بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اخلاق حرفه اي چيست ؟
بايد ها و نبايد ها ؟
تفاوت اصول با مباني اخلاق حرفه اي ؟
اصول ارتباط با بيمار؟
آيا همه ملزم به رعايت آن هستند؟

اسلاید 2 :


اخلاق پرستاري جزيي از مسئوليت پذيري و تعهد ما به بشريت است. از آنجا كه نوع روابط ما با افراد،بخصوص بيماران مي بايد مطابق با دستورات الهي باشد ،پس بر مبناي اعتقادات اسلامي خويش، افراد بيمار را بايد برادران و خواهران ديني خويش بدانيم.
بدين ترتيب مشاهده مي شود كه پرستاري جلوه گاه صداقت ،انسان دوستي ،فداكاري ،ايثار و از خودگذشتگي، تعهد و تدين است. بستر تداوم تقوا نمودار وفاداري به سوگند ها است.ميدان علم و عمل و بروز فضايل اخلاقي و انساني است . پرستاري نگهباني از زندگي انسان ،تجليگاه قدرت خداوند در نجات جان آدمي است.
احترام به انسانيت انسان به عنوان اشرف مخلوقات و بالاخره ميدان امتحان الهي براي پرستار است. بديهي است كه تنها چنين پايه هاي فكري و اعتقادي است كه مي تواند پرستار و اخلاق پرستاري را شكل و معني دهد .

اسلاید 3 :

1- تقوا: انساني كه فاقد تقوا است همواره در خطر لغزش و سقوط است . گر چه همگان به تقوا نيازمندند ولي پرستاران به دلايل ظرايف و حساسيت كارو ويژگيهاي خدمات خود ،قطعا بدان نيازمندترند.
2 - آگاهي متناسب با دانش روز: نبايد فراموش كرد كه ارزش كارها به كميت و حتي كيفيت آنها نيست ، بلكه به ميزان اخلاص و احساس مسئوليت و تلاش و زير بناي عقيدتي آنها ست.
3- نظم در امور : همه ، بخصوص هر جا كه مسئوليت ها سنگين تر و نوع خدمات حساس تر است به نظم نياز مند ترند . نظم در امور بخصوص براي پرستاران اتاق عمل كه به زيور تقوا آراسته اند ، براي پيشرفت علم و آسايش جسمي ، وجداني و روحي آنان ضروري است.
4- جلب اعتماد مريض: زماني كه بيمار از پرستار ، تقوا ، دلسوزي ، آگاهي و تلاش صادقانه در اداي وظايف ديد ، بدون شك به چنين فرد شايسته اي اعتماد مي كند كه اين امر باعث احترام و علاقه از طرف بيمار به آنان خواهد شد.

اسلاید 4 :

5 – راز داري : پرستار درپرونده بيمار و يا در اتاق عمل اطلاعاتي در مورد بيمار خواهد يافت كه افشاي آنها افشاي راز بيمار و كاري بس ناپسند و خلاف دين و اخلاق است. 6 - راستگويي: هميشه اشتباهات انجام داده شده را با كمال شهامت اطلاع دهند تا هر چه زود تر رفع شوند.زيرا كتمان آن ممكن است براي بيمار خطراتي را در بر داشته باشد. 7 – صبور باشد ، بخصوص در مواقعي كه ديگران عصباني هستند و اگر جراح در حين عمل حرف زننده اي ادا نمود جواب ندهد و بعد از عمل راجع به موضوع با او صحبت كند زيرا عصبانيت همه ضررش به بيمار ميرسد. 8 – متواضع باشد و از تكبر و غرور مطلقا پرهيز كند كه اين صفات از خود خواهي است . فرد متكبر چون عيبهاي خود را نمي بيند در صدد رفع آنها بر نمي آيد و اين مانع پيشرفت او مي گردد زيرا حاضر به قبول هيچ مطلب آموزنده اي از طرف ديگران نمي باشد. 9 – هوشيارباشد: همواره با هوشياري كامل مواظب اوضاع بوده و مراقب باشد كه خطايي از خود يا ديگران سرنزند.

اسلاید 5 :

10 – وظيفه شناسي: به مسئوليت بزرگ خود آگاه باشد و سعي كند آن را به نحو احسن انجام دهد و براي به ثمر رساندن آن مدد خواهي ديگران را بپذيرد و خود نيز به موقع به ديگران ياري كند. 11 – از نظر روحي و جسمي سالم و قوي باشد : زيرا اتاق عمل جاي افراد مريض و رنجور نيست و سعي نمايد از خودش مراقبت كند بخصوص از دستها كه حين عمل بايد به جراح كمك كند. 12 – با گذشت باشد : نسبت به همكاران خود با مهرباني . دوستي رفتار كند و سعي كند در قبال رفتار نادرست ديگران نسبت به خود فروتني و گذشت داشته باشد تا محيط كار مناسبي را براي خود و ديگران ايجاد نمايد . 13 – ظاهر آراسته و متين داشته باشد و طرز سخن گفتن با ديگران و اينكه با هر فردي به چه صورت صحبت كند را بداند . در حين سخن گفتن به كسي توهين نكند و از شوخيهاي بي جا بپرهيزد. 14 – قوانين و مقررات اتاق عمل را رعايت كرده و اجراي آن را به ديگران ياد آور شود.

اسلاید 6 :

15 – وقت شناس باشد و هميشه به موقع سر كار حاضر باشد زيرا تاخير در حضور باعث اختلال در كار اتاق عمل و تلف شدن وقت مي گردد .همچنين حد اكثر استفاده از وقت را بكند. 16 – سرعت عمل و سرعت انتقال داشته باشد ولي بدون عجله و شتابزدگي . در حين كمك به جراح بايد فكر او را بخواند و هميشه يك قدم از او جلوتر باشد و خوب فكر كند و به موقع تصميم بگيرد. 17 – انعطاف پذير باشد و عكس العمل سريع و صحيح در مقابل حوادث پيش بيني نشده داشته باشد . تغييرات تازه را بپذيرد و بداند كه هر روش خوبي تغيير پذير است و اگر يك قدم به جلو نرود، يك قدم عقب مانده است. 18 – انتقاد پذير باشد: انتقاد بجا را قبول و اشتباهاتش را بپذيرد زيرا اين عمل باعث پيشرفت او مي شود. 19 – صرفه جو باشد : ارزش لوازم اتاق عمل را بداند ، روش صحيح نگهداري از آنها را رعايت كند و وسايل را به موقع ، بجا و به اندازه مصرف نمايد.

اسلاید 7 :


بخش یک : محیط فیزیکی
ماده ۱- تفکیک کامل اطاقهای رختکن آقایان از خانمها (قبل از خط امان) اعم از پزشک , پرستار و خدمه, می بایست حتی المقدور اطاقهایی انتخاب گردد که به سایر فضای اطاقهای عمل اشراف نداشته باشد و افراد بتوانند هنگام تعویض لباس کلیه شئونات اخلاقی و اسلامی را رعایت نمایند (بستن درب, کشیدن پرده و یا کرکره ها)
ماده ۲- تفکیک کامل اطاقهای غذاخوری, چایخوری آقایان از خانمها در کلیه ساعات شبانه روز (اعم از پزشکان, پرستاران و کادر خدمات)
ماده ۳- مجزا نمودن اطاقهای دستشویی (اسکراب) خانمها از آقایان با توجه به تفاوتهای فیزیکی ساختمانها با ابتکار عمل لازم در حد مقدورات از قبیل استفاده از پرده پاراوان.

اسلاید 8 :

بخش دو : پوشش کارکنان و بیماران

.ماده ۴- پوشش کارکنان مرد: پوشش کارکنان مرد اطاق عمل اعم از پزشک, پرستار و خدمه می بایست طبق ضوابط تعیین شده زیر , با رنگهای مناسب تهیه گردد. الف- شلوار بلند تا مچ پا با گشادی مناسب که مچ آن به تناسب تنگتر باشد (حداقل ۱۵ سانتیمتر) ب - قد پیراهن تا روی باسن با گشادی مناسب ج- قد آستین تا ۱۰ سانتیمتر بالاتر از آرنج د-یقه گرد (کاملا دور گردن ) ه- کلاه مناسب بطوریکه تمام سر و موها را بپوشاند. و- کفش مخصوص اطاق عمل (پوتین با رینگ سفید ) استفاده شود. تبصره(۱): به منظور رعایت کامل اصول بهداشتی , آقایانی که محاسن دارند, از ماسکهای بزرگتر که پوشش لازم را ایجاد می نماید استفاده نمایند. ماده ۶- پوشش بیماران مرد: جهت بیماران مرد باید از گان و کلاه و یا سربند که تمام موهایشان را بپوشاند استفاده شود. ماده ۷- پوشش بیماران زن: جهت بیماران از گان و روسری بزرگ و مناسب که گردن و سینه های آنان را کاملاً بپوشاند استفاده شود. تبصره (۲): کلیه بیماران باید در تمام مراحل عمل (باسثنای مواقع ضروری ) با ملحفه یا شان عمل پوشانیده شوند.

اسلاید 9 :

ماده ۵- پوشش کارکنان زن : پوشش خانمها در اطاق عمل و اطاق زایمان اعم از پزشک, پرستار و کادر خدمات می بایست با شرایط تعیین شده زیر تهیه گردد. الف- شلوار بلند با گشادی مناسب کهمچ پای آن به تناسب تنگتر باشد (حداقل ۱۵ سانتیمتر) ب - مانتو گشاد و بلند تا سر زانو ج - قد آستین تا مچ و سرمچها می بایست بصورت کشباف جمع شود. د- یقه گرد (دور گردن با شکافی ۱۵-۱۰ سانتیمتر در جلو که با سجافی ۵ سانتیمتر روی هم قرار گیرد) ه- مقنعه به رنگ مناسب تا روی سینه که با دکمه های مانتو ثابت شود. و- جوراب سفید ضخیم و ساده ز- کفش مخصوص اطاق عمل (پوتین با رنگ سفید ) استفاده شود.

اسلاید 10 :

بخش سه : روش اجرایی یک : بیماران ماده ۸- بیمار باید با پوشش کامل مطابق ماده ۷-۶ توسط پرستار و بیمار بر بخش با آمادگی کامل جسمی به پرستار اطاق عمل تحویل شود. ماده ۹- پرستار اطاق عمل ضمن رعایت کلیه مقررات مربوطه و پس از گرفتن آگاهیهای لازم به منظور حمایت روحی و معطوف نمودن توجه بیمار به معنویات و اتکال به خداوند و جلب اعتماد بیمار در مورد انجام خواسته هایش او را برای انجام عملیات هوشبری با رعایت موازین شرعی آماده می سازد. ماده ۱۰- انتقال بیمار بر روی تخت عمل بوسیله پوششهای برزنتی با میله های متحرک و یا توسط پارچه (ملحفه) انجام پذیرد. تا از تماس مستقیم پرسنل اطاق عمل با اعضای بدن بیمار پیشگیری گردد. ماده ۱۱- در صورتیکه بیمار احتیاج به سند مثانه دارد میبایست الزاما افراد همگن عمل سنداژ را انجام دهند. اگر فرد همگن وجود نداشته باشد لازم است توسط خود پزشک انجام شود. ماده ۱۲- در مورد بیمارانیکه لازم است از دستگاه مانیتورینگ استفاده نمایند , باید عمل گذاشتن الکترودها در مورد بیماران حتی الامکان بوسیله پرسنل همگن انجام شود. ماده ۱۳- تنظیم وضعیت بیمار (Positioning) حتی المقدور با کمک پرسنل همگن انجام شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید