بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

كليه كوششهايي كه اعضاء يك جامعه براي انطباق خود با هنجارهاي محيط اعم از طبيعي يا اجتماعي مي كنند.   
ساموئل كنيگ
ـ الگويي از پيش فرضهاي اساسي كه گروهي ويژه در راه دستيابي به يكپارچگي و انسجام ، آفرينش و كشف پديده ها ايجاد كرده اند . 
ـ تركيب همه چيزهايي كه مردم برايشان بالاترين ارزشها را قائلند . 
ـ مجموعه اي از دانسته ها و آموخته ها ، اعم از مكتسبات علمي و اوهام و خرافات و سنتها و قواعد و رسوم و مانند آنها. 
ـ در اصطلاح علماء جامعه شناسي و مردم شناسي ؛ به محيط خودساخته بشر اطلاق مي شود كه از مجموعه علم و دانش و معتقدات مذهبي ، سنن ديرينه ، عادات و رسـوم ، هنر و قانون معمول در يك جامعه تشكيل شده و حاكم بر اعمال و رفتار افراد آن جامعه مي باشد . 
 
در نهايت : 
مجموعه اي از رفتارهاي آموختني ، باورها ، عادات و سنن كه مشترك ميان گروهي از افراد است و به گونه اي متوالي توسط ديگران كه به آن جامعه وارد مي شوند آموخته و به كار گرفته مي شوند. 
 

اسلاید 2 :

فرهنگ آموختنی است
فرهنگ آموخته می‌شود
فرهنگ اجتماعی است
فرهنگ پدیده‌ای ذهنی و تصوری است
فرهنگ خشنودی‌بخش است
فرهنگ سازگاری می‌یابد
فرهنگ یگانه ‌ساز است

اسلاید 3 :

سازمان همیشه از افراد تشکیل می‌شود.
این افراد به طریقی با یکدیگر ارتباط دارند و بین آن‌ها روابط متقابل برقرار است.
این روابط متقابل را می‌توان نظام بخشید.
کلیه افراد در سازمان دارای هدف‌های مشخصی هستند و بعضی از این هدف‌ها در عملکرد آن‌ها اثر می‌گذارند. هر فرد انتظار دارد که از طریق همکاری در سازمان به هدف‌های شخصی خود نیز نایل شود.
این روابط متقابل همچنین نیل به هدف‌های مشترک سازمان را میسر می‌کنند و اعضای سازمان‌ها برای دست‌یافتن به هدف‌های فردی، حصول هدف‌های مشترک سازمانی را دنبال می‌کنند. با توجه به تعریف فوق، سازمان چیزی جز روابط متقابل بین افراد نیست و ساختار سازمانی این روابط متقابل را که شامل تعیین نقش‌ها، روابط بین افراد، فعالیت‌ها، سلسله‌مراتب هدف‌ها و سایر ویژگی‌های سازمان است، منعکس می‌نماید.
 

اسلاید 4 :

کلی است که از مجموع اجزای آن بیش‌تر است.
تاریخچه سازمان را منعکس می‌کند.
به مطالعه انسان‌شناسی مانند رسوم و نهادها مربوط می‌شود.
توسط گروهی از افراد که یک سازمان را تشکیل داده‌اند شکل گرفته است.
حرکت آن کند و سخت است.
تغییر آن به سختی صورت می‌گیرد.
 

اسلاید 5 :

خلاقیت فردی
ریسک‌پذیری
رهبری
یک‌پارچگی
حمایت مدیریت
کنترل
هویت
سیستم پاداش
سازش با پدیده تعارض
الگوی ارتباطی
 

اسلاید 6 :

فرهنگ سازمان از دو لایه اصلی تشکیل شده است. نخستین لایه، ( ارزش‌ها و باورها) لایه‌ای است که نمایش‌گر نمادهای ملموس مانند طرز پوشش، رفتار، مراسم، تشریفات، اسطوره‌ها و افسانه‌هاست. لایه‌ی دیگرِ فرهنگ سازمانی، لایه‌ی پایه‌ای و یا شالوده اساسی فرهنگ سازمان است که به ارزش‌های زیربنایی، مفروضات، باورها و فرآیندهای فکری افراد و گروه‌های سازمانی اشاره دارد. این لایه در واقع فرهنگ راستین سازمان را تشکیل می‌دهد. عوامل تشکیل‌دهنده فرهنگ سازمان عبارت اند از: هنجارها، سنت‌ها و تشریفات، و مفروضات.
 
 

اسلاید 7 :

 گونه شناسي هريسون/هندي
در سال 1978 هندي، ايده‌هاي هريسون را به كار گرفت و 4 گونه فرهنگ را در اشكال ساده  توصيف كرد. او به جاي فرهنگهاي حمايتي و موفقيتي كه هريسون شناسايي كرده بود، فرهنگهاي وظيفه و شخص را به كار برد.
 
فرهنگ قدرت (تارعنكبوتي)
فرهنگ نقش (معبد يوناني)
فرهنگ وظيفه (شبكه‌اي)
فرهنگ شخص (خوشه‌‌اي)
 

اسلاید 8 :

 ديدگاه شاين
متصديان (فرهنگ متصدي )
فرهنگ مهندسي
فرهنگ اجرايي (هيئت رئيسه )
 
 
ديدگاه شولز
تحول (چطور فرهنگها در طول زمان تغيير مي‌كنند).
عوامل داخلي(چطور شرايط محيط داخلي يك سازمان در فرهنگ آن تاثير مي‌گذارد)
عوامل خارجي( چطور محيط خارجي يك سازمان فرهنگش را متاثر مي‌سازد)
 
 
 

اسلاید 9 :

ديدگاه كويين و مك گرد
فرهنگ عقلايي (بازار)
فرهنگ ايدئولوژيكي يا مرامي (ادهوكراسي يا ويژه سالاري)
فرهنگ طايفه (قومي)
فرهنگ سلسله مراتبي(سلسه مراتب)
 
 ديدگاه كوئين
فرهنگ سلسله مراتبي
فرهنگ بازار
فرهنگ قومي
فرهنگ ويژه سالاري
 

اسلاید 10 :

معمولاً، هر سازمان ابتدا به‌صورت یک واحد کوچک تاسیس می‌شود. در شروع فعالیتِ سازمان، فرهنگ در آن با توجه به عوامل مختلفی به‌سرعت شکل می‌گیرد. شکل‌گیری فرهنگ به دلایل به‌وجودآمدن سازمان و جایگاه آن در جامعه و عوامل موفقیت آن از قبیل کارایی، مرغوبیت کالا، کیفیت ارائه خدمات به ارباب رجوع یا مشتریان، ابداع و نوآوری، تلاش زیاد و وفاداری نسبت به سازمان بستگی دارد. وقتی سازمان متولد می‌شود تلاش زیادی از طرف کارکنان برای موفقیت سازمان صورت می‌گیرد. در حقیقت فرهنگ نشان‌گر درجه تلاش و تصویر کارکنان از کار خود و آینده سازمان است. به‌تدریج که سیستم‌های پاداش، سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و قوانین حاکم بر کار تدوین می‌یابند، مجموعه این عوامل بر شکل‌گیری فرهنگ اولیه سازمان تأثیرات عمیق می‌گذارد. این عوامل از طرف سازمان رسمی، مشخص‌کننده نوع رفتار و طرز برخوردهایی هستند که برای موفقیت سازمان مهم خواهند بود.بنیان‌گذاران و مدیران ارشد، نقش اساسی در این شکل‌گیری ایفا می‌کنند. اصول اعتقادی، ارزش‌ها، اهداف و رفتار بنیان‌گذار سازمان، مشخص‌کننده‌ی نوع انتظارات حال و آینده سازمان بوده، این اعتقادات و رفتارها توسط دیگر مدیران سازمان به زیرمجموعه منتقل می‌شود. کارمندان رفتار مدیران را پیوسته زیرنظر دارند و هر واقعه‌ی مهمی که نتیجه‌ی عمل مدیریت است را به خاطر می‌سپارند. عدالت، عجله، تکبر، محبت و دیگر خصایص مدیران، در شکل‌گیری فرهنگ سازمان تأثیر دارد. افراد آن‌ها را به خاطر می‌سپارند. این رفتار نشان‌گر این است که سازمان واقعاً از آن‌ها چه می‌خواهد. چه چیزهایی در ارتقای کارکنان مهم است، چگونه باید مسائل را حل کرد. همه این‌ها مجموعه قوانین ننوشته‌ی رفتاری در کار را تشکیل می‌دهند. گروه‌های کار، این قوانین را به‌عنوان هنجارهای کار پذیرفته و آن‌ها را یاد می‌گیرند و به افراد تازه‌وارد می‌آموزند و به این ترتیب یک فرهنگ تداوم می‌یابد.
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید