بخشی از پاورپوینت


اسلاید 1 :


کراتینین چیست ؟

کراتینین محصول کاتابولیک کراتین فسفات است که در انقباض عضله اسکلتی مصرف می شود. تولید روزانه کراتین و در نتیجه کراتینین به حجم عضله بدن بستگی دارد و افت و خیز کمی دارد. کراتینین نیز همانند BUN کاملا توسط کلیه ها دفع می شود و با عملکرد دفعی کلیه رابطه مستقیم دارد. بنابراین با عملکرد دفعی طبیعی کلیه، سطح کراتینین سرم ثابت و طبیعی خواهد ماند.
تنها اختلالات کلیوی مانند گلومرولونفریت، پیلونفریت، نکروز توبولی حاد و انسداد ادراری موجب افزایش غیرطبیعی کراتینین خواهند شد. بعلاوه ممکن است تغییر روزانه ای هم در سطح آن وجود داشته باشد.


اسلاید 2 :


کاربردهای تشخیصی کراتینین پلاسما

آزمایش ساده ای است و معولا برای بررسی عملکرد کلیه انجام می شود .
افزایش کراتینین , نشان دهنده ی آسیب زیادی به نورون ها است بنابراین تست مناسبی برای شناسایی بیماری های کلیه در مراحل اولیه نیست .


اسلاید 3 :


کاربردهای تشخیصی کراتینین پلاسما

مقادیر طبیعی
مردان بالغ: 0.5 – 1.1 mg/dL
زنان بالغ: 0.6 – 1.2 mg/dL
جوانان: 0.5 – 1.0 mg/dL
کودکان: 0.3 – 0.7 mg/dL
اطفال زیر یکسال: 0.2 – 0.4 mg/dL
نوزادان: 0.3 – 1.2 mg/dL
بدلیل کاهش حجم عضله در افراد مسن و کودکان، میزان کراتینین سرم پایین تر است. در این حالت ممکن است بیماری کلیوی در این افراد آشکار نشود
نتایج بیش از 4 نشان دهنده ی آسیب شدید کلیوی است .


اسلاید 4 :


کاربردهای تشخیصی کراتینین پلاسما

توضیح آزمایش
این آزمایش برای تشخیص آسیب عملکرد کلیه استفاده می شود. برخلاف BUN عملکرد کبد تأثیر کمی بر روی کراتینین دارد. اهمیت کراتینین سرم به اندازه BUN است ولی دیرتر از آن افزایش می یابد و بنابراین افزایش در کراتینین، روند مزمن بیماری را نشان می دهد. عموما ً افزایش دوبرابر کراتینین نشاندهنده کاهش 50 درصدی میزان GFR است.


اسلاید 5 :


کاربردهای تشخیصی کراتینین پلاسما

عوامل مداخله گر
رژیم غنی از گوشت، باعث افزایش موقتی سطح کراتینین سرم می شود.
داروهای آمینوگلیکوزیدها (مانند جنتامایسین)، سایمتیدین، داروهای شیمی درمانی حاوی فلزات سنگین (مانند سیس پلاتین) و سایر داروهای سمی برای کلیه مانند سفالوسپورین ها (از جمله سفوکسی تین)، افزایش دهنده سطح کراتینین سرم می باشند.


اسلاید 6 :


نتایج آزمایش
سطوح بالا
گلومرولونفریت، پیلونفریت، نکروز حاد توبولی، انسداد مجرای ادراری، کاهش جریان خون کلیوی( همانند شوک، کم آبی، نارسایی احتقانی قلب، آترواسکلروز)، نفروپاتی دیابتی و نفریت ازجمله بیماریهایی هستند که بر روی عملکر کلیه تأثیرگذار هستند. در این بیماریها عملکرد کلیه مختل شده و سطح کراتینین سرم بالا می رود.

 


اسلاید 7 :

 

رابدومیلوز: آسیب به عضله اسکلتی باعث آزاد شدن میوگلوبین به داخل جریان خون می شود که مقادیر زیاد آن برای کلیه سمی می باشد و باعث بالا رفتن سطح کراتینین خون می شود.

آکرومگالی و ژیگانتیسم: توده عضلانی در این بیماریها افزایش می یابد بطوری که باعث می شود سطح طبیعی کراتینین بالا باشد.


اسلاید 8 :


نتایج آزمایش
سطوح پایین

ناتوانی و ضعف، کاهش توده عضلانی(مانند دیستروفی عضلانی، میاستنی گراویس): این بیماریها مرتبط با کاهش توده عضلانی می باشند و سطح طبیعی کراتینین در آنها پایین است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید