بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مفروضات اولیه حسابداری مدیریت بیانگر آن است که تغییرات هزینه ها رابطه ای متناسب با افزایش و کاهش سطح فعالیت دارد . اما به تازگی این فرض با مطرح شدن بحث چسبندگی هزینه ها توسط اندرسون و همکارانش مورد بحث قرار گرفته است . به این معنا که هزینه ها به تناسب با افزایش در فروش افزایش می یابد ، اما به تناسب کاهش در فروش ، کاهش نمی یابند ، این رفتار نامتناسب هزینه ها ، چسبندگی هزینه نامیده می شود .

تحقیق حاضر به بررسی شدت چسبندگی هزینه بر قابلیت پیش بینی سود شرکت ها می پردازد . یافته های پژوهش های اخیر نشان داده است که هزینه ها متناسب با تغییرات فروش تغییر نمی کند . به عبارت دیگر ، هزینه ها به تناسب با افزایش در فروش افزایش می یابد ، اما به تناسب کاهش در فروش ، کاهش نمی یابند .

روش تحقیق این پژوهش از نوع کتابخانه ای و با بررسی نظریه ها و مقالات داخلی و خارجی در این زمینه صورت گرفته است. به دلیل اهمیت حیاتی بهبود مستمر و نقش آن در تداوم حیات، رشد و گسترش شرکت ها مقاله حاضر به بررسی مفهوم چسبندگی و تاثیر آن بر پیش بینی سود شرکت ها می پردازد و نتایج حاصل از این پژوهش به شناخت دقیق هزینه ها و تاثیر آن بر سود شرکت ها برای به دستیابی به موفقیت و مدیریت موثر هزینه ها محقق خواهد شد.

مقدمه

سود به عنوان مهمترین شاخص اندازه گیری عملکرد یک واحد اقتصادی ، یکی از مباحث حسابداری است که از دیر باز جایگاه ویژه خود را در مباحث نظری حفظ کرده یکی از اهداف عام حسابداری تهیه اطلاعات سودمند برای پیش بینی رویدادهای اقتصادی است . در این میان پیش بینی سود از اهمیت زیادی برخوردار بوده است . زیرا این متغیرها موثر بر تضادها و تصمیم گیری های استفاده کنندگان و عامل مهمی در کارایی بازار سرمایه به حساب می آید . از آن جایی که پیش بینی بعضی از رویدادها قبل از تصمیم گیری ضروری است ، ارزیابی سودمندی اطلاعات حسابداری بر حسب توانایی آن برای پیش بینی رویدادهای مختلف به نظر مناسب است .

پیش بینی سود یکی از محورهای اصلی پژوهش های حسابداری است و برای انجام آن به روش های مختلف اطلاعات متنوع متوسل می شوند . می توان انتظار داشت که آگاهی داشتن در خصوص رفتار هزینه های شرکت که یکی از اجزای با اهمیت سود شرکت ها می باشد ، موضوعی است که قطعاً باعث بهبود در فرآیند تصمیم گیری در خصوص پیش بینی سودهای آتی می شود .

مدیرانی که رفتار هزینه ها را بهتر بشناسند ، شرایط بهتری برای پیش بینی مسیر هزینه ها در شرایط گوناگون داشته می توانند فعالیتهای شرکت و در نتیجه سود را بهتر طرح ریزی کنند . شناخت رفتار هزینه یکی از مباحث مهم حسابداری های تمام شده و حسابداری مدیریت است . فرض اساسی در مدل سنتی رفتار هزینه ها این است که روابط بین هزینه و سطح فعالیت برای افزایش و کاهش متقارن باشد . به عبارت دیگر تغییرات هزینه متناسب با تغییرات سطح فعالیت است و به جهت این تغییر بستگی ندارد . در نتیجه بین تغییرات فروش و تغییرات هزینه ، رابطه ای خودکار در نظر گرفته می شود

به عنوان نمونه با اثر افزایش یا کاهش در سطح مناسب ، هزینه ها نیز با درصد ثابتی افزایش یا کاهش می یابند - هورن گری و همکاران ، . - 2008 در این دیدگاه سرعت افزایش یا کاهش هزینه ها برابر است ، برخی از منتقدین - اندرسون و لانن ، - 2007 معتقدند که سرعت افزایش در برخی از هزینه ها در هنگام افزایش سطح فروش ، بیشتر از سرعت کاهش در سطح هزینه ها در هنگام کاهش در سطح فروش است .

هم چنین تحقیقات قبلی اندرسون و  همکاران - 2003 - ، مدیروس و کوستا - 2004 - و نمازی و دوانی پور نیز نشان می دهد که شدت کاهش هزینه ها بر اثر کاهش حجم فعالیت کمتر از شدت افزایش هزینه ها بر اثر حجم فعالیت است . به این نوع رفتار هزینه ها ، چسبندگی هزینه گفته می شود .

در پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پیش بینی رفتار هزینه ها ، ارتباط بین چسبندگی هزینه ها و سود شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج این پژوهش برای مدیران و تحلیلگران مالی سودمند است زیرا با پیش بینی رفتار این هزینه ها می توان به برنامه ریزی های منظم و اتکاپذیری را عملی کرده و تصمیم های آگاهانه ای گرفته شود .

هزینه و مفهوم چسبندگی آن

هزینه ها در واقع ، نشان دهنده مصرف منابع هستند و منابع نیز به منظور انجام فعالیت های گوناگون فراهم می شوند . چون فعالیت ها در راستای تولید کالاها و خدمات صورت می گیرد ، منابع بر مبنای انتظارات از تقاضا تحصیل می شوند و به همین دلیل ، هزینه ها از تقاضای واقعی تبعیت نمی کند.

شدت کاهش هزینه ها بر اثر کاهش حجم فعالیت، کمتر از شدت افزایش هزینه ها بر اثر افزایش حجم فعالیت است. به این نوع رفتار هزینه ها، رفتار چسبنده گفته می شود .

آگاهی از رفتار هزینه برای حسابداران ، پژوهش گران و تمامی کسانی که با حوزه مدیریت در ارتباطند و تغییرات در هزینه ها را بر حسب تغییر در درآمد ها ارزیابی می کنند ، دارای اهمیت بسیار است . استنباط مدیریت از این تحلیل این است که چسبندگی هزینه ها قابل تشخیص و کنترل است .

مدیران باید دلیل خود را برای چسبندگی هزینه از طریق توجه به حساسیت تغییرات هزینه به نسبت کاهش حجم ، ارزیابی کنند و ظرفیت واکنش شرکت را در برابر کاهش تقاضا برای کالاها یا خدمات افزایش دهند. این امر به بهبود فرایند پاسخگویی سازمان کمک شایانی می نمایند . با مشخص بودن رفتار هزینه ، صاحبان شرکت می توانند تحلیل کنند که آیا مدیران به بنگاه اقتصادی هزینه تحمیل می نماید یا خیر

پژوهش های انجام شده در رابطه با چسبندگی هزینه

در یکی از این پژوهش ها ، توان مدل مبتنی بر تغییر پذیری هزینه نسبت به فروش و چسبندگی هزینه ها به هنگام کاهش فروش در پیش بینی بازده آتی حقوق صاحبان سهام با دو مدل مبتنی بر اقلام صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد ، مقایسه شد. نتایج نشان داد که استفاده از مدل مبتنی بر چسبندگی هزینه ها، دقت بیشتری نسبت به دو مدل دیگر دارد 

در پژوهشی دیگر مشخص شد که در دوره های کاهش فروش ، سود های آتی با نسبت هزینه های عملیاتی به فروش ، رابطه مثبت دارد و با تشکیل سبد سهام از شرکت هایی که نسبت هزینه های عملیاتی به فروش آنها در دوره های کاهش فروش ، افزایش می یابد ، می توان به بازده غیر عادی مثبت دست یافت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید