بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

— تلاشهاي بين المللي قابل توجهي در ایجاد منابع انرژي ديگر براي جایگزینی و تكميل انرژی حاصل از سوختهاي فسيلي انجام گرفته است.

—

—بسياري از منابع جديد (که بعضي از آنها در حقيقت قرن هاست كه مورد استفاده قرار ميگيرد!) در حقيقت از انرژي خورشيدي بوجودآمده اند، مانند باد، امواج دريا، تغییرات درجه حرارت اقيانوس و فتوسنتز.

—

—روشهای غیر سنتی تولید برق که به انرژی پاک موسوم هستند در زیر مورد بررسی قرار می گیرند.

اسلاید 2 :

—

—مقدار متوسط انرژي خورشيدي دريافت شده در سطح زمين در حدود 600 وات در هر متر مربع ميباشد، اما مطمئناً مقدار واقعی آن به مقدار قابل توجهي متغير است.

—

—تبديل انرژی خورشيدي به الکتریکی بروش فتوولتائيك دريك لايه نازك از مواد مناسب ، مثلا سيليكون، صورت ميگيرد.

 

—وقتي جفت هاي الكترون–حفره به وسيله تابش فتونهای خورشيدي به مثلا سيليكون حاصل میشود، جدا شدن اين الكترون و حفره ها در پتانسيل الكتروشيميايي بصورت ناپيوسته يك اختلاف پتانسيلي ايجاد ميكند.

اسلاید 3 :

—در حاليكه راندمان تئوري حدود 25 درصد است، مقدار آن در عمل كمتر است. كريستالهاي تك سلولی سيليكون و گاليم–آرسناد با بازده به ترتيب %10 و 16% ساخته شده اند.

—هزينه ساخت و اتصالات داخلي سلولها بالا است (امروزه در سفينه هاي فضايي بیشتراستفاده ميشود).

—

—اگرچه اين دستگاهها تولید آلودگي نمي كنند، برای تولید زیاد انرژی، فضاي زيادي را اشغال ميكنند.

—

اسلاید 4 :

—در این روش کاربرد، انرژی خورشید باعث گرم شدن آب و تولید بخار آب و سپس افزایش درجه حرارت بخار آب و استفاده از آن براي توليد برق؛در یک نيروگاه مركزي می شود

—در بعضي شرايط آب و هوايي خاص که احتياج به مقدار زيادي برق می باشد، شرکت برق ملزم به داشتن  ذخيره مناسب است.

—

اسلاید 5 :

—توربین بادي از قدیم ابتدا بصورت آسيابهای بادي براي منظورهای مختلف مخصوصا توليد برق، مورد استفاده قرار گرفته اند.

اسلاید 6 :

—در سال 1881 میلادی D'Arsonval پيشنهاد استفاده از تفاوت انرژي بين سطح و لايه هاي زيرين درياهاي استوایی را داد. براي اهداف عملي لايه ها لازم است كه تا حد معقولي در نزديكي يكديگر قرار داشته باشند، جذب انرژي خورشيدي بوسيله لايه هاي سطحی آب دریا عمل کششی حرارتي( Thermal-syphon) )ايجاد كرده و آب گرم سطح دریا به سمت قطب هاي زمين جريان مي يابند كه در نتیجه آب سرد از طرف قطبها در عمق زیاد به سمت استوا بر ميگردد.

—

اسلاید 7 :

—جريان Gulf Stream­ در غرب کشور انگلستان حدود 2 کیلومتر مکعب در دقیقه آب گرم را به حریان می اندازد و مقدار انرژی آن فوق العاده زیاد است.

—در نتيجه براي توليد توانهاي بزرگ، مقدار وسيعي از آب، و واحد های تبدیل انرژی بزرگ مورد نياز هستند. به همین طریق میتوان دراقيانوس منجمد شمالي از تفاضل دماي بين لایه های آن (مثلاً 2 درجه) و دماي هواي زیر صفرآن نواحی استفاده کرد.

—

اسلاید 8 :

— در بسياري قسمت هاي زمین مقدار وسيع حرارت در داخل زمين در عمق بسيار زيادي  قرار دارد. در بعضي نقاط، با اين وجود، چشمه هاي داغ يا چشمه هاي آبگرم و رودهاي مواد (توده هاي) مذاب و گداخته به اندازه كافي به سطح زمین نزديك هستند تا مورد استفاده قرار گيرند.

—انرژي حرارتي از چشمه هاي داغ براي سالهاي زيادي براي توليد برق ، از آغاز 1904 در ايتاليا مورد استفاده گرفته است. در آمریکا واحد های اصلي تولید توان بروش ژئوترمال در شمال كاليفرنيا، در يك محيط بخاري طبيعي كه Geysers (چشمه آبگرم، جوشان) ناميده ميشود، قرار گرفته اند.

اسلاید 9 :

—بخار از تعدادي چشمه به داخل توربين ها فرستاده ميشود. توان مورداستفاده در حال حاضر در حدود 500 مگاوات قدرت دارد و كل ظرفيت آنهاحدود 2000 مگاوات پيش بيني شده است. به علت فشار و دماي پايينتر نسبت به واحد های با سوخت فسیلی، راندمان آنها كمتر از واحد های تولید برق با سوخت فسيلي است، اما هزينه سرمايه گذاری كمتر است و مطمئناً سوخت در اين حالت رايگان است.

—

اسلاید 10 :

—چشمه هاي آبگرم يك محيط بخاري خشك ارایه ميكنند كه براي توليد توان توسط توربينهاي بخار مناسبتر هستند.

—انواع ديگر منابع انرژي ژئوترمال: آب داغ، صخره خشك داغ، آب تحت فشار در زمین و لایه های با تفاوت درجه حرارتي طبيعي در پوسته سخت زمين هستند.

—عموما چشمه های فوق تركيبي از بخار و آب داغ توليد كرده که اين تركيب بسيار كمتر از چشمه های با بخار خشك مورد استفاده قرار میگیرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید