بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

چگونگی خلقت انسان در زمره مسائل دیرین وباستانی است که شاید از زمان پیدایش انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با نگاهی کوتاه به کتابهای آسمانی ادیانی چون یهود، مسیحیت و سلام، قدمت این بحث به خوبی نمایان می شود.

اسلاید 2 :

هر دسته از ایات آفرینش، به یك جهت از خلقت انسان پرداخته‌اند.به عنوان نمونه،برخی از ایات خلقت نخستین انسان؛یعنی آفرینش آدم از خاك را بیان می‌كند.
بعضی دیگر از ایات،هر انسانی را از نطفه می‌داند؛ یعنی مبدأ آفرینش انسان را یك اعتبار از خاك و به اعتبار دیگر از نطفه می‌داند.

اسلاید 3 :

در این باره تعبیرات متعددی در قرآن بچشم می خورد که در ذیل بدان پرداخته می شود:
1ـ مراحل ششگانه تکامل جنین در رحم مادر
در آیه 12 و 13و 14 سوره‌ مؤمنون به مراحل ششگانه تکامل جنین در رحم مادر اشاره شده است که عبارتند از:
مرحله نطفه و علقه و مضغه و گوشت و استخوان و مرحله نفخ روح ( دمیدن روح در کالبد)
البته در مراحل پنجگانه‏ای که برای آفرینش انسان در آیه فوق ذکر شده همه جا تعبیر به خلق شده است ، اما هنگامی که به آخرین مرحله می‏رسد تعبیر به "انشاء" می‏کند.
انشاء به معنی ایجاد کردن چیزی، توأم با تربیت آن است ، این تعبیر نشان می‏دهد که مرحله اخیر، با مراحل قبل، کاملاً متفاوت است، مرحله‏ای است مهم که قرآن از آن سر بسته یاد کرده

اسلاید 4 :

سپس ما به آن آفرینش تازه‏ای دادیم و بلا فاصله پشت سر آن،فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» می‏گوید.


این همان مرحله‏ای است که جنین وارد مرحله حیات انسانی می‏شود، حس و حرکت پیدا می‏کند ، و به جنبش در می‏آید که در روایات اسلامی از آن تعبیر به مرحله نفخ روح شده است.

اسلاید 5 :

این جا است که انسان با یک جهش بزرگ، زندگی نباتی و گیاهی را پشت سر گذاشته، و گام به جهان حیوانات، و از آن برتر به جهان انسانها می‏گذارد، و فاصله آن با مرحله قبل آن قدر زیاد است که تعبیر از آن با جمله «ثُمَّ خَلَقْنَا» کافی نبود و لذا «ثُمَّ أَنْشَأْنا» فرمود. در اینجا است که انسان ، ساختمان ویژه‏ای پیدا می‏کند که او را از همه جهان ممتاز می‏سازد، به او شایستگی خلافت خدا در زمین می‏دهد.

اسلاید 6 :

در آیه 11 سوره فاطر هفت مرحله از مراحل آفرینش انسان طرح گردیده است:

1-خاک:«وَ اللّهُ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ، خداوند شما را از خاک آفرید.»

2- نطفه:« ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ، سپس از نطفه.»

اسلاید 7 :

3- مرحله زوجیت:«ثُمَّ جَعَلَکُمْ أَزْواجًا، بعد از آن شما را به صورت همسران یکدیگر در آورد.»

4و5- بارداری مادران و وضع حمل آنها: «وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثی‏ وَ لا تَضَعُ إِلاّ بِعِلْمِهِ، هیچ جنس ماده‏ای باردار نمی‏شود و وضع حمل نمی‏کند مگر به علم پروردگار.»

اسلاید 8 :

6و7- مراحل مختلف عمر و فزونی و کاستی آن بر اثر عوامل مختلف: «وَ ما یُعَمَّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَ لا یُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلاّ فی کِتابٍ، هیچ انسانی عمر طولانی نمی‏کند ، و هیچ کس از عمرش کاسته نمی‏گردد، مگر این که در کتاب علم خداوند ثبت است و از قوانین و برنامه‏هائی تبعیت می‏کند که حاکم بر آنها علم و قدرت اوست»

اسلاید 9 :

البته در آیه شش سوره حج مراحل هفتگانه زندگی انسان بگونه ای دیگر بیان شده است که در ذیل به توضیح آن می پردازیم:
نخست زمانی که خاک بود، مرحله دوم مرحله نطفه است، خاک این موجود ساده و پیش پا افتاده و خالی از حس و حرکت و حیات تبدیل به نطفه می‏شود، جالب این که انسان بعد از تولد معمولا یک حرکت آرام و تدریجی را که بیشتر شکل تکامل کمّی دارد تعقیب می‏کند، در حالی که حرکت او در محیط رحم همراه با جهشهای سریع و دگرگون کننده کیفی است.

اسلاید 10 :

در مرحله سوم نطفه به مرحله علقه می‏رسد و سلولهای آن هم چون یک دانه توت بدون شکل در کنار هم قرار می‏گیرند که آن را در زبان علمی «مورولا» می نامند.
در مرحله چهارم کم کم جنین شکل یک قطعه گوشت به خود می‏گیرد بی آن که اعضای مختلف بدن در آن مشخص باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید