بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

موقعیت جغرافیایی

  • استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران قرار دارد و از شمال به جمهوری آذربایجان وارمنستان، از مغرب به کشورهای ترکیه وعراق، از شرق به استان آذربایجان شرقی واستان زنجان و از جنوب به استان کردستان محدود است. مساحت استان با احتساب دریاچه ارومیه برابر 43660کیلومتر مربع است که سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب می‌شود و 2/65%مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

اسلاید 2 :

جمعیت

  • جمعیت استان آذربایجان غربی طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ - ۲٫۸۷۳٫۴۵۹ نفر می‌باشد که  ۴٫۰8% جمعیت کشور را در خود جای داده ‌است و از این لحاظ هشتمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. از این تعداد 68/58 در صد در نقاط شهری و 31/41 درصد در نقاط روستایی سکونت دارند و بقیه غیر ساکن هستند . طبق این سرشماری از کل جمعیت استان 74/51 %نفر مرد و  26/48% نفر زن هستند . از جمعیت استان آذربایجان غربی 30/40% در گروه سنی کمتر از 15 سال ، 62/55% در گروه سنی 15 تا 64 سال و 08/4% در گروه سنی 65 سال و بیشتر قرار دارند .
    و تعداد 14 شهرستان و 24 شهر و 36 بخش و 109 دهستان و 3737روستا و آبادی را به خود اختصاص داده است

اسلاید 3 :

آب وهوا

  • استان آذربایجان غربی به دلیل وجود ارتفاعات متعدد دارای آب و هوای کوهستانی است . کوه های زاگرس که در جهت شمال غرب به جنوب شرق امتداد دارند ، مانع ورود کامل جریانهای مرطوب اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه به این استان می شوند . گرم ترین ماههای سال در آذربایجان غربی تیر و مرداد است .
  • رودخانه ها

1) زرینه رود (جغاتو) ۲) سیمینه رود (تاتائو) ۳) مهاباد رود ۴) باراندوزچای ۵) شهرچای ۶) نازلوچای ۷) زولاچای

    جغاتو و تاتائو نام‌های محلی رودهای زرینه و سیمینه رود هستند.که توسط اهالی میاندوآب و بوکان مورد استفاده روزمره‌است.

اسلاید 4 :

جنگلها

   جنگل‌های طبیعی استان، هرچند که در قسمت‌هایی از پیرانشهر و مهاباد وجود دارد، ولی مناطق وسیع جنگلی در سردشت قرار گرفته‌است که مساحت آن را بین ۶۰ تا ۸۰ هزار هکتار تخمین می‌زنند.درختان جنگلی این منطقه بر دو نوع تقسیم می شوند: درختان میوه ای و درختان غیر میوه ای . از درختان میوه ای ، انگور ، بنه ( پسته وحشی ) ، زالزالک و بادام کوهی  را می توان نام برد .

  • کل مساحت جنگل های مصنوعی در استان به 320 هکتار در قطعات متفاوت می رسد که در شهرستان های مهاباد ، ماکو ، خوی ، و بقیه شهر ها به صورت قطعه های کوچک و بزرگ به وجود آمده است

اسلاید 5 :

ارتفاعات

.1رشته‌کوه‌های مرکزی ترکیه و عراق

.2ارتفاعات گردنه قوشچی

.3کوه‌های باستان

.4ارتفاعات گردنه کيله شین

.5کوه قندیل

.6دره حاجی ابراهیم

.7چیای بینار ارومیه

.8ارتفاع مور شهیدان

.9کوه ته ره غه بوکان

اسلاید 6 :

تاثیرنمك درياچه اروميه در درمان بيماري‌هاي پوستي و دردهاي عضلاني

  • نمک درياچه اروميه از نادر نمک‌هاي درياچه‌اي مرده در جهان مي‌باشد که بدليل وجود گونه‌اي از سخت پوستان که از کمياب‌ترين سخت پوستان مي‌باشند ( آرتيميا ) و ترکيبات و مواد معدني که از پوسته اين موجود زنده به دست آمده است مشخص شده نمک درياچه اروميه داراي مقادير بسياري از مواد معدني از جمله کلر، سديم، پتاسيم، منزيم، کلسيم، برم، سولفات‌ها و ديگر مواد معدني به همراه کتون مي باشند که هريک به تنهايي داراي خواص بسياري هستند و در درمان بيماري‌هاي متعدد از جمله بيماري‌هاي قارچي و پوستي، دردهاي عضلاني و مفصلي، رفع خستگي و استرس، همچنين بهبود پينه و ترک پا و دست موثر مي‌باشند

اسلاید 7 :

ویژگی های فرهنگی و اجتماعی

  • مردن و زبان
  • مذهب
  • میزان باسوادی
  • موقعیت اقتصادی,اجتماعی

اسلاید 8 :

تاریخ ومردم

  • از نظر تاریخی، تاریخ باستانی آذربایجان با تاریخ قوم ماد در آمیخته است. قوم ماد پس از مهاجرت به ایران آرام آرام قسمت‌های غربی ایران از جمله آذربایجان را تصرف کردند. بعد از تأسیس دولت ماد، آذربایجان به ماد کوچک معروف شد و مشتمل بر شهرهای قدیمی همدان، ری، اصفهان و کرمانشاه بود.
  • ترک‌ها و کردها از گروه‌های عمده این استان به‌شمار می روند.
  • کردها در بخشهای مرتفع غربی و جنوبی استان نشیمن دارند و متقابلاً ترک‌ها در دشت‌های پیرامون دریاچه ارومیه و بخشی نیز در دشت‌های شمال و جنوب شرقی استان، سکونت دارند.
  • همچنین اقلیت اشوری و ارامنه هم در استان مخصوصا در ارومیه ساکن هستند.در شهر ارومیه که مرکز و بزرگ‌ترین شهر استان بشمار می‌آید در آن گروههای قومی، زبانی، نژادی و حتی مذهبی مختلف زندگی می‌کنند که جمعیت شهر مرکب از مردمان آذری، کرد و یهودی، ارمنی و آشوری است.

اسلاید 9 :

مذهب

آذربایجان غربی پیوسته مجموعه ای از ملل و فرهنگ های مختلف بوده است . هر کدام از این ملل و فرهنگ ها در هم تاثیر گذاشته و از یکدیگر مسایل و مفاهیمی اخذ کرده اند . وجود مساجد و کلیسا ها و ویرانه آتشگاه در نواحی مختلف استان گویای تاریخ مذهبی آنست . تشیع در ارومیه و شهر های شمالی آن و تسنن در نواحی جنوبی استان از مذاهب عمده است . آشوری ها به مذاهب کاتولیک ها – ارتدوکس ، پروتستان و ارامنه به کلیسای گریگوری وابسته اند .

تشیع:72%

تسنن:26%

اسلاید 10 :

میزان باسوادی

  • نرخ باسوادي استان را در زمان حاضر بالاي 80% می باشد که پایینتر از میانگین کشوری (85%) می باشد.
  • جمعیت بی سواد در استان آذربایجان غربی ۵۷۳ هزار و ۱۱۰ نفر جمعیت است.
  • براساس سرشماری در سال ۸۵ كل جمعیت باسواد استان ۲ میلیون و ۹ هزار و ۵۴۴ نفر می باشد.
  • نرخ باسواد در مناطق شهری 83/58% و در مناطق روستایی68/90%درصد اعلام شده است
  • نرخ باسوادی مردان شهری ‎86/29 %و زنان شهری 80/66% و نرخ باسوادی مردان روستایی 74/43%و زنان روستایی 63/21% است.
  • فاصله درصد باسوادی مردان شهری نسبت به مردان روستایی ۱۲‎/۴۹ درصد و فاصله باسوادی زنان شهری نسبت به زنان روستایی ۱۷‎/۴۵ درصد است.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید