بخشی از مقاله

استراتژی های گوگل


بسیاری از افراد سوالات متعددی در ذهنشان در خصوص سیاست های گوگل و سیاست های مربوط به آن دارند مثل:
1. چرا مایکروسافت از گوگل می ترسد؟


وسعت گوگل فقط به سرویس های وب محدود نمی شود، بلکه جاه طلبانه و مرموز در حال ورود به هر نوع نرم افزار آنلاین و آفلاینی است، جایی که بازار داغ مایکروسافت در آن قرار دارد.
نرم افزار هایی که گوگل با آنها پایش را در گلیم مایکروسافت گذاشته:
Google Docs: دقیقا یک پک رایگان کپی برداری شده از Microsoft Office است. هر چند مایکروسافت در این زمینه همیشه چندین پله از تمام نرم افزار مشابه جلوتر است و با یکپارچگی، امکانات بیشتر و کاربر پسند تر بودن اجازه نفس کشیدن به سایر نرم افزار ها را نمی دهد، اما در هر حال پدید آمدن چنین نرم افزار هایی خطری برای مایکروسافت محسوب می شود.


sketchup: یک نرم افزار مدل سازی گرافیکی است که نسخه رایگانی هم دارد. گوگل در 14 مارچ 2006 کل کمپانی تولید کننده این نرم افزار به نام Last Software را خرید. این نرم افزار برای دوست داران Google Earth بسیار قابل توجه است.


Google gears: پروژه ای که در آن امکان استفاده از نرم افزار های آنلاین را به صورت آفلاین فراهم می شود. هر چند مایکروسافت مشابه چنین چیزی را ندارد اما نتیجه این پروژه مایکروسافت را تهدید می کند. گوگل بازار مایکروسافت را با افزایش ارزش استفاده از نرم افزارهای آنلاین تهدید کرد و مایکروسافت مجبور به اتخاذ سیاست های جدید شد.


هرچند مایکروسافت باز هم در نرم افزار های آنلاین موفق تر از گوگل عمل کرده و مثلا Windows Live یا Office Live واقعا نمونه های بی نظیر نرم افزار های آنلاین هستند، اما این گوگل بود که مایکروسافت را مجبور کرد. از طرفی مایکروسافت با ورود به عرصه خدمات در وب، چرا که مکمل نرم افزار های آنلاین خود است، به رقابتی دیگر با گوگل دست می زند. مایکروسافت بسیار تلاش می کند تا سهم خود را در خدمات وب و وب2 افزایش دهد اما از آنجا که تمرکز مایکروسافت روی این مسئله نیست، موفقیت چشمگیری پیدا نکرده.


2. گوگل چگونه برای موتور جستجوی خود کاربر جذب می کند؟

اینکه بگوییم کاربران گوگل فقط به علت کیفیت محصولات و برتری گوگل، گوگلی می شوند اشتباه است. در واقع گوگل نیز برای خود کاربر جذب می کند. مثلا:
از مرورگر های اینترنتی: گوگل در ازای اینکه به صورت پیش فرض موتور جستجوی FireFox باشد، سهم کلانی از هزینه های تولید FireFox را می پردازد. با ارائه گوگل کروم، احتمالا گوگل تلاش خواهد کرد با افزایش سهم گوگل کروم، این هزینه ها را نپردازد و شاید در سال های اخیر شاید اختلاف این دو غول باشیم.


از تولید کنندگان: در سال 2006 گوگل و Dell توافق نامه ای را به عنوان اینکه گوگل مرورگر پیش فرض تمام کامپیوتر های پرفروش ترین کمپانی سال باشد بستند. از منافع Dell در این توافق نامه اطلاعاتی در دسترس ندارم. همچنین توافق نامه ی دیگری با Apple IPhone و بسیاری از شرکت های تولید کننده بزرگ دیگر وجود دارد.


Toolbar ها: بدون شک از سهم تولبارها در جستجو هم نمی توان گذشت. گوگل با شرکت هایی مثل SUN و Adobe توافق نامه ای دارد که در پکیج های نرم افزاری آنان به کاربر نصب کردن Google Toolbar توصیه می شود. با نصب Google Toolbar علاوه بر امکانات متعدد، موتور جستجوی گوگل، موتور جستجوی پیش فرض کاربر خواهد شد.


پرتال ها: گوگل در سال 2005 با خرید 5% AOL کاربران بسیاری را جذب کرد. همچنین توانست سهم سرویس تبلیغات خود را به صورت چشمگیری افزایش دهد.
موتور های جستجوی مخصوص: علاوه بر تمامی این موارد، موتور های Google Blog Search و یا Customize Search نیز در تبلیغ موتور جستجوی گوگل نقش بسیار زیادی دارند. حال آنکه خدماتی نیز به دارندگان وب سایت ها ارائه می دهد، اما بیشتر تبلیغی برای موتور جستجوی گوگل است.
3. چرا گوگل از برخی سرویس هایش پول در نمی آورد؟


سرویس هایی مثل بلاگر، پیکاسا و اخبار گوگل فقط برای گوگل هزینه دارند و حتی با نمایش یک تبلیغ سنتی درآمد برای گوگل ندارند. اما چرا؟
بدیهی است گوگل با این سرویس ها به دنبال جذب مشتری است همانند پیکاسا. در سرویس هایی مثل بلاگر و یا FeedBurner امکان استفاده از AdSense وجود دارد و این بازاری هرچند کوچک برای سرویس تبلیغات گوگل است. برخی سرویس ها مثل سرویس اطلاعات تلفن 411 فقط برای بهتر شدن برخی سرویس های دیگر مثل YouTube به کار می رود.


4. گوگل چگونه بازار تبلیغات Offline را فتح می کند؟
بازار تبلیغات آنلاین در آمریکا تنها 8% از بازار تبلیغات است. بلاشک گوگل نمی تواند از بقیه بازار دل بکند. اکثر مدیاهای آفلاین مثل تلویزیون، رادیو و نشریات در حال IP دار شدن هستند!!! و گوگل می تواند بازار را در دست بگیرد. البته گوگل از Billboard ها هم نخواهد گذشت. در هر حال تا اینجا ورود گوگل به تبلیغات گوگل ناموفق بوده اما زیاد طول نمی کشد تا موفق شود.
5. چگونه گوگل کارایی را فدای تبلیغات نمی کند؟


استفاده از Banner های بزرگ تبلیغاتی سرعت لود شدن صفحات را کاهش می دهد. نمایش تبلیغات بی ربط حوصله مخاطب را سر می برد. گوگل در نمایش تبلیغات خودش، مربوط ترین تبلیغات را بالاتر نمایش می دهد. دو فاکتور Rank و هزینه در ازای هر کلیک نیز بر این مسئله تا حدی موثر اند. این مدل نمایش باعث می شود تبلیغات برای کاربر و تبلیغ کننده مفید باشد، چرا که در صفحات مربوط نمایش داده می شوند. در واقع مخاطب یک کالا کجا است؟ جایی که صفحات مربوط وجود دارد. چه کسانی به دنبال کالای مشابه یا بهتر می گردند؟ کسانی که صفحات مربوط هستند.


گوگل نیز با این مدل تبلغاتی بیشترین درآمد بهینه را دریافت می کند. چرا که زمانی که کاربر در صفحه مرتبطی باشد شانس کلیک روی تبلیغ بیشتر است. با توجه به حجم تبلیغات، اگر مدل تبلیغاتی دیگری وجود داشت، گوگل هیچ گاه موفق نمی شد.
6. گوگل از Youtube چه می خواهد؟


تصاحب YouTube توسط گوگل قسمتی از استراتژی مانیتور کردن موارد مورد توجه کاربران بود. اینکه گوگل چگونه این همه اطلاعات را آنالیز می کند و چه منافع کلانی برایش دارد من نمی دانم. اما بلا شک گوگل در حال مانیتور کردن رفتارهای کاربران است. این را در موارد مثبتی مثل پیشنهادات جستجو استفاده کرده. پیشنهادات جستجو، بسیار به کاربران جهت نوشتن عبارت مناسب برای جستجو کمک می کند. هر چند من اطلاعات قابل استنادی ندارم، اما ممکن است گوگل از این اطلاعات استفاده های تجاری مثلا در سیستم تبلیغات خود می برد. البته بلاشک استفاده های غیر اخلاقی همانند جاسوسی از اطلاعات نخواهد شد.


YouTube که توسط دو کارمند اسبق PayPal ایجاد شده بود امروزه به یکی از بخش های بزرگ گوگل تبدیل شده. هزینه های بسیار زیادی صرف سرویس YouTube می شود. فقط هزینه تامین پهنای باند YouTube بیش از 1 میلیون دلار در ماه است. در YouTube هر روز 35 میلیون ویدئوی مختلف دیده می شود و 13 میلیون بیننده منحصر به فرد در هر ماه دارد.


بر خلاف سایر محصولات گوگل، روند YouTube یک روند خارج از مسابقه با سرویس های دیگر است. چرا که تنها سرویس مطرح است. در می 2008 ، حدود 75% سهم این سرویس بوده که نسبت به سال قبل 15% رشد داشته است. سرویس My Space TV تنها توانسته 8% سهم داشته باشد که نسبت به سال قبل 8% کاهش داشته است. نمایش ویدئوها در سایر سرویس ها مثل بلاگر، تشویق تولید کنندگان عمده ویدئوهای آنلاین به استفاده از این سرویس و امکان انتشار از وسایلی مثل تلفن همراه از رمز های موفقیا این سرویس است. YouTube انگیزه ای برای یافتن روش های جدید جستجو نیز هست.
7. تفاوت سیاست خرید شرکت های دیگر توسط گوگل و مایکروسافت چیست؟


گوگل و مایکروسافت دو خریدار عمده شرکت های دیگر هستند!!! مثلا گوگل در سال 2006 تعداد 9 کمپانی مختلف را خرید که YouTube با ارزش 1.65 بیلیون دلار بزرگ ترین آنها بود. زمانی که گوگل یک شرکت را می خرد معمولا روند مدیریتی و سیاست های آن را حفظ می کند و شرکت ها بیشتر مشابه "شرکت های تابعه" اداره می شوند. گاهی گوگل سیاست های این شرکت ها را با سیاست های کلان خود همسو می کند. اما مایکروسافت با خرید یک شرکت، کل آن را دگرگون می کند گویی چنین شرکتی در تاریخ بشریت اصلا وجود نداشته و حتی نام آن شرکت را در سطل زباله می اندازد. گفته می شود روش بولدوزری

مایکروسافت، نظم مایکروسافتی را به ارمغان می آورد و روش در آرامش گوگل، کارمندان را در آسایش بیشتری قرار می دهد. گفته می شود روش گوگل باعث شده تا نرم افزارهای تولید شده توسط گوگل، به مرحله تجاری شدن نزدیک نشوند و به فقط در حد یک سرویس باقی بمانند. در واقع هیچ گاه یکپارچگی که در نرم افزار های مایکروسافت است در نرم افزار های گوگل نیست. ضمن آنکه بسیاری از پروژه های گوگل در مرحله "آزمایش" یا "قبل از آزمایش" رها می شوند.(یکپارچگی در نرم افزار های مایکروسافت در دنیا بی نظیر است.)
www.googlestret.com

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید