متفاوت و جنس قطعات و يكنواختي يا تعدد جنس قطعات قابل طبقه بندي است . عمده ترين قسمت اين وسيله دوران و فواره آن است كه در چندين شكل كوتاه و بلند ساخته مي شود. همچنين پايه و لوله زانو ي انتقال مي تواند مجزا يا سرهم، پلاستيكي يا فلزي، ريخته گري يا ماشين كاري يا پرس كاري باشد.
با توجه به اصل سادگي ساخت و كاهش هزينه هاي توليد، نمونه نيمه پلاستيكي جهت توليد در اين طرح مد نظر مي باشد كه قسمت فلزي آن از طريق ريخته گري يا پرسكاري قابل توليد اس ت. همچنين با توجه به هزينه هاي توليد و شكل نهايي قطعه كه مسلما در بازاريابي و فروش تاثير عمده اي دارد . ريخته گري ماشينكاري با فواره كوتاه به عنوان محصول توليدي اين واحد پيشنهاد ميگردد. جنس فواره آلومينيومي و سر شلنگي آن پلاستيكي مي باشد. با توجه به جنس مو اد انتخاب شده و خواص آن، كل مجموعه در برابر آب از جهت زنگ زدگي و سايش مقاومت مطلوب را دارا ميباشد.

 

بررسي كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر محصول
آبپاش متحرک برای چمن از نظر طبقه بندي كالايي نهايي محسوب مي گردد كه پس از ساخت و بسته بندي در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد. اصولا آبياري به روش هاي مختلفي مي تواند صورت گي رد و هر روش با در نظر گرفتن مزايا و معايب آن مي تواند يك روش جايگزين و كالاي استفاده شده آن كالاي جانشين محسوب مي شود. روش آبپاشي دستي با شلنگ ساده، آبپاشي با سرشلنگ فواره اي، روش آبپاش ساده دستي )روشهاي سنتي ( روش استفاده از آبپاش فواره اي باراني و روش آبي اري قطره اي همه روش هايي هستند كه از نظر تئوري قابل جايگزيني هستند . اما با توجه به نياز سرمايه گذاري اوليه، نيروي انساني و تجهيزات پيچيده در عمل و براي مصارف خانگي و شهري مي توان گفت كه اين كالا بدون جايگزين ميباشد و حتي در مواردي نيز مي تواند به دليل قيمت تمام شده پايين به عنوان جايگزين برخي كالاها و روش هاي ديگر مورد استفاده قرار گيرد.
كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول


به دليل اينكه ارائه آمار توليد آبپاش متحرک براي چمن در كشورهاي مختلف مقدور نبوده است، آمار صادرات كشورهاي عمده صادركننده اين محصول مد نظر قرار گرفته است و كشورهاي عمده صادر كننده در جدول ۱ آورده شده اند.

همانطور كه از جدول فوق پيداست، كشورهاي امريکايي مانند اي الات متحده امر يکا، برز ي ل و مکزيک و کشورهاي اروپايي مانند آلمان ، فرانسه ، ايتاليا، هلند، اتريش و اسپاني ا از توليد كنندگان عمده آبپاش متحرک براي چمن در جهان به شمار ميروند.

 

شرايط صادرات
صادرات آبپاش متحرک براي چمن از هرگونه تعهد و پيمان ارزي معاف مي باشد. بر طبق قانون معافيت ۱۳۷۹ ، صادرات كالا و خدمات از /۱۲/ صادرات كالا و خدمات از پرداخت عوارض، تصويب شده در تاريخ ۲۷ پرداخت هر گونه عوارض معاف است و هيچ يك از وزارتخانه ها، سازمانها، نهادها، دستگاههاي اجرايي، شهرداري ها و شوراهاي محلي كه بر طبق قوانين و مقررات حق وضع و اخذ عوارض را دارند، مجاز نيستند از كالاها و خدماتي كه صادر مي شوند عوارض اخذ نمايند يا مجوز اخذ آن را صادر نمايند.

وضعيت عرضه و تقاضا
بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد
در حال حاضر واحد توليد آبپاش متحرک براي چمن در كشور وجود ندارد و اين محصول نهايي در كشور توليد نميشود.

بررسي وضعيت طرح هاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا
در اين بخش طرح هاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا جهت توليد آبپاش متحرک براي چمن ذكر شده است.

همانطور كه در جدول مشاهده مي شود واحد فوق پيشر فت فيزيكي نداشته و فقط مجوز از وزارت صنايع و معادن اخذ نموده است.


بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم

در نه ماه نخست سال ۱۳۸۶ معادل ۱۳۶۲ تن آبپاش متحرک براي چمن وارد كشور شده است. واردات سال ۸۶ عمدتا از كشورهاي امارات متحده عربي ) ۳۳ )%، چين) ۲۲ )%، عربستان) ۱۷ (% و ايتاليا(۱۲ (%صورت گرفته است. اين ميزان واردات تقريبا معادل ۱۷۰۲۵۴۵ عدد آبپاش متحرک براي چمن است.

بررسي روند مصرف از آغاز برنامه
بر اساس آمار دريافتي از وزارت صنايع در حال حاضر آبپاش متحرک براي چمن در كشور توليد نم يشود. با توجه به اينكه آمار واردات و صادرات براي سال ۱۳۸۶ موجود است، برآورد مصرف فعلي براي سال ۱۳۸۶ انجام گرفته است.
متوسط واردات آبپاش متحرک براي چمن در كشور تقريبا ۲۱۱۷۷۸۸ عدد آبپاش متحرک براي چمن در سه سال گذشته بوده است. مصرف آبپاش متحرک براي چمن در كشور معادل واردات آن ميباشد.


در نتيجه مصرف ظاهري در سال ۱۳۸۶ تقريبا برابر ۲ ميليون عدد آبپاش متحرک براي چمن بوده است. اگر تنها طرح در دست بررسي براي توليد آبپاش متحرک براي چمن به بهره برداري برسد و فرض کنيم که با بهره ۱۰۰ % نيز فعاليت نمايد، ميزان توليد آتي آبپاش متحرک براي چمن در کشور ۸۱۰۰۰ عدد خواهد
در سال (معادل رشد واردات سه سال گذشته) به ۲۸۱۳۷۸۹ عدد / بود. ميزان مصرف با فرض رشد ۹ آبپاش متحرک براي چمن در سال ۱۳۹۲ خواهد رسيد.

بر طبق جدول ۴ كشور در سالهاي آتي با كمبود حدود ۷ مي گردد.

بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم
۸۴۲۴ از كشور صادر ميگردد. ميزان صادرات در جدول ۵ نشان / آبپاش متحرک براي چمن با تعرفة ۸۱ داده شده است . اين تعرفه شامل س اير تجه يزات کشاورز ي بر اي پاشيدن مواد آبگون يا پودر ي نيز ميباشد و در نتيجه صادرات صورت گرفته تحت اين تعرفه شامل آبپاش متحرک براي چمن نمي باشد.

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه چهارم
بازار هدف به بازاري گويند كه خارج از مرزهاي يك كشور قرار داشته ولي هنوز به فعليت نرسيده است، اما در صورت تدوين استراتژي صحيح بازار شناسي و بازاريابي بين المللي ميتوان در آن بازارها نفوذ نمود.


امروزه كه عرضه كالاها در بازارهاي صادراتي در سطوح انبوهي صورت مي گيرد، شناسايي و تعيين بازارهاي هدف صادراتي و مشتريان خاص در بازارهاي مذكور از اهميت ويژه اي برخوردار است . امروزه به جهت آنكه شمار عرضه كنندگان كالاها و خدمات مشابه بسيار زياد شده است، اين امكان براي مشتريان فراهم شده كه بتوانند كالاهاي مورد نظر خويش را از ميان انبوهي از كالاهاي عرضه شده انتخاب نمايند . از اين حيث صادر كنندگان در رقابتي شديد قرار گرفته اند و هر يك كه بازاريابي مطلوب تري داشته باشند ، در واقع برنده خواهند شد. بر اساس نظريه هاي نوين تجارت بين الملل يكي از مراحل توسعة بازارهاي صادراتي، مطالعه و تعيين راه هاي دسترسي به بازارهاي هدف صادراتي است.
در جدول ۶ آمار واردات جهاني آبپاش متحرک براي چمن در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ در مناطق مختلف جهان ارائه گرديده است.

در جدول ۷ امكان كسب بازار صادراتي و سهم بازار از آبپاش متحرک براي چمن براي مناطق و كشورهاي مختلف بر اساس واردات ۲۰۰۷ ارائه گرديده است.


امكان كسب بازار صادراتي كشور از آبپاش متحرک براي چمن حدود ۱۳۳۸۲۲۴ عدد برآورد مي گردد . در جدول ۸ جمع بندي نهايي بازار آبپاش متحرک براي چمن ارائه مي گردد.

روش هاي مختلفي براي ساخت و توليد قسمتهاي مختلف آب پاش بر حسب جنس و مدل اجزا و قطعات آن وجود دارد، به عنوان مثال در نمونه آلماني پايه از زانويي اتصال مجزا بوده و از دو جنس مختلف ساخته شده است. در اين نمونه پايه به روش پرس و کشش ساخته مي شود و زانويي آن تمام پلاستيکي بوده و به وسيلهتزريق پلاستيک تهيه و ساخته مي شود. اما د ر نمونه ژاپني پايه و زانويي يک پارچه بوده و از جنس چدن يا فولاد ريخته گري ساخته مي شود که اين عمليات در قالبهاي فلزي دايمي انجام شده و سپس ماشينکاري آن صورت مي گيرد. اين قطعه همچنين مي تواند از آلومينيوم به روش ريخته گري دايکست هم ساخته شود، اما به دليل ويژگيهاي کاربردي جنس چدني آن مطلوب ميباشد.


اجزا فواره و اتصال چرخشي از نظر فرايند ساخت و توليد در نمونه هاي مختلف فرايند يکساني نياز دارند و تنها بر حسب جنس ماده اوليه و نوع ماشين سرعت عملکرد متفاوت مي باشد. در مجموع روش هاي مختلف توليد بر حسب نوع مواد و جنس آن متفاوت مي باشد و به تناسب تيراژ توليد از روش هاي با درجه اتوماسيون متفاوت مي توان بهره برداري نمود که در اين واحد توليدي علاوه بر موارد فوق ساده بودن فرايند و محدوديت صنايع کوچک نيز مد نظر ميباشد.


لازم به ذکر است که در ساخت پايه و زانويي از برنج ريخته گري شده نيز ميتوان استفاده کرد، اما به دليل نياز به يک مرحله فرايند بيشتر)آبکاري( و قيمت بالاي برنج از انتخاب آن صرف نظر ميشود.

تشريح فرايند منتخب
آب پاش متحرک براي چمن مشابه توليد نمونه ژاپني در نظر گرفته شده است که از سه قسمت اصلي تشکيل شده شده و اين سه قسمت به صورت مجزا توليد و تهيه شده و در بسته بندي به مشتري و مصرف کننده عرضه مي شود. مصرف کننده سه قسمت را براي به کار گيري مونتاژ ميکند. براي شناخت و ارزيابي روش توليد محصول هر قسمت به طور مجزا توضيح داده ميشود.

۱- سر شلنگي پلاستيکي
اين قطعه پلاستيکي مي باشد و باتوجه به اينکه در نمونه متخب جهت توليد تنها يک قطعه پلاستيکي از جنس باکاليت مي باشد، تخصيص ماشين آلات و نيروي انساني توجيه اقتصادي ندارد و لذا نحوه تامين آن به صورت خريد مي باشد. اين قطعه از يک طرف به شلنگ آب متصل شده و از سمت ديگر به وسيله رزوه به آبپاش متصل مي گردد. همچنين اين قطعه جهت اتصال حداک ثر سه نوع شلنگ با سه اندازه معمول در مصارف خانگي سه مرحله اي ميباشد.

۲- مجموعه پايه و زانويي چدني
اين مجموعه تحت عمليات ريخته گري توليد شده و پس از رزوه کاري و رنگ کاري آماده بسته بندي ميگردد. براي عم ليات ريخته گري، کوره در هر ساعت حدود ۲۵ کيلوگرم مذاب توليد نموده و باتوجه به وزن هر قطعه در حدود ۳۰۰ گرم و ضايعات و دور ريز امکان توليد ۳۰۰ عدد از قطعه در روز وجود دارد. رزوه زني داخل زانويي توسط ماشين تراش کوچک روميزي صورت مي گيرد و در هر ساعت با يک دستگاه ميتوان ۷ قطعه را رزوه کاري، تميز و آماده نمود. عمليات نهايي ساخت اين قطعه چربي گيري و رنگ کاري ميباشد.

۳ - مجموعه آب پاش
اين مجموعه شامل قطعات پايه گردان، پايه فواره، مهره آجدار، واشر فلزي و لاستيکي، لوله فواره و درپوش لوله مي باشد که دو قطعه واشر فلزي و لا ستيکي به طور استاندارد و با قيمت نازل قابل تهيه مي باشند و ساخت و توليد آنها به صرفه نميباشد. روش توليد و ساخت و مونتاژ ساير قطعات به شرح زير ميباشد.

پايه فواره :
اين قطعه از مفتول به قطر ۲۰ ميليمتري آلومينيومي ساخته ميشود و فرايند توليد آن توسط دستگاه سر ي تراش در چهار مرحله سوراخکاري، رزوه زني، برشکاري و سوراخکاري دوباره انجام مي پذيرد . از نظر توان عملياتي دستگاه سري تراش ۲۰۰ قطعه را در ساعت آماده ميکند.

مهره آجدار:
اين قطعه براي ساخت نيازمند عمليات سوراخ کاري، رزوه زني، آج زني و در نهايت برش مي باشد که تمام مراحل آن توسط دستگاه سري تراش انجام مي گيرد. دستگاه سري تراش در هر ساعت به طور متوسط ۴۰۰ قطعه مهره را ميتواند توليد نمايد.

پايه گردان:
اين قطعه مشابه يک پيچ با آچارخور ۶گوش مي باشد و مراحل توليد آن شامل سوراخ کاري محوري، سوراخکاري عمود بر محور، رو تراشي موازي محور و سه رزوه زني عمود بر محور مي باشد و در نهايت برش آن انجام ميپذيرد. سري تراش در حدود ۱۲۰ قطعه در ساعت توليد مينمايد.

لوله فواره 
اين قطعه از لوله آلومينيومي به قطر ۱۰ ميليمتر ساخته مي شود و با فرايندهاي رزوه زني و برشکاري به وسيله دستگاه سري تراش و با سرعت ۱۸۰ قطعه در ساعت، خمکاري با دستگاه خم کن و سوراخکاري به وسيله دريل توليد ميگردد.
درپوش لوله فواره
اين قطعه از مفتول ۱۲ ميليمتري آلومينيومي و با فرايندهاي برشکاري، سو راکاري و رزوه زني به وسيله دستگاه تراش ساخته مي شود. ظرفيت توليد ۲۰۰ قطعه در ساعت بوده و عمليات سوراخ کاري نهايي براي آبپاش به وسيله دريل روي آن صورت ميگيرد.

مونتاژ مجموعه
در مونتاژ قطعات اين مجموعه ابتدا درپوش لوله روي لوله قرار داده شده و بسته مي شود، سپ لوله هاي فواره در داخل سوراخ هاي رزوه شده پايه گردان پيچيده مي شوند. مجموعه مونتاژ شده را در پايه فواره قرار داده و واشر فلزي روي آن قرار داده مي شود و سپس پرچ سطح پايه گردان از داخل پايه فواره توسط پرس دستي انجام ميشود که با توجه به جنس و ابعاد و ميزان پرچ، پرس اهرمي براي اين عمليات کافي ميباشد.

٤ - تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم
طراحي و احداث واحد صنعتي نيازمند شناخت مباني تئوري و برخورداري از ديدگاه هاي تجربي و عملي متناسب با شرايط اقتصادي به منظور نيل به اهداف توليد ميباشد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم


2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست


5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.


5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار


جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .
فهرست نیروی انسانی مورد نیاز :

بررسي و تعيين حداقل ظرفيت اقتصادي طرح
انتخاب ظرفيت و برنامه توليد مناسب براي واحدهاي صنعتي علاوه بر بهره برداري بهينه از سرمايه گذاري انجام شده، عاملي در جهت کسب بيشترين سود ممکن خواهد بود . نظر به اينکه احداث واحدهاي صنعتي مستلزم سرمايه گذ اري اوليه اي است که در بعضي موارد تقريبا ثابت است، لذا انتخاب ظرفيت هاي خيلي کم، سودآوري طرح را غير ممکن مي سازد. علاوه بر آن در صنايع کوچک، انتخاب ظرفيت هاي بالا سرمايه گذار را مجبور به تامين سرمايه زيادي مي کند که در آن صورت واحد مورد نظر از چهارچوب مطالعات صنايع کوچک و احداث آن فراتر ميرود. با در نظر گرفتن موارد فوق، ظرفيت اين طرح ۸۱۰۰۰ عدد آبپاش متحرک براي چمن براورد شده است.

ميزان مواد اوليه مورد نياز و محل تامين آن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید