بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

دستگاه جوجه کشی :

دستگاه جوجه کشی ممکن است گازی ،نفتی ویابرقی باشد.دستگاههای بزرگ تمام اتوماتیک وباظرفیت بالا هستندولی دستگاههای کوچک نیمه اتوماتیک وبا ظرفیت کم می باشند.

رطوبت دستگاه توسط آب داخل سینی که درکف دستگاه قرار می گیرد تأمین می شودکه توسط گرمای دستگاه بخار شده ورطوبت لازم فراهم می شود .

اسلاید 2 :

درهر دستگاه 5عامل مدنظر است :

-1دما: دمای دستگاه جوجه کشی توسط المنت یا لامپ ویا چراغهای نفتی ویا گازی تأمین می شود.سیستم حرارتی باید طوری باشد که حرارت به تمام دستگاه برسد.اگر قطع طولانی برق رادارید دستگاه دوسوخته برق وگاز یانفت را انتخاب کنید.

-2رطوبت : تأمین رطوبت لازم برای دستگاه مهم است که توسط سینی که درکف دستگاه قرار می گیرد تأمین می شود.آب داخل سینی توسط گرمای دستگاه بخار شده ورطوبت لازم فراهم می شود .

-۳چرخش : تخم مرغها داخل شانهاویا روی ریلها که شبیه نوار نقاله است قرار می گیرد.در نوع اول شانه هااز بالا به پایین ودر نوع دوم توسط اهرمی که در زیر آن قرار داردحرکت می کنند.

-۴تهویه: به منظورتأمین اکسیژن مورد نیاز جنین دستگاه دارای دودریچه ورودی وخروجی هوا می باشدکه کنترل هوای ورودی وخروجی توسط آن انجام می گیرد.

-۵جابجایی هوا: به منظور یکسان نمودن دما ورطوبت داخل دستگاه جوجه کشی هوای داخل دستگاه باید جابجا شود که این کار توسط یک فن کوچک انجام می گیرد.

 

اسلاید 3 :

مرغ مادری که می خوا هیم از آن تخم نطفه دار بگیریم با ید شرایطی داشته باشد مانند :

-۱سن:بهترین تخم ها مربو ط به مرغان مادر زیر دو سال است .تخم مرغ مادران پیر به دلیل پوسته ضعیف ، نازک و نامنظم قابلیت نفوذ عوامل میکروبی به داخل را بیشتر دارند لذا تلفات دوران جنینی وبعد از آن بیشتر است. پس هر چه مرغان پیر در گله کمتر باشد بهتر است.

-۲تغذیه :هر چه تغذیه مرغ مادر بهتر و غنی تر باشدواز نظر املاح به خصوص کلسیم وفسفرو ویتامین هاو پروتئین بالانس باشد کیفیت تخم مرغ ها بهتر ودرصد جوجه درآوری آن بیشتر است.

 

اسلاید 4 :

-۳بستر :هر چه بستر مرغ مادرتمیز تر باشد آلو دگی تخم مرغ ها کمتر است وبیماری مرغ مادر کمتر بوده و انتقال بیماری های اگ بورن(مادرزادی )کمتر خواهد بود.بستر خوب باعث می شود آلودگی تخم مرغ کم شده وشکستگی و ترک خوردگی آن نیز کم شود .

-۴ نسبت:نسبت بین مرغ و خروس نقش مهمی در نطفه دار بودن تخم مرغ دارد .تعداد خروس کم در گله باعث پایین آمدن درصد نطفه داری می شود .یک قطعه خروس برای ۷-۸مرغ مناسب است هر چند تا۱۰ مرغ نیز تو جیه پذیر است .سن خروس وسلامت او نیز مهم است .بهتر است خروس جوان ، شاداب و سالم دا شته باشیم . لازم به ذکر است که درصد نطفه داری مرغ و خروس های آزاد بیشتر از مرغان در قفس می باشد.

اسلاید 5 :

 

1-تخم مرغ ها منظم الشکل باشند.

2-پوسته تخم مرغ نازک،ضخیم،دارای برجستگی آهکی وترک خورده نباشد.

3--پوسته تخم مرغ تمیز باشد.

4-از گله مناسب تهیه شده باشد.

5-در یخچال یا هوای خیلی گرم یا خیلی سرد قرار نگرفته باشد.

6-وزن تخم مرغ بین۶۰-۵۰گرم باشد.

 

اسلاید 6 :

-۱اگر قسمت پهن تخم مرغ را مقابل نور قوی قرار دهیم خواهیم دید که اطاقک هوایی آن بزرگتر شده است. علت آن این است که در اثر گذشت زمان مقداری از آّب تخم مرغ تبخیر شده است .

-۲تخم مرغ کهنه وقتی شکسته شود سفیده آن شل و وارفته است و گاهی با زرده مخلوط شده است. همچنین زرده حالت تحدب نداشته و وقتی در ظرف ریخته شود در ظرف پخش می شود.

-۳تخم مرغ کهنه سبک تر بوده  و از وزن آن کاسته شده است .

اسلاید 7 :

از آن جایی که نمی توان تعدادتخم مرغ لازم برای دستگاه را در یک روز تأمین کرد لذا باید آن ها را انبار کرد تا به تعداد لازم برسد.

شرایط انبار تخم مرغ و نحوه انبار کردن :

-۱تخم مرغ ها را 1دعفونی نمایید.

-۲ قسمت پهن تخم مرغ را به طرف بالا قرار دهید.

-۳اگر تخم مرغ ها بیش از ۵ روز نگه داری می شوند ،روزی یک مرتبه آن ها را بچرخانید تا زرده به سفیده نچسبد .

-۴تخم مرغ ها را زیاد در انبار نگه ندارید، هر چه مدت نگه داری در انبار بیشتر باشد، جوجه ها دیر تر از تخم بیرون می آیند.

-۵دمای انبار باید ۱۹-۱۵ درجه باشد .

-۶رطوبت انبار باید ۸۵-۸۰درصد باشد.

اسلاید 8 :

وسایلی که قابل خروج از دستگاه است را بیرون آورده و تمیز بشویید و بعد با یک محلول ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید. وسایل را داخل دستگاه قرار دهید و سینی دستگاه را پر از آب کنید  .دستگاه را روشن کرده دمای آن را روی ۳۸ تنظیم کنید .رطوبت دستگاه را به ۷۰ درصد برسانید وتمام منافذ را بگیرید وسپس به ازای هر متر مکعب فضای دستگاه ۱۵ سی سی فر مالین ۴۰ ٪و ۵/۷ گرم پر منگنات به همان شیوه ضد عفونی تخم مرغ دستگاه را ضد عفونی کنید .به مدت ۲۰ دقیقه در حالی که فن  روشن است منافذ را بسته نگه دارید وسپس منافذ را باز کنید تا گاز فرمالین خارج شود.

 

اسلاید 9 :

 اطاقی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار می گیرد بایدشرایطی به شرح زیر داشته باشد .

۱- دما:دمای اطاق جوجه کشی باید بین ۲۶-۲۰ درجه باشد. این دما باعث میشود در صورتی که دمای دستگاه به عللی افت کرد تغییرات حرارتی زیادی در دستگاه اتفاق نیفتد .

-۲ رطوبت:اطاق جوجه کشی باید رطوبت کافی داشته باشد.

-۳ تهویه :هوای تازه باید دائم به اتاق جوجه کشی وارد شود که این کار از شروع بعضی بیماری های میکروبی، قارچی و بو های نا خوشایند جلو گیری می کند. پس داشتن یک پنجره کوچک مناسب است .

-۴بادوباران : دستگاه نباید در معرض باد ،باران وآفتاب مستقیم قرار گیرد .ولی وجود نور آفتاب برای اطاق جهت ضدغفونی آن لازم است .

-۵نظافت :قابل شستو و ضد عفونی کردن باشد.

اسلاید 10 :

دمای دستگاه باید۸/۳۷درجه باشد.این دما دقیقاٌاز بالای سطح تخم ها اندازه گیری می شود.دماسنج خودرا ابتدابادماسنج طبی میزان کنیدتا به خطای آن پی ببرید.ترجیحاٌ ۲دماسنج در دونقطعه دستگاه نصب نمایید.سینی دستگاه راپر از آب جوشیده سرد کنیدوکرباس یا پارچه روی سینی را درجای خود قراردهید.دستگاه رابمدت ۴۸ساعت روشن نموده تاازکار آن اطمینان پیداکنید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید