بخشی از مقاله

بسیج دانش آموزی
یک نهاد آموزشی است که با برنامه های مدون و ایجاد پایگاه های علمی سعی دارد گام موثری در ارتقای توان علمی دانش آموزان داشته باشد. بسیج، عبارت است از مجموعه ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور، جمع شده اند.

بسیج عبارت است از تشکیلاتی که در آن، افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینای به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می شوند؛ مجموعه ای که دشمن را بیمناک، و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می کند . معنای بسیج این است.

بسیج
بسیج در حقیقت، مظهر یک وحدت مقدس، میان افراد ملت است. همه میدانهائی که بسیج در آن حضور پیدا کرده است، میدانهائی ملی است؛ میدانهای مربوط به همه ملت است، هیج وقت کشور، از یک مجموعه عظیمی که از بهترین فرزندان کشور و با این خصوصیات تشکیل شده است، بی نیاز نیست. بسیج در واقع، مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلندکردن کشور و ملت است. امروز سازماندهی بسیج در سراسر کشور، بسیار وسیع است؛

اما این سازماندهی، یقینا از این گسترده تر خواهد شد، و با یک دید وسیع که نگاه کنیم، همه انسانهائی که این خصوصیات را دارند، در واقع جزء بسیجند. درحقیقت همه انسانهای مومن، آگاه، بصیر، عاشق، متعهد، علاقه مند و آماده به کار، در هر میدانی از میدانها هستند که برای ملت مفید است،جزو بسیجند.

لذا بسیج، یک نام مقدس است. همه آحاد ملت، بخصوص اعضای بسیج، بسیج دانش آموزی، دانشجوئی، کارگری،صنفی و عشایری، یگانهای گوناگون بسیج و کسانی که جزو سازمان بسیج نیستند و در واقع جزو بسیجند، همه و همه در پای انجام تکلیف، حاضر و آماده باشند، خودشان را برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی آماده کنند

. دفاع هم همیشه، با آلات قهریه نیست، با مشت نیست، با تفنگ نیست، گاهی دفاع با فهمیدن است. گاهی دفاع از حقیقت، با حضور در جائی است. شاید یکی از بزرگترین خدماتی که انقلاب به ملت ایران کرد، این بود که ذهنها را باز کرد، ذهنها را سیاسی کرد، چشمها را باز کرد، و همه را با مسائل کشور آشنا کرد. این آشنائی، این بصیرت، باید روز به روز بیشتر و زیادتر بشود. اگر این بشود، دشمن هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد.

فرمايشات حضرت امام خميني «ره» در مورد بسیج

« ارتش بيست ميليوني (بسيج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامي است.»

« ائمه ما با همان ديد الهي که داشتند ، مي خواستند که اين ملت ها را با هم بسيج کنند از راههاي مختلف ، اينها را يکپارچه کنند تا آسيب پذير نباشند.»
« مملکت اسلامي بايد همه اش نظامي باشد و تعليمات نظامي داشته باشد.
« اگر دفاع بر همه واجب شد ، مقدمات دفاع هم بايد عمل شود ... اينطور نيست که واجب باشد بر ما که دفاع کنيم و ندانيم چه جور دفاع کنيم.»

« ارتش بيست ميليوني (بسيج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامي است.»
« بسيج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهيدان گمنامي است که پيروانش بر گلدسته هاي رفيع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند.»
« بسيج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکيل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضاء نموده اند.»
« بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پر ثمري است كه شكوفه هاي آن بوي بهار وصل و طراوت يقين و حديث عشق مي دهد»،

« بسيج ميقات پا برهنگان معراج انديشه پاك اسلامي است كه تربيت يافتگان آن، نام ونشاني در گمنامي و بي نشاني گرفته اند.»
« سنگ بناي بسيج بر حكم فقهي و جهادي استوار است؛ جهادي كه مبتني بر روحيه دفاعي باشد و نه تهاجمي يا جهان گشايي »
« اگر بر كشوري نواي دلنشين تفكر بسيجي طنين انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد والا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند، بسيج بايد مثل گذشته و با قدرت و اطمينان خاطر به كار خود ادامه دهد .»

 

بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد بسیج

بسیج یعنی حضور بسیج یعنی حضور بهترین و بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد، همیشه بهترین و خالص ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات را دارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه گذاری کنند.
بسیج یعنی ایمان عاشقانه
علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی از ملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.

بسیج یعنی پاک ترین انسانها
بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. ... مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند...بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است...بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.

بسیج یعنی حرکت
بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام – و به طریق اولی – جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید: [ هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.

بسیج یعنی قدرت
این کار خدا بود که بسیج ملت ایران بتواند در سخت ترین میدانها که همان میدان جنگ است چنان قدرتی از خود نشان بدهد که دیرباورترین افراد هم قبول کنند که ملت ایران دارای توانایی است...بسیج یعنی کل نیروهای مؤمن و حزب اللهی کشور ما این که امام گفتند «بسیج بیست میلیونی» یعنی این.
بسیج یعنی تلاش و جهاد مخلصانه

اگر نبود آن همه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نیروهای مسلح و بسیج مردمی در دوران جنگ هشت ساله نشان دادید و حقیقتاً اسلام را روسفید و امت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را سربلند ساختید و اگر نبود خونهای مطهر و معطری که در راه خدا بر زمین ریخته شد؛ یقیناً امروز از نظام اسلامی اثری نبود و پرچم قرآن چنین سربلند نمی شد.

بسیجی یعنی مغز متفکّر
بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر – دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است.

بسیج یعنی آبادانی
امروز هم، بسیجی برای کشور دل می سوزاند برای آبادانی کشور تلاش می کند، برای حفظ استقلال ملی، هرچه بتواند کار می کند و از جان خود هم می گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن می خواهد از روزنه‌ای، چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی – به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او می ایستد و با مشت به صورتش می کوبد......

امام فرمودند «بسیج باید سازماندهی بشود، باید یکدیگر را بشناسند، باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند» امروز هم تکلیف بزرگ شما همین کارست. خیال نکنند که بسیج یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کار این حقیقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحاد ملتند، هر کسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است. .... فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است.

بسیج یعنی ارزش
هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. ... همان طور که امام و پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدا می‌خواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعی کنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.
بسیج یعنی الگو
شما بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.

بسیج یعنی سعادت ابدی
روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بر دوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست - به سرمنزل برساند، لذا بسیج تمام شدنی نیست.

بسیج یعنی یک فرهنگ
بعضى در ميدان بسيج، خلوص و صفايشان مثل خورشيد مى‏تابد و انسان را مجذوب مى‏كند. به‏هرحال، بسيج يك فرهنگ است؛ بسيج، يك ذهنيت برجسته و والا در جامعه‏ى ماست...شما آن نسلى هستيد كه اگر خوب عمل كرديد، آينده‏ى اين كشور را - صد سال، دويست سال يا بيشتر - تضمين خواهيد كرد. همين بيدار شدن، همين حساس بودن، همين انگيزه داشتن، همين ايمان، همين اميد، همين تكيه به هدايت الهى و اعتماد به كمك الهى، قواره‏ى اصلى بسيج است؛ اين يك فرهنگ است. اگر اين‏طور حركت كنيم، خداى متعال كمك خواهد كرد. كمك الهى متعلق به همه‏ى خلايق است؛ به شرطى كه خودشان را آماده‏ى دريافت اين كمك كنند؛ دستشان را دراز كنند و اين ميوه را بچينند؛ از جا بلند شوند، همت كنند و از اين ميوه استفاده كنند؛ اين، در اختيار همه است.

بسیج یعنی مظهر تجدد و نوگرايى
بسيجى يعنى چه ؟ بسيج يعنى به صحنه آمدن و به ميدان آمدن. چه ميدانى؟ ميدان چالش‏هاى حياتى و اساسى. ميدان‏ها و چالش‏هاى اساسى زندگى چيست؟ فقط آن وقتى است كه به كشورى حمله شود و مردم آن كشور به صحنه بيايند تا از مرزهاى خودشان دفاع كنند؟ البته كه نه؛ اين فقط يكى از موارد به ميدان آمدن است.

آن وقتى هم كه هويت ملى و سياسى يك ملت مورد مناقشه قرار مى‏گيرد، جاى به ميدان آمدن است. آن وقتى هم كه به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ريشه‏دار يك ملت اهانت مى‏شود و آن را تحقير مى‏كنند، جاى به ميدان آمدن است. آن وقتى هم كه نسل برگزيده‏ى يك ملت احساس مى‏كنند از غافله‏ى دانش عقب مانده‏اند و بايد علاجى بكنند،

جاى به ميدان آمدن است. آن وقتى هم كه احساس بشود پايه‏هاى يك زندگى مطلوب و عادلانه در كشور احتياج به تلاش دارد تا ترميم و يا استوار شود، جاى به ميدان آمدن است. آن وقتى هم كه جبهه‏هاى فكرى و فرهنگى دنيا براى تسخير ملتها با ابزارهاى فوق مدرن می ‏آيند تا ملتى را از سابقه و فرهنگ و ريشه‏ى خود جدا كنند و براحتى آن را زير دامن خودشان بگيرند، جاى به ميدان آمدن است. همه‏ى اينها انسانهايى را مى‏طلبد كه نياز را احساس كنند...تجدد و نوگرايىِ حقيقى و باز كردن ميدان‏هاى تازه‏ى زندگى، مطلوب اسلا

م است؛ اصلاً اسلام اين را از انسان خواسته؛ اين به بركت تأمل، تعمق، كار درست، كار فكرى، تلاش عملى، مجاهدت، استقبال از كار و از خطر در همه‏ى ميدان‏ها، و همتها را بلند كردن به‏دست مى‏آيد. اين كارها مربوط به كيست؟ مربوط به بسيج است. اگر بسيج را درست معنا كنيم، همين است. بسيج همچنين يعنى انسان باهمتى كه غيرت دينى و دانايىِ فكرى و نيازشناسى و ابتكار و جوشش ذهنى و خلاقيت دارد و وارد ميدان می ‏شود.

اگر بخواهيم بسيج را در يك تعريف كوتاه معرفى كنيم، بايد بگوييم: بسيج، عبارت است از مجموعه‏اى كه در آن، پاكترين انسانها، فداكارترين و آماده‏به‏كارترين جوانان كشور، در راه اهداف عالى اين ملت و براى به كمال رساندن و به خوشبختى نائل كردنِ اين كشور، جمع شده‏اند
. بسيج، عبارت است از تشكيلاتى كه در آن، افرادِ متفرّق و تنها، به يك مجموعه عظيم و منسجم و به يك گروه آگاه، متعهّد، بصير و بيناى به مسائل كشور و به نياز ملت، تبديل مى‏شوند؛ مجموعه‏اى كه دشمن را بيمناك و دوستان را اميدوار و خاطرجمع مى‏كند. معناى بسيج، اين است.

بسيج، يكى از بركات انقلاب و از پديده‏هاى بسيار شگفت‏آور و مخصوص اين انقلاب است؛ اين هم يكى از آن گنجينه‏هاى معنوى بى‏پايانى است كه امام بزرگوار ما با ديد الهى خود و با حكمتى كه خداى متعال به او ارزانى كرده بود، براى كشور و ملت و انقلاب ما به يادگار گذاشت.
بسيج در حقيقت، مظهر يك وحدت مقدّس، ميان افراد ملت است.

. همه ميدانهايى كه بسيج در آن حضور پيدا كرده است، ميدانهاى ملى است؛ ميدانهاى مربوط به همه ملت - مثل ميدان دفاع مقدّس، ميدان سازندگى و خدمات عمومى - است. هيچ‏وقت كشور، از يك مجموعه عظيمى كه از بهترين فرزندان كشور و با اين خصوصيات تشكيل شده است، بى‏نياز نيست.

. بسيج، به جوانان اختصاص ندارد؛ جوان و پير، دوش به دوش در آن حركت مى‏كند. پدر و پسر با هم مى‏آيند. امروز با هم هستند. بسيج، اختصاص به مردان ندارد؛. نام و نشان در آن نقشى ندارد؛ مسؤوليت مطرح است. هر وقت كه كشور گره‏اى داشته باشد، آن سرانگشتى كه در درجه اوّل بايد آن گره را باز كند، نيروى عظيم بسيج مردمى است.
علّت اين‏كه در كشور ما بسيج اين‏طور درخشان شد و شكفت چه بود؟ ايمان عاشقانه، ايمان عميق، ايمان توأم با عواطف كه از خصوصيات ملت ايران است

بسيج در واقع، مظهر عشق و ايمان و آگاهى و مجاهدت و آمادگى كامل، براى سربلند كردن كشور و ملت است.
بسيج، يك حركت بى‏ريشه و سطحى و صرفاً از روى احساسات نيست. بسيج يك حركت منطقى و عميق و اسلامى و منطبق بر نيازهاى امروز دنياى اسلام و - به طريق اولى‏ - جامعه اسلامى است.

كسى خيال نكند كه بسيج، يك حاشيه است و ملت و دولت و حكومت، به راهى مى‏روند و بسيج هم در كنارى نشسته و به خود مشغول است؛ خير. «بسيج» متنِ حركت نظام است. همه بايد بسيجى باشند. دولت و مسؤولان هم بايد بسيجى باشند و بحمداللَّه هستند. بسيارى از بلند پايگان و مسئوولان برجسته كشور، حقيقتاً بسيجى و داراى فرهنگ و عقايد و حركت بسيجى هستند.

بسيجى كسى است كه براى ارزشهاى اسلام، اهميت قائل است و معتقد به خدا و خاضع و خاشع در مقابل پروردگار عالميان است.
بسيجى بلندهمّت است. خواسته ‏هاى او بزرگ و در حدّ اعتلاى كشور است. خواسته او، نجات همه آحاد بشر و رفع فساد و فقر و تبعيض و بى ‏عدالتى و سلطه دشمن است.
فرهنگ بسيجى، فرهنگ معنويّت و شجاعت و غيرت و استقلال و آزادگى و اسير خواستهاى حقير نشدن است

ویژگی بسیج
بسيج نماد حضور ملى و مقاومت ملى و آگاهى يك ملت است؛ آن هم آگاهى همراه با تحرك، همراه با معنويت و همراه با اخلاص.(2/6/84 ستاد نمسا)
بسیج حجم پر کیفیت عظیمی از نیروهاست با تنوع و همه جانبه گی زیاد. .(2/6/84 ستاد نمسا)
بسیج حقیقتی شبیه افسانه هاست. .(2/6/84 ستاد نمسا)
بسیج برای جوانان شور آفرین است برای دوستان امید آفرین و برای دشمنان بیم آفرین است. .

(2/6/84 ستاد نمسا)
بسيج يعنى حركت عظيم ملت ايران، همراه با آگاهى؛ احساس آميخته‏ ى با عقلانيت؛ حركت و عمل آميخته‏ى با مبناى فكرى؛ عمل‏گرايى همراه با آرمان‏گرايى و ديدن افق‏هاى دوردست؛
مکتب بسیج ، مکتب مجاهدت معنوی و مخلصانه است.(2/6/84)
در حقیقت بسیج یک فرهنگ و یک حرکت فرهنگی است. فرهنگ بسیجی یعنی چیزی که ما برای هر یک از آحاد جامعه اسلامی آن را آرزو می کنیم. (8/9/74)

گستردگی بسیج
دامنه‌ بسيج‌ خیلی وسیع تر از نیروی مقاومت بسیج است، کشور به نیروی مقاومت بسیج نیاز دارد، اما به بسیج عظیم مردمی در همه میدان های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ( آن وقتی که لازم باشد) نظامی نیز نیازمند است. (21/8/80)

بسیج مرز صنفی و مرز جغرافیایی و قومی نمی شناسد، همه اقوام ایرانی، همه اصناف گوناگون ملی در سطوح مختلف فکری از انسان های نخبه برجسته ممتاز در میان اهل علم و دانشجویان تا جوان های فعال و پرشور صحنه های دیگر، همه در بسیج جمع اند. (2/6/84 ستاد نمسا)
بسیج در واقع یک حرکت گسترده مردمی، خیلی ها ممکن است داخل نیروهای بسیج و گردان های مقاومت و نیروی مقاومت سپاه هم نباشند اما در دل بسیجی باشند

کارکردهای بسیج
نیروی مقاومت بسیج با فعالیت وابتکار وحضور خود ،مانند لوکوموتیوی است که قطار عظیم بسیج ملت ایران را به پیش می راند . (اردوی رزمی – فرهنگی علویون 21/8/80)
وظیفه نیروی مقاومت بسیج ،الگو شدن برای همه جوانهای بسیجی در کشور است جوانی که در نیروی مقاومت بسیج به عنوان یک نیروی بسیجی ،خود را خدمتگزار اهداف انقلاب وآرمان های اسلامی می داند ،باید آنچنان خود را بسازد که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کند ،سازندگی علمی ،اخلاقی ،معنوی ،فکری ،سیاسی داشته باشد .(21/8/80)

بسیج برای نهضت های آزاددیبخش در جهان مثل فلسطین ولبنان نقش الگو دارد . (2/6/84)
برای بیداری جوانان دانشجو در سرتاسر دنیای اسلام ،این الگو گیری از بسیج است . (2/6/84)
بسیج یک سازمان مشخص رزمی مثل دیگر سازمان ها نیست .بسیج یعنی متن ملت وهمه آحاد مومن ویک حقیقت گسترده در تمام زوایای جامعه .(8/9/74)
بسیج متن حرکت نظام است .

ویژگی های بسیجی
هرکس که دردل برای سرنوشت خود ،سرنوشت این ملت وآینده ایران اسلامی ارزش قائل است آن کسی است که برای استقلال وهویت ملت خود ارزشی قائل است ،آن کسی که از تسلط قدرت های بیگانه بیزار است ،آن کسی است که برایش آینده کشور و این ملت وآینده دنیای اسلام یک هدف بزرگ محسوب می شود ،آن کسی که از رنج های ملت فلسطین دلش خون است ... آن کسی که مایل است بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا قدرت عجیبی را تشکیل بدهند که بشریت را به سمت کمال هدایت کنند وخودشان در قله کمال قرار بگیرند ،آن کسی که این احساسات واین درک ها را دارد وحاضر است در این راه قدمی بردارد او بسیجی است .

یک سیاستمدار بسیجی ،یک نظامی بسیجی ،یک دانشجوی بسیجی ،یک روحانی بسیجی ،یک کشاورز بسیجی ،یک کارگر بسیجی ،یک محقق دانشمند بسیجی،یک استاد بسیجی ،ازهمه قشرها یکی بسیجی آن کسی است که مقدورات وامکان خود را در راه هدف های عظیم این ملت به میدان می آورد ،خود را سهیم می کند ،خود را مسئول می داند .

- رئيس جمهور (محمود احمدي نژاد) 2 – معاون اول (پرويز داودي) 3 - وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات (محمد سليماني) 4 - وزارت رفاه و تامين اجتماعي (مصري) 5 - وزارت جهاد کشاورزي (محمدرضا اسکندري) 6 - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (محمد حسين صفار هرندي) 7 - وزارت امور اقتصاد و دارائي

(داود دانش جعفري) 8 - وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح (مصطفي محمد نجار) 9 - وزارت دادگستري(غلامحسين الهام) 10 -وزارت مسکن و شهر سازي (محمد سعيدي کيا) 11 - وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي (کامران باقري لنکراني) 12 - وزارت صنايع و معادن (غلامرضا طهماسبي) 13 -وزارت امور خارجه (منوچهر متکي) 14 - وزارت کشور (مصطفي پورمحمدي) 15 - وزارت بازرگاني (سيد مسعود ميركاظمي)

16- وزارت تعاون (محمد عباسي) 17- وزارت نفت (وزيري هامانه) 18 - وزارت آموزش و پرورش (محمود فرشيدي) 19 -وزارت نيرو (سيد پرويز فتاح) 20 - وزارت راه و ترابري (محمد رحمتي) 21 - وزارت اطلاعات (غلامحسين محسني اژه‌اي) 22 - وزارت علوم تحقيقات و فناوري (محمد مهدي زاهدي) 23 - وزارت کار و امور اجتماعي (سيد محمد جهرمي)

24 - رييس دفتر رييس جمهور (شيخ الاسلامي) 25 - معاون رئيس جمهور و رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران انقلاب اسلامي (حسين دهقان) 26 - معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي (غلامرضا آقازاده) 27 - معاون حقوقي و امور مجلس رييس جمهور (سيد احمد موسوي) 28 -معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست (فاطمه واعظ جوادي) 29 - معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ( اسفنديار رحيم مشايي) 30 - معاون رييس جمهور و رييس سازمان ملي جوانان (علي اکبري) 31 - معاون رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدني (محمد علي آبادي) 32 - معاون رييس جمهور در امور مديريت و برنامه ريزي کشور (امير منصور برقعي) 33 - معاون رييس جمهور در امور اجرايي (علي سعيد‌لو)
بعلاوه : رئيس سازمان صدا و سيما (سيد عزت ا... ضرغامي) و شهردار تهران (محمد باقر قاليباف)

وصيت نامه ي امام خميني :
بسمه تعالى
اين وصيت نامه را پس از مرگ من احمد خمينى براى مردم بخواند و در صورت عذر، رييس ‍محترم جمهور يا رييس محترم شوراى اسلامى يا رييس محترم ديوانعالى كشور، اين زحمت را بپذيرند و در صورت عذر، يكى از فقهاء محترم نگهبان اين زحمت را قبول نمايد.
روح اللّه الموسوى الخمينى

بسمه تعالى
در زير اين وصيّت نامه 29 صفحه اى و مقدمه چند مطلب را تذكرمى دهم :
1- اكنون كه من حاضرم بعض نسبتهاى بى واقعيت به من داده مى شود و ممكن است پس از من در حجم آن افزوده شود. لهذا عرض مى كنم آنچه به من نسبت داده شده يا مى شود مورد تصديق نيست مگر آنكه صداى من يا خط و امضاء من باشد با تصديق كارشناسان يا در سيماى جمهورى اسلامى چيزى گفته باشم .

2- اشخاصى در حال حيوة من ادعا نموده اند كه اعلاميه هاى اين جانب را مى نوشته اند. اين مطلب را شديدا تكذيب مى كنم تا كنون هيچ اعلاميه اى را غير شخص خودم تهيه كسى نكرده است .

3- از قرار مذكور بعضى ها ادعا كرده اند كه رفتن من به پاريس به وسيله آنان بوده . اين دروغ است . من پس از برگرداندنم از كويت با مشورت احمد، پاريس را انتخاب نمودم زيرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود. آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاريس اين احتمال نبود.

4- من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسى و اسلام نمايى بعضى افراد ذكرى از آنان كرده و تمجيدى نموده ام كه بعد فهميدم از دغل بازى آنان اغفال شده ام آن تمجيدها در حالى بود كه خود را به جمهورى اسلامى متعهد و وفادار مى نماياندند و نبايد از آن مسائل سوء استفاده شود. و ميزان در هر كس حال فعلى اوست .
روح اللّه الموسوى الخمينى

وصیتنامه ی شهید حاج محمد ابراهیم همت

به تاریخ 19/10/59 شمسی ساعت 10:10 شب چند سطری وصیت نامه می نویسم : هر شب ستاره ای را به زمین می کشند و باز این آسمان غم‌زده غرق ستاره است ، مادر جان می دانی تو را بسیاردوست دارم و می دانی که فرزندت چقدر عاشق شهادت و عشق به شهیدان داشت. مادر، جهل حاکم بر یک جامعه انسانها را به تباهی می کشد و حکومت های طاغوت مکمل های این جهل اند و شاید قرنها طول بکشد که انسانی از سلاله پاکان زائیده شود و بتواند رهبری یک جامعه سر در گم و سر در لاک خود فرو برده را در دست گیرد و امام تبلور ادامه دهندگان راه امامت و شهامت و شهادت است. مادرجان، به خاطر داری که من برای یک اطلاعیه امام حاضر بودم بمیرم ؟ کلام او الهام بخش روح پرفتوح اسلام در سینه و وجود گندیده من بوده و هست.

اگر من افتخار شهادت داشتم از امام بخواهید برایم دعا کنند تا شاید خدا من روسیاه را در درگاه با عظمتش به عنوان یک شهید بپذیرد ؛ مادر جان من متنفر بودم و هستم از انسانهای سازش کار و بی تفاوت و متاسفانه جوانانی که شناخت کافی از اسلام ندارند و نمی دانند برای چه زندگی می کنند و چه هدفی دارند

و اصلا چه می گویند بسیارند. ای کاش به خود می آمدند. از طرف من به جوانان بگوئید چشم شهیدان و تبلور خونشان به شما دوخته است بپاخیزید و اسلام را و خود را دریابید نظیر انقلاب اسلامی ما در هیچ کجا پیدا نمی شود نه شرقی - نه غربی؛ اسلامی که : اسلامی ...

ای کاش ملتهای تحت فشار مثلث زور و زر و تزویر به خود می آمدند و آنها نیز پوزه استکبار را بر خاک می مالیدند. مادر جان، جامعه ما انقلاب کرده و چندین سال طول می کشد تا بتواند کم کم صفات و اخلاق طاغوت را از مغز انسانها بیرون ببرد ولی روشنفکران ما به این انقلاب بسیار لطمه زدند زیرا نه آن را می شناختند و نه باریش زحمت و رنجی متحمل شده اند از هر طرف به این نو نهال آزاده ضربه زدند ولی خداوند، مقتدر است اگر هدایت نشدند مسلما مجازات خواهند شد . پدر و مادر ؛ من زندگی را دوست دارم ولی نه آنقدر که آلوده اش شوم و خویشتن را گم و فراموش کنم علی وار زیستن و علی وار شهید شدن,

حسین وار زیستن و حسین وار شهید شدن را دوست می دارم شهادت در قاموس اسلام كاری‌ترین ضربات را بر پیكر ظلم، جور،شرك و الحاد می‌زند و خواهد زد. ببین ما به چه روزی افتاده ایم و استعمار چقدر جامعه ما را به لجنزار کشیده است ولی چاره ای نیست اینها سد راه انقلاب اسلامیند ؛ پس سد راه اسلام باید برداشته شودند تا راه تکامل طی شود مادر جان به خدا قسم اگر گریه کنی و به خاطر من گریه کنی اصلا از تو راضی نخواهم بود. زینب وار زندگی کن و مرا نیز به خدا بسپار ( اللهم ارزقنی توفیق الشهادة فی سبیلک) .
و السلام؛

محمد ابراهیم همت
خبرنامه:
بیانیه بسیج خراسان رضوی بمناسبت فرارسیدن 22 بهمن
روابط عمومی منطقه مقاومت بسیج استان خراسان رضوی بمناسبت فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بسیج، متن این بیانیه به این شرح است: دهه فجر امسال یاد آور تقارن دو انقلاب بزرگ حسینی و خمینی و دو پیروزی شگرف در تاریخ اسلام برای تمامی حقجویان و آزادگان جهان است، پیروزی که بر مبنای ایدئولوژی و همگرایی دین و در سایه ولایت خاندان پیامبر اکرم (ص) حاصل شد و علی رغم سپری شدن قرنها از آن هنوز وجود آزادیخواهان و تشنگان عدالت را معطر نموده است، 22 بهمن در تاریخ ایران زمین همچون تاریخ کربلا یادآور قیام حماسه سازان ایثارگری است که برای احیای دین خدا از نثار خون و همه عزیزان خود دریغ نکردند.

اکنون با گرامیداشت یاد و خاطره امام شهیدان و شهیدان انقلاب اسلامی و در تبعیت از مقام معظم رهبری بسیجیان خطه ولایت مدار خراسان رضوی در بیست و نهمین بهار انقلاب اسلامی با شهیدان همیشه جاوید انقلاب و دفاع مقدس و امام شهیدان تجدید پیمان نموده همگام با دیگر آحاد امت خداجوی ایران اسلامی با هوشیاری در حالی که شهد شیرین دستیابی به سامانه فضا را در کام خود دارد در راهپیمایی روز 22 بهمن ماه شرکت نموده و وحدت و انسجام ملی خود را به منصه ظهور می رسانند./ت

آشنایی با پدافند غیر عامل :
پدافند غیر عامل با مفهوم کلی دفاع در برابر تهاجم و بدون استفاده از سلاح و در گیر شدن مستقیم ، سابقه ای بس طولانی در تاریخ بشری به قدمت خلقت انسان دارد.

تاريخچه ی سازمان امداد و نجات
آشنايي با سوابق و فعاليتهاي سازمان امداد و نجات

در خرداد ماه 1302 با وقوع زلزله اي در شرق خراسان و زلزله اي ديگر به فاصله 3 ماه بعد در سيرجان و كرمان و همچنين جاري شدن سيلاب هاي گسترده در همان سال در استانهاي گيلان , مازندران , آذربايجان شرقي و اصفهان زندگي بسياري از هموطنان به مخاطره افتاد وباعث تلفات و خسارات بسياري گرديد . در اين سوانح براي اولين بار نيروهاي ارتش بعنوان عوامل حكومتي و با استفاده از نيرو و امكانات موجود به كمك آسيب ديدگان شتافتند

و اولين استمداد ملي براي كمك به آسيب ديدگان در سطح كشور انجام گرديد . اين استمداد جرقه اي براي سازماندهي تشكيلاتي جمعيت شير و خورشيد سرخ بود. اولين جلسه اين جمعيت تحت عنوان جمعيت شيرو خورشيد سرخ در ششم مرداد مصادف با عيد غدير سال 1302 در عمارت گلستان تشكيل شد . در ابتدا فعاليتهاي امدادي بعنوان يك فعاليت جنبي و در سايه خدماتدرماني كه بيشتر مورد نياز جامعه بود ، قرار گرفت .

3در آن هنگام بيشترين عوامل امدادي جمعيت نيروهاي داوطلب يا دانش آموزان عضو سازمان جوانان بودند . اولين آئين نامه خدمات امدادي در سال 1347 به تصويب هيئت مركزي جمعيت رسيد . بموجب اين آئين نامه مسئوليت ارائه خدمات امدادي درماني به آسيب ديدگان جنگ و همچنين ارائه خدمات امدادي به آسيب ديدگان سوانح و سوانح طبيعي در زمان صلح بعهده جمعيت محول گرديده بود . اولين تشكيلات رسمي امداد بصورت منظم با استخدام نيروهاي تمام وقت جهت ادارات سازمان مركزي امداد كل و زير نظر هيئت كمك به آسيب ديدگان كه در واقع نقش سازمان امدادي ملي كشور را ايفا ميكرد در سال 1350 آغاز بكار كرد .

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 و استقرار نظام جمهوري اسلامي همراه با دگرگون شدن ساختار كلي جمعيت و جدا شدن بخش درمان از فعاليت هاي آن ، عمده وظايف جمعيت به خدمات امدادي سوانح ، جوانان و خدمات حمايتي معطوف گرديد . در سال 1360 بنا به ضرورت يكبار ديگر ساختار تشكيلاتي امداد بر حسب وضعيت جديد و شرايط جنگ تحميلي مورد تجديد نظر قرار گرفت . تربيت و تامين نيروهاي انساني در زمينه هاي درمان , فني و خدماتي ، پشتيباني و حمايت و ارائه خدمات امدادي به آوارگان مناطق جنگي و مناطق بمباران شده نيز جزء خدمات جمعيت قرار گرفت . خدمات ارزنده جمعيت در عملياتهاي گسترده ملي و بين المللي ، زلزله سال 69 گيلان و زنجان و بحران آوارگان عراقي در سال 1370 موجب گرديد جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران جايگاه ويژه اي را در بين جمعيت هاي صليب سرخ و هلال احمر كسب نمايد و بعنوان يكي از 10 جمعيت قدرتمند جهان در پاسخگوئي به سوانح مطرح گردد .

ب- تشكيلات و نقش سازمان امداد ونجات :
در سال 1379، با اضافه شدن واژه نجات به سازمان امداد ، وظائف اين سازمان وارد مرحله نويني شد و مسئولان سازمان براي اجراي نفشي فراتر و پر اثرتر در جامعه ، تغييراتي را در نمودار تشكيلاتي (چارت سازماني ) و نيروي انساني اعمال كردند .هم اينك اين سازمان از بخشهاي زير تشكيل يافته است:

معاونت آموزش و برنامه ريزي : كه داراي دوبخش مديريت آموزش و مديريت آمار و برنامه ريزي مي باشد .
معاونت عمليات : كه در بردارنده چهار بخش مديريت عمليات ، مديريت پشتيباني عمليات ، مديريت امداد هوائي - دريايي و مديريت ارتباطات و مخابرات راديويي است .
معاونت خدمات و پشتيباني : نيز بخشهاي مديريت ترابري ، مديريت امور اداري و مديريت تداركات را داراست.

ترابري - امكانات موجود ترابري و حمل و نقل سازمان از نظر تعداد و نوع وسائط نقليه يكي از ناوگان بزرگ حمل و نقل كشور در زمينه هاي امدادي محسوب ميشود و با خريدهاي مستمر وسائط نقليه كاربردي نظير وانت آمبولانس و كاميون از نظر حمل و نقل و جابجائي محموله هاي امدادي براي عمليات درون مرزي و برون مرزي در حال حاضر بيش از 3000 دستگاه وسائط نقليه امدادي در اختيار مي باشد .
انبارها - بمنظور بهينه سازي كيفيت ارائه خدمات امدادي ، پايگاههاي امداد و نجات با وسعت 200000 متر مربع زير بنا جهت پايگاه امدادي و انبار احداث شده است .
اطلاعات انبارهاي مراكز استانها بر اساس يك برنامه رايانه اي به پايگاه مركزي وصل ميباشند و اطلاعات موجودي و تغييرات موجودي انبارها بصورت روز در اختيار حوزه سازمان امداد و نجات (پايگاه مركزي ) قرار ميگيرد .

سيستم ارتباطات راديويي : اين سيستم كه به عنوان سلسله اعصاب مركزي سازمان در سوانح مطرح است، در سال 1336 براي اولين بار به خدمت گرفته شد . در حال حاضر شبكه ارتباطي جمعيت هلال احمر ايران يكي از قوي ترين مراكز امدادي در بين جمعيت هاي ملي منطقه محسوب ميشود .
هم اينك سيستم ارتباطي VHF با 276 دستگاه ثابت و 268 دستگاه سيار و 480 دستگاه دستي و 30 تكرار كننده و 150 دكل مخابراتي و سيستم ارتباطي HF با 118 دستگاه ثابت و 60 دستگاه سيار كليه مراكز استانها و نقاط دور افتاده و حادثه خيز با ايستگاه مركزي در ارتباط هستند .
امداد هوائي : در حال حاصر سازمان امداد و نجات از پنج فروند هليكوپتر ( از نوع 205 )و تعداد 14نفر نيروي متخصص در بخش مديريت امداد هوائي – دريايي استفاده مي نمايد . در 20 سال گذشته ، اين واحد در عملياتهاي مختلف بيش از 6000 ساعت پرواز داشته است .

امداد دريايي : سازمان امداد و نجات با عنايت به ضرورت احساس شده در امر جستجو و نجات در دريا و سيلاب به تازگي اقدام به راه اندازي و تكميل دو پايگاه امداد و نجات دريا و سيلاب در استانهاي جنوبي (بوشهر و بندرعباس) نموده و همچنين تمهيد مقدمات جهت استانهاي شمالي كشور در حال انجام ميباشد.

امداد خواهران : اين واحد از جمله فعاليتهاي داراي پيشينه طولاني در سازمان امداد و نجات بوده و به عنوان مثال تنها در چهار سال اول دفاع مقدس (1358 لغايت 1361 ) اقدام به برگزاري 310 دوره آموزشي و تربيت 9500 امدادگر خواهر نموده و در سوانح بزرگي چون زلزله گيلان و زنجان در سال 1369 ، 435 نفر از بانوان امدادگر در امر ارائه خدمات رفاهي – امدادي به آسيب ديدگان پرداخته اند . در طول ده سال اخير تعداد 24350 دوره آموزشي جهت 708722 نفر از بانوان در زمينه امداد و كمكهاي اوليه برگزار شده و در بخش عمليات امدادي نيز بجز اشغال در امور امداد پزشكي ، انتقال مصدومين ، بهداشت ، پشتيباني و تداركات ، جديداً اين واحد وارد مقوله حمايتهاي رواني از مصدومين و امدادگران شده و با انجام دوره ها و برنامه هاي مختلف توان خود را افزوده است .

امداد كوهستان : واحد عملياتي امداد كوهستان از سال 1376 براي ارائه خدمات امدادي و جستجو و نجات در مناطق مختلف كوهستانهاي تهران استقرار يافت و با بهره گيري از نيروهاي داوطلب مجرب در قالب نيروهاي كوهنوردي و درماني فعاليتهاي خود را گسترش دادند . در طول مدت استقرار درمانگاه امدادي و بكارگيري نيروهاي امدادي متخصص در منطقه توچال از سال 1378 تا كنون به بيش از 6000 نفر خدمات مختلف امدادي ارائه شده و با تلاش مجدانه نيروها ، آمار فوت شدگان كاهش محسوسي داشته است.

امداد و نجات جاده اي : اين سازمان در راستاي اهداف بشر دوستانه جمعيت از سالها قبل اقدام به ارائه خدمات در زمينه تصادفات جاده اي خصوصاً در محورهاي پر تردد و پر حادثه كشور مي نمود و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز تعداد پايگاههاي امداد جاده اي ثابت جمعيت از 3 مورد به 89 مورد رسيده است و هر ساله در ايام زمستان و نوروز و ساير مواقع پرتردد ، اقدام به فعال سازي اكيپهاي سيار و ثابت غير پايگاهي مينمايد .
ب-1 :فعاليتهاي آموزشي سازمان امداد و نجات :
آموزش امداد و نجات يكي از محوري ترين فعاليتهاي اين سازمان بويژه در زمانهاي غير بحراني محسوب مي شود و هدف از آن ارتقاء سطح آمادگي ملي ، افزايش آگاهي عمومي از سوانح و همچنين توان افزائي نيروهاي همكار با جمعيت هلال احمر در امر پاسخگوئي به سوانح مي باشد .به همين دليل آموزشهاي مختلفي در سطوح مختلف پيش بيني شده تا با نياز سنجي واحدهاي آموزشي زير نظر معاونت آموزشي و برنامه ريزي سازمان در سراسر كشور به مرحله اجراء در آيند .
دوره هاي آموزشي استاندارد معاونت آموزش و برنامه ريزي سازمان امداد و نجات :

1. دوره آموزشي كمكهاي اوليه و خود امدادي : به منظور ترويج فرهنگ ايمني و خود امدادي كليه افراد قادرند بدون هيچ محدوديتي در اين دوره 8 و 32 ساعته رايگان شركت نمايند.
2. دوره آموزشي تكميلي امداد و كمكهاي اوليه : كليه افرادي كه گواهينامه دوره هاي عمومي را دارند، قادرند در اين دوره 160 ساعته شركت كنند .
3. دوره هاي امداد – نجات تخصصي : اين دوره هاي در رشته هاي مختلف امداد كوهستان ، امداد جاده اي ، امداد دريايي ، اردوگاه ، بهداشت و تغذيه ، مديريت سوانح ، نجات و غيره برگزار مي شود.
4. دوره هاي مربيگري : در سطوح مختلف و حسب نياز كشور با مجوز سازمان برگزار مي گردد .
5. دوره هاي باز آموزي و تمرينهاي آمادگي و مانورها : هر سال حداقل دو بار باز آموزي مطالب مورد نياز امدادگران به صورت كاربردي به اجرا در مي آيد . يكي از اين دوره ها همزمان با هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي – مهر ماه هر سال - در سراسر كشور انجام مي پذيرد و در نهايت با انجام يك مانور سراسري پايان مي يابد. همچنين مانورهاي امداد و نجات در دو بخش برون سازماني –جهت ايجاد هماهنگي در مديريت سوانح – و داخل سازماني – جهت ايجاد هماهنگي با دستگاههاي مربوطه- به اجرا در مي آيد.

 

اين سازمان همچنين از توانمندي بالايي براي برگزاري دوره هاي آموزشي بين المللي را داراست ، به طوري كه تاكنون چندين دوره عالي بين المللي را در زمينه هاي جستجوي با سگهاي تجسس ، پشتيباني ( لجستيك ) ، برنامه ريزي راهبردي امداد سوانح و مربيگري جستجو و نجات ،امداد و نجات و غيره را در سالن مجهز سازمان برگزار كرد .
يكي ديگر از فعاليتهاي آموزشي اين سازمان برگزاري مسابقات امداد و نجات مي باشد كه سومين دوره اين مسابقات جامع در شهريور ماه سالجاري در مركز آموزشهاي تخصصي نجات چاف از توابع شهرستان لنگرود و با شركت حدود 750 نفر امدادگر و كادر و در پنج رشته تخصصي به احرا در آمد و مورد استقبال امدادگران سراسر كشور قرار گرفت.
ب-2 : فعاليتهاي امدادي سازمان امداد و نجات در زمان سوانح غير طبيعي :
1. برقراري پستهاي امدادي بمنظور انجام كمكهاي اوليه نجات و تخليه مجروحين و انتقال آنان به مراكز درماني در حوادث و سوانح
2. اعزام آمبولانس و ارسال دارو و لوازم اوليه مورد نياز پست هاي امدادي ثابت و سيار
3. تاسيس و راه اندازي نقاهتگاههاي مجروحين در مناطق تعيين شده با هماهنگي ارگانهاي مربوطه

4. تشكيل پست هاي امدادي ضربت جهت نجات و تخليه آسيب ديدگان
5. اسكان و تامين مايحتاج اوليه افراد براي مدت يك الي 6 ماه در اردوگاههاي موقت جادري و يا اماكني كه دولت براي اين منظور در اختيار جمعيت خواهد گذاشت .
6. ارائه خدمات امدادي به آوارگان و پناهندگان بر اساس وظايف تعيين شده و دستور العملهاي هيئت اجرائي جمعيت
7. انجام ساير امور امدادي كه دولت در زمان سوانح غير طبيعي بعهده جمعيت محول خواهد كرد .
ب-3 : كميته فرعي – تخصصي امداد و نجات : اين كميته به عنوان يكي از كميته هاي نه گانه تخصصي كميته ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي و براساس قانون تشكيل كميته ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي ، مسئوليت سازمان امداد و نجات در قالبي فراسازماني و با شركت 17 وزارتخانه و سازمان در گير در امر امداد و نجات از سال 1373 و با استناد به قوانين و مصوبات مربوطه هر ماه اقدام به تشكيل جلسه مي دهد . يكي از عمده ترين طرحهاي در حال انجام اين كميته

، طرح سيستم مديريت بلاياDIS مي باشد كه پس از تكميل توسط موسسه عالي علمي – كاربردي هلال ايران قادر خواهد بود اطلاعات مورد نياز مديران ستادي و عملياتي امدادي كشور ، امكانات موجود و نيازهاي منطقه آسيب را در اسرع وقت را در بستر GIS در اختيار قرار دهد .

<< آشنايي با سوابق و فعاليتهاي سازمان امداد و نجات >>

مقدمه : ماده 3 اساسنامه ي جمعيت هلال احمر به صراحت اعلام مي دارد كه اولين وظيفه ي جمعيت، ارائه ي خدمات امدادي در هنگام بر
وز حوادث و سوانح طبيعي مثل زلزله ، سيل و غيره در داخل و خارج از كشور است.اين ماده همچنين ارائه ي كمك هاي اوليه در حوادث غير مترقبه بوسيله امدادگران ، برنامه ريزي و اقدام در جهت آمادگي مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومي به منظور ترويج فرهنگ خود امدادي و ايمني و ارسال كمك ها و اعزام عوامل امدادي و درماني به ساير كشورها را از جمله وظايف اصلي اين جمعيت بر مي شمارد . از اين قرار سازمان امداد و نجات به عنوان يكي از اصلي ترين و محوري ترين سازمانهاي جمعيت هلال احمر با امكانات گسترده آموزشي ، عملياتي ، مخابراتي ، هوايي – دريايي و نيروي انساني با همكاري سازمان جوانان و داوطلبان و ساير واحدهاي جمعيت، به تلاش در جهت نيل به اهداف فوق الذكر مي پردازد .

حادثه خيزي كشور ايران
سرزمين جمهوري اسلامي ايران يكي از ده كانون حادثه خيز در جهان محسوب مي شود . سوانحي چون زلزله ، سيل ، تغييرات اقليمي و ناپايداريهاي جوي و همچنين سوانح انسان ساخت نظير هجوم آوارگان و پناهندگان ، تصادفات جاده اي و حوادث شيميايي و صنعتي و غيره با فراواني بسياري در كشور وجود دارند ، بطوريكه از 43 نوع سانحه شناخته شده در جهان ، 32 نوع آن را مي توان در ايران سراغ گرفت . وضعيت جغرافيايي ، شرايط زيست محيطي و پراكندگي جمعيتي ، تنوع و فراواني بلاياي طبيعي را افزايش داده است .

گزارش اثرات سوانح در جهان توسط فدراسيون بين المللي جمعيت هاي صليب سرخ و هلال احمر در سال 2001 ميلادي انتشار يافته ، ايران را پس از چين ، هند ، بنگلادش در رتبه چهارم سانحه خيزترين كشورهاي آسيايي قرار داده است .
مروري بر اطلاعات لرزه شناسي تاريخي كشور نشان مي دهد كه تقريباً 98 درصد كشور متأثر از مشكلات فيزيكي ، اجتماعي و اقتصادي متعاقب زلزله شده اند . وجود 17 گسل بزرگ فعال در كشور و قرار گرفتن روي كمربند آلپ – هيماليا باعث شده كه به طور متوسط هر سه ماه، شاهد يك زلزله زير 5 ريشتر بوده و هر 8 ماه نيز شاهد يك زلزله بالاي 5 ريشتر باشيم

سيل نيز خسارات اقتصادي زيادي در مناطق روستايي و شهري ، ببار مي آورد . در طول دهه گذشته ، سيلهاي متعددي نظير سيل هاي وسيع در 18 استان كشور در پايان سال 1371 و اوايل سال 1372 و همچنين سيل نكا و گلستان در شمال كشور در سال 1378 و چندين سيلاب سهمگين ديگر باعث وارد آمدن خسارات سنگيني به اقتصاد منطقه و كشور شد .

كشور ما با قرار گرفتن در كمربند خشك جهان بطور مكرر دچار پديده خشكسالي مي گردد . خشكسالي بر تمامي قسمت هاي اكوسيستم كشور تأثير مي گذارد . اين پديده در هفت سال گذشته مناطق وسيعي از كشور از جمله استانهاي جنوبي ، مركزي و شرقي را متأثر كرده است ، فرسايش خاك ،‌لغزش زمين از جمله اثرات بارش هاي شديد بخصوص در مناطق كوهستاني است .
سوانح انسان ساخت نيز همگام با رشد صنعتي كشور در حال افزايش است . تصادفات جاده اي نيز در كشور به عنوان يك عامل مرگ و مير در حال فزوني است .

طبق گزارشهاي اثرات سوانح در جهان، در نيمه ي دوم دهه 1990 ، ايران بيشترين تعداد پناهندگان را در بين كشورهاي دنيا پذيرا بوده است . به عنوان مثال، هجوم بيش از يك ميليون آواره كرد عراقي در سال 1371 به مناطق غربي كشور ، عمده فعاليت هاي جمعيت هلال احمرا متوجه خود ساخت .
تاريخچه سازمان امداد و نجات
در خرداد ماه 1302 با وقوع زلزله اي در شرق خراسان و زلزله اي ديگر به فاصله 3 ماه بعد در سير جان و كرمان و همچنين جاري شدن سيلاب هاي گسترده در همان سال در استانهاي گيلان ، مازندران ، آذربايجان شرقي و اصفهان زندگي بسياري از هموطنان به مخاطره افتاده و باعث تلفات و خسارات بسياري شد در اين سوانح، براي اولين بار نيروهاي ارتش بعنوان عوامل حكومتي و با استفاده از نيرو و امكانات موجود به كمك آسيب ديدگان شتافتند و اولين استمداد ملي براي كمك به آسيب ديدگان در سطح كشور انجام گرفت. اين استمداد حرفه اي براي سازماندهي تشكيلاتي جمعيت شير و خورشيد سرخ بود . از زمان تأسيس جمعيت در سال 1301 بيشترين عوامل امدادي جمعيت نيروهاي داوطلب مردمي و جوانان بودند .

اولين آيين نامه ي خدمات امدادي در سال 1347 به تصويب هئيت مركزي جميعت رسيد. بموجب اين آيين نامه، مسئوليت ارائه ي خدمات امدادي درماني به آسيب ديدگان جنگ و همچنين، ارائه ي خدمات امدادي به آسيب ديدگان سوانح و بلاياي طبيعي در زمان صلح به عهده جمعيت محول شده بود. اولين تشكيلات رسمي امداد به صورت منظم، با استخدام نيروهاي تمام وقت جهت ادارات سازمان مركزي امداد كل و زير نظر هيئت كمك به آسيب ديدگان كه در واقع نقش سازمان امدادي ملي كشور را ايفا مي كرد درسال 1350 آغاز بكار كرد .

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 و همراه با دگرگون شدن ساختار كلي جمعيت و جدا شدن بخش درمان ازفعاليت هاي آن، عمده ي وظايف جمعيت به خدمات امدادي سوانح ،جوانان و خدمات حمايتي معطوف شد . در سال 1360 بنا به ضرورت، يكبار ديگر ساختار تشكيلاتي امداد بر حسب وضعيت جديد و شرايط جنگ تحميلي مورد تجديد نظر قرار گرفت . تربيت و تأمين نيروهاي انساني در زمينه هاي درمان ، فني و خدماتي ، پشتيباني و حمايت و ارائه ي خدمات امدادي به آوارگان مناطق جنگي و
مناطق بمباران شده نيز جزء خدمات جمعيت قرار گرفت . پس از آن بود كه خدمات ارزنده ي جميعت در عمليات گسترده ملي و بين المللي ، زلزله سال 69 گيلان و زنجان و بحران آوارگان عراقي در سال 1370 موجب گرديد جميعت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران جايگاه ويژه اي را در بين جميعت هاي صليب سرخ و هلال احمر كسب نمايد و به عنوان يكي از جمعيت هاي قدرتمند جهان در پاسخگوئي به سوانح مطرح گردد .
تشكيلات و نقش سازمان امداد و نجات
در سال 1379 ، با اضافه شدن واژه نجات به سازمان امداد ، وظايف اين سازمان وارد مرحله ي نويني شدو تغييراتي در نمودار تشكيلاتي و نيروي انساني آن پديد آمد . هم اينك اين سازمان از بخش هاي زير تشكيل يافته است :
1- معاونت آموزش و برنامه ريزي : كه داراي دوبخش مديريت آموزش ومديريت آماروبرنامه ريزي است .
2- معاونت عمليات : كه در بردارنده ي چهار بخش مديريت عمليات ، مديريت پشتيباني عمليات ، مديريت امداد هوايي - دريايي و مديريت ارتباطات راديويي است .
3- معاونت پشتيباني : كه بخشهاي مديريت ترابري ، مديريت امور اداري و مديريت تداركات را داراست

مروري اجمالي بر بخش هاي مهم تشكيل دهنده ي سازمان امداد و نجات و ظوياف اصلي هر كدام از اين بخش ها شامل اين موارد خواهد بود .
ترابري: امكانات موجود ترابري و حمل و نقل سازمان امداد و نجات، از نظر تعداد و نوع وسائط نقيله، يكي از ناوگان هاي بزرگ حمل و نقل كشو.ر در زمينه هاي امدادي محسوب مي شود و با خريد هاي مستمر وسائط نقيله كاربردي نظير وانت، آمبولانس و كاميون از نظر حمل و نقل و جابجايي محموله هاي امدادي براي عمليات درون مرزي و برون مرزي در حال حاضر بيش از 3000 دستگاه وسائط نقليه امدادي در اختيار سازمان است

 

انبارها : بمنظور بهينه سازي كيفيت ارائه ي خدمات امدادي ، پايگاههاي امداد و نجات با وسعت 000/200 متر مربع زير بنا جهت پايگاه امدادي و انبار احداث شده است .
اطلاعات انبارهاي مراكز استانها بر اساس يك برنامه ريانه اي به پايگاه مركزي وصل مي باشند و اطلاعات موجودي و تغييرات موجودي انبارها به صورت روز در اختيار حوزه ي سازمان امداد و نجات ( پايگاه مركزي ) قرار مي گيرد .
سيستم ارتباطات راديويي : اين سيستم كه به عنوان سلسله ي اعصاب مركزي سازمان در سوانح مطرح است ، درسال 1336براي اولين بار به خدمت گرفته شد در حال حاضر، شبكه ي ارتباطي جميعت كشورمان يكي از قوي ترين مراكز امدادي در بين جميعت هاي ملي منطقه محسوب مي شود .
هم اينك سيستم ارتباطي را ه دور با بيش از 1000 دستگاه فرستنده و گيرنده ي ثابت و 140دستگاه سيّار كليه ي مراكز استانها و نقاط دور افتاده و حادثه خيز با ايستگاه مركزي در ارتباط هستند .
امداد هوائي :در حال حاضر سازمان امداد و نجات از سه فرزند هليكوپتر ( از نوع 205) و تعداد 14 نفر نيروي متخصص در بخش مديريت امداد هوائي- دريايي استفاده مي كند . در 20 سال گذشته ، اين واحد در عمليات هاي مختلف بيش از 6000 ساعت پرواز داشته است .
امداد دريايي : سازمان امداد و نجات با عنايت به ضرورت احساس شده در امر جستجو و نجات در دريا و سيلاب به تازگي اقدام به راه اندازي و تكميل دو پايگاه امداد و نجات دريا و سيلاب در استانهاي جنوبي ( بوشهر و بندرعباس ) نموده و همچنين تمهيد مقدمات جهت استانهاي شمالي كشور، در حال انجام مي باشد .
امداد خواهران : اين واحد از جمله فعاليتهاي داراي پيشينه طولاني درسازمان امداد و نجات بوده و به عنوان مثال تنها در چهار سال اول دفاع مقدس (1358تا 1361 ) اقدام به برگزاري 310 دوره ي

آموزشي و تربيت 9500 امداد گر خواهر نموده و در سوانح بزرگي چون زلزله گيلان و زنجان در سال 1369 و 435 نفر از بانوان امدادگر در امر ارائه ي خدمات رفاهي – امدادي به آسيب ديدگان پرداخته اند . درطول ده سال اخير، تعداد 24350 دوره آموزشي جهتحدود 710 هزار نفر از بانوان در زمينه امداد و كمك هاي اوليه برگزار شده و در بخش عمليات نيز به جز اشغال در امور امداد پزشكي ،

انتقال مصدومين ، بهداشت ، پشتيباني و تداركات ، جديداً اين واحد وارد مقوله ي حمايتهاي رواني از مصدومين و امدادگران شده و با انجام دوره ها و برنامه هاي مختلف، بر توان خود افزوده است .
امداد كوهستان : واحدهاي عملياتي امداد كوهستان از سال 1376 براي ارائه خدمات امدادي و جستجو در مناطق مختلف كوهستانهاي تهران استقرار يافت و با بهره گيري از نيروهاي داوطلب مجرب در قالب نيروهاي كوهنوردي و درماني، فعاليتهاي خود را گسترش دادند . در طول مدت استقرار درمانگاه امدادي و بكارگيري نيروهاي امدادي متخصص در منطقه ي توچال از سال 1378 تاكنون، به بيش از 6000 نفر خدمات مختلف امدادي ارائه شده و با تلاش مجدانه ي اين نيروها ، آمار فوت شدگان كاهش محسوسي داشته است .

امداد جاده اي : اين سازمان در راستاي اهداف بشر دوستانه ي جمعيت از سالها قبل اقدام به ارائه خدمات در زمينه ي تصادفات جاده اي خصوصاً در محورهاي پر تردد و پر حادثه كشور مي نمود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز تعداد پايگاههاي امداد جاده اي ثابت جمعيت از 3 مورد به 72 مورد رسيده است و سازمان، هر ساله در ايام زمستان و نوروز و ساير مواقع پر تردد ، اقدام به فعال سازي اكيپ هاي سيار و ثابت غير پايگاهي مي نمايد .
فعاليتهاي آموزشي سازمان امداد و نجات بخش مهم ديگري از فعاليتهاي اين سازمان را به خود اختصاص مي دهد ، چرا كه آموزش امداد و نجات يكي از محوري ترين فعاليتهاي اين سازمان، بويژه در زمانهاي غير بحراني محسوب مي شود و هدف از آن، ارتقاء سطح آمادگي ملي ، افزايش آگاهي عمومي از بلايا و همچنين، توان افزايي نيروهاي همكار با جميعت هلال احمر در امر پاسخگوئي به سوانح است به همين دليل، آموزشهاي مختلفي در سطوح مختلف پيش بيني شده تا با نياز سنجي واحدهاي آموزشي زير نظر معاونت آموزشي و برنامه ريزي سازمان در سراسر كشور به مرحله اجرا در آيند .

همچنين، دوره هاي آموزشي استاندارد معاونت آموزش و برنامه ريزي سازمان امدادو نجات عبارتند از :
دوره ي آموزشي كمك هاي اوليه و خود امدادي ، دوره ي آموزشي تكميلي امداد و كمك هاي اوليه ، دوره هاي امداد – نجات تخصصي، دوره هاي مربيگري ،دوره هاي باز آموزي و تمرينات آمادگي و مانورها
سازمان امداد و نجات، همچنين از توانمندي بالايي براي برگزاري دوره هاي آموزشي بين المللي برخوردار است ، به طوري كه تاكنون چندين دوره عالي بين المللي را در زمينه هاي جستجو با سگهاي تجسس ، پشتيباني ( لجستيك ) ، برنامه ريزي راهبردي امداد و سوانح ، مربيگري جستجو و نجات ، امداد و نجات را برگزار كرده است .
فعاليتهاي امدادي سازمان امداد و نجات در زمان سوانح غير طبيعي نيز شامل اين موارد است :
برقراري پستهاي امدادي به منظور انجام كمك هاي اوليه نجات و تخليه مجروحين و انتقال آنان به مراكز درماني در حوادث و سوانح ، اعزام آمبولانس و ارسال دارو و لوازم مورد نياز پست هاي امدادي و ثابت وسيار،تأسيس و راه اندازي نقاهتگاههاي مجروحين در مناطق تعيين شده با هماهنگي سازمانهاي مربوطه ،
تشكيل پست هاي امدادي ضربت جهت نجات و تخليه آسيب ديدگان، اسكان و تأمين مايحتاج اوليه ي افراد براي مدت يك الي 6 ماه در اردوگاههاي موقت چادري ويا اماكني كه دولت براي اين منظور در اختيار جمعيت خواهد گذاشت ،ارائه ي خدمات امدادي به آوارگان و پناهندگان بر اساس وظايف تعيين شده و دستورالعملهاي هئيت اجرائي جمعيت و انجام ساير امور امدادي كه دولت در زمان سوانح غير طبيعي به عهده جمعيت محول خواهد كرد .

سازمان امداد و نجات جمعيت مسئوليت كميته ي فرعي – تخصصي امداد و نجات را نيز به عهده دارد . اين كميته به عنوان يكي از كميته هاي نه گانه ي تخصصي كميته ي ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي در قالبي فراسازماني وباشركت 17 وزارتخانه و سازمان درگير در امر امداد و نجات از سال 1373 تشكيل شده است . يكي از عمده ترين طرحهاي در حال انجام اين كميته ، طرح سيستم مديريت بلايا DIS مي باشد كه پس از تكميل توسط مؤسسه عالي علمي – كاربردي هلال ايران قادر خواهد بود اطلاعات مورد نياز مديران ستادي و عملياتي امدادي كشور ، امكانات موجود و نيازهاي منطقه آسيب را در اسرع وقت، در بستر GIS در اختيار قرار دهد .

 

اهم فعاليتهاي سازمان امداد و نجات از تأسيس تا امروز
پس از تصويب اولين آيين نامه ي امدادي در سال 1347 ، اولين تشكيلات مستقل امدادي در جمعيت ،
بطور رسمي در سال 1350 آغاز به فعاليت نمود . فعاليتهاي ترابري و خدمات و فني اين سازمان تا قبل از سال 1350 بجز آمبولانس ها و وسائط نقليه اي كه در مركز اداري و بيمارستانها به خدمت گرفته شده بودند ،متكي بر پشتيباني وامكانات نيروهاي مسلح و استفاده از وسائط نقليه ي بخش خصوصي بوده است اما پس ازآن، تا سال 1357 ،واحد ترابري سازمان داراي يك مركز مستقل شد و تعداد وسائط نقليه ي آن به 1941 دستگاه رسيد .

اولين انبار امدادي نيز در سال 1350 با متراژ 12 هكتاراحداث شده اما تا سال 57 جمعيت حدود 4000 متر مربع انبار اختصاصي امدادي در تهران و تعدادي از مراكز استانها ( مشهد ، اروميه ، شيراز ، اصفهان )احداث شد . واحد امداد هوايي نيز كه از سال 50 با يك فروند هلي كوپتر تأسيس شده بود ،
تا سال 57 صاحب 5 فروند هواپيما و دو فروند هلي كوپتر و صاحب آشيانه اي اختصاصي در فرودگاه
مهر آباد شد .
توسعه بيمارستانها و درمانگاههاي صحرايي اين سازمان نيز ، در پيِ توسعه ي فعاليت هاي جمعيت در امر
درمان از سال 1350 آغاز شد و در اولين گام ، در كنار حضور اين واحدهاي سازمان در صحنه هاي حادثه ، يك واحد مجهز و كامل آن به ظرفيت حدود 200 تخت در خدمت حجاج بيت الله الحرام قرار گرفت . يك واحد بيمارستاني در داخل كشور نيز با ظرفيت حدود 300 تخت با تجهيزات كامل تأسيس شد كه زير نظر تيمهاي تخصصي پزشكي در عمليات امدادي ، به ارائه ي خدمات درماني به آسيب ديدگان مي پرداختند .

ساختار سازمان امداد در سال 1354 با اصلاح اساسنامه ي جمعيت و با توجه به گسترش وظايف و خدمات آن در جهت ارايه ي كمك هاي اوليه امدادي به آسيب ديدگان سوانح مورد تجديد نظر قرار گرفت و علاوه بر تغيير ادارات سازمان امداد مركزي، براي 62 مركز استان و شهرستان حادثه خيز، رديف هاي سازماني ايجاد و تصويب شد .
با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 ساختار كلي جمعيت نيز دچار دگرگوني شد به طوري كه تا سال 1359 كه نام آن به جمعيت هلال احمر تغيير يافت بخش درمان كه از مهم ترين فعاليت هاي جمعيت بود به طور كامل از آن جدا و به وزارت بهداري وقت واگذار شد .
به دنبال اين اقدام ، وظيفة جمعيت به خدمات امدادي سوانح به عنوان محور و خدمات حمايتي – اجتماعي ، توانبخشي و جوانان محدود شد .

با شروع جنگ تحميلي و بر اساس وظايف ملي و بين المللي ارائه ي خدمات امدادي به هنگام جنگ نيز در برنامه ي كاري آن منظور شد كه شامل تربيت و تأمين نيروهاي انساني در زمينه هاي درمان ، فني و خدماتي بود . همچنين پشتيباني و حمايت و ارائه ي خدمات امدادي به آوارگان مناطق جنگي و مناطق بمباران شده از ديگر خدمات جمعيت بشمار مي آيد.
عمده فعاليت جمعيت در طول سالهاي جنگ ، بصورت پشتيباني بيمارستانهاي صحرايي و تجهيز و اعزام و انتقال كادر پزشكي و امدادگران ويژه جبهه و تأمين خودروهاي لازم و هلي كوپتر در شرايط اضطراري و خصوصاً تجهيز و اعزام آمبولانس بوده است .

در مجموع تعداد نيروهاي امدادي اعزامي به جبهه از طرف جمعيت 700/95 نفر بوده اند . در بخش فعاليتهاي ترابري درطول 8 سال جنگ تحميلي ، خودروهاي امدادي جمعيت تعداد 9230 مورد مأموريت در مناطق جنگي داشته اند . 34% آمبولانس ، 57% كاميون وتريلر و انواع خودرو سنگين و 9% ساير خودروهاي سبك ، در اين مأموريت ها شركت داشتند .
امداد هوايي سازمان نيز در اين دوران ، فعاليت مؤثر و كارآمدي داشته است. مركز امداد هوائي باسه فروند هلي كوپتر، در مجموع طي سالهاي جنگ تحميلي (1359تا 1367) با 1768 سورتي پرواز به مدت 3429 ساعت به عمليات امدادي در جبهه ها پرداخته است . در دي ماه 1366 يك فروند از هلي كوپترهاي امداد با 8 سرنشين حامل تيم پزشكان متخصص و جراح عازم منطقه بانه بود كه دچار سانحه شده و پس از سقوط و انهدام ، 2 نفر از سرنشينان آن ، از جمله خلبان آن به شهادت رسيدند .

همچنين اسفند ماه 1366 با از سرگرفته شدن مجدد حملات هوايي رژيم بعثي عراق عليه شهرهاي كشورمان در سطحي بسيار گسترده و بمباران و موشك باران مناطق مسكوني شهرها از جمله تهران ، نيروهاي امدادي جمعيت براي نجات مصدومين و مجروحين و زير آوارماندگان اقدامات مؤثري انجام داده اند .
جمعيت هلال احمر در طول سالهاي دفاع مقدس تعداد 520 نفر امدادگر شهيد ، 2100 نفر امدادگر مجروح و 320 نفر امدادگر آزاده تقديم كرده است .
با پايان جنگ تحميلي و آغاز دوران سازندگي كشور ، جمعيت ، آموزش عمومي و آمادگي آحاد جامعه و همچنين تقويت بنيه ي عملياتي خود براي مقابله با سوانح و بلاياي طبيعي رادربرنامه ريزي دراز مدت خود گنجاند .

اساساً بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و تمركز فعاليتهاي جمعيت بر امور امدادي ازسال 1360 انبارهاي امدادي توسعه يافت و در قالب يك طرح مطالعاتي و تحقيقاتي تحت عنوان شبكه ي پايگاههاي امدادي ،جزء برنامه هاي دراز مدت جمعيت قرار گرفت. پايگاههايي كه تاكنون مورد بهره برداري قرار گرفته اند ، جمعآً بالغ بر 000/200 متر مربع زير بنا مي باشند . در حال حاضر كليه ي شبكه هاي امدادي مراكز استانها بر اساس يك برنامه رايانه اي به پايگاه مركزي وصل مي باشند .
فعاليتهاي ترابري سازمان نيز بعد از انقلاب اسلامي ، خصوصاً با وقوع جنگ تحميلي ، رشد سريعي يافت و با تكميل مجتمع امدادي يافت آباد ، داراي ، مراكز متعددي شد و تعداد وسائط نقليه آن به 3428 دستگاه رسيد .
ترابري و حمل و نقل امدادي جمعيت در حال حاضر از نظر تعداد و نوع وسائط نقليه ، يكي از ناوگان بزرگ حمل و نقل كشور در زمينه هاي امدادي محسوب مي شود و براي عمليات درون مرزي و برون مرزي به حد خود كفايي رسيده است . در حال حاضرتعدادوسائط نقليه ي امدادي جمعيت بر حدود 3000 دستگاه مي باشد .

در بخش امداد هوايي نيز ، در حال حاضر ، 9 نفر نيروهاي متخصص با سه فروند هلي كوپتر از نوع 205 مشغول خدمات امدادي هستند .
اما مهمترين موارد حضور سازمان امداد در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي را بايد با حضور در دو عمليات گسترده ي ملي و بين المللي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران ، يعني زلزله سال 1369 مناطق گيلان و زنجان ، بحران آوارگان عراقي در سال 1370وزلزله بم در سال 1382 مرتبط دانست . حضور عملياتي مؤثر و كارآمد نيروهاي امدادي جمعيت بويژه در اين سه سانحه و بحران بود كه جايگاه ويژه ي جمعيت هلال احمر ايران در سطح جهان را براي اولين بار ، بعنوان يكي از جمعيت هاي شاخص جهان در زمينه امداد مطرح كرده است .

امداد رساني و كمكهاي اوليه
________________________________________
امداد رساني و كمكهاي اوليه

تاريخچه

Henry Dunant

در 24 ژوين 1984 نام شهر كوچكي به اسم Solferino در استان Mantoue واقع در شمال ايتاليا در تاريخ براي هميشه ثبت شد. اين در زماني بود كه ارتش franco-pemontaise به سركردگي ناپليون سوم اطريشيان را شكست داد. اين جنگ خونين هزاران مجروح داشت كه معالجه نكردن انان منجر به مرگشان شد.
يك سويسي به نام Henry Dunant كه شاهد اين تراژدي بود به كمك افراد محلي در صدد كمك به مجروهان برامد. او بدون تعصب و تبعيض به ياري مجروهان هر دو سپاه شتافت. اولين داوطلبين اين كمك به مجروهين جنگي فرياد ميزدند Tutti fratelli يعني ما همگي برادريم.
Henry Dunant در بازگشت اولين خبر جنگي خود را به نام خاطره اي از سولفرينو نوشت و در ان نفرت انگيز بودن جنگ را خاطر نشان كرد.
از ان زمان به بعد هزارن فرد سرباز يا غير سرباز و زندانيان حق اين را يافتند تا براي اينكه لحظات ازمايشهاي سخت و دردها كمتر ظالمانه باشند از اين حركت برادرانه يا كمك برخوردار شوند.
ايده Henry Dunant منجر به تشكيل كميته اي 5 نفره در سويس براي بررسي امكانات اجراي عمليات كمك رساني به مجروحين جنگي شد.يك كنفرانس بين امللي در ژنو انجام شد و 16 كشور كه يكي از انها كشور فرانسه بود در اين كنفرانس حضور يافتند. انان تصمصم گرفتند كه در هر كشور كميته هاي كمك رساني تشكيل دهند و يك نشان و علامت نيز براي اين كميته ها انتخاب كردند : صليبي سرخ بر زمينه اي سفيد.
اين دولتها همچنين قوانيني بين المللي در مورد اسراي جنگي كه در جنگ شركت نمي كنند وضع كردند كه تحت عنوان كنوانسيون ژنو كه اولين انها در 22 اوت 1864وضع شد معروفند.
جايزه صلح نيز توسط كارخانه دار سويدي (1833-1896) Alfred Bernhard Nobel ايجاد شد و در قوانين ان قيد شده بود كه اين جايزه ميبايست هر سال به افرادي كه در برادري بين ملت ها سهم بسزايي داشته و تلاش كرده اند اهدا شود.

تنها جايزه صلح نوبل در زمان جنگ جهاني اول در سال 1917 به كميته بين المللي صليب سرخ اهدا شد و همچنين در سال 1944 اين كميته به خاطر تلاش بي وقفه در طول جنگ جهاني دوم باري ديگر جايزه صلح نوبل را دريافت كرد.
در سال 1963 يا صدمين سال تاسيس صليب سرخ جايزه صلح نوبل به كميته بين المللي صليب سرخ و مجمع متحد صليب سرخ و هلال احمر كه امروزه فدراسيون بين المللي مجتمع صليب سرخ و هلال احمر ميباشد تعلق گرفت.

انچه كه صليب سرخ به هنگام بروز حادثه توصيه ميكند :

بخش اول

1- به هنگام بروز حادثه

پيشگيري از بروز حادثه اي جديد در محل از كارهاي مهم ميباشد.
به هنگام بروز حادثه در خيابان يا جاده محل حادثه را همانند تصوير زير با گذاشتن باليز محدود كنيد.
اگر حادثه برق گرفتگي ميباشد بلافاصله برق را قطع كنيد.
حادثه را به پليس و يا اتش نشاني و پزشك اطلاع دهيد. هميشه شماره تلفن ارگانيزمهاي اينچنين و سرويس اورژانس بيمارستانها و يا امبولانس را در نزديكي تلفن و يا در كيف خود داشته باشيد.
به انان ادرس دقيق محل وقوع حادثه و تعداد نفرات و وضعيت انان و كمكهاي اوليه اي را كه انجام داده ايد را اطلاع داده و فراموش نكنيد كه شماره تلفن خود را نيز بدهيد.

2 - امداد و كمكهاي اوليه :

در صورت بروز خونريزي فرد را به حالت خوابيده نگاهداشته و با قدرت هر چه تمامتر با كف دست به روي محل خونريزي تا رسيدن كمك فشار دهيد. فراموش نكنيد كه براي اينكار از دستكش پلاستيكي يا كيسه پلاستيكي در صورت نداشتن دستكش و يانظاير ان استفاده كنيد . اين براي پيشگري از سرايت احتمالي بعضي بيماريها توسط خون مبتلا به ان بيماري ميباشد. دراز كردن فرد براي جلوگيري از بيهوشي و اغما به دليل از دست دادن زياد خون ميباشد.
سه چيز را هميشه به خاطر داشته باشيد :

-هرگز مصدوم را ايستاده نگاه نداريد
-هرگز سعي نكنيد تا جسمي خارجي را كه در داخل جراحت ميباشد خارج كنيد
-هرگز ولو مصدوم از شما تقاضا كرد به او اب و غذا ندهي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید