بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش‌ها و حوزه‌های متعدد می‌تواند به ارتقای سطوح مختلف فرهنگی جامعه کمک کند. بحث محیط زیست و آلودگی‌های زیست محیطی از جمله پدیده گرد و غبار از مسائل مهم جوامع امروزی است که به دلیل خشکسالی و کم بارشی در سال های اخیر، تغییر در رژیم هیدرولوژیکی منطقه با احداث سدها، کانال های انحرافی، تغییر الگوی مصرف، تغییر الگوی کشت و تغییرات اقلیم و رخداد جنگ عراق آثار سوء این پدیده را افزایش داده است. در این بخش نقش زنان به عنوان مدیر خانه و خانواده که در تربیت و آموزش فرزندان که نسل آینده به شمار می‌آیند؛ بسیار مهم است. به همین دلیل موسسه آینده نگاران زمین سبز این امر را سرآمد فعالیت‌هایش قرار داده تا با فرهنگ‌سازی و آموزش فرهنگ درست شهروندی به بهبود وضعیت محیط زیست کمک کرده و نیز برای آینده کشور فرزندانی آشنا به اصول و مراتب شهروندی تربیت کند.

اسلاید 2 :

طبيعت و محيط زيست بخشى از امانت الهى است كه در طول تاريخ، زنان نقشى مسئولانه‏تر در حفظ و حراست آن داشته‏اند. انتقال فرهنگ و دانش زيست‏محيطى به نسل‏هاى آينده توسط زنان صورت مى‏گيرد. پرورش و تربيت فرزندان بر عهده زنان است و كودكان از زمان تولد، شيوه زندگى و ارتباط با محيط را از مادر مى‏آموزند. زنان ابتدا بايد اهميت موضوع و شدت بحران محيط زيست را درك كنند تا بتوانند آگاهى لازم را به افراد خانواده خود و گروه هايى كه در آن ها عضويت دارند انتقال دهند. چنانچه فرهنگ زيست‏محيطى در مادران رسوخ كند، مى‏توانند اين ميراث ارزشمند را به فرزندان منتقل كنند. انتقال فرهنگ مناسبِ زيست‏محيطى علاوه بر فطرت و غريزه شخصى زنان، بستر و ابزار مناسب مى‏طلبد كه مى‏بايستى در اختيارشان قرار گيرد.

زنان به دليل نقش مديريتى كه در خانه بر عهده دارند، برنامه‏ريزان خوبى براى اصلاح و حفظ محيط زيست خانه و محله مى‏باشند.

بنابراین هدف اصلی آموزش زنان در این زمینه حفظ محیط زیست، ایجاد انگیزه کافی و توانمند ساختن آنان برای آموزش راه های مبارزه با گرد و غبار و حل مسائلی است که سلامت او، خانواده و جامعه را به چالش می کشد. توانمندسازی زنان در جهت جلب مشارکت آن ها برای حل این مساله به معنی توانمند کردن جامعه است كه اين کتابچه عهده دار آن است.

اسلاید 3 :

منابع طبيعي
منابع طبيعي آلودگي هوا از قبيل طوفان هاي گرد و غبار، آتش‌سوزي جنگل ها، آتشفشان ها، گرده گياهان و نشت گاز طبيعي مي‌باشد.

منابع مصنوعي
آلودگي خانگي

آلودگي خانگي در اثر فعاليت هاي خانگي يا نظافت منازل يا استفاده از حشره‌كش ها جهت نظافت و نگهداري منازل ايجاد مي‌شود.
آلودگي صنعتي
آلودگي ناشي از صنايع منبع اصلي آلودگي است كه در اثر فعاليت هاي مصنوعي ايجاد مي‌شود. در ميان صنايع نيروگاه هاي حرارتي، كارخانه‌هاي توليد مواد شيميايي، سيمان سازي، كاغذسازي، نساجي، دباغي و غيره منابع اصلي آلودگي هوا هستند.
آلودگي ترافيك (حمل و نقل)
آلودگي ناشي از حمل و نقل و وسايل نقليه به شكل گازهاي خروجي از اگزوز، ذرات معلق، صدا و غيره مي‌باشد.
منابع عمده آلودگي هوا:
الف: حمل و نقل مانند: كشتي‌ها، هواپيماها، قطارها و اتومبيل ها
ب: احتراق سوخت از منابع ثابت مانند نيروگاه هاي برق
ج: فرآيندهاي صنعتي مانند: كارخانه‌هاي فولادسازي، نساجي و كاغذسازي
د: دفع مواد زائد جامد مثل: سوزاندن زباله درفضاي باز، دفن بهداشتي زباله و سوزاندن زباله با دستگاه زباله‌سوزي

اسلاید 4 :

کشور ایران روی کمربند گرد و غبار جهان قرار دارد، با توجه به مطالعات انجام شده در استان خوزستان بیش از 20% را که معادل 1275500 هکتار می باشد؛ بیابان تشکیل می دهد و باقیمانده مساحت استان نیز تحت تاثیر پدیده بیابانزایی قرار دارد. پدیده بیابان زایی استان ناشی از دو عامل اصلی طبیعی و انسانی است، در این میان عامل مهم طبیعت و تغییرات و نوسانات اقلیمی استان از یک طرف و همجواری با کشورهای عراق و عربستان سعودی و کویت که دارای صحاری بسیار وسیع و قابل توجه هستند از طرف دیگر در تشدید پدیده بیابان زایی استان نقش مضاعفی ایفاء  می کنند.

در سال های 85 و 86 پدیده گرد و خاک با منشاء عراق، سوریه و اردن، ایران را تحت تأثیر قرار داد و به دلیل آن که ریزدانه تر بود، تداوم زمانی بیشتری داشت و سطح گسترده تری از کشور را تحت تأثیر قرار داد.

ž  ž 

تعريف گرد و غبار يا ريزگرد

گرد و غبار به ذراتي بسياركوچك و سبك سيلتي و رسي يا ماسه اي با قطر كمتر از 5 ميكرون اطلاق مي شود . این ذرات ديد افقي را 2-1 كيلومتر محدود مي كند. اين ريزگرد گاهي تا ارتفاع 30 كيلومتري بالا مي رود. از نظر برخي ديگر اين پديده بيولوژيك بوده و سرچشمه اصلي ريزگرد در ايران باد شمال است.

ذرات گرد وغبار از نظر اندازه کاملا متفاوت هستند و از ذرات درشت (غیر قابل تنفس) تا ریز ( قابل تنفس) طبقه بندی می شوند. ذرات درشت گرد وغبار حداکثر می توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند اما ذرات ریز می توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند. ذرات ریزتر اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان می گذارند.

اسلاید 5 :

طوفان هاي گرد و غبار، پدیدههاي آب و هوایی هستند که در بسیاري از مناطق با آب و هواي خشک و نیمهخشک ایجاد می شوند. وضعیت زمین از نظر نوع خاک، پوشش گیاهی، رطوبت خاک، تاثیر کوهستان و نیز منابع آب از دیدگاه مهار آب های سطحی و برداشت بی رویه از آن، ایجاد سدها و انحراف مسیر رودخانه، کم بارشی و خشک سالی، وجود شرايط لازم جوی براي ايجاد و انتقال ذرات معلق، وزش بادهاي شديد بر روي بيابان هاي با خاك نرم و خشك، حركت صعودي هوا و انتقال قائم ذرات معلق، انتقال ذرات معلق توسط جريانات سطوح فوقاني جو به نقاط دورتر، شرايط و ویژگی های عمومی جوي و اقلیم منطقه و حتی جنگ های رخ داده در منطقه از عوامل مستقیم موثر بر ایجاد پدیده گرد و خاک است. این پدیده که کیفیت هوا و عمق دید را کاهش می دهد؛ می تواند اثرات سویی بر سلامت انسان به خصوص افراد دارای مشکلات تنفسی داشته باشد.

طوفان های گرد و غباری در فصول بهار و تابستان و با توالی کمتری در پاییز و زمستان رخ می دهند.

اسلاید 6 :

  • سازمان جهانی بهداشت برآورد نموده است که سالیانه 500000 نفر بر اثر مواجهه با ذرات معلق هوابرد موجود در هوای آزاد دچار مرگ زود رس می شوند.
  • افزایش برخی بیماری های پوستی آزار دهنده مانند تشدید و یا ایجاد اگزاماهای پوستی
  • از نظر ایمونولوژیست ها معمولا ریه کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد از حساسیت بالاتری برخوردار است و متاسفانه این دو گروه افراد در صورت مواجهه با شرایط بد آب و هوایی به سرعت تحریک می شود.
  • غلظت بالای ذرات در طوفان های گرد و غباری باعث مشکلات تنفسی از جمله برونشیت، آسم، آلرژی (تنگی نفس و خس خس سینه) و صدمه به عملکرد دفاعی ماکروفاژها شده که منجر به افزایش عفونت های بیمارستانی می شود، همچنین تنفس غلظت بالای کلسیت (کربنات کلسیم) موجود در گرد و غبار منجر به سرفه و عطسه می گردد.
  • برخی از ریزگردها حاوی انواع آلودگی های میکروبی و ویروسی هستند که می توانند سلامت چشم را به خطر بیاندازند.
  • از جمله ترکیبات دیگر موجود در ذرات گرد و غبار کلسیم، آهن، آلومنیم، منیزیم و غیره می باشند. در صورت تنفس بیش از 2/5 گرم کلسیم منجر به سنگ کلیه و تصلب مجاری کلیه و رگ های خون می گردد. آهن ممکن است منجر به ورم ملتحمه و آماس شبکیه چشم گردد. تنفس طولانی مدت ذرات گرد و غبار حاوی منیزیم منجر به افسردگی و گیجی و ضعیف شدن بدن می گردد. تنفس کوتاه مدت ذرات حاوی آلومنیم منجر به سرفه و تحریک شش ها می گردد، و تنفس طولانی مدت آن باعث صدمه به شش ها می گردد.

اسلاید 7 :

حتی المقدور در طول روزهایی که میزان گرد و غبار هوا بالاست در خانه بمانید.

در شرایط آلودگی هوا از ورزش یا فعالیت جسمی شدید، در خارج خانه اجتناب کنید. هرچه سریع تر تنفس کنید این هوای آلوده را بیشتر وارد ریه های خود می کنید.

اگر الزاما بایستی در هوای آزاد فعالیت کنید؛ زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهید.

ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند و بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی شود. ماسک های ویژه ای که با عنوان N95  عرضه می شوند برای این شرایط تا حدی مناسب است. نمونه ماسک استاندارد (فیلتر دار)

 

 

درصورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید.

در زمان بروز این پدیده میزان دید به سرعت کاهش می یابد. اگر در چنین شرایطی در جاده هستید و کاهش عمق دید بر توانایی دید شما تاثیر می گذارد آهسته تر برانید و در صورت لزوم با توجه کامل به علایم راهنمایی و رانندگی تا برطرف شدن شرایط حاد، اتومبیل خود را در نقطه امنی متوقف نمایید. اگر اتومبیل شما دارای سیستم تهویه مطبوع است آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل شما کاهش یابد.

اسلاید 8 :

در صورت مشاهده علایمی مثل سنگینی قفسه سینه، سوزش چشم یا سرفه شدید خودتان را از هوای آلوده دور نگه دارید.

افراد مسن یا افراد با بیماری های قلبی، ریوی نظیر آسم، برونشیت مزمن و نارسایی قلبی از خروج از خانه اجتناب نمایند.

در آلودگی هوا، کودکان  بیشتر از افراد دیگر آسیب می بینند. پس باید امکانات لازم را برای حفظ سلامتی آن ها فراهم کنیم.

  در هنگام بروز ریزگردها استفاده از مایعات و شیر بسیار مفید ضروری است.

اولیای مدارس به خصوص مربیان ورزش از فعالیت های ورزشی دانش‌آموزان در هوای غبارآلود ممانعت کرده و حتی برای ساعات تفریح از اماکن سرپوشیده استفاده شود.

مواد غذایی را قبل از نگهداری در یخچال، از ذرات گرد و غبار پاک کنید.

فیلترهای کولرها را شسته تا این فیلترها بتوانند بیشتر در مقابل گرد و خاک محافظت کنند.

به خانواده ها نیز توصیه می کنیم در هنگام بروز و شدت ریزگردها از باز کردن درب و پنجره به منظور تهویه هوا و کشیدن پرده ها خودداری کرده و این کار را از طریق وسایل تهویه انجام و برای خنک کردن نیز از کولر و وسایل خنک کننده بهره گیرند.

اسلاید 9 :

  • مرادی، پ.، ابراهیمیان، م.، حافظی، س. پیامدهای منفی ریزگردها بر سلامت و بهداشت انسان (ساکنین خوزستان). سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، 5 آذر92. دانشگاه تهران.
  • شفیعی نژاد، س.، ابراهیمی قوام آبادی، ل. بررسی اثر ریزگردها بر سلامت شهروندان اهوازی براساس نظر پزشکان. همایش ملی پژوهش های محیط زیست ایران، 9 آبان 92، دانشگاه شهید مفتح همدان.
  • بیگم موسوی، ز.، امیدیان، م.، ماپار، م.، یعقوبی، ر.، شوهانی، ص. مقایسه فراوانی مراجعان با شکایات پوستی به مراکز در مانی در دوره های گرد و غبار و دوره های شرایط معمولی در شهر اهواز در سال 91. دو ماهنامه علمی- پژوهشی جنتا شاپیر، ویژه نامه سال 1392.
  • شاهسونی، ع.، یار احمدی، م.، جعفرزاده حقیقی فرد، ن. اثرات طوفان های گرد و غباری بر سلامت و محیط زیست. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، زمستان 1389. دوره 2، شماره 4، صفحات 56-45.
  • خالدی، ک. زیان های اقتصادی طوفان گرد و غبار بر استان های غربی ایران (مطالعه موردی: ایلام، خوزستان و کرمانشاه)، فصلنامه مدل سازی اقتصادی، سال هفتم، شماره 3، پاییز 92، صفحات 125-105.
  • رنجبر، سعادت آبادی، ع.، عزیزی، ق. مطالعه الگوی هواشناسی، شناسایی چشمه های تولید گرد و غبار و مسیر حرکت ذرات معلق برای طوفان جولای 2009. فصلنامه پژوهش های جغرافیای طبیعی، سال 44، شماره 3، پاییز 91. صفحات 92-73.
  • خوش اخلاق، ف.، نجفی.، م.، زمان زاده، س م.، شیرازی، م.، صمدی، م. بررسی ترکیبات بار گرد و غبر در غرب و جنوب غرب ایران. مجله جغرافیا و مخاطرات محیطی. شماره ششم، تابستان 1392. صفحات 36-17.
  • مستندات سازمان محیط زیست استان خوزستان، 1393.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید