بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

آنفولانزای خوکی چيست؟

آنفولانزای خوکی يک بيماری تنفسی در خوکهاست که بر اثر ويروسهای نوع  A آنفولانزا ايجاد می شود. شيوع آنفولانزا در خوکها، بخصوص در ماه های زمستان بسيار رايج است. آنفولانزای خوکی
می تواند به درصد بالايی از ابتلا به بيماری در گله های خوک منجر شود و معمولا خوک را مبتلا می‌کند اما هرساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری، به ویژه از راه تماس با این حیوان، گزارش می‌شود.

اسلاید 2 :

در حال حاضر چرا اين همه نگرانی از بابت آنفولانزای خوکی وجود دارد؟

ويروسهای آنفولانزای خوکی معمولا انسانها را مبتلا نمی کنند. اما اين امکان وجود دارد که گاهی انسانها، و بخصوص اشخاصی که با خوکها تماس داشته اند به آن مبتلا شوند.

  • در اواخر آوريل 2009 موارد شيوع آنفولانزا ناشی از يک رشته ويروس آنفولانزای خوکی در مکزيک تشخيص داده شد و به سرعت رو به گسترش نهاد، و مواردی از ابتلا به بيماری در نقاط مختلف ايالات متحده آمريکا شامل کاليفرنيا، تگزاس، نيويورک و اوهايو و نيز در چند کشور ديگر مشاهده شده است.

اسلاید 3 :

در مورد شيوع اخير، انتقال آنفولانزای خوکی از انسان-به-انسان در اشخاصی که تماسی با خوکها نداشته اند گزارش شده است.

افرادی که با زدن واکسن خود را در برابر "آنفولانزا" مصون کرده اند در برابر آنفولانزای خوکی ايمنی نخواهند داشت.

خوشبختانه يک واکسن آنفولانزای جديد در حال تهيه است که می تواند افراد را در برابر آنفولانزای خوکی محافظت کند، اين واکسن در طول امسال عرضه خواهد شد.

اسلاید 4 :

علائم و نشانه های آنفولانزای خوکی چيست؟

علائم و نشانه ها در افراد مبتلا به آنفولانزای خوکی مشابه علائم آنفولانزای عادی انسانی است. البته اين امکان وجود دارد که رشته ويروس فعلی بتواند در برخی افراد بيماری شديدتری ايجاد کند. در مکزيک چند مورد فوت گزارش شده است.

افراد مبتلا به آنفولانزای خوکی معمولاً دارای تب (اغلب تب بالا)، سرفه، بدن درد، سردرد، احساس خستگی، و آبريزش يا گرفتگی بينی هستند. امکان دارد افراد دچار استفراغ و اسهال هم بشوند.

اسلاید 5 :

رشته ويروس فعلی شايد باعث شود شدت گلودرد افراد مبتلا در مقايسه با اشخاصی که به ويروسهای عادی آنفولانزای انسانی مبتلا شده اند، بيشتر گردد.

اسلاید 6 :

آنفولانزای خوکی چگونه تشخيص داده
 می شود؟

علائم انفلوانزای خوکی در میان انسان‌ها به آنفلوانزای انسانی شباهت دارد. این علائم شامل تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی
 می باشد.
برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند. به علت این شباهت ها پزشکان قادر به تشخیص قطعی آنفلوانزای خوکی نیستند، و تشخیص قطعی آن فقط با انجام تست آزمایشگاهی ممکن است.

اسلاید 7 :

 برای انجام آزمايش، يک نمونه از بخش انتهايی بينی يا گلو روی يک گلوله پنبه گرفته شده و برای آزمايش PCR  و يا کشت ويروسی آنفولانزای خوکی اين نمونه ها به آزمايشگاه ارسال می شوند.

آماده شدن نتايج آزمايش معمولاً چند روز طول می کشد.

اسلاید 8 :

آيا درمانی برای مبتلايان به آنفولانزای خوکیوجود دارد؟

اطلاعات اوليه حاکی از آن است که حال برخی از افراد که بيماری آنها ظرف مدت 24 تا 48 ساعت از شروع علائم تشخيص داده می شود، با دريافت يکی از اين دو داروی ضد  ویروسیOseltamivir (Tamiflu) یاZanamivir(Renelzaبهتر می شود.

اما بايد توجه داشت که اين داروها بطور معمول تجويز نمی شوند و فقط بايد به بيمارانی که ابتلای آنها به آنفولانزای خوکی اثبات شده يا کسانی داده شود که در تماس مستقيم با افرادی بوده اند که ابتلای آنها به آنفولانزای خوکی اثبات شده است.

 

اسلاید 9 :

ساير داروهای ضد ويروسی مانندAmantadineوRimantadine هيچ تاثيری بر ويروس آنفولانزای خوکی  ندارند.

دوره مسری بودن (واگيری) آنفولانزای خوکی از يک روز پيش از شروع علائم تا هفت روز بعد از شروع علائم
می باشد.

اسلاید 10 :

چگونه می توانيد خود و ديگران را
محافظت کنيد؟

  • سعی کنيد با افراد بيمار تماس نزديک نداشته باشيد .
  • تصور بر آن است که آنفولانزا بين انسانها عمدتا از طريق قطرات ريزی که با سرفه يا عطسه کردن افراد مبتلا بيرون می پاشد، منتقل می گردد.
    دست های خود را مرتبو بخصوص بعد از عطسه يا سرفه کردن، و بعد از تماس و نزديک بودن با افراد و حيوانات بيمار با آب و صابون ، يا مواد شوينده دست که الکل دارند بشوييد.
  • از دست زدنبه چشم، بينی و يا دهان خود خودداری کنيد.
  • اگر بيمار هستيد ، در خانه بمانيد و تماس خود با ساير افراد را محدود کنيد.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید