بخشی از مقاله

پيشگفتار:
با شروع ترم، فعاليت خود را براي پيدا كردن محلي مناسب جهت به انجام رساندن اين پروژه آغاز نموده با چندين كارخانه صنعتي مختلف تماس گرفته و در نهايت با مدير بخش طراحي شركت شيرآلات بهداشتي شيبه قرار ملاقات گذاشته و شروع به كارنمودم .
در اينجا ضمن ابراز اميدواري نسبت به پيشرفتهاي آتي عليرغم وجود كاستيهاي موجود در كارهايم ، ‌از رهنمودها و مساعدتهاي استاد محترم جناب آقاي مهندس شيرازي سپاسگذارم.

هدف: طراحي شير دوش اهرمي
پس از موافقت شركت ، قرار ملاقاتي با آقاي مهندس فضل اللهي( مدير دفتر طراحي) گذاشته و در مورد اجراي پروژه صحبت كرديم.


نظر ايشان بر اين بود كه ابتدا با اصول كلي و مكانيزم عملكردي شيرهاي اهرمي آشنا شوم. بعد از تحقيق و مطالعهء مطالب ، اطلاعات مربوط به سيستم آب پخش كن(پرلاتور)، كارتريج(تنظيم كننده دبي خروجي آب) و سوپاپ را كسب كرده و سپس به بازديد خط توليد رفته و پس از آن در جلسهء ديگري با ايشان شركت كردم و به خواست آقاي فضل الهي قرار شد كه در اين مدت به طراحي شير دوش اهرمي بپردازم.


طي روند در ابتدا كار به كندي پيش مي رفت ، طرحهاي اوليه با سليقه و خواسته كارفرما و مدل هاي قبلي كارخانه مطابقت نداشت. بنابر اين به اجراي طرحهاي متفاوت و ساخت ماكت و مدل پرداخته و ارائهء كار را به صورت سه بعدي انجام دادم.


اصلاحاتي را روي يكي از طرحهاي منتخب اجرا كرده و مورد تائيد قرار گرفت.


معرفي شركت توليدي شيرآلات بهداشتي شيبه
شركت توليدي شيرآلات بهداشتي شيبه با بيش از چهل سال يعني نزديك به نيم قرن فعاليت توليدي و تجربه درخشان بزرگترين توليد كننده شيرآلات بهداشتي در كشور به شمار مي آيد و جايگاهي بسيار عظيم در بازارهاي داخلي و خارجي دارد.شيبه با بهره گيري از دانش فني روز و كنترل و نظارت دقيق بر كيفيت توليدات خود و با استفاده از كارشناسان با تجربه و كارآزموده توانسته استدر بالاترين سطح استانداردهاي بين المللي حضوري فعال داشته باشد.
شيرآلات بهداشتي شيبه دارنده :
نشان استاندارد از موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران
* گواهينامه جهاني ISO 2005 براي مديريت كيفيت از SGS سوئيس
* نشان طلاي كيفيت سال 1998 نيويورك


محصولات توليدي شركت شيرآلات بهداشتي شيبه را به عنوان پيشرو توليد شير آلات بهداشتي و لوازم جانبي آن در ايران و خاور ميانه از سال 1348 به اين سو مي توان معرفي نمود.
شركت شيبه نزديك به نيم قرن پيش با 50 نفر كارگر آغاز نمود و تا امروزكه از همكاري يك هزار و دويست نفر كارگر ، تكنسين و متخصص برخوردار است ، توليدات خود را با به كارگيري مدرن ترين ماشين آلات شناخته شده اين رشته از صنعت ، توليد و عرضه مي نمايد.


ساليان دراز است كه شيبه بيش از 63.5 % بازار داخلي را در اختيار دارد و در بسياري از كشورهاي اروپائي ، جنوب افريقا ، امريكاي جنوبي ، آسيا و كشورهاي استقلال يافته شوروي سابق به خوبي شناخته و پذيرفته شده است. هم اكنون قيمتها و كيفيت شيبه مورد رضايت كامل مشتريان قرار دارد.


كارخانه در حال حاضر واقع در تهران، خيابان دماوند ، خيابان نشوه ( سازمان آب ) . شماره 14 مي باشد و حدود 500 نفر پرسنل در آن مشغول فعاليت هستند كه قرار است به زودي به كارخانه اصلي، درشهرك صنعتي قزوينانتقال يابد. محل دفتر مركزي : تهران ، خيابان ملاصدرا ، شماره 92 مي باشد و در زير سايت اينترنتي و ايميل آدرس كارخانه نيز آورده شده است:

info@shibehtaps. Com
WWW. Shibehtaps.com

روند خط توليد كارخانه:
-قالب سازي:
مي توان گفت بعد از اينكه مدل ساخته مي شود ، اولين قدم براي شروع توليد ساخت قالب مي باشد . در اين بخش قالبهاي متعددي براي كاربردهاي مختلف ساخته مي شود ، از جمله ساخت قالب مادر ، قالب ريژه و قالب ماهيچه و...
قالب مادر فقط براي كپي كردن استفاده مي شود و از بلوكهاي آماده ساخته مي شود . قالب ريژه از جنس مس برليوم است ، تقريبا گران قيمت ، با عمر طولاني .اين قالب براي ريخته گري استفاده مي شود ، حدودا از هر قالب ريژه 40 هزار قطعه بدست مي آيد.
قالب ماهيچه كه از نامش پيداست براي ساخت ماهيچه ها مي باشد ، اصولا از جنس چدن ساخته مي شود.


در بخش قالب سازي ، دستگاههايي استفاده مي شود از جمله دستگاه تراش و دستگاه فرز. دستگاه تراش براي ساخت ابزار و همچنين كف تراشي و غيره كاربرد دارد. دستگاه فرز براي فرم دهي مدل استفاده مي شود . مثلا لوله هاي استوانه اي را به مهره هاي 6پر تبديل مي كند.


ابزار سازي نيذ از فعاليتهاي اين بخش است. در مراحل مختلف توليد از قالب سازي گرفته تا ريخته گري و... نياز به ابزار است كه اين ابزارها به كمك دستگاههاي تراش و فرز ساخته مي شوند .
قابل ذكر است كه در اينجا نكته اي را بيان كنيم و آن استفاده از آب صابون در هنگام كار دستگاه

تراش و فرز مي باشدو علت استفاده از اين محلول سرد شدن قطعه و ابزارهاي درگير است. اين آب صابون در مخزني پشت دستگاه ريخته شده و در هنگام كار بطور اتو ماتيك بر روي محل مورد نظر ريخته مي شود.خرده هاي تراش و باقي مانده هاي فلزات كه براي ساخت قالب استفاده شده بازيافت مي شوند.
قالبها پس از كنترل كيفيت به مرحلهء ريخته گري و ماهيچه گيري رفته و استفاده مي شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید