بخشی از مقاله

چکیده

با ظهورو گسترش صنعت همزمان فضای مجازی وشبکه های اجتماعی درحال دگرگون ساختن سیمای زندگی افراد جامعه می شود . جاذبه و لذت بخش بودن این نوع شبکه ها سبب شده  تا جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان
آنرا بپذیرد و بعنوان فضای  دوم خود قبول کنند.استفاده از این نوع شبکه ها باعث شده تا فرهنگ نادرستی در استفاده از ان در جامعه رواج پیدا کند که در صورت بکارگیری نادرست از آن عواقبت ناگواری بهمراه خواهدداشت یافته های حاکی ازاین است که عواملی که باعث جدایی ، نارضایتی خانواده ها، غفلت ، فرهنگ و ... شده است استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می باشد .نتبجه این تحقیق حاکی از این است که با داشتن دانش کافی و لازم ، ارتباط سالم و هوشیاری کامل دراین نوع فضاها و شبکه ها آسیب های ناشی از آن را در جامعه کاهش دهیم .

.1 مقدمه

یکی از مسائل مهمی که این روزها درباره آن صحبت می کنیم وبه آن می پردازیم وسرعت پیشرفت دراین چند سال اخیر بسیار زیاد و مسائل مختلفی را درگیر خود کرد، استفاده از شبکه های اجتماعی وفضای مجازی می باشد.شبکه هایی که امروزه مسائل مختلفی دراین نوع فضای اجتماعی و مجازی به بحت گذاشته شده وبه آن پرداخته می شود. استفاده درست از هروسیله تا چه حدی وبه چه شکلی وبه چه اندازه ای باشد که ما را به هدفی که خواسته ایم برساند واگر مارا به هدفی که خواستیم نرساند چطور یا چگونه به هدف ویا حل مسائل مربوطه به آن پرداخته شود.اگر استفاده از این نوع شبکه ها هدف خوبی نداشته باشد چطور یا چگونه به مسائل مربوطه پرداخته شود ویا برای اهدف شخصی و منعفت خود به آن می پردازیم .

در حال حاضر از هر ابزار و وسیله ای برای اینکه به هدف خاصی دست یابیم استفاده می نماییم .

آیا هدف استفاده از شبکه اجتماعی خوبه یا اینکه می خواهیم درجامعه نقش خاصی را ایفا کنیم و یا برای جامعه مفید واقع بشیم یا برای منفعت شخصی از آن بهره ببریم ویا اینکه برای اوقات فراعت وسرگرمی در شبکه های اجتماعی متنی قراردهیم

.3 سوالات اساسی استفاده از شبکه های اجتماعی و مجازی

در این راستا به چند سوال اساسی و بسیارمهم دررابطه با استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می پردازیم ، استفاده از این نوع شبکه ها تا چه حد واندازه ای در خانواده و مسائل مربوط به جامعه مفید می باشند.

1 -میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و نرم افزار های مربوطه در این فضا به چه اندازه ضروری و چنانچه اگر نباشد چطور؟

2 -چه اتفاق هایی در جامعه و خانواده در صورت بودن یا نبودن استفاده از شبکه های اجتماعی ومجازی مشاهده خواهد شد.

3 -شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تا چه حد واندازه ای مضر خواهند بود

مفهوم ضرورت استفاده از این نوع شبکه ها اینست که اگر این کار را انجام بدهم یا اینکه آنرا انجام ندهم از سود ومنغعت آن بدورخواهم شد لازمه توجه به مفهوم ضرر،باعث فروپاشیدن بنیان خانواده و فرهنگ نادرستی که در جامعه بوجود خواهد آمد می شود هر چند بعضی از افراد در همین خانواده و جامعه همه چیز که در پیرامون ما می باشند و آنها را به وضوح می بینیم ،ضررنمی دانند و خیلی راحت و آسوده از آن میگذرند وبدون هیچ نوع مسئولیتی رها می کنند.

بعضی از افراد جامعه آنقدر سرگرم شبکه های اجتماعی و مجازی شده اند که غافل از اینکه جزءای از افراد جامعه بشمار می آیند یا اینکه خانواده ای دارند - پدر مادر برادر خواهر همسر فرزند و... - غفلت این دسته از افراد بعضی اوقات به حدی می رسد که همین افراد در خانه مشغول شبکه های اجتماعی شده غافل از اینکه فرزند یا فرزندانشان با اجسام خطرناکی که باید دوراز دست کودکان باشد مشغول بازی شده و والدین سرگرم این نوع شبکه ها می باشند غافل ازآنکه درهرلحظه امکان آسیب دیدن فرزند یا فرزندانشان دراستفاده از وسائل خطرناک می باشنددرصورتیکه همین فرزندان نیاز به نوازش ،تربیت ، صحبت و...دارند.

نمونه دیگر ازاین رفتارها شاهد هستیم این نوع افراد آنچنان وابسته به این نوع شبکه ها شده اند که فراموش کرده اند که در خانه همسر یا شوهری دارند که باید نیازهای مربوط به هم را برآورده نمایند وبجای نشستن در کنارهم و با هم صحبت کردن درمورد زندگی زناشویی خود وآینده فرزندان و یا حتی باگفتن کلمه "خسته نباشید " بعد از آمدن از محل کار بتواند حداقل نیازشان را فراهم کنند، غرق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می باشند.

.4نکات استفاده از شبکه های

نکاتی که برای استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باید بکار ببریم تا این شبکه ها بطور صحیح ودرست درجامعه وخانواده مورد استفاده قرار گیرند می پردازیم.

1 -خویشتن داری بطوری که از نظر جنبه اخلاقی خودشان را نابود نکنند

نرم افزارهای شبکه ای دارای شور وشوق فراوانی می باشد بطوری که استفاده نادرست دراین نرم افزارها براحتی و بدون هیچ نوع مشکلی می باشدوحتی با فیلترینگ هم نمی توانیم جلوی آنرا بگیریم .

وقتی فرد دچار وابستگی شدید به این شبکه ها شده جدا کردن این افراد از شبکه ها بسیارکارمشکلی می باشدکه سرتاسرجهان بامقوله ای با نام "اعتیاد به فضای مجازی " مواجهه می باشند. این افراد احتیاج به درمان و مراقبت های ویژه ای دارند تا بهبود یابند.

2 -دروغ گویی براساس اسم های ائمه اطهار

بعضی کانالها یا گروهها اسم خودرابراساس اسامی پیامبران وامامان معصوم گذاشته وبه تبلیغ بعضی مسائل معنوی نامربوط پرداخته وبه اتفاق های نیافتاده ای که فق جنبه دروغگویی دارند، می پردازنند که موجب سست شدن پایه های دینی مذهبی انسانها می شوند.

3 -تقویت فکر و اعتقادات

باتقویت بینیه فکری واعتقادات مرسوم درهمه زمینه ها نگذاریم حرف ها ، نوشته ها، مطالب و خیلی چیزهای دیگری که بتواند جنبه اعتقادی و فکری ازقبل داشته ایم را نابود کنند وبه سمتی پیش رویم که اهداف ازقبل تعینین شده ای که افراد سودجو با برنامه های ضد فرهنگی و دینی دارند سوق پیدا کنیم وازاعتقادمان بکاهند و افکارمان را شست وشو دهند.

4 -زمانبدی

یکی ازاولویت های زندگی ،زمانبندی دقیق از کارهایی که در حال انجام دادن هستیم می باشد.

ممکن است برای شبکه های اجتماعی درطول روزساعت هاوقت بگذاریم و حتی برای مدت بسیار کوتاهی برای فرزندان وخانواده که پایه واساس جامعه محسوب می شوند نگذاریم وبیشتر وقت خودرا صرف خواندن نوشتن وگشت وگذار دراین نوع شبکه ها بپردازیم .

افرادطوری برای این شبکه ها وقت می گذارند که باید تمام مطالب آنرا تا پاسی ازشب بخوانند وحتی ازخواب خود می زنند، فق وفق برای اینکه با شبکه ها و فضای مجازی درگیر شده اند این امرسبب شده یک نوع بد اخلاقی در بین افراد پیش آید حال اگر این افراد دارای کسبه ای یا حرفه ای و شغلی در جامعه داشته باشندوازنتایج آن صبح دیر به محل کاررفته و درنهایت با یک اخلاق بد با ارباب رجوع یا مشتری رفتارمی کنندهمین امر در بعضی موارد به درگیری لفظی وفیزیکی منجر می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید