بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—به فرایند ثبت تصاویر به وسیله دریافت و ثبت نور برروی سطح حساس به نور حسگر الکترونیکی گفته می‌شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور حسگر تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.

اسلاید 2 :

—دوربین عکاسی شامل لنز و بدنه

لنز مسئول تشکیل تصویر است و بدنه هم مانند یک اطاق تاریک عمل میکند که تصویر در داخل آن تشکیل میشود. بدنه در خود،صفحه  حساس عکاسی را جای داده که مسئول ثبت تصویر تشکیل شده است. صفحه ی حساس در دوربینهای عکاسی دیجیتال حسگر یا سنسور نامیده میشود و در دوربین های فیلمی، همان فیلم عکاسی است.

اسلاید 3 :

—دوربین عکاسی یک دستگاه الکترونیکی است که برای گرفتن عکس و ذخیره آن بجای فیلم عکاسی از حسگرهای حساس به نور معمولا از نوع CCD یا CMOS استفاده می‌کند و تصویر گرفته شده توسط سنسور طی چند مرحله به حافظه دوربین برای استفاده فرستاده می‌شود.

—در دوربین دیجیتال، تصویربرداری بر روی فیلم صورت نمی‌گیرد بلکه توسط یک حسگر حساس (دستگاه جفت‌کننده بار (CCD) یا نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل (CMOS)) انجام می‌پذیرد.

—از لحاظ عملکرد کلی، دوربین‌های دیجیتال بسیار شبیه به دوربین‌های عکاسی دارای فیلم یا غیر دیجیتال می‌باشند. این دوربینها همانند دوربین‌های معمولی دارای یک منظره یاب، لنز برای کانونی کردن تصویر بر روی یک وسیله حساس به نور، وسیله‌ای برای نگهداری و انتقال چند تصویر گرفته شده در دوربین و یک جعبه در بر گیرنده تمام این تجهیزات می‌باشد. در یک دوربین معمولی فیلم حساس به نور تصویر را ذخیره می‌سازد و بعد از عملیات شیمیایی برای نگهداری تصویر از آن استفاده می‌شود. در حالی که در دوربین دیجیتال این کار با استفاده از ترکیبی از فناوری پیشرفته سنسور (حسگر) تصویر و ذخیره در حافظه انجام می‌گیرد و اجازه می‌دهد که تصاویر در شکل دیجیتال ذخیره شوند و به سرعت بدون نیاز به عملیات خاصی (نظیر عملیات شیمیایی بر روی فیلم) در دسترس باشند.

—

اسلاید 4 :

درکل سه نوع دوربین دیجیتال توسط شرکت های مختلف ساخته میشود که عبارتنداز:

— 1- دوربینهای حرفه ای

—2 - دوربینهای نیمه حرفه ای

—3- دوربینهای کامپکت

اسلاید 5 :

استفاده از این دوربین احتیاج به مهارت وتجربه دارد.

تقریبا تمام تنظیمات این دوربینها دستی است  .

قیمت ،حجم،اندازه و وزن این نوع دوربینها  زیاد است.

اسلاید 6 :

درمقایسه بادوربینهای حرفه ای از امکانات ، کنترلهای دستی و قیمت کمتری برخوردارند .  

ولی تقریبا با دوربینهای حرفه ای هم اندازه و هم حجم هستند.

اسلاید 7 :

اندازه کوچکتری نسبت به دوگروه اول دارند .

لنزوفلاش آنهابرروی بدنه دوربین قرارداشته وقابل تعویض                        نمی باشد.

تنظیمات دستی درآنهایا وجودندارد یا بسیارمحدوداست.

تعدادمارکهای دوربینهای کامپکت به مراتب بیشتر  ازمارکهای دوربینهای حرفه ای و نیمه حرفه ای است .

کارکردن باآنها ساده و مناسب افراد تازه کارو آماتوراست.

معمولادردوربینهای کامپکت ویزور یا صحنه یاب وجودندارد.

وزن،حجم و قیمت آنها بسیارمناسب است.

اسلاید 8 :

—تفاوت‌ كليدي‌ بين‌ يك‌ دوربين‌ ديجيتالي‌ و يك‌ دوربين‌ معمولي‌ در اين‌ است‌ كه‌ دوربين‌
نوع‌ اول‌ فاقد فيلم‌ است‌. در عوض‌ از حسگري‌ (sensor) استفاده‌ مي‌كند كه‌ نور را تبديل‌ به‌ بار الكتريكي‌ مي‌نمايد. تمام‌ خصوصيات‌ جالب‌ توجه‌ در دوربينهاي‌ ديجيتالي‌، نتيجه‌ مستقيم‌ اين‌ تغيير روش‌ از ثبت‌ تصوير روي‌ فيلم‌ به‌ ضبط عكس‌ دربستر ديجيتالي‌ مي‌باشد. حسگر تصوير كه‌ در اكثر دوربينهاي‌ ديجيتالي‌ مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد يك‌ قطعه‌ موسوم‌ به‌ CCD مي‌باشد. 

—بعضي‌ از دوربينهاي‌ مدل‌ پايين‌، از تكنولوژي‌ نيمه‌ رساناهاي‌ اكسيد فلزي‌ استفاده‌ مي‌كنند كه‌ به‌ اختصار به‌ نام‌ CMOS معروف‌ هستند.

—انواع سنسور:

—•  سنسورهای سیماس یا نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل

(CMOS)

—•  سنسورهای سی‌سی‌دی یا دستگاه جفت‌کننده بار

(CCD)

—•  سنسورهای Foveon

—

اسلاید 9 :

Ccd

پيكسلهاي‌ بيشتري‌ دارند و درنور ضعيف بهتركار مي‌كنند.

بااينحال‌گرانتر بوده‌ و مصرف‌ بالاتري‌ دارند.

كيفيت تصوير بهتر است.

 

 

Cmos

داراي‌ وضوح‌ پائينتري‌ هستند.

كم‌ مصرفتر هستندوارزان قيمت اند.

در نور كم‌ عملكرد خوبي‌ ندارند.

سرعت عمل بيشتري دارد.

مصرف انرژي بسيار كمتري دارد.

استفاده مستمر از آن باعث گرماي كمتري مي‌شود.

 

—

ا گر به‌ دنبال‌ يك‌ دوربين‌ ارزان قيمت‌ با وضوح‌ پائين‌هستيد و در نظر داريد از آن‌ در فضاي‌ باز استفاده‌ كنيد، يك‌ حسگر CMOS مي‌تواند انتخاب‌ خوبي‌ باشد.

دوربينهاي‌ با وضوح‌ بالا به‌ حسگرهاي‌ CCD نياز دارند

اسلاید 10 :

یکی از خصوصیاتی که در بازاریابی دروبین‌های دیجیتال بر آن تاکید می‌شود تعداد کلّ پیکسل‌های یک دوربین است. این رقم که با واحد مگاپیکسل یا میلیون پیکسل شمارش می‌شود، از راه ضرب تعداد پیکسل‌های افقی و عمودی یک سنسور محاسبه می‌شود. برای مثال، دروبینی که سنسوری دارای ۳هزار پیکسل افقی و ۲هزار پیکسل عمودی باشد، یک دوربین ۶ مگاپیکسلی خواهد بود. با وجود آنکه این رقم در برخی موارد می‌تواند شاخص خوبی برای مقایسه کیفیت تصویر دوربین‌های دیجیتال باشد، این رقم در اکثر موارد می‌تواند گمراه کننده نیز باشد. کیفیت نهایی یک تصویر دیجیتال موثر از متغیرهای بیشتری مانند نوع سنسور، مساحت سنسور، اندازه لنزهای ریز روی هر پیکسل، قدرت تمرکز لنز و غیره می‌باشد.

در تصاویر دیجیتالی پیکسل (به انگلیسی: Pixel)‏ کوچکترین جزء ساختاری (element) یک تصویر را گویند. پیکسل را بعضاً در مباحث مربوط به گرافیک و تصویر، نقطه نامیده و آن را کوچکترین نقطه تشکیل دهنده تصویر نیز می خوانند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید