بخشی از مقاله

گزارش کار آموزی کامپیوتر- شركت فن آوري اطلاعات كيانا

پیشگفتار

ما در عصری زندگی میکنیم که جامعه شناسان آن را عصر انقلاب کامپیوتر نام نهاده اند، و مانند هر انقلاب دیگر، انقلابی است گسترده و فراگیر وتاثیر پایداری بر جامعه خواهد داشت.این انقلاب در اقتصاد امروز ونظم جامعه ما به همان میزان انقلاب صنعتی در قرن 19 تاثیر دارد.این تحولات قادر است الگوی فکری و فرم زندگی هر فرد را تغییر دهد.در حالیکه تاثیر مهم انقلاب صنعتی افزایش توان فیزیکی ما بود، انقلاب کامپیوتر توان ذهنی مارا گسترش می دهد.

شرکت های متعددی در سطح کشور در حال حاضر در زمینه تولید نرم افزار بطور گسترده ای در حال فعالیت می باشند و این امر عرصه رقابت شدیدی را بین فروشندگان این شرکت ها بوجود آورده است. با توجه به اینکه صنعت کامپیوتر در کشورمان در حال رشد می باشد بازار کار این رشته نیزدر حال رشد است.

چکیده

شركت فن آوري اطلاعات كيانا، با سالها تجربه در زمينه امنيت نرم‌افزار و به عنوان اولين مركز رسمي با هدف توليد نرم‌افزارهاي امنيتي،توانسته با بروزرساني مستمر و بهينه‌سازي اطلاعات خود در اين زمينه هميشه آخرين راه‌حلهاي مطمئن را ارائه دهد.این شرکت همچنین در زمینه های ثبت هاست و دامنه، فروش خطوط SMS، افتتاح حساب بانکی و کارت ATM، ارائه ی خدمات PayPal و خرید اینترنتی، سرور اختصاصی و VPS و ایجاد فروشگاه اینترنتی فعالیت دارد.


معرفی محل کارآموزی

شرکت کیانا یکی از شرکتهای فعال در شهر مشهد مقدس واقع در خیابان راهنمایی، راهنمایی 20، پلاک 2، واحد 7 می باشد.

این شرکت در زمینه های مختلفی همچون امنیت نرم افزار، ثبت هاست و دومین، فروش خطوط SMS، افتتاح حساب بانکی در امریکا،خدمات PayPal، خرید اینترنتی از طریق کارتهای VISA یا MasterCard، ارائه ی سرور اختصاصی و VPS،ایجاد فروشگاه اینترنتی و...فعالیت گسترده ی را دنبال می کند.

شرکت کیانا با مدیریت جناب آقای مهندس مهدی معاضدی در حدود 6 سال است که پا به عرصه فعالیت گذاشته است.

شرکت فوق به 5 بخش تقسیم می شود:

1. امنیت نرم افزار: در این بخش قفل های نرم افزاری و سخت افزاری، بنا به در خواست و نیاز مشتریان طراحی می شوند، تهیه ی این قفل ها توسط شخص آقای معاضدی صورت می گیرد.


2. فن آوری اطلاعات: تهیه و تولید نرم افزارهای گوناگون را انجام می دهد.
3. Parsici : این بخش کلیه ی فعالیت های خود را تحت وب انجام میدهد و شامل بخش های ثبت هاست و دومین، ارائه ی سرور اختصاصی و...میباشد.
4. بخش فنی: همانگونه که از نامش پیداست پشتیبانی از نرم افزارها و قفل های تهیه شده توسط شرکت را دارد.
5. SMS و خط اختصاصی.


معرفی بستره کارآموزی

تهیه ی سایت یکی از کارهایی است که توسط بخش فن آوری اطلاعات شرکت کیانا صورت می گیرد.زبان برنامه نویسی تحت وبی که شرکت با آن کار می کند PHP است و برای بعضی از سایت ها که نیاز به مدیریت محتوا دارند از پورتال استفاده می شود، تهیه ی سایت معرفی و فروش قفل های نرم افزاری پروژه ی بود که در طول دوره ی کار آموزی به من محول شد و با استفاده از پرتال مامبو آنرا تهیه کردم.

مقدمه

در گذشته اي نه چندان دور براي در اختيار داشتن يك وب سايت بايد مشقت زيادي را تحمل ميكرديد، ولي امروزه با در اختيار داشتن برنامه هاي مديريت محتواي وب داشتن وب سايت تقريبا به هيچ تخصص ويژه اي نياز ندارد. يكي از بهترين نرم افزارهاي مديريت محتواي وب ؛ مامبو است.

مامبو مشکل بزرگ ساخت و اجرای یک وب سایت قوی را آسان میکند. دلیل اینکه خیلی ها از آن استفاده میکنند همین است.در متن ذیل آنچه که در طول دوره به کمک سایت های فارسی و انگلیسی در مورد تهیه و کار با پورتال فرا گرفته ام به صورت مستند قرار داده ام.نتیجه ای کار بخش انگلیسی سایت www.Protectionkey.com است.


سازمان دهی محتوا

بیشتر وقتی صحبت از وب سایت میشود به یاد تعدادی صفحات وب و لینکهای بین آنها می افتیم. در این نوع وب سایت هر صفحه وب دارای مطالب ثابتی است (Static) که بعد از تنظیم دیگر تغییر نمیکند، مگر طراح سایت آنرا تغییر و دوباره بارگذاری کند. در این حالت شما در مورد سایتتان به شکل یک ساختار درختی فکر میکنید: صفحه اول که دارای یک منو است و به تعدادی صفحات دیگر لینک شده است و در هر یک از این صفحات لینکهایی به صفحات دیگر و .....

مامبو جور دیگری سایت را سازمان دهی میکند چون هر چیز در سایتتان دیده میشود متغییر و غیر ثابت (Dynamic) است.این صفحات بر اساس اطلاعات وارد شده توسط مشاهده کنندگان سایت ، لینکهای اخبار، یا مطالب اضافه شده توسط اعضای سایت تغییر میکند بدون اینکه طراح سایت در این تغییرات دخالت داشته باشد. این مطالب متغییر درست در لحظه ای که مشاهده کننده صفحه را باز یا آنرا رفرش (Refresh) میکند ایجاد یا بروز میشوند.
در مامبو این بی معنی است که بپرسیم در یک صفحه خاص چه مطالبی وجود دارد ، تا هنگامی که صفحه در سایت دیده شود. شما صفحه ای برای تنظیم و طراحی نخواهید داشت. پس لازم است نوعی دیگر به قضیه نگاه کنید.

هر صفحه از سایت مامبوی شما حاوی بلوکهای متفاوتی از مطالب است که هر یک از بلوکها یکPosition نامیده میشود. شما صفحه آرایی صفحات را با یک قالب (Template) انجام میدهید نه تک تک و بطور ثابت.

تمام تنظیمات مثل محل بلوکها ، فونتها ، رنگها و پس زمینه ها در اینTemplate انجام میشود. سپس ماژولها را در بلوکها قرار میدهید. دست آخر مطالب را اضافه میکنید و آنها را در اصل به یکی از اجزاء صفحه که معمولا منوها هستند نسبت میدهید.


در مامبو شما مجبورید مطالبتان را به سه سطح تقسیم کنید، نه بیشتر و نه کمتر.این سه سطح عبارتند از :

1. بخش(Section)
2. گروه (Category)
3. مطالب(Contents)

بخش ها (Sections) ظرفهای بزرگی هستند. آنها گروه ها را در خود نگه میدارند. گروه ها (Categories) ظرفهای کوچکتری هستند که حاوی مطالب (Contents) هستند. چیز مهمی که باید درک شود این است که شما نمی توانید مطالبی در سایت داشته باشید مگر اینکه حتما برای آنها بخش و گروه داشته باشید که این مطالب را در خود حفظ کنند.

یک سیستم بایگانی را تصور کنید:
بخشها مثل کمدها هستند. گروه ها مثل کشوها هستند و مطالب همان مدارک روی کاغذ هستند. اگر همه مدارک را در گوشه ای بریزیم استفاده از آنها محال است. کشوها بدون کمد روی هم چیده شوند باز بهتر از حالت قبل است ولی هنوز براحتی قابل استفاده نیستند. اگر آنها را بدون کشو در کمد بگذاریم هم فکر خوبی نیست. پس برای ایجاد نظم در سایت باید مدارک (Contents) را در کشوها (Categories) و داخل کمدها (Sections) قرار دهیم.
موضوع جذاب دیگر در مورد بخشها و گروه ها این است که میتوانیم قالبهای متفاوتی به را به هر یک نسبت دهیم. در این حالت هر چیز در بخش مثلا "اخبار" ظاهر شود میتواند به جای 1 ستونی ، 2 ستونی باشد و قسمتهای "ورود به سایت" و "نظرخواهی" را بعنوان مثال نداشته باشد. در این حالت اگر یکی از اعضا خبر جدیدی وارد کند ظاهر آن شبیه بقیه اخبار سایت است ولی اصلا شبیه عناوین بخش محصولات (مثلا!) نیست.

همچنین میتوان مطالبی ایجاد کرد که فاقد بخش و گروه باشد، به نام مطالب ثابت (Static Contents). نه به آن معنا که ثابت و نقطه مقابل متغیر بلکه فقط به این معنی که فاقد بخش و گروه است. ولی یادتان باشد اگر چنین مطلبی ایجاد کنید نمیتوانید مطالب جدید که شبیه آن باشد بصورت دینامیک ایجاد کنید و مطالب ثابت اینچنینی را هم نمیتوانید در صفحه اول قرار دهید.

طراحی ظاهر سایت

قالبها (Templates) ظاهر سایت و یا قسمتهای مختلف آنرا میسازند.در قسمت قالب در بخش مدیریت (Administration) سایت (Site -> Template Manager -> Site Templates) لیستی از قالبها را خواهید دید. کلیک بر روی یکی از آنها نه بر روری نام قالب بلکه دکمه رادیویی سمت چپ آن و سپس آیکون "ِDefault " در toolbar بالای صفحه قالب را عوض می کند. سپس سایتتان را باز کنید و ببینید چه طور ظاهر آن عوض شده است.
یک قالب چیست؟
قالبها یک سری فایل هستند که ظاهر سایت را مشخص میکنند. فایل اصلی یک قالب - که در یک فولدر به نام همان قالب در کنار فایلهای دیگری مجتمع شده اند - فایل index.php است که حاوی کدهای html و برای چیدمان عناصرسایت مثل جداول ، لوگوی سایت و غیره و کدهای php برای عناصر انعطاف پذیر (Dynamic) میباشد.
فایل دیگر و بسیار مهم قالب ، فایل Style Sheet یا جدول مشخصات ظاهری قالب که پسوند آن css است میباشد که فونتها ، رنگها و ... .

قابهای عناصر سایت را در خود دارد.

به یک نمودار تصویری از چگونگی تقسیم بندی که فایل index.php در سایت ایجاد میکند توجه کنید:

"header.jpg" جایگاه لوگوی شماست. "body" بلوکی است که مطالب سایت را درخود جای میدهد. بلوکهای پرتغالی رنگ در نمودار فوق position ها هستند که شما میتوانید در آنها ماژولها را قرار دهید ، به هر تعداد که بخواهید و ماژولهای گذاشته شده میتوانند p – فرمت پیشفرض برای تمام پاراگرافها در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد. right Position یک ماژول منو و یک ماژول ثبت نام در سایت. وقتی شما یک قالب طراحی میکنید فقط تعیین میکنید یک ماژول در کدام Position قرارداده شود که این کار را با یک خط ساده php انجام میدهید، مثل این:
<?php mosLoadModules('left'); ?>

لیست مشخصات یا Style Sheet
قالب شما یک Style Sheet نیز دارد که فونتها ، رنگها ، قابها و ... عناصر صفحه را کنترل میکند. در این جا توضیحاتی در مورد نامگذاری قراردادی متغیرهای این فایل که به نام style.css در شاخه قالب دیده میشود آورده شده است

تنظیمات سراسری و فراگیر
body – تگی که مشخصات ظاهری قسمت مطالب (صورتی وسط در نمودار بالا) را کنترل میکند مثل رنگ پس زمینه نام و اندازه و کلفتی فونت و ...
div – فرمت پیش فرض برای همه مرزبندی های قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
hr – فرمت پیشفرض برای همه خطوط افقی در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
p – فرمت پیشفرض برای تمام پاراگرافها در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.


td - فرمت پیشفرض برای تمام جداول اطلاعاتی در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد..
tr – فرمت پیشفرض برای تمام رکوردهای جداول در قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
ul – فرمت پیشفرض برای تمام لیستهای نامنظم قالب. این تگ منحصر به حالاتی است که برای یک عامل در قالب مشخصات ظاهری تعریف نشده باشد.
a:link – فرمت پیشفرض ظاهر لینکها. زمانی بکار میرود که یک لینک دارای ظاهر تعریف شده خاصی نباشد.


a:visited – فرمت پیشفرض برای لینکهای دیده شده. زمانی بکار میرود که یک لینک دارای ظاهر تعریف شده خاصی نباشد.
a:hover – فرمت پیشفرض برای وقتی که موس روی لینک حرکت میکند. زمانی بکار میرود که یک لینک دارای ظاهر تعریف شده خاصی نباشد.

تنظیمات فرم ها
• inputbox – برای تمام باکس های ورود اطلاعات بکار میرود مثل Login و Search.
• button – برای تمام کلیدهایی که در سایت دیده میشود بکار میرود.

کنترل صفحات (منوها و ...)


• mainlevel:link – فرمت سطح اول تمام منوها را کنترل میکند.
• mainlevel:visited – فرمت منوهای دیده شده در سطح اول را کنترل میکند.
• mainlevel:hover – فرمت منوهای سطح اول در هنگام حرکت موس روی آنها را کنترل میکند.
• sublevel:link – فرمت تمام منوهای سطوح زیرسطح اول را کنترل میکند.


• sublevel:visited – فرمت منوهای دیده شده در سطح دوم به بعد را کنترل میکند.
• sublevel:hover – فرمت منوهای سطح دوم به بعد در هنگام حرکت موس روی آنها را کنترل میکند.
• pagenav – برای نمایش فرمت این تگ است: << Start < Prev Next > End >>
• pagenav:link - برای نمایش حالت لینک این تگ است: << Start < Prev Next > End >>
• pagenav:visited - برای نمایش حالت لینک صفحات دیده شده این تگ است: << Start < Prev Next > End >>
• pagenav:hover - برای نمایش حالت لینک وقتی که موس روی آن میرود: << Start < Prev Next > End >>


• readon:link - برای حالت نمایش لینک "ادامه مطلب..... " در صفحه محتوای شماست.
• readon:visited - برای حالت نمایش لینک "ادامه مطلب....." در صفحه محتوای شماست وقتی که قبلا آنرا دیده اید.
• readon:hover - برای حالت نمایش لینک "ادامه مطلب...." وقتی با موس روی آن میروید.

تنظیمات ماژول
• table.moduletable – استایل عمومی برای همه ماژولها.
• table.moduletable th - استایل عمومی برای سرصفحه همه ماژولها.
• table.moduletable td - استایل عمومی برای قسمتهای درج اطلاعات همه ماژول.

تنظیمات صفحه مطالب ها
• category:link
• category:hover
• category:visited
• componentheading
• contentheading


• contentpane
• contentpaneopen
• contentpagetitle:hover
• contentpagetitle:link
• contentpagetitle:visited

استیل لیست بخشها
• sectiontableheader
• sectiontableentry1
• sectiontableentry2

استایل اطلاعات دیگر مثل عنوان سایت ، تاریخ ایجاد و غیره
• title
• pathway
• pathway:link
• pathway:visited
• pathway:hove
• createdate


• modifydate
متفرقه
• ontab
• offtab
• tabpadding


• tabheading
• moscode
• message
• small
• Smalldark
• pagetext


ماژول ها و صفحات سایت

ماژول ها
ماژول ها چهارگوش های جادویی کوچکی هستند که محتویات متغیر(داینامیک) دارند. در قسمت مدیریت سایت به Modules-> Site Modules بروید. این قسمت حاوی ماژول های نصب شده در مامبو است که در موقع نصب اضافه شده اند.

تمام منوها در اصل یک ماژول هستند. فرم ورودی کاربر یک ماژول است. آخرین اخبار ماژول دیگری است که لینکی به آخرین اخبار اضافه شده به گروه اخبار سایت (News Category) میباشد.
تقریبا هر آنچه با لینک ها و مطالب ورودی کاربران ارتباط دارد یک ماژول است و هزاران ماژول وجود دارد که میتوان آنها را دانلود و نصب کرد.

وقتی به جدول ماژول ها در Administrator سایت خود نگاه می کنید ستونی به نام Position را می بینید که موقعیت مکانی ماژول را در صفحه مشخص میکند. اگر روی یکی از این ماژول ها کلیک کنید یک منوی کرکره ای خواهید دید که بوسیله آن میتوانید محل ماژول را تغییر دهید.

البته همه محلهای ذکر شده در این منو ممکن است در قالب شما وجود نداشته باشند.برای دیدن مکانهای موجود در قالب فعلی در قسمت مدیریت به Site>Preview>Inline with position نگاه کنید.
ماژولها را میتوان فعال و غیر فعال کرد. در بعضی صفحات یا همه آنها یا هیچکدامposition ها جای ماژول را مشخص میکنند و کاری به نمایش یا عدم نمایش آن ندارد.

صفحات مورد نظر برای نمایش ماژول را میتوانید با کمک کلید کنترل و کلیک ماوس بصورت گروهی منظم یا منظم انتخاب کنید و آنها به یک یا چند یا همه منوها متصل کنید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید