بخشی از مقاله

فارسی سازی نرم افزاری


مقدمه
فارسي ساز به هر نرم افزار يا سخت افزار جانبي يا تعويض كننده محيط يك نرم افزار يا دستگاه ديگر كه امكان تايپ فارسي را براي كاربر فراهم كند فارسي ساز گفته مي شود.


تجهيزات اداري و كامپيوتري از ابتداي ورود به بازار ايران با بزرگترين اشكالي كه روبه رو هستند پشتيباني نكردن زبان فارسي در اين تجهيزات است و اين در حالي است كه اين تجهيزات به راحتي زبانهاي مشابه از جمله عربي را پشتيباني مي كنند البته اين مشكل در زمان قبل از انقلاب براي زبان فارسي وجود نداشت و اين اشكالات همه بعد از تحميلهاي اقتصادي ايران بوجود آمد. در ابتدا تصميم خاصي براي اصطلاح اين تجهيزات و امكان استفاده از حروف فارسي در نظر گرفته نشد و معمولاً بصورت لاتين كارها انجام مي شد

ولي بعد از مدتي مشكلات ناشي از استفاده اين تجهيزات مشخص شد. مهمترين اين مشكلات نبود سواد لازم براي خواندن متون لاتين توسط مردم بود. مثلاً دستور كار يك دارو و يا يك وسيله برقي را در نظر بگيريد. چنانچه سازنده يك توصيه مهم را در مورد يك دارو در بروشور نوشته باشد و مصرف كننده در اثر بي اطلاعي از آن، دارو را غلط مصرف كند و يا حتي نتواند تاريخ مصرف آن را بخواند ممكن است خسارتهاي جيران ناپذيري به وي وارد شود. يا كاربري را در نظر بگيريد كه نمي تواند تلويزيوني را كه خريداري كرد روشن كند! مسئله بعدي كه تقريباَ لطمه بسيار زيادي به زبان فارسي وارد كرد جايگزين واژه هاي لاتين بخاطر استعمال زياد مي باشد.


در طي چند سال اخير (تقريباَ بعد از دهه 80 ميلادي) با بهبود اوضاع اقتصادي و پيشرفت سطح علمي كشور نياز به استفاده از زبان فارسي جدي گرفته شد و متخصصين و تكنسين هاي مختلف براي رفع اين مشكل شروع به كار كردند. در ابتدا اين فعاليتها بعلت هزينه بر بودن چندان مورد توجه قرار نگرفت و فقط در مواردي كه بدون وجود امكانات فارسي كار غيرممكن بود معادل سازي انجام شد.

مثلاَ چاپگرهاي اداري كه حتماَ بايد فارسي چاپ مي كردند معادل سازي شدند. متأسفانه هنوز هم تقريباَ در صنعت اين مسئله چندان جدي تلقي نمي شود كه متن راهنما كالاها كاملاَ فارسي باشد به عنوان مثال اين موضوع را مي توانيد بر روي كنسروها و يا نوشيدني هاي مختلف ملاحظه كنيد اكثر تاريخهاي مصرف چاپ شده بصورت لاتين مي باشد و اين در حالي است كه دستگاههاي چاپ حرارتي مورد استفاده در اين صنايع براحتي مي توانند فارسي چاپ كنند.
فارسي سازها در كامپيوترهاي شخصي (PC) بيشتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته اند شايد مهمترين دلايل آن استفاده از اين كامپيوترها در ادارات دولتي و افزايش روزافزون استفاده از آنها در منازل مي باشد. در ادامه تعدادي از فارسي سازهاي محيط هاي مختلف اين كامپيوترها را معرفي مي كنيم.


1- فارسي سازهاي محيط DOS
اين فارسي سازها پس از اجرا توسط كاربر در حافظه مقيم مي شوند. اصولاَ اين نوع برنامه ها از دو قسمت اصلي تشكيل شده اند. 1- تغيير دهنده محيط: اين قسمت با تغييير در RAM سيستم و در قسمتي كه كاراكترها ذخيره شده اند كاراكترهاي فارسي را به محيط اضافه مي كند كاراكترها در DOS به صورت يك ماتريس ذخيره مي شوند كه به راحتي قابل تغييرند.


2- قسمت كنترل: اين قسمت كه در حافظه مقيم مي شود منتظر يك رويداد خاص از طرف كاربر شده (مثلاً فشردن دو شيفت) و سپس شروع به كار مي كند. اين قسمت با گرفتن كاراكترهاي وارد شده توسط كاربر و تبديل آنها به معادل فارسي عمل مي كند مثلاَ چنانچه كاربركليد A را فشرده باشد اين برنامه آن را تبديل به كد حرف ش مي كند.

2- فارسي ساز ويندوز 3.x
ويندوز 3.x كه يك برنامه براي راحتي كار در سيستم عامل DOS طراحي شده بود بزودي مي توانست در بين كاربران مطرح شود و جايگاه خاصي را بدست آورد. اين نرم افزار از يك محيط گرافيكي قوي بهره مي برد كه با همين امكان محبوبيت زيادي بدست آورد. اين نرم افزار كه پايه و اساس نسخه هاي بعدي بود براي تغيير زبان از روشي استفاده مي كرد كه تقريباً همچنان دست نخورده باقي مانده است. در اين نرم افزار كاراكترها در تخته كاراكترهايي ذخيره مي شوند و كاربر براحتي مي تواند اين تخته كاراكترها را عوض كند و شكل دلخواه خود را بسازد.

3- ويندوز 95 و 98
اين دو نرم افزار خود به صورت سيستم عامل درآمده و بر مبناي ويندوز 3.x ساخته شده اند. در اين سيستم سعي بر اين بوده تا پشتيباني از تمام زبانهاي زنده دنيا بعمل آيد ولي اين مجموعه هنوز كامل نشده است.

4- ويندوز 2000 به بعد و XP
در اين نسخه ها تقريباً مجموعه كاملي جمع آوري شده و تقريباً همه زبان هاي زنده دنيا پشتيباني مي شوند. فارسي نيز به صورت يك كدپيج استاندارد درآمده و به راحتي قابل دسترسي است.

فصل اول:
چگونگي عملکرد نرم افزار
فعال کردن امکان تايپ فارسي در ويندوز 98 عربي
همانطور كه اشاره شد در اين نسخه سعي بر آن بوده كه از همه زبانهاي زنده پشتيباني شود ولي فارسي به صورت يك زبان استاندارد هنوز مطرح نشده بود و كدپيج استانداردي نداشته است ولي فايلهاي كدپيج فارسي كه بعدها به صورت استاندارد درآمد توسط مايكروسافت عرضه شده تا علاقمندان بتوانند از آن استفاده كنند.


كدپيج چيست؟ كدپيج جدولي است كه كد اسكي را گرفته و كاراكتر معادل آن را بر مي گرداند مثلاً كد 65 براي فعال كردن زبان فارسي در ويندوز 98 ابتدا بايد دو فايل اصلي اينكار را تهيه كرد براي تهيه اين دو فايل مي توانيد به بخش به روزرساني ويندوز 98 در سايت شركت مايكروسافت سري بزنيد.


اين دو فايل عبارتنداز KBDFa.DLI و L-intl.NLS البته فايل هايي با كارها مشابه ولي نامهاي مختلف نيز وجود دارند كه مي توانند مورد استفاده قرار گيرند. ابتدا بايد اين دو فايل در شاخه system 32 ويندوز كپي شوند تا قابل استفاده باشند. پس نوبت به تغيير رجيستري ويندوز مي باشد.
رجيستري: قسمتي از ويندوز است كه تمام تنظيمات ويندوز را در خود نگه مي دارد.

ابتدا در صورتي كه شاخه
Hkey – Local – Machine\system\current control set\control\key Board Layouts\00000429
وجود نداشت آن را ايجاد كرده و سپس دو مقدار متني (string) در آن ايجاد مي كنيم و مقدار آنها را به شكل زير مي نماييم.
Layut File = KBDFa.DLI
Layout text = Farsi
با اينكار Layout صفحه كليد مشخص مي شود.
Layout: عبارت از محل جايگزيني حروف مثلاَ حرف ل در كدام قسمت صفحه كليد باشد سپس در صورتي كه كليد زير موجود نباشد آن را ايجاد مي كنيم.
Hkey – Local – Machine\system\current control set\control\NLS\Local\00000429
و سپس كليد متني با مشخصات زير را ايجاد مي كنيم:
00000429 = Farsi


با اين تغيير مشخص مي كنيم كه كدپيج 429 متعلق به فارسي است.
در مورد آدرس زير نيز مانند بالا عمل مي كنيم.
Hkey – Local – Machine\system\current control set\control\NLS\Language Groups\
در اينجا نيز كليد از نوع متني است.
Farsi = 1
با اين كار مشخص مي كنيم كه فارسي يك زبان فعال مي باشد.
در آخرين مرحله استفاده از رجيستري كليد زير كه مربوط به كدپيج مي باشد را ثبت مي كنيم.
Hkey – Local – Machine\system\current control set\control\NLS\Language
اين كليد نيز از نوع متني است.
429 = L- intl.nls
تنظيم لوگوي ويندوز:
لوگوي ويندوز بايد يك فايل BMP از نوع 256 رنگ و در سايز باشد اين فايل را پس از تعقيب نام به Logo.sys در Root درايو بوت بايد كپي كرد. تا در زمان راه اندازي نمايش داده شود.
با اين كارهاي تقريباً امكان تايپ فارسي فراهم شده ولي نياز به يك برنامه مقيم در حافظه و راهنمايي كاربر مي باشد كه با توجه به نياز كاربر بايد تهيه و همراه نرم افزار اصلي توزيع شود.

قلم:‌
قلمها يا Fonts نمونه هايي از خطهاي مختلف هستند كه كاربر مي تواند با آنها اقدام به تايپ نمايد قلمهاي ويندوز بايد متناسب با كدپيج مربوطه طراحي شوند تا درست عمل كنند مسئله مهم ديگر تراز بودن قلم است كه مثلاً دو كاراكتر فضاي يكساني را اشغال كنند و در اصطلاح كاربر بتواند متن تراز و يكدستي را داشته باشد.


مراحل طراحي قلم:
1- انتخاب: در اين مرحله نوع خط انتخاب و نمونه هاي كاملي از آن تهيه مي شود اين نمونه هاي بايد صاف، يكدست و با اندازه يكسان باشند و بهتر است كه كاغذ آنها چندان شفاف نباشد.
2- ورود اطلاعات: در اين مرحله نمونه هايي جمع آوري شده وارد كامپيوتر مي شوند كه اين كار توسط اسكنر صورت مي گيرد.
3- تراز بندي: در اين مرحله تمامي كاركترهاي وارد شده با هم تراز شده و از نظر اندازه يكسان مي شوند.
4- تبديل به فايل فونت: اين كار توسط نرم افزارهاي ويژه اينكار انجام مي شود مثلاً font maker و يا font Edit و كاراكترها در خانه متناسب خود قرار گرفته وبر اساس كدپيج مرتب مي شوند.

توضيحاتي در مودر فارسي سازها:
در چند سال اخير خوشبختانه كارهاي بسيار خوبي در جهت تهيه و توزيع فارسي سازهاي مختلف صورت گرفته است در اينجا به اختصار به توضيح و مقايسه چند نوع مطرح مي پردازيم:

معايب و مزايا:
معايب و مزاياي يك فارسي ساز خوب بر اساس موارد زير مورد سنجش قرار مي گيرد:
1- تايپ روان فارسي 2- تعداد قلمها 3- كيفيت قلمها 4- هماهنگي با سيستم 5- محيطهاي كار 6- امكانات جانبي
7- پشتيباني

معرفي 2 فارسي ساز مطرح و مقايسه آنها:
پارسا 99: اين فارسي ساز که از معروفترين فارسي سازهاي ويندوز ميباشد در بين کاربردان عادي از فهرست خاصي برخوردار است.
1- پروين 99: اين فارسي ساز حرفه اي بعلت گران بودن در دسترس كاربران عادي نبوده ولي در ميان كاربران حرفه اي بسيار مطرح مي باشد.
توجه: مقايسه انجام شده توسط نويسنده صورت گرفته و از منبع ديگري ذكر نشده است.

پارسا 99:
معرفي اجمالي يك فارسي ساز همه منظوره بهمراه تقويم فارسي- امكان نامگذاري فايلها به صورت فارسي – قلمهاي نسبتاً خوب و سازگار با سيستم
مزايا:
1. يكي از مهمترين مزاياي پارسا 99 استفاده از كدپيج استاندارد مايكروسافت براي تايپ فارسي است لذا متون نوشته شده در اين فارسي ساز در تمام محيطهاي استاندارد قابل استفاده است.
2. تقويم فارسي: پارسا از يك تقويم فارسي كامل بهره مي برد كه به كاربر اجازه مي دهد از تاريخ هجري شمسي بصورت كاملاً فارسي استفاده كند.
3. نامگذاري فارسي فايلها: معدود فارسي ساز وجود دارد كه اين امكان را در نظر گرفته باشد اين كار با تغيير كدپيج 704 امكان پذير است.


4. قلمها: قلمهاي پارسا بسيار خوب تراز بندي شده و از نظر يكدست بودن نيز مشكلي ندارند.
5. مبدل پرونده: اين نرم افزار جانبي امكان تبديل فايلها مختلف به سيستم هاي ديگر را مي دهد لازم به ذكر است كه قبل از تدوين استاندارد مشخص براي اينكه كدپيج فارسي شركتهايي اقدام به تهيه كدپيج هايي مخصوص به خود كردند از جمله نرم افزار سينا و يا ايران سيستم. اين مبدل وظيفه تبديل اين سيستمها را به يكديگر دارد.
6. پشتيباني وب: تمامي صفحه هاي وب فارسي استاندارد به راحتي قابل مشاهده است.

معايب:
1- احتياج به ويندوز عربي: پارسا براي نصب به ويندوز عربي احتياج دادر.
2- كمبود تنوع قلمها:
در پارسا تقريباً قلمها شببيه بوده و قلم متناسب با هر سليقه وجود ندارد.
نداشتن امكان تايپ فارسي در نرم افزارهاي گرافيكي و مشابه:
پارسا با تمام قدرت متأسفانه داراي اين ضعف بزرگ است كه نمي توان در نرم افزار هاي گرافيكي به صورت مستقيم فارسي تايپ كرد البته براي رفع اين مشكل نرم افزار جانبي همراه آن عرضه شده ولي به هر حال امكان تايپ مستقيم وجود ندارد.

پروين 98:
اين فارسي ساز امكان تايپ فارسي در هر قسمت ويندوز را دارا مي باشد. در هر پنجره اي مي تواند قلم انتخاب كرده و فارسي تايپ كنيد در تمام نرم افزارها نيز اين امكان را به شما مي دهد پس از نصب بر روي پنجره هاي خود سه شكلك اضافه خواهيد ديد كه به شما امكان انتخاب قلم و تايپ فارسي را مي دهد.
مزايا
1- قابل نصب بر روي انواع ويندوز عربي و لاتين
2- امكان تايپ در همه محيطها از جمله گرافيكي، متني وغيره …
3- قلمهاي زيبا و متنوع متناسب با هر سليقه
2- چاپ بسيار با كيفيت عالي
3- مبدل پرونده شبيه به پارسا
معايب: تراز نبودن قلمها: متأسفانه قلمها در بيشتر اوقات تراز نبوده و كاربر احتياج به تراز به وسيله نرم افار مانند word دارد.
استاندارد نبودن: پروين از جمله فارسي سازهايي است كه از كدپيج خود استفاده مي كند و در محيطهاي استاندارد قابل استفاده نيست.


پشتيباني نكردن وب:
1- پروين 98 از صفحات وب پشتيباني نكرده و اصولاً تغييري در كدپيج ويندوز نمي دهد.
2- گراني نرم افزار
3- اشغال حافظه سيستم
مقايسه اصول كار: با توجه به بررسي دو فارسي ساز نتايج زير بدست آمد:
پارسا 99: كدپيج استاندارد داشته و در كدپيجهاي ويندوز بعمل مي آورد.
پروين 98: يم برنامه مقيم در حافظه داشته و به وسيله آن فارسي تايپ مي كند و اصولاً در كدپيجهاي ويندوز تغييري به وجود نمي آورد.

كاربردها:
پارسا 99 بعلت ارزان بودن و امكانات قابل قبول براي كاربر عادي براي كارهاي خانگي و اداري مناسب تر است و تقريباً مي توان آن را بهترين در نوع خود دانست.
پروين 98:‌يک مناسب براي كاربران حرفه اي كه نياز به تايپ و چاپ فارسي در محيطهاي مختلف دارند مانند مجلات و روزنامه ها.

فصل دوم
فارسي ساز صبا:
اين نرم افزار كه بيشتر براي آشنايي ارائه دهنده با استانداردها و نحوه اضافه كردن يك زبان به ويندوز تدوين شده و از نظر جرفه اي جايگاه خاصي ندارد فقط امكان تايپ فارس را فعال مي كند ولي بايد اين نكته را در نظر داشت كه اين پروژه از نظر كاري از ديگر پروژه ها متمايز است زيرا اولاً در اين مورد نه تنها منبع فارسي بلكه منبع لاتين نيز به سختي پيدا مي شود

و ديگر اينكه جمع آوري اطلاعات به سختي امكان پذير بوده است و شايد اين كار نسبت به مدلهاي حرفه اي ضعف هاي زيادي داشت باشد ولي اين نكته حائز اهميت است كه اولاً اين پروژه توسط يك نفر دانشجو انجام شده و اين در حالي است كه پروژه هاي حرفه اي از يك تيم متخصص بهره مي برند و مسئله ديگر مسئله زمان پروژه است كه عملاً نزديك به چهار ماه زمان مفيد پروژه بود. كه براي جمع آوري اطلاعات هم كافي نبوده است در ترم مهر به علت حضور در كلاسها و امتحانات امكان جمع آوري اطلاعات ميسر نبوده است زيرا اولاً دروس امتحانات خود مشغله سازند و ديگر آنكه متأسفانه شهر طبس از نظر امكانات اطلاعاتي بسيار ضعيف مي باشد.
فارسي ساز صبا تحت ويژوال بيسيك،‌ طراحي و ساخته شده است اين برنامه از دو قسمت نصب و مقيم در حافظه تشكيل شده است.


قسمت نصب: اين قسمت با استفاده از نرم افزار install shield براي راحتي كار ساخته شده است. اين قسمت فايلهاي مورد نياز را براي فعال كردن فارسي كپي كرده و تغييرات رجيستري را نيز انجام مي دهد.
قسمت مقيم: اين قسمت همان منويي است كه كاربر پس از نصب در قسمت task Bar مشاهده مي كند و امكاناتي را در اختيار كاربر قرار مي دهد.

توضيح برنامه مقيم:
اين برنامه توسط فرماني از API 32 ويندوز به نام shell natify Icon در قسمت task Bar قرار گرفته است اين تابع مشخصات برنامه را در يك ركورد گرفته و آن را در task Bar قرار مي دهد. سپس توسط رويداد Mouse Down فرم اصلي برنامه كليك بر روي شكلك برنامه تشخيص داده شده و به آن پاسخ مناسب داده مي شود اين پاسخ كه نمايش منو است توسط دستور Me. popu Menu sub menu انجام مي شود در اين دستور sub menu نام زير منويي است كه نمايش داده مي شود. اين منور شامل گزينه هاي راهنما – درباره تغيير زبان – ويراستار – نمايش صفحه كليد و خروج مي باشد كه نحوه ساخت و مراحل اجرا هر يك را به اختصار توضيح مي دهيم:


معرفي منوي صبا
1- راهنما: پس از انتخاب اين گزينه كاربر يك صفحه HTML را مي بيند كه توضيحاتي در مورد نرم افزار در آن داده شده است اين كار به وسيله دستور shell “Explorer” & App.path & “\help. HTLM,” vbmaximized focus انجام مي شود در اين دستور “Explorer” جهت اجراي اينترنت اكسپلورر، APP.path جهت مشخص كردن آدرس اجراي برنامه، “\help.HTM” نام فايل وب vbmaximized focus براي اجراي صفحه در بزرگترين حالت و اين كه اين صفحه فوكاس بدست آورد.
2- درباره…
اين دستور توسط فرم Frm about اطلاعات را نمايش مي دهد اين اطلاعات ابتدا در برچسبهاي مربوطه وارد شده و پس از اجرا كاربر آنها را مشاهده مي كند.
3- تغيير زبان:
اين كار توسط تابعي ديگر از API 32 با نام Active key Board Layout انجام مي شود.


4- ويراستار:
اين گزينه فرم framain كه مربوط به ويراستار متن است را فعال كرده و نشان مي دهد. اين فرم خود شامل منوهاي فايل، ويرايش، نمايش، راهنما مي باشد كه هر يك را به اختصار توضيح مي دهيم.


منوي فايل: شامل گزينه هاي جديد – باز كردن – ذخيره – ذخيره در و خروج مي باشد. گزينه هاي جديد تابع Load New Doc را كه براي اجراي يك صفحه جديد است اجرا مي كند اين تابع يك فرم از نوع frm Document ايجاد مي كند و عنوان آن را سند شماره x قرار مي دهد كه x يك شماره بعد از آخرين صفحه مي باشد.
گزينه باز كردن: در اين قسمت با استفاده از شيء command dialog Box پنجره باز كردن نمايش داده شده و پس از انتخاب كاربر در فرم فعال باز مي شود.


ذخيره: اين تابع ابتدا تست مي كند كه اگر فرم جاري در فايل ذخيره نشده تابع Save as را اجرا كرده وگرنه در فايل مربوطه فرم جاري ذخيره كند.
ذخيره در: اين قسمت صفحه save as را نشان داده و پس از تكميل كاربر فرم جاري را ذخيره مي كند.
خروج: با فرمان unload me به اجراي برنامه خاتمه مي دهد.
منوي ويرايش: اين منو شامل برش، نسخه برداري و جانشيني ها مي باشد.
برش (cut): ابتدا با استفاده از دستور clib Board. Set text Active from.rtf text.selRtf قسمت انتخاب شده در فرم فعال را به حافظه موقت انتقال مي دهد و سپس توسط دستور
Active from.rtf text. Seltext = vbnull string
متن انتخاب شده را پاك مي كند.
نسخه برداري (copy): اين گزينه فقط شامل خط اول تابع برش مي باشد.
جانشين (paste): اين كار به وسيله فرمان Active from. Rtf text.selRtf = clip board.get text انجام مي شود.


منوي نمايش. اين منو شامل: جعبه ابزار نوار وضعيت آبشاري، عمودي، افقي، و نام پنجره هاي باز شده مي باشد.
جعبه ابزار: اين گزينه در خط اول برنامه مربوطه باعث مي شود و ضعيت چك كنار گزينه برعكس شود و سپس وضعيت جعبه ابزار را به وسيله دستور زير برابر مقدار چك قرار مي دهد.
Tbtool bar.visible = mnuview tool bar. checked
نوار وضعيت: اين گزينه نيز در خط اول مانند گزينه بالا عمل مي كنند و در خط وضعيت نوار وضعيت را برابر مقدار چك قرار مي دهد.


نمايشها توسط دستورات زير انجام مي شوند:
me. Arrange vbcascade آبشاري
Me. Arrange vbtile Horizontalعمودي
Me . Arrange vbtile verticalافقي
در منوي راهنما گزينه درباره با تنظيم كردن متون فرم frm Aboat آن را نمايش مي دهد.
نمايش صفحه كليد: اين كليد با دستور frm keyBoard . show فرم مربوطه را نمايش مي دهد.
خروج اين گزينه با دستور unload به كار برنامه خاتمه مي دهد.
پس از اين دستور روال from – unload اجرا شده كه در آن آيكون برنامه از task Bar حذف مي شود.

فصل سوم
با برنامه نويسي رويداد گرا
در بسياري از مواقع لازم است كه برنامه با كاربر در پاره اي موارد خاص عمل متقابل داشته باشد. كاربر ممكن است داده اي وارد كند، كه از روي منوها گزينش انجام دهد و كارهاي ديگري نيز داشته باشد. كاربر انواع گوناگون اطلاعات را به كمك صفحع كليد و ماوس به برنامه مي فرستد. برنامه بايد بتواند به شكلي مناسب اين فعاليت يا رويدادها را بيابد و به آنها پاسخ بدهد.


در شيوه هاي سنتي برنامه نويسي، برنامه نويس بايد هر رويدادي را به طور مشخص پيش بيني كند و براي آن برنامه مناسبي بنويسد. از فشار يك كليد گرفته تا تلنگر ماوس و جابجايي آن در صفحه نمايش، بايد از سوي برنامه شناسايي شود. پس مي بينيد كه ايجاد يك رابط هوشمند، كه توانايي شناسايي و آشكارسازي هر رويدادي را داشته باشد، بسيار دشوار خواهد بود.
با برنامه نويس رويدادگرا، توانايي كشف همة رويدادها را خواهيد داشت. اين توانايي از سوي مترجم زبان برنامه نويسي، يا API سيستم عامل فراهم مي شود و به هيچ تلاشي از سوي برنامه نويس نياز ندارد.


به عنوان مثال، اگر در يك برنامه كليد فرماني روي صفحه قرار داده باشيد، اين توانايي به صورت درونساخت وجود دارد كه فشار دادن كليد تشخيص داده مي شود. همچنين، استفاده از گزينه هاي منو و بسياري رويدادهاي ديگر نيز قابل آشكارسازي مي باشند. كار برنامه نويس بسيار ساده مي شود، چون ديگر نيازي به كد نويسي جهت آشكار سازي رويدادها نخواهد داشت. تنها كافي است برنامه نويس كد نويسي براي وظيفه‌ي پس از وقوع رويداد را انجام دهد و رويدادها را با كدهاي مناسب هماهنگ نمايد.


به اين نكتة مهم توجه داشته باشيد كه رويدادگرايي به زبان خاصي بستگي ندارد، بلكه به پياده سازي زبان بر مي گردد. براي مثال، Basic، رويدادگرا طراحي نشده است، اما Visual Basic و Delphi رويدادگرا طراحي شده اند. به طور كلي تمام زيانهاي برنامه نويسي كه تحت Windows كار مي كنند به صورت رويدادگرا طراحي شده اند يا توانايي هاي رويدادگراي API موجود در Windows را به كار مي برند.


1-1: نصب VB
پيش از آغاز عمليات نصب VB 5.0 مطئن شويد كه سيستم شما دست كم داراي مشخصات زير مي باشد:
- سيتم عامل Windows 95 يا نسخه هاي پس از آن.
- ريزپردازنده 80486 اينتل يا قوي تر.
- صفحه نمايش VGA يا نمايشگر با دقت و توانايي بيشتر.
- 16 مگابايت حافظه RAM
- 50 مگابايت فضاي خالي ديسك سخت


براي بدست آوردن بهترين كارآيي، سيستم با مشخصات زير را پيشنهاد مي كنيم:
- پردازشگري از رده Pentium
- 32 مگابايت حافظه RAM
با داشتن سيستمي كه مشخصات حداقل را دارد، تمامي جلوه هاي VB نمايانگر نمي شوند. هر چه كامپيوتر مورد استفاده داراي توانايي هاي بيشتري باشد، كارآيي بهتري از VB نز شاهد خواهيد بود.
براي انجام عليات نصب VB روي سيستم گام هاي زير برداريد:
1- CD حاوي برنامه را درون گرداننده قرار دهيد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید