بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

آبکاری به مجموعه فرآیندهایی که تحت آن، سطح قطعات فلزی یا غیرفلزی با لایه‌هایی از فلز یا غیر فلز جهت دست‌یابی به سطوح مناسب برای کاربردهای صنعتی یا صنعتی تزئینی و کاهش هزینه تولید انجام می‌گیرند، گفته می‌شود. بدین‌ترتیب هر کالای فلزی قبل از ورود به بازار، باید آبکاری شود در غیر این صورت، قابلیت استفاده ندارد.

اسلاید 2 :

مقابله با خوردگی و سایش

از دیگر مزایایی که این صنعت دارد، بهداشتی کردن قطعات و جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی و زیباسازی و قطعات و کالاهاست.

درباره بهداشتی کردن قطعات می‌توان به نمونه‌هایی نظیر یراق‌آلات، شیرآلات بهداشتی، وسایل ‌آشپزخانه، لوازم ‌خانگی و زیباسازی قطعات و کالاها و نیز انواع لوسترها، صنایع روشنایی، خودکارها و خودنویس، صنایع میز و صندلی و تخت‌خواب اشاره کرد.

اسلاید 3 :

موضوع آبكاري الكتريكي روي مواد غير هادي از جمله انواع پلاستيكها، سراميك ها، شيشه ها ، چوب و چرم.... از ديرباز مورد توجه صنعت آبكاري بوده است.

نکته قابل توجه این است که در برای آبکاری در فلزات از الکترولیت و جریان برق استفاده می شود که در غیر فلزات امکان پذیر نیست.

اسلاید 4 :

تفاوت اصلي چوب با ديگر مواد غير هادي در ميزان تخلخل و وزن مخصوص آن مي باشد. تمام چوب ها داراي درصدي تخلخل مي باشند كه همين موضوع باعث ايجاد تفاوت اندكي در فرايند آبكاري آن نسبت به ديگر مواد غير هادي مي شود. يكي از روشهاي ايجاد پوشش استفاده از سيل كردن و پوشاندن تخلخل ها توسط پليمرهايي نظير پلي استر مي باشد.

اسلاید 5 :

در اين روش سطح چوب قبل از انجام آبكاري الكتريكي توسط رزين آب بندي مي شود تاكيفيت سطحي مطلوبي در پايان عمليات بدست آيد.

روش ديگر اچ كردن سطح چوب و سپس فعالسازي آن نظير پلاستيكها و اعمال پوشش هاي الكترولس و الكتريكي مي باشد. هر چه سطح متخلخل تر باشد، آب بندي بر روي سطح چوبي از پيوستگي و چسبندگي بهتري برخودار شده ولي از سوي ديگر كيفيت سطحي لايه آب بندي شده بر روي سطح چوب و در نتيجه كيفيت پوشش نهايي كاهش مي يابد لذا قدم اول در انجام فرايند آبكاري بر روي چوب اين است كه تخلخل قطعه مورد نظر به چه گونه است.

اسلاید 6 :

بنابر اين در دوحالت با آب بندي و ايجاد پوشش پليمري وبدون آب بندي، اچ و ايجاد پوشش الكترولس بطور مستقيم بر روي چوب، آزمايشها انجام شد و پوششهاي نيكل بر روي چوب داده شد. خواص پوشش از قبيل براقي، ضخامت، چسبندگي و ...... توسط ميكروسكوپ نوري و الكتروني مطالعه شد.

اسلاید 7 :

آبكاري پلاستيك ها شامل دو مرحله است:
1. رسانا يا نيمه رسانا كردن قطعه و ايجاد قابليت هدايت الكتريكي روي سطح آن
2. آبكاري كردن قطعه (نشاندن لايه فلزي روي قطعه) با روش آبكاري الكتريكي

در مورد قطعات پلاستيكي اغلب با قطعات كوچك و سبك مواجه ايم.

اسلاید 8 :

قديمي ترين روش، استفاده از لاك هاي هدايت كننده است. اين لاك ها كه از مخلوط رزين هاي آلكيدي، پي وي سي و اپوكسي با ذرات ميكروني گرافيت نقره يا پودرهاي فلزي تهيه مي شوند، از هدايت الكتريكي مناسبي برخوردارند. استفاده از پودر اكسيد مس يك ظرفيتي به جاي نقره متداول است كه پس از مخلوط كردن اكسيد مس و لاك هاي احيا كننده، در حين خشك شدن به مس فلزي تبديل مي شود و سطحي هادي ايجاد مي كند. اشكال عمده اين روش، بالا بودن هزينه آن است.

اسلاید 9 :

ابتدا در سال 1963 با هاديسازي پليمر ABS (Acrylonitril Butadiene Styrene) محقق شد. اگر چه امروزه پليمرهاي ديگري نظير پلي پروپيلن، پلي سولفون، پلي اكريل اتر، نايلون و پلي كربنات ها با اين روش قابل آبكاري هستند ولي حدود 85درصد قطعاتي كه آبكاري مي شوند از ABS تشكيل شده اند و اين به دليل چسبندگي بسيار خوب لايه فلزي به اين ماده است.

اسلاید 10 :

1.    چربي گيري
2.    اسيد شويي يا پيش زبرسازي 
3.    زبرسازي 
4.    كروم گيري
5.    خنثي سازي
6.    اسيد گيري
7.    حساس سازي
8.    شتاب دهي
9.    آبكاري شيميايي بدون برق Electroless

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید