بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعاون رمز و راز اقتداراست                  طبيعت بر تعاون استوار است

خداوند داده دستور تعاون                  تعاون سنت پروردگار است

تعاون راه و رسم زندگاني ست           تعاون بستر فرهنگ کاراست

اگر قومي تعاون پيشه گيرد              زفقروضعف وذلت برکناراست

 

 استاد شهريار

اسلاید 2 :

تعاون cooperation را اولين بار فردي انگليسي به نام رابرت اون در مقابل واژه رقابت competition بيان کرد.

ريشه تعاون از کلمه عون به معني ياري کردن و همکاري است . و در فرهنگ لغت عميد به معني همکار ، مددکاري و يکديگر را ياري کردن مي باشد .

در اصطلاح علمي عبارتست از تمرکز امکانات ، سعي و تلاش افراد دربکارگرفتن آنها در راه رسيدن به هدف معين در جهت رفع نيازهاي مشترک .

اسلاید 3 :

.1ايجاد و تامين شرايط و امکانات کار براي همه به منظور رسيدن به استقلال کامل .

.2پيشگيري از تمرکز و تداوم ثروت در دست افراد و گروه هاي خاص در جهت تحقق عدالت اجتماعي .

.3توسعه و تحکيم مشارکت و تعاون عمومي بين همه مردم .

.4خدمات رساني به جامعه بدون دخالت دولت .

.5پرنمودن خلاء هاي توليدي ، توزيعي و خدماتي .

اسلاید 4 :

تعاريف :

     - ماده 2 قانون شرکت هاي تعاوني : شرکتي که از اشخاص حقيقي يا حقوقي که به منظور رفع نيازمندي هاي مشترک و بهبود وضع اقتصادي و اجتماعي اعضاء از طريق خودياري و کمک متقابل و همکاري آنان تشکيل مي شود شرکت تعاوني نام دارد .

     - اتحاديه تعاوني هاي ايالات متحده امريکا :هر شرکتي که در آن هر صاحب سهم ، تنها داري يک راي باشد و آن شرکت براي اجراي هرگونه فعاليت اقتصادي به نفع اعضاي خود به صورت اشتراکي تاسيس شود ، شرکت تعاوني نام دارد .

اسلاید 5 :

—رابرت اون که به عنوان پدر نهضت تعاون لقب گرفته است در سال 1830 ميلادي نخستين سنگ بناي جنبش تعاون را در انگلستان توسط 60 نفر کارگر بافنده به نام تعاونی دوستان راچديل بنا نهاد . اما در عمل موفق به اجراي برنامه ها و اهداف تشکيل خود نشد تا در سال 1844 ميلادي ، 28 نفر کارگر کارخانه بافندگي (27 نفر مرد و يک نفر زن) در نتيجه بحران اقتصادي اقدام به تشکيل و تاسيس شرکت تعاوني راچديل نمودند و اولين فروشگاه تعاوني را در روز 21 دسامبر 1844 افتتاح کردند . تاسيس اين فروشگاه سرآغاز نهضتي بود که امروزه تمامي جهان را در برگرفته و در حال حاظر در کشور انگلستان 700 شرکت تعاوني و 30 هزار فروشگاه تعاوني با 13 ميليون نفر عضو (ميانگين از هر خانواده 1 نفر عضو) در حال فعاليت مي باشند .

اسلاید 6 :

.1اصل آزادي                       Democracy Princple             

.2اصل اختيار                      Volontary Princple               

.3اصل استقلال                   Autonomy Princple

.4اصل عدالت                      Equity Princple

.5اصل همکاري متقابل       Mututity Princple

.6اصل جهاني             Universality Princple

.7اصل تکامل                 Evolution Princple

اسلاید 7 :

فرانسه : نهضت تعاوني در فرانسه توسط هانري کرومن و شارل فوريه به طور همزمان با جنبش انگلستان آغاز شد . در سال 1844 مجلس ملي فرانسه کمک 3 ميليون فرانکي را براي گسترش فعاليت هاي تعاوني با هدف توليد بيشتر از طريق متمرکز کردن کارگاه هاي کوچک تصويب کرد .

- در حال حاظر 3500 تعاوني در فرانسه با گردش مالي 77 ميليارد يورو درسال وجود دارند و بيش از 150 هزار نفر مشغول به کارند .

- فعاليت هاي تعاوني : - فرآوري بيش از نيمي از محصولات کشورزي در فرانسه . – وجود تعاوني هاي تخصصي مربوط به فعاليت هاي کشاورزي . – کنترل بخش توليد و بازاريابي توسط خود توليد کنندگان .

اسلاید 8 :

هند : بخش کشاورزي و تعاون هند ، زير مجموعه وزارت کشاورزي بوده و ساختار تعاوني هاي کشاورزي دولتي است .

-فعاليت هاي تعاوني ها : - تامين نهاده هاي مورد نياز کشاورزان . – مسئوليت جمع آوري و حفظ اطلاعات آماري و اقتصادي مربوط به کشاورزي . – مسئوليت تهيه سياستهاي کلي بخش تعاون . – تهيه سامانه هايي براي عرضه محصولات کشاورزي و صنايه دستي روستائي .

کره جنوبي : پس از گذراندن فراز نشيبهاي زياد براي دولتي و خصوصي شدن تعاوني هاي کشاورزي ، در حال حاظر در قالب فدراسيون ملي تعاوني هاي کشاورزي و به صورت غيردولتي فعاليت مي کنند . فعاليت اصلي اين فدراسيون بازاريابي ، تامين نهاده هاي دام و طيور ، بانک و سرمايه با مديريت مستقل مي باشد .

اسلاید 9 :

تعداد کل اتحادیه ها و تعاونی های روستائی ، کشاورزی و تولید بیش از 6600 شرکت و اتحادیه با حدود 6.5 میلیون عضو با سرمایه ای بالغ بر 48 میلیارد تومان می باشد و حجم معاملات (خرید و فروش محصولات کشاورزی )این شرکتها در انتهای سال 90 ، بیش از 2 میلیون تن با ارزشی معادل 35 میلیارد ریال .

تعداد تعاونی های زنان روستائی 311 با عضویت حدود 60 هزار نفر و سرمایه ای حدود 1.5 میلیارد تومان و اغلب به فعالیت های اجتماعی و تولید صنایع دستی می پردازند .

حجم فروش مواد سوختی در بین روستائیان : بیش از 5 میلیارد لیتر معادل حدوداً 290 میلیارد تومان .

دارای 1703 انبار و ظرفیت انباری حدود 1.6 میلیون تن .

دارای 50 انبار سرد و سردخانه با ظرفیت حدود 126 هزار تن.

تهیه و توزیع نهاده های کشاورزی : بیش از 2.5 میلیون تن  . (شامل انواع کود ، سموم ، بذور ، خوراک دام و طیور)  

اسلاید 10 :

در پي اوج تشکيل شرکتهاي تعاوني در گوشه و کنار جهان و حضور آنان در عرصه هاي بين المللي پس از جنگ هاي جهاني، روياي «رابرت آوون» از پيشتازان نهضت تعاون، نخستين «اتحاديه بين المللي تعاون» در 18 آگوست سال 1895 (1274 شمسي) سازمان يافت که هم اکنون دفتر مرکزي آن در شهر «ژنو» مي باشد.

پنج دفتر منطقه اي، آسيا اقيانوسيه، آفريقا، آمريکا، و اروپا، حلقه هاي ارتباط دهنده دفتر مرکزي در پنج قاره جهان مي باشند که عمده وظايف آنان اطلاع رساني، تحقيق و بررسي مشکلات، پيشنهادها و انعکاس ره آوردهاي نهضت تعاون دنيا است. اين اتحاديه با سازمانهاي بين المللي نظير سازمانهاي بين المللي کار (ILO)، شوراي توسعه و تجارت (UNCTAD)، نيز همکاري دارد. همچنين در شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد (UNIECOSOC) در جايگاه مشاور فعال مي باشد.

پرچم  ICA

در تفسیر پرچم ICA پرنده‌هایی با نماد صلح وجود دارند که در حال پرواز در یک رنگین کمان هستند هر کدام از رنگهای رنگین کمان بیانگر یک مفهوم است به نحوی‌ که رنگ قرمز به مفهوم شجاعت، رنگ نارنجی به مفهوم وجود احتمالات، رنگ سبز به مفهوم رشد، رنگ آبی آسمانی به مفهوم افق‌ها و کمک به مردم محروم و رنگ بنفش به مفهوم زیبایی و دوستی است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید