بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید سیبک پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد

کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات


مقدمه :
در مطالعات امکان سنجي از ديدگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن به عنوان مبنايي جهت تصميم گيري سرمايه گذاران جهت اجرا يا عدم اجراي طرح مورد استفاده قرار مي گيرد. گزارش حاضر مطالعات امکان سنجي مقدماتي برخي از كالاهايي است كه از سوي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران جهت بروزرساني و بررسي هاي بيشتر از تيرماه ١٣٨٧ به اين مهندسين مشاور واگذار شده است لذا اين مهندسين مشاور با توجه به اطلاعات اوليه و ويژگيهاي كالا كه از سوي آن سازمان به عنوان محدوده كار تعريف شده به تهيه امكان سنجي مقدماتي طرح هاي مذكور پرداخته است. اين مهندسين مشاور جهت استانداردسازي مباني كه بايستي در اجراي اين طرح مدنظر قرار گيرد همچون ميزان سرمايه گذاري لازم، برآورد هزينه هاي تاسيسات و ماشين آلات و چگونگي انجام ساير مطالعات اقدام به تهيه و تدوين دستورالعمل نمود كه مطالعه اين دستورالعمل مي تواند سرمايه گذار محترم را در چگونگي محاسبات مالي و بررسي هاي فني اين مطالعات راهنمايي نمايد. در اين مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفي شده و سپس بررسي هاي لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در

ادامه مطالعات فني در خصوص چگونگي توليد و امکانات سخت افزاري و نرم افزاري مورد نياز نيز بررسي شده و در نهايت ظرفيت هاي اقتصادي و ميزان سرمايه گذاري مورد نياز براي اجراي طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمايه گذاران محترم بتوانند کليه اطلاعات مورد نياز را کسب و درجهت انجام سرمايه گذاري اقتصادي با ديدگاه باز و مسيرشفاف در حد مطالعات امكان سنجي مقدماتي اقدام نمايند.
در خصوص گزارش حاضر كه مطالعات امکان سنجي مقدماتي توليد سيبك خودرو ميباشد و

با توجه به وابستگي كامل توليد اين قطعه به توليد انواع خودرو پيشنهادات ذيل مطرح مي گردد:
- مذاكره با شركتهاي توليدكننده وسايل نقليه جهت مشاركت در سرمايه گذاري تا بتوان از اين طريق حداقل بخشي از بازار توليد اين محصول كه مربوط به توليد اين وسايل مي باشد را با اين سرمايه گذاري مشترك تضمين نمود.
- مذاكره با شركتهاي صاحب نام توليدكننده سيبك جهت افزايش سبد توليدات اين كارخانجات تا از اين طريق امكان حيات و جذب بازار براي واحدهاي كوچك و تازه تاسيس بوجود آيد.
خاطر نشان مينمايد كه با توجه به پيشنهادات مذكور واحدهاي توليد اين كالا در كشور بايستي انعطاف لازم جهت توليد انواع سيبك مورد نياز صنايع خودروسازي و ساير ماشين آلات صنعتي را داشته باشند تا بتوانند با توجه به حضور صاحبان بزرگ اين صنعت در كشور امكان جذب بازار و فروش محصولات خود را افزايش دهند. اين مهندسين مشاور در اين گزارش به بررسي مطالعات بازار و امكانات مورد نياز جهت تاسيس واحد توليد سيبك خودرو اقدام نموده است


اما بر اساس مطالعات انجام شده به دليل وجود واحدهاي توليدكننده و در حال اجرا بيش از نياز بازار ، اجراي اين طرح توجيه پذير نمي باشد كه سرمايه گذار محترم بايستي به اين امر توجه داشته باشد. اميد است اين مطالعات کمکي هرچند کوچک در راستاي توسعه صنعتي کشورمان بعمل بياورد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید سیبک خودرو

 

محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
قطعه سازي يکي از صنايع مادر و اساسي در هر کشور به شمار مي آيد. اين قطعات خود بعنوان کالاي واسطه اي در توليد انواع خودرو يا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده قرار مي گيرند از اينرو توسعه صنعت قطعه سازي به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازي کشور است و لذا

مجموعه قطعه سازي را مي توان به عنوان يکي از محورهاي توسعه هر كشور برشمرد.
در صنعت قطعه سازي خودرو در چند سال اخير مي توان دريافت که کالاهاي عرضه شده توسط رقباي جديد در بازارهاي جهاني به سرعت جايگزين کالاهاي ايراني شده و صادرکنندگان ايراني با از دست دادن سهم خود از بازار در حاشيه قرارگرفته اند. در اين راستا بهره گيري از استعدادها و توانمندي هاي بالقوه مزيت هاي نسبي موجود و قابل خلق، ارتقا بهره وري عوامل توليد، دستيابي به دانش نوين، مهارت ها و فن آوري هاي روز، در اختيار قراردادن اطلاعات بازرگاني صحيح و به

هنگام به صادرکنندگان، بهره گيري از تجهيزات نوين در امر ارتباطات و شناخت بازارهاي هدف صادراتي و ويژگي هاي آنها جهت تحقق بخشيدن به اهداف برنامه جهش در صادرات کالاهاي غيرنفتي از اهميت بالايي برخوردار است. بدين منظور شناخت کالاهاي مزيت دار کشور از جمله قطعات خودرو از يک سو و شناخت بازارهاي هدف صادراتي اين محصولات از سوي ديگر مي تواند در توسعه پايدار صادرات کالاها و خدمات غيرنفتي کمک شاياني نمايد

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
معرفي محصول
با توجه به مشخصات فني ارائه شده محصول از سوي سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران، طرح حاضر مربوط به توليد انواع سيبك خودرو مي باشد.


مشخصات فني محصول مورد مطالعه در اين طرح به شرح جدول ١ ادامه ميباشد.

با توجه به بررسي هاي صورت گرفته، سيبك بغل شاسي تنها جهت خودرو پيكان و پيكان وانت استفاده مي گردد و با توجه به توقف توليد خودرو پيكان كاربرد اين نوع سيبك تنها جهت پيكان وانت خواهد بود لذا در محاسبات مالي و تعيين درآمد سالانه طرح، اين سيبك از حجم توليد كمتري برخوردار خواهد بود.

نام و کد محصول
مطابق طبقه بندي وزارت صنايع و معادن كد آيسيك سيبك خودرو به شرح جدول ٢ ادامه ارائه شده است.

شماره تعرفه گمرکي
مطابق طبقه بندي موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگاني شماره تعرفه محصول بشرح جدول ٣ ارائه شده است كه شامل سيبك خودرو يا مفصلهاي كروي نيز مي باشد.

شرايط واردات محصول
طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگاني مربوط به سال ١٣٨٦ محدوديت خاصي جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکي طبق جدول ٣ امکان واردات وجود دارد.

بررسي استانداردهاي موجود در مورد محصول
با مراجعه به آخرين فهرست استانداردهاي ملي موجود در سايت اينترنتي موسسه استاندارد ملي ايران شماره استاندارد ٣٣٩١ جهت مفصل هاي كروي )سيبك) بدست آمد همچنين تعداد مورد نياز جهت آزمون اين كالا ١٠ عدد مي باشد.

مواردي كه از نظر موسسه استاندارد بايستي تحت آزمون قرار گيرد بشرح زير مي باشد.
١‐ مقاومت توپي در برابر ضربه
٢‐ تنش تسليم توپي
٣‐ بارکششي توپي
٤‐ گشتاور پيچشي جداشدن
٥‐ گشتاور چرخشي
٦‐ گشتاور نوساني


٧‐ حرکت انتهايي
٨‐ مقاومت سيبک در برابر حرکت بادامکي مفصل نسبت به کاسه مفصل
٩‐ آزمون خستگي و حرارتي سيبک
١٠ ‐ مقاومت سيبک در برابر تو رفتن توپي
١١ ‐مقاومت سيبک در برابر بيرون آمدن توپي
١٢ ‐ مقدار زاويه دارشدن سيبک

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني محصول
جهت تعيين قيمت هر كالا بايستي بازارهاي تعيين كننده قيمت آنرا مورد بررسي قرار داد. بازارهاي تعيين كننده قيمت در كشور شامل ارگان هاي ذيل ميباشد.
- نهادهاي رسمي مانند وزارت بازرگاني )سازمان حمايت از مصرفكنندگان و توليدكنندگان( سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و...
- بازارهاي غير رسمي مانند اصناف و بازاريان.


لازم به ذكر است كه قيمت اغلب كالاهاي اساسي كه در سبد كالاي مصرفي خانواده قرار دارد و يا جزو كالاهاي استراتژيكي و حساس محسوب ميشوند توسط ارگانهاي رسمي تعيين و ساير كالاها مانند كالاي مورد بررسي در اين طرح توسط بازار هاي غير رسمي، فروشندگان و واسطه ها تعيين ميگردد.

مروري بر قيمت هاي داخلي
در اين بخش به معرفي برخي از قيمت هاي سيبك در بازار فروش قطعات خودرو بهمراه تعدادي از فروشندگان و توليدكنندگان آن در جداول ٤ و ٥ ادامه پرداخته شده است.

بر اساس استعلام قيمت از مراكز فروش اين محصول قيمت داخلي آنها طبق جدول ٥ برآورد شده است.

مروري بر قيمت هاي جهاني
در جدول ٦ قيمت برخي از سيبك خودرو توليدات خارجي و در جدول ٧ آدرس برخي از منابع اخذ قيمت جهاني محصول و توليدكننده كالاي مورد بررسي ارائه شده است.


معرفي موارد مصرف و كاربرد محصول
سيبک همانگونه که از نامش پيداست از يک گوي فلزي دسته دار تشكيل شده که درون يک محفظه کروي از جنس فولاد سخت شده قرار گرفته و اطرافش با بوش هاي لاستيکي پوشيده شده است. سيبک بعنوان محور چرخشي چرخها را به نحوي به سيستم تعليق متصل مي نمايد که قابليت چرخش در زمان پيچاندن فرمان همزمان با بالا و پايين رفتن چرخها در دست اندازها

)حرکت سيستم تعليق( وجود داشته باشد. دقيقا بمانند آنچه در محل اتصال پاي انسان به لگن وجود دارد. سيبکها که قابليت تحمل مقداري از فشار ناشي از وزن خودرو را نيز دارا هستند معمولا از يکسو به َ طبَق و از سوي ديگر به متعلقات چرخ متصل مي شوند. سيبک ها معمولا فقط در محور جلو و به سر هر َ طبَق ديده مي شوند البته سيبک هايي هم در اتصالات ميل فرمان وجود دارد که

کوچکتر از سيبک هاي سيستم تعليق هستند و غالبا توسط عوام با سيبک هاي سيستم تعليق اشتباه گرفته مي شوند اکثر سيبک ها نياز به نگهداري ندارند اما در برخي خودروهاي قديمي از سيبک هاي گريس خور استفاده شده که بايد همزمان با تعويض روغن يا حداکثر هر ۶ ماه يکبار گريس کاري شوند.

کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد اين قطعه در خودرو سازي است و براحتي مي توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از اين قطعه استفاده مي کند ليکن مشخصات فني آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است. لازم به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش هاي زير تقسيم بندي مي گردد كه ميزان مصرف اين قطعات در هريك متفاوت مي باشد:
١‐ شركتهاي خودرو ساز جهت توليد خودروهاي جديد
٢‐ خدمات پس از فروش شركتهاي توليدكننده خودرو
٣‐ بازار آزاد فروش قطعات يدكي

بررسي کالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول
در صنعت قطعه سازي توليد براساس مستندات فني، نقشه، روش توليد و دستورالعمل هاي آن صورت ميگيرد و لذا خارج از فرآيند فوق نمي توان قطعه اي را توليد و عرضه نمود از طرف ديگر هر قطعه در جايگاه خود داراي کاربرد ويژه اي است به طوري که نمي توان از قطعه اي به جاي قطعه ديگر استفاده نمود از اينرو در مجموع مي توان گفت که براي محصول توليدي طرح كه در ضريب ايمني وسايل نقليه نقش موثري را ايفا مي نمايد کالاي جايگزين وجود ندارد.

کشورهاي عمده توليد کننده و مصرف کننده محصول
مورد مصرف قطعات توليدي طرح در صنعت خودرو مي باشد لذا کشورهاي تراز اول در توليد خودرو را مي توان به عنوان بزرگترين توليدکننده و همچنين بزرگترين مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفي نمود كه از آنجمله مي توان به كشورهاي آمريكا، آلمان، ژاپن و چين اشاره كرد. محصول مورد نظر در اين طرح سيبك وسايل نقليه مي باشد كه با توجه به آمارهاي وزارت بازرگاني و اداره گمرك عمده نياز بازار كشور به اين محصول با كد تعرفه عنوان شده در جدول ٣ كه شامل مفصلهاي كروي يا سيبك نيز م يباشد از كشورهاي آلمان، تركيه و امارات متحده عربي تامين مي گردد.


معرفي شرايط صادرات محصول
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگاني جهت صادرات محصولات توليدي طرح هيچگونه شرايط و محدوديتي وجود ندارد اما با اين حال ورود به بازارهاي جهاني مستلزم برخورداري توليدکننده از شرايطي مي باشد که در جدول ٨ به شرايط فوق اشاره شده است.

وضعيت عرضه و تقاضا
از آنجايي كه ملاك اين مهندسين مشاور صرفا اطلاعات اخذ شده از لوح فشرده وزارت صنايع و معادن منتهي به ١٣٨٧ و آمار واردات و صادرات موجود در كتاب آمار بازرگاني خارجي گمرك جمهوري اسلامي ايران بوده است /٣/١ لذا به ناچار اين آمار عينا درج شده است اما بر اساس تجربه و شواهد موجود ميتوان اذعان نمود كه اين آمار تقريبي بوده و با خطا همراه است.

بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد طي سالهاي گذشته
بررسي ظرفيت هاي بهره برداري

در حال حاضر ٧٤ واحد صنعتي به ظرفيت اسمي ١٤ ميليون عدد در سال در زمينه توليد سيبك خودرو در كل كشور فعال مي باشند كه عمده توليدكنندگان آن در استانهاي آذربايجان شرقي و خراسان رضوي واقع شده اند. بررسي روند ظرفيت نصب شده توليد قطعات در کشور با توجه به جدول ٩ براساس تاريخ پروانه بهرهبرداري واحدهاي فعال موجود ظرفيت اسمي سالانه نصب شده اين واحدها در كشور به شرح جدول ١٠ ارائه شده است.

بررسي روند توليد واقعي محصولات طرح در کشور
در جدول ٩ واحدهاي فعال و ظرفيت اسمي آنها درتوليد محصول طرح ارائه شد و درخصوص ميزان صحت و تقريب اعداد نيز توضيحات لازم ارائه شد ليکن جهت بررسي روند توليد واقعي واحدهاي فوق مي توان اذعان نمود که بخش عمده اين واحدها از مالکيت خصوصي برخوردار هستند لذا امکان دسترسي به آمار توليد واقعي آنها دشوار ميباشد.


بنابراين نميتوان به صورت دقيق آمار واقعي توليد سيبك خودرو را در اين واحدها برآورد کرد. بهمين خاطر جهت برآورد توليد واقعي مجموعه واحدهاي توليدي کشور از روش مطالعات ميداني استفاده شده و توليد واقعي معادل ٧٠ درصد ظرفيت اسمي فرض شده است. در جدول ١١ توليد واقعي كه بر اين اساس برآورد شده ارائه شده است.


بررسي سطح تکنولوژي توليد در واحدهاي فعال
فرآيند توليد سيبك خودرو به صورت زير مي باشد.

سيبک درسيستم تعليق فرمان در رابطه باچرخهاي جلو بکار مي رود و وظيفه آن انتقال نيرو به دو جهت طولي و عرضي مي باشد. براي توليد بدنه سيبک طبقي و چپقي دو روش فورجينگ گرم و ماشينکاري )فرآيند منتخب فورجينگ گرم( و براي توليد محور سيبک ها سه روش فورجينگ گرم، فورجينگ سرد و ماشينکاري )فرآيند منتخب ماشينکاري( وجود دارد.

مراحل توليد سيبک خودرو به شرح زير مي باشد.


١‐ برش:
دراين فرآيند مواد اوليه شامل مفتولها و ورقها بريده مي شوند به اين منظور مفتولها را بوسيله اره لنگ و ورقها را به وسيله قيچي گيوتين مي برند.

٢‐ پيش گرم کردن:
بدنه هاي چپقي و طبق محورهاي سيبک از مفتول ساخته مي شوند. مرحله پيش گرم كردن جهت شكل دهي مفتولها توسط کوره القايي انجام مي شود..

٣‐ فورجينگ يا شكل دهي:
قطعات فوق توسط چکش پس از رسيدن به دماي مورد نظر شكل داده مي شوند.

٤‐ آرايش دادن:
زوائد و پليسه هايي که پس از فرم دهي تحت فورجينگ باقي مانده اند بوسيله پرس ضربه اي حذف مي شوند.

٥‐ گرده بري :
پس از برش اوليه ورقها عمليات گرده بري به وسيله پرس ضربه اي انجام مي شود.

٦‐ نرماله کردن :
پس از آرايش دادن قطعات، بدنه ها جهت رسيدن به خواص مطلوب کريستال در کوره الكتريكي مخصوص نرماله مي شوند.

٧‐ سخت کاري :
قطعات محورها تحت عمليات سخت کاري قرار مي گيرند در اين مرحله نيز با استفاده از کوره الکتريکي صورت مي گيرد.

٨‐ بازگشت:
بازگشت قطعات محورها پس ازسخت کاري در کوره با مکانيزم هوا صورت مي گيرد.

٩‐ تراشکاري:
تراشکاري براي کليه قطعات مفتول شامل بدنه ها و محورها صورت مي گيرد و بسته به شرايط ازدستگاه سري تراشي يا تراش يونيورسال استفاده مي شود.

١٠ ‐ سختکاري سطحي :


بر روي قطعات محورها به لحاظ تحت گشتاور قرار داشتن بايد سخت کاري سطحي نيز انجام گيرد به اين لحاظ آنها را به وسيله کوره القايي سخت کاري سطحي مي نمايند.

١١ ‐ مونتاژ قطعات:
به وسيله عمليات جازدن و برش کاري در پوش ها صورت مي گيرد.

١٢ ‐ بسته بندي:
بسته بندي محصول درکارتن و جعبه هاي چوبي انجام مي شود.

نگاهي به راندمان توليد )درصد استفاده از ظرفيت اسمي( در واحدهاي توليدي فعال
برنامه ريزي توليد واحدهاي صنعتي به طور کامل تابع سياست هاي صنايع خودرو سازي مي باشد. در جدول شماره ١٠ ظرفيت اسمي طرحهاي راه اندازي شده توليد اين نوع قطعات در کشور ارائه شده است و در خصوص راندمان توليد ميتوان گفت که هر واحد صنعتي متناسب با توان رقابتي خود سهمي را از بازار کسب مي نمايد لذا در اينجا بر اساس مطالعات ميداني و تجارب مشاور تهيه کننده طرح حاضر متوسط راندمان توليد معادل ٧٠ درصد برآورد شده است.

نام کشورها و شرکت هاي سازنده ماشين آلات مورد استفاده در توليد محصول
در جدول ١٢ مشخصات ماشين آلات مورد نياز و برخي از شرکت هاي سازنده آنها ارائه شده است.


بررسي وضعيت طرح هاي جديد و در حال توسعه
مشخصات طرح هاي در حال اجرا در كشور بر اساس آمار مندرج در لوح فشرده وزارت صنايع و معادن منتهي به ١٣٨٧ بشرح جدول ١٣ ادامه مي باشد. لازم به ذكر است كه تجربه نشان داده برخي از آمار درج شده در جوازهاي /٣/١ تاسيس هيچوقت جنبه عملي پيدا نم يكند و برخي ديگر نيز با ظرفيت هايي غير از آنچه كه در جواز تاسيس درج شده اقدام به راه اندازي مي نمايند. از

آنجائيكه اين مشاور مي بايستي در مطالب جمع آوري شده رعايت امانت را نمايد و از سويي مرجع آمار مذكور وزارت صنايع و معادن مي باشد لذا به درج آمار مذكور اقدام شده است.

پيشبيني عرضه در بازار آينده کشور
عرضه سيبك وسايل نقليه در آينده پيش بيني مي شود از طريق توليد واحدهاي فعال و راه اندازي طرح هاي در حال ايجاد و همچنين واردات انجام گيرد که در ادامه به بررسي هريك پرداخته مي شود.

الف( پيشبيني توليد داخل واحدهاي فعال
در جدول شماره ١٠ ظرفيت اسمي واحدهاي فعال كشور در زمينه توليد سيبك در سنوات گذشته ارائه شد. همچنين در جدول شماره ١١ توليد واقعي اين محصول برآورد گرديد. از اينرو با در نظر گرفتن ظرفيت و توليد واقعي انجام شده در سالهاي گذشته عرضه اين واحدها در آينده سالانه ٩٧٧٦ هزار عدد برآورد شده است.

ب( پيشبيني توليد داخل واحدهاي در حال اجرا
در جدول ١٣ فهرست طرح هاي درحال اجرا در کشوردر زمينه توليد سيبك ارائه شده است. بنابراين مطابق سوابق موجود بر حسب درصد پيشرفت فعلي طرحها، زمانهاي بهره برداري از آنها به شرح جدول ١٤ ادامه پيش بيني شده است.



با توجه به جدول ١٤ ظرفيت طرح هاي در حال اجرا در كشور كه در آينده به ظرفيت نصب شده موجود اضافه خواهد شد در جدول ١٥ ادامه وضعيت نهايي عرضه محصولات اين طرح در سنوات آتي پيش بيني شده است.

راندمان توليد واقعي طرح هاي در حال اجرا در سنوات اوليه بهره برداري متناسب با عرف طرح هاي صنعتي به ترتيب ٩٠ درصد ظرفيت اسمي لحاظ شده است. ‐٨٠‐ در سه سال اول بهره برداري معادل ٧٠

بررسي روند واردات محصول طي ٥ سال گذشته
در قسمت بررسي شماره تعرفه محصول مورد مطالعه شماره تعرفه محصول طرح ارائه گرديد از اينرو در اين قسمت بر اساس شماره هاي فوق ميزان واردات در سالهاي گذشته از سالنامه آمار بازرگاني خارجي کشور استخراج شده است كه بشرح جدول ١٦ ادامه مي باشد. لازم به ذكر است كه كد تعرفه ارائه شده شامل تعداد زيادي از اجزا و قطعات محورهاي محرك م يباشد كه سيبك نيز جزوي از آنها م يباشد و اين قطعات بصورت مجموع هاي متشكل از تعداد متنوع از اين قطعات وارد مي گردند بنابراين آمار فوق را نمي توان ملاك محاسبات خود قرار داد.

جمع بندي عرضه
بازار اين محصول معمولا با كسري مواجه نمي باشد چراكه كسري بازار با توجه به عدم وجود محدوديت خاصي جهت ٣ از طريق واردات آن قابل تامين است لذا جهت برآورد عرضه در آينده ‐ واردات اين محصول طبق توضيحات بخش ١ از محاسبه واردات صرف هنظر شده است و ميزان واردات با توجه به موازنه عرضه و تقاضا در آينده محاسبه خواهد شد. بنابراين پس از موازنه عرضه و تقاضا ميزان واردات مورد نياز طي سالهاي آتي برآورد شده است. در جدول ١٧ ادامه پيش بيني توليد اين محصول از طريق واحدهاي توليد كننده داخل ارائه شده است.

 


با توجه به اينكه بخش گسترده اي از محصولات واحدهاي توليدكننده سيبك خودرو مربوط به صنعت خودرو بوده و شركتهاي بزرگ توليدكننده خودرو، سيبك مورد نياز خود را از طريق توليدكنندگان مشخص در سطح كشور تامين مي نمايند لذا واحدهاي تازه تاسيس توليدكننده سيبك خودرو نمي توانند در سالهاي ابتداي فعاليت به فروش محصولات خود از طريق اين بازار اميدوار بوده و تنها

بايستي به جذب بازار فروش قطعات يدكي در كشور اقدام نمايند لذا در اين بخش به بررسي صنعت خودرو پرداخته ميشود تا بتوان پيش بيني دقيقي از توليد اين قطعه در بين ساير توليدكنندگان نمود.
در سال ١٣٨٦ معادل ١.١٤ ميليون دستگاه انواع خودرو در كشور توسط واحدهاي خودروسازي توليد گرديد كه نسبت ١٣٨٠ به ‐ به سال قبل از آن از رشد ٤ درصدي برخوردار بوده است. ميزان توليد خودرو در کشور طي سالهاي ١٣٨٦ شرح جدول ١٨ ادامه ميباشد.

 

با عنايت به موارد فوق و با فرض رشد متوسطي معادل ١١ درصدي سالانه توليد خودرو در كشور، پيشبيني تعداد خودروهاي توليدي )سبك و سنگين( در واحدهاي خودروسازي طي سنوات آينده به شرح جدول ١٩ ميباشد

با توجه به اينكه بخش عمده توليدات صنايع خودرو سازي شامل پژو و پرايد مي باشد و ضريب مصرف سيبك در پژو ٤ عدد و در خودرو پرايد ٢ عدد مي باشد لذا ضريب مصرف قطعات مورد مطالعه اين طرح در ساخت هر خودرو بطور ميانگين ٣ عدد مي باشد. با توجه به مطالب عنوان شده جهت بررسي تعداد محصولات قابل عرضه جهت بازار فروش قطعات يدكي و در نظر گرفتن متوسط ضريب مصرف ٣ عدد سيبك براي هر خودرو، جمعبندي عرضه و پيشبيني توليد اين دسته از واحدها در جدول ٢٠ ادامه ارائه شده است.

جمع بندي و نتيجه گيري مطالعات بازار
در اين بخش به بررسي و جمع بندي مطالعات انجام شده با استفاده از برآوردهاي انجام شده طي سالهاي آتي پرداخته مي شود. بايد مجددا اعلام نمود كه به دليل كلي بودن كد تعرفه اختصاص يافته به اين محصول و با توجه به آمار غير قابل استناد ارائه شده جهت برآورد واردات و صادرات در آينده نم يتوان آمار قابل استنادي ارائه نمود لذا در جدول ٢٤ ادامه ميزان واردات و صادرات نامشخص لحاظ شده است. البته عدم وجود آمار دقيق قطعات دليلي بر نبود صادرات آن نمي باشد و مطابق آمار ارائه شده و با توجه به ميزان توليد اين قطعه در كشور نسبت به تقاضاي آن طي سالهاي گذشته مي توان نتيجه گيري نمود كه سالانه مقادير قابل توجهي از اين قطعه به خارج از كشور صادر مي شود كه اين امر به عواملي چون سياستهاي توليد، مسائل سياسي و اجتماعي كشور وابسته است.
بايد مجددا اذعان نمود كه ظرفيت توليد اين قطعه پس از كسر نمودن تعداد مورد نياز شركتهاي خودرو سازي و تنها جهت ارائه به بازار فروش قطعات يدكي روندي نزولي را نشان مي دهد.

با توجه به نتايج بدست آمده و موازنه ظرفيت توليد و تقاضاي داخل بدون احتساب ميزان واردات و صادرات اين محصول چنين به نظر مي رسد كه در سالهاي آينده بازار كشور با مازاد اين محصول روبرو خواهد شد و ايجاد واحدهاي جديد براي توليد اين قطعه در شرايط كنوني توجيه پذير نم يباشد. اما در ادامه براي افرادي كه مشتاق به فعاليت در اين گونه طرحها ميباشند حداقل ظرفيت اقتصادي به همراه ميزان سرمايه گذاري ثابت مورد نياز برآورد شده است.


با توجه به آمار ارائه شده جهت ميزان واردات اين محصول در سالهاي آتي و مقايسه آن با آمار ارائه شده جهت صادرات مي توان دريافت كه ميزان واردات اين قطعه بسيار بيشتر از ميزان صادرات آن بوده لذا واحدهاي توليدكننده بايستي جهت حفظ بازار محصولات خود اقدام به شناسايي بازارهاي جديد و گسترش صادرات محصولات خود نمايند. البته فرآيند توليد اين قطعه و ماشين آلات مورد نياز به گون هاي است كه امكان توليد ساير قطعات خودرو را براي توليدكننده محيا مي سازد لذا

توليدكننده بايستي طيف وسيعي از قطعات را ملاك فعاليت خود قرار دهد. البته بايستي مجددا اعلام نمود نتيجه گيري فوق بر اساس جواز تاسيس و پروانه بهر هبرداري صادره از سوي وزارت صنايع و معادن مي باشد. طبق توضيحات قبلي و تجربه كارشناسان امر معمولا آمارهاي مذكور با چالشهايي مواجه است كه خواننده محترم در تصميم گيري خود مي بايستي به اين موضوع توجه ويژه داشته باشد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .


5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور
مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی


4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.


4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی

طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار


جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از

این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

بررسي اجمالي تکنولوژي و روش توليد محصول در کشور و مقايسه آن با ديگر کشورها نگاهي به روش توليد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید