بخشی از مقاله

فصل اول
مقدمه------------------------------------------------- 5
تاریخچه محصولات----------------------------------------9
تاریخچه کارخانه---------------------------------------- 10
ظرفیت تولید------------------------------------------- 11

فصل دوم
مواد اولیه مورد استفاده---------------------------------12
کنترل کیفیت آنها----------------------------------------17
فصل سوم
تجهیزات و ماشین آلات و نحوه قرار گیری آنها در
خطوط مختلف تولید------------------------------------------ 31
سیستم شستشو و تصفیه فاضلاب-----------------------------32

فصل جهارم
تجهیزات آزمایشگاهی-----------------------------------33
انواع مختلف آزمایشات------------------------------------63
استانداردها-------------------------------------------- 136

فصل پنجم
نتیجه گیری-------------------------------------------- 166
انتقادات------------------------------------------------167
پیشنهادات----------------------------------------------168

فصل ششم
منابع و مراجع-------------------------------------------- 169

فصل اول:
مقدمه
غلات
غلات در واقع گونه ای از خانواده گندمیان (گرامینه ها) هستند که گیاهان علفی تک لپه ای بوده و دانه های ریز آنها، مصرف خوراکی دارد. غلات گیاهانی یک ساله هستند، یعنی چرخه ی زندگی خود را در یک فصل زراعی به پایان می رسانند.
گونه های سردسیری غلات (گندم، جو و چاودار) در فصل پاییز و اوایل بهار کشت شده و در اواسط تا اواخر تابستان هم برداشت می شوند. گونه های گرمسیری غلات (برنج، ذرت، ذرت خوشه ای و ارزن) نیز با توجه به شرایط آب و هوایی در اواخر بهار یا اوایل تابستان کشت شده و اواخر تابستان یا اوایل پاییز هم برداشت می شوند.

انواع غلات
• گندم: به آب و هوای خنک در فصل رشد، آب و هوای گرم و خشک در فصل برداشت نیاز دارد.
• برنج: آبیاری و بارندگی در کشت این گیاه ضروری است. میانگین دما در 4 تا 6 ماه از فصل زراعی باید 21 درجه سانتی گراد یا بالاتر باشد.
• ذرت: به آب و هوای گرم با رطوبت کافی نیازمند است. این گیاه معمولاً در آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین آفریقا کشت می شود.
• جو: به آب و هوای خنک در فصل رشد نیاز دارد. جو مطمئن ترین غلات در شرایط شوری خاک، خشکی یا سرمای زمستان است. جو در زمین هایی که گندم قادر به رشد در آنها نیست هم پرورش می یابد.
• ارزن: از پر محصول ترین غلات در شرایط خشک است و در خاک های غیر حاصلخیز هم رشد می کند. این ماده در آسیا و آفریقا، ماده غذایی مهمی برای انسان و دام می باشد.
• جو دوسر: سابقاً خوراک اصلی مردم اسکاتلند محسوب می شد. در سراسر دنیا از این ماده غذایی به عنوان خوراک دام هم استفاده می نمودند.
• چاودار یا گندم سیاه: از سازگارترین غلات نسبت به شرایط سخت آب و هوایی است. در آب و هوای سرد کشت می شود.

اهمیت امروزی غلات
در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی، بیش از 80 درصد غذای مردم از غلات تأمین می گردد. سهم غلات در غذای مردمان اروپایی 45 تا 55 درصد بوده و در ایالات متحده آمریکا تقریباً 20 تا 30 درصد می باشد.
امروزه نزدیک به 70 درصد سطح زیر کشت یک میلیارد هکتاری جهان را غلات اشغال نموده اند. تقریباً نیمی از کل نیازهای غذایی انسان به ویژه در آسیا به طور مستقیم از غلات تأمین می گردد.
همچنین تولید غلات در مقایسه با دیگر فراورده های غذایی از جمله گوشت، تخم مرغ، شیر و... بسیار بیشتر است. تولید سالانه غلات در جهان، بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تن می باشد. گندم، برنج و ذرت سه محصول مهم هستند که هر کدام تقریباً یک چهارم تولید سالانه غلات را تشکیل می دهند.
برنج، غذای عمده و روزمره مردم نواحی گرم و مرطوب است. این غله معمولاً در زمین هایی تولید می شود که بتوان آنها را در برخی فصول سال غرقاب یا گل- آب نمود.
گندم به عنوان غله ای سازگار، عمدتاً در زمین های چمن طبیعی و همچنین در مناطقی که آب و هوا برای کشت ذرت مناسب نیست، به عمل می آید. گندم از غلاتی است که در نواحی سرد هم کشت می شود. این غله در سراسر جهان در فصول مختلفی کشت می شود، به طوریکه در هر ماه از سال، گندم در یکی از نقاط جهان در حال برداشت می باشد.
ذرت هم به عنوان یک گیاه گرمسیری، در مناطقی که رطوبت و حرارت کافی در فصل زراعت فراهم باشد، رشد می نماید.
مراحل رشد غلات
1. جوانه زنی: این مرحله با نفوذ ریشه در پوست دانه و غشای تخمدان آغاز می شود. ریشه ی اولیه چندان پر پشت نیست، اما ریشه های ثانویه که شامل ریشه های نا بجا هم می شود، در مراحل اولیه رشد به وجود خواهند آمد که این ریشه های ثانویه قوی تر بوده و قدرت کافی برای نگه داشتن گیاه در خاک را دارند.
2. پنجه زنی: پس از آن که اولین برگ های گیاه سطح خاک را شکافت و ساقه اصلی شروع به رشد نمود، مرحله پنجه زنی آغاز می گردد؛ یعنی جوانه های موجود در محل اتصال برگ های پایینی به ساقه، فعال شده و شروع به رشد می کنند.
3. تشکیل روزت: برگ های گیاه در فاصله ی دو مرحله پنجه زنی و ساقه رفتن رشد نموده و بلند می شوند و مجموعه ای برگ را در ابتدای ساقه ایجاد می کنند. این مرحله را تشکیل روزت می نامند.
4. ساقه رفتن: در این مرحله ساقه طویل می شود. در اوایل این مرحله، گل آذین هم تشکیل می شود.
5. تشکیل گل آذین: در این مرحله گل آذین بوته از داخل غلاف خارج می شود. گل کردن غلات معمولاً زمانی که گل آذین داخل غلاف است یا بلافاصله پس از تشکیل گل آذین صورت می گیرد. گل های گیاهان خانواده گرامینه، به صورت گروهی به وجود می آیند. منظور از گل آذین، آرایش گل یا طرز قرار گرفتن گل روی ساقه است. مجموع چند گلچه که روی محور گل آذین است را سنبلچه می گویند.
6. میوه: زمانی که میوه می رسد، غشای تخمدان نازک شده و به پوست دانه می چسبد. این گونه میوه ها را گندمه گویند، مثل دانه گندم، ذرت و چاودار. دانه بعضی غلات حتی پس از برداشت هم داخل غلاف باقی می ماند، مثل برنج و جو.

برداشت محصول
برداشت غلات باید به موقع صورت گیرد. برداشت زودتر یا دیرتر از موقع محصول، موجب کاسته شدن کیفیت آن می شود. تأخیر در برداشت غلات دانه ریز، سبب ریزش دانه، خوابیدگی یا شکستن بوته ها در مزرعه و بالاخره کاهش میزان ماده خشک می گردد. برداشت زود هنگام محصول هم موجب پایین آمدن کیفیت غلات می گردد.
وزن دانه ها تا زمان رسیدن دانه افزایش می یابد، ولی پس از آن رو به کاهش می گذارد. همچنین دانه های نارسی که زود هنگام برداشت می شوند، چه در مزرعه و چه در انبار بیشتر در معرض آسیب های ناشی از گرما و آفات از جمله کپک زدگی قرار می گیرند. زمان مناسب برای برداشت دانه، موقعی است که آندوسپرم دانه های غلات سفت شده و میزان رطوبت آن هم به 18 درصد رسیده باشد.
در کشورهای توسعه یافته برای دروی محصول تنها از وسایل مکانیکی همچون کمباین استفاده می شود. اما در کشورهای در حال توسعه از روش های گوناگونی همچون استفاده از داس برای برداشت محصول استفاده می نمایند.

تاریخچه
هزاران سال است که این گونه گیاهان، در تأمین غذای بشر نقش حیاتی ایفا می کنند. باستان شناسان جوامع ابتدایی توانسته اند از ویرانه های قدیمی مراکز سکونت انسان، دلایلی به دست آورند که نشان می دهد غلات در تمدن های اولیه بشری هم کشت می شده اند و برای مثال، گندم در سرزمین حاصلخیز بین النهرین به عمل می آمده است.
بین النهرین امروزه بخش هایی از ترکیه، عراق، سوریه و ایران را تشکیل می دهد. شواهد به دست آمده نشان می دهد که در 16.000 تا 10.000 سال قبل از میلاد، انسان ما قبل تاریخ در این ناحیه گندم تولید می کرده است.
همچنین هر جا که جامعه ای تشکیل شده، یکی از انواع غلات در پیدایش آن نقش داشته اند. مثلاً برنج در تشکیل جوامع نخستین کشور چین و ذرت هم در تشکیل جوامع آفریقایی مؤثر بوده اند.

تاریخچه کارخانه:
شرکت صنعتی پارس مینو در سال 1338 تاسیس و با ایجاد فضای کارخانجات خود در محل کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج در خلال 49 سال حیات صنعتی و از ابتدای فعالیت ه نقش محوری و پیشتاز را در تولید انواع بیسکوییت ،شکلات،ویفر،آدامس،فرآورده های حجیم شده غلات ،پاستیل و پودر ژله داشته است و به منظور کنترل کیفیت تولیدات از همان ابتدا آزمایشگاه های مجهز غذایی را احداث و آزمون کلیه مواد مصرفی و محصولات تولیدی را با استفاده از متد های معتبر عهده دار بوده است و در سال 1379 به منظور دستیابی به فضای مطلوب تر و منطبق با استانداردهای خاص ساختمانی آزمایشگاه در محل مستقل و مناسب تری احداث گردید .
از نیمه سال 1379 در راستای سیاست گذاری جدید مدیریت بخش های مختلف پارس مینو بر اساس نوع فعالیت مجزا شد و به همین منوال نیز آزمایشگاه های غذایی از نظر سازمانی مستقل و زیر نظر مدیریت مرکزی پارس مینو با چارت جدید سازمانی به شرکت های داخلی ارائه خدمات می نماید ،به منظور دستیابی به هدف افزایش کیفیت عملکرد نیز سعی در استقرار استاندارد سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه شده است .
دامنه کاری آزمایشگاه
آزمایشگاه غذایی پارس مینو به صورت تخصصی با کادر مجرب و متبحر در دو بخش میکروبیولوژی وشیمی وهمکاری در پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی در زمینه های ذیل فعالیت می نماید .
1)آنالیز مواد اولیه مورد استفاده صنایع شیرینی و شکلات و غلات به تعداد 80 نوع مانند : انواع آرد و بلغور ،انواع روغن و چربی ها ،شیرین کننده ها ،شیر و فرآورده های آن ،آهن در غلات و شیر مواد بسته بندی و مواد افزودنی ها .
2)آنالیز محصولات شامل : انواع شکلات ،بیسکوییت و ویفر ،آدامس ،اسنک ها ،آب میوه جات ،پودر ژله و کیک ،انواع رب ،ژله فرم دار ،شربت ها ،چای،عسل،نان،کیک و کلوچه ،ماکارونی،تافی وآبنبات و... به تعداد 28 محصول متفاوت .

ظرفيت خط توليد آدامس:
ظرفيت اين كارخانه براي توليد آدامس به طور متوسط 18 وان پلاستيكي در روز است كه توليد و اندازه‌ي طعم‌ها بسته به فصل و تقاضاي مشتري قابل تغيير است.

ظرفیت تولید بیسکویت:
ساخت و بسته بندی بیسکوییت د رکارخانه مینو در 3 طبقه انجام می گیرد در طبقه سوم 3 سیلو قرار دارد که ظرفیت هر سیلو 33 تن می باشد که در 2 تا از سیلوها حاوی آرد ستاره و دیگری حاوی آرد نان می باشند (ارد ستاره برای تردی و پتی مانژ و ارد نان برا نارگیلی )

فصل دوم:
مواد اولیه مورد استفاده:
مواد اوليه آدامس:
شكر، بيس، گلوكز، اسانس، اسيد، تيتانيوم دي اكسايد، پودر كارنوباواكس CMC
مواد اولیه بیسکویت:
بی کربنات امونیوم بی کربنات سدیم، تری فسفات ، ارد کیسه ای شکر کریستال شکر اسیاب شده نمک نرم پودر مالت پودر کاکائو
(شکر اسیاب شده فقط در خط تولید بیسکوییت نار گیلی استفاده می شود
خط تولید بیسکوئیت :
ساخت و بسته بندی بیسکوییت د رکارخانه مینو در 3 طبقه انجام می گیرد در طبقه سوم 3 سیلو قرار دارد که ظرفیت هر سیلو 33 تن می باشد که در 2 تا از سیلوها حاوی آرد ستاره و دیگری حاوی آرد نان می باشند (ارد ستاره برای تردی و پتی مانژ و ارد نان برا نارگیلی )

اسیاب بیسکوییت : در این مرحله تمامی ضایعات قابا مصرفی که به هر نحو به بالا فرستاده شوند پودر و آسیاب می شوند و داخل هر نوع خمیر مقداری از انها استفاده می شود .
اتاق سری کشی :
فرمولهای که برای ساخت خمیر بکار برده میشود در این اتاق وزن کشی می شوند
بی کربنات آمونیوم : در تمامی خطها استفاده می شوند و کار آن زیاد کردن حجم خمیر و کم کردن وزن آن است .
الزامی است این ماده در دمای 90 تا 120 درجه قرار میگیرد .
بیکربنات سدیم (جوش شیرین) : فقط در خط تولید بیسکوییت نارگیلی استفاده می شود و کار آن این است که خمیر را زود ورز می دهد ولی بخاطر عوارضی که دارد از پرو فسفات استفاده می کنیم که خنثی کننده سوء اثرات جوش شیرین است
نمک نرم : در همهی خط های تولید بیسکوییت استفاده میشود و طعم دهنده است
پودر مالت :در خط تولید ترد بکار مب روز و کار آن طعم دهندگی و رنگ دهندگی است .
شکر کریستال : فقط در خط تولید پتی بور بکار می رود و طعم دهنده است
شکر اسیاب : فقط در خط تولید نارگیلی بکار میرود و کار آن طعم دهندگی است .
(برای اینکه میکس رهای خط نارگیلی در باز هستند و سرعت آنها پایین تر از میکسرهای پتی بور است از شکر آسیاب استفاده می کنیم چوت اگر از شکر کریستال استفاده شود شکر گلوله می شود در طبقه دوم ساخت خکیر انجام می گیرد :
میکسر سایون ویکارز : خمیر ترد در آن ساخته می شود و ورن خمیری که تحویل داده می شود 430 کیلو می باشد .
در این طبقه 2 نوع خمیر ساخته میشود :1_ خمیر ورزدار یا کشدار : که در نوع بیسکوییت پتی بور و ترد استفاده یمشود و میکسر هایی که این نوع خمیر را می سازند درب بسته می باشند و سرعت پره های ان بسیار طیاد است . 2) خمیر حلوایی : کهدر نوع بیسکوییت نارگیلی استفاده می شود و رنگی تیره دار .
روغن ، شربت اینورت و اسانس در تمامی خط ها استفاده می شود وطعم دهنده می باشند . اسانس ها در این مرحله به خمیر زده می شوند
اسانس وانیل پرتغال در خط تولید پتی بور و اسانس نارگیل در خط تولد بیسکوییت نارگیل یبکار می رود .
لیسیتین: فقط در خط تولید نارگیلی بکار می رود و عمل اموکسی فایر را انجام می دهد (عمل اموکسی فایر : چون اب و شکر به سختی با هم مخلوط می شوند به مخلوط آنها لیسیتین میزنیم تا راحت تر با هم مخلوط شوند .

متابی سولفیت سدیم : در خط پتی بوروترد استفاده می شود و کار آن کشدار و ورزدار کردن خمیر است .

اتاق سیلو :
در این اتاق دستگاه ها و کامپوتر ها مقدار آرد خالص هر خمیر را مشخص می نماید .
آرد خالص در هر خمیر باید از الگوی زیر پیروی کند .
در خمیر ترد از 430 کیلو خمیر ،320 کیلوی آن آرد خالص می باشد .
در خمیر نارگیلی از 324 کیلو خمیر ،190 کیلوی آن آرد خالص باشد .
در خمیر پتی بور از 268 کیلو خمیر ، 210 کیلوی آن آرد خالص باشد .
ساخت شربت اینورت : در مخزن 2 جداره ای انجام می گیرد که جداره بیرون کالوانیزه است و جداره ی داخلی استیل می باشد .
برای ساخت شربت اینورت 2100 کیلو شکر،800 لیتر آب ،3 کیلو گرم اسید سیتریک در یک مخزن بزرگ مخلوط می شوند .
1-لوله آب گرم که با بخار 100 درجه سلسیوس باعث بهتر حل شدن آن می گردد و 1 لوله آب سرد که شربت را خنک می کند و آماده می کند و سپس آن را به وسیله لوله ها مخزن بغلی هدایت می کند.
در طبقه اول فرمدهی و پخت خمیر صورت می گیرد :
خط تولیدی پتی بور و نارگیلی 6 منشا دارد و خط تولید ترد 180 منشاء دارد .
پخت پتی بور و نارگیلی به وسیله ی حرارت غیر مستقیم است . یعنی گرما از داخل لوله عبور می کند و بوسیله داغ شدن لوله بیسکوییت می پزد . همچنین خمیر پتی بور و نارگیلی یک لایه می باشد .
خمیر آماده شده از طبقه دوم بوسیله دستگاه به طبقه پایین و در مرحله ی برش خمیر قرار می گیرد و در آنجا کمی از خمیری که بوسیله ضایعات قابل مصرف بیسکوییت آماده شده به آن اضافه می شود سپس دستگاه آن را به صورت یکپارچه در آورده و در ردیف های زیادی قالب می خورد در مرحله بعد خمیر قالب خورده به وسیله آتش پخته می شود و بعد از پخته شدن قسمتی از دستگاه که دارای فلز یاب می باشد بیسکوییت هایی را که نا سالم هستند را جدا می کند و بیسکوییت ها برای سرد شدن مسافتی را طی می کند .
پخت ترد بوسیله ی حرارت مستقیم می باشد یعنی آتش مستقیما بیسکوییت ها را می پزد و خمیری که در طبقه بالا آماده شده و به پایین هدایت شده به صورت چند لایه روی هم قرار می کیرند و دستگاه آنها را به صورت یکپارچه در می آورد و سپس خمیر به وسیله کمی باد خشک می شود که به غلطک ها نچسبند بهد از خشک شدن خمیر به وسیله غلطک ها حرکت می کند ودر قسمت بعد آن را قالب می زند خمیر های قالب خورد برای پخت می روند و لاشه ی خمیر توسط دستگاه جمع می شود و به بالا منتقل می شود .
بر روی خمیر قالب خورده قابل پخت نمک کریستالی مخصوص پاشیده می شود و سپس بوسیله فرهای داغ و آتش پخته می شود و در مرحله ی بعد روغن مایع داغ با فشار روی آن اسپری می شود تا براق تر و خوش طعم تر شود .
بسته بندی :
بیسکوییت نارگیلی در جعبه های مقوایی به صورت دستی بسته بندی می شود و مقوا ها که دارای خط تا می باشند به وسیله کارگران درست میشوند ودر هر جعبه سه ردیف بیسکوییت چیده می شود وبعد از هر ردیف یک لایه سلفون می گذارند و بعد از اینکه جعبه بسته شد تاریخ مصرف و انقضاء می خورد وسپس سلفون کشی کی شود .بیسکوییت پتی مانژ بوسیله دستگاه sig به صورت 25 عددی جدا می شود و یک لایه پهن از مقوایی به نام زیر آن یک لایه نازک به همراه روی آن قرار می گیرد و دستگاه آن را بسته بندی می کنند .سپس کارگرها آنرا درون کارتن قرار داده و به وسیله غلطک به انبار برده میشود .
بسته بندی پتی بور نیز به همین صورت بوده فقط تفاوت آن این است که هر بسته حاوی 30 عدد بیسکوییت است و بسته بندی آن سلفونی می باشد .
بسته بندی ترد بوسیله دستگاه HSU می باشد و در هر بسته 15 عدد بیسکوییت می گذارند و سپس دستگاه آن را سلفون کشی می کند و بعد از اینکه تاریخ مصرف و تاریخ انقضا زده شد درون کارتن قرار گرفته به انبار برده می شود .
خط تولید چوب شور :
این خط تولید به تازگی درون کارخانه مینو افتتاح شده و دارای 3 عدد میکرو یک همزن مکانیزه می باشد .
مواد اولیه چوب شور :
نشاسته ،عصاره مالت ، نمک طعام ، بیکر نبات آمونیوم ،بادام زمینی ،مخمر .
تمامی مواد اولیه درون میکر،مخلوط می شوند وخمیر آماده شده درون همزن ریخته می شود و خمیر آماده شده بعد از اینکه آماده شد به طبقه پایین منتقل می شود .
خمیر چوب شور باید خمیر گشدار باشد که در آن از آرد نول استفاده می شود .
بعد از آنکه خمیر به پایین آمد برش می خورد و سپس با سرنگهای مخصوص 50 گرم مغز بادام به آن تزریق می شود و سپس با حرارت غیر مستقیم پخته می شود . برای آنکه چ.ب شور براق باشد ،باید به آن سودکاستیل زده شود و یک صفحه ویبره چوب شورها را بالا برده و سپس درون یک دستگاه گریز از مرکز ریخته می شود .سپس به بخش بسته بندی می رود .و در آنجا بسته بندی شده به وسیله دستگاه تاریخ مصرف و انقضا می خورد و توسط کارگران درون کارتن چیده می شود .
قابل ذکر است ظرفیت خط تولید بیسکوییت 30 تن الی 35 تن است .
شستشوی این خط هر روز انجام می شود و ضد عفونی آن هفته ای یک بار انجام می گیرد .

کنترل کیفیت مواد اولیه مورد استفاده:
دستورالعمل روش آزمون تست تشخيص بي كربنات آمونيوم
FCC رفرانس:
مواد لازم:فنل فتالئين 1% (1 گرم فنل فتالئين را در 100 ميلي ليتر الكل حل نمائيم)
وسایل لازم: لوله آزمایشگاه
شرح آزمایش:
وضع ظاهري: بيكربنات آمونيوم به صورت كريستال‌هاي سفيد يا پودر كريستالي يا پودر جامد شيشه‌اي بيرنگ كه به مقدار كافي جاذبه‌الرطوبه مي‌باشد و با بوي منحصر آمونياكي وجود دارد.
محلول‌هاي سرد كربنات‌ها با محلول فنل فتالئين به رنگ قرمز تبديل مي‌شوند در حالي كه بيكربنات‌ها بدون رنگ يا صورتي مي‌شوند.

دستورالعمل روش آزمون اندازه‌گيري رطوبت در خميرمايه
رفرانس: استاندارد 2577 خميرمايه
1ـ مواد و وسايل لازم:
1-1- ظرف آلومينيومي داراي درپوش با ارتفاع تقريبي 25 و قطر 75 ميلي ليتر
1-2- ميله‌ي همزن شيشه‌اي ته صاف به طول تقريبي 60 ميلي ليتر
1-3- الكل اتيليك
2ـ دستور كار:
ظرف آلومينيومي را همراه با در و ميله شيشه‌اي همزن وزن كنيد. حدود g5/2 خميرمايه خشك و يا g10 خميرمايه تر را به آن منتقل كرده، مجدداً تا تقريب ميلي گرم وزن كنيد.
سپس در آن را برداشته 5 ميلي ليتر الكل اتيليك به آن بيفزائيد. كاملاً به وسيله همزن هم زده و بگذاريد ميله در ظرف باقي بماند.
ظرف و محتوياتش را براي 2±180 دقيقه در دماي 1±105 درجه سانتي گراد خشك كنيد. سپس در دسيكاتور سرد و مجدداً وزن كنيد.
درصد وزني رطوبت را از رابطه زير به دست آوريد:

= وزن ظرف با نمونه قبل از خشك كردن به گرم M1
= وزن ظرف با نمونه بعد از خشك كردن به گرم M2
= وزن ظرف خالي به گرم M

دستورالعمل روش آزمون اندازه گیری اسید سیتریک در آدامس
رفرانس : استاندارد 759 آدامس
دستور کار : مقداری آب مقطر را به کمک 10/N و شناساگر فنل فتالئین خنثی کرده و به مخلوط حاصل 2 گرم نمونه آماده شده را اضافه کنید هم زده سپس سود 10/N نرمال تا ایجاد رنگ صورتی قبلی تیتر کنید

نمك طعام
دستورالعمل روش آزمون خلوص نمك طعام
رفرانس: استاندارد 3769 اندازه‌گيري خلوص نمك طعام
مواد لازم:
– آب مقطر
– نيترات نقره 1/0 نرمال
– محلول شناساگر كرومات پتاسيم 5% (جرم به حجم)
وسايل لازم
– ترازو با دقت 1/0 گرم
– بالن ژوژه 1000 ميلي ليتر
اساس كار
حل كردن آزمونه در آب، سنجش كلروسديم با نيترات نقره استاندارد در حضور شناساگر كرومات پتاسيم تا ظهور رنگ نارنجي ـ قهوه‌اي به دليل تشخيص تشكيل رسوب كرومات نقره

روش كار:
g10 از نمونه نمك را به دقت وزن كنيد. نمونه را در آب حل كنيد و در بالن ژوژه به حجم 1000 ميلي ليتر برسانيد. 25 ميلي ليتر از اين محلول را با محلول نيترات نقره 1/0 نرمال در حضور شناساگر كرومات پتاسيم تا زمان ظهور و دوام رنگ نارنجي ـ قهوه‌اي به مدت 30 ثانيه تيتر كنيد.
هر ميلي ليتر نيترات نقره 1/0 نرمال معادل 005844/0 گرم كلروسديم مي‌باشد.

تعيين در صد قند عصاره مالت :
جهت تعيين مقدار قند احیا کننده در مالت 3 گرم از مالترا وزن نموده در بالن ژوژه 250 سی سی به حجم می رسانیم سپس 50 سی سی از محلول جهت تعییین قند احیا کننده انتخاب می کنیم حجم محلول را با اب مقطر به 100 میلی لیتر می رسانیم و 50 میلی لیتر اضافه می کنیم و دوباره 50 سی سی اب مقطر اضافه می کنیم و به بشر 400 سی سی انتقال می نماییم و دهانه بشر را با شیشه ساعت می پوشانیم وروی شعله حرارت دهید شعله را طورب تنظیم کنید تا اینکه در مدت 4 دقیقه محلول بجوش آید و دقیقا عمل جوشیدن را مذت 2 دقیقه ادامه دهید .
بلافاصله محلول را از میان صافی گوچ P4 که قبلا وزن شده عبور دهید در این عمل از ارلن مایر استفاده کنید رسوب بدست آمده را آب مقطر 60 سی سی شستشو دهید . تفاوت وزن بدست آمده را بعنوان CU2O بدست می اید و
درصد قند = 3/5*100*وزن بدست آمده

دستورالعمل روش ازمون اندازه گیری مواد باقیمانده پس از تبخیر اسانسها :
رفرانس : استاندارد 4-2274 اسانسها
1_ اساس روش :
تبخیر بخش فرار اسانس بر روی حمام آبجوش و تزین مواد باقیمانده
2- وسایل لازم :
افزودن بر وسایل معمول ازمایشگاهی وسایل ویژه زیر نیز مورد نیاز است:
2-1 : دارای سر پوش که در آن سوراخهایی به قطر 70 میلی متر تعبیه شده است ودر سراسر ازمایش ، سطح آب در حمام ابجوش باید ثابت ودرحدود 50 میلی متر زیر سرپوش قرار گیرد
2-2 گنجایه تبخیر :
عبارت است از یک کپسول شیشه ای که در شرایط ازمایش مقاوم و ضخامت ان بطور یکنواخت از 1 ال 5/1 میلی متر و سایر ابعاد ان برابر شکل 1 باشد .
2-3 خشکانه
دارای مواد خشک کننده فال مانند سیلیکاژن
23 روش اندازه گیری :
آماده سازی آزمایی:
آماده سازی ازمایه را برابر استاندار ملی ایران 4378: سال 1377 اسانسها اماده سازی ازمایه انجام دهید .
3-2 :ازمونه
گنجایه تبخیر را به مدت 1 ساعت روی حمام ابجوش بگذارید و سپس جدار خارجب ان را خشک کنید و در خشکانه قرار دهید تا خشک گردد 05/0+-5 گرم بادقت 001/0 از ازمایه را در آن وزن کنید مگر انکه در استاندارد ویژگیهای اسانس وابسته دستور دیگری برای مقدار ازمونه داده شده باشد .
-3-3 اندازه گیری :
گنجایه تبخیر را بر روی حمام اب بطور مداوم در حال جوش است و جریان هوا وجود ندارد ب یوقفهبرای مدت زمانی که استاندارد ویژگیهای اسانس مربوطه تعیین گردیده است قرا دهید . سپس گنجایه تبخیر را بردارید جدار خارجی آن رابا کاغذ صافی بخشکانید وانرا در خشکانه سرد کنید و با تقریب 001/0 گرم بکشید
4 _ باز نمود برامدها

دستورالعمل روش آزمون رطوبت بادستگاه برابندر :
وسایل موردنیاز :
ترازو یا دقت 01/0
پیپت
ابتدا یک پیپیت را که درون دستگاه برابندر در دمای 105درجه سانتی گراد به وزن ثابت رسیده بیرون اورده به مدت 15 تا 20 دقیقه در دسیکاتور قرار داده و با ترازوی 01/0 وزن کنید سپس مقدار 10 گرم نمونه داخل پیپت بطور یکنواخت می ریزیم وزن را یادداشت کرده و به مدت 1 ساعت داخل ذستگاه در دمای Ċ105 قرار می دهیم سپس بیرون اورده درون دسیکاتور قرار داده و بعد از 20-15 دقیقه آن را با ترازوی 01/0 وزن کرده محاسبه می کنیم

دستورالعمل روش ازمون درصد کاهش وزن سدیم کربوکسی متیل سلولز
رفرانس : استاندارد 3376 سدیم کربوکسی متیل سلولز
دقیقا حدود 2 گرم از نمونه رادر یک ظرف توزین در دار شیشه ای به ارتفاع 30 میلی متر و قطر 50 میلی متر که قبلا ورن آن مشخص گردیده وزن نمایید بعدانرا برای سه ساعت در یک آون که دمای 2+-105 درجه سلسیوس تنظیم شده حرارت دهید . پس از این مدت اآن را خارج نموده و در دسیکاتور سرد نمایید و بعد وزن کنید

دستورالعمل روش آزمون درصد کلراید در سدیم کربوکسی متیل سلولز
رفرانس : استاندارد 3276 سدیم کربوکسی متیل سلولز
1_ مواد شیمیایی لازم :
1-1 : شناساگر کرومات پتاسیم
1-2 : نیتزات نقره یک دهم نرمال
2 دستور کار
5 گرم سدیم کربوکسی متیل سلولز را وزن کرده و در کپسول چینی به مدت 2 ساعت در کوره 500 درجه سلسیوس خاکستر کنید پس از آن خاکستر را در آب حل نموده وسپس در بالن ژوزه 100 میلی لیتری صاف کنید و به حجم برسانید 2 میلی لیتر از این محلول را برداشته و مجددا 10 میلی لیتر آب به آن بیقزادیئ و در مجلورت شناساگر کرومات پتاسیم بانیترات طپنقره یک دهم نرمال تا ایجاد رنگ اجری کنید
هر یک میلیلیتر نیترات نقره یم دهم نرمال معادل 00585/0 گرم سدیم کلراید می باشد .

دستوورالعمل روش ازمون مغز های خرد وشکسته بادام زمینی و فندق
رفرانس استاندارد شماره 3416
مقدار 200 گرم ار نمونه را توزین کرده و قطعات خرده و وشکسته را تفکیک و توزین نمایید

دستورالعمل روش ازمون آفت زدگی بادام زمینی و فندق
رفرانس : استاندارد شماره 3416
مغزها از نظر افت زدگی با درشت نمایی حداکثر 10 * معاینه و مغزها آفت زده را تفکیک و شمارش نمائید

فصل سوم:
تجهیزات کارخانهجات و نحوه قرار گیری آنها:
خط توليد آدامس در حال حاضر سيستمي قديمي دارد و داراي ترتيب خاصي نيست ولي خط جديد كه هنوز آماده اجرا نيست و فعلاً در مرحله ساخت قرار دارد كاملاً مكانيزه است.

سيستم‌هاي شست و شو:
به دليل اينكه توليد آدامس گرد و خاك زيادي به همراه دارد هر روز در آخر شيفت كاري كارگاه جارو مي‌شود و دستگاه‌هايي كه نياز به شستشو دارند شسته مي‌شود.
شستشوي كامل را جمعه‌ها انجام مي‌دهند.

فصل چهارم:
تجهیزات آزمایشگاهی:

تجهیزات آزمایشگاه میکرو بیولوژی :

دستور العمل کاری دستگاه کلنی کانتر
نام دستگاه : کلنی کانتر
1) دو شاخه دستگاه به پریز برق متصل می گردد و کلید اصلی دستگاه که در پشت آن می باشد در وضعیت (ON) قرار گیرد .
2) پلیتی که حداقل 30 و حداکثر 300 کلنی دارد برای شمارش انتخاب کنید .
3) پلیت در جاب پلیتی قرار گیرد
4) ذره بین دستگاه طوری تنظیم گردد که صفحه جایلتیبی و نیز کلنی های واقع در پلیت
به وضوح دیده می شود .
5) یک خانه بزرگ صفحه جایلیتیبی (خانه های 64 تایی)انتخاب شده و کلنی های آن شمارش گردد با شمردن هر کلنی روی دکمه (Proobe) دستگاه فشار داده شود تا روی صفحه نمایشگر شماره بیاندازد .
6) بعلت خرابی دکمه(reset)و غیر قابل استفاده بودن آن برای صفر شدن عدد صفحه نمایشگر یکبار دستگاه روشن و خاموش گردد .
7) کار شمارش کلنی ها در چند خانه بزرگ دیگر صورت گیرد
8) میانگین کلنی ها در خانه های شمارش شده محاسبه گردد و سپس در عدد 64
ضرب گردد نتیجه ، تعداد کلنی ها در پلیت مورد نظر می باشد .
نکته : چنانچه تعداد کلنی های یک پلیت زیاد باشد بهتر است از خانه های کوچک نه تایی برای شمارش استفاده گردد بدین صورت که در چند خانه از یک یکسری خانه های 9 تایی کلنی ها شمارش شده و میانگین آن محاسبه گردد . نتیجه ابتدا در 9 و سپس در عدد 64 ضرب گردد تا تعداد کلنی ها در پلیت مورد نظر بدست آید .
9) پس از اتمام کار کلید اصلی دستگاه در وضعیت (OFF) قرار گیرد و دو شاخه آن از برق
بیرون کشیده شود .

دستورالعمل نحوه استفاده از ترازوی دیجیتال
1) نیم ساعت قبل از شروع بکار ترازو را به برق بزنید تا چراغ سبز رنگ کوچکی روی نمایشگر ترازو روشن شود .
2) با فشار دادن بر روی دکمه ON/OFF ترازو را روشن نمایید و صبر کرده تا عدد (00/0)ظاهر گردد .
3) ظرف مورد نظر را دکمه قرار دهید .
4) با فشار ددن بر روی دکمه Re-zero مجددا ترازوعدد صفر را نشان می دهد در این حالت ماده مورد نظر را به آرامی و با دقت داخل ظرف بریزید . ترازو وزن ماده مورد نظر را نشان می دهد .
5) ظرف حاوی ماده مورد نظر را روی کفه ترازو بردارید اگر مجددا بخواهید از ترازو استفاده نمایید ، باز با استفاده از دکمه Re-zero ترازو را روی صفر تنظیم نمایید . در غیر این صورت با فشار دادن بر روی دکمه ON/OFF ترازو را خاموش نمایید و در انتها دکمه برق ترازو را فشار دهید تا چراغ سبز رنگ خاموش گردد .
نکته 1:همواره قبل و پس از استفاده از ترازو باید دقت شود که ترازو تمیز باشد همچنین قبل از شروع بکار *** تست میکروبی که در آن از ترازو استفاده می شود باید با یک تکه پنبه آغشته به الکل کفه و بدنه ترازو را ضدعفونی کرد .
نکته 2 : اگر در حین توزین کردن مقداری از ماده مورد نظر بجای ریخته شدن در ظرف توزین بر روی کفه ترازو ریخت باید به آرامی و با یک دستمال کاغذی تمیز آن را پاک نمود .
نکته 3: برای تنظیم کردن ترازو باید دو پایه جلوی ترازو را آنقدر بپیچانید تا حباب سفید رنگ داخل دایره قرمز رنگ قرار گیرد .

دستور العمل نحوه استفاده از میکروسکوپ
1) دو شاخه دستگاه به پریز برق متصل گردد
2) با استفاده از پرچ واقع در سمت چپ ، دستگاه روشن می شود هرچه پیچ روی درجه بالاتر قرار گیرد ، مقدار نور بیشتر می گردد (درجات از 1 تا 10 می باشد )
3) لام مور نظر بین اهرم های گیرنده قرار می گیرد .
4) صفحه گرداننده عدسی های شیئی چرخیده شود تا عدسی مورد نظر با یک صدای تیک در جای خود مستقر گردد (دستگاه دارای عدسی ها شیئی 4،10،40،100 می باشد )
5) برای استفاده از عدسی های 4،10،40 باید روی لام یک عدد لامل قرار گیرد و برای استفاده از عدسی 100 یا لنز روغنی باید یک قطره روغن عذسی روی لام ریخته شود .
6) با استفاه از پیچهای ماکرو متری ، صفحه نگهدارنده لام را بالا آورده تا عدسی مورد نظر با لام یا لام دارای روغن عدسی تماس یابد سپس در حالیکه در عدسی چشمی نگاه کرده انقدر پیچهای ماکرومتری و میکرو متری را چرخانده تا تصویر واضحی مشاهده گردد .
7) پس از بررسی و مشاهده یک میدان میکروسکوپی با کمک پیچها واقع در زیر صفحه نگهدارنده لام را بطور عرضی و طولی حرکت داده تا سایر قسمتهای لام نیز مشاهده گردد .
8) پس از مشاهده لام پیچ ماکرومتری را چرخانده تا صفحه نگهدارنده لام پایین بیاید
9) لام را از بین اهرمهای نگهدارنده خارج نموده و سپس پیچ کناری دستگاه در وضعیت OFF قرار گیرد
10) دو شاخه دستگاه از پریز برق بیرون کشیده شود .
نکته 1: در هنگام استفاده از عدسی 100 دیاگرام کاملا بسته و در هنگام استفاده از سایر عدسی ها باز است.
نکته 2: عدسی های شیئی پس از استفاده با پنبه آغشته به گزیلول تمیز گردند .

نحوه استفاده از دستگاه انکو باتور معمولی آزمایشگاه میکرو بیولوژی :
دستور العمل کاری
1) دستگاه را به برق وصل کنید
2) با استفاده از پیچ تنظیم حرارت و صفحه نمایشگر دما حرارت را تنظیم کنید .
3) درهای خروجی و شیشه ای انکوباتور را باز کرده ظرف مورد نظر را داخل آ ن قرار دهید .
4) درهای شیشه ای و خارجی دستگاه را ببندید .
توجه : در صورت لزوم با استفاده از پیچ هوا کش ، از بالای دستگاه هواکش را باز و بسته کنید .

دستورالعمل نحوه استفاده از دستگاه حمام آب (بن ماری )
1) دو شاخه دستگاه به پریز برق متصل گردد و دکمه ON/OFF را به داخل فشار داده شود در این حالت چراغ سبز رنگ Power روشن مي شود و در قسمت نمایشگر دیجیتالی دمای فعلی دستگاه نشان داده می شود و چراغ مربوط به آن (چراغ کوچک و سبز رنگ (Ċ temp)روشن مي گردد .
2) برای تنظیم نمودن دستگاه بر روی دمای مورد نظر باید در حالیکه دکمهset به داخل فشار داده شود پیچ گردش کننده چرخیده شود . چرخش پیچ در جهت عقربه های ساعت دما را بیشتر و در خلاف ان دما را کمتر می نماید و پس از تنظیم دمای مورد نظر دکمه set رها گردد مجددا دمای فعلی دستگاه در قسمت دیجیتالی نمایان می گردد . همچنین چراغ نارنجی رنگ heat بطور پیوسته شروع به چشمک زدن می نماید دمای دستگاه بتدریج بالا می رود و به محض اینکه به دمای مورد نظر برسد چراغ heat در فواصل زمانی بیشتر (هر چند ثانیه یکبار ) و بطور ضعیفتری چشمک می زند .
3) لوله های آزمایش یا ظروف حاوی مواد و محیط های کشت داخل حمام گذاشته شده و در آن بسته شود .
4) پس از سپری شدن زمان مورد نظر و خارج نمودن لوله های آزمایش یا ظروف اخل حمام دکمه ON/OFF به داخل فشار داده شود و سپس رها گردد تا دستگاه خاموش گردد در انتها دو شاخه دستگاه از پریز برق کشیده شود .
نکته 1: قبل از شروع بکار باید محفظه داخل دستگاه با آب مقطر پر گردد فاصله آب تا لبه دستگاه نباید کمتر از 1** و بیشتر از 5 ** باشد.
نکته 2 : آ ب درو ن دستگاه باید هر دو هفته یکبارتعویض گردد .
نکته 3 : اگر تنها پیچ گردش کننده چرخیده شود در قسمت نمایشگر دیجیتالی بترتیب موارد زیر مشاهده می گردد :
1) چراغ H-delay كه در زیر چراغ (Ċ temp) قرار دارد روشن می گردد
2) چراغ H-delay روشن می گردد این فاکتور برای نگه داشتن عملکرد دستگاه به مدت زمان تنظیم شده و سپس متوقف کردن آن کاربرد دارد
3) فاکتور LP0O نمایان می شود که حالت غیر فعال است حالت فعال آن LP.I می باشد . این فاکتور برای تکرار یک نوع عملکرد خاص کاربرد دارد
4) فاکتور SP.O نمايان مي شود که حالت غیر فعال است حالت فعال آن SP.I می باشد . این فاکتور عنلکردوابسته به دمای خاص تنظیم شده دستگاه می باشد
نکته 4: برای تنظیم هر یک از کاربردهای ذکر شده در نکه 3 بر روی عدد یا حالت مورد نظر باید همانند تنظیم دمای دستگاه درحالیکه دکمه set به داخل فشار داده شده پیچ چرخش کننده چرخیده شود .
نکته 5 : چنانچه هر گونه اشکالی در روند طبیعی کار دستگاه ایجاد شود چراغ قرمز رنگ alarm روشن شود
نکته 6 : این دستگاه دارای مزیت متصل شده به دستگاه می باشد .

دستوالعمل نحوه استفاده از انکوباتور دیجیتالی :
1) دو شاخه دستگاه به پریز برق متصل شود و کلید اصلی در وضعیت (1) قرار گیرد در این صورت حالت چراغ سبز رنگ Power روشن می شود و در قسمت نمایشگر دیجیتالی دمای فعلی دستگاه و چراغ سبز رنگ و کوچک (Ċ temp) مشاهده می گردد .
2) برای تنظیم دمای مورد نظر در حالیکه دکمه set به داخل فشار داده شود پیچ چرخش کننده چرخیده شود . بافشار دکمه set نقطه اعشاری در قسمت نمایشگر دیجیتالی شروع به چشمک زدن می نماید . پس از تنظیم دمای مورد نظر دکمه set رها گردد به مدت چند ثانیه همچنان نقطه اعشاری چشمک می زند و دمای مورد نظر مشاهده می گردد سپس مجددا دمای فعلی دستگاه نشان داده می شود و نقطه اعشاری از چشمک زدن باز می ایستد در این حالت اگر دمای مورد نظر بیشتر از دمای فعلی دستگاه باشد چراغ نارنجی رنگ heat بطور پیوسته شروع به چشمک زدن می نماید به محض اینکه دمای دستگاه به دمای مورد نظر برسد چراغ heat به فواصل زمانی بیشتر ( هر چند ثانیه یکبار ) و بطور ضعیفتری چشمک می زند .
3) لوله ها و پلیتها ی مورد نظر در داخل انکوباتور قرار داده شود و سپس ابتدا درب شیشه ای وبعد درب اصلی دستگاه بسته شود .
4) پس از سپری شدن زمان مورد نظر و خارج نمودن وسایل از داخل انکوباتور ف کلید اصلی در وضعیت O قرار گیرد و دو شاخه آن از پریز برق کشیده شود
نکته 1: دستگاه دارای یکسری عملکردهای خاص می باشد که برای استفاده ا ز این عملکردها بصورت زیر عمل می شود :
1) کلید اصلی دستگاه در وضعیت I درون دایره قرار گیرد در این حالت چراغ Power روشن شده و در قسمت نمایشگر دیجیتالی دمای فعلی دستگاه و چراغ سبز رنگ و کوچک (Ċ temp) مشاهده می گردد .
2) اگر تنها پیچ گردش کننده چرخیده شود به ترتیب چراغهای مربوط به H-delay و H-hold روشن مي گردد و پس از آن بترتیب فاکتورهای LP0O و SP.O برای استفاده از هر یک از این فاکتورها باید در حالیکه دکمه set به داخل فشار داده شده ، پیچ گردش کننده چرخیده شود و روی عدد یا حالت مورد نظر تنظیم گردد .
3) فاکتور H-delay مربوط به شروع کار حرارتی دستگاه برای رسدن به دمای مورد نظر بایک تأخیر زمانی تنظیم شده می باشد .
4) فاکتور H-hold برای متوقف کردن عملکرد دستگاه پس از یک مدت زمان معین می باشد
5) فاکتور LP برای تکرار عملکردهای خاص کاربرد دارد (LP0O حالت غیر فعال و LP.I حالت فعال می باشد )
6) فاکتور SP عملکرد وابسته به دمای مورد نظر تنظیم شده می باشد (SP.O حالت غیر فعال و SP.I حالن فعال می باشد )
نکته 2: دستگاه دارای سیستم تهویه هوا (فن) می باشد اگر کلید فن در وضعیت (O) قرار گیرد هیچ گونه تهویه ای صورت نمی گیرد اگر کلیدفن در وضعیت ** قرار گیرد بیشترین تهویه انجام می شود (در این حالت تهویه بطور کامل نمی باشد بلکه حداکثر است )
اگر کلید فن در وضعیت مابین 0-6 باشد تهویه به طور نسبی صورت می گیرد
نکته 3 : هرگونه اختلال و اشکالی که در روند طبیعی کار دستگاه ایجاد شود منجر به روشن شدن چراغ قرمز رنگ alarm می گردد .
نکته 4 : این دستگاه دارای مزیت متصل شدن به کامپیوتر می باشد .

تجهیزات ازمایشگاهی میکرو بیولوژی
(اتاق کشت )
نحوه استفاده از دستگاه استو میکر آزمایشگاه میکروبیولوژی
نام دستگاه : ایتومیکر
1) دو شاخه دستگاه را برق بزنید
2) دکمه Power دستگاه را که در سمت راست قرار دارد و در وضعیت (1) قرار دهید در این صورت چراغ سبز رنگ دکمه Power روشن می شود وصدای بوق کوتاهی شنیده می شود .
3) در صفحه نمایشگر پارامترهای زمان وسرعت قرار نشان داده می شود و زیر این صفحه دکمه های کار بادستگاه قرار داردبا فشار دادن و رهاکردن دکمه های دارای فلش . دارای L می توان هر یک از پارامترهای زمان یا سرعت را انتخاب نمود و سپس با فشار دادن و رها کردن دکمه های + و – مقادیر این پارامترها را کم و زیاد نمود .
4) درب دستگاه را با فشار دادن به سمت بالا و عقب باز نموده و نمونه مورد نظر را که داخل کیسه مخصوص دستگاه قرار دارد درون دستگاه بگذارید توجه شود که حدود 5 تا 6 سانتی متر از بالای کیسه بیرون از درب قرار داده شود سپس درب دستگاه را ببندید .
5) دکمه دایره ای شکل سبز رنگ را که زیر صفحه نمایشگر قرار دارد فشار دهید بر اساس سرعت و زمان انتخابی دستگاه شروع بکار می کند . زمان موردنظر مدام کاهش می یابد تا بصفر برسد در این حالت دستگاه از کار باز می ایستد .
6) درب دستگاه را باز نموده کیسه را خارج کرده و مجددا درب را ببندید یا کیسه بعدی را قرار دهید .
7) پس از اتمام کار دکمه Power را در وضعیت (O) قرار دهید و دو شاخه دستگاه را از برق بیرون بکشید
نکته 1 : می توان تعداد دو یا چند کیسه همزمان داخل دستگاه قرار داد باید کیسه ها طوری رو هم قرار گیرد که حجم مایع هر کیسه بالاتر از حجم کیسه زیرین باشد .
نکته 2: حجم مایع درون کیسه یا کیسه های قرار داد شده در داخل دستگاه نباید کمتر از 80 و یا بیشتر از 400 میلی لیتر شود .
نکته 3 : اگر به هر دلیلی خواستید در هنگام کار دستگاه را از کار متوقف کنید بر روی دکمه دایره ای شکل قرمز رنگ که زیر صفحه نمایشگر قرار داردفشار دهید .
نکته 4 : نمونه های دارای ذرات تیز یا سخت را حتما داخل 2 کیسه قرار دهید .

نحوه استفاده از دستگاه شیکر ارلن آزمایشگاه میکروبی
نام دستگاه : شیکر ارلن
دستوردالعمل کاری :
1) ظرف محتوی نمونه را بین میله های دستگاه قرار دهید
2) پیچ میله ها را بپیچانید تا در جای خود محکم شود
3) دستگاه را به برق متصل کنید
4) دکمه Timer را بزنید تا دستگاه روشن شود .
5) پیچ تنظیم دوران را تا حد مورد نظر بچرخانید تا صفحه بشکهشروع به دوران کند
6) پس از اتمام کار دکمه Timer را بزنید تا دستگاه خاموش شود
7) دستگاه را از برق خارج کنید

دستور العمل نحوه استفاده دستگاه فور الکتریکی
نام دستگاه :فور الکتریکی
1)ظروف و وسایلی را که بطور مناسب جهت استریل شدن بسته بندی شده اند درون فور قرار دهید
2) در دستگاه را بسته و دو شاخه آن را به برق وصل نمایید
3) کلید اصلی دستگاه را که در حالت خاموش در وضعیت (O) قرار دارد در وضعیت I قرار دهید
4) دستگاه روشن می شد ودر صفحه نمایشگر دیجیتالی دمای فعلی دستگاه با رنگ قرمز و دمای مورد درخواست با رنگ سبز نشان داده می شود
5 ) با فشار دادن بر روی دکمه های مربوط به بالا بردن یا پایین اوردن دما که در کنار دکمه AT قرار دارد ، دمای مورد نظر را انتخاب می نماییم ( این عدد به رنگ سبز نشان داده می شود )
6) دکمه AT را بمدت چند ثانیه فشار دهید تا چراغ مربوط به آن که قرمز رنگ است روشن شود
7) دمای دستگاه بتدریج بالا می رود تا به دمای مورد نظر برسد در این حالت دما تا مدت مورد نظر روی عدد مورد نظر ثابت باقی می ماند .
8) پس از سپری شدن زمان مورد نظر دستگاه خاموش نموده و صبر کنید دمای آن پایین بیاید
9) پس از سرد شدن دستگاه وسایل را از آن خارج نمایید و در آن را ببندید
نکته 1 : در این ازمایشگاه فور را برای مدت یکساعت و نیم روی دمای 180Ċ تنظیم نمایید
نکته 2 : برای باز و بسته کردن هواکش دستگاه از دکمه سیاهرنگ کنار کلید اصلی روشن و خاموش استفاده نمایید اگر دکمه سیاهرنگ را به سمت بالا فشار دهید تا چراغ آن روشن شود هواکش باز و برعکس ان بسته می شود
نکته 3 : بعلت تغییر سیستم تنظیم حرارت دستگاه از حالت دستی به دیجیتال بقیه کلید ها و پیچ ها بدون استفاده می باشند .

نحوه استفاده از دستگاه شیکر لوله آزمایشگاه میکروبیولوژی
نام دستگاه :شیکر
دستوالعمل
1) دستگاه را به برق بزنید
2) دکمه دستگاه را روی ON قرار دهید
3) پیچ تنظیم دوران را تا حد مورد نظر بپیچانید
4) دکمه دستگاه را روی OFF بزنید
5) لوله آزمایشگاه را در جا لوله گذاشته وبا انگشتان شست و اشاره محکم بگیرید
6) دکمه دستگاه را روی ON قرار دهید
7) لوله را چند ثانیه در همین حالت نگه دارید و بعد بردارید این کار را چند بار تکرار کنبد
8) دکمه دستگاه را روی OFF بزنید
9) پس از پایان کار پیچ تنپیم دوران را روی Min قرار دهید .
10) برق دستگاه را بکشید
توجه : در صورت نیاز به دوران شدید در مرحله 6 از حالت press استفاده کنید .

نحوه استفاده از دستگاه هود لامینار آزمایشگاه میکروبیولوژی
نام دستگاه : هود لامینار
دستوالعمل کاری
1) دوشاخه دستگاه را به برق متصل نمایید
2) کلید اصلی دستگاه را در حالت خاموش در وضعیت (O) قرار داده و در وضعیت (1) قرار دهید
3) چند ثانیه صبر کنید در این حالت چراغ قرمز رنگ alarm روشن شده و بوق ممتد آن به گوش می رسد همزمان چراغ سبز رنگ Fan هم روشن می شود .
4) تقریبا بمدت 3 دقیقه بوق alarm به صدا در می آید ، پس از اینکه صدا قطع شد دکمه های مربوط به لامپ گاز و برق دستگاه را فشار داده تا چراغ آبی رنگ هر یک روشن شود
5) شیر گاز داخل هود را باز کرده و شعله را روشن نمایید . در این حالت فضای هود آماده برای انجام آزمایشات است
توجه : شیشه هود همواره در مواقع کار باید روشن باشد
6) پس از پایان کار ابتدا شعله را خاموش نموده و شیر گاز داخل هود را ببندید . دکمه های مربوط به لامپ ، گاز و برق را فشار داده تا خاموش شود سپس دکمه Fan را خاموش نمایید در انتها کلید اصلی را در وضعیت (1) قرار دهید
طرز استفاده از لامپ U.V :
1) كليى اصلي دستگاه را در وضعیت (2) قرار دهید
2) در جلویی دستگاه را گذاشته وببندید
3) دکمه مربوط به U.V را فشار دهید تا چراغ نارنجی رنگ آن روشن شود در این حالت چراغ قرمز رنگ alarm هم روشن شده و بوق آن بصدا در می آید
4) صدا بوق alarm را با فشار دادن دکمه STOP قظع نمایید
5) پس از سپری شدن زمان لازم دکمه U.V را خاموش نموده ف کلید اصلی را در وضعیت (O) قرار دهید و درب جلویی را باز نمایید .

تجهیزات ازمایشگاه میکروبیولوژی
( اتاق محیط سازی و شستشو )
نحوه استفاده ار دستگاه هات پلیت ازمایگاه میکروبیولوزی
نام دستگاه : هات پلیت
دستور العمل کاری
1) دستگاه رابه برق بزنید
2) ظرف حاوی محیط کشت و مگنت را روی صفحه هات پلیت قرار دهید .
3) به کمک پیچ تنظیم کننده حررات ( temp) درجه حرارت راتنظیم کنید: چراغ مربوطه روشن می شود
4) به کمک پیچ تنظیم دوران (mot) تعداددوران صفحه هات پلیت را برحسب دور در دقیقه تمنظیم کنید : چراغ مربوطه روشن می شود
5) پس از پایان کار هر دو پیچ را روی ضفر برگردانید : چراغ مربوطه خاموش می گردد
6) ظرف مورد نظر را برداشته و به کمک یک اهنربا مگنت رااز آن خارج سازید .
7) دستگاه را از برق بکشید
8) صفحه هات پلیت را با یک تکه پنبه آغشته به الکل تمیز کنید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید