بخشی از مقاله


روان سالم

چكيده
رابطه جسم و روان (جسم و رفتار) آن چنان نزدیک است که روان را « مجموعه تجربه انسانی که تابع یک نظام عصبی است. » تعریف کرده‌اند.
در اين تحقيق سعي شده است مشكلات اساسي و تقريباً گسترده تر روحي و رواني بررسي شود و راه كارهاي كليدي در رابطه با آنها به صورت خلاصه و نكته نكته بيان گردد. مسائلي از قبيل اعتماد به نفس، استرس، افسردگي و... بررسي مي شود.

مقدمه
می‌توان گفت هیچ موضوع روانی وجود ندارد که نتوان آن را از دیدگاه فیزیولوژیک بررسی کرد. از طرف دیگر ، مرز مشخصی بین فیزیولوژی (جسم) و روان شناسی (روان) وجود ندارد. برای مثال ، وقتی بینایی را مطالعه می‌کنیم، در قلمرو « فیزیولوژی » هستیم، حال آنکه مطالعه « ادراک بینایی » جزء روان شناسی است، ولی به درستی نمی‌دانیم مطالعه « حس بینایی » در کجا خاتمه پیدا می‌کند و مطالعه ادراک بینایی از کجا آغاز می‌شود.
در یک دید کلی می‌توانیم بگوییم که تجزیه و تحلیل روانی رفتارهای مختلف در واقع دنباله تجزیه و تحلیل‌های فیزیولوژیکی رفتار اعضا مختلف است، با یک حرکت مضاعف از روان شناسی به فیزیولوژی و از فیزیولوژی به روان شناسی.


با مطالعات روانشناختي به تدريج راه هاي گسترده اي در رابطه شناخت بين جسم و روان آدمي كشف شد و راه حل هاي مختلفي براي مواجهه با مشكلات روحي مشخص گرديد. اميدواريم با مطالعه اين تحقيق بتوانيد گام هاي موفقيت را بهتر برداريد. اهداف، احساسات و محدوديت هاي خويش را بشناسيد و با آرامش با آنها برخورد نماييد . اما مهم اين است که تعادل را در زندگي حفظ کنيم. بهتر است در تعيين اولويت ها بازنگري کنيد.

اعتماد به نفس براي يک عمر
1- اولين گام در موفقيت «خودشناسي» است. ابتدا سعي كنيد شناخت درستي از خود و ويژگي هاي اخلاقي و شخصيتي خود كسب كنيد و با توجه به اين كه هيچ كس كامل نيست، اگر ايرادي يا مشكلي داريد كه خود به تنهايي قادر به يافتن راه حل مناسبي براي مقابله با آن نيستيد و شخص قابل صلاحيتي براي مشورت نداريد، از مشاوران و متخصصين كمك بخواهيد.


2- تاريك ترين زمان شب، نزديك ترين زمان به سپيده صبح است. اين جمله را به خاطر بسپاريد و با كوچكترين ناملايمات از تلاش خود دست بر نداريد و به سادگي خود را بازنده تلقي نكنيد.


3- بدون توجه به نتيجه كار، تمامي نيروي خود را به كار گيريد تا مسئوليتي كه به عهده شماست، به بهترين نحو انجام پذيرد. در واقع اولين هدف در انجام وظايفتان بايد، داشتن وجدان كاري، دقت و تلاش باشد. با انتخاب اين الگو، حتي اگر به موفقيت هم نائل نشويد، وجداني آسوده خواهيد داشت و لطمه اي به اعتماد به نفس شما وارد نخواهد شد.


4- هميشه هدفمند باشيد. اگر خواسته هايتان خيلي دور از دسترس به نظر مي آيد، براي تحقق آنها برنامه اي چند مرحله اي طراحي كنيد. يعني براي خود اهداف كوتاه مدت انتخاب كنيد و مطمئن باشيد حتي اگر يك گام كوچك، اما درست برداريد، اين گام در دستيابي به اهداف نهايي شما بسيار مؤثر خواهد بود و در واقع، فاصله شما را به هدف دلخواهتان كوتاه تر خواهد كرد.


5- در لحظات سختي كه احساس تنهايي و نااميدي مي كنيد، به خاطر بياوريد يگانه قادر متعال در كنار شماست. به خدا توكل كنيد، محكم و راسخ گام برداريد و پس از موفقيت شكرگزار باشيد.


6- هيچ گاه اجازه ندهيد افراد منفي باف با عقايد ناسالم خود، ذهن شما را مسموم كنند. اگر از درستي كاري كه قصد انجام آن را داريد، اطمينان حاصل نموده ايد، بدون فوت وقت آن را به انجام برسانيد و نگذاريد كسي به اراده شما خللي وارد كند.


7- از شوخي هاي توهين آميز كه باعث خدشه دار ساختن شخصيت خودتان يا ديگران مي شود، خودداري كنيد.
8- توانايي هاي خود را دست كم نگيريد، استعدادهاي خود را باور داشته باشيد و مطمئن باشيد انسان در فرهنگ مذهبي ما بي جهت «اشرف مخلوقات» ناميده نشده و مي تواند با اراده و پشتكار، به موفقيت هاي نامحدودي دست يابد.


9- در لحظات سختي و پريشاني، دقايقي را با خود خلوت كنيد و سعي كنيد عوامل مولد نگراني تان را پيدا كرده و درصدد رفع آن عوامل برآييد. اجازه ندهيد افكار منفي به ذهن تان هجوم بياورد. خود را دلداري بدهيد و تصميم بگيريد تلاش هاي خود را از سر بگيريد.


10- نسبت به كودكان خود بيش از حد سخت گير نباشيد و با خشونت با آنان رفتار نكنيد. سعي كنيد بين خودتان و آنان رابطه دوستانه اي برقرار سازيد و در صورتي كه خطايي انجام مي دهند، با تذكرات به جا و دوستانه آنان را متنبه كنيد.


11- قبل از انجام هر كاري به عواقب حاصله آن خوب فكر كنيد، در صورت نياز به راهنمايي با افراد مثبت انديش، واقع گرا و آگاه مشورت كنيد و از انجام كارهاي غيرمنطقي و غيراصولي كه مي تواند به شكست يا سرزنش ديگران منتهي شود، بپرهيزيد.


12- اگر خواستاراحترام ديگران هستيد، اول خودتان به خودتان احترام بگذاريد.
13- سعي نكنيد با توسل جستن به كارهاي ضد ارزشي و غيرانساني، موفقيتي كسب كنيد. به خود گوشزد كنيد موفقيتي كه در گروي لطمه زدن به سجاياي انساني باشد، فاقد ارزش و ناپايدار است.
14- محيط كاري شما به مثابه يك دهكده كوچك است. قطعاً هر حرف يا اظهارنظري كه در مورد همكارانتان انجام دهيد، دير يا زود به گوش آنان خواهد رسيد. پس مراقب رفتار و سخنان خود باشيد. شايد يك حرف نسنجيده و نادرست، رابطه شما را براي هميشه با دوستي خوب و همكاري شايسته و دلسوز قطع نمايد و شما هرگز قادر به جبران اين خسارات معنوي نباشيد.
15- با افراد حسود و بدبين مشورت نكنيد.


16- اگر عادت يا ويژگي در شما وجود دارد كه باعث آزارتان مي شود، با برنامه ريزي درست و اصولي آن را از خود دور كنيد. مثلاً اگر اندام ناموزوني داريد، با انجام ورزش و رژيم هاي درست غذايي اندام خود را متناسب كنيد.


17- اگر مي خواهيد از پيشرفت خود اطلاع حاصل كنيد، خود را نسبت به گذشته خودتان مقايسه كنيد نه با ديگران.
18- هميشه نيمه پر ليوان را ببينيد نه نيمه خالي آن را» . بسياري از ما حداقل يك بار هم كه شده اين جمله زيبا را شنيده ايم. سعي كنيم از اين جمله، به عنوان يك تكنيك مثبت انديشي استفاده كنيم.


19- همه روزه ما با انبوهي از ايده هاي مختلف كه متعلق به افراد پيرامون ماست، روبرو هستيم. به باورهاي خود ايمان داشته باشيد و هرگز اجازه ندهيد ايده هاي يأس آور ديگران، شما را از رسيدن به اهدافتان باز دارد و يا ريتم حركت شما را كُـند كند.
20- اگر مشكلات حرفه اي خود را نمي توانيد به تنهايي حل كنيد، از افراد زبده و با تجربه كمك و مشورت بخواهيد و دانش حرفه اي خود را گسترش دهيد و از سؤال كردن هراسي نداشته باشيد.


21- هر جايي از مسير زندگيتان كه هستيد، اگر متوجه شده ايد جهت يابي درستي انجام نداده ايد و نياز به تغيير مسير داريد، پس از حصول اطمينان از صحت مسير جديد، بدون تأسف و درنگ از خود انعطاف نشان دهيد و راه و روشي را برگزينيد كه سبب بهتر شدن نتيجه غايي شما و ميانبري براي رسيدن به هدفتان باشد.


22- اگر مي خواهيد حركت نويني را در زندگي آغاز كنيد، پس از تحقيق و جمع آوري اطلاعات موثق، اولين گام را پرتوان برداريد و ترديد را از خود دور كنيد.
23- فرزندان خود را از كودكي به مستقل بودن تشويق كنيد و با دادن مسئوليت هاي متناسب با سن آنان، روحيه استقلال و خودباوري آنها را شكوفا سازيد.
24- در هر كاري تعادل را حفظ كنيد و از افراط و تفريط بپرهيزيد، چون هر كدام مي توانند به اندازه ديگري عاملي جهت شكست شما به حساب آيند.
25- هميشه خوش ژست و پرانرژي باشيد. حتي در لحظات بحراني بر خود مسلط باشيد و قيافه انسان هاي شكست خورده را به خود نگيريد.


26- انديشه هاي امروز شما، فرداي شما را خواهد ساخت، پس هميشه مثبت انديش باشيد و ضمن انجام فعاليت هاي لازم خود را برنده تلقي كنيد.
27- گاهي تنبلي در انجام وظايف روزمره باعث مي شود در برنامه هاي زندگي مان خلل ايجاد شود و عقب بمانيم. براي جلوگيري از اين معضل، برنامه روزانه اي براي خود تهيه كنيد و برحسب اولويت، موارد را در آن درج نماييد و سعي كنيد در طي روز آنها را به انجام برسانيد.


28- هر شكستي را پلي به سوي موفقيت قلمداد كنيد. از اشتباهات خود درس بگيريد و به جاي سرزنش كردن خود يا ديگران، دنبال راه حل مناسبي جهت تغيير شرايط باشيد و توجه داشته باشيد از تكرار مجدد آن اشتباهات، خودداري كنيد.


29- «همه چيز را همگان دانند» ، اگر اين جمله زيباي سقراط را به خاطر داشته باشيد، توقع بيش از حد از خودتان يا ديگران نخواهيد داشت.
30- بر همگان مسلم است تواضع، صفت بسيار نيك و پسنديده اي است. اما تواضع را با خوار و حقير شمردن خود اشتباه نگيريد و خود را بي ارزش جلوه ندهيد.


31- در به انجام رساندن كارهاي مهم و كارهايي كه جبران آن مشكل است، از تمركز و دقت حواس بيشتري كمك بگيريد. با توجه به اين ضرب المثل «پارچه را دوبار اندازه بگيريد و يك بار ببريد» در به انجام رساندن كارهايي كه امكان تكرار يا جبران ندارند، بيش از مابقي كارها دقت داشته باشيد.
32- به ديگران و خودتان شانس جبران اشتباهات را بدهيد. شايد يك شروع جديد، زندگي جديدي برايتان به ارمغان بياورد.
33- كودكان خود را نزد دوستانشان و در جمع اقوام تنبيه نكنيد و با شرح دادن اشتباهات آنان در جمع، خجالت زده و شرمنده نكنيد.
34- اگر هر چه سعي مي كنيد ولي به مقصدتان نمي رسيد؟ قدري تأمل كنيد و از زاويه جديدي به خواسته هايتان بنگريد، شايد درهاي جديدي به سوي شما گشوده شود.


35- براي كم كردن ضريب خطاهاي خود در محيط كار، استانداردهاي كاريتان را رعايت كنيد.
36- ليستي از مواردي كه در زندگي تان وجود دارد و برايتان آزار دهنده است را تهيه كنيد و با بررسي علل به وجود آمدن آنها به مقابله با آنان بپردازيد.
37- در برابر افراد پير و مسن بيشتر احساس مسئوليت كنيد، يادتان باشد آنان حساس و شكننده هستند و نبايد با خشونت و بدخلقي از رفتارهايي كه شايد در سن و سال آنها طبيعي است، ايراد بگيريد و اعتماد به نفس آنها را از بين ببريد.


38- وقتي كه مسئوليتي را به عهده كودكان خود مي گذاريد، از دور آنها را كنترل كنيد و طوري كمك شان كنيد كه خود را ناتوان احساس نكنند.
39- وقتي در جمع دوستان قرار داريد، سعي كنيد به همه توجه نشان دهيد و فقط يك يا چند نفر را مخاطب قرار ندهيد.
40- وقتي در يك مجموعه كار مي كنيد، تنها مهم نيست كه خودتان خوب و بي نقص باشيد. در نظر داشته باشيد حتي اگر يك نفر هم در جمع درست كار نكند، باز نتيجه كاملاً مطلوب حاصل نمي شود. پس براي حصول به نتيجه دلخواه، در حركت هاي گروهي به افراد ضعيف بيشتر توجه كنيد و با همسو كردن آنان با گروه، موفقيت جمع را تضمين كنيد.


41- اگر در معاشرين شما كسي وجود دارد كه با روحيه شما سازگار نيست و يا با هم تفاهم نداريد، با كم كردن تدريجي ارتباط خود با آن شخص، او را از دايره رفت و آمدهاي خود حذف كنيد.


42- به ظاهر و سليقه شخصي ديگران بي احترامي نكنيد.
43- به ديگران كمك كنيد تا ويژگي هاي شايسته خود را آشكار كنند.
44- اگر اطرافيان شما همه سعي خود را انجام داده اند، اما نتوانسته اند از عهده مسئوليتي كه شما به آنها داده ايد بربيايند، نگذاريد تلاششان را بيهوده تلقي كنند و با تشكر از تلاش آنان روحيه شان را تقويت كنيد.


45- در گردهم آيي هاي دوستانه اگر كسي در مورد موضوعي اظهار نظر كرد يا برخلاف سليقه شما سخني به ميان آورد، با انتقادهاي تند و گزنده او را خجالت زده نكنيد، از ياد نبريد انتقاد سازنده با توهين متفاوت است.


46- انتخاب هاي خود را بر مبناي واقعيت و نيازتان انجام دهيد، نه از روي اشتياق هاي تند و گذرا.
47- تصور نكنيد هميشه نرمش و مهرباني مشكل گشا است. برعكس گاهي در برخوردهاي اجتماعي لازم است با جديت و قاطعيت روي خواسته خود پافشاري كنيد تا به شما اجحاف نشود.


48- ياد بگيريد در مواقع ضروري بدون خجالت « نه» بگوييد.
49- وقتي عصباني هستيد، در مورد هيچ كس و هيچ چيز تصميم نگيريد.
50- اگر براي حل معضلي كه پيش رو داريد، همه تلاش خود را انجام داديد و كار ديگري از دستتان برنيامد، تا حصول نتيجه صبور باشيد و براي بهتر كردن شرايط با اقدامات زائد و غيرضروري، آرامش موجود را به هم نزنيد.


51- مدافع حق خود و خانواده تان باشيد. به واسطه خجالت يا ترس يا عدم آگاهي، از چيزي كه حق شماست، به سادگي نگذريد. اگر با اشخاص حقوقي دچار مشكل هستيد كه راه حلي به ذهنتان نمي رسد، از وكلاي خِـبره و زبده كمك بگيريد تا در انجام كارها به صورت اصولي و قانوني به شما كمك كنند.
52- دوستان واقعي شما سرمايه هاي پرارزشي هستند، آنها را حفظ كنيد و به دليل كدورت هاي بي اهميت و بي ارزش ارتباط خود را با آنها قطع نكنيد.
53- گستاخي را از قاطعيت تميز دهيد.


54- براي دوستاني كه بيش از ديگران به شما كمك مي كنند، تا معايب و كاستي هاي خود را جبران كنيد ارزش ويژه اي قائل باشيد.
55- رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود .(سعدي)
56- گاهي تحمل فشار روحي حاصله از كارهاي نيمه تمام و معوقه از سختي انجامشان دشوارتر است. براي رهايي از عذاب وجدان، از همين لحظه تصميم بگيريد، برنامه ريزي كنيد و با اتمام رساندن اين گونه كارها به خود آرامش هديه كنيد.


57- اگر بخشي از كارهاي شما بايد توسط شخصي يا دوستي انجام شود كه فقط او شخصاً قادر به انجامش است، اما بي خيال يا پرمشغله است، درخواست خود را در موارد مناسب با آرامش و متانت مكرراً به او يادآوري كنيد و اين يادآوري را آن قدر تكرار كنيد تا به نتيجه اي كه مي خواهيد برسيد.
58- از هر كس فراخور سن و دانش اش توقع داشته باشيد.


59- اگر در معاشرت هاي خود مرتباً شكست مي خوريد و دنبال روش كم خرج و قابل اجرا هستيد، صداقت و روراستي، مهرباني و بخشش را سرلوحه خود قرار دهيد.
60- به قابليت هاي خود ايمان داشته باشيد و به خاطر بسپاريد حتي يك «به دانه» با آن كه كوچك است، خواص درماني قابل توجهي دارد.

ده کليد براي تقويت روحيه
1- همانطور كه در بخش قبلي گفته شد، خود را بشناسيد
امروزه پيشنهاد سقراط در قرن پنجم قبل از ميلاد که در آن متني بر خودشناسي ارائه شد به قوت خود پا برجاست. اهداف احساسات و محدوديت هاي خويش را بشناسيد و با آرامش با آنها برخورد نماييد. خواه از طريق مطالعه، خواه از طريق انديشيدن و تفکر، سعي کنيد بعضي راه هايي را که باعث شناخت شما از خودتان مي شود و اين که چه چيزهايي شما را خوشحال مي کند پيدا کنيد. چنانچه به اين توصيه عمل کنيد، بهتر قادر به کنترل زندگي و مشکلات پيش روي خود خواهيد بود.


2- به خودتان ارزش بدهيد و به خود اعتماد داشته باشيد
ممکن است سخت به نظر برسد اما سعي کنيد رفتارتان گوياي اين باشد که از خودتان مواظبت مي کنيد. حتي اگر هميشه احساس عدم اطمينان مي کنيد، برخورد و رفتار مثبت را به دنياي اطراف هديه دهيد. برخورد مردم با شما متأثر از رفتار و پوشش شماست. بنابراين خود ارزشي و خود اعتمادي را به نمايش بگذاريد تا احترام را براي شما به ارمغان آورد.


3- بيش از حد توان تان کار نکنيد
همه ما با سخت کوشي، خواهان تأمين امنيت و رفاه خانواده مان هستيم. اما مهم اين است که تعادل را در زندگي حفظ کنيم. معمولاً آن چه از نظر مالي دنبال مي کنيم با آن چه که تحقق مي يابد يکسان نيست. اگر براي شما تأمين معاش مهمتر از صرف وقت با عزيزان يا لذت بردن از زندگي است، بهتر است در تعيين اولويت ها بازنگري کنيد. سعي کنيد برقراري تعادل را از کسي که بين زندگي شغلي و خانوادگي اش اين توازن را ايجاد کرده بياموزيد يا اين که با خانواده يا دوستانتان راجع به تأثيرات شغلي تان بر روي آنها صحبت کنيد.
4- از افراد منفي دوري کنيد


از ارتباط مسموم که در شما احساس ناراحتي، عصبانيت يا ناامني مي کند اجتناب کنيد. حتي المقدور ارتباط خويش را با کساني که براي شما افسردگي به ارمغان مي آورند به حداقل برسانيد، کساني که اکثراً محبت هاي دريافتي را بدون پاسخ مي گذارند و يا کساني که دائماً از شما انتقاد مي کنند. صداقت سخنان چنين افرادي را مورد ارزيابي قرار دهيد تا ببينيد که ميزان حقايق موجود در سخنانشان تا چه حد براساس ارتباطي مثبت و خوش بينانه است. اگر کساني شما را تحت فشار رواني قرار مي دهند صريحاً از آنها بخواهيد شما را رها کنند.
5- مثبت فکر کنيد


سعي کنيد از حداکثر توانايي هايتان استفاده کنيد و به قدرت خويش اتکا کنيد. علايق شخصي تان را با مطالعه و رفتن به کلاس توسعه دهيد. علايق جديد را امتحان کنيد و شکست هايتان را به کار گيريد.


همه ما بخشي از اوقاتمان را از دست داده ايم اما افراد موفق از شکست هايشان درس گرفته اند و مغلوب شکست شان نشده اند. اگر شما توانايي هايتان را به خوبي افزايش دهيد و نقش مثبتي داشته باشيد واقعاً قادر به تغيير موقعيت هاي منفي به موقعيت هاي مثبت خواهيد بود.
6- ورزش، ورزش، ورزش


يک رژيم غذايي مناسب و قدري فعاليت بدني روزانه، اعم از اين که پياده روي آرام باشد يا کار بيرون، فشار و
اضطراب را تخفيف مي دهد و روحيه را شاداب نگه مي دارد. ورزش و تمرينات بدني، افراد را از احساس برتري طلبي رهايي و توانايي هاي سرکوب شده ذهن را ترقي مي دهد. همين امر منجر به جلوگيري از افسردگي مي شود. براي اشخاص متفاوت ورزش هاي مناسب آنها وجود دارد. تمرينات کششي و يوگا براي تخفيف فشار بسيارمناسبند. بعضي تمرينات نيز مي توانند به رفع عصبانيت کمک کنند. البته ورزش بيرون از منزل فوايد مضاعفي دارد، نور آفتاب در بهبود روحيه و تخفيف افسردگي کمک مؤثري محسوب مي شود.


7- بخشي از اوقاتتان را تنها بگذاريد
لذت بردن از جمع دوستان» و «تنهايي» دو بخش از زندگي اند که براي تقويت روحيه بسيار مهم اند.
علاوه بر گذراندن 20 دقيقه در حمام ، گوش دادن به موسيقي يا خروج از منزل به قصد لذت بردن از طبيعت، زماني رابراي لذت بردن از تنهايي خويش صرف کنيد. چنانچه اين امر را سخت يافتيد ممکن است با توسل به اجتماع از مشارکت در موضوعات مهم دوري کنيد.
8- به ديگران کمک کنيد و اجازه دهيد ديگران به شما کمک کنند


وقتي مشکلاتتان طاقت فرسا به نظر مي رسد نشان دهيد که کمک ديگران مي تواند اضطراب و دلواپسي شما را برطرف کند، بنابراين مشکلاتتان را کاملاً در منظر ديگران قرار دهيد. کمک بلاعوض در مسائل اجتماعي يا کمک به دوستان نيز مي تواند به نفع شما تمام شود. اگر در مقابل کمکي کم دريافت کرده ايد به همان ميزان به ديگران مساعدت نماييد. به اين ترتيب جمعيت مناسبي از دوستان و اقوامي را در اطراف خود جمع مي کنيد که شريک اوقات خوش شما هستند و مددکاران زمان تنگي و سختي تان.


9- ارتباط و مراودات
با روشي روشن و در عين حال همراه با آرامش و متانت، احساساتتان را نسبت به خانواده، دوستان و مدرسه و دانشگاه تان بيان کنيد و با دقت کامل به جواب آنها گوش فرا دهيد. هرگز خود را تحت فشاري که ناشي از عدم بيان احساساتتان است قرار ندهيد. چرا که اين فشار، انفجار ناگهاني در پي خواهد داشت و ديگران شما را به «عصبانيت» خواهند شناخت.
عصبانيتي را که باعث پريشاني و دانستن نقاط ضعف شما مي شود کنترل کنيد. هرگز اجازه ندهيد ديگران ذهن شما را بخوانند.
10- موقع احتياج، کمک بطلبيد


افرادي را پيدا کنيد که هنگام مشکلات بتوانيد با آنها مشورت کنيد. چنانچه پس از مشورت با دوستانتان و خانواده، مشکلات تان همچنان طاقت فرسا جلوه مي نمايد و احساس عدم آرامش مي کنيد، با مشاوريني صحبت کنيد که خواهان کمک و ياري به شما هستند. اگر احساس عدم امنيت، نگراني يا ناراحتي و پريشاني مي کنيد فوراً از يک مشاور متخصص کمک بگيريد.

شادي، بهترين داروي جسم و روان
روان شناسان هيجان را به عنوان حالت آشفتگي، به هم خوردن تعادل و پاسخ شديد و تصادفي و در عين حال سازمان نيافته به محرک هاي خارجي تعريف کرده اند. بدين ترتيب هيجان را مي توان به دو گروه مطبوعي و نامطبوع تقسيم کرد. شايد، محبت و عشق از هيجان هاي مطبوع و در مقابل، ترس، غم و اندوه از هيجان هاي نامطبوعند.


به اعتقاد روان شناسان برخي هيجان ها شديدتر و بعضي ملايم ترند به علاوه روان شناسان با اين توضيح که هيجان هاي ملايم و غير مدوم جزء لاينفک و ضروري زندگي انسانند، حالات هيجاني شديد را به عنوان هيجان نامگذاري مي کنند و هيجان هاي ملايم را احساس مي نامند.
منشاء بسياري از بيماري هاي جسماني مانند زخم معده، کوليت يا ورم روده بزرگ، سردردهاي ميگرني، فشارخون و بعضي بيماري هاي تنفسي مانند آسم را در هيجان هاي شديد و مداوم مي دانند.


پژوهشگران در کنترل حالات هيجاني معتقدند که در مواجهه با هيجان هاي مختلف نخست بايد واقعيت را در نظر داشت. در اين شيوه فرد بايد در هنگام بروز هيجان براي مثال هيجان خشم که معمولاً بي موقع و نامتناسب با محرک بروز مي کند با اعتراف به آن سعي در کنترل منطقي هيجان خود داشته باشد.
شيوه دوم اين است که در روبه رو شدن با يک موقعيت هيجاني، محرک وارد شده دوباره تفسير شود به اين دليل که آن چيزي که ما را آشفته مي کند در اغلب موارد برداشتي است که ما از موقعيت ها مي کنيم. براي مثال دانشجويي با ديدن اسم خود در تابلوي آموزش که از وي خواسته شده است به دفتر آموزش دانشکده مراجعه کند با منفي باقي دچار اضطراب و تشويش مي شود در صورتي که مي تواند فکر کن احضارش براي گرفتن عکس يا ساير مدارک شخصي يا حتي تشويق او باشد.


از طرفي روان شناسان مي گويند: حتي در مواقعي که محرک ها سريع اتفاق مي افتند با شوخ طبعي و خنده و بي خيالي واقع گرايانه اما زودگذر مي توان از تنش يا تشديد اضطراب جلوگيري کرد.


در نهايت به اعتقاد تمام روان شناسان، بالا بردن توانايي ها و اعتماد به نفس مي تواند ما را در بسياري از مراحل پرهيجان زندگي ياري کند.
نمونه اين نکته مقايسه اضطراب و تشويق دانشجويي است که درس خود را خوب خوانده با دانشجويي که آمادگي کافي ندارد، در اين ميان دانشجويي که اعتماد به نفس دارد به هنگام صحبت از امتحان به جاي آن که دچار اضطراب شود از آن استقبال مي کند. پس افزايش مهارت ها و توانايي ها با افزايش اعتماد به نفس، فرد را با تنش و هيجان ناخوشايند کمتري روبه رو مي کند .

بخنديد تا شاداب بمانيد
«در فكر بودن»‌، با «احساس نگراني داشتن» متفاوت است‌.
در فكر بودن‌، دليل و هدف دارد و براساس قانون عمل و عكس العمل است‌. مثلاً ممكن است ما همه پنجره‌ها را قبل از ترك خانه ببنديم چون به اين فكر هستيم كه يک باد ناگهاني ممكن است تمام خانه را به هم بريزد ، ولي «نگراني» اين منطق را ندارد. نگراني بر آرزوهاي غيرمنطقي متمركز است‌.
مثلاً «اي كاش مي ‌توانستم گذشته را تغيير بدهم» يا «کاش مي توانستم با حوادث غيرقابل تغيير آينده مقابله کنم». با نگراني هيچ مسئله‌ اي را نمي‌ توانيد حل كنيد.
خنده فقط مخصوص آدمي است و در هيچ جاندار ديگري وجود ندارد. خنده باعث بروز انديشه‌ هاي نو و خلاق‌، افزايش طول عمر و پيشگيري از سكته قلبي و مغزي مي‌ شود. يك خنده خوب‌، تغييرات شگرفي در كبد ايجاد مي ‌كند و فوراً باعث مي ‌شود احساس بهتري براي هر كاري داشته باشيم‌. خنده‌، موسيقي روح است‌. منتظر نباشيد كه ديگران شما را بخندانند، بلكه خودتان دقايقي از خنده را پارو بزنيد و اختيار اين درياي شادي را به دست بگيريد.


اگر نگراني خود را ناشي از رفتار بعضي از افراد مي ‌دانيد، تصور كنيد كه آنان بيمارند و تعادل مواد شيميايي و هورمون‌ ها در بدن آنها به هم خورده و خودشان مقصر نيستند. يا مي ‌توانيد فرض كنيد كه از نظر فرهنگي‌، اجتماعي و آگاهي موقعيت مناسبي براي رشد نداشته و هنوز به بلوغ فكري و عقلاني نرسيده‌ اند.
يكي از بهترين راه‌هاي پيدا كردن قانون شفابخش زندگي ‌،«ساكت ماندن» است‌، يعني سخن نگفتن درباره ي مشكلاتتان‌. بزرگان دين هم همواره به مومنان توصيه كرده اند كه اندوه خود را درد دل نگه دارند و نزد مردم تبسم بر لب داشته باشند. اصولا صرف بيان مشكلات نزد ديگران اگر خود اهل درد نباشند سودي ندارد؛ كه قدما گفته اند: "درد را پيش دردمند بگوي". و "گفتن از زنبور بي حاصل بود / با يكي در عمر خود ناخورده نيش".
نفوس بد نزنيد. تنها ساكت بمانيد و فقط با سكوت خود با مسائل برخورد كنيد.


شيوه ي ديگر اين است كه خودتان را يك سال بعد از حادثه نگران كننده تصور كنيد. يعني زمان را يك سال به جلو ببريد. در اين مواقع متوجه مي‌ شويد كه اين حادثه اين قدر احتياج به ناراحتي و بي ‌تابي شما ندارد.
هرگاه مشکلي پيدا کرديد، به يك نقطه بلند برويد و از آن بالا به همه چيز نگاه كنيد. آنگاه مي ‌بينيد كه مسئله شما در مقياس جهاني هيچ نيست‌. در چنين مواقعي سري هم به آسمان بلند كنيد و از قدرت بي‌ انتهاي خداوند در تمام مراحل زندگي مدد بگيريد.


خداوند براي غلبه بر دشواري‌ هاي زندگي سه روش در اختيار انسان قرار داده است كه عبارت اند از: خنده‌، اميد و خواب‌.
در امثال و حكم قديم ايران نيز در اين زمينه بسيار سخن رفته است. مثل هايي نظير "دنيا را به اميد خورده اند" و "آدمي به اميد زنده است" و ""دنيا به اميد برپاست". بيهوده نگفته اند كه "بخند تا دنيا به رويت بخندد" و در اين راه تا بدانجا رفته اند كه "خنده ي قبا سوختگي" را خنده اي براي پوشاندن ملامح غم دانسته اند.


خنده يكي از مهمترين ورزش‌هاي يوگا در جهان است‌. خنده فقط مخصوص آدمي است و در هيچ جاندار ديگري وجود ندارد. خنده باعث بروز انديشه‌ هاي نو و خلاق‌، افزايش طول عمر و پيشگيري از سكته قلبي و مغزي مي‌ شود.


يك خنده خوب‌، تغييرات شگرفي در كبد ايجاد مي ‌كند و فوراً باعث مي ‌شود احساس بهتري براي هر كاري داشته باشيم‌.
خنده‌، موسيقي روح است‌. منتظر نباشيد كه ديگران شما را بخندانند، بلكه خودتان دقايقي از خنده را پارو بزنيد و اختيار اين درياي شادي را به دست بگيريد.
سعي كنيد ديگران را شاد كنيد و از شادي ديگران لذت ببريد. كتاب‌هاي فكاهي بخوانيد. با افراد بذله‌ گو ديدار كنيد.
به افراد، مكان‌ها و وقايعي كه شما را به خنده مي‌اندازد، فكر كنيد. صبح‌ ها قبل از برخاستن از رختخواب چند لحظه زير پتو بخنديد و آثار آن را بر روحيه خود در طول روز ببينيد!


چگونه فردي دوست داشتني شويم
گامهايي براي دوست داشتني شدن !
گام 1 - از انتقاد بيجا ، سرزنش مداوم و گِله و شکايت بپرهيزيد.
گام 2 - در ارزيابي هاي خود صادق و بي ريا باشيد.


گام 3 - ديگران را دوست بداريد و به آنها علاقه مند شويد.
گام 4 - خواسته هاي ديگران را درک کنيد .


گام 5 - هميشه لبخند را زينت چهره خود کنيد.
گام 6 - به خاطر داشته باشيد نام هر شخصي زيباترين نت موسيقي اوست ؛ پس ديگران را به نام صدا بزنيد و با او احساس نزديکي کنيد .
گام 7 - شنونده خوبي باشيد و ديگران را تشويق کنيد که درباره خودشان و علاقه منديهايشان حرف بزنند .
گام 8 - در جهت علايق ديگران سخن بگوييد .


گام 9 - اين باور را به ديگران القا کنيد که قدرت زيادي دارند و براي خود کسي هستند، و در انجام اين کار نهايت صداقت را داشته باشيد .
گام 10 - هميشه براي اين که بهترين نتيجه را از بحث و مجادله بگيريد، سعي کنيد از شرکت در آن بپرهيزيد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید