بخشی از مقاله

نیروگاه
نیروگاه محل تولید انرژی الکتریکی می باشد .نیروگاه های مدرن بر حسب نوع انرژی مورد مصرف عبارتند از : نیروگاه های حرارتی ، آبی ، هسته ای و نیروگاه هایی که از انرژی باد و یا حرارت درونی زمین استفاده می کنند . در این میان نیروگاه های حرارتی ( TPS ) و آبی ( HEPS ) از معمولترین انواع در صنعت تولید برق می باشند .


نیروگاه حرارتی
نیروگاه حرارتی به کلیه ی نیروگاه هایی اطلاق می شود که در واحدهای آن با احتراق سوخت های جامد ، مایع و یا گاز در بویلر و یا در خود محرک اولیه ( مانند دیزل ها و توربین های گازی ) تولید انرژی حرارتی و سپس الکتریکی صورت می پذیرد . انواع نیروگاه حرارتی بر حسب نوع سوخت عبارتند از : ذغال سوز ( اعم از ذغال به لاشه ای یا پودر شده ) ، گازوئیل سوز ( دیزل ) ، نفت سوز ، گاز سوز و توربین گازی ( که در آن احتراق گاز مستقیما در توربین صورت می گیرد .


قسمت عمدهای از نیروگاه های حرارتی که به عنوان تولید کننده های اصلی انرژی الکتریکی طراحی می شوند از نوع کندانسوردار می باشند . این نیروگاه ها عموما مجهز به واحدهایی با قدرت 200 تا 800 مگا وات بوده و راندمان حرارتی آن ها از میزان 40 تا 42 درصد تجاوز نمی کند ، و معمولا در هر کشور پرقدرت ترین نیروگاه ها را تشکیل می دهند .
نوع دیگری از نیروگاه های حرارتی که به نام ترموالکتریک مشهورند جهت تولید مشترک انرژی

حرارتی ( به صورت بخار یا آب داغ ) و انرژی الکتریکی طراحی و نصب می شوند . این تولید مشترک موجب افزایش راندمان حرارتی واحدهای مذکور تا میزان 65 الی 70 درصد می باشند .
نیروگاه آبی
از قدیم استفاده از انرژی ذخیره شده در آب به صورت های مختلف از جمله آسیاب های آبی

مرسوم بوده است . با پیدایش صنعت برق کوشش های زیادی در جهت به کارگیری هر چه بیشتر انرژی آبی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی معطوف گردیده و در این راه پیشرفت های زیادی هم حاصل شده است . ارزش نیروگاه های آبی بر این است که از تاسیسات ایجاد شده عمدتا می تواند در جهت اهداف صنعتی و کشاورزی نیز استفاده برد . معمول ترین نوع ذخیره و کنترل آب ، ایجاد سدها و آب بندها می باشد .
گرانی قیمت تاسیسات ذخیره و انتقال آب با مسایل خاص سیاسی و اجتماعی آن ( زیر آب رفتن روستاهای مجاور ، از بین رفتن مقداری از زمین های کشاورزی و ... ) معمولا ایجاد سد صرفا جهت گرفتن انرژی الکتریکی را توجیه اقتصادی نمی نماید . چنانچه مطالعات ایجاد چنین تاسیساتی را توجیه نماید ، ارزش نیروگاه آبی دو چندان می گردد .
نیروگاه های آبی در مقایسه با سایر نیروگاه ها ( حرارتی ، گازی ، دیزلی ) دارای مزایای بسیاری می باشد که از جمله بالا بردن راندمان ، نداشتن هزینه های مربوط به مسایل سوخت ، قرار گرفتن سریع در مدار و نداشتن مسایل آلودگی هوا را می توان نام برد .

 


در مناطقی که منابع آب امکان خارج ساختن دائمی آب را از سدها را بدهد ، این نیروگاه ها به طور دائم مورد استفاده واقع می شوند وحتی در بعضی موارد به عنوان پایه تولید انرژی الکتریکی به علت داشتن قابلیت اطمینان بالا قرار می گیرد . اما در مواردی که استفاده آب در صنعت و کشاورزی و شرب در اولویت بالاتری نسبت به تولید انرژی الکتریکی باشد برنامه را بر اساس نیاز های آب

مشروب و کشاورزی تنظیم می نمایند . بدین معنی که نیازهای آبی در یک پریود مشخص مثلا 24 ساعت را در ظرف چند ساعتی که شبکه به انرژی الکتریکی بیشتری نیازمند است ، از سد اصلی خارج ساخته وارد سد تنظیمی می نمایند یعنی توربین های آبی به کار می افتد . سپس با برنامه ریزی که می شود آب از سد تنظیمی به تدریج جهت دیگر اهداف ( کشاورزی ، صنعت و شرب ) وارد شبکه های انتقال و توزیع با تصفیه خانه های مربوط می گردد .د در مسیر رودخانه توسط توربین های آبی ، ژنراتور را چرخاند و الکتریسیته تولید نمود .


سدهای آبی که ساختمان های مختلفی دارند می توانند در مسیر رودخانه احداث شده و با نصب تجهیزات یک نیروگاه آبی علاوه بر مصارف کشاورزی برای تولید برق استفاده کرد .
آب دریاچه در صورت اضافه شده از قسمت بالای سد سر ریز می کند . به علت آن که مصارف آب کشاورزی و تقاضای برق در زمان های مختلفی صورت می گیرد برای جلوگیری از هدر ر

فتن آب پس از سد اصلی یک سد کوچک به نام سد تنظیمی استفاده می گردد و در صورت نیاز به آب کشاورزی دریچه های این سد تنظیمی باز می گردد . معمولا تاسیسات نیروگاه داخل ساختمان سد می باشد .
با توجه به دبی آب و ارتفاع آن نوع توربین نصب

شده فرق می کند که می توان از انواع پلتون ، فرانسیس یا کاپلان باشد .
راندمان نیروگاه های آبی بالا می باشد ( حدود 80 الی 90 درصد ) و راه اندازی آن ساده ( 14 الی 15 دقیقه ) انجام می گیرد .


نیروگاه اتمی
نیروگاه های هسته ای بخاطر تشابه در نوع انرژی نهایی که همان انرژی حرارتی است عملا در رده ی نیروگاه های حرارتی قرار می گیرند ، ولی به لحاظ ویژگی های خاص سوخت هسته ای آن را نوع جداگانه ای به حساب می آورند . اساس کار نیروگاه اتمی و بخاری یکی است فقط به جای دیگ بخار ، در نیروگاه اتمی از یک رآکتور استفاده شده ، آب را در رآکتور توسط انرژی حاصل واکنش های هسته ای ( فیوژن ) گرم شده وبخار می گردد که این بخار می تواند توربین را بچرخاند و در نتیجه محور ژنراتور به حرکت آمده و الکتریسیته تولید می گردد .


نیروگاه بخار
یکی دیگر از روش های تولید انرژی استفاده از نیروی بخار می باشد که در این نوع نیروگاه بخار تولید شده در بویلر ( دیگ بخار ) به داخل توربین جریان داده می شود و باعث چرخش آن گشته و اگر شافت توربین با یک ژنراتور وصل گردد می توان از نیروی چرخشی آن انرژی الکتریکی تولید کرد . بخار پس از عبور از توربین به کندانسور ( چگالنده ) رفته و توسط آب خنک کن تقطیر و به صورت آب در می آید .
نیروگاه های بخار برای بارهای اصلی ( پایه ) به کار می روند ( چون راه اندازی ساده و آسانی ندارند ) و عمر آن ها نسبت به نیروگاه های گازی بیشتر ( 25 الی 30 سال ) است .
اجزای اصلی یک نیروگاه بخار عبارتند از :
بویلر ( دیگ بخار )
توربین بخار
کندانسور
پمپ تغذیه
نیروگاه دیزلی
در نیروگاه های دیزلی قوه محرکه ژنراتور یک موتور درون سوز دیزلی است .
امروزه کمتر از نیروگاه های دیزلی برای نیروگاه پایه استفاده می کنند و بیشتر برای مواقع اضطراری و احتمالا بار ماکزیمم می باشد . در حال حاضر در مناطقی از ایران که به شبکه سراسری وصل نیست از نیروگاه های دیزلی استفاده می شود . قدرت تولیدی آن ها به طور معمول تا 5000 کیلو وات می باشد .


نیروگاه گازی
هوای آزاد توسط یک کمپرسور فشرده شده و سپس همراه سوخت در اتاق احتراق محترق شده و دارای درجه حرارت بالا می گردد . حال این گاز پر فشار و داغ وارد توربین شده ومحور ژنراتور را می گرداند و سپس از اگزوز ( خروجی ) توربین به بیرون رانده می شود . توان گرفته شده از توربین معمولا به محور ژنراتور و کمپرسور منتقل می گردد . حدود یک سوم این توان تبدیل به انرژی الکتریکی در ژنراتور می گردد و بقیه جهت چرخاندن محور کمپرسور و تامین هوای فشرده جهت توربین نصرف می شود . به همین خاطر راندمان توربین گازی پایین و در حدود 27 درصد می باشد و برای بار پیک در شبکه استفاده می شود .
اصول نیروگاه گازی تقریبا از لحاظ مراحل مانند یک موتور چهار زمانه است یعنی چهار مرحله دارد که عبارتند از :


تراکم توسط کمپرسور
احتراق که در اتاق احتراق انجام می گیرد
مرحله کار یا انبساط در توربین
تخلیه که از دودکش صورت می گیرد


هوا با شرایط محیط کار که عبارتند از دما وفشار سایت محل نصب توربین گاز وارد کمپرسور می شود و در آن جا بر روی هوا کار انجام می شود . فشار و دمای هوای خروجی از کمپرسور بستگی به نوع توربین گاز دارد و معمولا فشار آن بین 9.5 تا 14 برابر ورودی و دمای آن در حدود 300 تا 350 درجه سانتی گراد می باشد . این هوا با این شرایط وارد اتاق احتراق شده و در آن جا طی یک فرآیند فشار ثابت دمای آن افزایش می یابد ( حدود 900 تا 1350 ) محصولات احتراق وارد توربین شده و روی پره های توربین با از دست دادن انرژی خود کار انجام می دهد و در نهایت با دمایی در حدود 450 تا 600 درجه سانتی گراد از توربین خارج می شود و به جو تخلیه می گردد .

نیروگاه توس
نیروگاه توس با 4 واحد بخاری 150 مگاواتی از نیروگاه¬های ممتاز کشور و یکی از بزرگترین مراکز تولید برق در خراسان می¬باشد. این نیروگاه در 12 کیلومتری شمال غربی مشهد مقدس در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و دامنه کوه¬های بینالود در نزدیکی شهر توس مدفن شاعر بلندآوازه ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی واقع گردیده و نام نیروگاه توس بدین دلیل روی ریشه¬ای فرهنگی و سابقه¬ای کهن دارد.
قرارداد احداث نیروگاه در مرداد ماه 1357 با شرکت های براون باوری و پاتله منعقد گردید ولی در عمل تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی فعالیت قابل ذکری انجام نگرفت تا این که قرارداد شرکت آلمانی براون باوری در سال 1360 بررسی و اصلاح گردید و پروژه در اواخر همان سال فعال شد . همچنین در سال 1361 قرارداد بخش بویلر نیروگاه با شرکت اتریشی واگنربیرو منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز گردید.
نخستین واحد نیروگاه در آبان 1364 و دیگر واحدها نیز تا پایان سال 1366 به شبکه سراسری به شبکه سراسری پیوسته و مورد بهره برداری قرار گرفت.
از ویژگی های این نیروگاه استفاده از کندانسور هوایی است که در آن به کارگیری هوا به عنوان عامل خنک کننده (جایگزین آب) از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با توجه به اهمیت جهانی ذخایر آب، این سیستم، از اتلاف آب و کاهش سطح سفره¬های آب زیر زمینی پیش گیری می¬نماید.

 


بویلر(دیگ بخار)
ظرفیت تولید بخار در بویلر نیروگاه(دیگ بخار)، حداکثر t/h525 می باشد. این بویلر از نوع معلق با گردش طبیعی است و دارای درام با سه مرحله سوپر هیت و دو

مرحله رهیت است و در آن 9 مشعل در 3 طبقه بر روی دیوار جلویی نصب و قابل بهره برداری با سوخت مایع و گاز می¬باشد. آب تغذیه پس از گذر از اکونومایزر وارد درام شده و از آنجا توسط لوله¬های پائین آورنده وارد دیواره¬ها و کف بویلر می¬شود و ضمن گرم شدن و تبخیر به طرف بالا رفته و دوباره وارد درام می¬گردد. بخار اشباع خروجی از درام به ترتیب وارد لوله های نگهدارنده و

مراحل سه گانه سوپر هیت شده و در نهایت بخار زنده با دمایC 538ْ و فشار bar 127 وارد توربین فشار قوی می-شود که پس از خروج از آن برای بازیافت گرمایی و افزایش بازده دوباره به بویلر وارد شده و پس از انجام مراحل رهیت با درجه حرارت بخار زنده و فشارbar 34 وارد توربین فشار متوسط می¬شود.
بویلر نیروگاه توس از نوع گردش طبیعی با دیوارهای لوله ای و تناژ بخار 525 تن در ساعت بوده و خروجی بخار سوپر هیت آن در بار کامل دارای حرارت 540 درجه سانتی گراد و فشار 135 اتمسفر می باشد .
بویلر شامل دو قسمت می باشد که توسط دیواره های لوله ای از هم جدا می شوند . قسمت اول شامل مشعل ها ، سوپر هیترهای یک ، دو و سه و رهیتر دو و قسمتی از رهیتر یک است و قسمت دوم شامل دو اکونومایزر و قسمتی از رهیتر یک می باشد .
کنترل درجه حرارت توسط دو آبزن صورت می گیرد که دو آبزن مربوط به سوپرهیت و دو آبزن دیگر مربوط به رهیت است . اتاق احتراق به صورت آویزان به اسکلت فلزی طراحی شده است تا در مقابل انبساط حرارتی به راحتی حرکت کند . و فضای داخل کوره دارای دوربین فلزی برای مشاهده وضعیت شعله ها می باشد .
هوای لازم جهت احتراق توسط دو F.D.FAN از دو طرف کوره تامین می شود . همچنین بویلر دارای دو فن سیرکولاسیون می باشد که قسمتی از دود خروجی را در داخل بویلر به گردش در می آورد .
آب مصرفی بویلرها توسط سه پمپ اصلی به نام Boiler Feed Pump تامین می گردد که هر یک

از پمپ ها توانایی تامین 60 % آب بویلر را دارد یعنی 324 تن آب را در طول یک ساعت از تانک تغذیه به سمت درام پمپ می کند . این آب باید فاقد گاز و حداقل درجه حرارت 168 درجه سانتی گراد باشد . آب تغذیه این پمپ ها از یک منبع تغذیه مرتفع به نام Feed Water Tank گرفته شده و بعد از گرم شدن توسط گرم کن های فشارقوی یا HP Heater به بویلرر وارد می گردد .

 


سیکل گردش آب در بویلر
آب ورودی به بویلر از تانک آب تغذیه و توسط فید پمپ ها تامین می شود . آب خروجی از فید تانک ابتدا به اکونومایزر که در مسیر دود خروجی قرار گرفته ، وارد می شود تا دمای آن افزایش یابد . اکونومایزر شامل یک سری لوله است که در مسیر دود خروجی و در گذر دوم بویلر واقع شده است . پس از آن که دمای آب در اکونومایزر افزایش یافت ، آب به سمت درام هدایت می شود . درام یک تانک بزرگ است که در بالاترین نقطه بویلر واقع شده و در آن بخار از آب جدا می شود . آب پس

از ورود به درام بویلر توسط لوله های پایین آورنده به سمت کف بویلر هدایت شده و مجددا توسط لوله های بسیار زیادی که در دیواره بویلر قرار دارند به سمت درام حرکت می کنند . در طول مسیری که از کف بویلر تا درام طی می کند ، لوله های حاوی آب از مقابل برنرها که در سه ردیف سه تایی واقع اند عبور می کند . برنرها به ترتیب در ارتفاع هفت متر ، ده و نیم متر و چهارده متر قرار گرفته اند و توسط سه سوخت گاز، گازوئیل و مازوت قابل بهره برداری می باشند . پس از آن که آب مجددا وارد درام شد دارای حرارت 340 درجه سانتی گراد و فشار 146 اتمسفر می باشد . در داخل درام آب از بخار جدا می شود و بخار بخار اشباع به سمت سوپرهیترهای 1 ، 2 و 3 هدایت

می شود تا رطوبت آن کاملا گرفته شده و بخار خشک با درجه حرارت 540 درجه سانتی گراد و فشار 125 اتمسفر به سمت توربین فشار قوی هدایت شود . بخار خروجی از توربین فشار قوی که دارای حرارت 350 درجه سانتی گراد و فشار 33 اتمسفر است ، برای افزایش درجه حرارت و بالا بردن راندمان ، به رهیترهای 1 و 2 وارد شده و درجه حرارت آن مجددا تا 540 درجه سانتی گراد

افزایش می یابد اما فشار آن در 33 اتمسفر ثابت باقی خواهد ماند . بخار خروجی از رهیترها به سمت توربین فشار متوسط و سپس توربین فشار ضعیف هدایت می شود و بخار خروجی از توربین فشار ضعیف که دارای فشار 0.3 اتمسفر و حرارت 60 درجه سانتی گراد است جهت تقطیر به

سمت کندانسور هوایی هدایت می شود و از آنجا به تانک کندانسور می ریزد . سپس آب موجود در تانک کندانسور توسط دو الکترو پمپ به نام Condensate Pump به سمت تانک آب تغذیه هدایت می شود و بدین شکل سیکل گردش آب کامل می گردد . تلفات آب در داخل تانک کندانسور و با توجه به سطح آب ، مشخص شده و کمبود آب توسط تانک های رزرو جبران می شود .


توربین
مجموعه توربین ها شامل سه توربین هم محور است . توربین فشار قوی با یک زیر کش، توربین فشار متوسط سه زیر کش و توربین فشار ضعیف دارای یک زیر کش می¬باشد.
بخار پس از توریبین فشار قوی و پیش از ورود به توربین فشار متوسط در بویلر دوباره گرم می¬شود . مجموعه توربین ها دارای یک مسیر کنار گذر شامل والوهای بای¬پاس فشار قوی و فشار ضعیف است که می تواند بخار خروجی بویلر را بدون گذر ار توربین ها مستقیما به کندانسور هوایی هدایت نماید.
سیستم تحریک ، ژنراتور و توربین

ها، در یک راستا قرار داشته و همگی بر روی یک میز بتنی، بر پایه های فولادی استوار است. در فاصله میان میز و پایه نیز فنرهای مخصوصی ارزش های دستگاه را دفع می¬کند.
توربین فشار قوی :
توریبن فشار قوی دارای ساختمانی

یا پوسته تکی که شامل پوسته خارجی با قطعه ای برای حمل کننده پره های راهنما و پوسته بالانس پیستون است .
فضای بین پوسته خارجی و حمل کننده پره های راهنما و پوسته خارجی و بالانس پیستون ، تحت فشار خروجی توربین HP است.فشار خروجی توربین HP به وسیله انواع لابیردهای قابل تنظیم بین پوسته خارجی و روتور HP با فشار اتمسفر آب بندی شده است .
پوسته خارجی توربین HP


پوسته خارجی از چدن فولادی با آلیاژی از 0.17% کربن، کرم، مولیبدن و وامادیوم ساخته شده است و به طور افقی در بالای محور توربین به یکدیگر فلانچ شده است ( با استفاده از پیچ و مهره های مخصوصی که طبق دستور محکم می شوند).
هر دو انتهای قسمت بالایی پوسته خارجی با دو تکیه گاه نصب شده است که این تکیه گاهها در روی پدستال یاتاقان تکیه داده شده اند.
محرکها ورودی پوسته توربین عمل می کند و از طریق لوله کشی و تکیه گاه و گوه های نگه دارنده به پدستال یاتاقان منتقل می شوند.
در طی راه اندازی ، تعمیرات درجه حرارت روی حالت عمودی پوسته توربین HP تاثیر ندارد چون تکیه گاهها پوسته را در مرز خط روتور نگه داشته اند.
پوسته توربین HP در قسمت و ورود بخار به توربین در روی پدستال یاتاقان تراست و در طرف خروج بخار در روی یاتاقان جلویی تکیه داده است.
تکیه گاههای عقبی پوسته توربین HP به وسیله گوه های قابل تنظیم روی پدستال یاتاقان تراست نصب شده است . به هنگام زیاد گرم شدن توربین فشار متوسط ، پدستال یاتاقان تراست در روی صفحه پایه می خورد و به طرف کنترل راه انداز می رود تکیه گاههای عقبی یا قطعات مخصوصی نصب شده است که اجازه می دهد سر خوردن روی پدستال یاتاقان انجام می گردد.
دو سر پائین پوسته خارجی HP با دو تکیه گاه نصب شده است که شامل یک وسیله ایمنی برای جلوگیری از بلند شدن پوسته توربین HP نیز هست. در ضم

ن این تکیه گاهها برای مونتاژ و دمونتاژ پوسته توربین HP نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
در طی مونتاژ، قسمت پائینی پوسته توربین HP می تواند به کم

ک پیچ های تنظیم ، تنظیم شود و روی پدستال یاتاقان های نگه داش

ته می شود.
در مجموع برای استفاده در طی مونتاژ و دمونتاژ ، سوراخ های رزوه داری در دو طرف انتهای تکیه گاهها تهیه شده است به انضمام یک و میله سر خورنده که به حرکت محوری پوسته در طی مونتاژ اجازه می دهد.
پوسته خارجی در جهت محوری ، به وسیله گوه های عمودی هدایت می شود.
راهنماها در هر دو انتهای قسمت پائینی پوسته خارجی در سطح صاف عمودی محورهای توربین واقع شده اند.
گوه ها که به پدستالهای یاتاقان پیچ شده اند در داخل راهنماها جا داده می شوند تلرانس طولی کافی برای پوسته HP در انبساط نامحدود تهیه شده است.
در قسمت بالائی توربین HP دو اتصال فلانچی برای لوله های ورودی ، یک فلانچ برای نصب آزمایش کننده درجه حرارت ، در جای جوشکاری شده در جعبه های نازل و یک خط متعادل کننده نصب می¬شود. در مجموع امکاناتی نی برای به ترتیب محکم کردن ترموکوپل ها تهیه ش

ده است .
دو سوراخ برای قرار دادن وزنه های بالانس در روتور توربین HP تهیه شده است. در قسمت پائینی پوسته توربین HP دو اتصال فلانچی برای محفظه های والو دو محل جوشکاری شدده در جعبه های نازل ، یک انتهایی خروجی برای بالانس پیستون، یک انتها برای لوله ریهیت سرد، یک لوله پائینی روی قسمت بطوریکه روی قسمت عقب برای بخار نشتی ، بخار آب بندی و مسیرهای خر
در مجموع امکانات نیز برای به ترتیب محکم کردن ترموکوپل ها تهیه شده است.
بعلاوه در یک اتصال برای بخار زنده و فشار خروجی فلانچ گرم کن به هر طرف فلانچهای جدا کننده در داخل بخش ورودی تهیه شده است.
سوراخهایی برای پیچهای تنظیم جهت نگه ئاشتن حمل کننده پره های راهنما و پوسته بالانس پیستون در قست مرکز محور تهیه شده است.


حمل کننده پره های راهنمای توربینHP
حمل کننده پره های راهنمای گردش قرینه ای به وسیله چهار تکیه¬گاه (برای تنظیم ارتفاع نیز هست) به پوسته خارجی توربین HP تکیه داده شده و با انتهای ورودی بخار به وسیله وسایل معلق که در بعضی وقتها به طور محوری نصب می شود آب بندی شده است.
حمل کننده پره های راهنما شامل یک قسمت پایین تر و یک قسمت بالاتر است که به یکدیگر به طور افقی در بالای محور فلانچ می¬شود (با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص که طبق دستور داده شده محکم می شوند).


در هر دو قسمت بالائی و پائینی حمل کننده پره راهنما ، نصب رینگ راهنما به طور معلق نگه داشته شده است و در سطح جداگانه مطمئن شده است.
هدف رینگ راهنما هدایت بخار زنده به مرحله پره هایی عکس العملی است. در قسمت بالائی رینگ راهنما یک سوراخ قرار دارد (برای آزمایش درجه حرارت) .
شکافها در قسمت پره ها به همراهی پره های راهنما می چرخد هر پره راهنما یک رشته قلاب مانند راهنماها در هر قسمت پائینی پوسته در سطح صاف عمودی محورهای توربین واقع شده اند .
گوه ها که به پدستال پیچ شده اند در داخل راهنماها جا داده می شوند تلرانس طولی کافی برای پوسته HP در انبساط نامحدود تهیه شده است.
در قسمت بالائی توربین HP دو اتصال فلانچی برای لوله های ورودی ، یک فلانچ برای نصب آزمایش کننده درجه حرارت ، دو جای جوشکاری شده در جعبه های نازل و یک خط متعادل کننده نصب می شود. درمجموع امکاناتی نیز برای به ترتیب محکم کردن ترموکوپلها تهیه شده است.
دو سوراخ برای قرار دادن وزنه های بالانس در روتور توربین HP تهیه شده است. درقسمت پائینی پوسته توربین HP دو اتصال فلانچی برای محفظه های والو ، دو محل جوشکاری شده در جعبه های نازل یک انتهای خروجی برای بالانس پیستون ، یک انتها برای لوله ریهیت سرد ، یک لوله پائینی ،روی قسمت جلو و یکی رو قسمت عقب برای بخار نشتی، بخار آب بندی و مسیر های خروجی سیل شات و یک اتصال تخلیه برای محفظه ضربه تهیه شده است.
در مجموع امکاناتی نیز برای به ترتیب محکم کردن ترموکوپلها تهیه شده است.
بعلاوه یک اتصال برای بخار زنده خروجی فلانچ گرم ک به هر طرف فلانچهای جدا کننده در داخل بخش ورودی تهیه شده است.
سوراخهایی برای پیچه ای تنظیم جهت نگه داشتن حمل کننده پره

های راهنما و پوسته بالانس پیستون در قسمت مرکز محور تهیه شده است .


حمل کننده پره های راهنمای توربین HP
حمل کننده پره های گردش راهنمای گردش قرینه ای به وسیله چهار تکیه گاه ( برای تنظیم ارتفاع نیز هست) به پوسته خارجی توربین HP تکیه داده شده و با انتهای ورودی بخار به وسیله وسایل معلقی که در بعضی وقتها بطور محوری نصب می¬شود آب بندی شده است .
حمل کننده پره های راهنما شامل یک قسمت پائین تر و یک قس

مت بالاتر است که به یکدیگر به طور افقی در بالای محور توربین فلانچ می شود (با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص که طبق دستور داده شده محکم می شوند) .
در هر قسمت بالائی و پائینی حمل کننده پره راهنما، نصب رین

گ راهنما به طور معلق نگه داشته شده است و در سطح جداگانه مطمئن شده است .
دو رینگ راهنما هدایت بخار زنده به مرحله پره های عکس العملی است. در هر قسمت بالائی رینگ راهنما یک سوراخ قرار دارد .

 


شکافها در قسمت پره ها به همراه پره های راهنما می¬چرخد هر پره راهنما یک رشته قلاب مانند تکی دارد و صفحات پوشش در اتصال با نوارهای سیلینگ در داخل روتور آب بندی شده اند و تشکیل یک سیل لایرنتی می دهد.
در مرکز قرار داشتن حمل کننده پره هایی راهنما به وسیله پیچ ها انجام می شود. دو پیچ تنظیم ، در پوسته خارجی معلق هستند.
هر اتصال دهنده در انتهای قسمت پائینی حمل کننده پره¬های راهنما ، در یک شیار طولی قرار گرفته است.


روتور توربین HP
روتور HP به طور جامد ساخته شده از نوع شافت توپر است پمپ مکانیکی روغن روغنکاری ، گاورنر سرعت ، جعبه تریپ سوخت باد و پین معروف به گلوله های گریز از مرکز برای تریپ در سرعت بالا ، فنر پیچیده شده کوپل شده برای دنده گرداننده روتور ، محل قرار گرفتن یاتاقان جلو (ژورنال) ، اینها همه در انتهای جلوئی روتور HP قرار گرفته اند .
بالانس پیستون و فلانچ کوپلینگ ، به ترتیب درر انتهای بخار زنده و ستون قرار دارند.
پره های روتور از طرف ریشه داخل شیارهای روی روتور قرار گرفته و سپس با یک گردش 90 درجه محکم می شوند این پره ها در ردیف 1 تا 3 با یک ریش

ه دوبل و در ردیف های 4 تا 18 با یک ریشه تکی قرار دارند.
بالانس پیستون توربین HP
بالانس پیستون برای جبران حرکت محوری رتور به خاطر عمل کرد فشارهای متناوب سطح های زیر بار قرار گرفته بالانس پیستون قرار دارد.
فشار ضربه اتاق درانتهای پره و فشار خروجی در انتهای سیل شافت یک نیروئی را نتیجه می دهد که یک فشار در مخالفت با جهت جریان بخار روی رتور بکار برده می شود. بدینوسیله تقریبا فشار رتور بالانس می شود.


سیلهای لایرنتی بالانس پیستون شامل ریینگهای چند تکه متحرک در پوسته بالانس پیستون نصب می شود و در خط مرکز رتور تقسیم شده است و با سیلینگهای راه راه دار در داخل رتور آب بندی شده است تنها طرح آب بندی شافت هستند موقعیت مرکزی محور پوسته بالانس پیستون به وسیله پیچ قابل تنظیم ثابت می شودو ارتفاع نیز به وسیله دو گوه تنظیم می شود که به پوسته خارجی تکیه داده است .
توقف فیکس محوری نیز به عنوان یک سیلینگ در اطاق ضربه کمک می کند .
سیلهای شافت توربین
سیل های شافت با رینگ های چند تکه متحرک د

ر محلی مورد استفاده هستند که رتور از میان پوسته خارجی عبور می کند.
سیل های شافت بین پوسته خارجی و رتور قرار گرفته است جایی که رتور ضرورتا پوسته را ترک می کند و آنها دارای بوش آب بندی و رینگهای قطعه ای معلق در بوش آب بندی هستند.
تیغه های لابیرنتی شافت به طور مجزا به بخار نشتی متصل شده اند و همچنین به بخار آب بندی ، سیستمهای خروجی در جهت محور اگر نگاه کنید از طرف داخل به خارج ، همانطوریکه تذکر داده شده است .
ورودیهای توربین HP
چهار ورودی از اتصال بین لوله کشی جریان استاپ والوها و کنترل والوهای ترکیبی و پوسته خارجی توربین HP وجود دارد آنها به پوسه خارجی با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص فلانچ شده اند اتصال فلانچی بین ورودیها و پوسته خارجی توربین HP به وسیله درزگیرهای رینگی مخصوص سیل شده است .


مونتاژ پوسته توربین HP
بعد از اینکه قسمت پائینی حمل کننده پره راهنمای معلق، قسمت های پائینی سیل های شافت و قسمت پائینی پوسته بالانس پیستون در داخل قسمت پائینی پوسته توربین HP قرار داده شدند و در مقابل پیچش حفاظت شدند، روتور توربین جا داده می شود.
تلرانس های دستور داده شده و برای بالانس پیستون ، سیلهای شافت کلیدهای حمل کننده باید چک شود.


سپس تمام قسمتهای بالایی (حمل کننده پره راهنما سیل های شافت پوسته بالانس پیستون ) به وسیله پین ها و اتصالات پیچی مخصوصی سوار می شود و به قسمتهای پائینی پیچ می شود. پیاده کردن در دستور معکوس اتاق می افتد.
کنترل والوها و استپ والوها
توربین فشار متوسط دو والو میانی (کنترل والو و استاپ والو ) دارد که در آنها صافی های بخار قرار دارد. یک استپ والو و یک کنترل والو در یک واحد ترکیب شده است .
این دو والو ترکیبی در چپ و راست توربین فشار متوسط قرار گرفته اند. جریان بخار رهیت داغ از میان لوله های رهیت داغ به والوهای ترکیبی می رود. لوله های بخار رهیت داغ به پوسته والو جوشکاری شده است چهار لوله ورودی بخار را به توربین فشار متوسط هدایت می کند.
لوله های ورودی با پوسته توربین فشار متوسط و پوسته والو جوشکاری شده اند. محفظه های والو به طور معلق روی فنداسیون قرار گرفته اند .


هر کدام به وسیله سه تکیه گاه خودشان در یک خط قرار گرفته است و این سه تکیه گاه وزن پوسته والو را تحمل می کند و به علت لولائی بودن محل اتصالات اجازه می دهد که والو در جهات x و y به آزادی حرکت بکند علاوه بر این آنها گرمای انبساط پوسته توربین و مسیرهای اتصال را نیز جذب می کند بنابراین پوسته هایی والو یک قسمت از لوله بخار رهیت داغ نیز به کار می رود.
محرک ها از لوله رهیت داغ روی پوسته های والو ها عمل می کند و از راه تکیه گاه های خودشا

ن به فنداسیون منتقل می شود باقیمانده از راه لوله های ورودی به پوسته توربین به قسمتهای بزرگتر منتقل می شود و سپس از راه تکیه گاههای پوسته به پدستال یاتاقان و از آنجا به فنداسیون انتقال می یابد.
توربین فشار متوسط
توربین فشار متوسط با درجه حرارت زیاد دارای یک ساختمان پوسته تکی است که شامل پوسته خارجی ، در حمل کننده پره های راهنما و پوسته بالانس پیستون است.
فضای بین پوسته خارجی و حمل کننده پره های راهنما بعد از بالانس پیستون تخت فش

ار خروجی توربین فشار متوسط است=فشار برداشت2 = فشار خروجی بالانس پیستون.
فشار خروجی توربین فشار متوسط به وسیله لابیرنتهای قابل تنظیم با فشار اتمسفر سیل شده است ( فضای بین پوسته خارجی روتور فشار متوسط ) .

پوسته خارجی توربین فشار متوسط
پوسته خارجی از چدن فولادی ساخته شده است و به طور افقی در ارتفاع محور توربین فلانچ شده است (با استفاده از پیچ و مهره های مخصوصی که طبق دستور داده شده محکم می¬شوند).
قسمت بالائی پوسته به وسیله دو تکیه گاه در هر طرف روی پدستال های یاتاقان نگه داشته می شود.
محرک های روی پوسته فشار متوسط عمل می کنند راه راه تکیه گاهها و گوه های نگهدارنده به پدستالهای یاتاقان منتقل می شوند و به فنداسیون هدایت می گردد.
تغییرات درجه حرارت در طی راه اندازی، در روی موقعیت عمودی پوسته فشار متوسط مربوطه به روتور توربین فشار متوسط تاثیر ندارد چون تکیه گاهها پوسته را به خوبی در مرکز خط روتور نگه داشته اند در طرف ورود بخار ، پوسته توربین فشار متوسط روی پدستال یاتاقان تراست تکیه داده شده و در طرف خروج بخار به پدستال یاتاقان (ما بین توربین فشار متوسط و فشار ضعیف) تکیه داده است.


(هر دو سر پائینی پوسته خارجی با دو تکیه گاه نصب شده است که شامل یک وسیله حفاظتی است که از حرکت پوسته جلوگیری می کند .
(این تکیه گاهها همچنین در طی مونتاژ دمونتاژ مورد استفاده قرار می گیرد).
در طی مونتاژ قسمت پائینی پوسته به کمک پیچهای تنظیم ،تنظیم می شود و باید روی پدستال های یاتاقان نگه داشته شود.
در مجموع انتهای جلویی تکیه گاهها، مانند پوسته برای وصل کردن یک وسیله تغییر مکان به سوراخ های رزوه دار مجهز شده است که به حرکت محوری توربین در طی مونتاژ و دمونتاژ اجازه می دهد. پوسته توربین فشار متوسط در جهت محور به وسیله گوه های عمودی راهنمایی می شود.
جای خارهای گوه ها در هر انتهای قسمت پایینی پوسته فشار متوسط در سطح عمودی محور توربین قرار گرفته است گوه ها به پدستال هایی یاتاقان پیچ شده اند .
قسمت بالائی فشار متوسط داد و فلانچ اتصال لوله های ورودی ،دو فلانچ اتصال برای لوله های سرتاسری بالا ، نصب شده است در روی طرف خارجی پوسته امکاناتی برای محکم کردن تروکوپل ها، دو سوراخ برای اتصال وزنه های بالانس روتور فشار متوسط یک اتصال برای لوله بخار سرد بالانس پیستون تهیه شده است.
قسمت پائینی توربین فشار متوسط با دو اتصال فلانچی برای لوله های ورودی ، یک اتصال فلانچی برای برداشتهای 2 و3 و 4 به ترتیب، و یک خروجی بخار برای بالانس پیستون، یک فلانچ در طرف جلو و یکی در طرف عقب برای بخار آب بندی و مسیرهای خروجی و همچنین یک اتصال تخلیه برای جریان ریزش بالانس پیستون نصب شده است.
در مجموع ترموکوپل ها با امکانات مسدود کننده تهیه شده است بعلاوه یک لوله اتصال برای بخار زنده و بخار خروجی فلانچ گرم کن در هر طرف فلانچ های جدا کننده در داخل بخش ورودی تهیه شده است یک سوراخ برای پیچ تنظیم تهیه شده است که پوسته بالانس پیستون را در موقعیت مرکز محور نگه می دارد.


حمل کننده پره های راهنما (فشار متوسط)
حمل کننده های پره های راهنما (قرینه ایی به طور گردشی) به وسیله تکیه گاههای پوسته خارجی تکیه داده است و طرف فشار بیشتر آب بندی شده است.
حمل کننده پره های راهنمای شماره در پوسته خارجی روی چهار تکیه گاه تکیه داده شده است در صورتیکه حمل کننده پره های راهنما روی دو تکیه گاه تکیه می دهد.
ارتفاع به وسیله صفحه نازک مخصوص تنظیم می شود حمل کننده پره های راهنما شامل یک قسمت بالائی و یک قسمت پائینی است که به طور افقی در ببالای محور توربین به یکدیگر فلانچ شده اند.
با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص که طبق دستور داده شده محکم م

ی شوند پره های راهنما داخل شیارهایی که توسط تراشکاری روی روتور ایجاد شده است محکم می شوند.
هر پره راهنما یک ریشه با قلاب تکی دارد و صفحات پوشش با یک برجستگی آزاد با سیلهایی لابیرنتی آب بندی شدهاند و در داخل روتور به شکل یک آب بندی لابیرنتی در گیری شده اند.
بعد از ردیف هشتم شانزدهم و بیست و یکم ، جریانهای بخار را از مسیر برداشتهای 2 و3 و 4 منشعب می شود از مسیر لوله های حلقه و ار و لوله های به پیش گرم تنهای آب بندی هدایت می شود که آنها به پوسته خارجی نصب شده است.
روتور توربین فشار متوسط
روتور توربین فشار متوسط در داخل دارای فضای خالی می بباشد شافت تو خالی از سه قسمت که به یکدیگر جوشکاری شده¬اند ساخته شده است.
بالانس پیستون ، محل یاتاقان ترکیبی ژورنال تراست و فلانچ کوپلینگ در انتهای روتور واقع شده اند فلانچ کوپلینگ در انتهای خروجی قرار گرفته است روتور های توربین فشار قوی فشار متوسط و فشار ضعیف به وسیله فلانچ ها دقیقا کوپل می شوند.
پره های داخل شیارهایی که توسط تراشکاری روی روتور ایجاد شده اند محکمی می شوند آنهایی که با پره های راهنما و حمل کننده پره های راهنما درز گیری شده اند (سیلهای دو قطعه¬ای صفحات پوشش در ترکیب با خطوط آب بندی ) تشکیل سیل های لابیرنتی می دهد.
تهیه بخار خنک کن برای روتور توربین فشار متوسط
برای خنک کردن قسمت بالانس پیستون که در ورودی بخار رهیت قرار دارد یک شاخه بخار خنک کن از خروجی پوسته فشار قوی برداشته می شود.
جریانهای بخار خنک کن از راه یک خط اتصال از میان انتها و ورودی بالانس پیستون از راه یک منطقه حلقه ای ریخته گری شده و یک شیار حلقه ای در داخل پوسته بالانس پیستون فشار متوسط به قسمت بالانس پیستون توربین فشار متوسط وارد می شود .


سیلینگ داخلی به وسیله بخش سیلینگ بین بالانس پیستون فشار متوسط و ورودی بالانس پیستون تهیه شده است.
در مسیر اتصال بین پوسته های فشار قوی و فشار متوسط یک وسیله جدا کننده نصب می شود که به وسیله سیستم کنترل به راه می افتد.
بالانس پیستون توربین فشار متوسط
بالانس پیستون توربین فشار متوسط به فشار محوری روتور کمک می کند به خاطر فشار های مختلفی که روی سطوح باردار بالانس پیستون عمل می کند.
فشار بخار رهیت در انتهای پره و فشار خروجی توربین فشار متوسط در انتهای سیل شات = فشار خروجی بالانس پیستون ، یک نیرویی را نتیجه می دهد که یک فشار به کار می رود در جهت مخالف جریان بخار ورودی روتور ، بنابراین فشار روتور تقریبا بالانس می شود.
در طراحی بالانس پیستون توربین فشار متوسط یک رینگ راهنمای ری

خته گری تهیه شده است که در بخش ورودی بخار رهیت واقع گردیده است . هدف این رینگ راهنما هدایت کردن بخار رهیت به پره های عکس العملی و حمل کننده پره های راهنمای فشار متوسط است و مانع از جهش مستقیم بخار رهیت در مقابل روتور توربین فشار متوسط می شود.
بعلاوه اولین ردیف پره هایی راهنما و صفحات پوشش در شیار دور داده شده راهنمایی می شوند .
سیل های لابیرنتی بالانس پیستون شامل رینگ های چند تکه متحرک که در پوسته بالانس پیستون نصب می شود. و در مرکز روتور تقسیم شده اند و سیل های راه راه که در روتور آب¬بندی شده اند مانند سیل های شافت دارای یک طرح یکسانی هستند .
موقعیت مرکزی پوسته بالانس پیستون به وسیله پیچ قابل تنظیم مرتب می شود و ارتفاع به وسیله دو گوه که به پوسته خارجی تکیه داده است تنظیم می شود.
توقف محور نیز به عنوان سیلینگ با بخش داخلی بخار رهیت کمک می کند.

سیلهای شافت توربین فشار متوسط


روش بهره برداری و ساختمان سیل های شافت توربین فشار متوسط شبیه سیل های شافت توربین فشار قوی است.
سیل شافت توربین فشار متوسط فقط یک سیستم بخار آب بندی و یک سیستم بخار آب بندی و یک سیستم خروجی دارد اما سیستم بخار نشتی ندارد.
ورودی های فشار متوسط


چهار ورودی از اتصال بین لوله های ورودی جریان بخار از کنترل والو ها و استپ والو های ترکیبی و پوسته فشار متوسط وجود دارد .
آنها به پوسته خارجی با استفاده از پیچ و مهره های مخصوص فلانچ شده اند فلانچ اتصال بین برآمدگی های ورودی و پوسته خارجی فشار متوسط به وسیله واشر های دینگر مخصوص سیل شده است.
مونتاژ پوسته توربین فشار متوسط
بعد از اینکه قسمتهای پائینی حمل کننده پره های راهنما و قسمتها پائینی سیل های شافت در داخل قسمت پائینی پوسته فشار متوسط قرار داده شده و در مقابل پیچش حفاظت شده قسمت پائینی رینگ بالانس پیستون جا داده می شود.
باید به پرداخت اولین ردیف پره های راهنما که در داخل رینگ راهنمای بالانس پیستون نگهداری شده اند توجه بشود که معیوب نشوند.
سپس روتور توربین فشار متوسط جا داده می شود.
تلرانس های دستور داده شده بالانس پیستون سیل های شافت و کلید های عمل کننده باید چک بشود. سپس قسمت بالائی پوسته بالانس پیستون سوار می شود. سپس پین گذاری شود و دقیقا به قسمت پائینی بسته شود.
حالا قسمت های بالائی حمل کننده پره های راهنما و سیل¬های شافت مکن است سوار بشود و به قسمت های پائینی بسته شود.
پیاده کردن بر عکس انجام می شود.
توربین فشار ضعیف LP


توربین فشار ضعیف یک ساختمان توپر و جوشکاری شده دارد.
در هر دو قسمت ورودی (طرف کنترل و طرف ژنراتور ) حمل کننده های ریخته گری شده پره های راهنما برای پره های راهنمای ردیف 1 تا 7 (هر دو طرف جریان) به ساختمان پین شده و پیچ شده اند و به قسمت های خروجی پوسته به وسیله یک فلانچ افقی جوشکاری

شده اند.
واحد از بخش ورودی و قسمتهای خروجی پوسته ساخته شده است و در سطح افقی محور توربین تقسیم شده است.
یک حمل کننده پره های راهنما در هر قسمت خروجی پوسته نگهداری می

شود.
قسمت پائینی توربین فشار ضعیف با ریشه های از پهلو قرار گرفته شده ساختمان جوشکاری شده روی صفحه ای پایه تکیه دارند.
ریشه ها در طرف کنترل به وسیله قالب های نگهدارنده بتونی به فنداسیون فیکس شده است.
به هنگام بهره برداری و استارت توربین و استارت توربین پوسته LP از نقطه فیکس شده به طرف ژنراتور منبسط می گردد. پوسته توربین LP به وسیله گوه های عمودی در جهت محور هدایت می شود.


جای خارها در دو انتهای قسمت تحتانی پوسته توربین در سطح عمودی نسبت به محور توربین، فیکس شده اند. گوه هایی که در پدستال یاتاقان و پوشش یاتاقان ژنراتور قرار گرفته شده است در داخل جایی خارها جفت شده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید