کاربرد وسایل کمکی مناسب در ارائه ی سمینار

 برخی دانشجویان فلیپجارت رابروایت برد ترجیح می دهند. استفاده از این ابزار محدود به برنامه های کوچک میباشد. از وسایل کمکی دیگر می توان به پروژکتور اشاره کرد که از آن در اتاق تاریک استفاده میشود. برخی از پروژکتورها به صورت صوتی صدا و تصویری استفاده میشوند. این پروژکتورها مخصوص برنامههای بزرگ میباشند. . اکثر پروژکتورها با اسلاید ۳۵ میلیمتری کار می کنند ولی پروژکتورهایی نیز وجود دارند که اسلاید ۶×۶ سانتیمتری را نمایش می دهند. صفحه شفاف بوسیله قسمت بالایی پروژکتور یا فیلم پروژکتور متصل به یک صفحه تاشو (منعطف) که میتواند حرکت کند پر می شود (ضبط می شود). ارائه یک عکس می تواند بهتر از بیان هزاران جمله باشد که گفتن بعضی از آنها حتی لازم نیستند. عکس ها بخصوص آنهایی که بوسیله صفحات کامپیوتری تهیه میشوند معمولاً مرتب و .تمیز هستند، اما ممکن است به صورت یک معما جلوه کند به راحتی خوانده شود. (خط درشت با کنتراست بالا

  • خودش خود را کاملاً توضیح دهد. (عنوان واضح و برتری نتایج) و .فقط دارای اطلاعات لازم و مربوط باشد
  • • شامل اصطلاحات خاص و مطالب مبهم که برای شنونده نیاز به ترجمه دارد نباشد. وقتی از منحنی برای نشان دادن استفاده می شود، نباید از علامات اختصاری که براحتی قابل فهم نیستند استفاده کرد.

از کد برای معرفی نمونه ها استفاده نشود، اگر چه این کدها برای کارهای آزمایشگاهی بسیار مناسب هستند. استفاده از جداول داراری شماره توصیه نمی شود. به خاطر داشته باشید که حاضرین هر چه شما نشان می دهید، میخوانند و در این زمان به گفته های شما دقت کمتری نشان میدهند، از بیان فرمولهای تئوری و ریاضی دوری کنید. بعضی وقت ها نیاز است یک فرمول خاص را نشان دهید، این کار را انجام دهید ولی تعداد آنها را در حداقل ممکن نگه دارید. حافظه انسان اطلاعات تصویری را بهتر در ذهن نگه می دارد. بنابراین تصاویر واضح، طرح ها و نمودارها بهترین وسایل برای انتقال اطلاعات هستند.

اخیراً استفاده از پرژکتورهای کامپیوتری معمول شده است و بدون شک این فرصت بسیار خوبی را برای ارائه بهتر سمینار فراهم آورده است. به هر حال اسلایدهای با روشنایی کم برای  ویژگی اتاقهای کنفرانسی بزرگ مناسب نیست و تنها تعداد معدودی از سالن های کنفرانسی دارای وسایل لازم پرژکتوری و نور کافی هستند. اغلب نرم افزارهای معمول برای ایجاد تصاویر برای استفاده در ارائه سمینار قابلیت های بسیار بالایی هستند که گاه این قابلیت های بالا باعث میشود دانشجو از ترکیب . .نامناسب رنگ و پشت زمینه نامطلوب استفاده نماید فایلهای کامپیوتری نیز از دیگر ملزوماتی هستند که قادرند برای دانشجو تصاویر نمایشی را آماده سازند.