بخشی از مقاله

به اشتراک گذاری چاپگرها روش خوبی برای صرفه جویی در هزینه و انجام کارآمدتر عمل چاپ می باشد. افراد کمی به چاپ آن هم به صورت تمام وقت نیاز دارند، اما وقتی که آن ها می خواهند چیزی را چاپ نمایند، معمولاً تمایل دارند اینکار به سرعت صورت بپذیرد. برپایی یک سرور چاپ با محدود نمودن نیاز برای یک چاپگر در هر ایستگاه کاری در هزینه ها صرفه جویی می نماید. برخی از این هزینه های صرفه جویی شده را می توانید برای خرید چاپگرهایی که صفحات بیشتری را در هر دقیقه چاپ می نمایند یا خروجی با کیفیت بالاتری دارند صرف نمایید.


شما می توانید چاپگرهایی را به سیستم لینوکس فدورایتان متصل نمایید تا آن ها را در دسترس کاربرانی که بر روی آن سیستم یا کامپیوترهای دیگر واقع بر روی شبکه قرار دارند قرار دهید. شما می توانید چاپگر لینوکس فدورایتان را به عنوان یک چاپگر CUPS یا چاپگر Samba، شما یک سرور چاپ ویندوزی را شبیه سازی نمایید.

پیکربندی چاپگرهای محلی
یک چاپگر محلی را (به عبارت دیگر، چاپگری که مستقیما به کامپیوترتان متصل است) بوسیله ی پنجره printer configuration با دنیال نمودن رویه زیر اضافه نمایید. (در صورتی که هنوز یک چاپگر ندارید، به بخش جانبی «انتخاب یک چاپگر» رجوع نمایید.) برای تغییر تنظیمات مربوط به یک چاپگر موجود، به بخش «ویرایش یک چاپگر محلی» رجوع نمایید.
تذکر: شما پیش از شروع این رویه باید چاپگرتان را به کامپیوتر متصل نمایید. اینکار نرم افزار چاپگر را قادر می سازد تا به صورت خودکار مکان چاپگر را شناسایی کند و بلافاصله پس از اینکه عمل افزودن آن به پایان رسید، چاپگر را تست نماید.


افزودن یک چاپگر محلی
برای افزدون یک چاپگر محلی مراحل زیر را طی کنید:
1. برای بازکردن پنجره printer configuration، یا از منوی اصلی گزینه System Setting →Printing را انتخاب کنید یا بعنوان کاربر ریشه از داخل یک پنجره ترمینال دستور زیر را تایپ نمایید:


# system- config- printer &
پنجره printer configuration ظاهر می گردد.
2. بر روی دکمه New کلیک کنید. یک پنجره Add a New Print Queue ظاهر می گردد.


3. بر روی دکمه Forward کلیک کنید. پنجره ای ظاهر می گردد که از شما درخواست می کند یک نام چاپگر و توصیف مختصری برای چاپگر را به صورتی که در شکل بالا نشان داده شده است اضافه نمایید.


4. اطلاعات زیر را اضافه کرده و سپس بر روی دکمه Forward کلیک کنید:
• Name: نامی که می خواهید برای شناسایی چاپگر به آن اختصاص دهید را اضافه کنید. نام باید با یک حرف شروع شود، اما پس از حرف اولیه نام می تواند شامل ترکیبی از حروف و اعداد، خط تیره ها {-} و زیر خطها {_} باشد، برای مثال، یک چاپگر HP واقع بر روی کامپیوتری به نام maple می تواند hp-maple نامیه شود.
• Short description – چند کلمه توصیفی را برای چاپگر اضافه نمایدد، نظیر ویژگی های آن چاپگر (مثلاً HP Laserjet 2100M whit PCL and PS support) یا مکان چاپگر (in Room 205 under the coffee pot)


پنجره Queue type ظاهر می گردد.
5. گزینه Locally – connected را انتخاب کرده و سپس وسیله ای که چاپگر به آن متصل می شود را انتخاب کنید (/dev/lp0 ، /dev/usb/lp0 و /dev/ttyS0 اولین پورت های موازی، ysb و سریال می باشند) و سپس بر روی دکمه Forward کلیک کنید. (برای مشاهده تمامی پورت های در دسترس دستور /usr/sbin/lpinfo .v | less را تایپ نمایید) به عنوان یک روش جایگزین، شما می توانید یکی از کارهی زیر را انجام دهید:


• گر چاپگرتان به خاطر اینکه شما هنوز آن را متصل نکرده اید در لیست وجود ندارد می توانید اکنون چاپگر را متصل کرده و برای اینکه کامپیوترتان سعی نماید دوباره چاپگر را شناسایی نماید، گزینه Rescan Devices را انتخاب کنید.
• اگر شما قصد دارید چاپگرتان را بعدا متصل نمایید، یا بنا به دلایلی اسکن نشده است بر روی دکمه Custom Device کلیک کرده و سپس نام deviceی که چاپگر در آنجا پیدا خواهد شد را تعیین نمایید.


پنجره Printer Model ظاهر می گردد.
6. بر روی فلش واقع بر رویکادر manufacturer select کلیک کرده و سپس کارخانه سازنده چاپگرتان را انتخاب کنید. از داخل لیستی که ظاهر می گردد مدل چاپگرتان را انتخاب کنید.
تذکر: اگر چاپگرتان بر روی لیست ظاهر نمی شود اما از PCL پشتیبانی می کند (که زبان کنترل چاپگر HP می باشد) می توانید یکی از چندین درایور PCL عمومی را انتخاب کنید. اگر چاپگرتان از PostScript پشتیبانی می نماید، می توانید یک چاپگر PostScript را از داخل لیست انتخاب کنید. گزینه Selecting Raw Print Queue شما را قادر می سازد تا اسناد را به چاپگری که از قبل برای آن نوع از چاپگر فرمت بندی شده است ارسال نمایید.


7. در حالی که مدل چاپگرتان انتخاب شده است، بر روی دکمه Notes کلیک کنید. در برخی موارد، شما اطلاعات مفیدی را از داخل Linux Printing Database خواهید دید که در موزد چگونگی پیکربندی چاپگرتان و چگونگی تنظیم بهتر آن می باشد (وقتی که کارهایتان را انجام دادی پنجره اطلاعات را ببندید) برای ادامه کار بر روی دکمه Forward کلیک نمایید.
8. اگر اطلاعات درست به نظر می رسد، برای ساخت مدخل مربوط به چاپگرتان بر روی دکمه Finish کلیک کنید. از شما سوال می شود که آیا مایلید یک صفحه آزمایشی چاپ گردد.
9. برای چاپ یک صفحه آزمایشی بر روی دکمه yes کلیک کنید. (وقتی به شما گفته شد که صفحه آزمایشی چاپ شده است، مجددا بر روی دکمه yes کلیک کنید) این صفحه آزمایشی اطلاعات جالبی را در مورد چاپگرتان نظیر وضوح چاپ و نوع مفسر بکار رفته (نظیر PostScript) بیان می نماید.


چاپگر در پنجره اصلی Printer Configuration ظاهر خواهد شد. اگر این چاپگر تنها چاپگری است که پیکربندی شده است، یک علامت تیک در کنار آن ظاهر خواهد شد که نشان می دهد این چاپگر، چاپگر پیش فرض می باشد. هنگامی که چاپگرهای دیگری را اضافه می نماییید می توانید با انتخاب یک از چاپگرها و کلیک بر روی دکمه Default چاپگر پیش فرض را تغییر دهید.


10. برای ذخیره سازی تغییرات (در صورت نیاز) بر روی دکمه Apply کلیک کنید.
11. اگر تمایل دارید تا صفحات آزمایشی دیگری را چاپ نمایید، بر روی دکمه test کلیک کرده و یکی از موراد زیر را انتخاب کنید:
• US Letter PostScript test page – یک صفحه به اندازه نامه ای (8.5"X11") را به چاپگر با فرمت PostScript می فرستد. اگر شما یک چاپگر رنگی دارید صفحه بصورت رنگی ظاهرمی شود.


• A4 PostScript test page – یک صفحه فرمت بندی شده PrintScript با قطع A4 را برای چاپگر می فرستد.
• ASCII text test page – متن خالصی را برای چاپگر نامگذاری شده ارسال می نماید.
• Duplex test – یک صفحه آزمایشی را برای مشاهده اینکه آیا چاپگر به صورت تمام دوبلکس می باشد یا نیمه دوبلکس ارسال می نماید.
• JPEG test – یک تصویر JPEG را برای چاپگر ارسال می نماید.

افزودن یک چاپگر ویندوزی (SMB)
توانا نمودن کامپیوترتان برای دسترسی به یک چاپگر SMB (سرویس چاپ ویندوز) مستلزم افزدون یک مدخل برای چاپگر در داخل پنجره printer configuration می باشد.
پس از اینکه در داخل پنجره printer configuration گزینه windows printer add a را انتخاب کردید (همان گونه که پیشتر ذکر شد)، به شما لیستی از کامپیوترهای واقع بر روی شبکه تان نمایش داده می شود که به عنوان سرویس های SMB شناسایی شده اند (سرویس فایل یا چاپ) شما می توانید:
• سرور را انتخاب کنید (بر روی فلش جنب آن سرور کلیک نمایید تا آن فلش به سمت پایین اشاره نماید).
• چاپگر را از لیست چاپگرهای در دسترس نشان داده شده انتخاب نمایید.
• هنگامی که به شما اعلان شد نام کاربری و کلمه عبور مورد نیاز برای دسترسی به چاپگر SMB را بر کنید. (در صورت نیاز شما ممکن است اطلاعات workgroup را نیز برکنید) بر روی دکمه ok برای ادامه کار کلیک کنید.
بعنوان یک روش جایگزین شما می توانید سروری را تعیین نمایید که بر روی لیست سرورها ظاهر نشده است. بر روی دکمه Specfiy کلیک کرده و اطلاعات زیر را در داخل فیلدهای مربوطه وارد نمایدد.
تذکر: اگر شما در حال چاپ بر روی یک چاپگر ویندوز 98/95 می باشد می توانید مدخل های سرور چاپ workgroup و hostname را داخل پنجره network پیدا نمایید. از داخل windows 95/98 گزینه Start→Setting→control panel را انتخاب کنید. پنجره network را باز کرده و سپس بر روی برگه identification کلیک نمایید که در این صورت نام و گروه کاری کامپیوتر نمایش داده خواهد شد. اگر هیچ برگه identificationی موجود نباشد باید کلاینت client for Microsoft network را در داخل پنجره network نصب نمایید.


• Server- نام سرور، نام NetBIos یا آدرس IPِ مربوط به کامپیوتری می باشد که ممکن است با نام TCP/IP یکسان باشد یا نباشد. برای ترجمه این نام به آدرس باید به میزبان SMB دسترسی پیدا نمایید. Samba چند مکان را که ممکن است نام در آنجا به یک آدرس IP اختصاص داده شده باشد را بررسی می نماید. Samba در مکان های زیر (به ترتیبی که نشان داده شده) تا زمان یافتن یک مورد منطبق جستجو می نماید: فایل /etc/hosts محلی، فایل /etc/lmhosts محلی، یک سرور WINS برروی شبکه با پاسخ های توزیع شده بر روی هر واسط شبکه محلی برای تجزیه نام.


• Share – نام اشتراکی نامی است که چاپگر تحت آن با کامپیوتر راه دور به اشتراک گذشاته شده است. این نام ممکن است با نامی که بوسیله آن کاربران محلی چاپگر SMB چاپگر را شناسایی می نمایند متفاوت باشد.
تذکر: برای یافتن نام یک چاپگر را دور بر روی اکثر سیستم های ویندوزی، ابتدا به پوشه Printers بروید (Start → Setting → Prinetrs)، سپس بر روی چاپگر به اشتراک گذاشته شده دوبار کلیک نمایید. از پنجره صف چاپگری که ظاهر می گردد، گزینه printer→properties را انتخاب کرده و سپس برگه sharing را انتخاب نمایید. برگه sharing تعیین می نماید که آیا چاپگر به اشتراک گذاشته شده است یا نه و اگر چنین است تحت چه نامی به اشتراک گذاشته شده است.


• User – نام کاربر، نام ضروری است که به وسیله سرور SMB به شما اعطا می گردد تا به چاپگر SMB دسترسی پیدا نمایید. اگر شما چاپگر را به جای کنترل دسترسی سطح اشتراکی (share – level)، شما می توانید به هر چاپگر یا سیستم فایل اشتراکی یک کلمه عبور اضافه نمایید.
• Password – کلمه عبور متناظر با نام کاربر SMB یا منبع اشتراکی، مبتنی بر نوع کنترل دسترسی بکاربرده می شود.
احتیاط: هنگامی که یک نام کاربردی و کلمه عبور را برای SMB وارد می نمایید. این اطلاعات به صورت رمزگذاری نشده در داخل فایل های /etc/cups/cups.conf و printers conf می باشند. این مدخل مدخل جایگیری را نشان می دهد که ما ایجاد کرده ایم:

 


Device URI اطلاعات کلیدی می باشد. اطلاعات فراوانی در داخل خط Device URI بسته بندی شده اند. این خط مکان را بصورت یک ابجکت SMB تعیین می نماید. نام کاربر jjones با کلمه عبور my9passwd می باشد. گروه کاری FSTREET، سرور NS1 و نام صف چاپگر hp می باشد.
محتویات فایل cupsd.conf تعیین می نماید که شما به چه کسی اجازه استفاده از این چاپگر را داده اید.


مبتین بر اطلاعاتی که نشان داده شده است، فقط کاربران میزبان محلی مجاز به بکارگیری چاپگر می باشند. هیچ اعتبار سنجی برای اینکه آن ها از چاپگر استفاده نمایند ضروری نمی باشد.
اگر همه چیز به درستی بر پا شود، شما باید بتوانید از دستور استاندارد lpr برای چاپ فایل بر روی چاپگر استفاده نمایید. با این مثال شما می توانید از دستور زیر برای عمل چاپ استفاده نمایید.
تذکر: اگر شما پیام های شکستی را دریافت نمودید مطمئن شوید که کامپیوتری که قصد عمل چاپ بر روی آن را دارید در دسترس می باشد. برای مثال بالا شما می توانید دستور smbclient . L NSI U jjones را تایپ نمایید. کلمه عبور را تایپ کنید. اگر پس از وارد کردن کلمه عبور یک پاسخ Positive name Query را دریافت کردید باید لیستی از چاپگرها و فایل های اشتراکی را از آن سرور ببینید. اسامی را بررسی کرده و مجدداً سعی کنید عمل چاپ را انجام دهید.
تغییرات دسترسی که بر روی چاپگر اشتراکی خود اعمال می نمایید در داخل فایل /etc/cups/cupsd.conf اعمال می گردند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید