بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

            امام رضا علیه السلام می فرماید: خداوند حکیم هر چیزی را که برای سلامتی مردم زیان آورده بوده و موجب هلاکت و نابودی آنان میشود، حرام کرده و آنچه را برای سلامتی آنها مفید بوده، حلال کرده است. یکی از مواردی که خداوند ما را به اجتناب و دوری از آنها دستور داده، نجاسات است. رعایت طهارت و دوری از نجاسات نه تنها موجب سلامتی جسم و روح ما می شود، بلکه مقدمه و شرط قبولی برخی عبادات نیز هست.
 

اسلاید 2 :

خون: خون در بدن انسان مایع ارزشمندی است که بدون آن، زندگی غیر ممکن است. اما خون بعد از خارج شدن از بدن نجس می شود و باید از تماس با آن خودداری کرد و برای نماز حتماً پاک شود. علاوه بر خون انسان، خون حیواناتی که خون جهنده 2 دارند نیز نجس است.
 
ادرار و مدفوع: مواد زائد و سمی بدن که خطرناک و بیماری زا هستند، به صورت ادرار و مدفوع از بدن خارج می شوند. این مواد به علت آلوده بودن نجس هستند و تماس با آن انسان را در معرض بیماری های مختلف قرار می دهد. به همین دلیل باید محل دفع ادرار و مدفوع را با آب شست وشو داد. این کار علاوه بر اینکه برای سلامتی ضروری است، برای به جا آوردن نماز، واجب است.
      خوب است بدانیم، ادرار و مدفوع حیوانات حرام گوشتی که خون جهنده دارند، مانند گربه و موش نیز نجس  است؛ ما ادرار و مدفوع حیوا نهای حلال گوشت، مانند گاو و گوسفند پاک است.
 
 
سگ: تمام اجزای بدن سگ )مو، ناخن، پوست و استخوان( و رطوب تهای آن نجس است.
      البته از سگ می توان برای نگهبانی و یا شکار استفاده کرد، ولی باید محل نگهداری آن، دور از محل زندگی    انسان باشد.

اسلاید 3 :

دو مورد از مطهرات که نجاسات را پاک می کنند:
1- آب
 
 
 
 
2- زمین
 
 
 
 

اسلاید 4 :

یکی از ارزشمند ترین نعمت هایی که خداوند به انسان بخشیده است، نعمت آب است آب سرچشمه زندگانی است و بدون آن هیچ موجود زنده ای باقی نمی ماند خداوند آب را طوری آفریده است که هم پاک است و هم پا ک کننده است.
 
اَنزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهورًا 
 
 « از آسمان، آبى پاک و پا ک کننده فرود آوردیم»
 
 
 
 
 

اسلاید 5 :

آب جاری آبی است که از زمین می جوشد و جریان دارد؛مانند آب چشمه،قنات و رودخانه. آب باران نیز حکم آب جاری را د ارد. اگر مقدار آب حداقل 384 لیتر باشد، به آن آب کُر گفته می شود، همانند آب منبع، حوض و استخر که به این مقدار برسد. آب لوله کشی ساختمان ها، حکم آب کُر را دارد؛ زیرا به منبع آب شهر یا روستا متصل است که مقدار آن بیش از آب کُر است اگر مقدار آب از 384 لیتر کمتر باشد، به آن آب قلیل گفته می شود، مانند آب لیوان، پارچ و آفتابه. آب کُر و جاری در برخورد با نجس، نجس نمی شود، مگر اینکه به وسیله نجاست، رنگ یا بویشان تغییر کند؛ مثلاً رنگ خون را به خود بگیرد.

اسلاید 6 :

تطهیر با آب کُر و جاری: آب کُر و جاری در برخورد با نجس،نجس نمی شود، مگر اینکه به وسیله نجاست،رنگ یا بویشان تغییر کند؛ مثلاً رنگ خون را به خود بگیرد. ظرفی را که سگ لیسیده یا از آن آب خورده است، باید ابتدا خاک مال کرد، سپس آن را دو بار شست تا پاک شود این ظرف بدون خاک مال کردن پاک نمی شود.

اسلاید 7 :

هرگاه کف پا یا کف کفش هنگام راه رفتن نجس شود، اگر راه رفتن را به مقداری ادامه دهیم که آلودگی ها برطرف شود، پاک می شود؛ بنابراین زمین یکی از مطهَّرات است که کف پا و یا ته کفشی را که به واسطه راه رفتن نجس شده باشد، پاک م یکند؛ البته با چهار شرط:
اول: خود زمین پاک باشد .
دوم: زمین خشک باشد.
سوم: عین نجاست، با راه رفتن کاملاً برطرف شود.
چهارم: زمین سبزه زار یا موکت و فرش نباشد.
 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید