بخشی از مقاله

به نام خداوند شنواي نيايش و لايق ستايش
شهر مقدس مشهد به عنوان دومين کلان شهر ايران در شرايط معمولي دو و نيم ميليون نفر جمعيت را درون خود جاي داده است. اين جمعيت در ماههاي تعطيل و به علت مسافرت زائرين به اين شهر تا دو برابر نيز افزايش مي يابد.

در چنين شرايطي کمبود تفرجگاه هاي مناسب و مناطق توريستي که در کنار ساير جاذبه هاي سنتي – مذهبي بتواند لحظات خوبي را براي ساکنين محترم مشهد و زائران ببار آورد بسيار نمايان است. تا جائيکه اکثر ساکنين و زائراني که براي گذران ساعاتي از روز خصوصا در روزهاي تعطيل نياز به مکانهاي تفريحي مناسب و متنوع دارند به دليل فقدان چنين فضاهايي از روي ناچاري رو بسوي مناطق ييلاقي اطراف شهر مي آورند. که متاسفانه داراي نقايص و مشکلات عديده اي هستند و جوابگوي ابتدايي ترين خواسته هاي مراجعين نمي باشند.


در اکثر اين گونه مناطق ييلاقي و به ظاهر تفريحي به علت آنکه به صورت خودجوش و محلي مشکل گرفته است داراي خدمات بسيار ضعيفي براي مراجعان خود مي باشند. بر اساس مطالعات انجام يافته امروزه در اکثر کشورهاي جهان به منظور ايجاد رفاه بيشتر و پر کردن لحظات فراغت مردم تفرجگاه ها و گردشگاههاي بگونه اي اجرا مي شوند که حداقل امکانات زير را ارئه دهند.

الف) ايجاد انواع رستورانها و کافي شاپ ها
ب) ايجاد فضاهاي متنوع تفريحي در کنار اين گونه طرح ها بطوريکه مراجعين در گروههاي سنتي مختلف را سرويس دهد.


ج) ايجاد فضاهاي سبز متنوع با گونه هاي گياهي گوناگون
د) ايجاد بازارچه هاي خريد متناسب با حال و هواي مجموعه
ه) ايجاد فضاهايي نظير کافي نت ها و اجراي نمايشهاي هنري و ...
و) اجراي فضاها و سالنهاي مختلف و ساده ورزشي


مراجعين با انتخاب چنين محيط هايي جهت استراحت خود مي توانند از ساعات اوليه تا ساعات پاياني روز را به انجام فعاليتهاي مختلف منطبق با سليقه خود بگذرانند. در دهکده توريستي شانديز در صورت تمايل براي مراجعين گرامي امکانات اقامتي نيم روزي نيز در نظر گرفته شده است

.
با نظر گرفتن کمبود فضاهاي تفريحي با چنين خصوصياتي در شهر مشهد و همچنين با توجه به موقعيت خاص قرار گيري زمين دهکده طرح و اجراي چنين فضايي بشتر احساس مي شود. سايت دهکده از لحاظ موقعيت قرار گيري در زمين وسيعي واقع شده که اطراف آنرا کوه ها و تپه ماهورهاي بسيار زيبا با چشم اندازهاي دل انگيز و بيادماندني در محيطي کوهستاني فرا گرفته است. زمين دهکده همچنين بر روي کمربند سبز اطراف مشهد نيز قرار دارد. لذا با توجه به فعاليتهاي زيبا و ارزشمند سازمان محترم محيط زيست و مسئولين دلسوز و پر تلاش در ايجاد کمربند سبز اطراف شهر ايجاد چنين محيطي گامي خواهد بود در راستاي فعاليتهاي اين سازمان در نيل به ايجاد کمربند حاشيه مشهد.


به هر حال اميد است اجراي طرح دهکده توريستي شانديز با مساعدت و همکاري تمامي مسئولين عزيز و زحمتکش با سرعت هر چه بيشتر انجام پذيرد و مقدمه اي باشد براي شکل گيري اين قبيل فضاهاي خانوادگي و رفاهي در مناطق مختلف کشور چرا که در حال حاضر با مشکلات اقتصادي و خاصي که جز لاينفک زندگيهاي امروزي شده است وجود چنين فضاهايي با اهميت تر جلوه مي کند.
دهکده شانديز
آسمان ساي توس
طراحي، مشاوره، اجرا
پلان فضاي سبز دهکده:


فضاي سبز به عنوان اصلي ترين زير ساخت طرح در نظر گرفته شده است به طوري که بيشترين توجه در طرح و زيبا سازي نيز در اين قسمت معطوف شده است. اجراي طرح هاي مختلف در اين قسمت از قبيل طرح فضاهاي سبز با گونه هاي متنوع گياهي در دهکده همه و همه در راستاي ايجاد فضايي سبز و دلنشين جهت رفاه بيشتر مراجعين محترم و کمک به طرح ايجاد کمربند سبز در اطراف شهر مي باشد.


طرح محدوده اطراف آبنماها:
در برخي نقاط از حاشيه آبنماها با استفاده از ماسه بر روي کف و در کناره آب در طراحي نقاطي نسبتا محدود سعي شده تا حال و هواي مناطق ساحلي در ذهن بيننده تداعي شود. همچنين با توجه به امکانات پرورش ماهي قزل آلا در روستاي زشک تعداد معدودي ماهي قزل آلا بصورت روزانه از استخر هاي پرورش ماهي واقع در اين روستا به منظور ايجاد امکان ماهيگيري تفريحي با قلاب براي علاقمندان آن هم بصورت محدود در اين قسمت از دهکده به يکي از آبنماهاي دهکده انتقال داده مي شود. ضمنا امکان طبخ ماهي صيد شده بر روي اجاق در فضاهايي که به همين منظور در نزديکي اين آبنما طراحي شده اند وجود دارد.


- طرح اجراي بخش نخلستان تزئيني:
در طراحي اين بخش نسبتا کوچک سعي شده است تاخصوصيات مناطق استوايي در ذهن بيننده تداعي شود.

- طرح کمبربند سبز درختان:
به منظور ايجاد فضايي متنوع و استثنايي دور تا دور دهکده کمربندي از درختان اجرا خواهد شد تا تمامي دوستداران قدم زدن در طبيعت بتوانند در پياده روي در ميان درختان در مکاني کوهستاني بهره مند شوند.


- طرح فضاي سبز دهکده:
اين قسمت دهکده بيشترين فضاي کاري را به خود اختصاص داده است. لذا در طراحي اين قسمت سعي شده است بيشتر از پوشش هاي گياهي متنوع و متناسب با آب و هواي منطقه استفاده شود تا اولا در تمام طول سال مجموعه داراي فضاهاي سبز متنوع که در هر فصل به مجموعه رنگ و بويي خاص مي بخشد، باشد و ثانيا با کمترين هزينه بتوان آنرا نگهداري کرد.


- طرح اجراي منطقه گلهاي تزئيني:
در اين قسمت از دهکده سعي شده است تا در بدو ورود چشمهاي علاقمندان به طبيعت را با گردآوري بهترين مجموعه گل هاي منطبق با آب وهواي منطقه در قالب باغ گل نوازش داده و فضايي خاص در ترکيب با ديگر فضاهاي سبز مجموعه ايجاد گردد. گلهايي نظير لاله – زنبق- رز- نسترن ... .
در اين باغ گل فضاهايي براي پرورش انواع گلهاي تزئيني ياد شده و همچنين مکانهايي براي نمايش و فروش اينگونه گلها در نظر گرفته شده است. همچنين در ميان اين گلستان با شکوه و استثنايي فضاها و مکانهايي جهت استراحت و پذيرايي از ميهمانان عزيز قرار دارند.


طرح اجراي باغ ميوه:
به منظور ايجاد فضايي با صفاتر و جذابتر در طراحي دهکده نقاطي از سايت براي کاشت درختان ميوه بصورت باغ ميوه در نظر گرفته شده است بطوري که مراجعين محترم مي توانند بصورت محدود از ميوه هاي اين درختان استفاده نمايند.


طرح آبرساني قطره اي:
اين قمست از طرح در واقع کل سطح زمين را تحت پوشش قرا مي دهد و از اينرو در طراحي آن سعي شده است تا حداکثر دقت بخرج داده شود و موارد زير در آن لحاظ شود:
الف) پيش بيني هاي آينده و امکان تامين خواسته هاي و نيازهاي آتي طرح.


ب) پيش بيني راه هاي برآورده کردن نيازهاي منطقه در صورت بروز اشکال در سيستم آبرساني.
د) استفاده از سيستم آبياري که سازمان محيط زيست براي آبياري زمينهاي اطراف سايت دهکده پيش بيني کرده است.
ه) طراحي سيستم آب قطره اي بصورت دو خطي و تحت فشار بجهت ثابت نگهداشتن فشار آب در شرايط مختلف.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید