بخشی از مقاله

- تاریخچه شرکت
1-1- کلیات
شركت سيمان كردستان بزرگ‌ترين واحد صنعتي استان كردستان در شمال غربي بام ايران شهرستان بيجار واقع شده است. در سال 1368 در پي‌انديشه استقلال صنعتي و اهداف والاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و خدمت به ‌منطقه محروم كردستان مقدمات اجراي كارخانه سيمان كردستان شكل گرفت و در سال 1369 عملا مقدمات اجرايي فراهم گرديد و كارخانه سيمان كردستان در سال 1375 به‌بهره‌برداري رسيد و در حال حاضر با ظرفيت توليد3200 تن كلينكر در روز به‌فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

2-1- موضوع فعالیت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 3 اساسنامه تاسیس و اداره کارخانجات بمنظور تولید و تهیه سیمان پرتلند و انواع دیگر سیمان ، تاسیس و اداره هر نوع کارخانجات تولیدی و فروش فرآورده های آن و انجام کلیه عملیات مالی ، اداری و بازرگانی از قبیل خرید ، فروش ، صادرات ، واردات و حمل و نقل کالا ، مواد و مصالح تولیدی و سایر موارد مشابه ، خرید و فروش سهام ، تاسیس شرکتهای تولیدی و صنعتی و بازرگانی و سرمایه گذاری بیمه ، اتخاذ نمایندگی و تاسیس شعبه در داخل یا

خارج از کشور و انتشار اوراق مشارکت می باشد . طبق پروانه های بهره برداری به شماره های 36584 مورخ 12/08/1369 ، 5068541 مورخ 08/11/1369 و 352441 مورخ 25/03/1370 که توسط اداره صنایع و معادن صادر شده ، بهره برداری از کارخانه در حال حاضر با ظرفیت اسمی جمعا 3600تن کلینکر در روز انجام می پذیرد . ضمنا پروانه بهره برداری از معدن در سال 1385 برای یک دوره 6 ساله تمدید شده است .

3-1- موقعيت جغرافيائي و مشخصات كلي كارخانه


محل استقرار كارخانه: كيلومتر 5 شمال غربي بيجار
ظرفيت اسمي كارخانه: 3200 تن كلينكر در روز
ارتفاع از سطح دريا: 2017 متر
متوسط حداقل و حداكثر دما: حداكثر Cْْ 37+ و حداقل Cْْ 24-
سرعت و جهت باد غالب: 32 متر در ثانيه
ميزان بارندگي ساليانه: 619 ميليمتر
شدت احتمالي زلزله: 98 درجة مركالي


ماشين الات
تجهيزات و ماشين آلات خط توليد كارخانه از معتبرترين سازندگان خارجي مانند شركتهاي اف . ال . اسميت ، فايفر ، او.اند.كا ، آموند و ... خريداري شده و بخش قابل توجهي از ماشين آلات در داخل كشور و توسط شركت هاي جستار ، اكسين صنعت و ... ساخته و نصب گرديده است.كوره از نوع خشك دوار و مجهز به پيش گرمكن مواد و سيستم خنك كن مي باشد
حضور در بازارهاي داخلي و خارجي
از ابتداي راه‌اندازي، محصولات كارخانه سيمان كردستان در سراسر ايران توزي

ع مي‌شود و در مدت كوتاهي به‌علت كيفيت فوق‌العاده بالا شهرت خاصي در ميان مصرف‌كنندگان كسب نموده است. با توجه به‌محدوديت‌هاي اعمال شده جهت توزيع سيمان، هم اكنون اين

محصول در استان‌هاي كردستان، زنجان، قزوين و آذربايجان غربي توزيع مي‌شود.
در سال‌هاي گذشته با توجه به ‌افزايش عرضه محصول داخلي، شركت سيمان كردستان اقدام به ‌صادرات سيمان در ابتدا به ‌كشورهاي حاشيه خليج‌فارس و در مدت كوتاهي پس از آن با تناژ قابل توجهي به‌اروپاي غربي صادر نمود. اخيرا با توجه به‌تغييرات سياسي در كشور عراق، شركت سيمان كردستان با حضوري پررنگ در بازار اين كشور مقادير قابل توجهي سيمان به‌اين كشور صادره نموده است و با راه‌اندازي پروژه افزايش ظرفيت كارخانه قابليت صادرات اين شركت افزايش يافته است


پروژه هاي توسعه و مديريتي
از پروژه هاي مهمي كه مديريت شركت سيمان كردستان انجام داده است افزايش توليد كارخانه از 2300 تن كلينكر در روز به 3200 تن مي باشد . اين پروژه به طور كامل اجرا شده و در سال 1385 به بهره برداري رسيد .
شركت سيمان كردستان در كنار رشد و توسعه كارخانه از لحاظ كمي و كيفي با توجه به مسائل زيست محيطي زيرساختهاي فضاي سبز را در اولويت قرار داده و پس از اخذ گواهينامه استاندارد ملي ايران از سال 1380 فعاليتها و برنامه ريزيهاي وسيع و مستمري در جهت اجراي استانداردهاي بين المللي ، زيست محيطي ايزو 14000 ، مديريت كيفيت ايزو 9001 و سيستم يكپارچه IMS صورت گرفته است .


2_ انواع محصولات شركت سيمان كردستان


• سيمان تيپ I – كلاس 325
• سيمان تيپ I – كلاس 425
• سيمان تيپ I – كلاس 525
• سيمان تيپ II
• سيمان پرتلند پوزولاني
• سيمان پرتلند پوزولاني ويژه


• سيمان پرتلند سرباره‌اي
خصوصيات سيمان تيپ I – كلاس 425
• عيار سيماني بالا و در نتيجه مصرف كمتر آن در بتن.
• گيرش اوليه پايين مناسب براي استفاده در مناطق سردسير.
• مقاومت اوليه و نهايي بالا.
• انبساط اتوكلاو و بسيار پايين و در نتيجه ميزان ترك‌خورده‌گي كمتر بتن.
• دوام بيشتر بتن ساخته شده با آن نسبت به‌سيمان 325-1.
• امكان دستيابي به‌بتن \ا رده مقاومت بالاتر در سازه‌هاي سنگين و نازك.
• امكان كاربرد بيشتر در ساخت قطعات پيش‌ساخته و پيش‌تنيده.
• مقاومت فشاري بيشتر نسبت به‌سيمان 325-1 در سنين مشابه.
• قابليت قالب‌برداري زودتر نسبت به‌سيمان 325-1 و سيمان پوزولاني.
خصوصيات سيمان تيپ II
• درجه هيدراتاسيون پايين دارد. در نتيجه در بتن‌ريزي حجيم كاربرد دارد.
• به‌سبب مقاومت متوسط در برابر حمله سولفات‌ها، ‌در محيط‌هايي كه خطر تهاجم متوسط سولفات‌ها وجود دارد داراي كاربرد مي‌باشد.


• در كليه موارد مصرفي كه سيمان پرتلند تيپ I مورد استفاده قرار مي‌گيرد داراي كاربرد فراوان مي‌باشد.
• از لحاظ مواد اوليه داراي تركيبي مشابه سيمان پرتلند تيپ I است با

 در برابر تهاجم سولفات‌ها مقاوم شود.
خصوصيات سيمان پرتلند پوزولاني
• اين سيمان از لحاظ مقاومت فشاري مي‌تواند جايگزين سيمان‌هاي تيپ I و II شود و در مصارف عمومي از آنها گردد.
• باتوجه به‌مقدار C3A موجود در اين سيمان كه در آسيب‌پذيري مقابل حملات يون‌هاي سولفاتي مهم مي‌باشد، بنابراين سيمان پوزولاني (تيپ I) ويژه مي‌تواند جايگزين بسيار مناسبي براي سيمان تيپ V باشد.
• كمتر است، ‌لذا از آن مي‌توان به‌عنوان سيمان با گرماي هيدراسيون پايين در بتون‌ريزهاي حجيم و در مناطق گرمسير استفاده كرد.
• از اين سيمان مي‌توان به‌عنوان سيمان آلكايي پايين استفاده كرد و براي ساختن كانال‌هاي آب و فاضلاب (مخصوصا با درصد پوزولان بالاتر) مناسب است.

3_ تعاريف و اصطلاحات حسابداري
بهاي تمام شده: عبارت است از مجموع ارزش عوامل تخصيص داده شده به توليد يك محصول.
هزينه‌هاي توليدي: عبارت است از هزينه‌هايي كه براي ساخت يك واحد محصول بكار مي‌رود كه شامل دستمزد مستقيم، مواد مستقيم و سربار ساخت مي‌باشد.
مواد مستقيم: هر نوع موادي كه براي توليد مستقيما بكار مي‌رود و يك جزء اصلي و قابل شناسائي محصول تكميل شده را تشكيل مي‌دهد مواد مستقيم ناميده مي‌شود.
دستمزد مستقيم: حقوق و دستمزد كاركناني كه بطور مستقيم در توليد محصول دخالت دارند و مواد مستقيم را به محصول تبديل مي‌كنند، دستمزد مستقيم ناميده مي‌شود.
سربار ساخت: تمام هزينه‌هاي منظور شده در جريان توليد به جزء مواد مستقيم و دستمزد مستقيم، به عنوان سربار كارخانه تلقي مي‌شود، از قبيل مواد غير مستقيم، دستمزد غير مستقيم و ساير هزينه‌هاي غير مستقيم توليدي.
تخصيص هزينه‌ها: عبارت است از منظور نمودن هزينه‌ها به حساب هر يك از محصولات.
نرخ جذب سربار: نرخي است كه بر اساس آن هزينه‌هاي سربار ساخت به محصولا

ت تخصيص داده مي‌شود.
عناصر تشكيل دهنده بهاي تمام شده:
عناصر تشكيل دهنده بهاي تمام شده محصولات توليدي به طور كلي شامل اقلام زير مي‌باشد:
1ـ مواد مستقيم
2ـ دستمزد مستقيم
3ـ سربار كارخانه
هر نوع موادي كه براي توليد مستقيما بكار مي‌رود و يك جزء اصلي و قابل شناسايي محصول تكميل شده را تشكيل مي‌دهد مواد مستقيم ناميده مي‌شود مانند سیب زمینی آماده شده جهت کاشت.
حقوق و دستمزد كاركناني كه بطور مستقيم در توليد محصول دخالت دارند و مواد مستقيم را به محصول تبديل مي‌كنند، دستمزد مستقيم ناميده مي‌شود، مانند حقوق كارگران قسمت برداشت گندم.
تمام هزينه‌هاي منظور شده در جريان توليد به جزء مواد مستقيم و دستمزد مستقيم، به عنوان سربار كارخانه تلقي مي‌شود از قبيل مواد غير مستقيم، دستمزد غير مستقيم و ساير هزينه‌هاي غير مستقيم توليدي.
اصطلاحاً جمع هزينه‌هاي مواد مستقيم و دستمزد مستقيم و سربار كارخانه را بهاي توليد يا بهاي ساخت گويند و جمع هزينه‌هاي مواد مستقيم و دستمزد مستقيم را بهاي اوليه و جمع دستمزد مستقيم و سربار كارخانه را هزينه‌هاي تبديل گويند.


ساير هزينه‌هايي كه در يك موسسه توليدي واقع مي‌شوند هزينه‌هاي دوره ناميده م

ي‌شوند. مانند هزينه‌هاي توزيع و فروش و اداري و تشكيلاتي كه در پايان سال مالي به حساب سود و زيان انتقال مي‌يابند.

حسابداري بهاي تمام شده:
چه چيزي را به چه قيمتي به دست آورده ايم؟ پاسخ اين سوالات در حسابداري به وسيله تكنيكها و روشهايي داده مي شود كه به آن حسابداري بهاي تمام شده يا حسابداري صنعتي مي گويند.
شناخت و طبقه بندي صحيح هزينه ها، تعيين محل وقوع آنها و تخصيص درستشان به انواع فعاليتهاي سازمان و نهايتا تجزيه و تحليل نتايج بدست آمده را مي توان به عنوان هدف اصلي سيستم بهاي تمام شده ناميد.
- قبول يا عدم قبول سفارش مشتريان
- تعيين قيمت فروش محصولات
- توليد يا عدم توليد يك محصول خاص
- افزايش يا كاهش حجم توليد محصولات


- ايجاد يك خط توليد جديد و يا توسعه واحد صنعتي
- حذف و يا ايجاد تغيير در خط توليد موجود
- تغيير در كيفيت محصولات و يا تغيير در فرآيند توليد
تصميم گيري در مورد هر يك از موارد فوق و دهها مورد ديگر از اين قبيل، بدون داشتن يك

سيستم مناسب حسابداري بهاي تمام شده، اگر غير ممكن نباشد، بدون شك خالي از اشكال نخواهد بود. محاسبه بهاي تمام شده در بدو امر كاري ساده به نظر مي رسد. چرا در هر موسسه توليدي، حداقل براي محاسبه سود و زيان سال، ناچارند كه هزينه ها را ثبت و در مقابل درآمدها قرار دهند. حال كافي است كه مشخص شود در طي سال چه محصولاتي و با چه كميتي توليد شده است كه با تخصيص اين هزينه ها به توليدات، قيمت تمام شده هر محصول بدست خواهد آمد. آنچه كه گفتيم، اساس كار حسابداري بهاي تمام شده است ولي انجام اين كار به مراتب از گفتن آن مشكل تر است.
روشهاي طبقه بندي هزينه ها:
الف: طبقه بندي هزينه ها به تفكيك عوامل اصلي بهاي تمام شده
موسسات توليدي در جريان عمليات خود، مواد اوليه را با كمك تكنولوژي و كار نيروي انساني به محصول تبديل مي كنند . پس عوامل تشكيل دهنده بهاي تمام شده محصولات يك موسسه توليدي را مي توان در سه بخش كلي هزينه مواد، هزينه كار و هزينه سربار طبقه بندي كرد.


ب: طبقه بندي هزينه ها به مستقيم و غير مستقيم:
هزينه هاي مستقيم هزينه هاي هستند كه بتوان آنها را به سهولت به واحد محصول تخصيص داد مثل هزينه مواد اوليه، هزينه پرسنلي كه مستقيما با مواد و ماشين آلات سازنده محصولات كار مي كنند و بقيه هزينه ها غير مستقيم تلقي مي شوند يعني هزينه هاي مواد اوليه و پرسنلي كه در تعريف فوق به صورت مستقيم تلقي نمي شوند.
ج: طبقه بندي هزينه هاي متغير و ثابت


د: طبقه بندي هزينه ها با توجه به وقايع سازماني : هزينه هاي توليدي _خدماتي_اداري_فروش
ه: طبقه بندي هزينه ها به روش تركيبي: در سطح حسابهاي كل از يك روش و در سطح حسابهاي معين از ديگر روشهاي طبقه بندي هزينه ها استفاده كرد.
مراكز هزينه :
عمليات ساخت محصول در يك موسسه توليدي ممكن است توسط قسمتهاي مختلفي صورت گيرد در اين حالت هر قسمت،مسئوليت بخشي از فرآيند توليد را بعهده داشته و محصول با عبور از اين قسمتها بتدريج تكميل شده ونهايتا بصورت محصول آماده براي فروش در مي آيد. بمنظور كنترل هزينه هاي توليد ومحاسبه بهاي تمام شده محصولات به شكلي كه بتوان مشخص كردكه هر يك از قسمتهاي توليد چه مبلغي از عوامل تشكيل دهنده بهاي تمام شده را به خود اختصاص داده اند،مي بايست اين قسمتها به دقت شناسايي شوند. در حسابداري صنعتي هر يك از اين قسمتها را مركز هزينه مي نامند. تعيين مراكز هزينه بايد بنحوي صورت گيرد كه تخصيص هزينه ها به آنها امكان پذير بوده و حوزه مسئوليت سرپرستان اين مراكز مشخص باشد. در حسابداري بهاي تمام شده اصطلاح مركز هزينه به هر يك از واحدها و قسمتها اعم از توليدي، پشتيباني، اداري و فروش اطلاق مي شود. مراكز پشتيباني، خدماتي- سرويس دهنده

مانند مراكز تهيه آب و برق و گاز، تعميرگاهها و انبارها. اين مراكز با خدمت خود عمليات توليد را تسهيل مي كنند و بدون وجود آنها اصولا عمل توليد امكان نخواهد داشت .
منظور از حسابداری (بهای تمام شده) چیست؟


حسابداری بهای تمام شده شاخه‌ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته با و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و بررسی‌ راههای تولید روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات را بیان می‌کند.
اهمیت حسابداری بهای تمام شده برای چیست ؟
در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می‌باشند تا مدیران با استفاده از حسابداری صنعتی، بهای تمام شده تو

لیدات را محاسبه می‌کند و کنترل خود را بر روی هزینه‌های مواد، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید اعمال می‌کند.
مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیری‌ها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد.
کاربرد حسابداری بهای تمام شده چیست ؟


گاهی تصور می‌شود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی می‌باشد هرچند شاید مشهورترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی سایر مؤسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در بانکها، شرکتهای بیمه عمده فروشی‌ها ، شرکتهای حمل و نقل ، شرکتهای هواپیمایی ، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در جهت کارایی بیشتر استفاده می‌گردد.
4- سرمایه شرکت
سرمايه اوليه شركت در بدو تاسيس مبلغ 110 ميليون ريال بوده است و تا اين تاريخ طي 10 مرحله نهايتا" در تاريخ 18/10/1388 طبق تصميم مجمع عمومي فوق العاده به 116.250 ميليون ريال افزايش يافت كه مراتب در ارديبهشت ماه سال 1387 اداره ثبت شركتهاي كردستان به ثبت رسيد .

1-4- ترکیب سهامداران
در پايان سال مالي مورد گزارش (29/12/1389) شركت داراي 3015 سهامدار حقیقی و حقوقي بوده است. اسامي سهامداران شركت در جدول زير نمايش داده شده است:
جدول (2) : اسامی سهامداران شرکت به تاریخ 29/12/1389
سهامداران تعداد سهام درصد مالكيت
شركت سرمايه گذاري بانك ملي ايران (سهامي عام ) 6.366.463 26/18
مديريت سرمايه گذاري بانك ملي ايران (شركت سهامي عام ) 20.912.215 20/7
شركت مدیریت سرمایه گذاری بانک مسکن 1.725.351 85/3
شركت سرمايه گذاري توسعه ملي 10.050.000 56/14
شركت سرمايه گذاري ملي ايران (سهامي عام ) 9.788.153 44/12
شركت سرمايه گذاري تدبير (سهامي خاص) 6.018.196 74/2
شركت سهامی بيمه ايران 3.780.766 9/20
شركت سرمايه گذاري بوعلي(سهامي خاص) 3.640.766 65/1
شركت سرمايه گذاري فرهنگيان 2.366.463 07/1


ساير سهامداران 60.636.529 09/30
جمع كل 116.250.000 100

5- وضعیت سیمان در ایران و جهان سال 2009
1-5- وضعیت سیمان در جهان  نسبت به سال قبل 1.5% رشد نشان داده است از این میزان حدود 1400میلیون تن سیمان دركشور چین تولید شده که حدود 50% تولید جهانی این کالا است وهمچنين كشورهندباتوليد180ميليون تن دررده دوم قرارگرفت البته اين درحاليست كه توليدسيمان ايران درخاورميانه مقام دوم راپس ازتركيه دارد.
جدول (3) میزان تولید سیمان جهان ( واحد تن )
سال میزان تولید سال میزان تولید
1986 1.008.000.000 2003 2.020.000.000
1990 1.043.000.000 2006 2.550.000.000
1995 1.445.000.000 2007 2.600.000.000
2.000 1.750.000.000 2008 2.655.000.000
Source: www.chinacements.com Year: 2008


 در سال 2009 ایران نهمین تولید کننده سیمان در جهان بوده است.
 در سال 2009 ایران با تولید 45میلیون تن 1/6% تولید جهانی سیمان را به خود اختصاص داده است .
هم اكنون حدود12نوع سيمان دركشورتوليدميشود، درحالي كه اين رقم دردنيابه بيش از30نوع ميرسدامادرمجموع حدود90درصدسيمان توليدي درجهان ، پرتلندمعمولي بوده وتنها10درصدمربوط به سيمانهاي خاص است.يكي ازضرورتهاي تنوع بخشي به توليدسيمان دركشور،بازاريابي براي سيمانهاي خاص است.درواقع تازماني كه بازاري براي سيمانهاي باكاربردهاي خاص وجودنداش

ته باشدبطورطبيعي توليدكنندگان نيزتمايل چنداني براي حركت به سمت توليدسيمانهاي خاص نخواهندداشت.
جدول (4) : میزان تولید ومصرف سیمان طی4سال اول برنامه چهارم توسعه(واحدمیلیون تن )
تولید درصد تغییرات تحویل سیمان صادرات مصرف داخل درصد تغییرات
سیمان کلینکر
84 65/32 8/29 98/0 55/32 95/1 8/30 65/1
85 3/35 32 1/8 26/35 455/0 87/34 2/13
86 5/40 04/38 7/14 5/40 300/0 2/40 2/15
87 4/44 40 6/9 2/44 150/0 44 9
ماخذ : واحدبرنامه ريزي سيدكوومجله سيمان فروردين88
6- تولید ، مواد اولیه و معادن کارخانه
1-6- مواد اولیه
مواد اولیه مورد نیاز عبارتند از :
مارل ( ماده آهكي اصلی تشکیل دهنده سیمان )
مواد اصلاح کننده شامل : سنگ آهن ، خاک رس و سنگ سیلیس
پوزولان
سنگ گچ
1-1-6- مارل(آلوويم)
مارل ماده اصلی تشکیل دهنده سیمان است .این ماده مخلوط شده آهك وخاك رس ميباشدو پس از پخت حدود 5/96 درصد اجزاتشكيل دهنده سیمان را شامل ميشود . مارل مورد نیاز از معادن جوار کارخانه استخراج و به کارخانه حمل می گردد. تمدید پروانه بهره برداری از معادن شرکت با اعتبار شش ساله در سال 1386 از وزارت صنایع و معادن دریافت گردیده است . در طول س

ال 1388 جمعا معادل 7/1 میلیون تن مارل برداشت شده است .
2-1-6- مواد اصلاح کننده
سنگ آهن حدود 2/1الي3 درصد از مواد اولیه سیمان رابسته به نوع سيمان توليدي تشکیل می دهد . این ماده با درجه بندی و خلوص مورد نیاز از معادن مختلف کشور خریداری و با کامیون به محل شرکت حمل و مورد بهره برداری قرار می گیرد . ضمنا معدن استخرویه(معدن گزدارو

) متعلق به شرکت می باشد که دارای سنگ آهن با عیار متوسط می باشد که در سالهای گذشته با توجه به افزایش قیمت سنگ آهن شرکت اقدام به بهره برداري مجدداز معدن فوق نموده است که این یکی از مزیتهای بالقوه شرکت سیمان کرمان می باشد . سنگ سیلیس نیز حدود1الي3 درصد از مواد اولیه سیمان را تشکیل می دهد .این ماده از معدن سیلیس شهرزاد که متعلق به کارخانه است استخراج و به کارخانه حمل و مورد استفاده قرار می گیرد . درضمن تمدید پروانه بهره برداری از معدن فوق با اعتبار شش ساله در سال 1387 از اداره معادن و فلزات دریافت گردیده است .لازم بذکر است در کارخانه گروه صنایع سیمان کرمان از سنگ آهک استفاده نمی شود .

3-1-6- پوزولان
سنگ پوزولان مورد نیاز از معادن مختلف کرمان خریداری و به وسیله کامیون به کارخانه حمل و مورد استفاده قرار می گیرد . لازم بذكراست درسال 1388باتوجه به عدم نياز،خريدپوزولان صورت نگرفته است .
5-1-4- جدول و نمودار مواد تشکیل دهنده یک تن سیمان در سال 1388
در جدول زیر ترکیب مواد مصرف شده برای تولید یک تن سیمان در سال 1388 خلاصه شده است .
جدول (5) : درصد تشکیل دهنده مواد کلینکرتيپ2و5 ، سیمان تیپ 2 و پوزولان
ردیف شرح مواد اولیه درصد مواد
در یک تن کلینکر2 درصد مواد
در یک تن کلینکر5 درصد مواد
در یک تن سیمان تیپ دووپنج درصد مواد در یک تن سیمان پوزولانی


1 مارل 4/87 5/92 --- ---
2 سنگ آهن 2/1 5/3 --- ---
3 سیلیس 4/0 4 --- ---
4 خاك 11 ---
5 کلینکر --- --- 5/96 5/81
6 پوزولان --- --- --- 15
7 گچ --- --- 5/3 5/3
جمع کل 100 100 100 100

نمودار(1): درصدموادتشكيل دهنده دريك تن كلينكر2
نمودار(2): درصد موادتشكيل دهنده دريك تن سيمان تيپ2

 

2-6- مقایسه کمی و کیفی تولیدات شرکت
1-2-6- کیفیت تولید
برداشت واستفاده مقدار 1.700.000 تن مواداوليه تحت نظارت دقیق قسمت كنترل كيفي وآزمایشگاه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته آزمایشگاهی طبق روشهای مدون و ثبت شده در سیستم مديريت کیفیت به منظور تغذیه کوره های كارخانه و همچنین ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان و دریافت نظرات آنان از طریق ارسال پرسشنامه و به کارگیری نتایج آن موجب گردیده است که شرکت ضمن حفظ بازارمنطقه ،کیفیت تولیدات خود را همچنان در سطح بالا نگه داشته و موفق به تمدید پروانه استاندارد تولیدات خود گردد.
2-2-6- مقایسه تولید با ظرفیت اسمی
ظرفیت اسمی تولید کلینکر1.104.000تن و برای تولید سیمان 1.148.150 تن در سال است . آمار تولید کلینکر و سیمان و تحویل سیمان در 5 سال گذشته و مقایسه آن با ظرفیت اسمی ، همچنین درصد افزایش یا کاهش هر یک از تولیدات نسبت به تولید سال قبل از آن در جدول ذیل منعکس است :
جدول (6) : مقایسه تولید با ظرفیت اسمی طی سالهای 1388- 1384
کلینکر سیمان
سال تولید کلینکر تن درصد تولید کلینکر به ظرفیت اسمی درصد افزایش(كاهش) کلینکر نسبت به سال قبل تولید سیمان تن درصد تولید سیمان به ظرفیت اسمی درصد افزایش(كاهش) تولید سیمان نسبت به سال قبل
1384 1.125.320 9/101 4/3 1.290.015 112 6/6
1385 1.137.300 9/102 06/1 1.313.010 5/114 8/1
1386 1.121.000 102 (1) 1.301.600 5/113 (1)
1387 1.112.700 7/100 (0/7) 1.230.000 107 (5/5)
1388 1.100.200 7/99 (1/1) 1.226.000 8/106 (3/0)
3-2-4-دليل اصلي افت توليدسيمان درسال 1388درمقايسه باسالهاي84لغايت 87كاهش توليدسيمان پوزولاني براساس تقاضاي مشتري ميباشد.

نمودار (3) : مقایسه تولید کلینکر و سیمان در سالهای 1388- 1384
4-2-6- مقایسه تولید با بودجه پیش بینی شده
مقایسه تولید کلینکر و سیمان با برنامه پیش بینی شده طی پنج سال گذشته بشرح جدول ذیل است :
جدول (7) مقایسه تولید واقعی و پیش بینی طی سالهای 1388- 1384
کلینکر سیمان
سال تولید واقعی


تن تولید پیش بینی تن درصد افزایش (کاهش ) نسبت به پیش بینی تولید واقعی
تن تولید پیش بینی تن درصد افزایش (کاهش ) نسبت به پیش بینی
1384 1.125.320 1104800 2 1.290.015 1.148.160 12
1385 1.137.300 1104770 3 1.313.010 1.148.160 14
1386 1.121.000 1.104.770 5/2 1.301.600 1.148.160 5/13
1387 1.112.700 1.137.560 (2) 1.230.000 1.290.000 (4)
1388 1.100.200 1.098.840 1/0 1.226.000 1.229.920 (3/0)

جدول فوق نشان می دهد که در سال مالی مورد گزارش تولید کلینر و سیمان در مقایسه با برنامه پیش بینی به ترتیب 0.1 درصد افزايش و 0.3 درصد كاهش داشته اند . نمودار شماره 4 مقایسه تولید واقعی و پیش بینی شده کلینکر را نمایش می دهد . همچنین نمودار شماره 5 تولید واقعی سیمان را در مقایسه با تولید پیش بینی آن نشان می دهد.
جدول (8) : مقایسه تولید واقعی ، پیش بینی ، ظرفیت اسمی کلینکر 1388-1383

سال
توليد واقعي
ظرفيت اسمي درصد واقعي به ظرفيت اسمي توليد
پيش بيني شده درصد واقعي به
پيش بيني شده
1383 1.088.000 1.104.000 5/98 1.104.770 5/98
1384 1.125.320 102 1.104.800 102
1385 1.137.300 103 1.104.770 103
1386 1.121.000 5/101 1.104.770 5/101
1387 1.112.700 8/100 1.137.560 98
1388 1.100.200 7/99 1.098.840 1/100

نمودار(4)مقايسه توليدكلينكرباتوليد پيش بيني سال 1388-1383

نمودار(5) : مقايسه توليدسيمان باتوليد پيش بيني سال 1388-1383

5-2-6-توليد سرانه
تولید سرانه کلینکر و سیمان به ازای هر یک از کارکنان شرکت در طول شش سال گذشته در جدول ذیل منعکس است :
جدول (9) : مقایسه تولید سرانه سال 1388 - 1383
سال تولید کلینکر
تن تولید سیمان تن تعداد کل پرسنل سرانه تولید
کلینکر – تن سیمان – تن
1383 1.088.000 1.205.100 656 1659 1837
1384 1.125.320 1.290.015 662 1700 1943
1385 1.137.300 1.313.010 651 1747 2017
1386 1.121.000 1.301.600 608 1844 2141
1387 1.112.700 1.230.000 581 1915 2117
1388 1.100.200 1.226.000 569 1933 2154
به طوری که اقلام فوق نشان می دهد سرانه تولید کلینکر نسبت به سال گذشته از 9/0% افزایش برخوردار بوده و سرانه تولید سیمان7/1% افزایش نسبت به سال قبل داشته است .
3-6- ساعات توقف کوره ها
ساعات توقف کوره ها در سال 1388 و مقایسه آن با ارقام مربوط به ساعات توقف کوره ها در پنج سال گذشته در جدول ذیل منعکس است :


جدول (10) : ساعات توقف کوره ها سال 1388 - 1384
ساعات توقف ساعات افزایش (کاهش ) نسبت به سال قبل
سال کوره خط 1 کوره خط 2 کوره خط 3 كوره خط1 كوره خط 2 كوره خط 3
1384 900 1100 1174 (121) (285) (125)
1385 807 1147 853 (93) 47 (321)
1386 983 1622 917 176 475 (64)
1387 651 1051 1189 (332) (571) 272
1388 924 1202 1166 273 151 (23)
7- طرحهای توسعه ( پروژه ها )
1-7-پروژه های در جریان
در حال حاضر گروه صنایع سیمان کردستان طرحهای توسعه ای زیر را در دست اجرا دارد :
1-1-7- پروژه های تولیدی :
جدول شماره (11) : پروژه های تولیدی شرکت سال مالی منتهی به اسفند ماه 1388
نام پروژه مخارج انجام شده لغایت 29/12/88(ارقام به ميليون ريال) درصد پیشرفت فیزیکی
پروژه طرح احداث MV پست kv 3/6 347 5%
پروژه اتوماسيون (برق)-جديد 400 10%
پروژه انتقال کلینکر واحد 2 (طرح توسعه ) 6.000 95%
2-1-7- پروژه های ساختمانی

جدول ( 12) : پروژه های ساختمانی شرکت سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1388
نام پروژه مخارج انجام شده لغایت 29/12/1388(ميليون ريال) درصد پیشرفت فیزیکی
پروژه شبكه طراحي پياده رووفضاي سبز 600 50%
پروژه منازل مسكوني – فاز3شهرك باهنر 1.600 15%

2-7 – افزايش وتنوع بخشي محصول
الف- شركت دراجراي سياست تنوع بخشي به انواع توليدات سيمان درسال1388 موفق گرديدبراي توليدسيمان پرتلندنوع يك (پ _ 1) بارده مقاومتي 525-1 مجوزاستفاده ازپروانه كاربردعلامت استانداردبه شماره 13053/12مورخ 10/11/1388 بارعايت استاندارد ملي شماره 389 راازاداره كل استانداردوتحقيقات صنعتي استان کردستان درتاريخ 15/11/1388 دريافت نمايد. بديهي است براساس اين مجوزتوليدسيمان مذكوربه توليدات شركت كه انواع سيمانهاي پوزولاني ، تيپ 2 ، تيپ 5 ، سيمان حفاري چاه نفت كلاس G ميباشداضافه ميگردد.


ب - باتوجه به توليدسيمان چاه نفت كلاس G ووجودتقاضاي خريدبراي سيمان چاه نفت كلاس AوD برنامه ريزي واقدامات اوليه لازم براي توليدسيمانهاي مذكورصورت پذيرفته واميداست كه درسال 1389 به مرحله اجرا درآيد.
8- تحقیق و توسعه
1-8-ستاد راهبرد انرژی
از اقدامات مهم انجام شده در واحد تحقیق و توسعه تشکیل ستاد انرژی به منظور ایجاد سند راهبردی انرژی و اهداف مصرف انرژی در سالهای آتی می باشد . همانطور که مستحضر هستید یکی از عوامل مهم در بهای تمام شده مصارف انرژی حرارتی و الکتریکی می باشد .این ستاد اهداف شاخص های کلیدی بهره برداری را برای سال 1389 بشرح زیر برنامه ریزی نموده است :
شرح خط 1 خط 2 خط 3
حداکثر میزان توقف در هر خط تولید – ساعت 1250 1200 1200
حداقل راندمان تولید در کوره ،آسیاب مواد ، سیمان و سنگ شکن 90%
حداکثر انحراف کیفیت سیمان از حداقل استاندارد درمورد مقاومت های فشاری 5%
به منظوراطلاع رساني وانعكاس پروژه هاي مرتبط بابهينه سازي مصارف انرژي دراين گروه صنعتي ، ليستي ازبرنامه ها واقدامات انجام شده ودرحال انجام درسال 1388 به تعداد10 پروژه به همراه ميزان پيشرفت فيزيكي هريك ازاين پروژه ها وهمچنين اهداف وبرنامه هاي تعيين شده درسال 1389 درقالب 11 پروژه به تفكيك بشرح ذيل ارائه ميگردد.

جدول (13)-اهداف وبرنامه هاي بهبودمصرف انرژي درسال 1388
رديف شرح فعاليت درصدپيشرفت
1 تفكيك وتعيين مصارف برق دپارتمانهاي مختلف كارخانه ونيزتفكيك مصارف برق روشنايي وصنعتي 80
2 تفكيك وتعيين مصارف سوخت جانبي وكوره ها 60
3 بررسي موتورهاي با loading factor پايين ونصب FC 40
4 تعويض فن پيش گرمكن واحد دو 80
5 بهبودضريب قدرت كارخانه بانصب بانك خازني 90
6 رفع گرفتگي ونصب بلاسترهاي هوادرپيش گرمكن كوره واحددو 70
7 تعويض قطعات داخلي آسياب مواد واحد دو 50
8 نصب ديافراگم مياني درآسياب سيمان واحدسه 100
9 كاهش هواي نفوذي به سيستم درهرسه خط به ميزان 2%اكسيژن دركوره 1و3و1%دركوره 2 90
10 آموزش پرسنل مرتبط بامصرف انرژي دردوسطح واطلاع رساني به پرسنل درزمينه انرژي 80


جدول (14)-اهداف وبرنامه هاي بهبودمصرف انرژي درسال 1389
رديف شرح فعاليت
1 كاهش هواي نفوذي به سيستم درهرسه خط


2 بررسي حذف اينترلاكهاي غيرضرورباملاحظات ايمني
3 توليد حداقل Mwh 8000 برق ازطريق نيروگاه
4 بهينه سازي عملكردآسياب سيمان واحد سه
5 كاليبراسيون فلوترها وكنتورهاي گازهرسه خط
6 بررسي ومقايسه سايش پذيري Grindability كلينكركوره دو و سه
7 آموزش تخصصي پرسنل درخصوص بهينه سازي مصرف انرژي


8 كاهش ساعات كاركردآسياب مواد2 واستفاده حداكثرازتجهيزات انتقال بارسه به دو
9 تفكيك وتعيين مصارف برق دپارتمانهاي مختلف كارخانه درهرسه خط وتفكيك مصارف برق روشنايي باصنعتي
10 نصب كنتوربراي كوره واحد يك
11 انجام فرآيندمميزي انرژي
2-8-طرح های بهینه سازی- تحقیقاتی( در دست اقدام )
1. توليدسيمان تيپ 3 ودريافت گواهينامه كاربرد علامت استاندارداين محصول .
2. طرح امكان سنجي استفاده ازباطله هاي زغال كارخانه زغال شويي زرنددرفرآيندتوليدبعنوان جايگزين بخشي ازماده اوليه وسوخت مصرفي.
3. توليدنوعي ازسيمان كلاس G كه بتواند دراعماق ودماهاي بالاتركارآيي لازم راداراباشدوجايگزين سيمانهاي نوع ديگرازجمله Dواحتمالا E بشود.
4. تلاش درجهت توليدانواع ديگرسيمان هاي چاه نفت ازجمله سيمانهاي B ، C ، D وE .
5. توليدسيمان تيپ 5 باآلكالي پايين.
3-8-طرح های بهینه سازی کارخانه در سال 1388
1. ارتقاء كيفي سيمان چاه نفت ورفع مشكل ژل فرمينگ .
2. پروژه بررسي خواص سيمانهاي پوزولاني بادرصدهاي مختلف باهمكاري دانشگاه کردستان جهت دستيابي به درصدبهينه پوزولان .
3. تحقيقات درزمينه انواع توليدسيمانهاي چاه نفت (كلاسهاي مختلف A,B,C,D,E,H).


4. مطالعه وتحقيقات درزمينه توليدسيمان پوزولاني ويژه .
5. شروع تحقيقات ومطالعات كتابخانه اي دررابطه باتوليدسيمان تيپ 3.
4-8-افتخارات وموفقيت هاي واحددرسال 1388
1. خروج گروه صنايع سيمان کردستان ازليست صنايع آلاينده استان وصرفه جويي درپرداخت 1درصدعوارض صنايع آلاينده به ارزش تقريبي ساليانه 6ميلياردريال.
2. گسترش منطقه معدني از6كيلومترمربع به 16كيلومترمربع كه منجربه حفظ موادمعدني براي سالهاي آتي خواهدشد.
3. دريافت لوح جايزه مديريت سبزايران درGRADEتعهدسبزوانعكاس بسيارمطلوب اين موضوع دركليه رسانه هاي استان كه منجربه تلطيف ديدگاه مديران استان خصوصامديران محيط زيست به كارخانه سيمان گرديد
4. اخذگواهينامه سيستم مديريت IMSواستقرارسيستم فروش .
5. دريافت گواهينامه استاندارد آزمايشگاه همكاردرسطح استاني وملي .
6. توليدسيمان 525-1 ودريافت گواهينامه استانداردازاداره استانداردوتحقيقات صنعتي .
9- واحد سيستمها وروشها
واحدنوپاي سيستمها وروشها درحال حاضرفعاليتهاي زيررادرگروه صنايع سيمان کردستان دنبال ميكند:
 تشكيل كميته هاي نه گانه شامل كميته راهبري استراتژيك ،كميته قيمت تمام شده ،كميته فني و.....
 كنترل سيستمها وروشهاي موجودوجاري دركارخانه براساس استانداردهاي مربوطه.


 مديريت كنترل مستندات جاري سازمان.
 جمع آوري وتطبيق اهداف خردوكلان واحدها باخط مشي گروه صنايع سيمان کردستان.
 جمع آوري وتطبيق برنامه ها وپروژه هاي تعريف شده درواحدها بااهداف مربوطه آنها.
 انجام مميزي هاي دوره اي واحدها براساس استانداردهاي تعريف شده.
 ساماندهي پروژههاي تعريف شده (تشكيل شناسنامه پروژه –گزارش fisiblitistudy-جدول زمانبندي وسايرالزامات پروژه .
 ارائه گزارشات دوره اي وتجزيه تحليل آمارعملكردواحدها جهت ارائه به مديريت ارشدسازمان.

1-9- اهداف وبرنامه هاي سال 1389
الف ) استقراركامل سيستمهاي مديريتي ذيل:
 سيستم مديريت انرژي .
 ارتقاءسيستم تعميرات ونگهداري ازسطح PM به سطح TPM.
ب) عضويت دربنيادمديريت كيفيت اروپا EFQM واستقرارمدل تعالي سازماني درگروه صنايع سيمان کردستان.
ج)ارتقاءجايگاه مديريت سبز
2-7- فعاليتهاي انجام شده درسال 1388
 اخذ مشاوره جهت گرفتن گواهينامه IMS شامل ISO 9001:2008 ، ISO 14001:2004 و OHSAS 18001:2007 .
 اجراي فرآيندمميزي داخلي طي دومرحله .
10- امور بازرگانی
1-10- بازرگانی داخلی
واحد بازرگانی داخلی شرکت عهده دار تامین بخشی از مواد اولیه و قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز شرکت می باشد . این واحد با همکاری واحد کنترل کیفیت موفق گردیده است بخش مهمی از لوازم مورد نیاز شرکت را تامین نماید .
جدول ( 15): مقایسه خرید داخلی شرکت سال 1388 - 1383
آمار مقایسه خریدهای داخلی شرکت
سال اقلام خریداری شده مبلغ به میلیون ریال
1383 3248عدد درخواست 43.950.936.511
1384 2848عدد درخواست 48.162.698.603
1385 2269عدد درخواست 43.661.946.526
1386 2632 عدد درخواست 51.832.179.440
1387 2227 عدد درخواست 73.297.833.208
1388 2201 عدد درخواست 56.948.587.536

 

نمودار (6) : مقایسه خریدهای داخلی شرکت سال 1388-1383
مقايسه مبلغ كل اقلام خريداري شده (ارقام به ميليون ريال)

2-10- بازرگانی خارجی
1-2-10- واردات
خریدهای انجام شده كه عمدتا تامین آنها در داخل میسر نمی باشد و همچنین به منظور بهینه سازی خطوط کوره های تولید کلینکر و آسیابها صورت گرفته است .


جدول (16) : خرید های خارجی شرکت سال 1388-1383
تعداد پروند ه ها و مبالغ ارزی گشایش شده
سال تعداد مبالغ - هزار ریال
1383 40 15.364.663
1384 49 15.693.445
1385 32 17.780.035
1386 19 10.013.811
1387 15 8.134.042
1388 21 13.024.142
مبلغ هر دلار 9950 ریال در نظر گرفته شده است

جدول مقایسه تعداد و مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش شده
جدول (17) : مقایسه تعداد و مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش شده سال 1388- 1386
سال تعداد فقره مبلغ- به دلار
1386 7 643.457
1387 15 817.492
1388 21 1.330.754

در طول سال مورد گزارش تعداد 21 پرونده خرید خارجی در دست اقدام بوده است که جمعا به ارزش 1.330.754 دلار گشایش اعتبار گردیده است .
2-2-10- صادرات
باعنايت به اينكه صادرات سيمان ازتاريخ 5/11/1387 آزاد گرديد وحدودا تايكماه بعداز آن به گمركات كشورجهت اجرا ابلاغ گرديد واحدبازرگاني شركت قبل ازابلاغ مجوزفوق نسبت به تهيه صورت متقاضيان صادرات سيمان اقدام نموده بود وسريعا باايشان تماس حاصل كرده وباتوجه به تدابيرازپيش انديشيده شده قادربه اقدامات ذيل گرديد:


1- باعنايت به بحران اقتصادي جهان وازجمله كشورهاي خليج فارس ومنجمله امارات متحده عربي بعنوان يكي ازمشتريان بالقوه سيمان كشور وكاهش قيمتهاي بين المللي سيمان ، امكان صادرات به كشورمزبور بعنوان متقاضي صادرات كمرنگ گرديده است.
2- دررابطه بامتقاضيان صادرات غيركشورهاي همسايه بررسي هاي جامعي ازكشورهاي شما
3- باتوجه به بازارافغانستان ومذاكرات صورت گرفته درانتهاي سال 87 مقررگرديده تاماهانه حدود10 هزارتن سيمان جهت بازارمذكورارسال گردد.
شايان ذكراست كه باتوجه به قيمتهاي پايين سيمان وهزينه هاي بالاي حمل ونقل بين المل

لي ، اين عامل به عنوان مهمترين عامل محدودكننده درصادرات سيمان بشمارميرود.


11- فروش
فروش شرکت به مبلغ 616 میلیارد ریال در مقایسه با فروش سال قبل 541 میلیارد ریال حدودا 8/13 در صد افزايش داشته است .

1-11- عملکرد واحد فروش
واحد فروش در سال 1388 با توجه به وجود مشکلاتی که در مسیر توزیع سیمان وجود داشت توانست با در نظر گرفتن رضایت مشتری و مصالح و منافع شرکت با تمام توان و در نهایت درستی و امانت داری وظیفه خطیر خود را انجام دهد و در راستای رضایت مشتری و تکریم ارباب رجوع گامهای موثری در جهت توزیع صحیح سیمان بردارد . لذا توزیع سیمان و چگونگی کنترل آن به سه بخش تقسیم می شود که بر مبنای تاریخ سفارش ، میزان سفارش و تعهدات شرکت انجام می گیرد .
1-1-11 بخش دولتی و پروژه های عمرانی
در این بخش سیمان به دوایر دولتی و پیمانکاری معرفی شده از طرف سازمان های بازرگانی و استانداریها بر اساس سهمیه مشخص شده تحویل می گردد که این سهمیه حدود 37% درصد از کل فروش گروه صنایع سیمان کرمان بوده است .
2-1-11-صنایع سیمان بر
صنایع سیمان بر ، بخشهائی هستند که مواد اولیه تولیدات آنها سیمان می باشد و با توجه به نوع تولید و مصرف ماهیانه که از طرف سازمان صنایع ومعادن و سازمان بازرگانی استان مشخص شده با پروانه بهره برداری به آنها سیمان تحویل داده می شود .سهمیه این واحد حدود 6% بوده است .
3-1-11-توزیع مردمی
در صد سیمان تحویلی به این بخش 57% درصد می باشد که به دو صورت تحویل می گردد:
الف – با هماهنگی سازمان بازرگانی استان ، مسئولین شهرستانها و اتحادیه های مصالح فروشان در شهرستان و سطح استان کرمان عاملین توزیع ، سیمان مورد نیاز مشتریانی را که دارای پروانه ساخت می باشند را تامین می نمایند .
ب – سیمان مورد نیاز مشتریانی که دارای پروانه ساخت بیش از 700 متر مربع می باشند از طریق کارخانه و بطور مستقیم تحویل می گردد.

 

2-11- تحویل سیمان
تحویل سیمان به مقدار 46/1.221.202 تن بوده است كه بشرح جدول 18 تفكيك ميگردد.
جدول (18) میزان تحویل سیمان در سال 1388 به تفکیک نوع محصول
1 سیمان فله پرتلند پوزولانی 103.886
2 سیمان فله تیپ 2 42/475.995
3 سیمان فله تیپ 5 31/43.690
4 سیمان فله چاه نفت 973
5 سیمان کیسه ای پوزولانی 231.041
6 سیمان کیسه ای تیپ 2 5/354.581
7 سیمان چاه نفت جمبوبک 730/513
8 چاه نفت کیسه ای 5/9771
9 سيمان استحصالي 750
جمع کل 46/1.221.202

لازم بذكراست كه ازابتداي سال 87 تاتاريخ 12/4/87كه سيمان ازسبدحمايتي دولت خارج گرديد ، اين كالا ازطريق حواله هايي كه ازسوي سازمان بازرگاني صادرميگرديدعرضه ميشد. پس ازآن كم كم روندحواله اي ابتدا ازداخل استان وسپس ازاستانهاي همجوارماننديزدپايان يافت وآخرين حواله هاي ارسالي ازسوي سازمان بازرگاني به دفترفروش شركت مربوط به اواخرمردادماه بوده است . وپس ازآن سياست فروش سيمان کردستان براساس درخواست نوع ومقدارسيمان ازسوي مشتري پايه ريزي گرديد.
3-11- توزیع سیمان
توزیع جغرافیائی تحویل سیمان در طول سال 1388 و مقایسه آن با سا

ل 1387 بشرح جدول ذیل است :

جدول (19) : توزیع جغرافیائی سیمان 1388 – 1387 ( واحد – تن )


ردیف نام استان مقدار سال 1388 درصد سال مقدار سال 1387 درصد سال افزایش کاهش
1 کردستان 1.086.311 88.9 1.012.436 83.42 73.875 --
2 يزد 51.567 4.2 108.423 9.13 -- 56.856
3 بوشهر 1.969 0.2 3.878 0.26 -- 1.909
4 خوزستان 3.246 0.3 5.667 0.28 -- 2.421
5 فارس 5.990 0.5 11.540 0.32 4.373 5.550
6 آذربايجان 128 0.0 - - 128 --
7 اصفهان 47 0.0 4.903 0.27 47 --
8 هرمزگان 2.049 0.2 14.957 0.24 -- 12.908
9 کرمانشاه 56.420 4.6 42.734 3.73 -- 13.684
10 قم - - 1.746 0.24 -- 1.746
11 سمنان 16 0.0 860 0.24 -- 844
12 گیلان - - 1.316 0.24 -- 1.316
13 خراسان 8.526 0.7 919 0.24 7.607 --
14 تهران 90 0.0 14.215 1.39 -- 14.125
15 ساير 4.844 0.4 -- -- 4.844 --
جمع 1.221.202 100 1.223.596 100 -- --

4-11-روابط عمومي فروش
درپي خروج سيمان ازسبدحمايتي دولت وافتتاح كارخانه سيمان ممتازان ورقابتي شدن فروش سيمان دراستان کردستان ، نيازبه امرتبليغات وارتباط تنگاتنگ بامشتريان بيش ازپيش احساس ميشد كه بهمين لحاظ مديريت بازرگاني شركت واحدي بنام روابط عمومي فروش افتتاح نمود تابه امربرقراري ارتباط بامشتري وتبليغات درسطح استان پرداخته شود.
درذيل تعدادي ازاقدامات انجام شده توسط اين واحددرسال 88 فهرست وارارائه ميگردد:
1- ارسال پيامك جهت اطلاع رساني اخباركارخانه
2- برگزاري سومين گردهمايي عاملين فروش گروه صنايع سيمان کردستان دربهمن ماه88.
3- برپايي نمايشگاه درهفته دولت.


4- برقراري ارتباط بامشتريان بالفعل وترغيب آنها به خريدازاين كارخانه.
5- برقراري ارتباط بامشتريان وعاملين براي همكاري بيشترونظرسنجي ازآنها جهت بهبودفعاليتها.
12- مسئولیتهای اجتماعی


شرکت در کنار اهداف اقتصادی به عنوان یک بنگاه اقتصادی با هدف حداکثر نمودن ثروت سهامداران خود به اهداف اجتماعی توجه کرده و آن را بعنوان یکی از اولویتهای کاری خود می شناسد .
 کمک در امر ساماندهی جایگاه پمپ بنزین و روشنائی محور کرمان – باغین
 اهدا سیمان به منظور بهره مندی خانواده های ایتام ، معلولان سرپرست خانوار زلزله زده بم در چارچوب مقررات
 همکاری و مساعدت برای هفته بسیج
 ايجاد واحداث كمربندسبز به مساحت 10 هكتار.
 برگزاري وتشكيل سمينارعاملين توزيع سيمان درشركت.
13- مسئولیتهای زیست محیطی
1-13- طرح ریزی راهبردی
مدیریت گروه صنایع سیمان کرمان نسبت به شناسائی عوامل زیست محیطی که منجر به آلودگی هوا ، آب و خاک می شوند و نیز ارزیابی و تعیین جنبه های زیست محیطی بارز و اولویت بندی و تحلیل آثار زیست محیطی فوق نسبت به تنظیم اهداف و برنامه و همچنین تعیین نقش ها و فرآیندهای پایش و اندازه گیری و گزارش دهی و استفاده از دانش و ابزارهای اندازه گیری در جهت طرح ریزی راهبردی خود اقدام نموده است .
گروه صنایع سیمان کرمان در این رابطه فعالیتهای زیر را نیز مورد نظر قرارداده است .
مشارکت فعال همه گروه ها / طرفهای ذینفع محیط زیست در تدوین خط مشی و استراتژی
شناسائی فرصتهای حال و اینده از نظرموفقیت پایدار با تمرکز بر مسئله محیط زیست و انرژی
لحاظ داشتن و انعکاس مفاهیم ، نکات ، نیازها و انتظارات زیست محیطی .
تشكيل كلاسهاي آموزشي درخصوص ارتقاء اطلاعات كاركنان براي واحدهاي ايمني وبهداشت وبرگزاري دوره هاي تئوري و عملي آموزش آتش نشاني .
2-13- اهداف وبرنامه هاي زيست محيطي
كارگروه محيطزيست وفيلتراسيون گروه صنايع سيمان کردستان درراستاي تحقق اهداف وبرنامه هاي مصوب سازمان درحوزه مسائل زيست محيطي ، باتشكيل 6جلسه درسال 88 وانجام 8 پروژه درجهت رفع تنگناها وبهبودشرايط زيست محيطي درون سازماني به فعاليت خودادامه داده است كه ليستي ازبرنامه هاواقدامات انجام شده درسال 88به همراه درصدپيش

رفت هريك تاپايان سال وهمچنين اهداف وبرنامه هاي زيست محيطي سازمان درسال 89بشرح زيرارائه ميگردد:
جدول (20)-اهداف وبرنامه هاي كميته محيط زيست فيلتراسيون درسال 13

88
رديف شرح فعاليت درصدپيشرفت
1 توسعه فضاي سبزدرضلع شرقي كارخانه 80
2 تدوين واجراي دستورالعمل مديريت بردپوي مواددرسطح كارخانه 100
3 بهينه سازي وضعيت قيفهاي بارخروجي برجهاي خنك كن 100
4 بهسازي وبتن ريزي محوطه حدفاصل تعميرگاه نقليه وكوره هاي يك ودو 75
5 نصب وبهره برداري ازغبارسنج onlineكوره يك 100
6 نصب وبهره برداري ازغبارسنج onlineكوره سه 100
7 فرهنگ سازي وآموزش دردوسطح عمومي وتخصصي 60
8 خريداري دستگاه بسته بندي جديدبراي واحدبارگيرخانه 100
جدول (21)-اهداف وبرنامه هاي كميته محيط زيست فيلتراسيون درسال 1389
رديف شرح فعاليت
1 تكميل فضاي سبزدرضلع شرقي كارخانه
2 ايجادسيستم تهويه وكاهش آلودگي سالن كوره واحدسه
3 بهره برداري كامل ازسيلوهاي كلينكرواحدهاي دووسه
4 برطرف نمودن عوامل بارريزي زيرسيلوهاي سيمان
5 تجهيزكارخانه به سيستم غبارروب صنعتي
6 بهينه سازي وتوسعه سيستمهاي گردگيري كوره واحددو
7 مديريت بهينه ضايعات
8 فرهنگ سازي وآموزش پرسنل دردوسطح عمومي وتخصصي
9 سنجش الكتروفيلترهاوفيلترهاي اصلي كارخانه
10 كاهش ساعات كاركردآسياب موادخام واحددو

3-13-بهبودعملكردوروشها
-مشاركت دربرگزاري همايشهاي زيست محيطي ،نشستهاي مشورتي

 

زيست محيطي دراستان وارائه مقالات زيست محيطي دراين زمينه .
- مصاحبه بامطبوعات وجرايدورسانه هادرجهت آگاهي رساندن وتقويت اهميت جنبه هاي زيست محيطي درگروه صنايع سيمان کردستان .
- فراهم نمودن شرايط بازديدمسئولين كشوري واستاني ازگروه صنايع سيمان کردستان به منظورايجادتعامل ومشاركت بيشتردراين زمينه .
- پيگيري بخشنامه هاواستفاده ازبازخورسيستم پيشنهادات درجهت بهبودسازمان وايجادانگيزه دركاركنان .


- بازنگري مداوم خط مشي هاوتصميم گيري هاوهمسوئي آنهابااستراتژي سازمان .
14- اموراداري ومنابع انسانی
1-14- هرم سنی کارکنان
هرم سنی کارکنان شرکت در پایان سال 1388 و مقایسه با سال 1387 در جدول ذیل منعکس می باشد
جدول (22) : هرم سنی کارکنان شرکت سالهای 1388 - 1387
محدوده سنی کل پرسنل
محدوده سنی ( سال ) 29/12/1388( تعداد ) 30/12/1387( تعداد )
24-20 1 7
29-25 55 93
34-30 71 78
39-35 125 223
44-40 231 113
49-45 66 51
54-50 16 12
59-55 3 3
65-60 1 1
جمع کل 569 581
2-14- تعداد کارکنان
جدول (23) : تغییرات کارکنان شرکت در طول سال 1388 در جدول ذیل منعکس است :
شرح تولیدی خدماتی بازرگانی فروش اداری و مالی جمع
افزایش 1/1/88 151 298 16 6 110 581
استخدامی - - 1 3 11 15
بازگشت بکار 1 1 --- --- 1 3
انتقال از سایر واحدها (داخلی ) 3 -- -- 7 6 16
جمع 155 299 17 16 128 615
کاهش استعفاء -- 1 1 -- 3 5
فسخ قرارداد --- -- --- --- 1 1
ترک کار --- --- --- --- 1 1
بازنشسته 1 7 4 1 6 19
از کارافتاده --- --- --- --- --- ---
فوت 1 1 --- --- --- 2


بازخرید --- 1 --- --- -- 1
اخراج --- -- -- --- -- --


انتقال به سایر واحدها (داخلی) 4 -- 1 1 11 17
جمع کاهش 6 10 6 2 22 46
جمع کل 149 289 11 14 106 569
در طول سال مالی مورد گزارش هیچ استخدامی صورت نگرفته است ونيروهاي بكارگرفته شده صرفا جهت جايگزيني وتكميل چارت جديد بوده و تعداد 12نفر به عناوین مختلف شرکت را ترک نموده اند و در نتیجه تعداد کارکنان استخدامی شرکت از 581 نفر در پایان اسفند ماه 1387 به 569 نفر تقلیل یافته است که کاهشی به میزان 1/2 % را نشان می دهد .
شرکت سعی نموده است با توجه به خط مشي و سیاست خود در راستای کاهش هزینه ها و حفظ و افزایش سطح تولید گام بردارد همانطور که در صفحات بعد ملاحظه می شود شرکت توانسته است با کاهش نیروی انسانی و آموزش کارکنان در سطوح مختلف حتی نسبت به سالهای گذشته از کارائی بیشتری برخوردار باشد.
3-14- سوابق کارکنان
سوابق کاری پرسنل در پایان سال 1388 و مقایسه آن با سال 1387 بشرح ذیل است :
جدول (24) : مقایسه سوابق کاری کارکنان شرکت سال 1388 - 1387
سابقه کار کل پرسنل
تجربه (سال ) 29/12/1388 30/12/1387
کمتر از 3 سال 21 37
5-3 95 77
8-6 5 39
11-9 40 75
14-12 96 134


17-15 215 153


20-18 58 49
23-21 34 16
26-24 4 --
بالاتر از 26 1 1
جمع 569 581

بطوری که اعداد جدول فوق نشان می دهد 39 نفر از پرسنل شرکت مازاد بر 20 سال سابقه دارند .

نمودار (7) مقایسه سوابق کار پرسنل گروه صنایع سیمان کرمان سالهای 1388- 1387

4-14- وضعیت تحصیلی
وضعیت مدارک تحصیلی کارکنان در پایان سال 1388 بشرح ذیل است :
جدول (25) : وضعیت تحصیلی کارکنان گروه صنایع سیمان کرمان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1388
آمار مدارک تحصیلی
درجه تحصیلی تعداد درجه تحصیلی تعداد
دکتری --- دوره متوسطه 29
فوق لیسانس 3 دوره راهنمائی 148
لیسانس 70 دوره ابتدائی 75
فوق دیپلم 56 نهضت 10
دیپلم 177 بی سواد 1
جمع کل 569

5-14- آموزش
مطالعه وضعیت تحصیلی ، سابقه کار و هرم سنی کارکنان نشان دهنده اهمیت آموزش حین خدمت کارکنان می باشد و به همین علت واحد آموزش با تکیه بر سیستم مدرن جامع آموزشی با هدف به حداقل رسانیدن انحراف دانش کارکنان از نیازهای شغلی فعالیت نموده است . اهم فعالیت این واحد در طول سال 1388 بشرح ذیل است :
جدول (26) : دوره های آموزشی گروه صنایع سیمان کرمان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1388
سال 1388
محل دوره تعداد دوره تعداد نفرات ساعت آموزش


داخل شرکت 21 631 399
برون سازمانی 41 70 584
سمینارهای داخلی 8 246 155
سمینارهای برون سازمانی 22 37 315
جمع 92 984 1453

 

15- امور رفاهی ، ایمنی و بهداشت کارکنان
1-15- امور رفاهی
به منظور توسعه بهداشت محیط کار ، ایجاد محیط مناسب جهت رشد و پویائی کارکنان و همچنین فراهم نمودن برنامه های مناسب جهت اوقات فراغت کارکنان ، اقدامات رفاهی گسترده ای در طول سال مورد گزارش به مرحله اجراء درآمده است که اهم فعالیتهای رفاهی شرکت بشرح زیر است :
1-1-15- وام کارکنان
با توجه به تشکیل صندوق همیاری در شرکت بر مبنای قراردادهای سه جانبه (فی مابین شرکت ، شورای اسلامی کارووزارت کار و امور اجتماعی) 12% وجوه مازاد تولید بر ظرفیت های اسمی مندرج در قرارداد تا پايان سال 1387به این صندوق واريزگرديده که تحت نظر هیات امنا ء متشکل از کارکنان شرکت و شورای اسلامی کار اداره گردیده و به منظور ارائه تسهیلات به کارکنان شرکت مورد استفاده قرارمی گیرد.
2-15- فعالیتهای مرکز بهداشت کار
خدمات ارائه شده مرکزبهداشت کار بصورت کلی شامل موارد ذیل می باشد :
الف – خدمات طب کار :
ویزیت بیماران سرپائی بصورت روزانه
ویزیت بیماران اورژانس و ارائه خدمات اولیه به بیماران و در صورت لزوم اعزام به بیمارستان های مربوطه
معاینات دوره ای پرسنل طبق تقویم پزشکی بر اساس سمت سازمانی
ب – خدمات بهداشت حرفه ای
اندازه گیری و پایش عوامل زیان اور محیط کار
بهسازی بهداشت محیط کار شامل : نظارت بر سلامت آب آشامیدنی پرسنل –نظافت عمومی محیط کار و سرویسهای بهداشتی کارکنان – بهداشت سالن غذاخوری – آشپزخانه و تاسیسات و تسهیلات مربوطه بررسی وضعیت بهداشت مواد غذائی مورد استفاده شرکت – نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویسهای رفت و آمد .
آموزش پرسنل در زمینه های مختلف بصورت کلاسیک با همکاری واحد آموزش و بصورت چهره به چهره توسط کارشناس بهداشت حرفه ای در محیط کار.
انجام دوره ای طرحهای واکسیناسیون کلیه پرسنل رسمی و پیمانکار
مدیریت گروه صنایع گروه صنایع سیمان کرمان بر کل این فرایند نظارت

عالیه داشته و همواره اطمینان می یابد که این فعالیتها دارای ارزش افزوده هستند .
16-مدیریت ریسک
بدلیل ابنکه عملیات شرکت در ایران متمرکز است بنابراین شرکت در معرض ریسکهایی است که محیط اقتصادی کشور به آن وارد می کند . شناسائی و مهار این ریسک ها بر عهده هیات مدیره و یکی از وظائف مدیریتی مهم در شرکت محسوب می شود . هدف شرکت احتراز از تمام ریسک ها و هدفمند کردن آنهاست شرکت از روش ها و فرآیند ارزیابی پیشرفته سود می برد که در موقع مقتضی به ارزش گروه صنایع سیمان کرمان می افزایند . در ادامه درباره برخی از این ریسکها و مهار آنها بحث می شود .
1-16- ریسک مالی
ریسکهای مالی عمده ای که گروه صنایع سیمان کرمان با آن روبرو است عمدتا ریسک های تامین مالی و ریسک های بدهکاران است . این ریسک ها مستمرا مورد تحلیل و نظارت قرار می گیرند .لازم بذكراست كه درسال مالي منتهي به اسفندماه 1388ذخيره كافي درحسابها ازاين بابت اعمال گرديده است .


2-16- ریسک های بازار و استراتژیک
یکی از ریسک های عمده ای که بازار سیمان در آینده با آن مواجه خواهد شد ، افزایش ظرفیت تولید سیمان در کشور است كه در حال حاضر شرکت كمابيش با این ریسک مواجه گرديده زیرا بابه بهره برداري رسيدن طرحهاي جديدسيماني ونيزخارج شدن سيمان ازسبدحمايتي دولت ، توليدبرتقاضا فزوني يافته ، اما شرکت برای سالهای آینده که طی آن احتمال فزونی بيشترعرضه بر تقاضا وجود دارد آمادگی لازم را با به کارگیری روشهای زیر در دست دارد.
 ترسیم بازار حال و آینده شرکت
 افزایش تنوع سبد تولید محصولات شرکت
 ایجاد ارتباط بین مشتریان و بخشهای فنی شرکت به منظور بهره مندی از پیشنهادات و نظرات مشتریان .
 ایجاد واحدهای عرضه مستقیم در شهرهای اطراف
 تقویت بخش صنایع پائین دستی سیمان
 تحقیقات آزمایشگاهی در راستای تولید سیمانهای خاص با کاربرد در صنعت سد سازی
 ادامه بازار یابی برای شناسائی بازار مناسب و مطمئن برای سیمان نفت تیپ Gونيزشروع بازاريابي براي شناسايي بيشتربازاربراي سيمان چاه نفت تيپ AوD .

3-16- ریسکهای عملیاتی
صنعت سیمان به عنوان مصرف کننده ی عمده انرژی همواره با ریسک افزایش قیمت انرژی به ویژه برق و گاز روبرو است شرکت با توجه به سیاست های بهینه سازی سعی دارد با مصرف گاز بر اساس استانداردهای سازمان بهینه سازی در مصرف سوخت صرفه جوئی نماید در این راستا در شرکت ستادی بعنوان ستاد راهبرد انرژی تشکیل شده تا به تدوین روشهائی که موجب کاهش مصارف الکتریسیته و سوخت می شود بپردازد .
بديهي است كه باتوجه به قطعي بودن افزايش قيمتهاي حاملهاي انرژي درسه سال آتي وتصميمات كلان كشوربرحذف يارانه هاي انرژي تاسال 1390، بهينه سازي ،تغييروساده سازي فرآيندوساختارتكنولوژي بامحوريت انرژي وبهينه سازي مصرف آن سرلوحه اقدامات شركت خواهدبود.
4-16- ریسکهای زیست محیطی
مسائل زیست محیطی نیز همواره ریسکهائی را از جمله ریسک جرائم زیست

محیطی به شرکت تحمیل می کند . شرکت با رعایت الزامات زیست محیطی و انجام برخی ابتکارات عمل توانسته است این ریسک را مهار کند .
17- سرمایه گذاری در شرکتهای زیر مجموعه
1-17- سرمایه گذاری در شرکتهای زیر مجموعه – شرکتهای بورسی
جدول (27) سرمایه گذاری درشرکتهای بورسی سال مالی منتهی به 29 اسفند 1388
سرمایه گذاری بورسی
نام شرکت درصد سهام بهای تمام شده ارزش روز ارزش افزوده
سیمان مازندران 20 100.953.587.282 345.499.207.130 244.545.619.848
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر 4/25 102.765.587.225 50.316.913.556 (52.448.673.669)
جمع 203.719.174.507 395.816.120.686 192.096.946.179

همانطور که ملاحظه میشود با فرض قیمت بازار برای 20 درصد سهام سیمان مازندران شرکت به میزان 244.5 میلیارد ریال ارزش افزوده دارد.که این به عنوان یکی از پتانسیلهای نهفته گروه صنایع سیمان کرمان می باشد. بخصوص آنکه طرحهای ارتقاء ظرفیت و توسعه سیمان مازندران باتوجه به ، به بهره برداری کامل رسيدن ارزش افزوده بسیار بالائی برای سهامداران خود ایجاد ميكند . ضمناقابل ذكراست كه حاصل نهايي سرمايه گذاري درسهام شركتهاي بورسي نيزداراي ارزش افزوده اي معادل 192 ميلياردريال ميباشد.
2-17- سرمایه گذاری در شرکتهای زیر مجموعه – شرکتهای غیر بورسی
جدول (28) سرمایه گذاری درشرکتهای غیر بورسی سال مالی منتهی به 29 اسفند1388
سرمایه گذاری – شرکتهای غیر بورسی
1 نام شرکت درصد سهام بهای تمام شده-ریال
2 سیمان ممتازان* 33/33 153.045.928.883
3 سرمایه گذاری سیمان کرمان* 99/99 65.993.356.000
4 یاران سلیم* 39/61 7.619.554.396
5 سیمان بندر دیر 35 2.225.000.000
6 سایر 2.284.196.000
جمع کل 231.168.035.279

لازم بذكراست كه طي سال 1388 شركت سرمايه گذاري سيمان کردستان كاهش سرمايه وشركت ياران سليم افزايش سرمايه داشته است كه مبالغ فوق پس ازاعمال عمليات مزبورميباشد.
1-2-17-شرکت سیمان ممتازان
شرکت سیمان ممتازان با ظرفیت یک میلیون تن در سال 1386 به بهره برداری رسیده است که با توجه به درصد سهام سرمایه گذاری شده در آن بميزان 130.723.505 سهم

 

و محل فعالیت شرکت، این شرکت توانسته است از ظرفیتها و پتانسیل های گروه صنایع سیمان کرمان در رسیدن به اهداف خود استفاده نماید .
با در نظر گرفتن قیمت تمام شده سهام ، شرکت از یک ارزش افزوده بسیار بالائی برخوردار می باشد که این نشان دهنده تصمیمات سازنده هیات مدیره در امر سرمایه گذاری شرکت به منظور افزایش ثروت سهامداران بوده است و شايان ذكراست كه باتوجه به پيش بيني سودهرسهم معادل 128ريال (تازمان تهيه اين گزارش )براي سال مالي 1388ميزان سودخالص شركت سيمان کردستان ازسيمان ممتازان مبلغ 16.724ميليون ريال خواهدبود.
2-2-17-شرکت سرمايه گذاري سيمان کردستان (مشمول تلفيق)
عمده فعاليت اصلي شركت سرمايه گذاري سيمان کردستان (سهامي خاص)هرگونه مشاركت اعم ازحقوقي يامدني ، تشويق وتسهيل امرسرمايه گذاري وعقدقراردادجهت اداره پرتفوي سهام ، خريدوفروش وپذيره نويسي سهام شركتهاي توليدي وخدماتي وبازرگاني، انجام وارائه خدمات كارگزاري سهام درسازمان بورس اوراق بهادارازطريق موسسات كارگزاري ، اخذنمايندگي كارگزاري درسازمان بورس اوراق بهادارو....ميباشد.كه باتوجه به تصميمات متخذه درجلسه مجمع عمومي صاحبان سهام مورخ 2/3/87 مقررگرديد كه فعاليت شركت به حداقل رسانده شده وشركت بصورت انجماددرآيدبنحوي كه صرفاساختارشركت بدليل سابقه كسب شده جهت فعاليت احتمالي آتي نگهداريشود. لذادرآغازسال اقدام به فروش كليه سهام پرتفوي شركت شد ، بطوريكه خريدهاي سهام انجام شده درشركت مذكورمنحصربه سهام گروه صنايع سيمان کردستان ونيز سهام شركت بين المللي سيمان ساروج بوشهرباهماهنگي باشركت سرمايه گذاري وتوسعه صنايع سيمان گرديدتا صرفاسرمايه گذاريهاي آتي برمبناي سهام شركتهاي سيماني متمركزگردد.
ضمنا براساس تصميمات متخذه درجلسه مجمع عمومي فوق العاده مورخ 4/7/1388 شركت مذكورتصميم به كاهش سرمايه شركت از150 ميلياردريال به 66 ميلياردريال گرفته شدكه شركت نسبت به ثبت كاهش فوق اقدام نمودوعمليات مربوطه دردفاترشركت سيمان کردستان نيزاعمال گرديد.
3-2-17-شرکت ياران سليم (مشمول تلفيق)
خلاصه فعاليت اصلي شركت تاسيس ، اداره وبهره برداري ازواحدهاي صنعتي ، خدماتي ، معدني ، كشاورزي ، انجام كليه عمليات مالي ، اداري وبازرگاني ازقبيل خريدوفروش ، توزيع ، صادرات وواردات ، حمل ونقل كالا ، موادومصالح به نحوي كه باموضوع شركت ارتباط داشته باشد وانجام سرمايه گذاري ومشاركت درسايرشركتهاي توليدي وغيرتوليدي داخلي ياخارجي وساخت وسازساختمان ميباشد.
3-15-شركت درشرف تاسيس
شايان ذكراست كه درارديبهشت ماه 1388 باعنايت به بررسي هاي انجام شده ونيزمصوبه شماره 216مورخ 26/10/1387هيئت مديره شركت اقدام به واريزمبلغ 2.500 ميليون ريال بابت 50% سرمايه گذاري(سهم اينشركت) درشركت درشرف تاسيس مخلوط سيماني موضوع توليدمحصولات پايين دستي سيمان به حساب شركت سرمايه گذاري وتوسعه صنايع سيمان

واريزگرديده كه اميداست باتوجه به مطالعات انجام شده ونيزگسترش بازارمحصولات موردنظرمنافع سهامداران محترم تامين گردد.
18-وضعیت مالی شرکت
1-18- مقایسه فروش و سود عملیاتی شرکت
جدول (29)- مقایسه فروش و سود عملیاتی شرکت طی سالهای1388-1384 ارقام-میلیون ریال
شرح / سال مالی 1384 1385 1386 1387 1388
درآمد فروش 429.375 442.441 434.514 540.669 615.553
سود عملیاتی 228.407 211.309 174.990 257.306 276.300
سود و زیان سال مالی 253.827 220.207 218.911 216.526 258.875
سرمایه 110.660 220.320 220.320 220.320 220.320
حقوق سهامداران 166.543 494.113 531.018 592.171 639.009

2-18-مقایسه EPS، DPS ودرصد سود تقسیمی
جدول (30( مقایسه EPS، DPSودرصد سود تقسیمی شرکت طی سالهای1388-1384
شرح / سال مالی 1384 1385 1386 1387 1388
سود هر سهم(EPS) -ریال 2304 992 994 982 1.175
سود تقسیمی((DPS -ریال 2000 800 700 750 ؟


درصد سود تقسیمی-درصد 87 80 70 76 ؟

3-18- اطلاعات وضعيت مالي
جدول (31) –اطلاعات وضعيت مالي درپايان سالهاي 1388-1386 (ميليون ريال)
ردیف شرح 1388 1387 1386
1 جمع داراييها 948.033 923.676 866.119
2 جمع بدهيها 309.023 376.553 334.500
3 جمع حقوق صاحبان سهام 639.009 547.123 531.619
4 حجم معاملات سهام 23.109.535 6.239.458 4.253.000
4-18- مقایسه شرکت با سایر شرکتهای سیمانی پذیرفته شده در بورس - ارزش جایگزینی
یکی از معیارهای مهم در ارزیابی شرکتهای سیمانی جهت سرمایه گذاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ارزش جایگزینی سهام منظور و مقایسه ان با سایر شرکتهای هم گروه و صنعت مورد نظر می باشد .همچنانکه در جدول زیر مشاهده می شود ارزش جایگزینی شرکت به تنهایی فقط 68% ارزش جایگزینی متوسط بازار سایر شرکتهای سیمانی بوده و با لحاظ شرکتهای زیر مجموعه خود 36%ارزش جایگزینی را دارد که این نشان دهنده پتانسیل بالای گروه صنایع سیمان کرمان از حیث سرمایه گذاری و ارزش افزوده بالای آن می باشد.


جدول (32 )محاسبه ظرفیت اسمی تولید شرکت با شرکتهای زیر مجموعه
شرح ظرفیت اسمی درصد مالکیت ظرفیت کل
گروه صنایع سیمان کرمان 1.104.000 100% 1.104.000
سیمان ممتازان 1.000.000 33/33% 333.300
*سیمان مازندران 2.250.000 20% 448.000
جمع کل 1.885.300
* طرح جدید کارخانه با ظرفیت 3300 تن در روز ، در سال 1386 به بهره برداری رسیده است.
همچنین طرح افزایش ظرفیت کارخانه از 2000 به 4000 تن در روز ، در بهار87 تكميل و راه اندازی رسمی گرديده است .
19-برنامه های آتی شرکت در سال 1389
 تحقق میزان تولید ، معادل 1.112.375 تن کلینکر
 تامين حاشیه سود مناسب .
توسعه سیستمهای مدیریتی : سیستم مدیریت منابع انسانی ( جذب ، آموزش و یادگیری ، ارتقاء ، انگیزش ) و زیرساختارهای نرم افزاری .
پرداخت به موقع سود سهامداران عمده شرکت .
 تنوع بخشی محصولات سیمان با اولویت به تولید سیمان با حاشیه سود بیشتر و مطلوب مشتریان.
تمرکز بر کاهش هزینه ها و استقرار سیستم کاهش هزینه ها بصورت مستمر .
بهسازی خطوط سه گانه تولید شرکت .
بازاریابی و بازارسازی برای سیمانهای ویژه با توجه به پتانسیلهای شرکت .
20-تکالیف مجمع
تکالیف تعیین شده براساس مفاد صورتجلسه مشروح مذاکرات جلسه مجمع

عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام مورخ23/3/1388مورد پیگیری قرار گرفته و نتایج حاصل از آن بشرح زیر است :

جدول (33 ) تکالیف مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به 29 اسفند 1388
تکالیف هیات مدیره اقدامات انجام شده
1- بند 5 گزارش بازرس قانونی – پيگيريهاي لازم درخصوص اراضي شهرك شهيدباهنر.

2- بند 7 گزارش بازرس قانونی – تعيين تكليف وجوه قابل استردادازانجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان


3- بند 9 گزارش بازرس قانونی – پرداخت سود سهامداران

4-بند8گزارش بازرس قانوني –رعايت مفادآيين نامه انضباطي شركتهاي پذيرفته شده دربورس

5-بند10گزارش بازرس قانوني –نهايي كردن وضعيت مالكيت ساختمان خريداري شده ازشركت نوسازي ساختمان تهران درسال 1382. - ازسوي واحدحقوقي شركت دردست اقدام ميباشد.

- باتوجه به اينكه كليه شركتهاي سيماني دچاراين قضيه شده اندموكول به تعيين تكليف ازسوي انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان ميباشد..

- عمده باقيمانده مبلغ مزبورمربوط به حق تقدم هاي استفاده نشده مربوط به افزايش سرمايه سالهاي 83و85ميباشدكه عليرغم درج آگهي درروزنامه درافزايش سرمايه شركت نكرده اندوبه مروربامراجعه سهامداران ذي ربط نسبت به استردادارزش اسمي سهام مربوطه اقدام ميگرددكه تاكنون نيزمبلغ 205ميليون ريال تسويه شده است.

-دراجراي بندمذكوربه غيرازبندمربوط به اصلاح مفاداساسنامه مطابق نمونه اساسنامه شركتهاي بورسي انجام گرديده كه انجام مورداخيرنيزموكول به هماهنگي كلي واعلام ازسوي شركت سرمايه گذاري صنايع سيمان ميباشد.
-باتوجه به پيگيريهاي بعمل آمده درتاريخ 17/3/88توافق نامه جديدي مابين نمايندگان طرفين تنظيم گرديده كه جهت پيگيري واقدام مقتضي به مشاورحقوقي شركت ارجاع گرديده است.


21- تجزيه و تحليل صورتهاي مالي

نسبت¬های نقدینگی


نسبت¬های فعالیت¬ (کارایی)


 




نرخ رشد نسبت گردش دارایی ، نرخ رشد دوره وصول مطالبات ، نرخ رشد دوره گردش کالا ، نرخ رشد دوره گردش عملیات ، نرخ رشد نسبت کالا به سرمایه در گردش ، نرخ رشد نسبت گردش سرمایه جاری ، نرخ رشد دفعات واریز بستانکاران ، نرخ رشد دوره واریز بستانکاران

نسبت¬های سرمایه¬گذاری (اهرمی)











نرخ رشد نسبت دارایی ثابت به ارزش ویژه ، نرخ رشد نسبت کل بدهی ، نرخ رشد نسبت بدهی جاری به ارزش ویژه نرخ رشد نسبت بدهی بلندمدت به ارزش ویژه ، نرخ رشد نسبت مالکانه ، نرخ رشد نسبت پوشش بدهی نرخ رشد نسبت پوشش بهره

نسبت¬های سودآوری







نسبتها ی نقدینگی
1- نسبتهای نقدینگی :
نسبت نقدینگی به نسبتی اطلاق می شود که توانایی واحد تجاری را در واریز بدهیهای کوتاه مدت نشان دهد . اهم این نسبتها عبارتند از نسبت جاری و نسبت آنی .
2- نسبتهای فعالیت :
هر گونه کسری که در صورت آن مبلغ فروش واحدتجاری و در مخرج آن یکی از اقلام ترازنامه آمده باشد نسبت فعالیت نامیده می شود . تنها در مورد موجودی جنسی بهتر است بجای رقم فروش ، بهای تمام شده کالای فروش رفته بکار رود . نسبتهای فعالیت ، کارآیی مدیران را در کاربرد دارائیها ( منابع مالی در اختیار مدیران ) نشان می دهند .
3- نسبتهای سرمایه گذاری :
نسبتهایی را نشان می دهند هرگاه عملیات واحدتجاری زیان ببار آورد و کار به تصفیه بکشد ، تا چه اندازه طلبکاران و وام دهندگان به آن واحد تجاری به مطالبات خود می رسند ، نسبتهای سرمایه گذاری می نامند . در ضمن ، نسبتهای سرمایه گذاری طرز ترکیب سرمایه شرکت را به معنی اعم آن که کلیه منابع مالی را در بر می گیرد نشان میدهد . به عبارت دیگر نسبتهای سرمایه گذاری آنچه را به صاحبان سهام ( سرمایه ) تعلق دارد با سرمایه گذاریهای دیگران در واحد تجاری می سنجد .
4- نسبتهای سود آوری :
هدف از کاربرد نسبتهای سود آوری تععین میزان موفقیت واحد تجاری در کسب سود است . موفقیت در کسب سوود را از تعیین نسبت سود به فروش یا دارایی ها و یا از راه سنجش سود با سرمایه گذاری صاحبان سهم در واحد تجاری به دست می آورند و بسته به موردمقایسه ، آن را بازده فروش ، بازده ارزش ویژه ، بازده دارایی و یا بازده سرمایه در گردش می نامند .
- نسبتهای نقدینگی :
نسبتهای نقدینگی از مقایسه دارایی جاری یا اقلام تشکیل دهنده آن با بدهی جاری به دست می آید و بیشتر این نسبتها به صورت عدد و یا درصد نشان داده می شود . اهم نسبتهای نقدینگی عبارتند از نسبت جاری و نسبت آنی .
نسبت جاری :
هر گاه جمع دارایی جاری را بر جمع بدهی جاری تقسیم کنیم نسبتی را که به دست می آید نسبت جاری می گوئیم .
اهمیت نسبت جاری از توجه به تعریف دارائی جاری و بدهی جاری روشن می شود . دارایی جاری آنچه را که در مدتی کوتاه که معمولا کمتر از یک سال است به صورت نقد در اختیار واحد تجاری قرار می گیرد نشان می دهد و بدهی جاری مبالغی را که باید از محل دارایی جاری تامین و در کوتاه مدت پرداخت گردد ارائه می نماید.
در تفسیر نسبت جاری می باید به نوسانات آن در طول مدت هم توجه داشت گاه اتفاق می افتد که برای بهتر جلوه دادن این نسبت در صورتهای مالی در پایان سال به واریز موقت بعضی اقلام بدهی می پردازند و در اوائل سال بعد آنها را برگشت می دهند که این خود یک نوع حساب آرائی محسوب میشود .
نسبت آنی :
نسبت جاری نقصی بزرگ دارد و آن این است که همه اقلام دارایی جاری از لحاظ نقدینگی یکسان و مشابه در نظر گرفته می شوند در صورتی که از این اقلام دارایی جاری را باید به دو طبقه تقسیم کرد :
آنچه نقداست یا در حکم نقد و یا بدون کوششی در راه فروش ، نقدا وصول خواهد شد . این تعریف ، موجودیهای نقدی اعم از صندوق و بانک و همچنین حسابها و اسناد دریافتی را در بر می گیرد . به جمع این ارقام دارائیهای سیال یا دارائیهای آنی گفته میشود .
اقلامی از دارایی جاری که می باید از طریق فروش به پول نقد یا مطالبات تبدیل شوند . کلیه انواع موجودیهای جنسی اعم از مواد وکالا دراین طبقه قرار می گیرد .
شاید بتوان گفت که نسبت آنی یکی از مفیدترین نسبت هاست . این نسبت به وضوح نشان می دهد که آن قسمت ازدارایی جاری که از لحاظ ارزش ، ثبات بیشتری دارد و احتمال کاهش در آن کمتر است تا چه میزان می تواند پشتوانه طلبکاران کوتاه مدت قرار گیرد و به مراجعه آنان برای وصول مطالباتشان پاسخگو باشد .
فرجه تدافعی :
فایده تعیین و بررسی نسبتهای نقدینگی را در این می دانند که توان واحدتجاری رادر پرداخت بدهیهای خود مشخص کند . ولی علاوه بر آنچه به صورت بدهی در حسابها و صورتحسابها منعکس می شود ، پرداختها ی نقدی بسیاری یه عنوان هزینه و به صورت روزمره انجام میگیرند که با حسابهای بدهی ارتباطی ندارند در حالی که از لحاظ نقدینگی وکاهش آن اثر مشابه دارند .
برطرف کردن ایراد بر نسبتهای نقدینگی :
1- نسبت گردش نقدی :
صورت و مخرج نسبت جاری هر دو از ترازنامه گرفته می شوند ومی دانیم که ترازنامه و اقلام مندرج در آن ثابت هستند و فاقد گردش و تحرک از لحاظ دیگر می بینیم که سنجش نقدینگی و توان واریز بدهیهای کوتاهمدت لزوما با گردش پول و یک نوع پویایی سرو کار دارند به منظور پویا کردن نسبت نقدینگی بسیاری بر این عقیده اند که در محاسبه نسبت جاری بجای دارایی جاری می باید از گردش نقدی حاصل از عملیات واحد تجاری استفاده کرد و نسبتی را که به این طرز محاسبه می شود به نام نسبت گردش نقدی تسمیه کرده اند .
2- شاخص نقدینگی :
از لحاظ نقدینگی اقلامی که در محاسبه نسبتهای جاری و آنی مورد استفاده قرار می گیرند هم جنس و یکسان نیستند .کالا باید به فروش برسد و حسابهای بدهکاران باید وصول شوند تا هم جنس و هم پایه موجودیهای نقدی گردیده با هم قابلیت جمع پیدا کنند . برای رفع این ایراد اصولی که بر نسبتهای جاری و آنی وارد است ، از شاخص نقدینگی استفاده می کنند .
وضع موجود نقدی و بانکی :
گفتیم وقتی موجودی حسابهای نقدی نسبت به بدهی جاری بالا باشد معمولا خطر بروز ناتوانی در واریز بدهیهای کوتاه مدت کاهش می یابد و ظاهرا واحدتجاری مربوط از اعتبار بیشتری برخوردار است ولی بعضی عقیده دارند که داشتن موجودی نقدی و بانکی زیاد بر فقدان مدیریت صحیح دلالت دارد و حکایت از راکد شدن پول می کند که چه بسا مورد مصرفی سودمند می توانست داشته باشد . هر چند این استدلال را از نقطه نظر صاحبان سهام نکته ای بجا و درست می دانیم ولی از دید بستانکاران هرچه نقدینگی بیشتر باشد وضع مطلوبتر تلقی می شود .
در تفسیر نقدینگی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است :
معمولاطلبکاران موسسه برای حفظ منافع خود در رسیدن به مطالباتشان علاقمند هستند که نسبتهای جاری و آنی هر چه ممکن است بالا و دوره گردش عملیات تا حد امکان کوتاه باشد در اینجا از نقطه نظر مدیران موسسه ، تضادی بین نقدینگی و سود آوری پیدا می شود به این توضیح که وقتی نقدینگی و بخصوص نسبت آنی را بالا نگه دارند پول راکد می ماند و به تحصیل در آمد و سود لطمه می خورد .و اگر نقدینگی و نسبتها کاهش پیدا کنند ، اعتبار موسسه در نظر دیگران مخصوصا طلبکاران و بانکها تنزل می یابد .
بعضی از مدیران به هنگام تنظیم صورتهای مالی به اقداماتی ناموجه مبادرت می ورزند و سرمایه در گردش را بهتر از آنچه هست نشان می دهند . به این منظور ثبت خریدهای پایان سال را معوق می گذارند تا موجودی جنسی کاهش یابد و در وصول مطالبات خودحداکثر کوشش می کنند تا کاهش این دو حساب موجب افزایش دوره گردش کالا و بهبود دوره وصول مطالبات شود . طبعا هر اقدامی که دارایی جاری و بدهی جاری هر دو را ولو به مبلغ یکسان کاهش دهد نسبت جاری را اگر یک یا بیشتر باشد بهتر می کند .
به این گونه کارها یعنی فعل و انفعالاتی که وضع حساب و صورتهای مالی را بهتر از واقع نشان دهد اصطلاحا حساب آرائی می گویند .


گردش مطالبات
هدف از تجزیه و تحلیل مطالبات بررسی کیفی حسابها و اسناد دریافتی است و گرنه از لحاظ کمی ثبت و ضبط و طبقه بندی مطالبات در دفترداری مطرح می شود . برای تحلیل مطالبات از دو روش استفاده
می شود : یکی زمان بندی مطالبات و دیگری تعیین دوره وصول مطالبات .
زمان بندی مطالبات :


برای زمان بندی مطالبات ، حسابها و اسناد دریافتی بر حسب مدت از تاریخ سررسید طبقه بندی می شوند ، مثلا حسابهایی که تا یک ماه از سررسید آنها گذشته با هم منظور و به همین ترتیب حسابهایی که دو ماه و سه ماه و ... و یک سال از موعد وصول آنها گذشته است به تناسب مدت با یکدیگر طبقه بندی می گردند.
از رویاین صورت یا جدول بهتر می توان قابلیت وصول مطالبات را پیش بینی و برآورد کرد .مثلا وقتی جمع مطالباتی را که چند سال از سررسید آنها گذشته با مطالباتی که تازه سررسید آنها فرا رسیده است مقایسه می کنیم می بینیم که شاید 10 درصد از حساب سالهای قبل هم در سال جاری وصول نشود در حالیکه بیش از 95 درصد مطالبات اخیر به حیطه وصول در خواهد آمد .
دوره وصول مطالبات :
هر گاه زمان بندی حسابها و اسناد دریافتی مشکل باشد و یا بررسی بیشتری ضروری تشخیص شود تعیین دوره وصول مطالبات سودمند واقع خواهد شد .


گردش کالا :
کالارا مترادف موجودی جنس بکار می بریم و به این تعبیر شامل مواد اولیه ، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده می شود و ملزومات تولید را هم در بر می گیرد .
روش حذف انبارداری
واضح است که با استفاده از روش حذف انبارداری ، نسبت گردش کالا، که معمولا از تقسیم کردن بهای تمام شده کالای فروش رفته یا مصرف شده در تولید بر موجودی آن در پایان سال (و یا میانگین موجودی هایی چند) به دست می آید، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا میکند، حاکی از این که موجودی به مراتب بسیار گردش داشته است که خود بر کارآیی مدیران دلالت می نماید.
استفاده از روش حذف انبارداری ، تغییراتی را در حسابداری صنعتی به وجود آورده است. در بسیاری صنایع قبل از استفاده از این روش، تخصیص هزینه های سربار براساس سطح زیربنای انبار مورد استفاده هر واحد انجام می گرفت.
دوره گردش عملیات


معمولا دوره گردش عملیات از یک سال کوتاهتر است و در بسیاری موسسات در یک سال چندین دوره عملیات طی می شود. در مواردی که دوره گردش عملیات از یک سال کمتر باشد ملاک محاسبه و مقایسه را همان یک سال قرار می دهند ولی هرگاه دوره مزبور از یک سال تجاوز کند بجای سال تقویمی از دوره گردش عملیات واقعی استفاده می کنند.


دوره گردش عملیات را باید با ادوار گذشته در همان واحد تجاری و یا با موسسات مشابه مقایسه کرد. طولانی تر شدن دوره عملیات در مقایسه با ادوار گذشته نشانه ای نامطلوب تلقی می شود زیرا حکایت از کند شدن فعالیت در یک یا چند قسمت از دوره گردش عملیات می کند. سرعت زیاد دوره مزبور نیز مطلوب تلقی نمی شود و دلالت بر کمبود سرمایه جاری موسسه می کند که در صورت مواجهه با عاملی نامساعد مشکلات زیاد می آفریند.
نسبت کالا به سرمایه در گردش
حالت اول- وقتی است که با توجه به حجم معاملات انجام شده، شرکت کسر سرمایه نشان می دهد. این حالت ناشی از کمبود سرمایه حکایت از آن می کند که شرکت بیش از حد توان خود تجارت کرده است و به این نوع واحد تجاری شرکت پر مبادله اطلاق می گردد. در چنین موردی نسبت گردش کالا در شرکت خوب ولی نسبت جاری آن نامطلوب می باشد.
حالت دوم-هنگامی است که در شرکت مقدار قابل توجهی کالای منسوخ و متروک و یا دیر فروش وجود دارد. در این حالت نسبت جاری شرکت رضایت بخش ولی نسبت جاری آن نامطلوب است.
گردش سرمایه جاری
هدف از بررسی سرمایه در گردش یا سرمایه جاری آن است که تعیین کنیم آیا مقدار سرمایه در گردش کافی و متناسب با حجم فروش و فعالیت واحد تجاری می باشد یا خیر؟


در بررسی کفایت سرمایه در گردش باید به اعتبارات کوتاه مدت ، اضافه برداشت از حسابهای جاری در بانکها و استقراض کسانی که رابطه نزدیک با موسسه دارند توجه مخصوص کرد. ضمنا وقتی رقم اسناد پرداختی زیاد باشد قاعدتا باید حساب های پرداختنی یا بستانکاران مانده کمی نشان دهد.
نسبت های سرمایه گذاری
نسبت های سرمایه گذاری بر دو نوع هستند. یکی نسبتی که به وسیله آن میزان سرمایه گذاری در دارایی سنجیده می شود و دیگری نسبت هایی که رابطه منابع مالی مورد استفاده واحد تجاری را از لحاظ بدهیهای جاری و بلند مدت با ارزش ويژه تعیین و ارزیابی می کند و در واقع نحوه ترکیب آنها را بررسی می نماید. نسبت های نوع دوم را نسبت های اهرمی هم نامیده اند و وجه تسمیه آن ناشی از تشابهی است که بین سود حاصل از کاربرد مکانیکی اهرم و سود به دست آمده از کاربرد وجوه حاصل از بدهی بلند مدت به نفع صاحبان سهام وجود دارد.


مهمترین نسبت های سرمایه گذاری عبارتند از:
1- نسبت دارایی ثابت به ارزش ويژه
2- نسبت کل بدهی
3- نسبت بدهی جاری به ارزش ويژه
4- نسبت بدهی بلند مدت به ارزش ويژه
نسبت اول از چهار نسبت فوق از نوع اول و سه نسبت دیگر از نوع نسبتهای اهرمی هستند. اینک به توضیح هر یک از چهار نسبت سرمایه گذاری می پردازیم:
نسبت دارائی ثابت به ارزش ويژه
میزان سرمایه گذاری در دارایی ثابت بستگی به نوع صنعت دارد. از این رو اظهارنظر نسبت به کفایت، کم یا زیاد بودن آن کار آسانی نیستتعیین میزانی صحیح برای سرمایه گذاری در دارایی ثابت نشانه کاردانی و لیاقت مدیران بشمار می رود. اصولا هر قدر سرمایه گذاری در دارایی ثابت کمتر باشد سودمند تر تشخیص می شود مشروط بر اینکه تولید و فعالیت امکان پذیر باشد ولی ماهیت کار بعضی صنایع ایجاب می کند که در دارایی ثابت سرمایه گذاری سنگین کنند مانند صنایع آهن و فولاد که به لحاظ لزوم سرمایه گذاری بسیار در کارخانه و توسعه و تغییراتی که مرتبا داده می شود حد متوسط این نسبت اغلب از 75 ٪ تجاوز می کند و در موارد استثنایی نسبت به بیش از 100 درصد هم دیده می شود.
برعکس در مورد تولید ابزارآلات دستی ، حد متوسط نسبت مورد بحث کمتر از 35درصد و در بعضی موارد به 20 درصد ارزش ويژه هم می رسد.


نسبت کل بدهی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید