بخشی از مقاله

روابط فرهنگي ايران و پاكستان بعد از تشكيل پاكستان


اين يك واقعيت است كه محبت و علاقه مردم پاكستان و ايران جزو لاينفك زمينه فكري و تاريخي مردم دو كشور ميباشد و بهمين جهت از بدو استقلال پاكستان دو كشور توسعه، روابط فرهنگ را سر فصل برنامه هاي روابط خارجي خويش قرار داده اند. موافقت نامه فرهنگي بين دو كشور در اسفند ماه 1334 به امضاء رسيد، موافقتنامه و زمينه براي همكاريهاي بيشتر فراهم گرديد و براساس آن صدها دانشجو استاد، هنرمند از دو كشور مبادله شد كه هر ساله نيز اين مبادلات فرهنگي ادامه يافته است. هم اكنون تعداد زيادي دانشجوي ايراني در دانشگاهها و مدارس عالي پاكستان در رشته هاي مختلف به تحصيل اشتغال دارند و متقابلاً تعداد قابل ملاحظه اي دانشجوي پاكستاني در دانشگاهها و موسسات آموزشي ايران

مشغول تحصيل ميباشد. عده زيادي از اين دانشجويان از بورس هاي فرهنگي دو كشور استفاده مي كنند. همچنين در غالب دانشگاه هاي پاكستان كرسي زبان و ادب فارسي دائر مي باشد. علاوه بر آن تدريس زبان فارسي در دوره اول دبيرستانهاي اين كشور نيز معمول است. تاسيس خانه هاي فرهنگ ايران در شهرهاي راولپندي، پيشاور، كويته، لاهور، كراچي،

ملتان، اسلام آباد و حيدرآباد كه در آن همه ساله تعدادي از پاكستانيها به فراگرفتن زبان فارسي ميپردازند و نسبت و هنر و تمدن ايران و اسلام كسب اطلاع مي نمايند و در برنامه هاي فرهنگي و هنري و گردهمايي هاي منعقده شركت مي كنند نشانه عمق روابط فرهنگي دو كشور مي باشد. همچنين كلاس هاي تدريس زبان فارسي در مراكز ملي پاكستان افتتاح شده كه برادران و خواهران پاكستاني مي توانند زبان فارسي را در آنجا فرابگيرند.


ضمناً در سال 1348 (1969) توافق نامه اي ميان دو كشور براي ايجاد يك فرهنگستان مشترك ايراني و پاكستاني جهت مطالعه پيرامون ميراث فرهنگي ايران و پاكستان و احياء و ترويج زبان فارسي در پاكستان، تحت عنوان ” مركز تحقيقات فارسي ايران و پاكستان“ در آن به امضاء رسيد تاكنون اين مركز كتابهاي زيادي از آثار نويسندگان و شاعران پاكستاني چاپ و منتشر كرده است.


تاسيس انجمن روابط فرهنگی ايران و پاکستان:
نقطه عطف و آغاز فعاليت هاي رسمي فرهنگي بين دو كشور تاسيس انجمن روابط فرهنگی پاکستان و ايران بود كه در خرداد ماه 1327 (ژوئن1948 ميلادي ) از سوی پاکستان در شهر کراچی تاسيس شد رئيس آن شيخ غلام حسين هدايت اله استاندار حکومت سند ونايب رئيس آن کاردار وقت ايران گرديد .
متعاقب آن انجمن روابط ايران و پاکستان در ايران نيز باموافقت نخست وزير ايران و اعلام وزارت امور خارجه ايران طی ياداشت رسمی در تاريخ 5/4/1328تاسيس گرديد.
اسامي بعضي از شخصيت هايي كه وزارت فرهنگ ايران بعنوان اعضاء انجمن معرفی کرده است:


1- علی اصغر حکمت وزير خارجه ايران
2- ملک الشعراءبهار استاد دانشگاه
3- عباس اقبال استاد دانشگاه
4- دکتر رضازاده شفق استاد دانشگاه
5- سعيد نفيسی استاد دانشگاه
6- بديع زمان فروزانفر استاد دانشگاه
7- غضنفرعلی خان سفير کبير پاکستان


شانزدهمين اجلاس مشترک روابط فرهنگي بين مرزي ايران و پاکستان در زاهدان آغاز به کار کرد
زاهدان- شانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک روابط بين فرهنگي مرزي ايران و پاکستان روز چهارشنبه در سرسراي اجتماعات استانداري سيستان و بلوچستان در زاهدان آغاز به کار کرد.


به گزارش ايرنا، معاون امنيتي - انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان در مراسم آغاز اجلاس گفت: دو کشور ايران و پاکستان داراي پيوندهاي عميقي هستند که در طول تاريخ موجب نزديکي دو ملت شده است.
"جلال سياح" افزود: پيوندهايي که به واسطه اين روابط به ويژه در زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي ميان دو ملت ايجاد شده، بسترساز گسترش ارتباطات اقتصادي و سياسي شده است.


سرپرست هيات ايراني شرکت کننده در اجلاس مشترک مرزي ايران و پاکستان ادامه داد: دو ملت ايران و پاکستان دوستي و برادري خود را در مقاطع حساس تاريخي به اثبات رسانده اند.
وي بيان کرد: اين روابط در سايه تدابير حکيمانه روساي جمهوري دو کشور طي سال هاي اخير بيش از پيش مستحکم شده است.
سياح افزود: تلاش هايي که طي سال هاي گذشته در تمامي سطوح در تحکيم روابط دو کشور انجام گرفته، گسترش اين روابط در آينده را تضمين مي کند.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان گفت: ديدار اخير وزير کشور جمهوري اسلامي ايران با مقامات پاکستاني موجب امضاي توافقنامه هايي ميان مقامات دو کشور براي مقابله با تروريسم و اتخاذ تدابيري به منظور عملي کردن اين توافق ها شد که برگزاري اين کميسيون از جمله دستاوردهاي اين سفر است.


سياح خاطر نشان کرد: وزير کشور ايران بعد از اين سفر تاکيد کرد که مسئولان دو کشور در راه مبارزه با تروريسم بيش از پيش مصمم هستند.
وي اظهار داشت: همان طور که گفته شد مردم دو کشور ايران و پاکستان به ويژه مردم دو استان همجوار بلوچستان پاکستان و سيستان و بلوچستان ايران به دليل اشتراک هاي مختلفي که ميان آنها وجود دارد داراي پيوندهاي عميقي هستندو همواره در کنار يکديگر قرار داشته اند.


او افزود: اين پيوندها به واسطه روابط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي پيوسته در حال گسترش است و مسئولان دو استان طي سه دهه گذشته همواره کوشيده اند که اين روابط را تحکيم بخشند.
وي ادامه داد: دشمنان که از ارتباط دو کشور و ملت مسلمان ايران و پاکستان نگران هستند بيکار ننشسته اند و با انجام جنايات تروريستي، از جمله به شهادت رساندن و ربايش شهروندان ايراني و کارکنان ايراني و پاکستاني مراکز ديپلماتيک يا فرهنگي ايران در پاکستان و انجام اقدامات تروريستي در استان هاي سيستان و بلوچستان، کرمان و خراسان، سعي کردند به اين روابط خدشه وارد کنند.


او تاکيد کرد: به طور قطع اين هدف دشمنان در سايه تلاش هاي مردم و مسئولان دو کشور به ويژه دو استان همجوار، محقق نخواهد شد.
وي بيان کرد: حادثه تروريستي پيشين که در جريان آن 43 نفر به شهادت رسيدند، يکي از اين اقدامات دشمنان براي سست کردن روابط بين دو کشور بود.
معاون امنيتي - انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: اين کميسيون در حالي برگزار مي شود که در همين زمان در بسياري از شهرهاي ايران مجالسي به مناسبت چهلمين روز شهادت فرماندهان سپاه و جمعي از سران قبايل و طوايف بلوچ در حادثه پيشين در حال برگزاري است.
او افزود: نگاهي به اسامي و شرح حال شهداي حوادث تروريستي به ويژه حادثه اخير، نشان مي دهد که تروريست ها در راستاي اجراي اوامر اربابانشان، از ارتکاب هيچ جنايتي حتي در قبال کودکان، سالخوردگان و اتباع کشور پاکستاني در اين منطقه هيچ ابايي ندارند.


وي ادامه داد: حتي در اطلاعيه هاي رسمي که گروهک تروريستي صادر يا از طريق سايت هاي وابسته به خودشان اعلام کردند، از اعلام رسمي کشتار يا شهادت اتباع پاکستاني هم ابايي نداشتند که در اين زمينه مي توانيم به شهادت چهار تن از اتباع کشور پاکستان که سه نفر از آنان، اسناد هويتي شان در پيشين بدست آمده است، اشاره کرد.
او گفت: انجام اين اقدام تروريستي که عليه اتباع ايراني و پاکستاني در داخل خاک بلوچستان پاکستان انجام و در مطبوعات يا اطلاعيه هاي گروههاي تروريستي هم اعلام شده، نشان دهنده آن است که تروريست ها و حاميان آنان در راه اجراي دستورات اربابانشان در راستاي تخريب روابط دوستانه بين دو کشور از انجام هيچ جنايتي روي گردان نيستند که اين مهم لزوم تشديد مبارزات عليه تروريست ها را ضروري مي سازد.


سياح خاطر نشان کرد: همان طور که در ملاقات روز گذشته هيات پاکستاني با استاندار سيستان و بلوچستان از سوي مهندس آزاد مطرح شد، دو کشور و دو استان سيستان و بلوچستان و ايالت بلوچستان پاکستان داراي ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل بسياري هستند.
او اظهاراميدواري کرد که درسايه تسريع اقداماتي که اکنون در حال انجام است و همچنين به واسطه ايجاد امنيت در مرزهاي دو کشور، بتوان از اين مهم در راستاي ايجاد امنيت و آسايش مردم دو کشور و دو استان بهره گرفت.


وي گفت: اميد است در اين راه با برگزاري بموقع اجلاس ها و کميسيون هاي مشترک مرزي، تشکيل جلسات پروژه هاي سه جانبه ايران و پاکستان و برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد و ديدارهاي بيشتر مسئولان ارشد دو استان، مرزبانان و مسئولان شهرستان هاي مرزي بتوانيم به بهره گيري از اين ظرفيت ها در راه ايجاد امينت بيشتر گام برداريم.
او تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره با سرمايه گذاري زياد در مرزهاي خود از طريق انجام اقدامات عمراني، معافيت هاي مالياتي گمرکي، ايجاد تاسيسات، جاده و موانع مرزي و همچنين استقرار نيروهاي مردمي و سازماندهي شده علاوه بر تامين امنيت کشورمان، اجازه نمي دهد عناصر سودجو، فرصت طلب و دشمنان دو ملت بتوانند تهديدي را متوجه دو کشور ايران و پاکستان کنند.


وي افزود: در اين راه تعدادي از بهترين فرزندان اين ملت نيز به شهادت رسيدند و اميدواريم که در سايه گسترش همکاري ها بر شدت مبارزات در دو سوي مرز افزوده شود.
سياح ادامه داد: در حد فاصل جلسات دو کميسيون جداي از حوادث تلخي که به وقوع پيوسته، همکاري هاي دو کشور در ارتباط با مسائل مرزي، امنيتي و تروريستي دچار تحولات مثبتي شده که در اين ارتباط مي توانيم به دستگيري و تحويل برخي از تروريست ها و تعدادي از عناصر شرور از سوي دولت پاکستان به ايران اشاره کنيم.
وي اضافه کرد: اما به نظر مي رسد تروريست ها و اربابانشان در اين ميان بيکار ننشسته اند و با درک خطراتي که گسترش اين روابط مي تواند داشته باشد، به منظور اخلال در روابط دو کشور بيش از گذشته کوشيده اند.


سياح اظهار اميدواري کرد که در اين کميسيون با اتخاذ تدابير لازم شرايطي فراهم شود تا ضمن بررسي اين وقايع و ترکيب هاي امنيتي که در مرزهاي دو کشور وجود دارد، از سوء استفاده بيشتر دشمنان دو ملت جلوگيري شود.
وي گفت: اميد است که در نتيجه اين اقدام ها تروريست ها و حاميانشان در دسترسي به اهدافشان بيش از پيش ناکام شوند و شاهد تحقق عملي توافقات انجام شده ميان روساي جمهور و وزراي دو کشور در سفر اخير وزير کشور ايران به پاکستان باشيم.


به گزارش ايرنا شانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک مرزي ايران و پاکستان 11 و 12 آذرماه در استانداري سيستان و بلوچستان در حال برگزاري است.
پانزدهمين کمسيون مشترک مرزي ايران و پاکستان در سال 85 در کويته مرکز ايالت بلوچستان پاکستان برگزار شد.
گسترش روابط بين فرهنگي ايران و پاكستان
خبرگزاري فارس: معاون امنيتي- انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با تعامل و ارتباط بيشتر روسا و مسئولان دو كشور ايران و پاكستان، روابط اين دو كشور دوست و برادر در مسائل مرزي و ... بهتر از گذشته گسترش مي‌يابد.



به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان، جلال سياح پيش از ظهر امروز در شانزدهمين اجلاس مشترك مرزي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي پاكستان، اظهار داشت: ايران و پاكستان پيوندهاي عميق اجتماعي و فرهنگي دارند كه اين نيز سبب تحكيم و گسترش روابط بين اين دو كشور دوست و برادر شده است.
وي افزود: دو كشور ايران و پاكستان در مقاطع حساس، دوستي خود را به اثبات رسانده‌اند و اين روابط در سايه تدابير حكيمانه روساي دو كشور بيش از پيش شده است.
معاون امنيتي- انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان به ديدار آقاي نجار با مقامات پاكستاني اشاره كرده و گفت: اين ديدار نيز در زمينه چگونگي مقابله با تروريسم انجام شد، كه برگزاري اين اجلاس نشان دهنده آن است كه هر دو كشور براي ايجاد امنيت مرزي و مقابله با تروريسم مصمم هستند.


وي گفت: پيوند و ارتباط هم‌اكنون دو كشور ايران و پاكستان به واسطه روابط فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي پيوسته در حال گسترش است و مسئولان دو استان هم در طول بيش از دو دهه گذشته تلاش كرده‌اند اين روابط را تحكيم ببخشند.
سياح خاطرنشان كرد: در اين ميان دشمنان دو كشور هم بيكار نبوده و با انجام اقدامات تروريستي از جمله به شهادت رساندن و ربايش شهروندان و كاركنان ايراني و انجام اقدامات تروريستي در سيستان و بلوچستان، كرمان و ... سعي دارند در اين روابط اخلال ايجاد كنند.
وي ادامه داد: اين هدف دشمنان در سايه تلاش‌هاي مردم و دو استان هرگز محقق نخواهد شد.
معاون امنيتي- انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان با اشاره به اينكه حادثه پيشين كه در جريان آن 42 تن به شهادت رسيدند يكي از اين حوادث تروريستي بود و امروز اين جلسه در حالي برگزار مي‌شود كه در همين ساعت در ساير مناطق كشور مراسم‌هايي براي چهلمين روز شهادت اين عزيزان در حال برگزاري است.
وي بيان كرد: نگاهي به اسامي و شرح حال شهداي حادثه تروريستي نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها در اطاعت از اربابانشان در حق كودكان و اتباع پاكساني هم رحم نكردند و در اطلاعيه‌هاي رسمي خود كشتار و شهادت اتباع پاكستاني را اعلام و از اين جريان هيچگونه ابايي نداشتند كه در اين زمينه مي‌توان به شهادت چهار تن از اتباع پاكستاني در حادثه پيشين اشاره كرد.
سياح افزود: انجام اقدام تروريستي و ساير اقداماتي كه عليه ايرانيان در بلوچستان پاكستان انجام شده و در مطبوعات و اطلاعيه‌هاي گروهك‌هاي تروريستي هم اعلام شده نشاند دهنده آن است كه تروريست‌ها و حاميان آنها در اجراي فرمان اربابانشان براي تخريب روابط ميان دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري پاكستان از هيچ جنايتي ابا ندارند كه اين امر ضرورت مبارزه عليه تروريست‌ها را بيشتر مي‌كند.
وي اضافه كرد: به گفته استاندار سيستان و بلوچستان دو كشور و دو استان سيستان و بلوچستان و بلوچستان پاكستان، داراي ظرفيت‌هاي بلقوه‌ فراواني هستند كه اميد است در سايه اقداماتي كه در حال انجام است و به واسطه ايجاد امنيت در مرزهاي دو كشور بتوانيم از آن در راستاي افزايش سطح رفاه و امنيت مردم دو كشور بهره گيريم.
معاون امنيتي- انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان تصريح كرد: بدون شك در اين راه برگزاري به موقع كميسيون‌هاي مرزي، تشكيل جلسات ايران و پاكستان براي مبارزه با مواد مخدر و ديدارهاي بيشتر مسئولان ارشد دو استان و مرزبانان و مسئولان شهرستان‌هاي مرزي بسيار مفيد بود و اميدواريم بتوانيم با بهره‌گيري از اين ظرفيت‌ها در راه امنيت بيشتر گام برداريم.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران همواره تلاش كرده و سرمايه‌گذاري زيادي در مرزهاي كشور خود انجام داده و از طريق اقدامات عمراني، معافيت‌هاي مالياتي گمركي، ايجاد تاسيسات مرزي، ايجاده جاده در نقاط مرزي و استقرار نيروهايي اعم از نيروهاي كادر و مردمي و سازماندهي آنها، علاوه بر تامين امنيت كشور، مي‌كوشد كه عناصر سودجو نتوانند تهديدي را براي كشور پاكستان بينديشند كه در اين راه تعداد زيادي از فرزندان اين كشور به شهادت رسيده‌اند.


سياح افزود: در حد فاصل جلسات دو كميسيون علاوه بر حوادث تلخي كه اتفاق افتاده خوشبختانه همكاري‌هاي دو كشور در زمينه امنيت مرزي و مبارزه با تروريست دچار تحولاتي شده كه در اين ارتباط مي‌توانيم به دستگيري تعدادي از تروريست‌هاي شرور از سوي دولت پاكستان اشاره كنيم كه جا دارد از مسئولان هيئت بلوچستان تشكر شود.
وي بيان كرد: به نظر مي‌رسد تروريست‌ها و اربابانشان هم بي كار ننشسته و با درك خطراتي كه گسترش روابط اين دو كشور دوست و برادر برايشان دارد در زمينه ايجاد اخلال در روابط بيشتر از گذشته تلاش كنند.


معاون امنيتي- انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: اميدواريم در اين نشست بتوانيم شرايطي فراهم كنيم تا ضمن بررسي اين وقايع، و بررسي ترتيبات امنيتي كه در مرزهاي دو كشور ايران و پاكستان وجود دارد، بتوانيم جلوي سوءاستفاده بيشتر دشمنان دو كشور را بگيريم و تروريست‌ها و حاميانشان را در رسيدن به اهدافشان ناكام بگذاريم و به زودي شاهد اجرايي شدن توافقات روساي دو كشور در سفر اخير آقاي نجار باشيم.
معرفي ميراث فرهنگي پاکستان در حضور نمايندگان يونسکو
اجلاسي به مناسبت معرفي ميراث فرهنگي پاکستان با حضور نمايندگاني از يونسکو و مقامات سوراي ملي هنر اين کشور در اسلام آباد برگزارشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید