بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

دلایل ازدواج پیامبر(ص)وحضرت خدیجه(س)
خدیجه بانوی فهیم و ثروتمند مکه از زنان نادر جزیره العرب بشمار میامد.با ان که دو شوهر پیشین اش بدرود زندگی گفته بودند:شادابی و جوانی خود را حفظ کرده همچنان دست رد به سینه بزرگان واشراف میزد وخواستگارانش را نومید میساخت اوکه با تبار با فضیلت امین قریش را نیک می شناخت ویا از راز نهفته در وجود این جوان پاکدامن اگاه بود.

اسلاید 2 :

پیامبر گرامی اسلام در خانه ابوطالب وتحت کفالت ایشان به سن 24سالگی رسیده بود.ابوطالب نگران آینده پیامبر بود معمولآ در شهر مکه کاری جز تجارت برای اشتغال جوانان وجود نداشت چه اینکه محیط مکه بر خلاف مدینه،آب وسایر امکانات کافی برای کشاورزی نداشت ومردم این شهر همگی یا تاجر کلی یا کاسب جزیی بودند ولی ابوطالب ثروتی نداشت که از مال قریش سرمایه لازم را دراختیار پیامبر قرار دهد از این رو به ان حضرت پیشهاد کرد که خدیجه(زن ثروتمند مکه)وامی بگیرد ومانند بسیاری از افراد،او نیز با مال خدیجه تجارت نماید

اسلاید 3 :

بسیاری از نویسندگان برآنند که پیامبر با پیشنهاد عمویش ابوطالب موافقت نمود هنگامی که ابوطالب جریان را با خدیجه مطرح ساخت وی پیشنهاد سرپرستی کاروان تجارتی خویش را به وی داد واو نیز پذیرفت بدین ترتیب پبامبر اولین واخرین سفر تجاری خویش را انجام داد.ابن هاشم مینویسد ذمانی که امانت،شجاعت و بزرگواری پیامبر اسلام در مکه مشهور شد،خدیجه خود سرپرستی کاروانش را به پبامبر پیشنهاد داد به شرطی که بهره ی بیشتری از همه ی تجار دیگر در اختیار او قرار دهد.پیامبر با حمایت ویژه ی خدیجه-- که غلامی به نام(میسره)نیز به همراه ان حضرت در این سفرفرستاد--به این سفر تجاری رفت.وبه سرعت کالای خویش را در شام به فروش رسانید و کالای مورد نظر خود را خریداری کرد.وهمراه کاروان به مکه بازگشت.کاروانیان واز جمله میسره--که سخت تحت تاثیر اخلاق وصداقت پیامبر واقع شده بودند--همگی از بزرگواری ان حضرت تمجید مینمودند.

اسلاید 4 :

میسره بیشترین تعریف و تمجید از صدق و معنویت پیامبر با خدیخه در میان گذاشت.خدیجه با شنیدن اظهارات میسره به دنبال پیامبر فرستاد وبه او گفت: پسرعمو،من به خاطر فامیلی با تو، شرافت خانوادگی،امانت،حسن خلق وراستگویی تو علاقه مند به ازدواج با تو هستم.پیامبر نیز جریان را با عموهای خویش در میان گذاشت.عمویش حمزه بن عبدالمطلب همراه پیامبر بر خویلد-پدر خدیجه-وارد شدند واز او خدیجه را خواستگاری نمودند.او نیزخدیجه را به ازدواج پیامبر دراورد.درباره ی اختلاف سنی پیامبر با خدیجه بسیاری از نویسندگان سن پیامبر را 25وسن خدیجه را 40سال گفته اند.یعقوبی مینویسد بعضی سن پیامبر را هنگام ازدواج با خدیجه 30سال ذکر کرده اند،ولی درباره ی عمر خدیجه وی اظهار نظرنکرده است

اسلاید 5 :

چنان که در سیره ی ابن هاشم نیزچنین است.معمولا نویسندگانی که در این زمینه اظهار نظر کرده اند عمر خدیجه را در هنگام ازدواج با پیامبر 40سالوبعضی نیز45سال گفته اند ولی تعداد فرزندان پیامبر از خدیجه-6فرزند-گویای ان است که سن خدیجه کمتر از چهل سال بوده است زیرا دوران بارداری و فرزنددار شدن زنان به ویژه در حجازکمتر از40سال است(والله اعلم)پیامبر تا خدیجه زنده بود همسری اختیار نکرد.

اسلاید 6 :

حجر آورده است كه از امتيازات خديجه آن بود كه پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ را هميشه گرامي مي‌داشت و سخن او را قبل و بعد از بعثت تصديق مي‌كرد. خديجه چون احساس كرد پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ نسبت به زيد بن حارثة تمايل خاصي دارد او را به حضرت بخشيد. نيز آمده است كه وقتي كفار مسلمين را در مكه مورد حصر و تحريم اقتصادي و اجتماعي قرار دارند و مسلمانان در محله شعب ابي طالب يا بني هاشم جمع شدند تا در كنار هم مشكلات اين تحريم را سپري نمايند، خديجه تمامي اموال خود را در طول سه سال بين مسلمين انفاق كرد.
با بعثت پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ خديجه (س) به عنوان اولين ايمان آورنده حضرت ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ را در تمام مراحل رسالت ياري نمود. ابن اثير به نقل از ابن اسحاق آورده است كه: خديجه نخستين مسلمان بود. پس خدا بدين امر بار اندوه رسولش را سبك كرد. وقتي پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ با خديجه راز دل مي‌گفت، خديجه از اندوه او مي‌كاست و او را تصديق مي‌كرد و كار مردم را بر او آسان مي‌كرد. ابن

اسلاید 7 :

علل ظاهری وباطنی این ازدواج
مردان مادی که همه چیز را از دریچه ی مادی گری مطالعه میکنند پیش خود چنین تصور میکنند که:چون خدیجه ثروتمند وتجارت پیشه بود،برای امور تجاری خود به این مرد امین بیش از هر چیزی نیازمند بود،از این لحاظ با محمد ازدواج نمود ومحمد نیز از وضع زندگی ابرومندانه ی او اگاه بود،با اینکه توافق سنی نداشتند تفاضای او را پذیرفت. ولی انچه در تاریخ در تاریخ نشان می دهد این است که محرک خدیجه برای ازدواج با امین قریش یک سلسله جهات معنوی بود،نه جنبه های مادی اینک شواهد ما:
1-سخنان میسره
2-سخنان دانای یهود
3-سخنان عموی خدیجه
4-خواب خدیجه

اسلاید 8 :

پیشنهاد ابتدا از طرف خود خدیجه بوده است حتی ابن هشام نقل میکند که:خدیجه شخصا تمایل خود را اظهار میکند و چنین گفت:عموزاده!من بر اثرخویشی که میان من و تو برقراراست و ان عظمت و عزتی که میان قوم خود داری و امانت و حسن خلق و راستگویی که از تو مشهود است جدا مایلم با تو ازدواج کنم.
((امین قریش)) به او پاسخ داد که:لازم است عموهای خود را از این کار اگاه سازد وبا مشورت انها این کار را انجام دهد.بیشتر مورخان معتقدند که نفیسه دختر(علیه)پیام خود را به پیامبر به طرز زیر

اسلاید 9 :

رساند:محمد!چرا شبستان زندگی خود را با چراغ همسر روشن نمیکنی؟هرگاه من تو را به زیبایی وثروت،شرافت وعزت دعوت کنم میپذیری؟پیامبر فرمود:منظورت کیست؟وی خدیجه را معرفی نمود.حضرت فرمود:ایا (خدیجه) به این کار حاضر میشود؟با اینکه وضع زندگی من با او فرق زیادی دارد؟نفیسه گفت: اختیار او در دست من است و من او را حاضر میکنم تو وقتی را معین کن که وکیل او عمرو بن اسد با شما و اقوامتان دور هم گرد امده ومراسم عقد و جشن برگزار شود.رسول گرامی با عموهای بزرگوار خود(ابوطالب)جریان را مذاکره کرد مجلس باشکوهی که شخصیت های بزرگ قریش را دربرداشت تشکیل گردید.

اسلاید 10 :

عفيف كندي مي‌گويد: در جاهليت به مكه آمدم و چون خواستم براي خانواده ام عطريات و لباس تهيه نمايم به نزد عباس بن عبدالمطلب رفتم به كعبه نگاه كردم كه ديدم جواني به طرف كعبه آمد و رو به كعبه ايستاد، پس نوجواني و زني به دنبال او آمدند و در كنار و پشت او ايستادند و چون او به ركوع و سجود رفت آنان نيز چنين كردند، چون از عباس در خصوص آنها پرسيدم، گفت: محمد، علي و خديجه هستند.
هم چنين آمده است كه چون حضرت جبرئيل بر پيامبر ـ‌ صلّي الله عليه و آله ـ نازل شد و وضو گرفتن و نماز خواندن را به حضرت آموخت. پيامبر نيز به خديجه آموخت. پس خديجه وضو گرفت و نماز خواند.
تمام فرزندان پيامبر ـ غير از ابراهيم ـ از خديجه بودند. براي خديجه 4 دختر به نام‌هاي رقيه، زينب، ام كلثوم و فاطمه و يك پسر به نام قاسم و بنابر نقلي دو پسر به نام‌هاي قاسم و عبدالله نام برده‌اند. برخي نيز سه پسر براي خديجه بر شمرده اند به نام‌هاي قاسم، طاهر و طيّب.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید