بخشی از مقاله

سحر و جادو

امام صادق (ع) فرمود: سحر حق است و جز بر چشم و اعضاي جنسي تاثير نمي‌گذارد.
اگر اين آيه را بر جماعتي كه به سحر مشغول باشند بخوانند، سحر ايشان كارگر نشود:
(و ما محمد الله رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات اوت قتل انقلبتم علي اعقابكم و م ن ينقلب علي عقبيه فلن يضر الله شيئا و سيجزي الله الشاكرين)
هر كس هفت روز- هر روي يك بار در آغاز روز و پيش از آن كه چيزي بخورد وضو بگيرد و اين آيه را بر دست راست خود بنويسد و بليسد، سحر در او تاثير نمي‌كند:
(و من يهاجر في سبيل الله يجد في الارض مراغما كثيراً و سعه و من يخرج من بيته مهاجرا الي الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع اجره علي الله و كان الله غفورا رحيما.)
كسي كه ازسحر مي‌ترسد اين آيات شريفه را بخواند:


(قال لهم موسي القوا ما انتم ملقون فلما القوا قال موسي ما جئتم به السحران الله سيبطله ان اله لا يصلح عمل المفسدين و يحق الله الحق بكلماته و لو كره المجرمون ، و قدمنا الي ما عملوا من عمل جعلناه هباء منثوراً، بل نقذف بالحق علي الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق و لكم الويل مما تصفون، و الق ما في يمينك تلقف ما صنعوا ان ما صنعوا كيد ساحر و لا يفلح الساحر حيث اتي فالقي السحره سجدا قالو امنا برب هارون و موسي)
در «ادعيه السر القدسيه » آمده است : اي محمد، سحر همواره بوده و با اين حال جز با اجازة من آسيبي نمي رساند، پس هر كه مي خواهد از عافيت من دربارة سحر برخوردار شود بايد بگوييد:


«اللهم رب موسي و خاصه بكلامه و هازم من كاده بسحره بعصاه و معيدها بعد العود ثعبانا و ملقفها افك اهل الافك و مفسد عمل الساحرين و مبطل كيد اهل الفساد من كادني بسحر او بضر عامدا اوغير عامد اعلمه او لا اعلمه اخافه او لا اخافه فاقطع من اسباب السماوات عمله حتي ترجعه عني غير نافذ و لا ضار و لا شامت بي اني درا بعظمتك في نحور الاعداء فكن لي منهم مدافعاً احسن مدافعه و اتمها يا كريم».


پس بي شك هر گاه اين دعا را بخواند، هرگز سحر هيچ ساحر جني و انسي به او ضرر نمي رساند.
در «خزانه الاسرار» آورده: هر كه اين آيه از سورة بقره را بر طشتي نويسد، با كندر بخور بدهد و با آب بشويد واز آن بخورد، سحر در او اثر نخواهد كرد:
«و اتبعوا ما تلو الشايطين علي ملك سليمان و ما كفر سليمان و لكن الشياطين وكفروا يعلمون الناس السحر و ما ا نزل علي الملكين ببابل هاروت و ماروت و ما يعلمان من احد حتي يقولا انما نحنن فتنه فلا تكفر فيتعلمون منهما ما يفرقون به بين المرء و زوجه و ما هم بضارعين به من احد الا باذن الله و يتعلمون ما يضرهم و لا ينفعهم و لقد عملوا لمن اشتراه ما له في الاخره من خلاق و لبئس ما شروا به انفسهم لو كانو يعلمون».


براي دفع شياطين و جادوگران از حضرت رسول خدا (ص) وارد شده كه آية سخره بخوانند و آن، اين است:
(ان ربكم الله الذي خلق السماوات و الارض في سته ايام ثم استوي علي العرش يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين)


اسبغ بن نباته مي گويد: علي(ع) به من فرمود: اين تعويذ سحر و ترس از سلطان است كه آن را هفت بار مي گويي:
«باسم الله و بالله»، (سنشد عضدك باخيك و نجعل لكما سلطانا فلايصلون اليكما بآياتنا انتما و من اتبعكما الغالبون).
و هنگامي كه از نماز شب فارغ شدي، قبل از شروع به نماز صبح، رو به آب، هفت بار دعاي ياد شده را مي خواني، پس اگرخدا بخواهد بي‌گمان- آسيبي به تو نمي‌رسد.
از حضرت امام جعفر صادق (ع) منقول است: هر كه بامداد و شبانگاه سه بار معوذتين- سوره فلق و ناس- را بخواند، سحر بر او كار نكند.
درمان و ابطال سحر


اگر دو اسم «قائم» و «واحد» را به روش امتزاج (ق و ا ا ي ح م د) بر كف دست شخص سحر شده‌اي بنويسد تا او را بليسد، سحر باطل مي‌شود.
امام صادق (ع) فرمود: اين تعويذي است كه سحر را باطل مي كند و بر ورقي نوشته و بر شخص جادو شده آويخته مي‌شود:
(قال موسي ما جئتم به السحر ان الله سيبطله ان الله لا يصلح عمل المفسدين و يحق الله الحق بكلماته و لو كره المجرمون، ءانتم اشد خلقا ام السماء بناها رفع سمكها فسواها و ا غطش ليلها و اخرج ضحاها و الارض بعد ذلك دحاها اخرج منها ماءها و مرعاها و الجبال ارساها، فوقع الحق و بطل ما كانوا يعملون فغلبوا هنالك و انقلبوا صاغرين و القي السحره ساجدين قالوا امنا برب العالمين رب موسي و هارون).


هر كه اين آيه را بر خود آويزان كند، سحر را باطل مي‌كند:
(و من يهاجر في سبيل الله يجد في الارض مراغماً كثيراً و سعه و من يخرج من بيته مهاجرا الي الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع اجره علي الله و كان الله غفورا رحيماً)
معوذتين- سوره هاي فلق و ناس- را خواندن و با خود داشتن، سحر را باطل مي كند.


علي (ع) به يكي از اصحابش كه از سحر نزد او شكايت كرده بود، فرمود: اين دعا را بر پوست آهو (و يا بر كاغذ) بنويس و بر خود بيامور تا ضرري به تو نزد و نيرنگش به تونرسد:
«باسم الله و بالله، باسم الله و ما شاء الله باسم الله لا حول و لاقوه الا بالله»، (قال موسي ما جئتم به السحر ان الله سيبطله ان الله لا يصلح عمل المفسدين و يحق الله الحق بكلماته و لو كره المجرمون، فوقع الحق و بطل ما كانوا يعلمون فغلبوا هنالك و انقلبوا صاغرين).
براي ابطال سحر اين آيات را با خود همراه داشته باشيد:


(بسم الله الرحمن الرحيم و قدمنا الي ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا، و جعلنا من ين ايديهم سدا و من خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لا يبصرون ، فالقي السحره ساجدين قالوا امنا برب العالمين رب موسي و هارون قال امنتم له قبل ان اذن لكم انه لكبير كم الذي علمكم السحر.قالوا ان هذان لساحران يريدان ا ن يخرجا كم من ارضكم بسحرهما)، بحق كهيعص و بحق حمعسق و بحق (صم بكم عمي فهم لا يسمعون و لا تيكلمون)


در«خزانه الاسرار» آورده: هر كه اين آيه از سورة بقره را بر طشتي نويسد، با كندر بخور دهد و با آب بشويد و از آن بخورد، اگر مسحور باشد برطرف گردد:
(و اتبعوا ما تتلو الشياطين علي ملك سليمان و ما كفر سليمان و لكن الشياطين كفروا يعلمون الناس السحر و ما انزل علي الملكين ببابل هاروت و ماروت و ما يعلمانن من احد حتي يقولا انما نحن فتنه فلاتكفر فيتعلمون منهما ما يفرقون به بين المرء و زوجه و ما هم بضارين به من احد الا باذن الله و يتعلمون ما يضرهم و لا ينفعهم و لقد علموا لمن اشتراء ما له في الاخره من خلاق و لبئس ما شروا به انفسهم لو كانوا يعلمون).


در «خزانه الاسرار» آورده كه اگر آية كريمة (و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علي اعقابكم و من ينقلب علي عقبيه فلن يضر الله شيئاً و سيجزي الله الشاكرين).


از آل عمران را بر جامة زني نويسد: سحرش باطل شود.
در «بحر المنافع» آورده كه اين آيات و تعويذ را بر آب بخواند و مسحور و رنجور بخورد، صحت بايد و سحر باطل گردد، ان شاء الله:
(فالقي السحره ساجدين قالوا امنا برب العالمين رب موسي و هارون) «اعوذ بعزه الله و كبريائه من شر السحره و من شر الشيطان.» (انهم يكيدون كيدا و اكيدا فمهل الكافرين امهلهم رويدا).


هر گاه آية (قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا)را با زعفران و گلاب بر كاسه‌اي چيني بنويسند و به خود شخص سحر شده بدهند، از هر نوع سحري كه مبتلا شده باشد، عافيت مي يابد.


اين دعا را سه روز بعد بامداد بر كاغذ نويسد و به آب جاري اندازد سحر باطل گردد:
«بسم الله الرحمن الرحيم من حيث نسينا و عافنا من حيث بلينا و صلنا من حيث قطعنا و صلي الهل علي محمد و اله اجمعين».
امام رضا (ع) در جواب كسي كه از سحر پرسيدع فرمودك سحر حق است و ساحرا اگر خدا اجازه دهد آسيب مي رسانند، پس هرگاه گرفتار سحر شدي، دستت را رو به روي صورتت بالا بياور و برآن بخوان.


«باسم الله العظيم، باسم الله العظيم، رب العرش العظيم الا ذهبت و انقرضت.»
براي ابطال سحر، هفتاد مرتبه اين آية شريفه را بر كاسة آب پاكي بخواند و به گوشه‌هاي محل كسب و جلو منزل مسكوني خود بپاشد:
(يا معشر الجن و النس ان استعطم ان تنفذوا من اقطار السمواات و الارض فانفذوا لا تنفذون الا بسلطان). آزموده شده است.
اگر سورة تكوير را در خانه اي بخواند كه سحر در آن خانه بود و موضع ان معلوم نباشد، خداي تعالي آن را ظاهر گرداند و شر آن را دفع سازد.
امام كاظم (ع) فرمود: سيب شفاي چند چيز است، از جمله سحر.
گشودن مردان و زنان


اگر كسي را بسته باشند، سورة مريم را بنويسد و بشويد و بخورد گشاده گردد.
از خواص سورة يس است كه اگر آن را با مشك و زعفران و گلاب بنويسند و بشويند و به كسي دهند كه او را بسته باشند، گشاده گردد.
بر سه تخم مرغ بعد از پختن و پوست كندن بنويسد:


اول (حتي اذا ركبا في السفينه خرقها). دوم (اولم ير الذين كفروا ان السماوات و الارض كانتا رتقا ففتقناهما و جعلنا من الماء كل شيء حي افلايومنون) و سوم (فاستغلظ فاستوي).
سپس اولي را (به قصد گشوده شدن) بخورد، اگر نتيجه داد چه بهتر، وگرنه دومي را نيز بخورد و اگر باز هم نتيجه نداد، سومي را ميل كند.
گفتني است، ظاهراً براي عمل به اين دستور ابتدا بايد يك تخم مرغ را بپزد و به دستور گفته شده عمل كند و چنانچه نتيجه نداد، دومي و در صورت نيجه ندادن، سومي را، بي‌آنكه لازم باشد همه را يكباره بپزد و بنويسد و بخورد.


از بعضي علماي اماميه – رضوان الله عليهم- نقش شده كه براي گشودن مرد بسته شده بايد چهار تخم مرغ را بعد از پختنع پوست كند و به ترتيب بر اولي آية (فوقع الحق و بطل ما كانوا يعلمون)، بر دومي آية (قال موسي ما جئتم به السحر ان الله سيبطله ان الله لا يصلح عمل المفسدين)، بر سومي آية (بل نقذف بالحق علي الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق و لم الويل مما تصفون) و بر چهارمي آية (ان ما صنعوا كيد ساحر و يا يفلح الساحر حيث اتي)
را بنويسد و همه را بخورد، تا به خواست خداي متعال گشوده شود.


به جهت حل مربوط (باز كردن بسته شده) از اول سورة فتح تا (صراطاً مستقيماً) و سورة نصر را تا آخر، با اين آيات در ورقي نوشتهع با خود داشته باشد:
(و من اياته ان خلق لكم من النفسكم ازواجاً لتسكنوا اليها و جعل بينكم موده و رحمه ان في ذلك لايات لقوم يتفكرون)، ادخلوا عليهم الباب فاذدخلتموه فانكم غالبون، ففتحنا الواب السماء بماء منهمر و فجرنا الارض عيونا التقي الماء علي امر قد قدر، رب اشرح لي صدري و يسرلي امري و احلل عقده من لساني يفقهوا قولي ، و تركنا بعضهم يومئذ يموج في بعض و نفخ في اصور فجمعناهم جمعا، و كذلك حللت فلان بن فلانه عن فلانه بنت فلانه (لقد جاءكم رسول من انفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمومنين رووف رحيم فان تولوا فقل حسي الله لا اله الا هو عليه توكلت و هو رب العرش العظيم).


در كتاب «حائريه» آمده است: براي بازكردن شخص بسته شده، از ابتداي سورة فتح تا (نصراً عزيزاً) با اين آيات (ففتحنا ابواب السماء بماء منهمر و فجرنا الارض عيونا فالتقي الماء علي امر قد قدر، و تركنا بعضهم يومئذ يموج في بعض و نفخ في الصور فجمعناهم جمعاً، و ضرب لنا مثلا و نسي خلقه قال من يحيي العظام و هي رميم قل يحييها الذي انشاها اول مره و هو بكل خلق عليم.


حتي اذا ركبا في السفينه حرقها قال اخرقتها لتغرق اهلها). و نيز اين دعا «اللهم اني اسالكم بحق الاسم المكنون بين الكاف و النون و بحق محمد و اهل بيته الطاهرين ان تحل ذكر فلان بن فلانه علي فلانه بنت فلانه ب كهيعص، ب حمعسق، ب (قل هو الله احد و عنت الوجوه للحي القيوم و قد خاب من حمل ظلماً) بالف لاحول و لا قوه الا بالله العلي العظيم» نوشته و بر شخص مورد نظر بسته مي‌شود.


براي گشودن بسته شده، به تجربه رسيده كه 41 مرتبه (بسم الله الرحمن الرحيم) را با مشك و رعفران و گلاب بر كوزة نوي نويسد و با آب حل كرده بياشامد.
همچنين، بر كاسة آب نرسيده و يا بر طشت آب نارسيده سوره‌هاي نصر، توحيدع معوذتين و فاتحه الكتاب را بنويس و ب عد از آن شش يا هفت بار آية (قال هذا رحمه من ربي فاذا جاء وعد ربي حقا جعله دكاء) را بر آن بخوان و بدم و نوشته‌ها را با آب حل نما تا معقود (شخص بسته شده) بياشامد و در حال گشاده گردد.
كفعمي گويد: در يكي از كتابهاي علماي اماميه ديدم كه نوشته بود: بر برگي از زيتون بايد نوشت: (و السماء بنيناها بايد و انا لموسعون) و به مرد بايد داد تا ببلعد و بر برگي ديگر از يزيتون بايد نوشت: (و الارض فرشناها فنعم الماهدون) و به زن بايدداد تا او نيز ببلعد.


گشايش بخت دختران و پسران
در «خواص القرآن» آمده است: از پيامبر (ص) روايت شده كه هر كس سورة احزاب را بر پوست آهو (و يا بر كاغذ) بنويسد و در ظرف كوچك در بسته‌اي در خانه‌اش بگذارد، خواستگاران زيادي نزدش مي آيند و از وي مي خواند دختران، خواهران، و يا ديگر خويشاوندان را به همسري آنان درآورد و همه به خواست خداي متعال- به او علاقمند مي‌شوند، هرچند شخصي پست و فقير باشد.


اگر سورة «انا فتحنا» تا (عزيزاً حكيماً) با رعفران و گلاب بر جامة دختري بنويسند، برايش شوهر پيدا مي‌شود.
همچنين است اگر سورة «كهيعص»-مريم-را بنويسند، بشويند و آبش را بر سر دختر بريزند.
دقت كنيد آبي كه سورة ياد شده كه در آن شسته مي‌شود نبايد در جاي ناپاك مانند حمام ريخته شود، بلكه بايد آن را در درون طشتي بزرگ ريخته، سپس در آب جاري يا زميني پاك خالي كرد و يا از همان ابتدا غسل در زمين پاكي انجام ‌شود.
در «خواص الايات» است كه اگر اين آيه و دعا را بنويسند و بر گردن دختري كه شوهر نكرده باشد ببندند، زود همسر پيدا مي‌كند: (و من كل شيء خلقنا رزوجين لعلكم تذكرون)، «اللهم بحق قولك هذا و بحق محمد ان ترزق هذه امراه زوجا موافقا غير مخالف بحق محمد و آله اجمعين».
اگر بخواهي زن بگيري اين آيه را نوشته، بر بازوي راست خود ببند: (قل ان الفضل بيد الله يوتيه من يشاء و الله واسع عليم يختص برحمته من يشاء و الله ذوالفضل العظيم)

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید