بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اتوماسيون آزمايشگاهي از سال 1950 با افزايش تقاضاي تستهاي متنوع آزمايشگاهي شروع شد و آزمايشگاهها را قادر به انجام حجم كاري زيادتر و متنوع تر در زمان كوتاهتر بدون نياز به افزايش پرسنل فراهم ساخت.

اتوآنالايزر بيوشيمي دستگاهي است كه جهت اندازه گيري غلظت متابوليت ها، الكتروليت ، پروتئين ها و داروهاي موجود در سرم،‌پلاسما، ادرار، مايع و ساير مايعات بدن با دقت و صحت زياد بكارمي رود

اسلاید 2 :

1ـ افزايش سرعت كار آزمايشگاه

2ـ كاهش خطاهاي انساني

3ـ افزايش دقت و صحت نتايج

4ـ صرفه جويي در مصرف نمونه و  مواد مصرفي

5ـ كاهش هزينه هاي پرسنلي

اساس كار اين دستگاه همانند بسياري از تجهيزات آزمايشگاهي مبتني بر ميزان جذب نوري مواد آزمايش شده استوار است البته اين دستگاهها داراي برنامه هاي كامل جهت انجام تمام مراحل آزمايش بصورت اتوماتيك مي باشد. حتي برخي از آنها داراي يخجال براي نگهداري محلول ها و كيت هاي آزمايش مي باشند.

اسلاید 3 :

سيستم هاي اتوآناليزور همانند دستگاههاي مثل فتومتر و كمي لوميسناس در دو حالت وجود دارد:‌

1ـ سيستم هاي open

2ـ سيستم هاي closed

در سيستم open اپراتور قادر است پارامترهاي تست را تغيير داده و از كيت هاي متنوع موجود در بازار استفاده نمايد. در حاليكه در سيستم هاي closed پارامترهاي آزمايش توسط كارخانه سازنده براي كيت هاي خاصي برنامه ريزي شده و قابل تغيير نمي باشند لذا بايستي فقط از كيت هاي مورد نظر شركت سازنده  دستگاه استفاده شود.

با توجه به اينكه اكثر دستگاهها و كيت هاي آزمايشگاهي در كشورما، وارداتي هستند لذا بهتر است هنگام خريد از دستگاههاي با سيستم باز خريداري شود.

اسلاید 4 :

ساختمان کلی تجزيه گر های خودکار

1-منبع نوری ( هالوژن تنگستن )

2- مونو کروماتور

3کووت

4- فتودتكتور( آشكارساز) : تبديل انرژي نوري به الكتريكي

5- بازوی مکنده نمونه

6- بازوی مکنده معرف

7- انکوباتور

شستشوي Probe-8

9- مخلوط کننده

10- واحد پردازش

اسلاید 5 :


موتورهای الكتریكی كاربردهای وسیعی در دستگاه های پزشكی و آزمایشگاهی دارند، وظیفه این موتورها در دستگاه های اتوآنالایزر بیوشیمی تولید نیروی لازم جهت حركت افقی (چرخشی) سینی سمپل، سینی واكنش، سینی معرف ها و نیز حركت عمودی سوزن های سمپلینگ و مكش و و حركت پیستون در داخل سرنگ نمونه بردار و به حركت درآوردن غلطك پمپ های پریستالتیك است. همچنین از این موتورها برای حركت دورانی چرخ فیلترها (Filter Wheel) در مقابل لامپ دستگاه استفاده است. با توجه به وسیع بودن دامنه استفاده از این موتورها در اتو آنالایزرهای بیوشیمی بسیار مهم است كه اپراتور یك دستگاه اتوآنالایزر بیوشیمی حداقل اطلاعاتی در خصوص تنظیم و سرویس های دوره ای آنها داشته باشد.
انتقال نیروی تولید شده توسط موتورهای الكتریكی به اهداف مورد نظر از 3 طریق صورت می‌پذیرد:

اسلاید 6 :

تسمه های انتقال نیرو-1


این روش انتقال نیرو در قسمت های سینی نمونه ها و سینی كووت های واكنش و بعضاً در حركت عمودی سوزن های نمونه برداری، مشاهده می شود. طول عمر این تسمه ها به كیفیت جنس آن بستگی داشته و معمولاً پس از اج رای هر 000/150 الی 000/200 تست باید تعویض شوند، توجه کنید كه این تسمه ها نیاز به هیچ گونه سرویس دوره ای نظیر تمیز كردن با استفاده از پاك كننده های شیمیایی و یا روان كاری با استفاده از گریس یا روغن روان ساز ندارند.

اسلاید 7 :

-2سیستم انتقال نیروی چرخ دنده ای


از این روش انتقال نیرو در سوزن های نمونه برداری و مكش و همچنین حركت پیستون در داخل سرنگ سمپلر (مانند سرنگ های هامیلتون) استفاده می شود. طول عمر چرخ دنده ها به كیفیت جنس آنها بستگی دارد و براساس محل مورد استفاده از دو نوع فلزی و پلاستیكی ساخته می شوند. چرخ دنده ها در فواصل كاری معین (پس از انجام هر 000/25 تست) نیاز به سرویس دوره ای به صورت زیر دارند:
ابتدا كلیه اتصالات چرخ دنده ای را باز کرده و غلطك ها و چرخ دنده ها را با احتیاط كامل از یكدیگر جدا کنید و سپس آنها را با مواد شوینده و پاك كننده تمیز كرده و پس از خشك كردن با روغن مخصوص روان كاری (مانند روغن های چرخ خیاطی) آنها را پاك کنید و پس از جاگذاری و مونتاژ مجدد قطعات، مجدداً قسمت های درگیر با یكدیگر را با گریس مخصوص چرخ دنده بپوشانید.

اسلاید 8 :

-3سیستم انتقال نیروی مستقیم

  • در این سیستم نیروی تولید شده توسط موتورالكتریكی مستقیما به وسیله روتور آن به هدف مورد نظر منتقل می شود مانند پمپ های پریستالتیك كه غلطك‌های این پمپ به روی روتور الكتریكی آن نصب شده اند و یا چرخ فیلتر كه مستقیماً به روتور متصل شده است.
    برای تست یك موتور الكتریكی باید آن را به كار انداخت و عمل تعریف شده برای آن موتور را تست کرد. به عنوان مثال اگر یك موتور الكتریكی وظیفه هدایت سوزن نمونه برداری را به داخل كاپ های نمونه به عهده داشته باشد، بای دقیقا سوزن نمونه برداری را به داخل كاپ نمونه ای هدایت کند كه به آن دستور داده شده است، یا اگر یك موتور الكتریكی وظیفه هدایت سوزن مكش را به داخل كاپ های معرف به عهده دارد باید دقیقا سوزن مكش را به داخل همان كاپ ری هدایت کند و اگر یك موتور الكتریكی وظیفه قرار دادن فیلترهای دستگاه را در مقابل منبع نور به عهده دارد باید دقیقا فیلتر تعیین شده را در مقابل منبع نوری دستگاه قرار دهد.
    برای كالیبر كردن قسمت های سخت افزاری و مكانیكی كه توسط این موتورها كنترل می شوند باید ابتدا نقطه صفر یا مرجع هر قسمت را برای دستاه تعریف کرد، به عنوان مثال باید برای دستگاه، موقعیت اولین كاپ نمونه یا اولین ظرف معرف یا فیلتر شماره یك و ... مشخص باشد، برای این منظور از یك زایده فلزی و یك سنسور حساس به نور استفاده می شود.

اسلاید 9 :

  • توان ورودی دستگاه
    برای تامین برق مورد نیاز مدارات الكترونیكی در دستگاه های پزشكی، یك منبع تغذیه و یك ترانس مبدل در داخل دستگاه قرار داده می شود به نحوی كه برق شهری به ورودی این منبع متصل می شود، بنابراین لازم است كه سالانه یك بار توان خروجی این منبع تغذیه و ترانس مبدل جریان برق (كه در واقع برق ورودی دستگاه است) تست شده و در صورت نیاز تنظیم شود، این كار با استفاده از یك مالتی متر دقیق انجام می شود.

اسلاید 10 :

  • تمام اتوماتیك بودن سیستم
  • انعطاف پذیری برای اجرای مراحل آزمایش (از پی پت كردن نمونه تا تولید نتایج)
  • تعداد معرف های بیشتر در دستگاه قابل پذیرش باشد.
  • تعداد نمونه بیشتر در حالت دستیابی تصادفی اجرا شوند.
  • ظرفیت Cup یا جایگاه نمونه برداری همچنین تعداد تست ها بالا باشند
  • تمام جایگاه های بلوك كووت تحت كنترل دمایی باشند.
  • جایگاه های نگهداری معرف ها و محلول به راحتی قابل برداشت و نگهداری در یخچال باشند.
  • امكانات كنترل كامپیوتری (سیستم هوشمند كنترلی) برای اجرای عملیات وجود داشته باشد. (مانند كنترل سطح مایعات، كنترل وجود كووت و كنترل مراحل عملكرد موتور، اطمینان از اجرای صحیح عملیات در طی جریان آزمایش)
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید