بخشی از مقاله

کار اموزی شرکت پست برای رشته حسابداری

مقدمه
حسابداري يكي از علومي است كه همه روزه اكثر افراد با آن سرو كار دارند و برخي به صورت تخصصي و برخي به صورت تجربي از آن استفاده مي كنند. حسابداري اين امكان را به ما مي دهد كه ميزان سوددهي وهزينهها را به صورت علمي و دلخواه تغيير دهيم. اطلاعات مربوط به اين رشته مورد استفاده عموم مردم از مديران صنايع ، سرمايه گذاران ،‌ تجار و اصناف تا استفاده كنندگان محصولات و خدمات مي باشد و باعث مي شود تا اعداد و ارقام نامفهوم و گيج كننده به صورت اطلاعات جالب توجه و قابل نتيجه گيري در دسترس قرار گيرد.


فراگيري اين فن به صورت تخصصي، نه تنها به صورت يك حرفه مطرح مي‌شود بلكه در زندگي خصوصي و شخصي نيز كارساز مي باشد. به طور مثال نحوه صحيح بودجه بندي، تقسيم هزينه، تعيين قيمت تمام شده، روش هاي پيمانكاري، معاملات اوراق بهادار، تعيين استهلاك دارايي ها، انواع سرمايه گذاري ،

حسابداري با توجه به تورم و... از بحث هاي ارائه شده در اين گروه مي‌باشد. حسابداري جديد در اميران قدمتي پنجاه ساله دارد. ابتدا حسابداري در موسسات خارجي كه در ايران كار مي گردند از قبيل شركت نفت و پس در بانكها و ساير شركتها و موسسات گسترش يافت. بعد از جنگ جاني دوم بدليل تماس بيشتر

ايران با كشورهاي توسعه يافته اهميت حسابداري به عنوان يك حرفه ضروري در جامعه احساس شر و امروزه با پيشرفت روزافزون صنعت و تجارت و بدليل تنوع و پيچيدگي حسابهاي سازمانهاي مختلف اقتصادي و همچنين لزوم اعمال مديريت برتر و نياز مديران به استفاده از اطلاعات مالي مفيد سازمان خود موجب گرديده كه حسابداري به صورت يك فن نوين به عنوان ابزاري قدرتمند در سيستم اقتصادي بكار گرفته شود. در پايان شايد بتوان حسابداري را به عنوان پايه اصلي صنعت ، توليد و ادامة‌خدمات معرفي كرد . چرا كه بدون وجود حسابداري و ثبت دقيق و نتيجه گيري صحيح از اطلاعات ، پايه اصلي شركت كه همان سرمايه و نقدينگي است به لرزه درآمده و چه بسا كه شركت را به انحلال بكشاند.

 

تاريخچة پست
ريشه ها و منابع پست در اعمال قرون و اعصار گذشته نهفته است. در كشورهاي باستاني مانند چين، ايران، مصر، يونان، امپراطوري روم اثري از پست را مي بينيم كه از يك نوع سيستم ارتباط افكار يا پيغام آوريهاي كتبي و شفاهي است كه اساس و سازمان آن را مرداني تشكيل مي‌داده اند كه با استفاده از

چاپارخانه هاو اسب هايي كه در مسير راه قرار مي گرفته اند وظايف خود را انجام مي داده اند. بدين سان پست درآن زمانها فقط وسيله اي انحصاري در اختيار پادشاهان وشاهزاده گان بوده كه به ناچار مي بايستي اواخر خود را در دورترين نقاط قلمرو كشورشان ابلاغ نمايند. صومعه ها و كليساها نيز به نوبه خود به

برقراري سرويس مخصوص به خود همت گماشتند و دامنه انشعابات اين سرويسها به همان اندازه ايكه مذهب توسعه مي‌يافت، گسترده مي شد بالاخره تحت تأثير فعاليت اصناف و پيشه وران و هنگامي كه بنياد زندگي اجتماعي وجود خود را به هم رسانيد ، فقط اين دسته از مردم يعني اصناف و پيشه وران به وسيله پستي كه در اختيار پادشاهان و صومعه ها و كليساها بود، توانستند احتياجات ارتباطي خود را مرتفع نمايند.


اين تشكيلات مقدماتي پست كه تقريباً حالتي نيمه دولتي و نيمه خصوصي داشت تا قرون وسطي دوام يافت، ولي به زودي معلوم شد كه اين تشكيلات ابتدايي و محدود قادر نخواهد بود احتياجات جامعه اي را كه دائماً در حال تحول به سر مي برد برآورده سازد، از طرفي اختراع چاپ كه كم كم آموزش و تعليمات همگاني را در قشرهاي مختلف مردم گسترش مي‌داد، باعث افزايش مستمر مبادلات گرديد. تحت تأثير چنين نيازهايي ، پست راهي جز توسعه و گسترش

نداشت. اختراع كشتي هاي بخار و به وجود آمدن راه آهن، براي پست تحول و دگرگوني ديگر را در برداشت. در اين زمان ادارات پست اين واقعيت را درك كردند كه بر اي تسريع در امر مبادلات بين المللي خود در سطحي برابر و موازي با وسايل موجود حمل و نقل چاره اي جز ساده كردن تشريفات و بخصوص يكنواخت و كم كردن نرخهاي پستي خود ندارند. در اين راستا اشخاص زير اقدامات مهمي را انجام دادند. كه منجر به سازماندهي پست بين الملل گرديد:
1) رولاند هيل (ابداع مستمر)


2) فن هرفلوت؛ مطالعاتي داير بر اتخاذ نرخهاي بين المللي ساده و يكنواخت شده بودن در نظر گرفتن هزينه ترانزيت ارائه كرد.
3) فالوئل دوياسي؛ ايجاد يك مجمع پستي جهاني به منظور وضع تعرفه ها و نرخهاي پستي ساده يكنواخت (1855)
4) مونتگمري بلر: پيشنهاد تشكيل كنفرانس پاريس درسال 1862


5) هنريخ فن استفان ؛ موفق ترين شخصيت متحول كننده پست بين الملل مي باشد كه به پيشنهاد وي كنفرانس بين المللي پست در 15 سپتامبر 1874 در شهر برن (سوئيس) با حضور 22 كشور برگزار شد كه در تاريخ 9 اكتبر همان سال يك قرارداد پستي به امضاء رسيد كه در اين قرارداد تأسيس يك اتحاديه پستي جهاني نيز در نظر گرفته شده بود به همين مناسبت ، 9 اكتبر مطابق با 17 مهر به عنوان روز جهاني پست انتخاب گرديد. پس از تأسيس اتحاديه پستي جهاني (UPU) در سال 1874، ايران نيز به عنوان بيست ونهمين كشور عضو در سال 1877 م. به اتحاديه مذكور ملحق گرديد. در حال حاضر 190 كشور در اتحاديه عضويت

دارند . مقر اين اتحاديه و نهادهاي دائمي آن در شهر برن (سوئيس) قرار دارد. طبق ماده يك اساسنامه اتحاديه، كشورهايي كه تحت عنوان UPU اين اساسنامه تأييد كرده اند، يك قلمرو و واحد پستي را براي مبادله متقابل پست نامه ها تشكيل مي دهند. آزادي ترانزيت در سراسر قلمرو اتحاديه تضمين شده است. در واقع هدف اتحاديه تأمين سازمان و اعتلاي سرويسهاي پستي و مساعدت در جهت گسترش همكاريهاي بين المللي است. علاوه بر آن اتحاديه مذكور در حدود امكانات براي كمكهاي فني پستي مورد تقاضا كشورهاي عضو تشريك مساعي مي نمايد.


زبان رسمي اتحاديه طبق اساسنامه اتحاديه زبان فرانسه مي باشد و زبان انگليسي نيز در سال 1994 به عنوان زبان كاري اتحاديه تعيين شد و اكثر اسناد و مدارك اتحاديه به زبانهاي اسپانيولي – پرتغالي – انگليسي – عربي – روسي ترجمه مي‌شود و هزينة خدمات ترجمه توسط گروه زباني درخواست كننده تقبل مي‌شود.


تعريف پست:
براي پست تعاريف زيادي شده كه هر يك از آنها بيانگر تمام يا قسمتي از فعاليتهاي پست مي باشد كه چند نمونه از آن در زير آمده است.
1) پست عامل ارتباط كتبي بين انسانها است.
2) پست يك شبكه رابطه بين كليه امور هر جامعه است.
3) پست يك وسيله ارتباطي ارزان قيمت و بسيار مهم داخلي و بين المللي است.
4) پست يك شبكه رابط بين كليه امور هر جامعه است كه در امر جا به جايي مراسلات و افاضات و پول وساير اوراق بهادار و هر گونه مرسوله اي كه مجاز به حمل و نقل آن باشد فعاليت مي كند.


كلمة‌پست:
از نظر لغوي ، واژه پست از كلمه سانسكريت Postas «پوستاس» به معني ثابت مي باشد كه بعدها به زبان لاتين منتقل شده و در معني و لفظ دگرگون گشته و به لغت Posta مشتق از اسم مفعول Positus به معني امانت گذاردن مبدل شده اين كلمه در زبان يوناني به صورت پيستولي استعمال شده و در زبان ايتالي نيز به صورت Poste به كار برده مي شود.
عمليات مهم پست:


اداوات پست براي انجام خدمات خود چهار عمل مهم كه به «چهار عمل اصلي پست» معروف است انجام مي‌دهند كه عبارتند از:
- قبول مرسولات
- آماده سازي مرسولات
- ارسال مرسولات به مقاصد مربوطه
- توزيع مرسولات به نشاني گيرندگان در مقصد
كليات:


- شركت پست جمهوري اسلامي ايران كه در اجراي يك قانون تشكيل آن مصوب 3/8/1366 مجلس شوراي اسلامي به مدت نامحدود تأسيس گرديده و اختصاراً شركت ناميده مي شود.


- شركت سهامي است كه داراي استقلال مالي بوده و با توجه به وظايف ، ‌حقوق و اختيارات مقرر در قانون مذكور و قوانين و مقررات پستي، به موجب اساسنامه و مقررات مربوط به شركتهاي دولتي و قانون تجارت اداره مي شود.
مركز اصلي شركت تهران است و براي انجام وظايف خود مي‌تواند در هر نقطه از كشور شعب يا نمايندگيهائي تأسيس و يا عندالقتضاء نسبت به انحلال آنها اقدام نمايد.


سرمايه اوليه شركت پنج ميليارد ريال است كه به پنجاه هزار سهم يكصد هزار ريالي تقسيم مي شود و كليه سهام آن متعلق به دولت خواهد بود.
موضوع فعاليت شركت عرضه خدمات و عمليات پستي در تمام مراحل آن با استفاده از آخرين پيشرفتهاي تجربي و تكنولوژي ارتباطات و انجام كليه امور مطابق با شرح وظايف مندرج در ماده 4 قانون تشكيل شركت مي باشد.
اركان شركت:
- اركان شركت عبارتند از:


1- مجمع عمومي
2- هيأت مديره و مدير عامل


3- بازرسان
قسمت اول – مجمع عمومي (نمايندگان صاحب سهم)
- مجمع عمومي تشكيل مي شود از نمايندگان سهام دولت كه عبارتند از:
1) وزير پست و تلگراف و تلفن
2) وزير امور اقتصادي و دارايي
3) وزير برنامه و بودجه


رياست مجمع عمومي با وزير پست و تلگراف و تلفن است كه در قبال وظايف و عملكرد شركت مسئول و پاسخگو خواهد بود.
- مجمع عمومي شركت دو نوع است:
الف) مجمع عمومي عادي
ب) مجمع عمومي فوق العاده


- مجمع عمومي عادي، حداقل سالي دوبار، يكي حداكثر تا پايان تيرماه ، براي بررسي و تصويب و نيز افزايش يا كاهش سرمايه شركت و ساير موضوعاتي كه بنابر قوانين مربوط رسيدگي به آنها بر عهده مجمع عمومي فوق العاده است بنا به دعوت رئيس مجمع عمومي تشكيل خواهد شد.
- جلسات مجمع عمومي با حضور تمامي اعضاء مجمع رسميت خواهد يافت و كليه تصميمات آن با اكثريت آراء‌كه شامل رأي رئيس مجمع باشد معتبر خواهد بود.


- تشكيل جلسات مجامع عمومي با دعوت كتبي به عمل مي‌آيد. دستور جلسه بايد لااقل ده روز قبل از تشكيل جلسه، به ضميمه مدارك و اسناد مربوط و دعوتنامه براي اعضاء مجمع ارسال گردد.
- وظايف و اختيارات مجمع عمومي:
الف) رسيدگي و اتخاذ تصميم در مورد گزارشهاي هيأت مديره و تعيين و تصويب خط مشي كلي ، برنامه عمليات و بودجه سالانه شركت بنا به پيشنهاد هيأت مديره


ب) رسيدگي و تصويب ترازنامه و حساب سود و زيان شركت با توجه به گزارش هيأت مديره و بازرسان
ج)‌ تصويب آئين نامه هاي مالي و معاملاتي شركت
د)‌بررسي و پيشنهاد آئين نامه هاي اداري جهت تأييد سازمان امور اداري و استخدامي كشور، بر اساس مقررات استخدامي شركتهاي دولتي مصوب 5/2/1352
ه) بررسي و تصويب جدول حقوق و نرخهاي خدمات پستي


و) اتخاذ تصميم نسبت به تشكيل شركتهاي فرعي
ز) اتخاذ تصميم نسبت به نحوه مشاركت با بخش خصوصي در جهت انجام برخي از وظايف قانوني شركت
ح) اتخاذ تصميم نسبت به پيشنهاد هيأت مديره راجع به مطالبات وصول و ارجاع دعاوي به داوري و همچنين صلح دعاوي مطروحه در شرايط خاص با رعايت قوانين و مقررات مربوط


ي) تعيين و برقراري حقوق و مزاياي رئيس هيأت مديره ،‌مدير عامل و اعضاء‌هيات مديره يا تاييد شوراي حقوق و دستمزد و همچنين حق الزحمه بازرسان (حسابرسان)‌ شركت
قسمت دوم – هيأت مديره


- هيات مديره شركت از يك نفر رئيس كه سمت مدير عامل را نيز خواهد داشت و چهار عضو اصلي و دو عضو علي البدل تشكيل مي شود.
- اعضاء و رئيس هيأت مديره و مدير عامل شركت توسط وزير پست و تلگراف و تلفن (رئيس مجمع عمومي) براي مدت دو سال انتخاب و منصوب مي‌شوند و تا اعضاء‌و رئيس هيأت مديره جديد انتخاب شده در سمت خود باقي هستند و انتخاب مجدد آ»ان نيز بلامانع خواهد بود.


- اعضاي هيأت مديره از بين كارمندان رسمي شركت كه تقوي و تعهد اسلامي داشته و داراي تحصيلات عالي و حداقل 5 سال تجربه عملي درامور مديريت و يا كارشناسي خدمات پستي يا امور اداري و مالي و يا امور حقوقي و اقتصادي باشند ويا از بين متخصصان برجسته و تعهد ديگر كه سوابق مشابهي در مديريت شركتهاي دولتي داشته باشند انتخاب خواهند شد.
- جلسات هيأت مديره در هر موقع و حداقل هر 15 روز يكبار به دعوت رئيس هيأت مديره و مدير عامل يا به تقاضاي سه نفر از اعضاي اصلي شركت تشكيل و با حضور سه نفر از اعضاء‌رسميت مي يابد. تصميمات متخذه با اكثريت آراء پس از امضاي رئيس جامعه معتبر و قابل اجرا بوده اداره جلسات با رئيس هيأت مديره و مدير عامل خواهد بود.
وظايف و اختيارات هيأت مديره
الف)‌اجراي مصوبات و تصميمات مجمع عمومي شركت
ب) تهيه وتنظيم آئين نامه هاي مالي، معاملاتي، اداري و ساير آئين نامه هاي داخلي شركت و در صورت لزوم تجديدنظر در آنها و پيشنهاد به مجمع عمومي جهت تصويب يا حسب مورد اخذ تاييد مراجع ذيربط


ج)‌تهيه و تنظيم برنامه هاي كلي و توسعه امور پست و بودجه عمراني، در چهارچوب برنامه ريزي و سياست عمومي دولت براي پيشنهاد به مجمع عمومي
د) بررسي و تأييد ترازنامه و حساب سود و زيان شركت و گزارش به مجمع عمومي
ه) تنظيم و تعيين جدول حقوق و نرخهاي خدمات پستي و تعيين خط مشي كلي مربوط به افزايش يا كاهش تعرفه خدمات پستي براي پيشنهاد به مجمع عمومي


و)‌اتخاذ تصميم نسبت به فروش دارائيهاي ثابت (اموال غير منقول)‌كه صرفه و صلاح شركت ايجاب نمايد.
ز) اتخاذ تصميم نسبت به تحصيل اعتبار و وام از بانكها و موسسات اعتباري كشور در موارد ضروري
ي) رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به اانجام قسمتي از وظايف و خدمات جنبي شركت توسط هواپيمائي و راه آهن جمهوري اسلامي ايران و شركتهاي حمل و نقل ديگر، كه در بهبود و توسعه امور پست موثر وبا صرفه تشخيص داده مي‌شوند.
قسمت سوم – بازرسان


- شركت داراي سه نفر حسابرس (بازرس) خواهد بود كه به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي ودارايي و تصويب مجمع عمومي براي مدت يكسال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد آنان بلامانع است .
وظايف بازرسان به شرح زير است:


الف) تطبيق عمليات شركت با قوانين و مقررات مربوط و اساسنامه و آئين نامه هاي داخلي و بودجه مصوب
ب) رسيدگي به ترازنامه و حساب عملكرد و سود و زيان شركت و تصديق مطابقت آن با اوراق و دفاتر شركت و تهيه گزارش چگونگي عمليات و امور مالي ساليانه شركت براي تسليم به مجمع عمومي
ج)‌رسيدگي به موجودي مخازن و صندوقهاي تمبر و اوراق بهادار پستي وصندوقها و حسابهاي ريالي و ارزي بانكي و دفاتر و اسناد مربوطه و موجودي انبارهاي شركت.


د) پيشنهاد نظريات مفيد به هيأت مديره و مدير عامل شركت
- بازرسان (حسابرسان) د راجراي وظايف خود به اطلاع رئيس هيأت مديره و مدير عامل حق مراجعه به كليه دفاتر و پرونده هاي اداري، مالي و فني و اسناد و قراردادها و معاملات شركت را دارند و در هر مورد مي توانند به تحقيقات لازم مبادرت نمايند. ولي حق مداخله در امور اداري و اجرائي شركت را نداشته و اقدامات آنان نبايد در هيچ مورد موجب توقف عمليات شركت گردد.
به منظور آشنايي بيشتر با جايگاه مسئولين چارت سازماني شركت در صفحه بعد آورده شده است.


امور مالي (ترازنامه و حساب سود و زيان):
سال مالي شركت از اول فروردين ماه هر سال شروع و آخر اسفند همان سال خاتمه مي يابد به استثناي سال اول كه شروع آن تاريخ ابلاغ اساسنامه شركت خواهد بود.
كليه دفاتر شركت در آخر اسفند ماه بسته شده و ترازنامه و حساب سود و زيان و گزارش عملكرد ساليانه شركت حداقل يكماه پيش از تاريخ تشكيل مجمع عمومي بايد از طرف رئيس هيأت مديره و مدير عامل در اختيار بازرسان گذارده شود.


تصويب ترازنامه شركت از طرف مجمع عمومي ،‌به منزله مفاصاحساب هيأت مديره تلقي مي شود.
آئين نامه هاي ملي، معاملاتي و اداري شركت بايد از طرف هيأت مديره تنظيم و پس از تصويب مجمع عمومي و تاييد سازمان امور اداري و استخدامي كشور در خصوص آئين نامه هاي اداري به موقع اجراء‌گذاشته شود و تا موقعي كه آئين نامه هاي مذكور تنظيم و تصويب نشده، شركت مجاز است موقتاً امور مالي و معاملاتي خودرا طبق آئين نامه هاي مورد عمل شركت مخابرات جمهوري اسلامي ايران انجام دهد.


شركت مكلف است از محل درآمد ساليانه خود به ميزان ده درصد (10%) به حساب ذخيره احتياطي شركت منتقل نمايد و پس از آنكه ذخيره احتياطي به يك دهم(1/0) سرمايه بالغ گرديد. رعايت ذخيره منوط به تصويب مجمع عمومي خواهد بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید