بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

استان سیستان و بلوچستان با وسعت حدود 181785 کیلو متر مربع معادل 11/5درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.  جمعیت استان 2534327 نفر می باشد.از شمال به استان خراسان جنوبی، از جنوب به دریای عمان، از شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان و از غرب به استان های کرمان و هرمز گان محدود شده است. اين استان پهناور در سمت شرق با كشور پاكستان 9000 كيلومتر و با كشور افغانستان 300 كيلومتر مرز مشترك و در جنوب با درياي عمان به طول تقريبي 270 كيلومتر مرز آبي دارد.  استان سيستان و بلوچستان به لحاظ وسعت از بزرگ ترين استان هاي كشور به حساب مي آيد.

اسلاید 2 :

پيشينه تاريخي استان سيستان و بلوچستان

سيستان امروزي که قسمت شمالي استان را در برمي گيرد، در کتاب اوستا، يازدهمين سرزميني است که «اهورامزدا» آفريده. همچنين زادگاه رستم دستان قهرمان حماسي شاهنامه فردوسي مي‌باشد.

«نيمروز» نام ديگر سيستان است. همچنين بناي بيشتر شهرهاي سيستان را به پهلوانان اسطوره‌اي ايران چون زال، سام و رستم نسبت داده‌اند. زماني سيستان جزو متعلقات دولت ساساني به شمار مي‌آمد که به دست اردشير بابکان فتح شد و در سال ۲۳ هجري قمري، مسلمانان عرب اين سرزمين را فتح کردند.اولين فرمانرواي معروف ايراني اين سرزمين بعد از اسلام، «يعقوب ليث» صفاري بود.

اسلاید 3 :

بلوچستان امروزي که ناحيه جنوبي استان را تشکيل مي‌دهد، در قديمي‌ترين اسناد تاريخي به اسم «مکا» مشهور بوده و در نوشته‌هاي هرودت تاريخ نگار يوناني از آن به عنوان «گدروزيا» ياد شده‌است.

اسلاید 4 :

زاهدان

موقعیت جغرافیایی

        شهرستان زاهدان با وسعت 36581 کیلو متر مربع دارای سه شهر زاهدان (به عنوان مرکز استان و بلوچستان)          میر جاوه و نصرت آباد  می باشد.

اسلاید 5 :

پیشینه تاریخی
 

    به زاهدان در قدیم دزد اب می گفتند .این شهر که کوه ها آن را احاطه کرده اند قدمتی 85ساله بیشتر ندارد . سال خورده گان دزداب را به خوبی می شناسند که در برخی نقاط اب به صورت چشمه بیرون امده و در قدری آنسوتر در زمین فرو رفته و به همین دلیل دزداب خوانده شده است .

در گذشته ای دور زندگی در این منطقه در درون قلعه ای کوچک در کوه های شمال شهر زاهدان جریان داشته و مردم در حوالی قلعه به کار کشاوری و تجارت مشغول بوده اند و از این طرق امرار معاش می کردند . کار گران را آهن یعنی هندی ها اولین پایه گذاران شهر در این منطقه بوده اند .معماری خاص هندی از طریق وارد ایران شد .

¨

اسلاید 6 :

آثار تاریخی :

¨ ساختمان دادگستری

¨تلگراف خانه حرمک

¨ساختمان قدیمی پست زاهدان

¨کاروان سرای نصرت آباد

¨هفتاد ملا  

¨قلعه تپه لادیز

¨معماری صخره ای روستا تمین

¨ موزه بزرگ منطقه ای جنوب شرق کشور

¨ تمین

¨غار لادیز

¨

اسلاید 7 :

صنایع دستی

¨سکه دوزی

¨سوزن دوزی

¨گلیم بافی

¨حصیر بافی

¨زیورآلات سنتی

¨البسه محلی

اسلاید 8 :

شهرستان زابل

شهرستان زابل با حدود 317/329 نفر جمعیت در جنوب خاوری ایران و شمال استان سیستان و بلوچستان واقع گردیده از جانب شمال و شمال شرق با استان خراسان جنوبی از در امتداد مرز با کشور افغانستان ، از جنوب با شهرستان زهک و زاهدان ، از غرب با کویر لوت هم مرز می باشد .

اسلاید 9 :

کوه خواجه ( کوه رستم یا کوه شیدا کوه خدا )

 این کوه به صورت برجستگی بازالتی سیاه رنگی در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل با 609 متر ارتفاع در میان دریاچه مقدس هامون به طرز شگفت انگیزی خود نمایی می کند و در سال 1310 با شماره  54 در فهرست ملی به ثبت رسیده است . که معروف به تخت جمشیدی از خشت و گل می باشد تزئینات گچبری ، گل برجسته ها و نقاشی های دیواری به عنوان یکی از اولین نمونه ها از این دست نیز در ان به چشم می خورد .

اسلاید 10 :

شهر سوخته

"شهر سوخته" در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده و بنا بر تخمین ها بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم در چهار دوره بین سال های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکونت داشته اند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید