بخشی از مقاله

معرفی نیروی انسانی

فصل سوم – معرفی نیروی انسانی
معرفی نیروی انسانی
1-3-برآورد پرسنل تولیدی
ردیف عناوین شغلی تعداد میزان تحصیلات جنسیت
1 سرپرست 1 کارشناسی ارشد گرافیک - طراحی مرد
2 مهندس 4 کارشناس رایانه – طراحی – گرافیک مرد
3 حسابدار 1 لیسانس حسابداری مرد / زن
4 تکنسین 5 فوق دیپلم مرد


2-3-پرسنل اداری و خدمات
ردیف نوع مسئولیت تعداد شرح وظایف
1 مدير 5
2 خدمات 10
3 حسابدار 1


فصل چهارم
هزینه ها

فصل چهارم – هزینه ها
معرفی هزینه ها
ردیف عنوان هزینه مبلغ سالانه به ريال
1 مواد مصرفی 50000000
2 تامین انواع انرژی سوخت(تاسیسات-گرمایش-سرمایش) 1800000
3 هزینه خدمات نیروی انسانی 750000000
4 هزینه ماشین آلات و تجهیزات خط تولید 500000000
5 هزینه زمین-ساختمان 400000000
6 هزینه لوازم اثاثیه اداری 50000000
7 هزینه های قبل از بهره برداری 30000000
8 جمع کل هزینه ها 1798000000

برآورد هزینه استهلاک
شرح ارزش دارایی
( ریال) درصد هزینه استهلاک
محوطه سازی
ساختمان
ماشین آلات و وسایل آزمایشگاهی 50000000 10 5000000
تاسیسات
وسایل حمل و نقل
وسایل دفتری 5000000 10 500000
پیش بینی نشده
جمع کل 55000000 10 5500000

سود ناخالص= هزينه هاي ساليانه- در آمدسالیانه
70200000 = 17980000 - 2500000000

فصل پنجم
شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز


فصل پنجم – شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز
شرح فعالیت های شرکت :
1 – فعالیت های تبلیغاتی چاپی
* طراحی و چاپ پوستر های تبلیغاتی
* طراحی و چاپ بنر های تبلیغاتی
* طراحی و چاپ بیل برد ها و تیزر های شهری
* طراحی و چاپ کارت ویزیت
* طراحی و چاپ های تبلیغاتی دیگر مانند ( سر رسید ، ساعت ، خودکار ، لیوان ، پد ماوس و ... )

2 – فعالیت های تبلیغاتی تصویری
تهیه ویدئو کلیپ های تبلیغاتی برای تلویزیون

3 – فعالیت های تبلیغات مجازی
طراحی و اجرای تیزر های تبلیغاتی اینترنتی
طراحی وب سایت معرفی و تبلیغاتی


برخی از اطلاعات فنی مورد نیاز :
چاپ :
چاپ فن قرار دادن نوشته و تصویر، معمولاً به وسیله مرکب، بر روی کاغذ یا دیگر سطوح است.
چاپ امروزه فرآیندی انبوه صنعتی است و بخش اساسی صنعت نشر و بخشی مهم از فعالیت‌های اداری و حکومتی است.
واژه «چاپ» (و صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ») را به احتمال برگرفته از واژه چینی چاو دانسته‌اند.

انواع چاپ
چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می گردد. مهم ترین این روش های عبارت‌اند از:
• چاپ افست: عمدتاً برای انتشارات، تبلیغات
• چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ هلیوگراور: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ سیلک اسکرین: عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی
• چاپ دیجیتال: برای همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین

طراحی گرافیکی (تجاری ، تجاری و تبلیغاتی )
طراحی موفق آرم تجاری :
مشتریان اغلب به آرم شرکت‌ها توجه زیادی نشان می‌دهند، زیرا این علامت‌ها بر "ارزش" محصولات و خدمات می‌افزایند. گاه این "ارزش" به مهم‌ترین عامل تحریک کننده‌ مشتریان برای خرید و استفاده ‌از محصولات و خدمات ، تبدیل می‌شود.
این جا است که علامت تجاری و یا آرم معنایی گنگ می‌یابد. قبل از هر چیز این "ارزش" دقیقا به چه معنا است؟
ارتباط نوع محصول و نام شرکت و ارزش مطروحه نیز بسیار با اهمیت است. حرفه‌ای‌های بازاريابی، همه‌ این موارد را تبلیغات می‌نامند.مشتریان عاشق تبلیغات هستند، بنابراین آرم ها را نیز دوست دارند. خبرگان در امر بازاریابی، انتخاب یک آرم یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی می‌دانند.

حال، راز طراحی موفق یک آرم چیست؟
قبل از پاسخ به این سؤال، بیایید سه رویکرد رایج بسیاری از بازاریابان را در توسعه وطراحی آرم، با کمک گرفتن از انس های تبلیغاتی مشاورین و مؤسسات طراحی آرم، بررسی کنیم.
البته این نظریات اغلب پایه واساس درستی ندارند و از نظر من این افراد تاکنون نتوانسته اند علامت تجاری موفقی طراحی کنند. به هر حال این سه رویکرد عبارتند از:
1- دکوراسیون
2- الحاق
3- Golem


در روش اول این طور به نظر می رسد که تمایز، عاملی برای جلوه بیش تر است. متخصصین با اشاره به نام‌ها و نشانه‌های طراحی شده اظهار می کنند: "ما آرم‌هایی متمایز از رقیبان خود، طراحی می کنیم، به این ترتیب مشتریان، ما را از بقیه تمیز می‌دهند."
این روش، رویکردی کاملا ابتدایی است و برای افزایش اعتبار باید آن را با عواملی از دو رویکرد دیگر تلفیق کرد.

روش"الحاق"، ارزش‌های مربوط به آرم و سایر مفاهیم مورد نظر را به اسم، نشانه و هم‌چنین موضوعات مربوط به رویکرد قبلی اضافه می کند. روند منطقی این جریان به این طریق پیش می رود:


مشتری، آرم و "ارزش" های افزوده به آن را که به شکلی زیبا تصویر شده، در پیغام های الکترونیکی دیده، بلافاصله احساس می کند که این علامت تجاری نیازهای اورا برآورده می‌کند. طرفداران طراحی آرم های احساساتی ادعا می‌کنند، آن ها نیز تقریبا از این روش استفاده می کنند. (مثلا آنها در تبلیغات، احساسات را برانگیخته و آن را تحریک می کنند).


در رویکرد سوم، بازاریابان، سعی می کنند، تبلیغات‌شان با هویت انسانی و شخصیت پردازی همراه باشد. به این ترتیب مشتری با آرم ارتباط برقرار می‌کند.
به عقیده نویسنده، این سه نگرش، شرکت ها را به بیراهه کشانده، موجب شده پتانسیل و نیروی لازم برای طراحی آرم را ندیده بگیرند.
اما رویکرد دیگری هم وجود دارد، که به نظر من سودمند‌ترین روش است. کارآمدی این روش را تحقیقات و نظریات روان شناسانه و جامعه شناسانه ثابت کرده‌اند.
منطق توسعه‌ طراحی آرم با "ارزش" افزوده، به نحو شگفت‌انگیزی مشابه منطق توسعه‌ تولیدات است. در هر دو مورد، ابزار یا وسیله ای تولید می‌شود که به درد مشتری بخورد. برای رفع احتیاجات مشتری، دانستن نوع این احتیاجات اهمیت زیادی دارد. از دید من، تصمیم مصرف کننده برای خوشحال بودن، استراحت، سرگرمی، تقویت اعتماد به نفس، خیال پردازی یا هر مورد روحی دیگر؛ همان "احتیاجات" او را تشکیل می‌دهند.


مصرف‌کنندگان، هنگام دست یابی به اهداف و امتیازات تجربی، احساسی، روانی و اجتماعی درست مانند تلاش برای دست‌یابی به اهداف حقیقی و ملموس، مصمم و هدف‌مند هستند. علامت‌های تجاری توأم با "ارزش"‌ های افزوده، ابزاری برای کمک به مصرف‌کنندگان در دست‌یابی به این اهداف هستند. این ابزار، عوامل کمکی و به زبان دیگر، عوامل کمکی اجتماعی هستند.


در حقیقت یک آرم بدون یک سناریوی متقاعدکننده‌ برای افراد، آرم نیست. این علامت ممکن است به آرم، شباهت داشته باشد؛ نام، نشانه و ویژگی‌های تصویری شناخته شده‌ای داشته باشد و حتی از روش های تبلیغاتی نیز استفاده کند، اما مصرف‌کنندگان به این محصول بی‌اعتنا می باشند.
تمام روش های نوین و موفق در امر تولید محصولات و ارايه‌ خدمات، در مورد طراحی آرم نیز چاره ساز است، شرط لازم وکافی برای موفقیت، فراهم‌کردن چیزی برای مشتری است که به آن نیاز دارد ولی نمی تواند خیلی سریع به آن دست پیدا کند...به این دلیل که تهیه آن برای مشتری کاری دشوار، پیچیده، پرزحمت، خسته کننده و گسترده است.


مطابق این رویکرد، آرم شرکت ها مسائلي با هویت انسانی نیستند و هم‌چنین خارج از فکر مشتری هویت ندارند. آنها فقط ابزار هستند،به همین سادگی ؛ ابزارهایی برای دست یابی به هدف نهایی.
احساسات را نمی توان به علامت های تجاری تزریق کرد؛ بلکه اگر به عنوان یک منبع سودمند در نظر گرفته شوند، احساسات را بر می‌انگیزند. احساسات مثبت، نتایج مستقیم این انتظارات هستند. سمبول های مختلف (نام، نشانه، فونت، نمادهاو...) بر خلاف انتظار تأثیر زیادی ندارند؛ آن ها در حقیقت، نشانه‌هایی هستند که ما را برای رسیدن به هدف اصلی هدایت می‌کنند.

انتخاب و طراحی آرم 10 مرحله‌ی مختلف دارد، یعنی 10 روش مختلف طراحی موفق یا کارامد برای کسب درآمد :
1. ارتباط طراحی آرم با سود دهی مستقیم


2. اصل اولیه‌ طراحی آرم، در نظر گرفتن ارتباط آرم با اسم و سایر نمادها با سود آشکار و محسوس است. (نتیجه‌ای ملموس یا تجربی). این سود را یا خود محصول به تنهایی ایجاد می‌کند و یا اجزای تشکیلات بازاریابی. این اصل مهم را همواره به یاد داشته باشید.
3. آرم‌های موفق با رعایت این اصل به موفقیت رسیده اند. درست است که در این مرحله خود آرم به تنهایی اهمیت چندانی ندارد، اما تا اندازه ای باید به آن توجه کنید.

2. طراحی متنی با تأثیر روانی
یک متن مؤثر بر احساسات، مفهوم یا اصلی سازمان یافته است، که مشتری را به یک سری عوامل نامربوط ولی تأثیرگذار (مانند تمام فعالیت‌های بازاریابی یک شرکت) مرتبط می کند.


در این موارد، متن انتخاب شده، تأثیر و سود مورد نظر را تضمین می‌کند.
به عنوان مثال: وقتی به طور اتفاقی در قلب منهتن به اسامی دو هتل Hudson و Royalton بر می خورید، انتظار خدمات در سطوح عالی دارید.اما اگر در هتلی به اسم Boutique Hotel باشید، تجربه‌ی متفاوتی است. کلمه‌ی Boutique Hotel خدمات بسیار متفاوتی نسبت به سایر هتل‌ها از این زنجیره ارايه می دهد- بعضی وقت‌ها تفاوت‌هایی بین خدمات دو اتاق در یک هتل. در واقع این تاثیر روانی نام‌ها و متن های انتخابی است که شما را وادار می کند به دنبال کشف تفاوت‌ها باشید.

3. کسب تجربه
در این جا می‌خواهم از تأثیر هیپنوتیزم کننده‌ی طراحی آرم صحبت کنم. شما با یک انتخاب درست، در مشتری انتظارات و آرزوهایی ایجاد می‌کنید، که تولیدات به تنهایی نمی‌توانند از پس این کار برآیند. به عنوان مثال: اسم نوشابه‌ی Red Bull ، در مصرف کننده این حس را به وجود می‌آورد که پس از نوشیدن آن، در کنار تأثیرات مثبت فیزیکی موج عظیمی از انرژی به او منتقل می‌شود.

4. طراحی آرم‌هایی که خود معرف خود باشند
در این جا از سمبول‌هایی استفاده می‌شود که برای همه شناخته شده باشند. این روش انتخاب آرم، مصرف کننده را وا می‌دارد به شناخت جدیدی از خود برسد و در حقیقت به هنگام استفاده از این محصولات مکالمه‌ای درونی با خود برقرار کند) برای این که عزمش را در انتخاب محصول جذم کند). در عین حال اینگونه آرم‌ها عاملی براي ايجاد ارتباط بين افراد مختلف نيز هستند(به هنگام مجاب کردن افراد برای استفاده از این محصول).

5. ایجاد وسیله ای برای انتقال پیام
نقش آرم در این رویکرد، ایجاد سمبولی متفاوت ودر عین حال شناخته شده است. چنین آرمی مصرف‌کننده را قادر می‌سازد نظرات جالب توجه و احساسات خاص در مورد آن بیان کند. شرکت بزرگ تجارت الماس De Beers با معرفی الماس به عنوان عامل ایجاد ارتباط بین افراد از الماس به عنوان عامل تحریک‌کننده‌ احساسات و همین‌طور وسیله‌ی ابراز احساسات مشتری استفاده کرد. در سپتامبر2003 این شرکت از ابزار جدیدی برای انتقال پیام‌ها استفاده‌ کرد، زنی با حلقه ی ازدواج در دست راست و به معنی استقلال و عدم نیاز به جنس مخالف. (برخلاف حلقه در دست چپ که اغلب سمبول نیاز و وابستگی است).

6. ایجاد یک جایگاه اجتماعی/ فرهنگی
در این جا هدف، ایجاد یک جایگاه اجتماعی و فرهنگی به عنوان راهنمای مشتریان است. این راهنما مشتری را از آن‌چه که در اطرافش می گذرد، هنجارهای اجتماعی و هر چیز خوشحال‌کننده، آگاه می‌سازد. شرکت Apple با تولید کامپیوترهای شخصی (نه تنها به عنوان ابزار کار بلکه به عنوان وسیله‌ای برای خود‌شنا‌سي وشکوفایی خلاقیت) گام بزرگی در این امر برداشته است. در واقع این آرم، با ایجاد انقلابی فرهنگی امكان شكوفایی خلاقیت را برای عامه‌ی مردم ایجاد کرد.

7. در نظر داشتن اهداف متعالی
شما با فعالیت خود‌ ، زمینه را برای دست‌یابی افراد به اهداف بزرگ، فراهم می کنید؛ اهدافی که چه بسا افراد نمی توانند به تنهایی به آنها دست پیدا کنند. فروشگاه Body "فروش" را وسیله‌ای برای کمک به حفاظت از محیط زیست و یاری کردن افراد مشتاق به این کار، قرار داد.

8. زندگی در دنیای خیال
دل بستن به یک آرم و انتخاب آن از جانب مشتری شاید به این دلیل باشد که فرد از این طریق می‌تواند، مانند دنیای خیال رفتار کند، یا جوری عمل کند که در واقعیت، جرأت انجام آن را ندارد یا نمی خواهد هزینه‌ انجام آن را بپردازد.

ایجاد یک ژیمناستیک عاطفی
اغلب به جای عمل به برخی خواسته‌های درونی، به دلیل احترام به قوانین زندگی از آنها چشم‌پوشی می‌کنیم. برای جلوگیری از فرسودگی، ورزش می‌کنیم. همین‌طور به عنوان يك ورزش حسی، به تماشای فیلم می‌پردازیم که شاید چندان قانونی یا پذیرفته در قوانین زندگی ما نباشند. آرم هایی مانند Sicily از شرکت Dolce & Gabbana اجازه‌ی کسب چنین تجربه‌هایی را به ما می‌دهند.

9. امکان خیال پردازی
درست مانند مورد آخر، این رویکرد به طراحی آرم به مشتری کمک می‌کند تا واقعیات بیرون را به موضوعات تخیلی تبدیل کند.مشتریان، اغلب درباره ی قدرت‌طلبی، تسلط، بزرگی، موفقیت، عشق، قتل و مانند این ها خیال پردازی می‌کنند.آرم Timberland جوری طراحی شده بود تا مشتریان درباره ماجراجویی های شجاعانه در مقابل نیروی طبیعت به خیال پردازی بپردازند.


موارد ذکر شده در بالا، انواع مختلف"ارزش" افزوده به کالا هستند.در حقیقت، به کمک این روش ها می‌توان به ایجاد ارزش‌های مؤثر فکر کرد وآرم ها ابزارهایی برای دست‌یابی به این هدف هستند.
این 10 رویکرد،به اعتقاد نویسنده، تفاوت‌های بین آرم های" مبتدی" و "حرفه‌ای" را آشکار می‌کنند.
آرم درلغت یعنی نشانه، طراح آرم باید بدونه كه می خواد نماد ونشانه ای از یک مكان خواه تجاری یا فرهنگی و... رو به تصویر بكشه .
برای هر جا كه بخوای كار كنی سلیقه مشتری شما رومحدود خواهد كرد مثلا طبق تجربه دیدم بعضی ها اسرار دارن توی آرمشون انشا بنویسن (سال تاسیس. تعداد شركا .نام بلند بالا شركت اگه مشهدی باشه باید توس رو هم به ته آرم هر جور شده بچسبونید )
با تمام این اوصاف خلاقیت طراح حرف اول رومیزنه .


1) یه آرم خوب آرمی كه در یه نگاه به ببیننده چیزی بگه جذبش كنه ،اونو وادار كنه باز هم به اون نگاه كنه پس باید طرح كلی آرم مفهموی داشته باشه .

2) توی طراحی آرم بهتره از خط های نازك با پیچشهای ظریف اون هم نه به تعداد زیاد استفاده بشه ، البته باز هم به طرح بستگی داره .
3)برای طراحی آرم به محصولات اون واحد تولیدی یا خدمات موسسه مذبور توجه کنید ابتدا از محصولات تصاویری رو نگاه کنید وسعی کنید به صورت شماتیک از اون محصولات شکلی بکشید وبه قول طراح ها اتود بزنید. (کاری که امیر آقا دائم انجام میده )

4)نام مکان یا موسس اون رو روی کاغذ بنویسید ومثل مرحله قبل سعی کنید با ترکیبی از طرح و متن شکلی بکشید ، توی این مرحله اگه از حروف لاتین استفاده کنید جذابیت بیشتری به کارمی دید چون حروف لاتین با اشکال هندسی به راحتی ترکیب میشن وطرح زیبای روبه وجود می آرن .

این آرم از نام محصول برای طراحی استفاده كرده نه از نوع محصول میبینید كه كار جالبی شده.

5)اگر امکانشو دارید به آرشیوی از آرم ها نگاه کنید خصوصا آرم های که مربوط به محصولات مورد نظر شما میشن .این کار به شما ایده می ده .فقط سعی کنید کپی برداری نکنید تا ذهنتون محدود نشه.
در این آرم از شكل خود محصولات برای طراح كمك گرفته شده.


اصول طراحی آرم :
6)قطعا یه طرح کلی توی ذ هنتون شکل گرفته اونو روی کاغذ بیارید ممکنه چند طرح به فکرتون برسه همه اونها رو بکشید .

7)حالا با استفاده از ابزارهای یه نرم افزار طراحی سعی کنید طرحی رو که کشیدید باز سازی کنید .میتونید اول طرح رو اسکن کنید.
اگرآرم طراحی شده فقط یه تصویر بود در صورت لطمه نخوردن به طرح نام مکان رو پایین آرم بیاریید.

9)آرم خوب آرمی كه شلوغ و پر نباشه .گاهی اوقات میشه با دو یا چند خط یه آرم زیبا خلق كرد .آرم باید ساده وشکیل باشه.

به این آرم نگاه كنید از خوطوط درهم وپیچیده زیادی استفاده كرده وخیلی ساده مفهوم رو رسونده.


توی این آرم فقط از یك تصویر استفاده شده وهیچ توضیح متنی در اون دیده نمیشه .

اما توی این یكی در پایین آرم توضیحاتی با فونت كمیك بر اساس نوع آرم آورده شده .

طراحی پوستر و کاتالوگ :
شاید مهمترین نکته ای که در طراحی پوستر و طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شود این باشد که طراحی آن بتواند باعث جلب نظر بیننده در هنگام مشاهده آن از میان چندین کاتالوگ و پوستر دیگر شود. در برخی مواقع حتی ساده ترین طرح نیز باعث این جلب نظر خواهد شد که در نظر گرفتن شرایط روانشناسی فرد را می طلبد . این خود مهمترین نکته ای است که طراح با توجه به نوع فعالیت سفارش دهنده اقدام به آن می نماید .
در گام دوم ، نکته مهم با توجه به کم بودن فضای تبلیغ ، ارائه توضیحات مختصر و البته تاثیرگذار در ذهن بیننده می باشد . خلاصه مهمترین و بارزترین فعالیت کارفرما و نکته ای که باعث تمایز آن از سایر رقبا می شود می تواند از جمله این توضیحات باشد.


در نظر گرفتن این دو نکته در زمان طراحی کاتالوگ يا طراحی پوستر کافی است تا سفارش دهنده از میان بازدید کنندگان فراوان آن پوستر و یا کاتالوگ مشتری خود را بیابد .
در نظر گرفتن استاندارد های چاپ در هنگام طراحي پوستر يا طراحي کاتالوگ برای یکدست در آمدن طرح به وجود آمده توسط کامپیوتر و طرح چاپ شده ، تبدیل حرفه ای سیستم RGB به سیستم CMYK و حذف رنگ های مورد استفاده در سیستم RGB که در سیستم CMYK وجود ندارد ، افزایش dpi استفاده شده در تصاویر برای استفاده در سیستم چاپ با کمترین افت کیفیت از جمله شرایطی است که برای هر طراحی استاندارد می بایست در نظر گرفته شود .
شرکت یاقوت با بهره گیری از متخصصان واحد گرافیک خود و با توجه به نیاز های شما در راستای طراحي کاتالوگ و طراحي پوستر و بروشور تبلیغاتی سعی بر آن دارد تا آنچه شما مد نظر دارید را به مخاطبان ارائه دهد .

پوستر
در اواخر قرن نوزدهم ميلادى بر اثر تحولات مصورسازى و پيوند نزديکى که بين نقاشى و چاپ برقرار شده بود، پديدهٔ تازه‌اى موسوم به پوستر يا آفيش يا پلاکارد بوجود آمد.
پوستر بعنوان نوعى طرح گرافيکى به مقولهٔ نمايش و تبليغ تعلق دارد که در آن بايد تصوير و کلمات به شکل مختصر، مرتبط با يک مفهوم واحد و به يادماندنى باشند.
پيش از چاپ سنگي، پوسترها مانند کتاب به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکى و گاه با قالب‌هاى چوبى چاپ مى‌شدند.

با گذشت چندين دهه از تاريخ ظهور عکاسي، اين امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه تکثير کنند. در اين دوره معمولاً نقاشان طر‌ح‌هاى پوستر را نقاشى مى‌کردند. تصوير بصورت دستى بر سطح مستويى لوح چاپ منتقل مى‌شد. اين روش تا بعد از جنگ دوم جهانى هم رواج داشت.


پوسترهاى نمايشى اولين نمونه از آگهى‌هاى ديوارى بودند که ضمن تحول، اصول و قواعد پوسترسازى را پى‌ريزى کردند. اين آگهى‌ها مربوط به تماشاخانه‌هاى متعددى بود که در اروپا وجود نداشت. پوسترهاى مصور آن دوره علاوه بر تبليغ در مورد تماشاخانه‌ها، مغازه‌ها و حراج‌ها و وسايل حمل‌‌‌‌ونقل، در عرصهٔ تبليغ کتاب نيز رواج داشت. اين پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سياه چاپ مى‌شد. در حوزه هنر پوستر دههٔ آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک بيش از ديگران مى‌درخشيد. پوستر رنگى مصور با نام ژول شره، هنرمند فرانسوى آغاز مى‌شود


هنرمندان پوستر اين دوره، آزادى زيبايى‌شناختى و جسارت خلاقانه‌اى را به نمايش گذاشتند، که با اولين تجليات اختراعات فن‌آورانه در توليد و تکثير آثار گرافيکى همراه شد.
ليتوگرافى در اواخر سدهٔ نوزدهم به هنرمند امکان داد تا سطوح بزرگ يکدست را چاپ کند و از رنگ بهره برد. و به طراح امکان داد تا حروف‌نگارى خاص خود را انجام دهد. اين کنترل بر چاپ آغاز طراحى گرافيک بود. بعدها فن‌آورى‌هاى عکاسى و رايانه‌اى در توليد و تکثير تصوير و متن نقشى اساسى يافتند.
رايج‌ترين شيوه چاپ تا دهه ۱۹۶۰ به روش لترپرس بود (نوعى چاپ برجسته از قالب‌هاى فلزى فتوگراوور و حروف).

در دههٔ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نسل جديدى از طراحان شروع به استفاد هاز قابليت‌هاى رايانه کردند. طراحان گرافيک يکصد سال پس از آنکه هنرمندان رسانهٔ جديد ليتوگرافى را به خدمت خود در آوردند. فن‌آورى‌هاى نوين را براى تحت کنترل در آوردن توليد متن و تصوير بکار بردند.
همانطور که چاپ و مطبوعات يکباره در ايران رواج يافت، اشکال مختلف پوستر نيز بطور ناگهانى ظاهر و براى مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اولين پوسترهاى چاپ شده در ايران مصوّر نبوده و غالباً شامل اطلاعيه‌هاى دولتى و غيردولتى بود که در معابر و مجامع عمومى نصب مى‌شد. اين آگهى‌ها از هر نوع عناصر بصرى جالب تهى بودند. در سى و چند سال گذشته همراه با گسترش امکانات چاپ و آموزش هنر گرافيک در مدارس هنري، هنر پوستر جاى خاص خود را در ايران پيدا کرد.


توسعهٔ تبليغات براى کالاها و مؤسسات توليد و خدماتى و غيهر موجب رواج پوسترهاى تجارى شد و به موازات آن پوسترهاى فرهنگى و هنرى نيز رواج يافت.
اکنون پوسترهاى متنوع که حاوى پيام‌هاى مذهبى و سياسى و فرهنگى مى‌باشند، سراسر شهر را پوشانده است. پوستر بدليل استفاده از عناصر بصري، نقش مهمى در القاى پيام دارد. اين عناصر بصرى با کادربندى و ترکيب‌بندى مناسب عناصر موضوع و استفاده از نشانه‌ها و علائم ساده تصويرى قابليت انتقال سريع‌ترى به آن مى‌دهد.


طراحی پوستر :
شاید مهمترین نکته ای که در طراحی پوستر و طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شود این باشد که طراحی آن بتواند باعث جلب نظر بیننده در هنگام مشاهده آن از میان چندین کاتالوگ و پوستر دیگر شود. در برخی مواقع حتی ساده ترین طرح نیز باعث این جلب نظر خواهد شد که در نظر گرفتن شرایط روانشناسی فرد را می طلبد . این خود مهمترین نکته ای است که طراح با توجه به نوع فعالیت سفارش دهنده اقدام به آن می نماید .


در گام دوم ، نکته مهم با توجه به کم بودن فضای تبلیغ ، ارائه توضیحات مختصر و البته تاثیرگذار در ذهن بیننده می باشد . خلاصه مهمترین و بارزترین فعالیت کارفرما و نکته ای که باعث تمایز آن از سایر رقبا می شود می تواند از جمله این توضیحات باشد.


در نظر گرفتن این دو نکته در زمان طراحی کاتالوگ يا طراحی پوستر کافی است تا سفارش دهنده از میان بازدید کنندگان فراوان آن پوستر و یا کاتالوگ مشتری خود را بیابد
مقصود از اينگونه ارائه اينست که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه ومشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و درزمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد.

پوستر:
پوستر بايد جذاب ، گويا ، مختصر ومفيد بوده وبه خوبي سازماندهي شده باشد. پوستر بايد تعداد محدودي از ايده‌هاي اصلي رابيان داشته وذهن مخاطب راباداده‌ها وتوضيحات اضافي مخدوش نسازد.


یا آفیش"AFFICHE" یا پلاکات "PLAKAT" صفحه چاپ شده یا دست نوشته ای است که به منظور آگاهی مردم از چیزی روی دیوار نصب می کنند.
معنای اصلی پوستر همان اعلان یا خبر یا آگهی است آنهم آگهی مصور که در اوایل برای آگهی های تجاری از آن استفاده می شده و منشا به و جود آمدن پوستر نیز آمریکا و اروپاست و دلیل آن هم بوجود آمدن تکنولوژی چاپ می باشد.لذا هدف عمده پوسترها در آغاز و در غرب صرفا تجارت بوده و بعدها عده ای مخصوصا گروههای مختلف سیاسی از آن جهت مواضع خود استفاده نمودند.در حدود 130 تا 150 سال پیش ماشین چاپ سنگی در ایران وارد شد و ابتدا پوستر بصورتی مختصر و در چاپ تک رنگ، ارائه می شد.

 

اندازه :
كليه پوسترها بايدقابل نصب درتابلويي به ارتفاع150 وعرض 100 سانتيمتر ، مطابق دستور العمل زير تهيه شده باشد:
عنوان پوستر ونام نويسنده ( گان ) :
عنوان پوستر وعناوين داخلي بايد كوتاه وگويا باشد . نام خانوادگي ، نام وآدرس نويسند(گان) به ترتيب درزير عنوان پوستر آورده شود.
پوستر بايد شامل قسمتهاي زير باشد:
خلاصه : چكيده اي از مطالب ارائه شده درمقاله


مقدمه : مختصر ومفيد بوده وبيانگر اهداف پژوهش باشد.
روش ها : ترجيحاًً فهرست‌وار يابصورت فلوچارت تهيه شود.
نتايج : شامل جدول ، نمودار ، شكل‌ و عكس‌ همراه باتوضيح مختصري درموردآنها.
نتيجه‌گيري: شامل خلاصه‌اي از نتايج ومقايسه باتحقيقات ديگران بااشاره به مكانيسمها
سازماندهي مطالب:
كليه مطالب وبخش‌هاي پوستر بايد به ترتيب وپشت سرهم ازبالا به پايين دريك ياچند ستون تنظيم گردد.
متن:
براي نگارش متن اندازه كلمات بايد بگونه‌اي باشد كه ازفاصله 2متري براحتي قابل خواندن باشد.
درشكل زير نمونه اي از يك پوستر ارائه شده است كه برحسب مورد مي توان درتعداد ستونها يا رديف‌ها تغييراتي ايجاد كرد.

راهنمای تهیه پوستر
1. عنوان مقاله با حروف درشت در بالاترین سطر نوشته شود.
2. نام نویسنده (گان) مقاله و محل انجام پژوهش خوانا قید شود.
3. متن گویا و رسا باشد.


4. از به کار بردن اصطلاحات غیر معمول خودداری شود.
5. ابعاد پوستر باید 90-70 سانتی متر در 120-100 سانتی متر باشد.


6. توجه شود تا حروف به اندازه کافی بزرگ باشد. به گونه ای که از فاصله 5/1 متری قابل خواندن باشد.
7. مقدمه، مواد و روش ها، یافته ها، بحث و نتیجه گیری طبق اصول مندرج در نحوه تهیه خلاصه مقاله آورده شود.
پوستر برگي ا زكاغذ گلاسه يا معمولي و به قطع ۶۰- ۹۰ سانتي متر مي باشد . داراي كلمات ، تصاوير و سمبل هائي است كه يك پيام را القا مي كند و براي سه هدف به كار ميرود .
۱-اعلام رويدادها و برنامه ها ي مهم


۲-ارائه توصيه هاي مفيد و اطلاعات لازم در مورد يك موضوع
۳-تشويق به انجام يا منع از انجام يك كار
پوستر ها عموما براي آموزش توده مردم به كار ميرود و د رمكانهاي شلوغ ، و نمايشگاه نصب ميشود .


پوسترها به دو دسته كلي يك نظري و چند نظري تقسيم ميشوند :
پوستر هاي يك نظري :
با حداقل كلمات يا تصاوير ، يك مطلب يا مفهوم منفرد را بيان مي كند . هر كس ، با يك نگاه و بدون هيچ توضيح اضافه مي تواند معني آن را دريافت كند . نمونه آن پوستري است كه در راهروي بيمار ستان افراد را به سكوت دعوت مي كند .

پوستر هاي چند نظري :
مطالب و تصاوير زيادي را در خود جاي مي دهد . براي درك منظور ، به زمان بيشتري نياز دارد . اين نوع پوستر نيز نياز به توضيح شفاهي ندارد .
هر پوستر به طور معمول از اجزا زير تشكيل مي گردد .
۱- شعار اصلي پوستر
۲- تصوير يا تصاوير پوستر
۳- پيام ثانوي ( محتوي پيام )


۴- نام و نشان گوينده پيام ،گاهي پوستر ها مي توانند صرفا حاوي نوشته باشند
و يژگي هاي مطلوب شعار موجود در پوستر عبارت است از :
- از حداقل كلمات استفاده شده باشد .
- داراي حداكثر قدرت انتقال پيام باشد .


- باعث به خاطر سپردن نكات كليدي پيام آموزشي پوستر گردد .
- پوستر فقط يك شعار داشته باشد .
- اندازه شعار به قدر كافي بزرگ باشد .
- شعار در زمينه پوستر ، به سهولت و سرعت رويت شود .
- باعث جلب توجه و متوقف ساختن مخاطب شود .


ويژگي هاي مطلوب تصوير موجود در پوستر عبارت است از :
- با شعار پوستر همبستگي مستقيم داشته باشد .
- باعث جلب توجه و متوقف ساختن مخاطب شود .
- از تعداد زيادي عكس يا نقاشي استفاده نشود .


- از تصاوير روشن و جذاب استفاده شود .
- ديد خوش بينا نه اي را به عنوان راه حل ارائه كند .
- تصوير باعث تاثير فوري ديداري شود .

ويژگي هاي مطلوب پيام ثانوي عبارت است از :
- مخاطب را به اقدام خاصي دعوت كند .
- از حداقل كلمات استفاده شود .


- مخاطب را به يك راه حل براي يك مشكل راهنمائي كند .
- با شعار پوستر در ارتباط باشد .
- مطلب ارائه شده ساده بيان شود .
- بيش از يك مطلب را ارائه ندهد .

ويژگي هاي عمومي يك پوستر خوب :


فقط يك ايده را مطرح كند .ايده هاي متعدد باعث ابهام در پوسترمي گردد .
- پوستر بايد مخاطبين را به تفكر وادار كند .
- از ۱۰ متردورتر توجه را جلب كند .
- از قوه باصره براي انتقال پيام استفاده كند
- از تصاوير و سمبل هائي استفاده كند كه افراد بي سواد هم بتوانند بفهمند .
- حروف و طرح ها بايد به اندازهاي بزرگ باشد كه از دور ديده شود .
- قابل به خاطر سپردن باشد .
- مخاطب را به تفكر وادار كند .


- سودمندي حاصل از پيام را به مخاطب نشان بدهد .
- طرح و رنگ با موضوع هماهنگ بوده تا بتواند احساس درستي را در مورد تناسب و روابط دروني اجزا پوستر سبب شود .
- تعداد رنگ هاي مورد استفاده از دو رنگ تا حداكثر چها ررنگ باشد .
- از رنگ سفيد در زمينه پوستر استفاده شود .


- استفاده از رنگهاي متضاد و تند در كنار يكديگر باعث افزايش كارآئي و تاثير پوستر ميشود .
- استفاده از رنگهاي روشن در زمينه تيره مناسب است .
استفاده از رنگ سياه در زمينه زرد باعث درخشندگي زيادتر مي شود .
- كلمات بايستي به زبان محلي ، ساده و كوتاه باشد .
-ابعاد پوستر بايد مناسب ( ۶۰در ۹۰ سانتي متر ) باشد .
- مكان نصب پوستر حداكثر د رفاصله زماني يك ماه تغيير كند . در غير اين صورت مردم به آن بي توجه ميشوند .

بیلبورد:
بیلبورد، (یا تابلوی تبلیغاتی یا تختهٔ آگهی) به تابلو بزرگی گفته می‌شود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا میگذارد. و در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق می‌شود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شده است مه بر پایه‌های بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.


امروزه بیلبوردها مجموعه‌ای از تصاویر بزرگ هستند، بعضی از آنها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایه آمیزند. ما به عنوان بیننده می‌توانیم دیدگاههای مختلفی نسبت به هر بیلبورد داشته باشیم اما این واقعیت را نمی‌توانیم انکار کنیم که بیلبوردها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.
در بسیاری از کشورها، تختهٔ‌های آگهی به مردم کمک می‌کنند تا جایی برای غذا خوردن، خوابیدن یا تهیه بنزین پیدا کنند، به خصوص در جایی مانند آمریکا، با بزرگراههای متعدد و مسافتهای طولانی و خالی از سکنه بین شهری، وجود چنین تابلوهایی برای مسافرین غریب و خسته، نعمتی است.


از طرفی تابلوهای آگهی، به بسیاری از شرکتها و دارندگان صنایع مختلف کمک می‌کنند و وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکتها و تجارتهای نوپایی که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید بوده است. در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم نتیجه بودن تبلیغات در داخل مجلات و روزنامه ها، بیلبورد، می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته باشد.


پیشینه بیلبورد به اولین تمدنها باز می‌گردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمیخوریم که ستونهایی چهاروجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک تکه ساخته شده اند، این ستونها نه تنها جنبه تزئینی داشته‌اند لکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار می‌رفته‌اند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده اند. همچنین اوبلیسکهایی وجود دارند که بر روی آنها قوانین مهم کشوری نبشته شده‌اند و در معرض دید عموم قرار می‌گرفته اند. هرچند مطالب موجود بر این ستونها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز از تبلیغات میگنجد.


نمونه دیگر یک بیلبورد در آمریکا نخستین قدمها در مسیر تبلیغات در سال 1450، زمانی که یوهان گوتنبرگ Johannes Gutenberg ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگه‌های آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد. در سال 1796، با تکمیل روشهای لیتوگرافی، اولین پوستر تصویر سازی شده، به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نسب آگهی‌های خود بودند تا در محدوده زمانی مشخص، بیشترین بازدید کننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد، به این ترتیب، ستونها و جعبه‌های ویژه نصب آگهی در نقاط پر تردد شهرها برپا شد.


اولین بار تبلیغات در حاشیه جاده‌ها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهایی را بر دیوارها و نرده‌ها نقش می‌کردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب می‌کردند. در نیویورک سال 1835، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد. این پوستر 15 متر مربعی، توسط چاپخانه جرد بل Jared Bell برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید.


قرن بیستم و تحولات تبلیغاتی در سالهای 1900، در صنعت تولید بیلبورد اتفاق بزرگی رخ داد. صنایع و شرکتهای بزرگ برای تبلیغ کالاهای خود در بازرارهای داخلی، به استفاده گسترده‌ای از بیلبورد پرداختند و تصاویر بزرگ و پرجلوه‌ای از خمیردندان و صابون گرفته تا انواع خوراکیها و نوشیدنیها، بر روی بیلبوردها ظاهر شدند. در دوران جنگ، تبلیغات روی بیلبوردها، بر روی بسیج نیروها و دفاع از کشور و شعارهای وطن پرستانه متمرکز می‌شد و در دوران صلح، این تمرکز بر روی بهبود بخشیدن به شیوه زندگی و تبلیغ برای آخرین دستاوردهای صنعتی بود.

بیلبوردها از سالهای 1990 تا امروز
با ظهور فناوری دیجیتال، تابلوهای دست نویس و نقاشی شده، جای خود را به نسخه‌هایی از تصاویر دیجیتالی داده است که بر روی هر نوع سطح ممکن چاپ و نصب می‌شوند. این تصاویر در همه جا هستند، بدنه اتوبوسها، کیوسکها، سردر مغازه ها، بدنه تاکسیها، داخل فروشگاههای بزرگ و فرودگاه و...

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید