بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

استئوآرتریت شایعترین اختلال مفصلی است وشایعترین علت ناتوانی دراز مدت در اکثر جوامع می باشد.

به علت هزینه های پزشکی مستقیم وهمچنین هزینه های غیرمستقیم این بیماری ضربه اقتصادی سنگینی به بیمار وارد میکند.

استئوآرتریت یک مشکل مهم در حال افزایش سلامت عمومی است که تاثیر آن با بالا رفتن سن افرادافزایش می یابد.

اسلاید 2 :

پاتولوژی

استئوآرتریت که به عنوان آرتریت دژنراتیو نیز شناخته می شود با کاهش پیشرونده غضروف مفصلی به همراه نوسازی استخوان ساب کندرال مشخص می شود.

با وجود این استئوآرتریت یک اختلال پیچیده با یک یا چند عامل خطر قابل شناسایی است که ازروندهای بیومکانیکی متابولیک والتهابی تا سن-جنس وعوامل ژنتیک راشامل می شود. 

استئوآرتریت ممکن است از انواع مختلف صدمات بیومکانیکی از جمله ترومای مفصلی جداگانه یا تکرار شونده ناشی شود.

 شغلهای خاصی که استرسهای تکرارشونده مفصلی ایجاد می کنند مستعد استئوآرتریت زودرس هستند. استئوآرتریت در مردان وزنان جوانتر از 45 سال از شیوع یکسانی برخوردار است اما در میان زنان بعد از 55 سالگی شیوع بیشتری دارد .استئوارتریت که مفاصل اینترفالنژیال پروگزیمال ودیستال رادرگیر میکند در زنان بسیار شایعتر است وتمایل دارد بستگان درجه اول مونث را مبتلا سازد  استئوآرتریت زانودر میان زنان آمریکایی وافریقایی شایعتر از سفیدپوستان است.

 

 

 

اسلاید 3 :

پاتولوژی

اختلالات متابولیک خاصی از قبیل هموکروماتوز واکرونوز نیزبا استئوآرتریت درارتباط هستند.

بیماریهای مفصلی التهابی مانند آرتریت روماتوئید ممکن است باعث تجزیه غضروف وعوامل بیومکانیکی شوند که سبب ساز استئوآرتریت ثانویه هستند.

استئوآرتریت به دو شکل اساسی اولیه و ثانویه تقسیم بندی میشود .استئوآرتریت اولیه یک حالت ایدیوپاتیک است که ممکن است لوکالیزه باشد .

استئوآرتریت ثانویه ناشی از وضعیتهای مختلفی از قبیل اختلالات مادرزادی وتکاملی –سایر اختلالات استخوانی ومفصلی وعلل اندوکرین –نورولوژیک وعلل دیگر است.       

اسلاید 4 :

زودرس ترین یافته در استئوآرتریت فیبریلاسیون سطحیترین لایه غضروف مفصلی است .باگذشت زمان شکاف سطح مفصلی عمیقتر می شود وفیبریلاسیونها به استخوان ساب کندرال گسترش می یابند غضروف از هم گسیخته شده وبه داخل مفصل رها می شود ماتریکس تجزیه می گردد وسرانجام با از دست رفتن کامل غضروف تنها استخوان در معرض قرار گرفته باقی می ماند.

در ابتدای این روند ماتریکس غضروف دارای تغییرات چشمگیری می شود به طوری که محتوای آب آن افزایش و میزان پروتئوگلیکان آن کاهش می یابد .   

اسلاید 5 :

درمراحل بعدی باعث نفوذ شکاف ها به داخل استخوان ساب کندرال وهمچنین آزادسازی غضروف رشته رشته شده به داخل فضای مفصلی می شوند.

دانسیته استخوان ساب کندرال افزایش می یابد وحفرات استخوانی شبه کیستی حاوی بافت غضروفی –میکسوئید یا فیبری ایجاد می شوند .

استئوفیتها که به معنی ازدیاد استخوانی در حاشیه های مفاصل در حد فاصل استخوان-غضروف هستند ممکن است در محل اتصالات کپسول تشکیل شوند. استئوفیتها در محدود کردن حرکت مفصلی نقش دارند.      

اسلاید 6 :

انواع مختلفی از کریستالها در مایع سینوویال وسایر بافتهای مفاصل استئوآرتریتی شناسایی شده اند که قابل توجه ترین آنها کلسیم پیروفسفات دی هیدرات وآپاتیت هستند.

غالبا این کریستالها تنها یک علامت هستند وبا وسعت وشدت بیماری ارتباطی ندارند. تنوع عوامل خطرساز استئوآرتریت مطرح کننده این است که انواع مختلف وزیادی از صدمات به غضروف مفصلی از جمله ترومای بیومکانیکی والتهاب مفصلی مزمن به علاوه فاکتورهای ژنتیکی ومتابولیک می توانند خصوصیات مشخص استئوآرتریت را ایجاد کنند.  

اسلاید 7 :

ویژگی مشخص استئو آرتریت درد است . درد به طور مشخص به صورت نوعی ناراحتی دردزای عمقی است که شروع آهسته دارد ودر ابتدا با انجام فعالیت تشدید وبا استراحت بهبود می یابد.

معمولا این درد محدود به مفصل گرفتار است و گهگاه درد به یک مکان دور دست منتشر می شود. درد همراه با استئوآرتریت ممکن است از پرخونی وریدی استخوان ساب کندرال –بافتهای دور مفصلی یا سینوویت ناشی شده باشد. درد ممکن است در نتیجه بیماری پیشرونده واز دست رفتن کامل غضروف در هنگام استراحت نیز رخ دهد.      

اسلاید 8 :

ویژگیهای بالینی

خشکی به ویژه بعد از بی فعالیتی طولانی مدت یک مشخصه است اما این خشکی معمولا طولانی نیست وحدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد.

یک خصوصیت شایع که بیمار گزارش میکند تشدید علایم با تغییرات آب وهوا است. در معاینه حساسیت خط مفصلی وبزرگ شدن استخوانی مفصل آشکار می شود. 

اسلاید 9 :

تشخیص استئوآرتریت برپایه شرح حال- معاینه فیزیکی وخصوصیات رادیو گرافیک مشخص استوار است.

پزشک باید استئوآرتریت را از بیماریهای التهابی مفصل از قبیل آرتریت روماتوئید تمایز دهد وبیمارانی را که مبتلا به شکل ثانویه استئوآرتریت هستند را شناسایی کند. 

مفاصل درگیر در استئوآرتریت شامل مفاصل اینترفالنژیال دیستال- مفاصل اینتر فالنژیال پروگزیمال- اولین مفاصل کارپومتاکارپال- مفاصل مهره های گردنی وکمری- مفاصل هیپ- زانوهاواولین مفاصل متاتارسوفالنژیال هستند.گرفتاری مچ دست –آرنجها-شانه هاومچ پا به جز در موارد تروما یا بیماری مادرزادی وبیماری اندوکرین نادر است.     

اسلاید 10 :

 علایم التهابی از قبیل گرمی مفصل –ضخیم شدن سینوویوم ودفرمیته دوکی شکل عموما در استئوآرتریت دیده نمی شود اما افوزیون بخصوص در زانو شایع است.

خصوصیات رادیوگرافیک استئوآرتریت شامل اسکلروز ساب کندرال –باریک شدگی فضای مفصلی - کیستهای ساب کندرال واستئوفیتها هستند.   

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید