بخشی از مقاله

ایستگاه های فضایی


ایستگاه های فضایی به دور زمین می چرخند و برای هفته ها یا ماه ها محل کار و زندگی فضانوردان هستند ، ایستگاه فضایی تمام نیازهای خدمه را برآورده می کند تا به هنگام انجام آزمایش زنده و سالم بمانند . زباله های خورشیدی بزرگ برق تولید و دیواره ها و سپرهای مخصوص دما را مطلوب و خدمه را از تشعشع و قطعات سرگردان فضایی مصون نگه می دارند . بار اندازه ها به سفینه های تدارکاتی ارسالی از زمین امکان می دهند که محموله خود را تخلیه کنند .


اولین ایستگاه فضایی جهان سالیوت 1 در سال 1971پرتاب شد . این اولین ایستگاه از 7 ایستگاهی بود که اتحاد جماهیر شوروی سلبق در مدار زمین مستقر کرد و کیهان نوردان سفینه ی سایوز به استثنای سالیوت 2 در همگی آنها ساکن شدند . با گذشت زمان طول اقامت آنها از جند هفته به 6 ماه افزایش یافت ، سالیوت 6 و 7 یک بارانداز اضافه داشتند . تا کیهان نوردان بتوانند با خدمه دیدار کنند و سفینه تدارکاتی پروگرس بتواند آذوقه بیشتری از زمین بیاورد .

سالیوت 1
- تاریخ پرتاب : آوریل 1971
- اقامت درمدار : 6
- اقامت کیهان نوردان : یک بار به مدت 22 روز ، سه کیهان نورد به نام گرگوری دوبرفولسکی ، ویکتور پاتسایف و ولادیسا ولکوف در خلال اقامتشان اولین پژوهشها درباره ی گیاه شناسی فضایی را انجام دادند ، هر سه در مرحله بازگشت این مأموریت کشته شدند . تحقیق نشان داده است که شیر فلمه معیوب باعث تراکم زدایی سریع هوای کپسول سالیوت شده و کیهان نوردان درونش را خفه کرده است . بر خلاف فضانوردان آیولو این خدمه ها لباس های مخصوص فشار هوا نپوشیده بودند ، در غیر این صورت ممکن بود زنده بمانند و سالیوت به هنگام بازگشت به جو زمین فراز اقیانوس آرام سوخت .


سالیوت 2
 تاریخ پرتاب : آوریل 1972
 اقامت در مدار : 2 ماه
 اقامت کیهان نوردان : بی سرنشین


ایستگاه به مجدد پرتاب قطعاتش را یکی پس از دیگری از دست داد و 2 ماه بعد که به جو زمین بازگشت ، سوخت .


سالیوت 3
 تاریخ پیتاب : ژوئن 1974
 اقامت در مدار : 7 ماه
 اقامت کیهان نوردان : یکبار به مدت 14 روز


آمریکا مشکوک بود که سالیوت 3 مأموریتی نظامی دارد . و تدابیر امنیتی پرتاب این ایستگاه را تقویت می نمود . گزارشهای بعدی نشان داد که 2 خدمه آن ، « پاول پایووچ « و « دیوری آریتوخین « احتمالاً دو هفته اقامت خود در مدار را ، به نقشه برداری دقیق از تاسیسات نظامی آمریکا سپری کرده اند ، هر چند که جزئیات این گزارشها نادرست است. سالیوت 3 ، هفت ماه بعد از پرتاب در جو زمین سوخت .

سالیوت 4
 تاریخ پرتاب : دسامبر 1974
 اقامت در مدار : 2 سال و یک ماه
 اقامت کیهان نوردان : 2 اقامت ، یکی 30روز و دیگری 63 روز


در خلال این اقامتها برنامه بلند پروازانه ای از آزمایشها و رصدهای خورشیدی ، سیاره ای و ستاره ای انجام شد . این دستگاه در بازگشت منهدم شد .


سالیوت 5
 تاریخ پرتاب : ژوئن 1976
 اقامت در مدار : 13 ماه
 اقامت کیهان نوردان : 1اقامت ، یکی 63 روزه و دیگری 17 روز


خدمه سالیوت 5 مقدار آلودگی ذرات معلق در جو زمین را مطالعه نمودند و اثرات بی ورنی را بر ماهی بررسی کردند . آنها همچنین درباره پرورش بلور ، آزمایشهایی انجام دادند و با موفقیت بدون استفاده از پمپ ، ماده محرکه ایستگاه را در فضا تعویض کردند . این ایستگاه در بازگشت سوخت .

سالیوت 6
 تاریخ پرتاب : سپتامبر 1977
 اقامت در مدار : 4 سال


اقامت کیهان نوردان : 11 اقامت کوتاه ( معمولاً به مدت یک هفته) و 5 اقامت بلند ( که بیشترین آن 184 روز طول کشید . ) با 2 کوره مخصوص سالیوت 6 در شرایط جاذبه خفیف مواد نیمه هادی ساخته شد . گاهی اوقات خدمه می توانستند با سبزیجات پرورش یافته در باغچه ی کوچک ایستگاه به غذایشان تنوع ببخشند . سالیوت 6 در سال 1986 به هنگام بازگشت به زمین سوخت .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید