بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اززمانی که انسان زندگی گروهی رابرای به دست آوردن غذا از راه شکار و نیز تامین مسکن و دفاع در برابر دشمنان آغاز کرد , مسایل سازمان و مدیریت به شکل ابتدایی آن مطرح بوده است. ساختن اهرام ثلاثه عظیم سنگی در مصر، بیانگر برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل  در حد اعلای کوشش مدیران و فراعنه ی مصر است. تاکید قوانین  حمورابی پادشاه بابل , به دفاع از مالکیت خصوصی , امور بازرگانی خانواده و مسایل مربوط به کار و این اصل که مسئولیت قابل تفویض نیست نشانگر توجه به اصل مدیریت است.

اسلاید 2 :

سرشناسه   :پناهی ,حسن ,۱۳۴۳

عنوان ونام پدیدآور  : آموزه های مدیریت:رمزموفقیت/مولف حسن پناهی

مشخصات نشر  : تبریز:احرار , ۱۳۸۶

مشخصات ظاهری   :  ۱۲۰ص

شابک   :۲۰۰۰۰ریال    ۸-۰۲۸-۹۷۶-۹۶۴

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

موضوع   : مدیریت

موضوع      : مدیران – اخلاق حرفه ای

موضوع       :  کارمندان – اخلاق حرفه ای

رده بندی کنگره   : ۷۷ پ ۳ ف / ۳۷ HD

رده بندی دیویی   :  ۴۵/۶۵۸

شماره کتابشناسی ملی  : ۱۱۳۱۳۱۵

اسلاید 3 :

الف)مدیریت درتمدن های باستانی

اززمانی که انسان زندگی گروهی رابرای به دست آوردن غذا از راه شکار و نیز تامین مسکن و دفاع در برابر دشمنان آغاز کرد , مسایل سازمان و مدیریت به شکل ابتدایی آن مطرح بوده است.

ساختن اهرام ثلاثه عظیم سنگی در مصر , بیانگر برنامه ریزی , سازماندهی و کنترل  در حد اعلای کوشش مدیران و فراعنه ی مصر است. تاکید قوانین حمورابی پادشاه بابل , به دفاع از مالکیت خصوصی , امور بازرگانی خانواده و مسایل مربوط به کار و این اصل که مسئولیت قابل تفویض نیست نشانگر توجه به اصل مدیریت است.

اسلاید 4 :

قوم یهود نیز تاثیر قابل توجهی در تمدن های باستانی داشته است , حضرت موسی رهبر ومدیری توانا بود و در زمینه قوانین , سازماندهی , انتخاب افراد شایسته , آموزش و اعمال روابط انسانی , اقدامات موثری را به عمل آورد که گویای مدیریت زمان پیامبری اوست.

چینی ها از دیرباز به عنوان مردمی متفکر و اندیشمند شناخته شده اند.

اسلاید 5 :

همزمان با سقوط امپراطوری مردم , اروپای غربی در یک دوره بسیار طولانی با حکومت ها و تشکیلات وسیع فئودالی روبرو بود. در این دوران که تاریخ از آن به عنوان ((قرون تاریک)) یاد میکند , دانش و معرفت پیشرفت بسیار کندی داشت و به تبع ان در زمینه مدیریت و سازمان نیز تقریبا هیچ کار قابل توجهی انجام نشد و نوشته مهمی به وجود نیامد.

قرون وسطی به صورت پلی است بین عهد باستان و عصر روشنگری که به عنوان دوران ((رنسانس)) شناخته شده است , در این دوران اگر چه ساختار سیاسی و اقتصادی جامعه به صورت فئودالی سازمان یافته بود , با این حال گام های اولیه در جهت سازمان و مدیریت برداشته شد.

اسلاید 6 :

در سالهای بین ۱۷۰۰ تا ۱۷۸۵ انقلاب صنعتی در انگلستان به وقوع پیوست و سپس به سایر کشورهای اروپای غربی تسری یافت. در این دوران نسل جدیدی از مدیران آشنا به مسایل و شیوه های خاص عصر مزبور به وجود  آمدند. انقلاب صنعتی در زندگی بشر به طور اعم و اداره امور سازمان ها و مدیریت به طور اخص تاثیر گذار بوده است.

به دنبال تحولات و تغییرات ناشی از انقلاب صنعتی , موضوع تقسیم کار مورد توجه قرار گرفت.

اسلاید 7 :

وقتی به منابع و ماخذ مختلف اسلامی رجوع می کنیم , شاهد مباحث و مسایل مختلف مدیریتی در شاخه های گوناگون آن می شویم , که به منظور آشنایی اجمالی , نمونه ای از آیات , احادیث و نظرات اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی که بحث های مدیریتی و اهمیت موضوع را مطرح نموده اند ذکر می کنیم:

الف)مدیریت از نظر قرآن مجید آیات متعدد و مختلفی را مبنی بر اهمیت و ضرورت  امر مدیریت در اسلام ذکر نموده که برای نمونه شمه ای از آنها به شرح زیر بیان می گردد;

خداوند کسی را مگر به مقدار توانش تکلیف نمی کند.

ای پیامبر با آنها در امور مشورت کن پس زمانی که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن.

ب)مدیریت از نظر معصومین(ع)

دراحادیثی که از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ائمه ی معصومین نقل شده اهمیت مدیریت به وضوح به چشم می خورد ونمونه های بارز آنها به شرح زیر بیان می شود;

اسلاید 8 :

پیامبر خدا فرمود : صلاحیت و مدیریت و امامت امت اسلامی را ندارد مگر کسی که دارای سه خصلت باشد :

۱- توان تقوا و پرهیزکاری که او را از معصیت خداوند باز دارد.

۲- توان و شرح صدری که موج های شیطانی بر خاسته از هوای نفس را کنترل نماید.

۳- توان چنان نیکو مدیریتی نسبت به همکارانش , که چون فرزندی آنها را در زیر چتر محبت خود قرار دهد.

علی (ع)فرمود: چهار دلیل باعث واژگونی دولت هاست :

۱- ازمیان رفتن اصولی که حکومت ها براساس آن تشکیل شده اند.

۲- روی آوردن به کارهای رو بنایی و فرعی.

۳-  واگذاری امور به افراد ناصالح .

۴- بها ندادن به نیرو های توانمند و با فضیلت .

 

 

اسلاید 9 :

ج) مدیریت از نظر برخی اندیشمندان و صاحب نظران برای روشن شدن موضوع بحث , به چند نمونه از اظهار نظر شخصیت های برجسته علمی و فلسفی که به نحوی در زمینه مدیریت و رهبری سخن گفته اند اشاره می کنیم:

}

اسلاید 10 :

استاد فقید مدیریت را چنین تعریف کرده اند؛ «مدیریت انسان ها و رهبری آنها عبارتست از فن بهتر بسیج کردن و بهتر سامان دادن و بهتر سازمان دادن و بهتر کنترل کردن نیرو های انسانی و به کار بردن آنها»

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید