بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


فيبر نوري به عنوان محيط انتقال پالس هاي نوری علاوه بر مزاياي بسيار، دارای يك سري پديده ها و عوامل ناخواسته است. يكي از اين عوامل پاشندگي است .

پاشندگي از برهم كنش پالس نوری با شيشه بوجود مي آيد . ضريب شكست شيشه وابسته به طول موج پالس نوری است و براي هر طول موج خاص مقدار ضريب شکست متفاوت است. *

روش های متفاوتی برای جبران سازی پاشندگی پيشنهاد شده اند که از آن جمله می توان فيبرهای DCF ، فيبرهای براگ، ادوات آرايه فازی و ادوات موجبرهای تخت را نام برد. **

براي جبران پاشندگي در شبکه های مخابرات نوري و مخصوصا " شبكه هاي  WDM  و DWDM از فيبرهاي جبران سازاستفاده مي شود كه به دو دسته كلي فيبرهاي جبران ساز پاشندگي DCF و فيبرهاي براگ FBG تقسيم مي شوند .

اسلاید 2 :


جبران سازهای فيبری موجود ، فيبرهاي DCF و فيبرهای براگ FBGهستند که به منظور جبران پاشندگي فيبرهاي CSF در سيستم هاي مخابرات نوري استفاده می شوند .

فيبرهای DCF در محدوده طول موج 1.55 ميكرومتر داراي پاشندگي منفي زيادي هستند تا پاشندگي مثبت حاصل از فيبرهاي CSF را خنثي كنند .

تلفات فيبرهاي DCF بيشتر از فيبرهاي معمولي است بنابراين بايد طوري كه داراي بيشترين پاشندگي منفي در واحد طول باشند تا از طول كمتري از آنها درسيستم استفاده شود و حداقل تأثير را در تلفات فيبر داشته باشند .

 عملکرد جبران ساز فيبرهای براگ بر اساس بازتابش طول موج براگ استوار است .

اسلاید 3 :


مشخصات اصلی فيبرهای جبران ساز پاشندگی

همانند فيبرهای مخابراتی، پارامترهاي پاشندگی کل، شيب پاشندگی، تلفات و پاشندگی مد قطبشی در فيبرهای جبرانساز پاشندگی نيز از پارامترهای متناظر مهمی هستند که بايد در مشخصه يابی آنها بعد از توليد مد نظر قرار گيرند . پارامتر مهم ديگر که مختص فيبرهای جبرانساز است، تلفات الحاقی آن در شبکه است که تعيين کننده مقدار تلفاتی است که به بودجه توان شبکه تحميل می شود . مشخصه ديگر، سطح مقطع مؤثر آن است که دستيابی مقدار بهينه آن در زمان توليد مورد توجه خاص است و وابستگی مستقيم به پروفايل ضريب شکست آن دارد.

در طراحي بايد پارامترها طوری بهينه شوند که فيبر DCF داراي سطح مقطع موثر زياد ، شيب پاشندگي مناسب، ، پاشندگی مد قطبشی PMD و تلفات الحاقی كم باشد. سطح مقطع موثر زياد باعث كاهش اثرات غير خطي در فيبر مي شود. شيب پاشندگي فيبر DCF  بايد به اندازه ای باشد تا از قابليت جبرانسازی پاشندگي در محدوده باند C و ياL برخوردار باشد.

اسلاید 4 :


قابليت های فنی فيبرهایDCF

اسلاید 5 :


جبران پاشندگي با DCF

پالسهاي نوری داراي پهناي طيفي                 هستند و با ثابت انتشار β در فيبر نوري منتشر مي شوند.

سرعت گروه               براي پالسها از رابطه زير بدست مي آيد.

در فيبرهاي CSF پاشندگي صفر در محدوده 1.3 ميكرومتر قرار دارد و تغييرات با طول           موج مطابق منحني پيوسته در شكل است .

اسلاید 6 :


مولفه هاي با طول موج بيشتر با سرعت بيشتري نسبت به مولفه
هاي با طول موج كمتر منتشر خواهند كرد و بعد از طی يك مسافت معين ، پالس به شكل اوليه  خود در خواهد آمد . فرآيند پهن شدگي پالس در فيبر CSF و جبران پاشندگي به وسيله فيبر DCF در شکل آمده است .

اسلاید 7 :


پاشندگي در فيبرهاي تك مد از رابطه زير بدست مي آيد:

جبران پاشندگي در سيستم، بايد رابطه زير برقرار باشد:

شايندگی فيبرهای جبران ساز :

براي نشان دادن بهره وري فيبرهاي DCF پارامتر شايندگی (FOM) تعريف می شود .

  پاشندگی  D :

                   تلفات  :  ά555

اسلاید 8 :


روش هاي ساخت فيبرهایDCF  

ساخت فيبرهاي DCF مانند فيبرهاي معمولي CSF است و اصولا" مي توان از روش های MCVD OVD , , VAD , PCVD براي ساخت اين نوع فيبر ها استفاده كرد . در روش MCVD يک فرورفتگی در مركز پروفايل ضريب شكست بوجود مي آيد . محاسبات و آزمايشهاي اخير نشان داده اند كه پاشندگي فيبرهاي DCF وابستگي شديدي به پروفايل ضريب شكست دارد . در يك فيبر دو مغزي اگر ضريب شكست يا شعاع مغزي داخلي ٥% تغيير كند نقطه صفر پاشندگي به اندازه ١٠٠ نانومتر جابجا مي شود .

فرورفتگی ها در شبيه سازي ميتوانند به سه شكل مستطيل، مثلث و گوسي در نظر گرفته شوند.

اسلاید 9 :


نتيجه در حالتی که فرورفتگی در پروفايل ضريب شکست در ناحيه مغزی فيبر وجود دارد انتشار مد در غلاف فيبر بيشتر خواهد شد که منجر به افزايش تلفات در فيبر می شود.

اسلاید 10 :


يك پروفايل ساخته شده با MCVD را نشان می دهد كه در قسمت مركزي پروفايل يك فرورفتگی كوچك وجود دارد.

جا بجائي پاشندگي در پروفايل ساخته شده و مقايسه آن با نتايج محاسباتي

A : طيف پاشندگي محاسبه شده براي پروفايل بدون فرورفتگی

: B طيف پاشندگی محاسبه شده برای پروفايل با فرورفتگی

: C طيف پاشندگی اندازه- گيری شده برای پروفايل با فرورفتگی.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید