بخشی از مقاله

چاپ سیلک‌اسکرین، چاپ اسکرین یا سری‌گرافی، اسلوبی كه بر روش تكثیر با استِنسیل مبتنی است. در این اسلوب از پارچه توری ظریف (اغلب ابریشم)، چون سطح تكیه‌گاهی برای ورقه استنسیل استفاده می‌شود. ورقه استنسیل را روی پارچه - كه بر روی كلافی (چهارچوب) محكم شده - می‌چسبانند. مركب غلیظ را با ابزاری تیغه مانند (اسكویی‌جی) بر سطح استنسیل می‌گسترانند، كه از بخش‌های نفوذپذیر توری به سطح دیگری در زیر كلاف می‌رسد. بدین ترتیب، نقش مورد نظر را می‌توان با رنگ‌های مختلف بر روی سطوح مستوی یا غیر مستوی چاپ كرد. تصویر چاپ شده با این اسلوب اغلب دارای لبه‌های تیز است، گویی كاغذی رنگی را بریده و چسبانده‌ایم. از این خاصیت توسط هنرمندان برای خلق آثار بدیع بكار رفته است. سیلک‌اسکرین و سری‌گراف به اثری اطلاق می شود که با این اسلوب تکثیر شده است.


این اسلوب توسط سَمیوئل سیمُن ابداع شد (1907) و نخست موارد استفاده تجاری و تبلیغاتی داشت. امروزه هم بصورت صنعتی و هم بصورت تکثیر هنری بکار می‌رود. در چاپ سیلک‌اسکرین صنعتی این تکنیک بیشتر برای چاپ روی پارچه و البسه، اجسام و بسته های پلاستیکی (پلی پروپیلن و پلی اتیلین)، CD و DVD، کاغذ و مقوا، سرامیک، شیشه، چوب، فلز و نظایر آن بکار می‌رود. در چاپ سیلک اسکرین هنری این روش بیشتر برای نوع بیان بصری خاص ناشی از اسلوب آن از سوی هنرمندان جهت تکثیر محدود و شماره‌دار یک اثر هنری بکار گرفته شده و در نهایت همه‌ی نسخه‌ها به امضاء هنرمند می‌رسد.


--Khosro7000 ‏۶ آوریل ۲۰۰۹، ساعت ۱۸:۵۰ (UTC)؛
Stencil:با الگو و نقشه رو انداختن،schablon(شابلون) این واژه در ارتباط نزدیک با واژه Mimeograph به معنی تکثیر کردن و ماشین تکثیر است. و اما Silk Screening که نامی قدیمتر است برای Serigraphy که امروزه متداول میباشد.آن نام قدیم تر برای زمانی است که واقعا از ابریشم استفاده میکردند.حالا از موادی چون Polyester یا Nylon بهره میبرند.هر چند Seri که ریشه لاتین دارد یعنی ابریشم. این روش به کار گیری ابریشم 25 سده پیش ازمیلاد در یونان و مصر نیز سابقه داشته است و Samuel Simon در آغاز سده بیستم در منچستر در چاپ آنگونه که نوشته شده است،از آن بهره بردو حتی پس از وی در سنفرانسیسکو John Pilsworth این روش را گسترش داد و به گونه تمام رنگی درآوردو آن screen printing خوانده شد. خمیر مایه اصلی تکنیک Silk Screening که از تکنیک های Graphic Design است از تکنیک عکاسی گرفته شده است. عکاسی و گرافیک با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.


جامعه اي كه بزرگترين دغدغه جوانان اشتغال، و بزرگترين آرزوي جوانان جمع آوري ثروت است، كار هنري كه درآمد عالي را با خود به همراه بياورد واقعا شاهكار است.
چاپ سيلك اسكرين نوعي چاپ تك رنگ است كه بر روي سطوح صاف، اعم از سي دي، نايلون، پيراهن، هداياي تبليغاتي و هر سطح صاف ديگري زده ميشود. چاپ سيلك حرفه ايست كه به تازگي به ايران وارد شده است. اين شغل هنري كه كارآيي بسيار فراواني دارد و در عرصه هاي بسياري اعم از تبليغاتي، صنعتي، هنري، پوشاك، نرم افزار( بخصوص سي دي و نايلون هاي تبليغاتي) و موارد فراوان ديگري كاربرد بسيار دارد و همه اين مشاغل روزانه به محصولات چاپ سيلك احتياج دارند.


با يك مثال، كارايي چاپ سيلك را توضيح ميدهيم :
فرض كنيد براي مشتريهايتان (از توليدي هاي بزرگ گرفته تا مغازه محله تان) در روز فرصت داشته باشيد بر روي 2500 نايلون و يا سي دي چاپ بزنيد. مثلا براي هر پلاستيك، ارزانترين قيمت 15 تومان بگيريد و براي هر پلاستيك هم حدود يك تومان خرج كنيد. با اين حساب شما در روز حدود 35 هزار تومان، و در ماه بيش از يك ميليون تومان درآمد خواهيد داشت. البته هر چه بيشتر كار كنيد بالطبع درآمدتان نيز افزايش خواهد يافت. يكي از مزيتهاي مهم اين كار، سادگي لوازم آن است كه با حدود صد هزار تومان قابل تهيه است و حتي بسياري از آنان

دست ساز هستند و مزيت مهم ديگر سادگي يادگيري كار با اين وسايل است كه توانايي و استعداد خاصي را نمي طلبد و محدوديت سني نيز ندارد. درحقيقت با ساده ترين وسايل و ساده ترين كار ميتوانيد درآمد ميليوني داشته باشيد !!! از مزيتهاي ديگر چاپ سيلك اين است كه ميتوانيد از كارهاي كامپيوتري متناسب با كارتان نيز درآمد كسب كنيد( مانند طراحي هاي چاپ سيلك، كارت ويزيت، جلد كتاب و....). از ديگر امتيازات بسيار اين كار اين است كه هم در كارگاه و هم در خانه قابل اجرا است و فضاي زيادي را به خود اختصاص نميدهد و حتي افراد خانواده نيز ميتوانند به شما كمك كنند.


و در يك كلام:
چاپ سيلك به علت جديد بودن و بسيار پر رونق بودن، ميتواند فرصت بسيار نابي را براي شما فراهم كند تا درآمدهاي مطلوبي را با كمي تلاش و پشتكار به دست آوريد
براي تبليغات هم كافي است با دادن يك آگهي 2-3 هزار توماني به صفحه نيازمندي روزنامه هاي شهرتان (مانند جام جم) مشتريانتان را آگاه كنيد و سفارشاتشان را انجام دهيد. البته بازاريابي حضوري هم مفيد است و جواب ميدهد.

 

كالبد شكافی یك كار چاپی سیلکی
مقدمه
یكی از تمرینات بسیار كارآمد در زمینه حرفه ای شدن در چاپ و تشخیص مسائل مختلف آن بررسی و كالبد شكافی یك كار چاپی است. این تمرین را می توانید با داشتن یك لوپ یا ذره بین چاپ با قدرت بزرگنمایی بیش از 8 برابر به خوبی انجام دهید. در مواردی چنانچه لوپ های قوی تری داشته باشید كارآیی های پژوهشی مختلفی به شما می دهد. در این خصوص بزرگنمایی 50 برابر را به شما پیشنهاد می كنیم كه تا حدودی كار میكروسكوپ را انجام می دهد. لذت دیدن برخی جزئیاتی كه با این لوپ به شما دست می دهد ارزش خریدنش را دارد.


چه باید كرد؟
از امروز نمونه های چاپی مختلفی كه در پیرامون خود می بینید بردارید و با لوپ به جزئیات آن نظر كنید. اگر با ترام و جزئیات آن آشنا نیستید به مقالات قبلی یا به سایت Afravi.com رجوع كنید. شناخت ترام و جزئیات آن كمك بسیار موثری به این بررسی و كالبد شكافی می كند. نمونه های جمع شده را یكی یكی نگاه كنید. اگر در نمونه هایتان جعبه وجود دارد آن را باز نمایید و درباره جزئیات آن كه توضیح آن داده خواهد شد دقت نمایید.


چه چیزهایی بایستی كنترل شود؟
بسیار خوب اكنون نمونه های مختلف جمع شده را كه شامل لیبل، جعبه، بروشور، كاتالوگ و موارد متعدد دیگر است در كنار خود دارید این نكته را در نظر داشته باشید كه احتمالاً موارد مشكل دار داخلی بسیاری خواهید یافت اما نمونه های خارجی به دلیل اینكه كالاهای صادراتی هستند عیب و نقص كمتری دارند بنابراین سعی كنید از همه نمونه های داخلی و

خارجی در مجموعه خود داشته باشید. در مورد بسته بندی محصولات، این نكته كاملاً مشخص است كه كالای ارزشمند در بسته بندی نفیس تر ارائه می شود به عبارت دیگر چون قیمت و ارزش كالا زیاد است، می توان روی جعبه آن نیز سرمایه گذاری كرد و نمونه جعبه بهتری ارائه نمود. در این مورد بسته بندی بسته عطرهای مختلف حرفهای بسیاری برای گفتن دارند، این نوع جعبه ها را نیز در مجموعه خود اضافه نمایید اكنون موارد زیر را در مورد تك تك نمونه ها بررسی كنید.

 

1- خروجی فایل چگونه است؟
كار را با لوپ بررسی كنید. خروجی فایل از چه نرم افزاری گرفته شده؟ از نرم افزارهای برداری یا بیت مپ؟ (برای دریافت تفاوت های بردار و بیت مپ به مقالات قبلی یا سایت Afravi.com و یا کتاب "آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند" مراجعه كنید.
با لوپ روی نوشته به خصوص نوشته های ریز و ظریف نگاه كنید. چنانچه خروجی بردار می باشد نوشته ها یا به عبارت دیگر خم ها صاف و مرتب است. اما اگر خروجی بیت مپ باشد همین قسمت ها كنگره دار یا به عبارت دیگر رنجه رنجه دیده می شود.


این اتفاق زمانی حادث می شود كه كار نهایی خود را در نرم افزارهای بیت مپ مثل Photoshop بسته اید یا اینكه كار نهایی را تبدیل به تصویر كرده باشید.
شاید از خود بپرسید كه، كارهای چاپی‌ای که به شكل بیت مپ خروجی گرفته شده از این نظر مشكل خاصی ندارد و كسی با ابزار لوپ به كار نگاه نمی كند؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید