کمک در تهیه و گردآوری ابزارهای دیگر

کمک در تهیه و گردآوری ابزارهای دیگر

چکیده ها به گرد آوری و تهیه و ابزارهای دیگر مانند نمایه نامه ها، کتابشناسی ها و نقد و بررسیها کمک میکنند (راولی، ۱۳۷۴: ۲۵)

چکیده نامه :

تعريف

سلطانی، چکیده نامه را پیایندی چاپی یا تکثیر شده، که حاوی چکیدههای مطالب کتاب، مقالات پیایندها، جزوه ها و غیره باشد، تعریف می کند (سلطانی، 1379,129)صمیمی چکیده نامه را مجموعه ای از خلاصه مطالب جاری کتاب ها جزوه ها ومقاله های مجلات تعریف میکند.در هر چکیده نامه، مشخصات کتاب شناختی اثار، همراه خلاصه ای نظام یافته از محتوای ان درج میشود تاجوینده پیش از مراجعه به متن اصلی از محتوی آن آگاه گردد. مجموعه چکیده های هر چکیده نامه معمولاً به صورت موضوعی تنظیم می شوند. در انتهای چکیده نامه ها نمایه ای نیز برای بازیابی آسانتر چکیده ها در نظر می گیرند. چکیده نامه ها معمولاًحاوی اخرین یافته های پژوهشی بوده و به صورت ادواری –منتشر  میشوند(صمیعی 1381-720)

چکیده نامه ها میتوانند به عنوان منابع راهنما مورد استفاده قرار گیرند زیرا با  مراجعه به آنها میتوان منابعی را که اطلاعات مورد نظر در آنهاست، یافت. داده های چکیده نامه ها در صورتی که خوب تهیه شده باشد و اطلاعات مورد نیاز را فراهم سازد، میتواند جایگزین مفاهیم و مطالب اساسی متن اصلی شود (یهودا، ۱۳۷۷,140-141,

 

معرفی چکیده نامه های مشهور

در این قسمت، برخی از مهمترین چکیده نامه های مشهور به اختصار معرفی می شوند:

چکیده نامه شیمی

این چکیده نامه توسط اداره چکیده های شیمی که بخشی از انجمن شیمی آمریکا است، تهیه و تولید می شود. هدف اصلی این سازمان، هدایت پی جوییها و دستیابی سریع پژوهشگران به منابع اطلاعاتی شیمی و زمینه های وابسته است. انتشار این چکیده نامه از سال ۱۹۰۷ آغاز شد و در ابتدا هر دو هفته یکبار منتشر میشد، ولی اکنون انتشار آن به صورت هفتگی ادامه دارد. دامنه منابع این چکیده نامه بسیار وسیع بوده و مدارک تحت پوشش را از بیش از ۵۰ زبان مختلف دنیا دربرمی گیرد. منابع تحت پوشش چکیده نامه شیمی علاوه بر مقالات مجلات، شامل نقد و بررسیها، متون کتابها، گزارش کنفرانس ها، پایاننامه ها و گزارشهای تحقیقاتی و پروانه های ثبت اختراعات است.

چکیده نامه زیست شناسی

این چکیده نامه از سال ۱۹۲۶ توسط مؤسسه بایوسیس تهیه و منتشر می شود. نحوه انتشار آن دو هفته یکبار است و شماره های منتشر شده در سال طی دو جلد در همکرد می شوند. هدف از انتشار این مجموعه، گردآوری و عرضه اطلاعات مقالات مجلات حوزه زیستشناسی در سطحی جهانی است. گستره موضوعی این چکیده نامه، حوزه های مختلف زیستشناسی و موضوعات مرتبط با آن است. در نمایه سازی این چکیده نامه از شیوه کوئیک " بهره گرفته شده است. چکیده نامه  زیست شناسی به صورت سیدی رام و نیز از طریق کارگزاری های مختلف نظیر سیلور پلاتر بر روی اینترنت قابل دستیابی است.

چکیده نامه فیزیک و مهندسی (اینسپک)

این چکیده نامه یکی از مشهورترین و کاربردی ترین پایگاه های اطلاعاتی علمی فنی در سطح جهان است. این منبع اطلاعاتی دستیابی به متون علمی و فنی جهانی در حوزه های فیزیک، مهندسی برق و الکترونیک، رایانه و کنترل را امکانپذیر میسازد. چکیده نامه  اینسپک از سوی مهندسان الکترونیک که از سال ۱۸۹۸ به ارائه خدمات اطلاع رسانی مشغول هستند، تهیه و به طور ماهانه منتشر می شود. اطلاعات مورد نیاز آن از مقالات مجلات، کنفرانس ها، گزارشی های تحقیق و کتابها گردآوری می شود. حدود ۴۰۰۰ عنوان مجله و نشریه ادواری علمی - فنی را تحت پوشش دارد و از سال ۱۹۹۱ از طریق دیالوگ و اس. تی.ان." در دسترسی است.

چکیده نامه پیوسته CABI

دفتر کشاورزی سازمانهای کشورهای مشترک المنافع، خدمات اطلاع رسانی خود را در قالب چکیده نامه های متعددی عرضه می کند. این دفتر یکی از مراکز مهم تولیدکننده پایگاه های اطلاعاتی کشاورزی است. چکیده نامه  «کتب»، یک پایگاه اطلاعاتی کتابشناختی است که توسط انتشارات اینترنشنال کب تهیه میشود. این پایگاه اطلاعاتی متون علمی - پژوهشی در حوزه های کشاورزی، اقتصاد کشاورزی، مهندسی کشاورزی، جنگل و مرتع، دامپروری، علوم زیستی، خاکشناسی، توسعه روستایی، توریسم، بیوتکنولوژی و غیره را در قالب ۴۲ چکیده نامه مجزا زیر پوشش دارد. منابع اطلاعاتی موجود در این پایگاه اطلاعاتی شامل بیش از ۱۰ هزار نشریه به ۷۵ زبان است. انواع مدارک تحت پوشش عبارتند از: نشریات، کتاب ها، گزارش کنفرانس ها، پایاننامه ها، گزارش های سالانه، پروانه های ثبت اختراعات و استانداردها.

 

چکیده نامه پزشکی (اکسرپتا مدیکا)

بعد از جنگ جهانی دوم، یک سازمان هلندی به نام بنیاد اکسرپتا مدیکا برای ارائه خدمات چکیده نویسی جامع پزشکی تأسیس شد. انتشار چکیده نامه های این بنیاد از سال ۱۹۴۷ آغاز شد. هدف بنیانگذاران این نشریه، به وجود آوردن یک سازمان خدمات اطلاع رسانی جامع بود که ضمن بررسی، ارزیابی، طبقه بندی و نمایهسازی متون علوم پزشکی، از آنها چکیده هایی به زبان انگلیسی تهیه کند و در بخش های موضوعی مختلف پزشکی انتشار دهد. این چکیده نامه دسترسی به مقالات، کتاب ها، تک نگاشتها و خلاصه مذاکرات کنفرانسها را میستر میسازد. این نشریه مقالات بیش از ۵۰۰۰ مجله تخصصی پزشکی از ۱۱۰ کشور جهان را نمایه سازی میکند. همپوشانی مجلات این نشریه با ایندکس مدیکوس حدود ۲۵ در صل است. گستره  موضوعی آن بسیار وسیع بوده و حوزه های مختلف پزشکی را شامل میشود. تعداد چکیده نامه های ان در سال ۱۹۸۵ به ۳۲ عنوان رسید که از هر. .یک از انها سالانه ۸ ، ۱۰ تا ۱۲ شماره منتشر می شود

 

چکیده نامه علوم کتابداری و اطلاع رسانی (لیزا)

 

انتشار این چکیده نامه از سال ۱۹۵۰ توسط انتشارات انجمن کتابداران انگلیسی منابع اصلی تأمین کننده این چکیده نامه، مقالات چاپ شده در حدود ۵۵۰ مجله تخصصی از ۶۵ کشور جهان است. مقالات کنفرانسهای برگزار شده به زبان انگلیسی گزارشهای انتخاب شده از برخی مجلات را زیر پوشش دارد. پوشش موضوعی این چکیده نامه در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی و زمینه های مرتبط و مورد علاقه کتابداران و اطلاع رسانان است. نسخه الکترونیکی لیزا هم به صورت .پیوسته و هم بر روی سی دی رام در دسترس است

 

چکیده نامه اطلاع رسانی ایزا

این چکیده نامه از سال ۱۹۶۶ شروع به انتشار کرده است و کتابها، مقالات مجلات، همایشی ها و نشست های حوزه کتابداری و اطلاع رسانی و زمینه های وابسته را زیر پوشش دارد. این پایگاه اطلاعاتی، اطلاعات کتابشناختی چکیده حدود ۴۵۰ نشریه ادواری از بیش از ۶۰ کشور جهان گردآوری می کند

 

چکیده نامه بین المللی پایان نامه های دکتری

این چکیده نامه اختصاصاً به معرفی پایان نامه می پردازد و از منابع مهم و ارزشمند در بررسی و شناسایی پایان نامه های خارجی به شمار میرود. سابقه  انتشار این چکیده نامه به سال ۱۹۳۸ برمیگردد.

در ابتدا که این منبع تحت عنوان چکیده نامه پایاننامه منتشر می شد صرفاً شامل پایان نامه های دکتری امریکا بود. ولی از سال ۱۹۶۹ به چکیده نامه بینالمللی پایان نامه ها تغییر نام داد. این چکیده نامه توسط مؤسسه بین المللی میکروفیلم های دانشگاهی درسه بخش و به صورت فصلی منتشر می شود.

 

 

چکیده نامه منابع آموزش و پرورش

این چکیده نامه از سال ۱۹۶۶ توسط مرکز منابع اطلاعات آموزش و پرورش (اریک) شروع به انتشار کرده است و به صورت ماهانه منتشر می شود. منابع تحت پوشش این چکیده نامه به استثنای مقالات مجلات، مدارکی از قبیل گزارشهای پژوهشی، طرح های تحقیق، گزارشهای ارئه شده در کنفرانس ها، سخنرانیهای چاپ شده و سایر مدارک می باشد. چکیده نامه منابع آموزش و پرورش دارای یک بخش اصلی خلاصه  مدارک و پنج نمایه است: نمایه موضوع، نمایه پدید آوردندگان، نمایه مؤسسه ها، نمایه شماره بازیابی مراکز پخش و نشر و نمایه  أنواع منابع.

بخشی اصلی براساسی شماره مدارکو به تفکیک اسامی هر یک از مراکز پخش و نشر مرتب شده است. هدف این چکیده نامه آگاه کردن استفاده کنندگان از وجود گزارشهای جدید است. در هر شماره از این چکیده نامه به حدود هزار گزارش آموزشی استناد می شود.