بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

به طور کلی نقشه کشی را می توان به یک معنا ،تدبیر نمودن وبررسی نمودن در مورد یک موضوع یا یک مسئله دانست. زمانی که موضوع نقشه کشی مطرح می شود مطالبی همچون اندازه گیری ، دقت ، خلاقیت به ذهن انسان خطور می کند و در رشته مورد بحث ما نقشه کشی در نقش یک علم ظاهر شده که در سطح صنعت جهانی به زبان گویای صنعت شهرت یافته .

در مورد نقش مهم نقشه های ترسیم در صنعت ذ کر این نکته کافیست که فرایند تولید صنعتی حتما باید از سیر نقشه باشد . طراحی قطعات مختلف صنعتی به عوامل گوناگونی وابسته است که می توان از علوم پایه،تجسم درست اجسام ، نوآوری وخلاقیت ،استفاده از تکنولوژی وبا الهام از طبیعت و هنر نام برد .

در رشته نقشه کشی معماری شما می توانید با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه کشی طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه کشی مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی، نقشه برداری و ترازیابی با دوربین های نیوز آشنا می شوید اما برای درک بهتر با سبک و شیوه های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل نیاز به مطالعه بصورت جدی وجود دارد که علاقمندان به این رشته ها باید جدای از مطالعه سفرهای درون کشوری نیز به مراکزی که مهد معماری اسلامی است مانند استان یزد، استان اصفهان، استان فارس نیز داشته باشند.

اسلاید 2 :

درعصر امروز تأمین آسایش و آرامش روحی بشری یکی از هدف های اصلی بوده و بکارگیری تکنولوژی و علوم پیشرفته در طراحی و خلق فضا و اجرای پروژه های معماری از اهمیت خاصی برخوردار است.
امروزه ارتباط تصویری دارای جایگاه ارزشمندی است و نقشه کشی معماری یکی از مهمترین گرونه های آن بوده و در تمامی رشته های فنی مود استفاده قرار میگیرد.

فراگیری علم و هنر معماری و آشنایی با سبک و شیوه های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل از مباحث بسیار مهم و ضروری این رشته به شمار میرود. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه کشی، طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه کشی، مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی، نقشه برداری و ترازیابی با دوربین های نیوو و .. آشنا میشوند.

بازار کار رشته نقشه کشی معماری

نقشه کش نقشه های اجرایی معماری
نقشه کش معماری داخلی
نقشه کش نقشه های سازه ای
نقشه کش کامپیوتری
کمک پژوهشکر معماری
کنترل کیفیت ساختمان
دفاتر مهندسین مشاور و طراح
مترور
نظارت بر امور زیبایی ساختمان و …

اسلاید 3 :

آشنایی با ابزارهای نقشه کشی

T-Square

: خط کش تی

یک خط کش لبه دار است که لبه ی ان نسبت به تيغه دارای زاویه نود درجه است .با تکيه دادن سر تی به لبه ی سمت چ تخته ی

رسم وحرکت دادن ان می توان خط های موازی رسم کرد.

تخته رسم : drawing board

تخته ی رسم محل مناسبی برای چسبانيدن کاغذ و نيز رسم نقشه بر روی آن است.

گونيا ٤٥ درجه : deg. triangle ٤٥

گونيا ٣٠ و ٦٠ درجه : deg. - ٦٠ deg. triangle ٣٠

اسلاید 4 :

آینده شغلی این رشته‌:

برای کسانی که مهارتهای لازم را در بخش هــای مختلف این رشه بدست آورند بــــازار گار خوب و مطلوبی در سراسر ایران خصوصاً در کارگاه های ساختما ن سازی ، کارگاه های برج سازی ، شهرداری ها ، شرکت های ساختمانی و شرکت های مشاوره ای ، سازمان نظام مهندسی،سازمان مسکن و شهرسازی ، شرکت های طراح و مشاور- دفاتر فنی ادارات و سازمان‌ها – شرکت های پیمانکاری خصوصی- سازمان آموزش و پرورش(جهت تدریس) – برای این رشته وجود دارد.

اسلاید 5 :

انواع خطوط
۱- خط ممتد یا پر ضخیم: برای رسم خطوط مرزی و حد رزوه‌ها و لبه‌های دید استفاده می‌شود. جزء پرکاربرد‌ترین خطوط مورد استفاده در نقشه کشی می‌باشد. براحتی در مرز قطعه قابل رویت است. 

۲- خط ممتد یا پر نازک: برای رسم خطوط اندازه، خطوط کمکی اندازه، هاشور، علامت سطوح، علامت لبه‌های توری، خط اصلی رزوه‌ها، خطوط مرزی، خطوط تصویر و خطوط مبنا نیز از این نوع خط استفاده می‌شود. 

۳- خط چین: برای نشان دادن انواع لبه‌های ندید، خطوط پیرامون صفحه ندید از خط چین استفاده می‌شود. 

خطوط ندید خطوط و مرزهایی از جسم هستند که در نمایی که در حال ترسیم هستیم دیده نمی‌شوند ولی ترسیم آنها کمک به درک وضعیت قطعه می‌کند. 

۴- خط نقطه ضخیم: برای نشان دادن خطوط مسیر برش و یا نشان دادن علامت مشخصه عملیات مورد استفاده بر روی سطح جسم مثل: عملیات حرارتی... از این نوع خطوط استفاده می‌کنیم. 

اندازه نقطه‌ها خطوط کوتاه کمتر از 2mm با فواصل یکسان هستند.

۵- خط نقطه نازک: برای نشان دادن خطوط مرکزی، خطوط تقارن، دوایر تقسیم در چرخ دنده، دایره سوراخ‌ها در یک جسم از این نوع خط استفاده می‌شود. 

۶- خط دو نقطه: خطوط مرزی قسمت‌هایی که در یک محدوده حرکتی دارند، وضعیت حدی قطعات متحرک، خطوط مرکز ثقل، خطوط پیرامون قبل از تغییر شکل، قطعاتی که جلوی صفحات برش قرار دارند.

۷- خط دستی: جهت جا دادن قطعات طویل در نقشه قسمتی را که امتدادی طویل دارد توسط این خطوط بریده و از امتداد انتهایی آن بعد از این خط ترسیم می‌کنیم. مثلا: اگر یک میله‌ای به طول ۱۰ متر را بخواهیم نشان بدهیم نیازی به ترسیم کل طول میله نیست فقط از وسط میله توسط این خط میله را قسمت کرده و سر انتهایی دیگر میله را که شامل جزییات می‌باشد را بعد از خط دستی ترسیم می‌کنیم.

اسلاید 6 :

اصولاً رشته معماری با طراحی ساختمان شامل طراحی داخلی، دکوراسیون، مبلمان، و ارتباط فضاها، طراحی خارجی و نمای ساختمان‌ها و به طور خلاصه با مسائل هنری، تاریخی، اجتماعی و بعضاً فنی ساختمان‌ها سر و کار دارد.
مهندس معمار وظیفه طراحی فضاهای داخلی بناها، ارتباط میان آنها و طراحی نمای خارجی سازه را به عهده دارد.
هنرجویان رشته‌ی نقشه‌کشی معماری مهارت لازم برای ترسیم انواع نقشه‌های معماری و ساختمانی به وسیله دست و با کامپیوتر، ساخت ماکت، نقشه‌برداری، متره و برآورد ساختمان، شناخت اجزاء مختلف ساختمان و …. را کسب می‌کنند.متقاضیان ورود به این رشته باید ضمن داشتن علاقه  به مسائل فنی و طراحی ساختمان، استعداد و علاقه به مسائل هنری را نیز داشته باشند.

اسلاید 7 :

روش های ورود مستقیم مختصات

می توانیم با صدور فرمان LINE و وارد کردن مختصات قائم مطلق، قائم نسبی، قطبی مطلق و قطبی نسبی نقشه هایی را که شامل خطوط هستند رسم کنیم. همچنانکه در شکل دیده می شود، اگر مختصات نقطۀ اول اعدادی روند نباشند، استفاده از روش ورود مختصات قائم مطلق و قطبی مطلق بسیار مشکل و تقریباً غیرعملی است. اما دو روش دیگر مختصات قائم نسبی و قطبی نسبی قابل استفاده می باشند.

اسلاید 8 :

هنر جویان رشته  ی معماری می توانند در دوره های کاردانی آموزشکده های فنی –کارشناســی و کارشناسی رشد و دکترا در دانشــگا ههای داخل و خارج کشور در گروه معماری به ادامه تحصیل بپردازند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید