بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


آشنایی با منشا کاکتوسها:

موطن اصلی آمریکای مرکزی و جنوبی و یک سری از کاکتوسها در پرو، شیلی و مکزیک است. در اوایل قرن 17 به اروپا برده شده اند بعد به استرالیا و سپس به تمام دنیا پخش شده است.

بیش از 2000 گونه کاکتوس است که نیمی از آنها را

 می توان در آپارتمان پرورش داد.

اسلاید 2 :


nطرز شناسایی کاکتوسها:

n1.     دارای خار بصورت ریز یا درشت هستند

n2.  اغلب بدون برگ هستند و یا دارای برگهای تغییر شکل یافته بصورت خار هستند به استثنا معدودی کاکتوسها مانند pereskia که دارای برگ واقعی و شبیه درختان جنگلی است

n3.     دارای پوست و ساقه ضخیم ، گوشتی ، آبدار و دارای سبزینه است و منافذ کم هستند

n4.     بر روی ساقه و یا شاخه های خود دارای نقاطی بنام Areol (آرئول) هستند که محل تولید خار یا گل هستند

n5.  کاکتوسها گلهای منفرد و تکی دارند و بصورت زیبا و منظم و گل بصورت کامل است گلهای کاکتوسها هرمافرودیت و به رنگهای متنوع و زیبایی است.

اسلاید 3 :
 

nکاکتوسها گیاهان چند ساله دولپه ای و جدا گلبرگ هستند.

nخانواده کاکتوسها cactaceae شامل سه جنس است.

n1.     pereskia   که برگدار است

n2.     opuntia    ساقه بند بند دارد

n3.     cereus    بصورت کشیده رشد می کند

اسلاید 4 :


Pereskia

از مشخصات این جنس برگ و خار آن می باشد. دارای برجستگی Areol بوده در فصل پاییز گلهای شبیه نسترن وحشی تولید می کند . این جنس شبیه به گل رز یا درختان کوچک مرکبات می باشد .

aculeate کاکتوس رز که دارای برگهای ضخیم و ساقه تیغدار و تیغها بصورت منظم و در اطراف دمبرگ قرار می گیرند.
2.     godseffiana کاکتوس رز طلایی که گونه بسیار کمیاب بوده و دارای برگهای طلایی، پشت برگ برنگ قرمز و یکسری تیغ در اطراف ساقه بصوت پراکنده است


اسلاید 5 :


nاز کاکتوسهای بدون برگ هستند. ساقه ها بصورت گوشتی و آبدار بوده و بصورت بند بند است. ساقه ها در محل بند بصورت ترد و شکننده بوده و دارای Areol مشخص هستند. دارای تیغهای مجتمع و کوتاه و نرم هستند و به سهولت به دست می چسبد. درآنها گلها بصورت زرد، سفید، نارنجی و ارغوانی است. ارتفاع این کاکتوس 60 سانتیمتر تا 4.5 متر می رسد. نیاز به آب فراوان داشته و نسبت به سرمای 6-1 درجه مقاومند. بیشتر گونه های اوپونتیا سریع الرشد بوده به راحتی گل می دهد  

اسلاید 6 :


nو این کاکتوس شامل 20 گونه آپارتمانی بوده که از مهمترین گونه ها:

n1.     berperiana کاکتوس تیغدار زرد: ساقه ها بند بند و قیفی شکل، گوشتی همراه تیغهای دراز

n2.     microdasys کاکتوس گوش خرگوشی: از کاکتوسهای مشهور خانگی است و دارای ساقه های گوشتی بوده و یک دسته تارهای کوتاه و ریز طلایی و یا قهوه ای رنگ بوده که در صورت تماس با دست به سختی خارج می شود و از کوچکترین گونه های اپونتیا است.

n3.     ficusindica کاکتوس انجیر هندی یا راکتی: بصورت درختچه ای رشد می کند . دارای ساقه های مسطح و بیضی شکل بوده و اغلب به خاطر میوه های خوراکی آن پرورش می دهند. دارای گلهای زرد و قرمز بوده که این گلها در بهار و یا اوایل تابستان ظاهر می شود

n4.     bosilaris کاکتوس دم سگ آبی: دارای ساقه های گوشتی و تقریبا بدون خار است. ارتفاع شاخه ها تا 120 سانتیمتر می رسد. گلها به رنگهای صورتی ، ارغوانی و گاهی زرد دیده می شود.

اسلاید 7 :


این کاکتوس بسیار متعدد است و بدون برگ یا دارای برگهای ریز میکروسکوپی هستند ساقه ها بصورت کشیده و ستونی است. بسیاری گونه های بدون تیغ و خاردار دارد که تیغها در گونه های مختلف متفاوت است. ارتفاع این کاکتوسها 15 سانتیمتر تا 12 متر است. گلها بدون دمگل و مستقیما روی ساقه قرار می گیرد و بسیار زیباست. در محیط آفتابی با مختصر سایه پرورش پیدا می کند. مقاومت به سرما 4-1 درجه دارد.

اسلاید 8 :


n از مهمترین گونه ها:

n1.     aprocactus flo elliformis کاکتوس دم موشی یا دم ماری: دارای ساقه باریک است و 12-8 شیار بر روی ساقه آن وجود دارد. کاملا پوشیده از خارهای قهوه ای بوده و دارای گلهای قرمز متمایل به صورتی است. بصورت قیفی شکل و معمولا در اواسط بهار گلها ظاهر می شوند. این گیاه به عنوان کاکتوس آویزی مور استفاده قرار می گیرد.

n2.     astrophytum کلاه اسقفی یا ستاره ای: کاکتوسی است کرویو چند پهلو. ارتفاع این کاکتوسها تا 60 سانتیمتر می رسد. بر روی این کاکتوسها نقاط سفید رنگی بصورت نواری بر روی ستون 8 گانه دیده می شود. یکسری خاردار و یکسری بدون خار هستند. دارای پوست سبز مایل به خاکستری بوده گل بصورت ستاره ای شکل و زرد است.

اسلاید 9 :


n6.     espostoa کاکتوس گلوله پنبه ای یا پیرمرد پرویی: دارای ساقه استوانه ای و خارهای زرد و زیبا است و یکسری تار سفید رنگ و مارپیچی به دور ساقه پیچیده و سطح خارها را پوشانده است. این کاکتوس به ندرت گل می دهد.

n7.     ferocactus یا قلاب ماهیگیری: این کاکتوس کروی بوده و طول آن به 3 متر هم می رسد. وزن آن تا 50 kg است . بر روی ساقه ها دارای خارهای بلندو قلاب مانند می باشند.

n8.     mamilaria کاکتوس پف: دارای ساقه کروی است پوشیده از خارهای سفید و ظریف بوده در قفصل بهار و تابستان گلهایی به رنگ سفید ، صورتی و قرمز به شکل دایره ای روی سطح ایجاد می شود.

اسلاید 10 :


n9.     cereus کاکتوس صخره ای یا ستونی: از معروف ترین کاکتوسها بوده بصورت درختچه ای رشد می کند. دارای شاخاهای سبز متمایل به آبی و دارای خارهای سوزنی شکل قهوه ای تا سیاهرنگ می باشد.

n10. notocactus کاکتوس گلوله ای : دارای ساقه کروی و یا استوانه ای می باشد سیارهای آن زیاد و پوشیده از خارهای قهوه ای یا سبز رنگ می باشد . ارتفاع این کاکتوس تا 60 سانتیمتر می باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید