بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

  با توجه به وسعت کشور ایران و شرایط اقلیمی متفاوت در نواحی مختلف این سرزمین لازم است روشهای ساختمان سازی متناسب با ویژگیهای خاص منطقه ای تدوین و به مورد اجرا گذاشته شود . 

اسلاید 2 :

نظر به اینکه این کشور روی یکی از کمربندهای فعال زمین لرزه در جهان قرار دارد لذا ایجاد سازه های مقاوم و امن از اولویت خاصی برخوردار است . بررسی نیاز کشور به واحدهای مسکونی نشان می دهد که با توجه به بافت جوان نیروی انسانی هر ساله به حدود ۶۰۰۰۰۰ واحد مسکونی جدید نیاز هست که روشهای سنتی ساخت جوابگوی بخش محدودی از این نیاز می باشد .

 

 

 

علاوه بر نیازهای جدید ، کیفیت ضعیف ساخت باعث استهلاک سریع ساختمانهای موجود شده که این امر باعث افزایش نیاز به ساختمان سازی جدید می شود ؛ همچنین به مقوله مقاوم سازی سازه های موجود نیز باید توجه لازم مبذول گردد .

 

اسلاید 3 :

  1. . با توجه به نیازهای وسیع ذکر شده و لزوم بهبود کیفیت تولید ساختمان همانطور که در غالب کشورهای بزرگ نیز متداول است باید روشهای تولید صنعتی ساختمان بطور جدی مورد توجه قرار گیرد . یکی از این فنون مطرح شده در دو دهه اخیر استفاده از صفحات ساندویچی متشکل از دو لایه بتن مسلح با شبکه جوش شده و یک لایه پلی استایرن است که در برخی طرحهای ساخت مسکن در ایران به کار گرفته شده است .

 

در این مقاله سعی بر این بوده که بیشتر با ضوابط آئین نامه ای اجرای این نوع ساختمانها آشنا شویم و برای تکمیل بحث ، فیلم مستندی از نحوه اجرای عملـی چنین ساختمانهایی تهیـه و ضمیمه ایــن بحث کرده ایم . اگر توجه کافی به مجموعه ایـن پروژه شود متوجــه خواهیم شد کــه بعضی از بحث های آئین نامه ای بطورکامل در اجرا پیاده نمی شود که دلایل متعددی از جمله محدودیت های اجرایی و غیره دارد .

 

اسلاید 4 :

كاربرد پانل‌هاي ساندويچي كامپوزيتي در ايران و جهان

خواص مناسب پانل‌هاي ساندويچي كامپوزيتي، اين قبيل محصولات را به عنوان گزينه‌هاي مناسب در ساختمان‌سازي مطرح ساخته است. طي سال‌هاي اخير فعاليت‌هاي اندكي جهت توليد اين پانل‌ها در بازار ساختمان كشور مشاهده شده است. با اين وجود هنوز پتانسيل‌هاي استفاده نشدة بسياري جهت به‌كارگيري اين قبيل پانل‌ها در شهرهاي بزرگ كشور كه با معضل كمبود فضا روبرو هستند وجود دارد. مطلب زير كه برگرفته از مأخذ ذكر شده در انتهاي مطلب مي‌باشد، به بيان تجربه چند كشور جهان و دلايل عدم استقبال از پانل‌هاي ساندويچي در كشور مي‌پردازد:

اسلاید 5 :

اروپا و آمريكا

 

استفاده از ديواره‌ها و پانل‌هاي ساندويچي طي سال‌هاي گذشته در اروپا و آمريكا رشد روزافزوني يافته است. اين ديواره‌ها كه براي ساخت خانه‌هاي پيش‌ساخته طراحي شده‌اند، به دليل داشتن مزايايي از قبيل دوام و عملكرد محيطي خوب, وزن كم, قابليت مونتاژ سريع و افزايش راندمان انرژي در ساختمان, مورد توجه بسياري از پيشتازان صنعت ساختمان‌سازي قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال شركت تكنولوژي‌هاي پيشرفته ساختمان، به منظور ترويج نوآوري در صنعت ساختمان آمريكا, كمك مالي را به ارزش 1.1 ميليون دلار به 6 پروژه صنعتي اعطا كرده است. يكي از برندگان اين بورس‌ها، يك شركت توليد كنندة پانل‌هاي كامپوزيتي روكش‌دار است. اين پانل‌ها براي نصب به كمك زايده‌هايي در هم قفل مي‌شوند.

اسلاید 6 :

طبق اظهارات اين شركت حتي اگر يك كارگر ساختماني‌ ناوارد به مونتاژ اين پانل‌ها گماشته شود, ساخت يك خانه 110 متر مربعي با سه اتاق خواب و دو حمام از اين پانل‌ها، بيش از يك روز طول نمي‌كشد. قيمت خانه ساخته شده با اين مواد با احتساب كل هزينه سرويس آشپزخانه, سيم كشي، لوله‌كشي, سيستم گرم كننده و لوازم برقي حدود 786 و 28 دلار تخمين زده شده‌است. آزمايشات نشان داده است كه اين خانه‌ها حتي مي‌توانند در برابر طوفان و زلزله نيز به خوبي مقاومت كنند.

اسلاید 7 :

هندوستان

 

استقبال از اين نوع پانل‌ها منحصر به كشورهاي توسعه‌يافته نمي‌شود. استفاده از ساختارهاي كامپوزيتي ساندويچي در بسياري از كشورهاي آسيايي همچون تايلند و هند نيز مورد توجه قرار گرفته است. در هندوستان هيئت ارزيابي و پيش‌بيني تكنولوژي (TIFAC) كه عهده‌دار اجراي طرح توسعه و گسترش كامپوزيت‌هاي پيشرفته است، توليد و گسترش اين گونه پانل‌هاي كامپوزيتي را به صورت جدي در دستور كار خود قرار داده است.

براي توليد پانل‌هاي ساندويچ، ابتدا الياف طبيعي را طي فرآيند پالتروژن به شكل صفحات و روكش‌هاي مسطح شكل مي‌دهند و سپس به كمك يك هستة فومي يا لانه‌زنبوري پانل‌هاي كامپوزيتي توليد مي‌شوند. اين پانل‌ها در ساخت بناها، سقف‌هاي كاذب و حتي در ساختار كرجي‌ها نيز مورد استفاده واقع شده‌اند. در كشور هند منابع فراواني از الياف طبيعي ارزا‌ن‌قيمت يافت مي‌شود. اين عامل باعث گرديده است تا هندوستان سرمايه فراواني را صرف توسعة تكنولوژي كامپوزيت‌هاي الياف طبيعي در صنعت ساختمان نمايد.

اسلاید 8 :

ايران

 

رشد جمعيت در ايران و افزايش نياز براي مسكن و فضاي سكونت باعث شده است تا تقاضا براي هرچه كوچك‌تر، سريع‌تر و ارزان‌تر ساختن بنا افزايش يابد. رواج يافتن پارتيشن‌ها، سقف‌ها و ديوارهاي كاذب در طي چند سال اخير، مويد اين ادعاست.
طي سال‌هاي گذشته فعاليت‌هايي از سوي چند شركت كوچك و بزرگ براي ساخت پانل‌هاي ساندويچي صورت گرفته است. ديوارهاي پيش‌ساختة توليد شده توسط موسسة ساختمان‌سازي "سپ" در حقيقت نوعي از ساختارهاي ساندويچي محسوب مي‌شود. پانل‌هاي ساندويچي توليد شده در اين موسسه از يك هستة فومي و لايه‌هاي بتن ارمه تشکیل شده است.
همچنين ساختار ديواره‌هاي كيوسك‌ها درحقيقت نوعي ساختار ساندويچي با هستة شبيه به لانة زنبوري و لايه‌هايي از جنس فايبرگلاس است. مواردي از كاربرد فايبرگلاس در ساخت ديوار‌ه‌ها و سقف‌هاي كاذب را كه توسط كارگاه‌هاي كوچك توليد شده‌اند نيز در بازار مي‌توان مشاهده كرد

اسلاید 9 :

دلايل عدم استقبال از پانل‌هاي ساندويچي در كشور (ایران)

عدم حضورگستردة پانل‌هاي ساندويچي در ساخت‌وساز كشور ما شايد بيش از همه متاثر از عوامل زير باشد:

الف) قيمت بالا

مهم‌ترين دليل اين امر قيمت بالاي فايبرگلاس در مقايسه با چوب و ساير مواد به كار رفته در توليد سقف‌ها و ديواره‌هاي كاذب است. از آنجا كه هم قيمت مواد اوليه و هم هزينة ساخت پانل‌ها (كه اغلب به روش پرهزينه و كند لايه چيني دستي تهيه مي‌شوند) بالاتر مي‌باشند، معمولاً استفاده از مواد سنتي متداول نظير چوب به صرفه‌تر است.

ب)كيفيت ناكافي

عامل دوم را در عدم يكنواختي توليدات وكيفيت سطح نه چندان زيباي اين قبيل محصولات بايد جستجو نمود. به دليل ماشيني نبودن فرآيند توليد پانل‌هاي ساندويچي كامپوزيتي، معمولاً يكنواختي جنس محصول و كيفيت سطح مناسب قابل دستيابي نيست. از سويي بسياري از محصولات متداول مانند صفحات چوبي يا صفحات MDF به كمك روكش‌هايي از جنس فرميكا(HPL) شكل ظاهري بسيار زيبايي به دست مي‌آورند كه براي مصرف‌كننده بسيار جذاب‌تر از سطح فايبرگلاس است.

اسلاید 10 :

ج)سرعت توليد پايين

دليل ديگر، كندي روش‌هاي توليد اين محصولات در كشور است. بسياري از اين قبيل محصولات در كارگاه‌هاي كوچك كه تكنولوژي توليد در آنها بسيار ابتدايي، كند و متكي به كارگر است توليد مي‌شوند. بديهي است كه نرخ توليد پايين و غيرماشيني بودن فرآيند ساخت اين پانل‌هاي ساندويچي نمي‌تواند جوابگوي نياز رو به گسترش بازار باشد.

 

د) پايين بودن سطح تكنولوژي

مجموعة اين دلايل را مي‌توان در پايين بودن سطح تكنولوژي توليد پانل‌هاي كامپوزيتي در ايران خلاصه نمود. بالا بردن سطح تكنولوژي واحدهاي توليدي داخلي و انجام تحقيقات كاربردي مي‌تواند گام مهمي در جهت ارتقاي اين قبيل محصولات كامپوزيتي در كشور محسوب شود. گرچه هم‌اكنون در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران يك پروژة تحقيقاتي در زمينة توسعة كاربرد پانل‌هاي ساندويچي ساختماني در كشور در حال اجرا است، اما پاسخگويي به بازار گستردة كشور نيازمند صرف تحقيقات و بودجة بسيار بيشتري است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید