بخشی از مقاله

مقدمه
شركت كشت و صنعت گرگان، يكي از واحدهاي توليد گروه دشت مرغاب (يك و يك) مي‌باشد. گروه توليدي دشت مرغاب در واقع به عنوان بنيانگذار صنعت كنسروسازي با سابقه‌اي بر يك ربع قرن در ايران است كه توليدات آن با مارك (يك و يك) در داخل و خارج كشور توزيع مي‌شد.


گروه توليدي دشت مرغاب، با گستردگي در جنوب (شركت دشت مرغاب) و شمال (شركت كشت و صنعت گرگان) و غرب (شركت ارومدشت اروميه) به عنوان بزرگترين صنعت تبديلي محصولات باغي و زراعي كشور مطرح مي‌باشد و علاوه بر بخش صنعتي، موسسات و واحدهاي كشاورزي نيز در زيرمجموعه آن مسئوليت تامين مواد اوليه مرا بر عهده دارند.
تاريخچه:


شركت كشت و صنعت گرگان در تاريخ 21/12/1351 تاسيس و تحت شماره 340 در اداره ثبت اسناد گرگان به ثبت رسيده است و در تاريخ 7/12/1355 پروانه بهره‌برداري آن به شماره 395/40 به امضاء وزارت صنايع و كشاورزي وقت تحت عنوان كشت و صنعت صادر گرديده است و مركز اصلي آن در گرگان و فعاليت اصلي آن بر اساس ماده 3 اساسنامه عبارت است از انجام كليه عمليات مربوط به كشت و صنعت و انجام هرگونه فعاليت‌هاي مربوط به توليد، تبديل و عرضه و فروش محصولات اصلي و فرعي و همچنين بهره‌برداري از سردخانه به ظرفيت سه هزار تن است.


اين واحد در مجموعه گروه توليدي دشت مرغاب (يك و يك) كه قبل از انقلاب اسلامي متعلق به بخش خصوصي بود، پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي تا سال 1366 در اختيار سازمان صنايع ملي قرار داشت و در حال حاضر سهامي عام مي‌باشد.
مشخصات كلي شركت كشت و صنعت گرگان:


موقعيت مكاني شركت كشت و صنعت گرگان در مسير جاده ارتباطي مازندران ، خراسان در شهرستان گرگان با مساحت 108265 متر مربع واقع شده است كه كل مساحت زير بنايي جهت ساختمان وتاسيسات توليد بالغ بر16700 متر مربع بوده كه شامل بخشهاي اداري، توليدي، خدماتي، انبارهاي سردخانه ميباشد.
از جمله ويژگيهاي منحصر به فرد شركت كشت و صنعت گرگان در منطقه و حتي در سطح كشور وجود سردخانه هايي با ظرفيتي اسمي سه هزار تن است كه در جوار سالنهايي توليدي بوده و داراي 14 اطاق با ظرفيت 250و125 تن ميباشد.


ظرفيت اسمي كشت و صنعت گرگان بالغ بر پانزده هزار تن در سال بوده كه باتوليد محصولات متنوع تا بيست و پنج نوع ‍را شامل مي گردد،در فصول مختلف سال صورت مي پذيرد.
ساختار سازماني شركت كشت و صنعت گرگان:
شركت سهامي خاص كشت و صنعت گرگان از نظر سازطماني از بخشهاي زير تشكيل شده است كه در ادامه در خصوص هر بخش توضيحات مختصري به استحضار ميرساند.
هيت مديره:


تعداد اعضاي هيت مديره پنج نفر بوده كه از ميان اساتيد دانشگاه، مديران صنعتي و كارشناسان مالي و بانكي انتخواب شده اند.
مدير عامل:
برابرقانون تجارت مديريت اجرايي شركت رابه عهده دارد و در حالي حاضر مدير عامل وقت كارشناس ارشد صنايع غذايي ميباشد واز نظر اجرايي مسوليت هماهنگي و راهبري ساير بخش ها را عهده دارد.
واحد داري:
اين واحد امور مربوط به برنامه ريزي و ارائه خط منشي اجرايي امور ادارب و پر سنلي شركت، نظارت بر اجراي قوانين و آئين نامه هاي پر سنلي و استخدام و غيزه ... را بعهده دارد.

واحد بازرگاني:
اين واحد امور مربوط به برنامه ريزي ونظارت ير امور قسمتهاي خريد هاي داخلي و خارجي و فروش محصولات، تدوين مقررات وروشهاي كار در قسمت تحت سرپرستي و كنترل لازم جهت اجراي آنها بنحو مطلوب را بعهده دارد.
واحد امور مالي:
اين احد علاوه برنامه برنامه ريزي و نظارت بر امور قسمتها به كنترل كليه اسناد دريافتي و پرداختي و عمليات حسابداري مالي،تنظيم صورت حسابهاي مالي وتنظيم بودجه را به عهده دارد.
واحد كشاورزي:
‍ شركت كشت و صنعت گرگان در سطح حدود 147 هكتاراز ارضي كشاورزي منطقه گرگان و گنبد به صورت مستقيم اقدام به فعاليتهاي كشاورزي با روش‌هاي مكانيزه و متد جديد كاشت، داشت و برداشت مي‌نمايد و از اين طريق همه ساله مقداري از مواد اوليه مورد نياز خود را تامين مي‌نمايد.
واحد انبارها:
با توجه به ضرورت و اهميت نقش نگهداري در صنايع تبديلي واحد انبارهاي شركت كشت و صنعت گرگان با مساحتي بالغ بر 7450 متر مربع و فضاي سردخانه اين به مساحت 2244 مترمربع به ارائه خدمات و تغذيه خطوط توليد و عرضه و تحويل محصولات ساخته شده بر شبكه وسيع پخش اقدام مي‌نمايد.
واحد كنترل كيفي:


به دليل حساسيت بسيار زياد مواد غذايي تبديلي و توجه ويژه به كيفيت ظاهري و باطني محصولات توليدي و همچنين به منظور تحقق اهداف از پيش تعيين شده، در خصوص توليد محصول، درجه يك شركت كشت و صنعت با بكارگيري نيروي مجرب و كارآزموده در واحد كنترل كيفي كليه مراحل قبل، در جريان و توليد را با روش‌ها و دستگاه‌هاي جديد آزمايشگاهي كنترل و آزمايش نموده و بدين منظور تعداد 6 كارشناس در رشته‌هاي مهندسي صنايع غذايي ميكروبيولوژي و كشاورزثي را به خدمت گرفته است. شايان ذكر است يكي از رموز موفقيت محصولات يك و يك و رضايت مشتري از اين محصولات، توجه بسيار زياد به امر كيفيت مي‌باشد.
واحد تعمير و نگهداري


اين واحد به منظور سرويس‌دهي به واحد توليد، بكارگيري، تكنولوژي جديد و تعميرات منظم و دوره‌اي با انجام برنامه‌هاي بازسازي سالانه و آماده‌سازي خطوط توليد در جهت افزايش ظرفيت و بقاي فعاليت‌هاي فصلي توليد محصولات فعاليت مي‌نمايد.

واحد توليد
اين واحد امور مربوط به تنظيم و ارائه برنامه توليد و نظارت بر اجراي عمليات طرح‌هاي توسعه و اصلاح خط توليد هماهنگي با واحدهاي ديگر و توليد محصولات بر اساس برنامه پيش‌بيني شده را بر عهده دارد.


واحد تحقيق
اين واحد در سال 1371، به عنوان يكي از بخش‌هاي اصلي ساختار شركت كشت و صنعت گرگان به تصويب رسيد و آنچه در فرآيند شكل‌گيري و ايجاد بخش حائز اهميت مي‌باشد، اين است كه ابتدا، اعتقاد و باور ظهور و فعاليت اين واحد در قالب احساس نياز شكل گرفت و پس از نمود بخشيدن به برخي از فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه از قبيل برنامه‌ريزي و اجراي برنامه بازسازي خطوط توليد، بنيه كارشناسي شركت از طريق استخدام نيروهاي متخصص، ارتقاء در سطح دانش فني با استفاده لز تكنيك‌ها و روش‌هاي آموزشي و به فعل رساندن ايده‌هاي مربوط به محصول جديد، گنجاندن آن در برنامه پيش‌بيني توليد به ايجاد يا تاسيس اين واحد اقدام گرديد.


اين واحد هم اكنون به طور فعال در چهار بخش تحقيقات صنعتي، كشاورزي، مالي و بازرگاني و مهندس نيروي انساني و آموزشي انجام وظيفه مي‌نمايد و طي ارتباط مستمر با دانشگاه‌هاي معتبر كشور جديدترين اطلاعات را دريافت داشته و از اساتيد مربوط در قالب مشاورين تحقيق مدد مي‌گيرد.
طرح‌هاي توسعه‌اي در دست اقدام


1. افزايش ظرفيت خط رب گوجه‌فرنگي و بسته‌بندي اسپتيك:
با توجه به پتانسيل بالاي منطقه در توليد گوجه‌فرنگي، سالانه بالغ بر 130000 تن، به طور متوسط بالغ بر 2000 تن گوجه‌فرنگي در روز مي‌باشد. با عنايت به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر جايگزيني ارز حاصل از صادرات غيرنفتي به جاي ارز حاصل از فروش نفت خام و همچنين در جهت تحقق سياست توسعه صادراتي دولت محترم جمهوري اسلامي ايران، در نظر است نسبت به افزايش ظرفيت حدود 300 تن ديگر گوجه‌فرنگي در روز و با ارتقاء تكنولوژي بسته‌بنديد رب گوجه‌فرنگي در بسته‌هاي اسپتيك، مطابق با نيازهاي بازارهاي بين‌المللي، به طوري كه رب گوجه‌فرنگي استرليزاسيون كامل در كيسه‌هاي آلومينيومي بسته‌بندي و به اكثر نقاط جهان صادر گردد.


2. دو مداره نمودن اطاق‌هاي سردخانه:
با توجه به توليد محصولات منجمد شده، سردخانه فعلي گنجايش ظرفيت محصولات توليد شده منجمد را نداشته و در اين راستا تصميم به دو مداره نموده 5 اتاق از سردخانه موجود با افزايش ظرفيت 1250 تن ديگر را داريم.
3. صنايع تبديلي فرآورده‌هاي آبزي:


با توجه به اهميت موضوع توسعه صنايع مورد استفاده صنايع تبديلي و قرار گرفتن اين واحد در كنار درياي پربركت خزر و پتانسيل بالاي استان جهت پرورش آبزيان آب شيرين، واحد تحقيق و توسعه شركت با انجام سلسله تحقيقات در زمينه عمل‌آوري فرآورده‌هاي آبزي اقدامات موثري را جهت تبديل ماهي كيلكا و ماهي‌هاي پرورشي آب گرم (فيتوفاك) و ميگو انجام داده است كه توليد آزمايشي آنها انجام شده و انشاءاله در آينده نزديك بر تجهيز نمودن سالن توليد و نصب ماشين‌آلات مورد نياز به توليد انبوه خواهيم رسيد.
4. اجراي پروژه تصفيه‌خانه فاضلاب صنعتي:


پروژه احداث تصفيه‌خانه صنعتي شركت، يكي از بزرگترين تصفيه‌خانه‌هاي موجود در كارخانجات استان مي‌باشد. ظرفيت عملي تصفيه‌خانه بر اساس اطلاعاتي نظير وضعيت پرسنلي و برنامه كار، ظرفيت توليد و تنوع آنها در كارخانه، برنامه زماني توليدات مختلف، منابع تامين آب مصرفي و ميزان مصرف آب در فصول مختلف در بالاترين پيك كاري در حدود 2400 مترمكعب در شبانه‌روز درنظر گرفته شده و هدف از اجراي اين پروژه و احداث تصفيه‌خانه، حفظ كيفيت پساب تصفيه شده خروجي در حد استاندارد و ضوابط موجود به منظور امكان استفاده مجدد از آن در آبياري فضاي سبز كارخانه و يا زمين‌هاي زراعي اطراف، پستشوي مواد اوليه مصرفي (شستشوي اوليه)، شستشوي محوطه كارخانه و كف سالن‌ها، شستشوي دستگاه‌ها و سبدهاي مورد استفاده و نهايتاً در صورت لزوم دفع آن به مسير رودخانه فصلي مجاور شركت مي‌باشد.


آمار كاركنان شركت در سال‌هاي 77.78 به تفكيك
شرح سال 77 سال 78 ملاحظات
كاركنان موقت فصلي 116 107
كاركنان دائمي 173 156


قراردادي‌ها 78 84
ثبت روزمزد به طور مساوي هر ماهه 126 116
نمودار توليد ساليانه شركت از سال 1372 لغايت 1378

درصد افزايش و كاهش توليدات نسبت به سال قبل:
72 به 73: 1/4+


72 به 74: 18+
75 به 74: 26/49+
76 به 75: 3/15-
77 به 76: 5/7-
78 به 77: 4/41+

خط توليد خلال نيمه سرخ و منجمد سيب‌زميني (فرنج‌فرايز)
سيب‌زميني يكي از محصولات عمده غذايي در جهان است. از آنجاييكه راندمان توليد سيب‌زميني نسبت به ساير محصولات كشاورزي در هكتار زياد است و مي‌تواند در انواع وسيعي از آب و هوا برويد، مبناي اصلي غذايي بسياري از مردم جهان است. با توجه به ارزش نسبي اين محصول نسبت به ساير مواد غذايي ديگر، سيب‌زميني در تامين بخش عظيمي از نيازهاي غذايي بسياري از مردن جهان نقش به سزايي بازي مي‌كند.


با توجه به توليد حدود 3/3 ميليون تن سيب‌زميني در كشور و بالغ بر 120000 تن در استان گلستان، اين استان فاقد صنايع تبديلي فرآورده‌هاي سيب‌زميني مي‌باشد؛ از اين جهت اين شركت نسبت به نصب و راه‌اندازي خط فرنج فرايز اقدام نموده تا علاوه بر جذب مقدار قابل توجهي از سيب‌زميني منطقه و تبديل آن به صورت خلال نيمه‌سرخ و منجمد شده آماده مصرف و همچنين كاهش ميزان ضايعات حاصل از عدم ماندگاري سيب‌زميني تازه برداشت شده باعث ايجاد زمينه بازار جديد كار و اشتغالزايي حدود 45 نفر مستقيم در روي خط شده و به دنبال آن محصول فوق با كيفيتي بالا به همراه ديگر محصولات توليدي گروه با مارك يك و يك سهم عمده‌اي در بازارهاي داخلي و خارجي داشته باشد؛ لذا جهت تكميل اين خط به دليل نبودن تكنولوژي آن در كشور استعلام‌هايي از شركت‌هاي سازنده اين خطوط در كشورهاي ديگر به عمل آمد.


از آنجايي كه از بدو شروع كار، هدفمان استفاده از توان تخصصي داخلي و عدم وابستگي به ماشين‌آلات خارجي و صرفه‌جويي ازي بود، لذا مطالعات وسيعي در اين زمينه به عمل آمده، نهايتاً با همكاري و تلاش كاركنان متعهد اين شركت و شركت‌هاي مشاوره‌اي و ماشين‌سازي ايراني، خوشبختانه توانستيم دستگاه‌ها و ماشين‌آلات موردنظر را در داخل كشور تهيه و

راه‌اندازي نماييم كه با اين كار، حدود 721630 دلار صرفه‌جويي ارزي را دربر داشته و علاوه بر موارد فوق با عنايت به استعلام‌هاي دريافت شده از نمايندگي‌ها و كمپاني‌هاي خارجي و خصوصاً نماينده شركت F-MC در خصوص راه‌اندازي سرخ‌كن سيب‌زميني (فراير) كه ساخت شركت فوق مي‌باشد، جهت دريافت كاتالوگ براي راه‌اندازي، شركت مذكور اعلام داشت كه فراير موجود به دليل قديمي بودن، غيرقابل راه‌اندازي مي‌باشد، ولي با همت و تلاش نيروهاي متعهد اين شركت و گرفتن مشاور اين دستگاه 285000 دلاري، ترميم و راه‌اندازي گرديد كه امروزه شاهد آن مي‌باشيد.


هدف از اجراي طرح، جلوگيري از ضايعات محصولات كشاورزي و رونق منطقه و همچنين اجراي برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، به حمداله با راه‌اندازي اين خط مي‌توان سالانه حدود 3000 تن محصول فرنچ‌فرايز قابل عرضه به بازار داخل و خارج توليد نمود، لذا تمام سعي و تلاش ما در خصوص توسعه صادرات اين محصول خواهد بود كه مي‌تواند سالانه درآمدزايي قابل توجهي داشته باشد.
در خاتمه ضمن تشكر از حضور مسئولان محترم استاني و شهرستاني، اميدواريم با پشتيباني مقامات محترم و همت و تلاش كاركنان، شاهد راه‌اندازي خطوط جديد در اين واحد باشيم تا بتوانيم گام موثري در جهت توسعه اقتصادي كشور عزيز و منطقه برداريم.


صرفه‌جويي ارزي انجام شده به شرح زير مي‌باشد:
1. دستگاه پري‌كولر 199530 دلار


2. بلنچر 162300 دلار
3. فراير 285000 دلار
4. پوستگير 74800 دلار
با عنايت به مطلب ذكر شده به راه‌اندازي خط (فرنچ‌فرايز)، همانطوري كه مستحضريد، جهت ادامه فعاليت و توليد محصول (فرنچ‌فراز) جهت تامين مواد اوليه نياز به نقدينگي مالي قابل توجهي دارد كه به شرح زير مي‌باشد:
1. تامين سيب‌زميني 6000 تن 6600000000 ريال
2. تامين روغن 210 تن 945000000 ريال
3. بسته‌بندي پلي‌اتيلن و كارتن 864000000 ريال
جمع كل 8409000000 ريال

توضيحي مختصر درمورد سردخانه:
در اين بخش ما داراي سه نوع فرز مي‌باشيم:
1: سيستم بالاي صفر
2: سيستم تونل انجماد
3: سيستم زير صفر


در سيستم بالاي صفر دما در حدود 8 درجه سانتي‌گراد مي‌باشد و در سيستم زير صفر به 20- درجه سانتيگراد مي‌رسد. اين نوع سيستم حالت متغير نيز دارند، يعني سيستم بالاي صفر مي‌تواند يا سيستم زير صفر تبديل شود و برعكس.
در سيستم تونل انجماد محصولات در درون اتاقكي در دمايي حدود 50- درجه سانتيگراد نگهداري مي‌شوند كه در آن نوار نقاله‌اي تعبيه شده كه محصولات روي آن قرار دارند. براي استفاده از محصولات دكمه نوار را زده و محصولات به بيرون هدايت مي‌شوند.
حال توضيحي درباره سيكل سيستم‌ها و دستگاه‌هاي مربوطه به آن را در زير مشاهده خواهيد كرد:
سيكل زير صفر:


گاز سرد از سپراتور به وسيله كمپرسور مكش، تبديل به گاز مي‌شود. گاز داغ وارد كندانسور مي‌شود. به كمك آب و هوا به مايع خنك تبديل مي‌شود. مايع مذكور در رسيور جمع مي‌شود. مايع خنك در عبور از شير انبساط، فشار آن كاهش و به مايع بسيار سرد تبديل مي‌گردد. مايع بسيار سرد وارد سپراتور م‌گردد، سپس جمع شده توسط پمپ به طرف كولر فن انتقال مي‌يابد و توسط فن و هوا تبديل به گاز مي‌گردد. سپس اين چرخه به اين طريق كه گاز سرد دوباره در سپراتور جمع شده، سپس به وسيله كمپرسور مكش شده ادامه مي‌يابد.
سيكل تبريد:
زماني مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه بخواهيم درجه حرارتي پايين‌تر از درجه حرارت محيط ايفا كند. سيكل تبريد معمولاً در سردخانه‌ها ـ كولرها و ديگر سيستم‌هاي سرمازا مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


اجزاي آن:
1. كمپرسور
2. سپراتور
3. كندانسور


4. رسيبل
5. اواپراتور
6. شيرهاي فشارشكن و برقي
1) كمپرسور:
عمل كمپرسور در اين سيستم مكش مداوم بخار سيال عامل و بالابردن فشار و دماي آنها مي‌باشد. كمپرس كردن گاز به وسيله حركت رفت و برگشتي پيستون در داخل سيلندر انجام مي‌شود. كمپرسورها در انواع مختلف ساخته مي‌شوند كه هر مدل داراي تعدادي سيلندر توان ـ بازده و ساختمان مخصوص به خود مي‌باشد.
2) سپراتور:
سپراتور بر دو نوع مي‌باشد:
1. سپراتور روغن
2. سپراتور سيال عامل
سپراتور روغن، روغن را از سيال عامل كمپرس شده جدا مي‌كند و به كمپرسور باز مي‌گرداند. وظيفه اصلي سپراتور سيال و تخليه اصلي سپراتور سيال عامل جدا نمودن بخار از مايع سيال عامل مي‌باشد.
هر سپراتور از يك كوئل گرم تشكيل شده كه سيال در آن با عبور از كوئل‌، گرماي خود را از دست مي‌دهد.


3) كندانسور:
كه وظيفه آن بخار سيال عامل را به مايع تبديل مي‌كند.
همانطور كه مشخص است، در كندانسور سيال عامل در شبكه‌اي از لوله‌ها جريان مي‌يابد و آب به عنوان سيال خنك كننده از بالا به صورت پاششي فرو مي‌ريزد. اين عامل باعث تغيير آب مي‌گردد كه آب گرماي لازم براي تبخير خود را از شبكه لوله‌ها مي‌گيرد. بدين ترتيب سيال عامل گرماي خود را ازدست داده به مايع تبديل مي‌گردد و آبي كه در اين سيستم تبخير نشده است، در پايين كندانسور جمع مي‌شود و به وسيله پمپ به بالاي كندانسور هدايت مي‌شود و اين سيكل ادامه پيدا مي‌كند.
4) رسيبل:
يك مخزن معمولي مي‌باشد كه براي ذخيره سازي سيال مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بر روي آن يك نشانگر براي مشخص كردن مقدار سيال موجود در سيكل قرار دارد كه بدين وسيله مي‌توان كم شدن سيال را در سيكل متوجه شد و آن را با تزريق سيال جبران نمود.
5) اواپراتور:
در حقيقت محيطي است كه قصد داريم دماي آن را از دماي محيط پايين‌تر بياوريم. اين عمل به وسيله سيستم فن‌كوئل انجام مي‌شود كه در كوئل سيال عامل مايع با دماي پايين جريان دارد.
6) شيرهاي فشارشكن:
چون سيال عامل مايع خروجي از كندانسور داراي دما و فشار مناسبي براي جريان در كوئل مربوط به اواپراتور نمي‌باشد، شيرهاي فشارشكن در مسير لوله مربوط به كندانسور و اواپراتور نصب مي‌گردد تا با كاهش فشار، دماي آن را كاهش دهد.
سيكل تونل انجماد:
تونل انجماد اتاقي است كه واحد دماي 40- درجه سانتيگراد مي‌باشد و مولد غذاي با عبور از ريل داخل اين تانك فريز مي‌شوند. اين سيكل جالبترين و دقيق‌ترين سيكل تبريد در اين كارخانه است. تقريباً اين سيكل تركيبي مي‌باشد:
HP: 0.32kw
LP: 55kw
اين سيكل يك كمپرسور HP و كمپرسور LP موجود است. كمپرسور HP از نوع 6, R, 6H‌ است و دو كمپرسور LP از نوع 9, R, 911 سيلندر و احتمالاً داراي توان كمتري نسبت به كمپرسور HP است. فشار گاز آمونياك در كمپرسور HP از 2 به 41 افزايش مي‌يابد و بعد از آن كه سپراتور روغن مخلوط را جدا كرد و به كمپرسور بازگردانده شد. گاز آمونياك در كندانسور پاشيده مي‌شود و پس از كاهش فشار در شير فشارشكن ديافراگمي با دماي پايين وارد سپراتور L مي‌شود و از سمت ديگر كمپرسور LP فشار گاز آمونياك را از 5/0 بار به 2 بار افزايش مي‌دهند و پس از جداسازي روغن آمونياك با دماي بالا وارد تونل واقع در سپراتور I مي‌شود. در تبادل حرارتي بار آمونياك درجه حرارت پايين دماي آن كاهش پيدا كرد تبديل به مايع مي‌گردد.


از طرفي سيال عامل مربوط به كمپرسور فشار قوي از تونل گرم، گرما مي‌گيرد. در حقيقت سپراتور I كندانسور براي سيكل مربوط به كمپرسورهاي LP و اواپراتور براي سيكل تركيبي است. گاز آمونياك به كمپرسور HP كليد 5 مي‌شود و دماي آمونياك بعد از كاهش فشار در شير فشارشكن وارد سپراتور دوم مي‌شود و سپس مايع آمونياك با دماي بسيار پايين وارد شير فن‌ تونل انجماد مي‌شود و بعد از تبادل حرارت با تونل قسمت اعظم آن تغيير مي‌كند و بعد سپراتور II باز مي‌گردد و در آنجا گاز از مايع جدا شده و به كمپرسورهاي LP مكيده مي‌شود.


سيكل بالاي صفر:
از تعداد 14 سردخانه‌اي كه در اين كارخانه وجود دارد، ده عدد آن داراي درجه حرارت 3 درجه سانتيگراد مي‌باشند كه درجه حرارت آنها را مي‌توان از 5- تا 15+ تغيير داد. شماي شماتيك سيكل بالاي صفر در شكل موجود است. در اين سيكل از يك كمپرسور استفاده مي‌شود كه تمامي آنها داراي 4 سيلندر است. مدل آنها glp.41 و داراي هر 1.85kp‌ و 90kw است. در شرايط عادي تنها يكي از اين كمپرسورها در حال كار مي‌باشد و يك كمپرسور هميشه در حال آماده‌باش است كه در صورت به وجود آمدن اشكال و كار كمپرسور در حال كار بلافاصله شروع بكار كند.


كمپرسور ديگر كمپرسور كمكي مي‌باشد. اگر يك كمپرسور جدا ديگر نباشد، اين كمپرسور هم وارد سيكل مي‌شود. همانگونه كه از شكل مشخص است، كمپرسور فشار گاز آمونياك نباشد، اين كمپرسور هم وارد سيكل مي‌شود. همانگونه كه از شكل مشخص است، كمپرسور فشار گاز آمونياك را از 9/0 به 5/12 بار افزايش مي‌دهد. در اثر اين عمل، مقداري روغن كه در ماشين كمپرسور مورد استفاده قرار مي‌گيرد، با گاز آمونياك Pissbory‌ شده خارج مي‌شود كه سپراتور روغن از گاز آمونياك جدا كرده و به كمپرسور بازمي‌گردد و گاز آمونياك با فشار بالا در كندانسور چگاليده مي‌شود و تقريباً به مايع تبديل مي‌گردد. اين كارخانه داراي 2 كندانسور و به مايع تبديل مي‌گردد و اين كارخانه داراي 2 كندانسور مدل B.A.C.WLC175

مي‌باشد. مايع آمونياك بعد از كندانسور ريسبل مي‌شود و بعد از رسيبل شيلنگ تغذيه آمونياك تعبيه شده است مي‌توان كمبود آمونياك را جبران نمود. در هنگام وصل شير كپسول به شيلنگ شير فلكه رسيبل را مي‌بندند تا مكش كمپرسور تنها روي آمونياك داخل كپسول اثرگذار باشد و آمونياك تغذيه به داخل سيكل راه يابد. بعد از آن شير فشارشكن قرا دارد كه اين شير همانطور كه توضيح داده شد، از نوع ديافراگمي است و فشار آمونياك را پايين مي‌‌آورد، به طوري كه مايع آمونياك به مخلوط اشباع تبديل مي‌گردد و در سپراتور گاز از مايع جدا شده و به وسيله مكش كمپرسور بازگردانده مي‌شود و مايع به وسيله پمپ گريز از مركز به سمت فن‌كوئل جريان مي‌يابد. اين مايع معمولاً داراي دماي 3 درجه ‌سانتيگراد مي‌باشد. فن‌كوئل در قسمت بالاي ديوار سردخانه (اوپراتور) نصب شده است كه به وسيله فن‌كوئل در هواي محيط سردخانه با هم انتقال حرارت انجام مي‌دهند. در شير مايع آمونياك كه در طي اين تبادل حرارت به گاز تبديل مي‌شود و به سپراتور منتقل مي‌گردد و از آنجا با مكش كمپراسور به كمپرسور باگردانده مي‌شود.

 

اهداف كارآموزي
هدف از كارآموزي، آشنايي با محيط كار رشته علمي كارآموز و شيوه ارتباط آن با ساير رشته‌ها، ‌آشنايي با مشكلات و مسائل علمي رشته كارآموز در واحدهاي صنعتي، كسب تجربه كاري، آزمون آموخته‌ها در عمل و بكارگيري تكنيك‌هاست و براي بالا بردن سطح معلومات، علمي است كه در طول تحصيل در محيط‌هاي آموزشي به صورت تئوري فرا گرفته‌اند و همچنين آشنا شدن با محيط كار و كاربرد فرمول‌ها و نقشه‌ها و تطبيق اين دو با كار عملي اساتيد و دبيران به اين منظور واحد كارآموزي را براي هنرجويان و دانشجويان درنظر گرفته‌اند تا در كنار مباحث تئوري تا حدودي كاربرد اين مباحث را در عمل خود تجربه كرده‌اند.


به اين منظور بنده با توجه به مدت 240 ساعت گذراندن واحد كارآموزي در كارخانه كشت و صنعت يك و يك گرگان در قسمت سردخانه و ديگ بخار،‌ سعي كرده‌ام گزارشي كامل تهيه كنم كه اميدوارم اين مجموعه تا حدودي مورد توجه اساتيد قرار گرفته باشد. در ضمن از كليه افرادي كه در تهيه و تنظيم اين گزارش بنده را ياري نمودند، كمال تشكر و قدرداني را دارم و با اميد به اينكه در آينده صنعت ايران به بهترين شكل ساخته و هدايت شود.

 

فصل اول
انواع محصولات و نحوه توليد آن در شركت
محصولاتي كه در كارخانه كشت و صنعت يك و يك گرگان توليد مي‌شود، به شرح زير است:
1-رب 2- خيارشور
3- كنسروباقلا 4- كنسرو لوبياچيتي


5- كنسرو لوبياسبز 6- كنسرو نخود فرنگي
7- خاويار بادمجان 8- مرباي توت‌فرنگي
9- مرباي هويج 10- كمپود گيلاس
11- كمپود گلابي 12- زيتون


13- محصولات فريز شده 14- كنسرو ذرت
15- خلال سيبزميني سرخ شده
سالن توليد شامل2سالن:
2) سالن خط رب
سالن خط سبزيجات:


1-خط ذرت 2- خط لوبيا
3- خط لوبياچيتي- نخودفرنگي (توسط هيدروپمپ به خط شستشو و كنسرو قوطي انتقال پيدا مي كند).
4- خط پويت‌گيري و پخت بادمجان (كه پخت آن توسط خط رب صورت مي‌يرد)
5- خط سبزيجات فيريز شده كه توسط تونل انجماد فيريز مي شود 6- خط سيب زميني
سالن خط رب:
شامل 3 خط رب- 3 خط پاستوريزه


خط لوبيا و نخودفرنگي:
لوبياها را كارگران به داخل مخزني كه در آن آب است ريخته و شستشو مي‌شود. پمپ آبي در اين قسمت وجود دارد كه عمل سيركوله، يعني چرخ آب را انجام مي‌دهد، بعد از سير كوله در قسمت انتهاي نواري همراه با صافي وجود دارد كه توسط موتوري مي‌چرخد و عمل صافي لوبياها از آب را انجام مي‌دهد. بعد از صافي لوبياها توسط نوار بالابر به داخل تكان‌دهنده ريخته مي‌شود و در اول نوار كارگردان باز هم عمل تميز كردن را انجام مي‌دهند اين نوار را هم يك موتور مي‌چرخاند، وقتي لوبياها به داخل تكان‌دهنده ريخته مي‌شوند و در حالت تكانخوردن توسط دو دريچه به داخل دمگير هدايت مي‌شوند. عمل تكان دادن را موتوري كه گيربكس لرزشي دارد، انجام مي‌دهد. دمگير را موتوري را به صورت دوار مي‌چرخاند و توسط نيروي گريز از مركز دم لوبياها را مي‌برد. بعد از دمگيري لوبياها روي نواري ريخته مي‌شوند كه در دو طرف نوار كارگران نشسته و عمل سورت كردن را انجام مي‌دهد (سورت كردن يعني عمل كردن بر روي نوار) اين نوار نيز توسط يك موتور سه فاز ستاره مي‌چرخد.


بعد از اين قست لوبياها توسط نوار بالابر كه اين نوار هم موتور جداگانه‌اي دارد، به داخل كاتر ريخته مي‌شوند (كاتر عمل خرد كردن را انجام مي‌دهد). پنج عدد كاتر وجود دارد كه كه هر كدام براي خود يك موتور دارند. بعد از اين مرحله، لوبياهاي خرد شده روي نوار بالابر كه اين نوار هم يك موتور جداگانه دارد، ريخته مي‌شوند.


توجه: بعد از اينكه نخودها در داخل مخزن شستشويي اوليه ريخته شدند، توسط هيدروپمپ به خط دستشويي ثانويه انتقال مي‌يابند و از اين مرحله به بعد، مراحلي كه روي لوبياهات صورت مي‌گيرد، روي نخودها هم انجام مي‌گيرد و از بالا هم توسط نوار پاييني كه موتور جداگانه‌ دارد، به داخل بالابر قاشقي ريخته مي‌شود و از آنجا به داخل تكان دهنده ريخته مي‌شود و زير تكان‌دهنده يك فن وجود دارد كه هوا را به توري مي‌زند و محصول ناخالص از زير توري رد مي‌شود و محصول خالص به داخل بلنچر يا پخت اوليه وارد مي‌شود، داخل بلنچر محفظه مخروطي دارد كه محصول غذايي همراه بخار همراه بخار خوردن به جلو رانده مي‌شود كه اين عمل جلو بردن را موتوري كه دورش قابل تنظيم است، انجام مي‌دهد. اين نوار را هم يك موتور مي‌چرخاند.


بعد از اين مرحله، محصول غذايي توسط نوار قاشقي به بالا برده مي‌شود كه اين نوار را هم يك موتور مي‌چرخاند و از آنجا به داخل قيف ريخته مي‌شود كه در اينجا به دو قسمت تبديل مي‌شود كه يك قسمت براي قوطي زدن و يك قسمت براي منجمد كردن بكار مي‌رود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید