بخشی از مقاله


کارآموزی گیاهپزشکی شهرداري منطقه 19 تهران - چمن و چمن کاری

فهرست مطالب :

_ مقدمه ای از شهرداری منطقه 19 تهران

- تعريفي از چمن و چمن کاری

- خاکبرداری با بیل مکانیکی جهت خاکریزی زراعی برای کاشت چمن

- خاکریزی

- رگلاژ

- تسطیح

 

- علطک زنی

- ماله کشی

- بذرپاشی

- کود پاشی

- ابیاری روزمره

- عكسهايي از چمن وچمن كاري

مقدمه ای از شهرداری منطقه 19 تهران

منطقه 19 شهرداری تهران: در منتها الیه جنوبی شهر ت

هران واقع گردیده است و در جاورت ناطق 16،17،18،20می باشد. این منطقه از بافتی قدیمی برخوردار است و شامل محله های تعددی می باشد که مهمترین آنها عبارتند از: خانی آباد نو، شهرک شریعتی، عبدل آباد، نعمت آباد، صالح آباد لتخواه، شهرک احمدیه و شهرک بخارائی. از جمله اماکن شاخص منطقه نیز می توان به کوره های آجر پزی، میدان تره بار مرکزی شهر تهران و بهشت زهرا و مرقد مطهر امام راحل (ره) و مرکز خرید وفروش همگانی خودرو اشاره نمود.
تاریخچه مختصر منطقه:
بررسي فرآيند شكل گيري و رشد اين منطقه گوياي اين موضوع است كه تا سال 1343 اين منطقه محدوده اي روستايي بوده كه با شبكه اي از راه هاي روستايي منتهي به جاده ساوه و شهرري در بستري طبيعي و كشاورزي استقرار داشته است. در بين سال هاي 1343 تا 1358 به صورت توسعه كالبدي شهر تهران فرآيند پيوند و جذب اين منطقه از طريق پادگان قلعه مرغي و كارگاه هاي صنعتيجوار، جاده ساوه و استقرار كوره هاي آجرپزي آغاز گشته و به تدريج به ساير نقاط آن گسترش مي يابد
اين روند در سال هاي 1358 و 1366 از شدت بيشتري برخوردار گشته به نحوي كه اين دوره زماني را مي توان به دوران تكميل جذب در تهران و استحاله بافت هاي روستايي، توسعه شتابان جمعيت و رشد مراكز سكونتگاهي منطقه نام نهاد. از سال 1366 تا به امروز را نيز مي توان به

دوران ثبات قانوني، پيوستگي بافت هاي پراكنده، تامين كاربري خدمات شهري و احداث تجهيزات و تاسيسات شهري منطقه ناميد.

مقدمه ای از چمن و چمن کاری


چمن بیشتر در طراحی پارکهای عمومی ، باغات گیاه شناسی ، استادیومهای ورزشی زمینهای بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته چمن جهت پر نمودن جاهای خالی ، باغچه‌های بزرگ منازل هم در نظر گرفته می‌شود. چمن‌ها را به دو دسته چمنهای گرمسیری و سردسیری طبقه بندی می‌کنند چمنهای سرد سیری که به چمنهای فصل خنک هم مشهورند ویژه مناطق دسیری و یخبندان می‌باشد. چمنهایگرمسیری بهترین رشدو نمو خود را در هوای گرم بالای30درجه سانتیگراد) دارند.
چمنهای سردسیری در دو زمان کاشته می شوند یکی اوایل بهار و اوایل پائیز در مورد چمنهای گرمسیری به جزء زمانهای بسیار گرم یا بسیار سرد در هر موقعی از سال می‌توان اقدام به کشت نمود. چمن در طراحي و ايجاد فضاي سبز در هر پارک، نقش مهمي را ايفا مي کند و همانند ايجاد زمينة مناسب در يک تابلوي نقاشي است که با انواع درختچه هاي زينتي يا حاشيه هاي گل به طور الوان خلق مي شود. ولي خلق اين زمينة سبز، خود مشکلات و مسائلي را به همراه دارد که رعايت و حراست رشد و نمو آن ضروري مي باشد. زيبايي و لطافت هر پارک هنگامي کامل خواهد شد که سبزي مطبوع چمن زمينه اصلي آن باشد و شايد گياه ديگري نتوان يافت که جايگزين آن

 

گردد. در مورد نقش چمن و اثرات آن در محيط زيست، آب و هواي شهر و منطقه، همان بس که اجمالاً بگويم وجود گياه چمن مانند تمامي گياهان سبز در ميزان اکسيژن محيطار محيط به نحو چشم گيري موثر مي باشد و از تبخير شديد آب در سطح زمين جلوگيري مي نمايد. در ميادين و خيابان هائي که سطح چمن همراه با درختان پهن برگ و سوزني برگ باشد، سيستم آبياري چمن و تکرار دفعات آن تا حد زيادي نياز آبي درختان را برآورده مي کند.


از آن جايي که مسائل مربوط به چمن مثل چمن زني، آبياري و مبارزه با علف هاي سبز در پارک ها داراي اهميت زيادي مي باشند، در ادامه به توضيحاتي راجع به آن مي پردازم. چمن را هم مي توان از طريق کاشت بذر در محل مورد نظر، و هم از طريق جا به جا کردن قطعات چمن کشت شده در محلي ديگر و يا خريد از مؤسساتي که به کشت و پرورش چمن به منظور فروش مي پردازند و قطعات چمن را با ريشه و چند سانتي متر خاک يک جا از زمين بريده و در اختيار خريداران قرار مي دهند


روز اول : ( 29 / 4/87 )


( خاکبرداری با بیل مکانیکی جهت خاکریزی زراعی برای کاشت چمن وگونه های گیاهی)

در ساعت 8 صبح تعدادی از کاراموزان به همراه سرپرست کاراموزی به محلی که قرار بود در ان چمن کاری انجام شود واقع در پارک 22 بهمن در منطقه ی 19تهران رفتیم .در اوایل کار سرپرست در مورد خاک ورزی و هدف های اصلی تهیه ی بستر بذر صحبت نمودند.

تعریف خاک ورزی : مجموعه کارهاییی که شرایط خاک را به گونه ای تغییرمیدهد تا خاک برای رشد گیاه مناسب شود .
سپس در مورد هدفهای اصلی تهیه بستر بذر صحبت نمودند :
- مناسب کردن ساختار خاک
- کنترل رطوبت خاک
- از بین بردن علفهای هرز
- ریر خاک کردن بقایای گیاهی
و در مورد این صحبت شد که یکی از اساسی ترین مرحله ی تهیه بستر برای بذر پاشی شخم زدن یا همان زیرو رو کردن خاک میباشد بطوری که لایه ی زیرین اکبه سطح امده و در برابر

 


عوامل تخریب قرار گیرد از طرف دیگر گیاهان ,کود و سایر موادی که در سطح خاک قرار دارند درون خاک که محیطی مساعد برای پوسیده شدنشان میباشد دفن گردند .


کارهایی که برای تهیه بستر بذر چمن باید انجام داد عبارتند از :

( زیرو رو کردن زمین _ نرم کردن خاک _ جمع اوری ریشه های علفهای هرز موجود در ان قطعه زمین _ امیختن کود با خاک برای پوشاندن بذر )
اگر زمین چمن پستی و بلندی داشته باشد احتیاج به تسطیح دارد. زیرا در صورت عدم تسطیح در قسمتهای گود آب جمع شده که موجب خفگی چمن می‌شود و در قسمتهای بلند تیز به علت نرسیدن آب ، چمن کاملاً خشک می‌شود. پس از تسطیح کودههای حیوانی اضافه م

ی کنیم بسیار مناسب است
نکته : در مناطق سرد سیر در اواسط پائیز به زمین کود داده می‌شود و در مناطق گرمسیر در هر موقعی از سال به جز ماههای بسیار گرم سال می‌توان کود دهی کرد.
سپس با کمک کارگران شروع به انجام خاکبرداری با بیل مکانیکی نمودیم کار به اینصورت بود که با بیل مکانیکی شروع به زیرو رو کردن خاک کردیم و با زیرو رو کردن خاک علفهای هرز موجود در زیر خاک با ریشه ها وریزوم وغده های که در زیر خاک بودن به سطح خاک امده و جمع اوری شدن و کلوخه ها و سنگها نیر از سطح خاک پاکسازی شد . (چمن را در خاکي نه چندان سنگين و نه خيلي سبک کشت مي کنند. يک خاک عميق و حاصل خيز و عاري از بذر علف هرز براي چمن کاري مناسب است ) کلوخ ها را خرد و سنگ ريزه ها و باقي مانده هاي گياهي را از خاک خارج مي کنيم تا سطح خاک کاملاً صاف شود
عمق عملیات خاکبرداری 80-70 سانتی متر بود و خاکبرداری بصورتی انجام شد که پس از ان زمین پستی و بلندی نداشت و مسطح و یکنواخت بود .ادامه ی عملیات کاشت چمن به فردا موکول گردید.
تسطيح يا ترازبندي : مشخص كردن پر ارتفاع ترين نقطه به سمت كم ارتفاع ترين نقطه در چمن كاري كه باعث خاكريزي مي شود را تسطيح يا تراز بندي گويند.

روز دوم : ( 30/ 4/ 87)


ساعت 8 صبح همه دوباره به محل انجام چمن کاری رفتیم زمین مسطح و صاف بود و عاری از کلوخه ها و علفهای مختلف زمین خالی نمودند هرز . کارگران با کمک فرقون خاکها را به زمین چمن کاری اوردن و خاکها را در مناطق مختلف زمین خالی نمودند.خاکریزی به اینعلت انجام میشود که خاکی که قرار است بستر بذر چمن باشد غنی باشد و مناسب برای رشد چمن سپس شروع به انجام تسطیح خاک نمودیم و خاکی که به زمین اورده شده بود در سطح خاک پخش گردید به گونه ای که سطح خاک را دوباره مسطح و صاف نمودیم و هیچ گونه پستی بلندی در زمین مشاهده نمیشد .

 


تعريف رگلاژ: مسطح كردن پستي و بلندي زمين

روز سوم : (1/ 5 / 87 )

در ساعت 8 صبح دوباره شروع به کار نمودیم کار با غلطک زنی انجام شد . غلطک زنی به این علت انجام میشود که خاک کوبیده و نرم و محکم گردد و خاک برای انجام کاشت بذر اماده و شرایط برای رشد بذر مناسب گردد تا بذر در مرحله ی جوانه زنی دچاره مشکل نگردد . غلطک زنی باید در خاکهای خشک انجام شود و خاک هیچگونه رطوبتی نداشته باشد تا ساختمان خاک خراب نشود و منافذ خاک بسته و مسدود نگردد و تهویه خاک و تنفس بذر دچار مشکل نگردد . سپس مشغول ماله کشی شدیم که همان مانند کار تسطیح زمین بود چون کار کردن با غلطک باعپ ایجاد ناهمواری هایی در زمین گردیده بود که با انجام ماله کشی درست شد.گفته شد اگر خاک رسی بود به هیچ وجه نباید از غلتک استفاده کرد چون اینکار باعث می شود مقدار هوای کمی که در خاک وجود دارد خارج شود و باعث متراکم شدن خاک شود و در خاکهای غیر رسی نیز غلتک زدن باید زمانی انجام شود که خاک رطوبت نداشته باشد و خشک باشد .

روز چهارم : (2 /5 / 87 )

بعد از اماده سازی زمین : ( حمل و پخش خاک , انجام عملیات ماله کشی برای تسطیح خاک ,]ایجاد تراز زمین وغلتک زنی بستر خاک برای پاشیدن بذر چمن اماده است و کاشت را شروع میکنیم )
هنگام کاشت بذر باید توجه کرد که توزیع آن به صورت یکنواخت باشد تا چمن یکدست سبز شود. کاشت بذر نباید در روز طوفانی صورت گیرد. کاشت بذر به دو صورت می‌باشد. کاشت با دستگاه بذرپاش و کاشت دستی به صورت پاشش بذر. ابتدا زمین به چند قطعه مساوی تقسیم شدو بذر متناسب با قطعات تقسیم و هر قطعه بذرپاشیده شد. عمق کاشت بذر نیم تا یک سانتیمتر است و یا اینکه بذر را به دو قسمت تقسیم کرده ، نیمی از آن را در یک جهت و نیم دیگر را عمود بر جهت اول کاشت کردیم. بعد از کاشت ، با شن کش بذر را به زیر خاک قرار دادیم به طوري که فقط چند ميلي متر خاک روي بذر ها را بپوشاند و پس از اینکار روی بذر را با کود دامی پوسیده پوشاندیم

این کار برای حفظ رطوبت بذر انجام شد البته بايد در نظر داشته باشيم که اگر خاک يا کود زيادي روي بذر چمن بپاشيم، سبز شدن چمن به تأخير خواهد افتاد و يا چمن اصلاً سبز نخواهد شد.سپس برای تثبیت بذور غلتک زده شد


نکته : چیزی را که باید به ان توجه میشد و تاکید زیاد بر ان شد این بود که ممکن است عواملی باعث عملیات واکاری شود مانند مورچه ها و موریانه ها که ممکن است بخواهند از بذر اشیده شده تغذیه کنند بنابر این قبل از عملیات کاشت سم پاشی علیه مورچه ها وموریانه ها ضروری است و ما برای این کار از گرد پاشی وپخش گرانولهای سمی برای کنترل مورچه ها استفاده میکنیم .بطور کلی سمومی که برای مبارزه با مورچه ها بکار میرود عبارتند از :

ایکون (10%) – بایگون (2%) _ دیازینون ( 1%) _ دورسبان ( 5%) _ سوین ( 2%)


بعد از اتمام کار سریعا اولین ابیاری را انجام دادیم که به ان ابیاری بعد ازکاشت گویند

خیس شود .ابیاری را خیلی ارام و با احتیاط انجام دادیم تا بذرها شسته نشوند و افراط نشود در ابیاری چون باعث پوسیده شدن نشاء ها می شود .بی دقتی در ابیاری ممکنست سبب بروز یماری های قارچی نماید .برای توسعه چمن ودستیابی به چشم اندازیکنواخت و یکدست ابیاری را باید حداقل تا یک ماه و روزانه چند مرتبه انجام داد ( صبح و عصر)و بیشتر باید در صبح انجام شود و باید از ابیاری در زمان غروب خودداری کرد چون چمن تا شب خشک نشود باعث شیوع انواع بیماری را مینماید .همچنین نباید چمن را در وسط روز ابیاری نمود چون تابش افتاب عمودی است وتاثیرات منفی بر روی گیاه میگذارد .


روز پنجم به بعد : ( 3 / 5 /87 )


در این روز سرپرست به ما توضیحاتی داد :

بحراني ترين دوران چمن کاري بعد از کشت بذر و قبل از سبز شدن آن است. در اين دوره بايد چمن را هر روز آبياري کنيم و در هنگام آبياري مراقب باشيم تا خاک سفت نشود و بذر نيز شسته نشود. در مراحل بعدي نيز چون چمن به آبياري منظم نياز دارد آن را روزانه آبياري مي کنيم زيرا آبياري روزانه چمن باعث مي شود تا برگ ها طراوت بيشتري يابند.
ميزان آب مورد نياز چمن بستگي به عوامل متعددي از قبيل: نوع خاک، ميزان رطوبت هوا، ميزان بارندگي، حرارت محيط، نوع چمن و ... دارد.

معمولاً چمن ها را در هنگامي که از شدت گرماي روز کاسته مي شد و يا اوائل صبح آبياري

مي نماییم. پس از چند روز که چمن ها سبز شدند و ارتفاع آن ها به سه الي چهار سانتي متر

رسيد بار ديگر غلطک سبکي روي آن مي زنيم تا ريشه گياه جوان کاملاً با خاک تماس پيدا

کرده و توليد ريشه هاي زياد تري نمايد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید