بخشی از مقاله

سقف های کششی (در طراحی داخلی)


چکیده

سقف های کاذب، زیبایی خاصی به محیط می بخشد و سقف کششی نیز نمونه ای از این نوع سقف ها است که بسیار زیبا و شکیل می باشد؛ این نوع پدیده ی زیبا هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای میانه رواج پیدا کرده ، و با حالت نرمی و سبکی به همراه ظرافت خاصی که دارد مورد توجه طراحان بسیاری قرار گرفته و به معماری مدرن نیز، روح جدیدی بخشیده است. در این پژوهش مزایا ، نحوه ی اجرا و همچنین طریقه ی نصب این نوع پوشش را مورد بررسی قرار داده ایم . هدف ما در این مقاله معرفی این نوع سقف جهت رواج دادن طرحی نو در معماری مدرن کشور می باشد و هم اینطور این سقف ها از چه موادی ساخته شده و به بازار عرضه می شود و در آخر با ارائه تصاویر به بررسی نمونه های کاربردی آن می پردازیم. استفاده از این نوع فناوری های نوین و مرغوب کمک شایانی به پیشرفت هرچه بیشتر و سریع تر در هنر طراحی داخلی در کشور خواهد کرد. باشد که دوباره معماری ایران به جایگاه اصلی خویش بازگردد و همراستای زیباترین معماری های جهان گیرد.

واژه های کلیدی: سقف کاذب ، سقف کششی ، معماری مدرن

2

مقدمه

امروزه در علم معماری برای پوشش سقف ها محصول جدیدی وجود دارد که به سقف های کششی معروف هست.
این محصول از نوعی پلیمر تولید شده و همانطور که از نام آن پیداست با کش دادن آن به وسیله ی حرارت نصب می گردد و علاوه بر اینکه محصولی مدرن و سبک است و سطحی کاملا صاف را بوجود می آورد، به معمار در شکوفایی استعداد های خود در طراحی کمک می کند.

در کل دنیا تنها دو کارخانه به تولید سقف های کششی می پردازد ومنظور از این مقاله مقایسه ی کیفیت تولید و نحوه نصب این نوع سقف در این دو کارخانه و همچنین شناخت این سقف ها در کشورمان است. همانطور که کشور ما در منطقه زلزله خیز قرار دارد و وزن ساختمان در این مورد بسیار مهم است به همین دلیل اهمیت سبکی هرچه بیشتر در عناصر ساختمانی بسیار مهم است. از آنجا که سقف های کششی در مقایسه با سایر سقف های کاذب، بسیار سبک هستند، در کاهش بار زلزله بسیار مفید خواهد بود.


توضیح بیشتر در مورد سقف های کششی

نزدیک به 30 سال است که معماران و طراحان بزرگ و نامی در جهان دنبال ایجاد پدیده ای هستند که دارای فوایدی از جمله ؛
1. راحتی در نصب

2. تعمیر و نگهداری آسان

3. زیبایی

4. مقاومت دربرابر آب و رطوبت
5. مخفی کردن آسان تاسیسات تهویه و روشنایی

6. عایق صوتی و حرارتی

7. بهداشتی بودن اجزای سازنده ی دکوراسیون داخلی ساختمان

8. قابل تعویض بودن

9. امنیت، ثبات و ... باشد .
بعد از تحقیقات وآزمایشات متعدد بر روی نمونه های مختلف سقف های کاذب، محققان به این نتیجه رسیدند که سقف های کششی، بسیاری از موارد و خواستهایشان را تامین می کند.

شکل-1


3

سقف های کششی در سرتاسر دیوار کشش پیدا کرده، با توجه به ابعاد و فرم فضا سفارش داده می شود. نحوه ی نصب این سقف نیز مانند دیگر پوشش ها سقفی که از قبل در مورد آنها میدانیم مانند سقف کاذب و... می باشد.


شکل-2

در سقف های کششی ، پلیمر نقش اساسی را داراست. این سقف ها با پروفیل های خاصی مهار می شوند و وزن این پروفیل ها نیز به سقف تحمیل می شود به همین دلیل جدای از هندسه سقف، در شکل و فرم های دلخواه میتوان آن را طراحی کرد؛ اگر به تعریف مفهوم فرم بپردازیم، به طرحی که ابتدا در ذهن بوجود آمده و سپس به روی کاغذ منتقل می شود را فرم گویند ؛ فرم معماری نیز به یک سازه ی مشخصی که با رعایت قوانین بصورت سه بعدی بوجود آمده را گویند.

ما در اینجا به بحث در مورد دو محصول به نام های اکستنزو((1 و باریسول((2 میپردازیم. در سقف های کششی همانطور که ذکر شد از نوعی پلیمر استفاده می شود که در محصول اکستنزو((1 از غشاء پی.وی.سی (P.V.C) و در کلیپسو((3 از الیاف پلی استر و پلی اورتان می باشد.

این سیستم هم در بنا های تازه ساخت و هم در بناهایی که در آن ها نوسازی می شود نیز، بدلیل راحتی در نصب و اجرا و همچنین کم بودن مدت زمان اجرای آن ، می توان استفاده کرد. همچنین بعد از نصب و در هنگام استفاده ، در صورت بروز هرگونه تعمیرات در تاسیسات ، می توان آن را جدا و دوباره بعد از تعمیرات لازم نصب کرد.

جنس این محصول همانند بادکنک می باشد و بدلیل راحتی در اجرا در هر نوع دکوراسیون داخلی می توان استفاده کرد. همچنین این سقفها در هر نوع مکانی از جمله؛ خانه ها، هتل ها، رستوران ها، مراکز خرید، دفاتر کاری، مراکز تفریحی، استخر ها و ... می توان استفاده کرد .

شکل-3

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید