بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

مقاومت های ساخته شده را می توان به صورت های مختلفی به هم وصل کرد. که عبارتند از

1- اتصال سری

2- اتصال موازی

3- ترکیب سری و موازی

اتصال سری مقاومت های اهمی

اگر به واگن های قطار دقت کرده باشیم این واگن ها به صورت پشت سر هم به هم وصل شده می باشد. این واگن ها می توانند مشابه یا غیر مشابه باشند. اگر مشابه نباشند واگنی که بزرگ تر می باشد مسافر بیشتری حمل می کند. اتصال واگن ها را اتصال سری گویند. یعنی ابتدای واگن دوم به انتهای واگن اول وصل شده

اسلاید 2 :

زنجیر یک نمونه دیگر از اتصال سری می باشد.

اگر مقاومت ها را مانند زنجیر به هم وصل کنیم اتصال سری مقاومت ها ایجاد می شود.

اسلاید 3 :

مقاومت را با حرف R نشان میدهند. واحد مقاومت اهم می باشد. واحدهای بزرگ تر آن کیلو اهم و مگاه اهم می باشد. شمای فنی مقاومت به صورت زیر است.

نکته: جابجایی مقاومت ها در اتصال سری فرقی نمی کند.

اسلاید 4 :

جریان در مدار سری

جریان در مدار سری مانند سرعت واگن ها در قطار با هم برابر می باشد. یعنی جریان وارد شده در هر نقطه برابر جریان خارج شده از آن نقطه می باشد.

اسلاید 5 :

به عبارت دیگر آمپر مترها همگی یک عدد را نشان می دهند.

اسلاید 6 :

مقاومت در مدار سری

در مدار سری می توان بجای چند مقاومت سری یک مقاومت قرار داد که از مجموع مقاومت ها بدست می آید به چنین مقاومتی ، مقاومت معادل یا مقاومت کل گویند. مقاومت معادل را با RT نشان می دهند. در مدار سری با اضافه کردن مقاومت شدت جریان مدار کم می شود.

اسلاید 7 :

کاربرد مقاومت متغیر

از مقاومت متغیر برای تقسیم ولتاژ – کنترل جریان- تغییر شدت صوت در رادیو- تلویزیون و غیره می باشد.

نسبی بودن ولتاژ الکتریکی

ولتاژ الکتریکی یا اختلاف پتانسیل مانند فاصله یک کمیت نسبی می باشد. همچنین ارتفاع سطح آب در یک ظرف مدرج شده نیز یک کمیت نسبی می باشد. در شکل زیر نقطه B به عنوان مبنا انتخاب شده است.

اسلاید 8 :

در مورد ارتفاع آب در پشت سد ها  از همین روش استفاده می شود. وقتی می گویند ارتفاع آب پشت سد تا تاج سد 5 متر است یعنی تفاوت ارتفاع سطح آب  تا کف سد و ارتفاع تاج سد تا کف سد 5 متر است. این عبارت بیانگر این است ارتفاع یک کمیت نسبی می باشد.یعنی برای اندازه گیری ارتفاع یک نقطه مبنا انتخاب کرد.

در مورد ولتاژ نیز وضعیت همین طور می باشد. به عبارت دیگر ولتاژ یک کمیت نسبی می باشد. وقتی گفته می شود ولتاژ نقطه A ده ولت است، شنوده منتظر این است که نقطه دو کجاست. به عبارتی ولتاژ نقطه A نسبت به کدام نقطه 10 ولت است.

اسلاید 9 :

قانون ولتاژ کیرشهف (KVL)

هر مدار شامل مصرف کننده (مقاومت ها) و منبع تغذیه که بصورت مسیر بسته باشند را حلقه گویند. در هر حلقه جمع ولتاژ مصرف کنندها برابر منبع تغذیه می باشد.

اسلاید 10 :

توان مصرفی در مدار سری

توان کل در یک مدار سری از جمع توان مقاومت ها بدست می آید. اگر مداری شامل n مقاومت باشد آنگاه توان کل از رابطه زیر بدست می آید.

توان مقاومت از رابطه زیر بدست می آید.

نکته اگر در یک مدار سری مقاومت معادل Rt و جریان I باشد. توان مقاومت ها از رابطه زیر بدست می آید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید