بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

آشنایی با مراحل وعلل پیدایش ...
 
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD ) به تعبیری عمده ترین سازمان تصمیم گیرنده اقتصادی بین المللی است و برخی نیز با توجه به جایگاه و تاثیر این سازمان بر کم و کیف اقتصاد جهان ، آن را تصمیم گیرنده نهایی امور اقتصادی جهان تلقی می کنند. این سازمان در دسامبر 1960 میلادی با تغییر و تبدیل سازمان همکاری اقتصاد اروپا (OEEC)  ایجاد شد و پا به عرصه وجود گذاشت. 

اسلاید 2 :

به علت اینکه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از سازمان همکاری اقتصاد اروپا به وجود آمده است ابتدا اشاره ای به این سازمان می شود:
سازمان همکاری اقتصاد اروپا سازمانی بود که در پی طرح مارشال، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از یک سلسله مذاکره و نشستهای پی در پی و چند جانبه کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه و انگلیس ، درباره چگونگی بهر گیری از طرح مارشال با عضویت شانزده کشور اروپایی در 15 مارس 1947 در پاریس پی ریزی شد. بعد از آن جمهوری فدرال آلمان در سال 1959 به عضویت این سازمان در آمد و در همین سال امریکا و کانادا نیز به عنوان اعضای وابسته به آن پیوستند. کشورهای یوگسلاوی در سال 1955 و اسپانیا در سال1959 به عضویت این سازمان پذیرفته شدند. سرانجام در سال 1960 در پی کوششهای همه جانبه ایالات متحده امریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلستان، « کنوانسیون سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» به امضا رسید و درسال 1961 لازم الاجرا شد.

اسلاید 3 :

 
  آشنایی با مراحل وعلل پیدایش ...   
 
به این علت که سازمان همکاری اقتصاد اروپا ، در برقراری ارتباط لازم میان کشورهای اروپایی به ویژه کشورهای عضو در اتحادیه تجارت آزاد اروپا، ضعف داشت و همین طور به علت تمایل امریکا و کانادا به فعال شدن کشورهای اروپایی در ابعاد سیاسی تصمیم به تاسیس سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گرفته شد که امریکا و کانادا از موسسان آن بودند.
گسترش  OECDرشد شگفت انگیز کشورها را به همراه آورد و بسیاری از کشوهای فقیر مثل کره و تایوان با استفاد از امکانات جدید در مدت کوتاهی صنعتی شدند.
 

اسلاید 4 :

فلسفه وجودی و هدف اصلی این سازمان در آغاز ، بازسازی اقصاد ویران شده اروپا بعد از جنگ جهانی دوم بود، اما بعدا وظایف سازمان گسترش یافت. در حال حاضر وظیفه و هدف این سازمان به دو بخش « هدف در مورد کشورهای عضو» و « هدف در مورد کشورهای رو به توسعه » تقسیم می شود.

اسلاید 5 :

رسیدن به حداکثر رشد و توسعه اقتصادی
بالا بردن سطح زندگی
ایجاد ثبات پایدار در زمینه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی
برقراری تجارت آزاد
اشتغال کامل

اسلاید 6 :

در مورد کشورهای در حال توسعه هدف سازمان برقراری رابطه سالم و دوستانه تعریف شده است.

اسلاید 7 :

گذشته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه را می توان به دو مرحله تقسیم کرد:
 
 
فعالیت کشورهای غربی از سالهای 1960-1961 تا دسامبر سال 1973 بیشتر به مسائلی از قبیل رشد اقتصادی در سطح جهانی ، اشتغال کامل ، کاهش تورم ، نوسانات بازار ارز و ... متمرکز بود. 
 
 
از سال 1974 به بعد کشورهای مذکور با بحران انرژی و عواقب ناشی از آن مواجه شدند. این گونه جریانات نیز طبعا در فعالیت سازمان که اجتماعی از کشوهای غربی است، منعکس شد، تا آنجا که وظایف سازمان مذکور، امروزه به بررسی و حل مشکلات مربوط به اقتصاد داخلی کشورهای عضو معطوف شده است. 

اسلاید 8 :

 
اگر چه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به عنوان باشگاه کشورهای ثروتمند و همفکر معروف شده است اما عضویت در آن به کشورهای یک نقطه خاص از جهان محدود نیست و امروزه کشورهایی از آمریکای لاتین، اروپایی شرقی و آسیای جنوب شرقی نیز عضو این سازمان هستند. مهمترین شرایط عضویت در OECD پای بندی یک کشور به اقتصاد بازار آزاد و دمکراسی کثرت گرایانه است.
 
البته این سازمان از کشورهای غیرعضو نیز خواسته است تا به موافقتنامه ها و قراردادهای آن بپیوندند که در این خصوص اکنون 100 کشور غیر عضو از جمله برزیل، چین و روسیه و تعدادی از کشورهای آفریقایی با  OECD همکاری می  کنند.
 

اسلاید 9 :

بر سه پایه استوار است: 
کشورهای عضو که هر کدام دارای یک نماینده و سفیر  هستند.
 
دبیر خانه، دارای یک دبیر کل و شامل اداراتی است.
 
کمیته ها، که اعضای آن از کشورهای عضو و غیر عضو است.
 

اسلاید 10 :

− مركز كارآفرینی، بنگاههای كوچك و متوسط و توسعه محلی.
− مركز سیاستهای مالياتی .
− اداره همكاریهای اقتصادی.
− اداره آموزش.
− اداره اشتغال، كارگری و امور اجتماعی.
− اداره امور مالی و بنگاههای اقتصادی.
− اداره علوم، تكنولوژی و صنايع.
− كمیته اقتصادي.
− اداره محیط زیست.
− اداره توسعه سرزمینی و نظارت همگانی.
− اداره آمار.
− اداره تجارت و كشاورزی.
− دبیر كل.
− مدیر اجرایی.
− اداره امور عمومی و ارتباطات.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید